Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Romtråden

177 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 december 2011 - 08:13

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0
Ja, vi har ju whiskeytråden för alla whiskeyfantaster men denna dryck passar ju inte alla. Själv kan jag dricka vissa sorter, t.om. gilla vissa men jag drar mig mer mot rom. Och då menar jag inte Captain Morgan och Cola eller div olika Baccardisorter utan "riktig" (i brist på bättre ordval) rom. Det var förra shoppingresan jag fick upp ögonen för denna drycken och nu två rundor senare börjar jag få upp ett bra lager. Senaste turen var i förrgår.

Den första romen jag "blev utsatt för" var Angostura 1919, efter det så köpte jag själv den billigaste i min hylla, Plantation rum Barbados (se nedan) och efter det blev det Trinidad från samma tillverkare och då var det bara att leta fler för om det billigare sortimentet är så goda så kan det ju bara bli bättre.

I nuläget har jag inte hunnit testa alla mina sorter och inte heller riktigt funnit mina favoriter eller ens varför jag gillar dem. Men sorterna i hyllan i nuläget är:

-Mount gay XO
http://www.lagradrom...geId=183&id=664
Postad bild


-Plantation rum Trinidad 1996
http://www.rndrumrev...dad_-_2000.html
Postad bild

-Plantation rum Jamaica 1998
http://www.rndrumrev...ica_-_2000.html
Postad bild

-Plantation rum grande reserve Barbados
http://www.lagradrom...geId=183&id=765
Postad bild

-El dorado 12 years
http://www.rndrumrev..._Dorado_12.html
Postad bild

-El dorado special reserve 15 years
http://www.rndrumrev..._Dorado_15.html
Postad bild


-Ron Zacapa Centenario 23 anos.
http://www.lagradrom...eId=183&id=1630
Postad bild

#2

Postad 09 december 2011 - 08:33

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Har för mig att jag läst en romtråd här på forumet, ellar kanske var det övrig sprit bara? I vilket fall hittar jag den inte för att jag inte kommer ihåg vad den heter. Fattar inte varför forumdelar rensas från trådar, finns ju bara 2 sidor i OT då hittar man ju inte gamla trådar om man inte vet vad man ska söka efter.

#3

Postad 09 december 2011 - 08:41

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0
Ja, jag hittade inte heller någon när jag sökte men sak samma, nu har vi en ny :)

#4

Postad 09 december 2011 - 08:44

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Det är ju lysande :D Även om jag aldrig dricker starkt :wacko:

#5

Postad 09 december 2011 - 08:58

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Det är ju lysande :D Även om jag aldrig dricker starkt :wacko:


Det är ok att dricka även fast man blandar ut ;)

Redigerat av Unregistered291b229b, 09 december 2011 - 08:58.


#6

Postad 09 december 2011 - 09:26

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Det är ok att dricka även fast man blandar ut ;)


Blanda ut fin rom? Det är väl minst lika illa som att blanda en bra singel malt med kola...

Tyvärr sträcker sig mina romerfarenheter sig bara till Zacapa 23, vilken är riktigt bra.
Men vilken är nästa man borde prova? Gör inget om den går att hitta på bolaget (eller i beställningssortimentet).

#7

Postad 09 december 2011 - 09:47

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Alla vägar bär till rom.

#8

Postad 09 december 2011 - 09:50

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Blanda ut fin rom? Det är väl minst lika illa som att blanda en bra singel malt med kola...


Det var inte ett seriöst inlägg

#9

Postad 09 december 2011 - 09:57

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Mmm visst det kan vara gott på pannkakorna. Whiskey fungerar också :D Med Vispgrädde. Synd bara att någon j...vel snodde min flaska :D

Det är ok att dricka även fast man blandar ut ;)


Redigerat av Unregistered2141, 09 december 2011 - 10:05.


#10

Postad 09 december 2011 - 10:09

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag som trodde att alla vägar bar till minhembio :P


Alla vägar bär till rom.



