Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT Play för smart-TV

711 svar till detta ämne SVT Play
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#601

Postad 29 mars 2021 - 08:57

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 3

Hej vi håller på med ett jobb nu att bygga om signalkedjorna för live. Vi siktar på 1080p50 under första halvåret 2021 men det är inte garanterat att det är där vi hamnar. 

 

Hej Anders,
 
Finns det nåt nytt att säga om planer på att höja frekvensen till 1080p50 på Play så att det inte är så stor skillnad mot direktsändning via antenn när man ser på sport och annat med mycket rörelser?

 



#602

Postad 08 april 2021 - 20:44

bonanza
  • bonanza
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Hej vi håller på med ett jobb nu att bygga om signalkedjorna för live. Vi siktar på 1080p50 under första halvåret 2021 men det är inte garanterat att det är där vi hamnar. 

 

Det låter jättebra, håller tummarna att ni får till en bra lösning! Är det tänkt att fungera både för Play live och inspelat?



#603

Postad 12 april 2021 - 19:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

720p50 med bra bitrate och 5.1 ljud på alla enheter skulle jag nöja mig med.



#604

Postad 14 april 2021 - 16:08

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Live och on demand har olika hantering, just denna ändring gäller bara live men påverkar då även on demand-versionen av livesändningar.

Våra on demand-publiceringar är lite mer flexibla, där kan vi göra lite olika från fall till fall när vi behöver testa och utveckla. Jag vet att transkoderingsteamet exempelvis använder olika codecs/bitrates beroende på vilken typ av innehåll det gäller. För våra livekodare blir sånt svårt i och med att det kan sändas både hockey och fågelskådning på samma kodare. 



#605

Postad 14 april 2021 - 18:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Det går att skicka ut med olika kvalité, ljudkanaler osv så det går att skicka ut så det stöd finns i alla sammanhang.
Även andra bolag behöver bli bättre på detta så det är förstås inte bara SVT.


Redigerat av Leatherface, 14 april 2021 - 18:13.


#606

Postad 16 april 2021 - 22:07

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Inga planer på att supporta filter till strömmarna?



#607

Postad 20 april 2021 - 15:29

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Vad tänker du på för typ av filter?



#608

Postad 20 april 2021 - 21:18

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

https://docs.unified...track-selection



#609

Postad 20 april 2021 - 21:41

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Det är problem igen med SVTPlay på Telia VIP 5305, går inte att starta program



#610

Postad 21 april 2021 - 08:34

andre_niemann
  • andre_niemann
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag har en Samsung Q7 Smart TV från 2019.

 

Sedan den uppdaterade till senaste SVT Play 1.8.0 så skalar den ej upp till hela skärmen längre.

Alla andra appar visas i helskärm dock. Hittar ingen inställning i appen för detta problem. 



#611

Postad 21 april 2021 - 09:03

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

Vad är det för strömmar du tycker att vi ska filtrera bort?

 

Det är problem igen med SVTPlay på Telia VIP 5305, går inte att starta program

Vi har kontakt med boxtillverkaren om detta, de är nåt på spåren men har inte kommit i mål än. Felet kommer och går lite så plötsligt kan de inte återskapa längre och då står jobbet still ett tag. Vi hoppas på en lösning snart. 

 

Jag har en Samsung Q7 Smart TV från 2019.

 

Sedan den uppdaterade till senaste SVT Play 1.8.0 så skalar den ej upp till hela skärmen längre.

Alla andra appar visas i helskärm dock. Hittar ingen inställning i appen för detta problem. 

Många har fått detta fel senaste dagarna. Vi har kontakt med Samsung som ser det på andra appar också så felet verkar ligga på deras sida. Även där hoppas vi på en snabb lösning. 



#612

Postad 21 april 2021 - 22:07

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Angående filter så gäller det tredje-part där mina gamla Samsung inte klarar av era ny ljudströmmar. Finns strömmar (mpd) med ljudvarianter som den klarar, men då  innehåller de istället undertextformat som får dem att strejka. Så jag skulle tex kunna filtrera bort text o då få det att fungera.
Men det kanske hade underlättat även för er app där gamla versioner kanske inte skulle påverkas av att ni lägger till nya format i era strömmar osv.



#613

Postad 22 april 2021 - 07:24

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

@Jaymz Vi paketerar strömmarna till appen i backend för att säkerställa att vi skickar format som funkar. Vi har inget behov av att filtrera på ett annat sätt också. 

 

Telia

Det låter som att boxtillverkaren har lyckats ringa in felet där det inte går att starta video. Det har tagit lite tid eftersom en box med felet plötsligt kan funka felfritt i flera dagar men nu tolkar jag dem som att de tror sig ha hittat felet. Jag kan inte säga när det blir löst, det är dels en fix från tillverkaren och dels testning/utrullning i Telias boxar, den processen har inte jag insyn i. 

