Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inget ljud i Pioneer förstärkare? Hjälp

4 svar till detta ämne #förstärkare
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 juli 2019 - 15:15

Unregistered20693ba8
  • Unregistered20693ba8
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag äger en Pioneer VAS-E07 hemmabio förstärkare som är nära inpå 19år gammal. För lite mer än 1år sedan slutade ljudet att fungera helt plötsligt och jag köpte mej givetvis en nya förstärkare och den gamla ställdes i förrådet. Min fråga är vad jag gör med den trasiga gamla förstärkaren som varit mej trogen många år. Har inte riktigt haft modet att slänga den heller för skicket är som nytt. Har givetvis skruvat upp den och kollat de säkringar som jag såg, men allt såg bra ut. Är det bara att slänga den? för jag antar att laga den skulle kosta skjortan.

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Thomas

 

Bifogad fil  IMG_9028.JPG   89,12K   0 Antal nerladdningar



#2

Postad 13 juli 2019 - 17:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

klart du ska slänga den, den är för gammal och har gjort sitt, var glad att den höll så länge :)

finns tyvärr inget värde för så pass gamla prylar



#3

Postad 16 juli 2019 - 10:25

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Är hela förstärkaren död? Kolla på nätet om du kan hitta kopplingschemat.

Kolla om det finns utspänningar från nätaggregatet.

Kolla vad som händer om du placerar ett finger på ingången till slutsteget. Fungerar slutstegen borde du höra ett brum i högtalaren. Är alla slutsteg döda borde det vara nätaggregatet som är trasigt. har du kopplingsshemat brukar det vara lätt att komma fram till var felet ligger genom att peta på kretskortet och höra om det brummar i högtalaren. 

Dessvärre är det så att modern elektronik ofta innehåller massor med ic kretsar som har en förmåga att lägga av. har själv en känsla av att många ic kretsar är konstruerade så att dom ska lägga av efter ca 10 - 15 år och då finns det knappast några passande ic kretsar att få tag i. Själv misstänker jag att tillverkarna av ic kretsar lägger på en mikroskopisk droppe av ett frätande ämne som fräter sönder ickretsen på ca 10 år.

Själv tycker jag att det är kul med gamla fungerande apparater. har själv en gammal Fischer 250 förstärkare och den allra första Sony cd spelare som fungerar. Inget vidare ljud i cd spelaren.



#4

Postad 19 juli 2019 - 07:44

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Själv misstänker jag att tillverkarna av ic kretsar lägger på en mikroskopisk droppe av ett frätande ämne som fräter sönder ickretsen på ca 10 år.

Detta är inte sant utan det vanliga är istället att dåliga lödningar kan få saker att sluta fungera efter flera år.
Varför de inte är sant det du tror är att de skulle ta flera decennier att forska fram vilket frätande ämne man skulle ha, hur mycket av ämnet man skulle ha och var skulle det appliceras om det ska verka först efter 10 år. Vi tar fram ämne1 och provar de. De tar 10 år innan vi vet att det fungerar. Om inte får vi ta ämne2 och vänta i 10 år för att se om det fungerar o.s.v. Du ser hur orimligt de blir.



#5

Postad 19 juli 2019 - 09:50

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det är ju inte dåligt att den fungerade så länge som 19 år. Den är ju ändå att beteckna som en lite nyare generationen av multikanalsprodukter och där finns det rätt mycket komponenter som kan gå sönder samtidigt som det skall vara billiga att tillverka. Har haft en betydligt senare modell av Pioneers lite bättre receivers som bara höll i 7 år innan nätdelen gav upp. Den var då fortfarande hyfsat funktionell så jag lät reparera den.

 

I ditt fall så handlar det nog om att gör de enkla utredningar man kan om felet och är det inget du kan reparera själv så är det elektronikskrot.

Synd detta med kvalitetsbrist och funktionshysteri som leder till ett ökat sopberg men de flesta räknar nog inte med att ha sina receivers i mer än ca 10 år idag.

 

Tror inte heller att man behöver manipulera kretsar med kemiska ämnen för att apparaterna skall gå sönder det löser sig självt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.