#11

Postad 09 december 2011 - 10:29

Unregisteredb7e5102f
  • Unregisteredb7e5102f
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Jag själv har haft lite svårt att hitta vettig rom, gillar inte ljus alls (av de jag testat) och mörk rom verkar lite halvsvårt att hitta enlitg mina erfarenheter. Har ni några tips på lite annorlunda mörk rom i bolagets sortiment i 300-400kr klassen.

Har för mig att jag läst en romtråd här på forumet, ellar kanske var det övrig sprit bara? I vilket fall hittar jag den inte för att jag inte kommer ihåg vad den heter. Fattar inte varför forumdelar rensas från trådar, finns ju bara 2 sidor i OT då hittar man ju inte gamla trådar om man inte vet vad man ska söka efter.

Nu är det lite OT men det beror på dina inställningar, det finns totalt 190 trådar i OT forumet. Du har troligtvis så att du endast visar trådar som det skrivits i de senaste 30 dagarna

#12

Postad 09 december 2011 - 10:36

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Han kanske glömde att kryssa i för rom-trådarna? :D

#13

Postad 09 december 2011 - 11:27

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0

Tyvärr sträcker sig mina romerfarenheter sig bara till Zacapa 23, vilken är riktigt bra.
Men vilken är nästa man borde prova? Gör inget om den går att hitta på bolaget (eller i beställningssortimentet).


Återkommer när jag testat mina :)
Men El Doradon på 12 år var riktigt trevlig. Dock ska ju Zacapa 23 vara RIKTIGT bra.

#14

Postad 09 december 2011 - 14:50

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Plantation Barbados gillar jag, även Diplomático Reserva 8 Años är riktigt god.

Bifogad fil  pl_1_1_282.jpg   19,58K   0 Antal nerladdningar

#15

Postad 09 december 2011 - 16:29

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
+1 på Ron Zacapa Centenario 23 anos. Den är supergod!

#16

Postad 09 december 2011 - 23:38

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Ni behöver inte testa rom och julmust i vinter, det var ingen höjdare. . .

#17

Postad 10 december 2011 - 01:39

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
kan rekomendera:

för att dricka rent:
Matusalem 15-23 year
Diplomático Reserva Exclusiva 12 Años
Ron Zacapa
Havana Club barriel proof/Selección de Maestro
Tanduay 15 year (säljs nästan bara i filipinerna för 50 kr/70cl)

Blanda god rom & Coca Cola:

Havana club reserva-7 year (drick den inte för kall untan mellan 10-15 grader( då kommer de bästa smakerna fram, då så brukar de sista klunkarna vara gudomliga!)
Ron Barceló Gran Añejo - inte världens bästa men god, köp den dyrare om du vill ha bättre!
Brugal Extra Viejo - speciel rund smak som föll mig i smaken efter ett par gånger!
Bacardi Reserva (bacardi har blivit en riktigt dålig rom tillverkare sen år 2000 men undviker man tysklad tillverkade drycker och väljer puerto rico/bahamas tillverkade så smakar det desto bättre!
Matusalem 7-10 year väldigt sött men god! :)
Palawan vit rom, riktigt fin och söt för att vara vit rom, passar som fin drink mix!

varningar:
captain morgan = smakar hembränt med en smak av bränt socker och rom luktar som hemkört!
bacardi vit superior = smakar riktigt bra i vissa länder men aldrig i sverige, riktigt dåligt!
Captein cook german style rom, en del tycker den smakar ok men de flesta hatar den!
Gillar inte jamacia rom smaken så ni tar det i eran brektakelse!

Ni behöver inte testa rom och julmust i vinter, det var ingen höjdare. . .


Tackar för tipset. sliper man slösa rom på must! :)

#18

Postad 10 december 2011 - 12:34

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Ni behöver inte testa rom och julmust i vinter, det var ingen höjdare. . .

*Asg*

#19

Postad 11 december 2011 - 04:45

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Berrys var en trevlig bekantskap. Kom in i systembolagets sortiment 1 oktober och kostar ca.400. Riktigt kap!
Postad bild

#20

Postad 11 december 2011 - 16:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Postad bild

Appleton Estate 12 var helt okej... prisvärd om inte annat.