 

Samsung

Vi vet inte varför appen kan visas på en mindre del av skärmen men Samsung tittar på det. Tills vidare verkar det funka som workaround att inaktivera det nya Samsung TV+. 



#614

Postad 04 maj 2021 - 18:28

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Vad är grejen med att Birdman inte kan spelas upp i LGs appar?

#615

Postad 07 maj 2021 - 13:58

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Vad är grejen med att Birdman inte kan spelas upp i LGs appar?

Det är inte så snyggt, jag vet. Vi har hamnat lite ur fas med olika tekniska lösningar och har haft lite för dålig internkommunikation för att lösa det i tid. Det förekommer enstaka programtitlar som tyvärr inte går att spela i vår Smart TV app. Vi jobbar på en lösning. 



#616

Postad 12 maj 2021 - 16:35

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Senaste tiden har det börjat bli uppläst text på en del avsnitt i serier på SVT Play.

Senast var det Billions säsong 4 avsnitt 12. De första 11 avsnitten var det ingen uppläst text.

Någon vecka tidigare såg jag The Bletchley Circle: San Francisco säsong 1. 6 första avsnitten hade ingen uppläst text, men avsnitt 7 hade. Det sista 8:e avsnittet hade inte uppläst text.

Några veckor tidigare var det en annan serie där uppläst text kom på ett avsnitt strax innan sista avsnittet.

 

Hur stänger jag av detta, eller ligger det centralt?

Uppläst text förstör hela programmet. En kvinnlig röst som läser upp texten, även manligas repliker och utan någon nyans eller ändrat tonläge. Originalljudet går i stort sett inte att höra.

 

Jag tar emot via det fria marknätet och har inga abonnemang. Tittar på SVT Play via den inbyggda SVT Play appen.

TVn är en Panasonic TX-65DX900E.

Det finns några alternativ för ljud, som Rösttolkning, men det står på Av. Och för Ljudbeskrivning kan man välja Normal eller Ljudbeskrivning (för att aktivera talhjälp), men det står på Normal.

 

Hittade en guide på kontakt.svt.se, men den inställning som beskrivs där finns inte på min TV. Har inte alternativet Språk under Ljudbeskrivning då jag är inne i TV-läge med SVTs app avstängd.

 

Tillägg: Jag har full förståelse för att möjligheten uppläst text finns för synskadade.


Redigerat av Avicii, 12 maj 2021 - 17:47.


#617

Postad 20 maj 2021 - 21:21

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Blir det Hockey VM i 1080p50?  :)



#618

Postad 21 maj 2021 - 14:34

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

Blir det Hockey VM i 1080p50?  :)

Ja det blir det! Nu ligger första matchen ute i 1080p50. Men det är en helt ny lösning för livekodning vi använder så det finns risk att vi behöver gå över på den gamla lösningen för att åtgärda oförutsedda saker. Vi hoppas det ska funka bra hela vägen. 



#619

Postad 21 maj 2021 - 14:40

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

 

Hittade en guide på kontakt.svt.se, men den inställning som beskrivs där finns inte på min TV. Har inte alternativet Språk under Ljudbeskrivning då jag är inne i TV-läge med SVTs app avstängd.

 

Tillägg: Jag har full förståelse för att möjligheten uppläst text finns för synskadade.

 

Hej, jag tror att vår guide var lite missvisande. Valet för språk ligger inte under ljudbeskrivning utan det är under tv:ns generella språkinställning. 

Det är rätt många som hört av sig om detta och vi blev lite tagna på sängen över problemet, eftersom de tv-apparater som spelar upp fel ljudspår samtidigt säger till vår app att de inte hittat något alternativt ljud. Vi tittar på hur vi kan lösa det utan att samtidigt förstöra för de apparater som lyckas tolka ljudspåren korrekt. 



#620

Postad 21 maj 2021 - 16:42

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Hej, jag tror att vår guide var lite missvisande. Valet för språk ligger inte under ljudbeskrivning utan det är under tv:ns generella språkinställning. 

Det är rätt många som hört av sig om detta och vi blev lite tagna på sängen över problemet, eftersom de tv-apparater som spelar upp fel ljudspår samtidigt säger till vår app att de inte hittat något alternativt ljud. Vi tittar på hur vi kan lösa det utan att samtidigt förstöra för de apparater som lyckas tolka ljudspåren korrekt. 

Tack äntligen någon som förstått.  :)

 

Jag hittade till slut var jag kunde ändra språk. Jag har haft Svenska som standard.

För TVn i denna tråd är det via Meny -> Inställningar -> Språk -> Valt ljud 1. Sist i listan efter alla 34 språken finns Originalspråk. Efter det är det ingen uppläst text längre.



#621

Postad 21 maj 2021 - 17:43

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Hej

Kategorierna i en android tv är väldigt många. Det känns i bland som alla program nästan har en egen kategori, vilket för mig gör funktionen onödig. Detta då det går lika fort att bläddra genom alla program än att bläddra igenom kategorierna.

 

I övrigt tycker jag det är en högkvalitativ app utan strul o krångel!



#622

Postad 21 maj 2021 - 21:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Kommer inte detta på själva Live kanalerna med?



#623

Postad 22 maj 2021 - 06:19

klarskrift
  • klarskrift
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Ja det blir det! Nu ligger första matchen ute i 1080p50. Men det är en helt ny lösning för livekodning vi använder så det finns risk att vi behöver gå över på den gamla lösningen för att åtgärda oförutsedda saker. Vi hoppas det ska funka bra hela vägen. 

 

Jag som är lite trög, ska jag förstå det som att både live och on-demand av hockey vm kommer vara i 50 fps? 

 

För övrigt uppskattar jag supermycket att du/ni tar er tid att svara på frågor här :) Heja Sverige!



#624

Postad 22 maj 2021 - 10:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Jag som är lite trög, ska jag förstå det som att både live och on-demand av hockey vm kommer vara i 50 fps? 

 

För övrigt uppskattar jag supermycket att du/ni tar er tid att svara på frågor här :) Heja Sverige!

Igår var den inte i 1080p50 iaf bara på matcherna som man kunde välja som Live innehåll och inte på LiveTV alltså kanalerna.


Redigerat av Leatherface, 22 maj 2021 - 10:09.


#625

Postad 23 maj 2021 - 20:42

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Bildkvalitén på hockey sändningarna via SVTplay appen på min Apple4k är sjukt bra. Grymt bild. Tack för era ansträngningar Anders!

Viaplay NHL är som ett skämt i jämförelse. Grynig och hackig bild.

#626

Postad 24 maj 2021 - 08:13

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Tack för återkoppling om Hockey-VM, jag skickar vidare till teamet som sköter live-utrustningen. 

Vi kör Hockeyn som första större case på den nya plattformen så allt är inte inkört än. På sikt flyttar vi över alla livesändningar plus linjärkanaler (på de plattformar där de finns) till ny plattform, samt on demand-versionen av livesändningarna, men det går lite stegvis. Den nya plattformen kör 50P på allt men jag tror att vi kommer att välja ut perioder/events då vi publicerar 1080-strömmar beroende på vilket innehåll vi visar. Högre upplösning genererar mycket datadistribution men ger inte så mycket effekt för t.ex. Morgonstudion och SVT Forum. 

Vår plattform för att koda förproducerat är helt separat så där jobbar vi i ett parallellt spår med att höja videokvaliteten. Jag tror inte att teamet där publicerar något i 50P i nuläget men det kommer förmodligen också framöver. De jobbar med att koda olika typer av innehåll på olika sätt för att kunna optimera rätt mellan bildkvalitet, datamängd och kodningstid beroende på innehållet. 



#627

Postad 24 maj 2021 - 08:50

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0

Bildkvalitén på hockey sändningarna via SVTplay appen på min Apple4k är sjukt bra. Grymt bild. Tack för era ansträngningar Anders!

Viaplay NHL är som ett skämt i jämförelse. Grynig och hackig bild.

 

Är det live sändning som du syftar på. Om jag har förstått det rätt så är LIVE på svtplay 1080p och Linjärt på svt1 720p. Stämmer det?



#628

Postad 24 maj 2021 - 12:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Som jag sagt tidigare så ser skulle 720p50 vara ett steg i rätt riktning som det är nu med 720p25 med låg bitrate så är det nästan osebart på en större TV.
Många enheter klarar också H.265/HEVC idag så det borde gå skicka ut med det för att spara bandbredd på dom enheter där det stöds.
Tekniskt sett skulle det gå få till en multicast lösning genom samarbete med leverantörerna i Sverige med.


Redigerat av Leatherface, 24 maj 2021 - 13:29.


#629

Postad 24 maj 2021 - 12:54

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Jag kör Telia Play på en ATV 4K. När jag jämför hockeyn mellan Telia Play och SVT Play Kanaler så är bilden klart bättre i Telia Play. Hur kan det komma sig när båda strömmas på samma sätt?

#630

Postad 25 maj 2021 - 15:55

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
ESC (Melodifestivalen) direktsändning i SVT Play app på min Android OLED 4K 65" med undermålig bildkvalitet, speciellt vid snabbare panorering över bakgrunder med mindre detaljer där det bildades pixel eftersläpningar och oskärpa.

Jag förväntar mig att det hela filmades i 8K och 4K med tanke på dagens moderna teknik och tillgänglig hårdvara som sälj på marknaden.

Ytterst besviken att Sverige inte tar täten här. Stor besvikelse.

Förväntan är att all (nyare) material kan streama och ses åtminstone i 4K, med möjlighet att välja lägre standard. Även att SVT loggan inte är på hela tiden, utan i början av programmet endast.

4K och även 8K TV apparater säljs för fullt en tid nu. Tekniken för inspelning finns med. Streaming tjänster sänder mer material i 4K dagligen. Dock inte SVT som ligger typ 10 år efter.

Mycket besviken kund.