#21

Postad 12 december 2011 - 12:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Får väl slänga in ett tips oxå.....

Bifogad fil  ron-de-jeremy-1.jpg   62,01K   2 Antal nerladdningar

Faktiskt riktigt bra, len och lättdrucken.

#22

Postad 12 december 2011 - 12:54

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Berrys var en trevlig bekantskap. Kom in i systembolagets sortiment 1 oktober och kostar ca.400. Riktigt kap!


Låter intressant, ska provas!

Redigerat av BrittBastard, 12 december 2011 - 12:54.


#23

Postad 12 december 2011 - 13:09

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0

Faktiskt riktigt bra, len och lättdrucken.


Jasså? Jag upplevde den precis tvärt om, alldelles för spritig.

#24

Postad 12 december 2011 - 13:50

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Jasså? Jag upplevde den precis tvärt om, alldelles för spritig.


Japp, smaken är som baken. Har druckit den både rent (kall och ljummen), med is och med cola.

#25

Postad 12 december 2011 - 14:03

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Blanda ut fin rom? Det är väl minst lika illa som att blanda en bra singel malt med kola...


Det där är ju tramsigt, det är ju upp till var och en. Samma sak om det ska vara is eller inte, lite vatten i eller inte.
En bra rom/singel malt lär ju smaka bättre blandad än en dålig rom/singel malt blandad.

#26

Postad 12 december 2011 - 14:06

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Ni behöver inte testa rom och julmust i vinter, det var ingen höjdare. . .


Nä, det lät inte gott. Finns det nått man kan blanda med julmust som verkligen är gott?

Påminner mig om en intervju med Lennart Jähkel tror jag det var. Virket var slut så de tog såsen från Coq au Vin och blandade ut spriten till en "köttgrogg" :D

Redigerat av Melmac, 12 december 2011 - 14:07.


#27

Postad 12 december 2011 - 15:10

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Påminner mig om en intervju med Lennart Jähkel tror jag det var. Virket var slut så de tog såsen från Coq au Vin och blandade ut spriten till en "köttgrogg" :D

Haha, it's a classic!
Det stämmer att det var Lennart Jähkel.

---

Visst får man blanda som man vill men fakta är ju att det smakar mer om man t ex INTE har is i whiskyn.
På samma sätt som man döljer alla fantastiska smaker om man blandar in nåt annat.

I "dålig" whisky/rom blandar man ju i grejer för att dölja den "dåliga" smaken. ;)

Nä, rent ska det va!

#28

Postad 12 december 2011 - 19:25

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Får väl slänga in ett tips oxå.....

"Ron de Jeremy"

Faktiskt riktigt bra, len och lättdrucken.


Har funderat på att beställa denna nu ett tag... den är ju lite småkul även om den inte skulle smaka så gott.

#29

Postad 13 december 2011 - 11:32

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Har funderat på att beställa denna nu ett tag... den är ju lite småkul även om den inte skulle smaka så gott.


Finns på: http://www.masterofm...-de-jeremy-rum/ för 28.95£ med en t-shirt :P

#30

Postad 13 december 2011 - 13:14

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Jo, det är ju som Steffo Törnqvist sa en gång. Ställ dig i skogen och lukta, gå sen ner i bäcken som rinner igenom skogen och lukta igen. Var kommer det fram flest dofter? Just därför ska man ha lite vatten i whiskyn tyckte han. Ligger absolut nått i det. Is hämmar smaker och lukter, absolut.

Men det har blivit liksom att de som dricker "som det ska vara" är lite bättre än de som blandar (inget ont sagt om någon här) vilket jag tycker är lite löjligt. Det har blivit samma sak med kaffe.

Det kan bli jävligt gott med Cola om det är rätt rom, whisky eller burboun. :D

Jag har faktiskt bara erfrenhet av Havanna Club 7 årig Reserva (står i barksåpet) och en riktigt fin en som jag inte minns namnet på nu. Det var grannen som bjöd. Det var banne mig bland det bästa jag druckit i spritväg. Måste fråga honom vad den heter.

#31

Postad 13 december 2011 - 13:28

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Jo, det är ju som Steffo Törnqvist sa en gång. Ställ dig i skogen och lukta, gå sen ner i bäcken som rinner igenom skogen och lukta igen. Var kommer det fram flest dofter? Just därför ska man ha lite vatten i whiskyn tyckte han. Ligger absolut nått i det. Is hämmar smaker och lukter, absolut.


Whiskyn är ju redan utblandad till ca 40% av tillverkaren i de flesta fall, vill man spä ut mer så får man väl göra det men då smakar det inte så som tillverkaren har tänkt. Vill man ha starkare får man väl köpa Cask och blanda ut den som man vill. Fast jag antar att det inte blir samma sak att göra det efteråt som att göra det under tillverkningen.

Redigerat av Unregistered291b229b, 13 december 2011 - 13:30.


#32

Postad 13 december 2011 - 14:11

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Whiskyn är ju redan utblandad till ca 40% av tillverkaren i de flesta fall, vill man spä ut mer så får man väl göra det men då smakar det inte så som tillverkaren har tänkt. Vill man ha starkare får man väl köpa Cask och blanda ut den som man vill. Fast jag antar att det inte blir samma sak att göra det efteråt som att göra det under tillverkningen.


Många whiskysorter är buteljerade med högre alkoholhalt, 46% och uppåt, utan att vara CS. Detta för att alkoholen konserverar smakerna bättre. Iom detta så blir whiskyn bättre av att späda ut den i efterhand.
Men de flesta som köper whisky köper blended, och de som köper singelmalt köper dom vanligaste märken som är lika hårt marknadsförda som blendedwhiskyn. Dom är inte heller lika pryda och petiga med att ha kupade glas eller droppa vatten hit och dit.

Jag tror samma fenomen börjar märkas i rom världen. Majoriteten av romen blandas ut i drinkar. Framförallt i de länder som tillverkar rom. Där är det för varmt klimat för att dricka spriten ren. Inte sagt att det inte görs... men jag skulle tro att 90% av all fin-rom som säljs i karibien blandas ut med div. groggvirke.

#33

Postad 13 december 2011 - 14:21

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Jag tror samma fenomen börjar märkas i rom världen. Majoriteten av romen blandas ut i drinkar. Framförallt i de länder som tillverkar rom. Där är det för varmt klimat för att dricka spriten ren. Inte sagt att det inte görs... men jag skulle tro att 90% av all fin-rom som säljs i karibien blandas ut med div. groggvirke.


Nja...tror du det? Säljs inte det mesta av alla "fin-rom" på export då?
Jag har ingen aning utan undrar nyfiket...

#34

Postad 13 december 2011 - 19:56

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Whiskyn är ju redan utblandad till ca 40% av tillverkaren i de flesta fall, vill man spä ut mer så får man väl göra det men då smakar det inte så som tillverkaren har tänkt. Vill man ha starkare får man väl köpa Cask och blanda ut den som man vill. Fast jag antar att det inte blir samma sak att göra det efteråt som att göra det under tillverkningen.


Visserligen helt Off Topic nu, men det beror på tillverkaren. På Glennfarclas fick man vatten till, de ansåg att man skulle blanda ut även på de runt 40% (det handlar om en pipett med vatten, dvs 1-2ml), på Glenturret och Macallan fick man utan.
Går man på whiskyprovningen ute på Ven så får man prova 4 olika sorter, inkl en burboun, både med och utan vatten. Där märker man också hur olika det är med olika tillverkare och vad som passar bäst.



Nu till rom:
Loch Lomond känner man ju igen från Tintin, men är det någon som kommer ihåg vad romen heter som Haddock häller i sig?

Redigerat av Melmac, 13 december 2011 - 19:56.


#35

Postad 13 december 2011 - 21:14

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Älskar rom, kan vara 1-2 cl på en onsda kväll om man så känner för det eller på en fredag då man för sitta själv och koppla av..