PS! Vi har rätt att kräva bättre upplevelse för vad vi betalar till SVT via skatten.

#631

Postad 25 maj 2021 - 21:01

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

ESC (Melodifestivalen) direktsändning i SVT Play app på min Android OLED 4K 65" med undermålig bildkvalitet, speciellt vid snabbare panorering över bakgrunder med mindre detaljer där det bildades pixel eftersläpningar och oskärpa.

 

Android TV systemet, är inte bra på att leverera en bra bild  :) 

Går bl.a. inte att ändra till 50 HZ på den inbyggda Chromcasten 



#632

Postad 25 maj 2021 - 21:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 1

Android TV systemet, är inte bra på att leverera en bra bild  :)

Går bl.a. inte att ändra till 50 HZ på den inbyggda Chromcasten 

Vad har Chromecast med saken att göra?
SVT har en app som man kan köra direkt på TV eller box med AndroidTV.
Problemet är att SVT skickar det i 720p/25 med låg bitrate.

Bortsett från enstaka VOD saker då men nu pratade vi om livesändningar.
Åtminstone senast jag kollade.


Redigerat av Leatherface, 25 maj 2021 - 21:33.


#633

Postad 25 maj 2021 - 21:52

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Vad har Chromecast med saken att göra?
SVT har en app som man kan köra direkt på TV eller box med AndroidTV.
Problemet är att SVT skickar det i 720p/25 med låg bitrate.

Bortsett från enstaka VOD saker då men nu pratade vi om livesändningar.
Åtminstone senast jag kollade.

50 fps funkar inte att se på i AndroidTV, bildkvalitén blir inte bra

Har en Philips TV med AndroidTV i sommarstugan går ej att få till bra bild i appar eller med inbyggd Chromecast vid 50 fps utsändning

Ex Telia Appen som kör 50 fps på live kanaler, SVT Play nu vid hockey VM   



#634

Postad 26 maj 2021 - 01:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Inga problem med 50fps på min MiBox 3 som kör med AndroidTV.
Chromecast använder jag inte det har aldrig varit stabilt för mig.


Redigerat av Leatherface, 26 maj 2021 - 01:39.


#635

Postad 26 maj 2021 - 14:57

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Inga problem med Android TV, funkar utmärkt med bl a streaming från Amazon Prime, YouTube Premium och Facebook Watch 2K och 4K innehåll. Det är just med dedikerad app som högsta kvalité uppnås. Sony gör ett bra jobb med uppskalning av hyffsat ursprungsmaterial.

Problemet är att SVT sänder med låg kvalitet. Förstår ej hur de resonerar och kommer undan att ej erbjuda det bästa man redan kan få idag hos andra streaming leverantörer. SVT skjuter sig själv i foten, vem vill uppleva sämre kvalité när det finns bättre att få.

Redigerat av xxxx, 26 maj 2021 - 15:00.


#636

Postad 26 maj 2021 - 21:40

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Det ni diskuterar om TV-apparaters inbyggda AndroidTV och inbyggd Chromecast hör inte hemma i den här tråden, det har inte med Telia att göra.

Jag trodde först det var ett missförstånd från Lindo, eftersom han använder uttrycket bildkvalitet, vilket jag inte själv brukar använda för att beskriver jitter, judder eller frame rate mismatch, utan enbart pixelering eller andra störningar i den digitala världen.

Eftersom jag upp till detta ögonblick trott att "fördelen" med att köra en SmartTVs inbyggda appar är att dom alltid går direkt mot TVns interna bildhantering som sker med 600, 900 eller 1200 Hz bildfrekvens(eftersom dom tre bildfrekvenserna är jämnt delbara med både 25, 50, 30, 60 och 24fps, varvid det aldrig blir någon frame rate mismatch av den sort som uppstår när en extern enhet matar ut en signal via HDMi vars refresh rate som inte matchar källans fps), varvid exempelvis eller faktiskt specifikt Netflix och Youtube alltid funkat bäst med interna appen oavsett om videofilen varit i 24, 25 eller 30fps, vilket var mer blandat förr i Netflix katalog.

Jag har alltså alltid antagit att dom interna apparna inte behöver bry sig om refresh rate, eftersom jag trott dom skickat sin utsignal direkt mot TVns interna bildhantering utan att mixtra med refresh rate, men efter att ha sökt lite så verkar just AndroidTV OS'et från Google i många(alla?) Sony och Philips, OCH den inbyggda Chromecast receivern(även den från Google) i dessa ha stora problem med detta, då AndroidTV-OS'et och Chromecast receivern verkar låsa "utsignalen" från OpenGL-renderingen till 60Hz, vilket skapar samma förbannade problem som alltid uppstått med externa enheter med fel refresh rate, på bla nämnda SVTPlay och TeliaPlay.

Min slutsats blir att Netflix- Youtube, Viaplay och Media Player-apparna i min gamla Panasonic från 2014 medvetet matchat videorenderingens utsignal mot den video dom kodat av, eftersom jag aldrig en enda gång stött på problem med jitter/judder från frame rate mismatch i dom.

Boven är tydligen Google enligt vad jag snabbt läst mig till, och dom är ju ett amerikanskt företag som mestadels verkar skita i Europeiska användare och 50fps, det tog ett bra tag innan dom kröp till korset och erbjöd att ändra utsignalen på sina Gen1 Cromecast via Home-appen från det att den produkten lanserades.

Nu är dom på Android 11 men fortfarande har dom inte sett till att inkludera auto refresh rate i sitt AndroidTV OS i SheieldTV och CCwGTV, och jag antar att det beror på att dom får mycket lite klagomål från amerikanska användare som ju har all sin sport i 30 eller 60fps, och filmer i 24/30, vilket i sin tur moderna TV-apparater verkar vara rätt så bra på att helt neutralisera 3:2 juddret ifrån. Googles tekniker upplever helt enkelt inga problem med egna ögon, för att dom ska göra det behöver dom börja intressera sig för Europeiska sport-streams i 50fps, men när skulle en jänkare göra det?

Det är samma sak med att alla livestreams på Google-ägda Youtube, som sen Augusti 2016 konverteras till 30fps, så när Europeiska sportproducenter laddar upp en feed i 50fps, så blir det hårdkodade ryck i bilden. Innan dess matchade Youtube FPS på sina live-streams mot källan, och allt var perfekt, för en som kunde ställa om refresh rate på sina grejer. Nu får man övertyga sportproducenterna om att använda sig av Livestream.com, Dailymotion, Twitch, Vimeo och dylika, som släpper igenom signalen utan att förvanska frame rate, men Youtube är ju störst och "enklast". =(

Teoretiskt sett borde en TVs mjukvara kunna identifiera frame rate mismatch även från en 50fps signal matad via 60hz, och skära bort dom upprepade bildrutorna, och bara visa dom 50 riktiga med rätt tidsmönster, men där är vi inte än.


För att återgå till SVT som tråden handlar om, finns ju tekniskt inkompetenta inkvoterade nollor på SVT med som bekant, mängder med långfilmer på SVT sänds felkonverterade både på SVTPlay och i linjär-TV, omkodade från 24 till 25fps utan 4% speedup, så det är hårdkodade ryck i bilden hela tiden. Det påstås att SVT får sina långfilmer levererade i 50fps och att felkonverteringen alltså sker hos extern källa, men då borde SVT krävt att det åtgärdas efter första misstaget för fem år sedan, men det gör dom inte, så jag köper inte den ursäkten.

För en som jobbade med videoteknik på 80/90talet varvid 4% pal-speedup satt i ryggraden, så är det obegripligt hur sån idioti släpps igenom en enda gång, men som nu i över 5 år utan att åtgärdas?

SVT är ett skämt i mina ögon, Yle har haft 7Mb/s 1080p50 i snart fem år på sina kristallklara sportsändningar via Arenan, NU börjar det röra på sig hos SVT, som alltså är toksist på detta jämfört med övriga västeuropeiska Public Service bolag. Förr i tiden ingick det i SVTs uppdrag att ligga i framkant med teknik, vilket dom gjorde med bl a Text-TV och Nicam, men sen hoppade dom över både PDC och VPS, och sen dess har det bara gått utför.



#637

Postad 26 maj 2021 - 22:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 1

Jag har inga av dessa problem på min AndroidTV box utan dom problem som finns har med själva apparna att göra.
Använde en gammal Chromecast förut första generationens och den hade 50fps efter en uppdatering som kom senare.
Men dessa problem har egentligen inget med SVT Play tråden att göra.


Redigerat av Leatherface, 26 maj 2021 - 22:10.


#638

Postad 26 maj 2021 - 22:22

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Jag har inga av dessa problem på min AndroidTV box utan dom problem som finns har med själva apparna att göra.
Använde en gammal Chromecast först först generationens och den hade 50fps efter en uppdatering som kom senare.

Din box vet jag med säkerhet att du har tillräckligt med kunskap för att matcha utsignalen på, antingen genom Kodi's "Adjust display refresh rate" eller genom boxens utsignal manuellt, om nu Mii saknar auto refresh rate, varvid du alltid skickar ut en signal som matchar videosignalen, men dom diskuterade Sony/Philips TV-apparater som har inbyggd AndroidTV/Chromecast-receiver saknar den möjligheten, Kodi när det körs under detta av Google idiotiskt kodade OS'et totalvägrar vitlista någon annan rendering än 1080p60Hz eftersom OS'et inte tillåter något annan rendering, och den inbyggda Chromecasten är likaså låst till 60Hz, så det renderas en 60Hz videosignal till TVns interna bildhantering, precis som om du skulle medvetet ställa in din Miibox fel och mata ut 60Hz när du kör SVTPlay.

Detta kan en enskild app under AndroidTV-OS'et inte göra något åt. 24fps via Netflix, Disney+ och Prime funkar, för sagda TVs trollar bort 3:2-judder.