-El dorado 12 years... Så god och avnjuta som den är till lite musik/bok eller lite vardags filosoferande och min favorit, vid nästa tysklands resa blir det till och handla 15 och 21:an (och en ny 12:a) :)

-Plantation rum grande reserve Barbados, är lik kapten morgan men mer vuxen, mindre sötma, men på ett sätt som gör det mindre påträngande som morgan är och man får en skans och känna smakerna utan ett täcke av vanilj å sötma som blockerar allt. Ska man bjuda någon oinvigd som bara druckit morgan och liknande så är denna ett hett tipps...

Redigerat av ljudfantasten, 13 december 2011 - 21:25.


#36

Postad 13 december 2011 - 22:40

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Nja...tror du det? Säljs inte det mesta av alla "fin-rom" på export då?
Jag har ingen aning utan undrar nyfiket...


Nej jag bara spekulerar i siffrorna... Men att de flesta blandar ut den och gör svalkande drinkar är jag rätt övertygad om.
Tror nog att en stor del går på export, men hur mycket har jag ingen aning om.

Ang lagrad rom. Någon som är insatt i vilken typ av fat som används. Ekfat verkar vara ganska vedertaget, men är det mest nya kolade fat eller? Tycker att de jag smakat har ganska kraftig fatkaraktär, lite som amerikansk whiskey/bourbon.

#37

Postad 14 december 2011 - 06:12

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Nej jag bara spekulerar i siffrorna... Men att de flesta blandar ut den och gör svalkande drinkar är jag rätt övertygad om.
Tror nog att en stor del går på export, men hur mycket har jag ingen aning om.

Ang lagrad rom. Någon som är insatt i vilken typ av fat som används. Ekfat verkar vara ganska vedertaget, men är det mest nya kolade fat eller? Tycker att de jag smakat har ganska kraftig fatkaraktär, lite som amerikansk whiskey/bourbon.


Brukar vara fat av någon eksort, kan förekomma att man återanvänder mindre begagnade fat, men nya brukar föredras efter som eken bara har en viss mängd av dom ämnena som ger karaktär till drycken, Vilken typ av ek, rostnings grad, storlek på tunnan i förhållande till hur länge den lagras är viktiga aspekter.
Lika så luftfiktighet/temperatur i lagrings utrummet och även där har tiden ett finger med i spelet

#38

Postad 14 december 2011 - 08:20

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0

El dorado 12 years... Så god och avnjuta som den är till lite musik/bok eller lite vardags filosoferande och min favorit, vid nästa tysklands resa blir det till och handla 15 och 21:an (och en ny 12:a)


Jag gillar speciellt doften av bivax som sprider sig i rummet när glaset börjar ta slut och ångorna sprider sig. Mumma!

#39

Postad 14 december 2011 - 08:28

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Brukar vara fat av någon eksort, kan förekomma att man återanvänder mindre begagnade fat, men nya brukar föredras efter som eken bara har en viss mängd av dom ämnena som ger karaktär till drycken, Vilken typ av ek, rostnings grad, storlek på tunnan i förhållande till hur länge den lagras är viktiga aspekter.
Lika så luftfiktighet/temperatur i lagrings utrummet och även där har tiden ett finger med i spelet


Däremot kan ju då istället det som varit i tidigare ge smak åt romen.

-El dorado 12 years... Så god och avnjuta som den är till lite musik/bok eller lite vardags filosoferande och min favorit, vid nästa tysklands resa blir det till och handla 15 och 21:an (och en ny 12:a) :)


Är det nån som smakat 15-åringen? Tänkte nog inhandla en sån.

EDIT: Den har ju fått riktigt bra omdömen på lagradrom.se. En sån blir det!

Redigerat av BrittBastard, 14 december 2011 - 08:32.


#40

Postad 14 december 2011 - 08:33

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Har ni provat Romtopf? Ett exempel finns här: http://matgeek.se/20...m-lagras-i-rom/

Sjukt gott!

#41

Postad 14 december 2011 - 08:42

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Har ni provat Romtopf? Ett exempel finns här: http://matgeek.se/20...m-lagras-i-rom/

Sjukt gott!


Har aldrig gillat det där med frukt i sprit.
Men det kan ju vara kul att bjuda på nån gång, lite sent nu till jul dock då dom skulle ligga i ett par månader.

OT men: ska dock fixa egen julsnaps med granris och lingon.

#42

Postad 14 december 2011 - 11:53

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0

Är det nån som smakat 15-åringen? Tänkte nog inhandla en sån.

Japp, den är ett par strå vassare än 12:an. Så det är bara att plocka fram plånboken!

#43

Postad 14 december 2011 - 17:21

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Japp, den är ett par strå vassare än 12:an. Så det är bara att plocka fram plånboken!


Såg att den fanns på systemet, inte så ohyggligt dyrt som man kunde tro, men endå känns det för dyrt om man jämför med tyska priser, men är gott sugen och prova ändå.. :wub:

Redigerat av ljudfantasten, 14 december 2011 - 20:02.


#44

Postad 14 december 2011 - 22:22

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Inhandlade en El dorado 12 years och en Berrys Carribean Rum 12 years. Ska smaka gott i jul!

#45

Postad 16 december 2011 - 09:55

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

OT men: ska dock fixa egen julsnaps med granris och lingon.


Det där lät intressant, får man veta receptet? Eller måste du döda mig efteråt? :P

#46

Postad 16 december 2011 - 14:47

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Det där lät intressant, får man veta receptet? Eller måste du döda mig efteråt? :P


Ja, det måste jag men om du får dricka snapsen innan så kan det ju vara värt det, eller? :D

Skämt åsido (och OT), men inga hemligheter:

En flaska Brännvin Special
Lite lingon
En eller två grankvistar

Låt stå och dra i 3-4 dagar i kylskåp eller annat svalt/kallt utrymme. Sila bort lingonen. Klart!
Blir grankvisten färglös är det bara att byta ut den och ha den gärna kvar vid servering, snyggt!

Googlar man på det så brukar det vara med russin i men det brukar jag skita i, blir för sött för min smak.

Sorry för OT. :blush:

#47

Postad 16 december 2011 - 17:53

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Angostura 1919 mmmmmmmmmmmmmmmm dricker en sådan just nu...

#48

Postad 16 december 2011 - 18:56

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Någon som provat den svenska romen? Görs på sockerbetsmelass isteller för melass från sockerrör på Gotland..


http://www.trakumlarom.se/

#49

Postad 27 december 2011 - 19:27

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Nytt inköp: Berrys Finest Caribbean rum
Ålder: 12
Alc: 46%
Destilleri: Caroni

Bara fuktat tungan än med den, men härlig avslappnad smak, mjuk, lite fat, vanilj, kola, lite frukt.
Har en lång efter smak av riktigt högkvalitativ marsipan som verkligen sitter i och förändras allt efter som och framhäver olika delar av mandel, vilket jag inte förväntat mig, kanske för mycket? kanske att den döljer någon form av rök men isåfall långt under allt annat.

Domineras av marsipan/kola doft, med inslag av ek och vanilj.

Känns ok, men ingen wow känsla, ångrar nästan att man inte köppte El dorado special reserve 15 years istället får någon hundring mer (vet ju hur jäkla god 12 an är). Men får prova den mer någon annan dag, kanske en isbit hade klätt av mandeln och låtit fler smaker komma fram?
Några tipps för och framhäva de olika delarna av romen mottages gärna. :)

Redigerat av ljudfantasten, 27 december 2011 - 21:16.


#50

Postad 12 april 2012 - 15:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
för ett tag sen så försökte jag mig att tycka om whisky, men det var inte riktigt min grej. så tänkte försöka med rom istället :)
jag har ju druckit det förr och jag gillar det, dock bara captain morgan, men jag gillar den också, så jag tänkte eftersom det är typ den sämsta så är nog detta nåt för mig, så idag var jag på bolaget och köpte mig denna.
det är väl säkert ingen finrom med tanke på priset (319kr) men jag antar att den är minst lika drickbar som morgan.
har inte smakat på den än utan bara luktat, och tycker att den luktade helt underbar.
ska bli kul att smaka i morgon, både ren och med cola zero :P

Bifogad fil(er)


Redigerat av andreassofus, 12 april 2012 - 15:25.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.