Detta borde SVT känna till och förklara på sina support-sidor, inte kollat om dom gör det.



#639

Postad 29 maj 2021 - 09:48

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Hej vi håller på med ett jobb nu att bygga om signalkedjorna för live. Vi siktar på 1080p50 under första halvåret 2021 men det är inte garanterat att det är där vi hamnar.


Hej Anders!

Jag kikade på Sverige häromdagen i hockey VM
Är det verkligen 50fps på live? Upplever att pucken hackar en del vid snabba rörelser. Kör med Nvidia Shield pro och native Svtplay app.

Förövrigt, hur ser planerna ut för sändning av fotbolls EM i form av kvalité?

Tack för att du hänger här!

Vol

#640

Postad 29 maj 2021 - 11:32

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Jag kikade på Sverige häromdagen i hockey VM
Är det verkligen 50fps på live? Upplever att pucken hackar en del vid snabba rörelser. Kör med Nvidia Shield pro och native Svtplay app.

Ivarjefall jag tycker att det är väldigt lätt att se skillnad på 25, 30 och 50fps om man stänger av TVns Sport/TruMotion/ImageStabilizer-funktion, men är den påslagen är det lite svårare, speciellt mellan 50 och 30. Är den funktionen avslagen är det närmast omöjligt att inte se skillnad på 25 och 50fps, det är som natt och dag, oavsett om man kollar på pucken eller panoreringen mot reklamskyltarna. Dom VM-sändningarna jag testade med igår och förrgår, bl a i AndroidTV-appen för SVTPlay i en ShieldTV 2019, var solklart 50fps.

Det kan du för övrigt även bekräfta i en Shield genom att låta både 25 och 50Hz vara valbara refresh rates i bildinställningarna, och sen klicka på Match Frame Rate (Beta), om du nu har det på nån knappkombo på fjärren, så kommer Shield'en ställa om sig till den FPS-frekvensen det är på streamen. Om din TV sen visar refresh rate i klartext i en info-logga som min så ser du även där vad det är för fps.



#641

Postad 29 maj 2021 - 11:38

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Ivarjefall jag tycker att det är väldigt lätt att se skillnad på 25, 30 och 50fps om man stänger av TVns Sport/TruMotion/ImageStabilizer-funktion, men är den påslagen är det lite svårare, speciellt mellan 50 och 30. Är den funktionen avslagen är det närmast omöjligt att inte se skillnad på 25 och 50fps, det är som natt och dag, oavsett om man kollar på pucken eller panoreringen mot reklamskyltarna. Dom VM-sändningarna jag testade med igår och förrgår, bl a i AndroidTV-appen för SVTPlay i en ShieldTV 2019, var solklart 50fps.

Det kan du för övrigt även bekräfta i en Shield genom att låta både 25 och 50Hz vara valbara refresh rates i bildinställningarna, och sen klicka på Match Frame Rate (Beta), om du nu har det på nån knappkombo på fjärren, så kommer Shield'en ställa om sig till den FPS-frekvensen det är på streamen. Om din TV sen visar refresh rate i klartext i en info-logga som min så ser du även där vad det är för fps.


Precis. Jag kör givetvis allt kring motion helt avslaget, ogillar det skarpt.

Jag tycker det upplevdes hackigt som sagt, så är osäker på om det verkligen var 50fps?

Vol

#642

Postad 29 maj 2021 - 16:15

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Precis. Jag kör givetvis allt kring motion helt avslaget, ogillar det skarpt.

Jag tycker det upplevdes hackigt som sagt, så är osäker på om det verkligen var 50fps?

Vol

Hittade felet, shielden körde 60hz. Lite meckigt att behöva köra auto refresh rate funktionen varje gång måste jag säga - man skulle vilja att den skötte det automatiskt.

Vol

Redigerat av Volatile, 29 maj 2021 - 16:15.


#643

Postad 29 maj 2021 - 18:13

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Precis. Jag kör givetvis allt kring motion helt avslaget, ogillar det skarpt.

 

Menar du att du brukar se på sport med bildutjämningen avstängd? Jag rekommenderar alla att alltid ha den på max vid allt sport-tittande, i synnerhet om det är 25fps, och även 30. Det är först vid 50/60fps som man kan strunta i den. Vid film och serier ska det givetvis vara avstängt. När jag stöter på folk som har det påslaget vid icke-sporttittande beror det alltid på okunskap, nästan alla TV-apparater jag stött på har det påslaget som default oavsett bild-profil, även Cinema-lägen, vilket är obegripligt. Det är bara direct/pure-bildprofiler där det brukar vara avstängt.

 

Hittade felet, shielden körde 60hz. Lite meckigt att behöva köra auto refresh rate funktionen varje gång måste jag säga - man skulle vilja att den skötte det automatiskt.

Du är ju svensk och kör väl mest Europeiska sport-streams i 25/50Hz när det gäller native-appar? Man kan ställa om alla Shield till att defaulta till 50Hz. Det har jag gjort, all sport i 30/60fps kommer via Kodi och den appen ändrar ju till 60Hz av sig självt, 24fps via Netflix sköter sig med ett switch-tillägg, Disney+ är det jag får köra match på manuellt, men det har jag på ett snabbval på Shield-fjärren.

Om jag har förstått det rätt så ska det komma riktig native auto match på både CCwGTV och Shield senare i år.

Ska tilläggas att kör du SVTPlay via Kodi så löser ju det sig också med auto match, själv pallar jag inte SVTPlay's appar, så krångligt grafiskt gränssnitt med scrollande in absurdum för att hitta det man vill, live-kategorin ligger inte överst där den hör hemma utan längst ner, och i den kategorin finns inga synliga starttider på sport-evenemangen, inga linjära kanaler(sen dom medvetet valde bort det för att inte hjälpa människor som hade skaffat tuner-fria monitorer på TVlicens-tiden att se på dom linjära kanalerna), nästan inga inställningsmöjligheter, inga profiler, ingen EU-inloggning, ingen möjlighet att låsa upplösningen, ingen möjlighet att ställa in textningens utseende eller ta bort texten på icke-svenska filmer, ingen möjlighet att slippa alla meningslösa propaganda-rekommendationer. Värdelöst.



#644

Postad 29 maj 2021 - 19:27

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Menar du att du brukar se på sport med bildutjämningen avstängd? Jag rekommenderar alla att alltid ha den på max vid allt sport-tittande, i synnerhet om det är 25fps, och även 30. Det är först vid 50/60fps som man kan strunta i den. Vid film och serier ska det givetvis vara avstängt. När jag stöter på folk som har det påslaget vid icke-sporttittande beror det alltid på okunskap, nästan alla TV-apparater jag stött på har det påslaget som default oavsett bild-profil, även Cinema-lägen, vilket är obegripligt. Det är bara direct/pure-bildprofiler där det brukar vara avstängt.

Du är ju svensk och kör väl mest Europeiska sport-streams i 25/50Hz när det gäller native-appar? Man kan ställa om alla Shield till att defaulta till 50Hz. Det har jag gjort, all sport i 30/60fps kommer via Kodi och den appen ändrar ju till 60Hz av sig självt, 24fps via Netflix sköter sig med ett switch-tillägg, Disney+ är det jag får köra match på manuellt, men det har jag på ett snabbval på Shield-fjärren.

Om jag har förstått det rätt så ska det komma riktig native auto match på både CCwGTV och Shield senare i år.

Ska tilläggas att kör du SVTPlay via Kodi så löser ju det sig också med auto match, själv pallar jag inte SVTPlay's appar, så krångligt grafiskt gränssnitt med scrollande in absurdum för att hitta det man vill, live-kategorin ligger inte överst där den hör hemma utan längst ner, och i den kategorin finns inga synliga starttider på sport-evenemangen, inga linjära kanaler(sen dom medvetet valde bort det för att inte hjälpa människor som hade skaffat tuner-fria monitorer på TVlicens-tiden att se på dom linjära kanalerna), nästan inga inställningsmöjligheter, inga profiler, ingen EU-inloggning, ingen möjlighet att låsa upplösningen, ingen möjlighet att ställa in textningens utseende eller ta bort texten på icke-svenska filmer, ingen möjlighet att slippa alla meningslösa propaganda-rekommendationer. Värdelöst.


Stämmer, jag ogillar verkligen smoothingen. Även om jag har det på minsta så tycker jag allt känns som jag flyter runt och svävar. Gillar det inte alls.

Så det var faktiskt det första jag stängde av.

Jag kör bara Plex och native Svtplay via Shielden. Menar du att jag kan ställa in så shielden alltid kör 50hz på Svtplay men 60 i Plex utan att behöva växla själv med remoten?

Vol

#645

Postad 29 maj 2021 - 20:52

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Stämmer, jag ogillar verkligen smoothingen. Även om jag har det på minsta så tycker jag allt känns som jag flyter runt och svävar. Gillar det inte alls.

Så det var faktiskt det första jag stängde av.

Jag kör bara Plex och native Svtplay via Shielden. Menar du att jag kan ställa in så shielden alltid kör 50hz på Svtplay men 60 i Plex utan att behöva växla själv med remoten?

Vol

Fascinerande. Jag håller givetvis med dig gällande filmer och serier, där det i brist på bättre ord är närmast äckligt att ha smoothning påslaget. Det kan funka på naturdokumentärer och även reality-biologi, men brukar köra off där med, Ett tag hade jag på det på en lägre nivå för animerade serier, specifikt var det Biet Maya, vars animation jag finner fascinerande, som gav mig idén, och det var heltspaceigt att se Maya och Willy flyga runt i naturen och bikupan med smoothning påslaget.

Men vid sport och direktsändningar ser jag inga problem med det, där känns det naturligt, utöver att det är direkt nödvändigt för att få 25fps-sport att flyta på "snyggt", det hackande jag ser vid 25fps-sport irriterar mig nåt enormt, nästan lika mycket som frame rate mismatch.

Ja, men Plex kommer också köras i 50Hz, tills du startar nåt i Plex som är 24 eller 30fps, Plex har en auto switch-funktion, som jag tror ska fungera, och är påslagen som default väl? Använder sällan Plex.

För att anknyta till tråden, det är fullt tekniskt möjligt för SVT att skriva några rader kod i sina appar, som ser till att appen alltid switchar enheten till 50Hz om möjligt, om den är inställd på något annat. Men det lär ju aldrig ske. Det vore nämligen att visa framfötterna, vara kreativa och ta ansvar för sin produkt. :) Om alla gjorde så skulle webtrafiken till alla tekniska forum där det diskuteras ryck i bilden sjunka med 30% över en natt. :D



#646

Postad 29 maj 2021 - 21:44

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Fascinerande. Jag håller givetvis med dig gällande filmer och serier, där det i brist på bättre ord är närmast äckligt att ha smoothning påslaget. Det kan funka på naturdokumentärer och även reality-biologi, men brukar köra off där med, Ett tag hade jag på det på en lägre nivå för animerade serier, specifikt var det Biet Maya, vars animation jag finner fascinerande, som gav mig idén, och det var heltspaceigt att se Maya och Willy flyga runt i naturen och bikupan med smoothning påslaget.

Men vid sport och direktsändningar ser jag inga problem med det, där känns det naturligt, utöver att det är direkt nödvändigt för att få 25fps-sport att flyta på "snyggt", det hackande jag ser vid 25fps-sport irriterar mig nåt enormt, nästan lika mycket som frame rate mismatch.

Ja, men Plex kommer också köras i 50Hz, tills du startar nåt i Plex som är 24 eller 30fps, Plex har en auto switch-funktion, som jag tror ska fungera, och är påslagen som default väl? Använder sällan Plex.

För att anknyta till tråden, det är fullt tekniskt möjligt för SVT att skriva några rader kod i sina appar, som ser till att appen alltid switchar enheten till 50Hz om möjligt, om den är inställd på något annat. Men det lär ju aldrig ske. Det vore nämligen att visa framfötterna, vara kreativa och ta ansvar för sin produkt. :) Om alla gjorde så skulle webtrafiken till alla tekniska forum där det diskuteras ryck i bilden sjunka med 30% över en natt. :D


Got it, jag får väl helt enkelt leva med att manuellt switcha till 50hz med remoten tills Nvidia löst detta 😁. Lät ju på dig som det var ngt på gång där längre fram.

Hoppas nu bara fotbolls EM kommer i 50fps från SVT!

Vol

#647

Postad 31 maj 2021 - 19:26

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tack för återkoppling om Hockey-VM, jag skickar vidare till teamet som sköter live-utrustningen.

Vi kör Hockeyn som första större case på den nya plattformen så allt är inte inkört än. På sikt flyttar vi över alla livesändningar plus linjärkanaler (på de plattformar där de finns) till ny plattform, samt on demand-versionen av livesändningarna, men det går lite stegvis. Den nya plattformen kör 50P på allt men jag tror att vi kommer att välja ut perioder/events då vi publicerar 1080-strömmar beroende på vilket innehåll vi visar. Högre upplösning genererar mycket datadistribution men ger inte så mycket effekt för t.ex. Morgonstudion och SVT Forum.

Vår plattform för att koda förproducerat är helt separat så där jobbar vi i ett parallellt spår med att höja videokvaliteten. Jag tror inte att teamet där publicerar något i 50P i nuläget men det kommer förmodligen också framöver. De jobbar med att koda olika typer av innehåll på olika sätt för att kunna optimera rätt mellan bildkvalitet, datamängd och kodningstid beroende på innehållet.


Anders,

Hade du någon info om ni kommer köra fotbolls EM i 50fps? Det är fantastisk bild på hockey VM, nu går det ju inte att gå tillbaka till 25fps 😊

Vol

#648

Postad 02 juni 2021 - 07:32

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

Planen är att köra Fotbolls-EM i 1080p50 och så vitt jag vet ser det ut att gå vägen. Inga oväntade fel i nya utrustningen så här långt.   



#649

Postad 02 juni 2021 - 19:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Om det hänger på bandbredden så kan man kolla på att skicka ut det i HEVC/H.265 som ett alternativ för enheter som stöder det.
Då klarar man sig med ungefär halva bandbredden.



#650

Postad 02 juni 2021 - 21:14

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 817 inlägg
  • 0

Om det hänger på bandbredden så kan man kolla på att skicka ut det i HEVC/H.265 som ett alternativ för enheter som stöder det.
Då klarar man sig med ungefär halva bandbredden.

SVT skickar ut HEVC till plattformar som kan ta emot det 






Även taggad med SVT Play

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.