Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till IMAGINAERUM Bygge 2013-2021 av IMAGINAERUM

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 maj 2014 - 02:26

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0


#2

Postad 15 maj 2014 - 20:35

Unregistereda04bdf9c
  • Unregistereda04bdf9c
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
har sagt exakt samma sak till min fru , men hon verkar än så länge helt ointresserad av ett biorum, får se när man kommit ikapp med huset så kanske hon ändrar sej, jag köpte oxå en kåk som i princip var orörd sen det byggdes , så det finns lite att pyssla med, iaf Välkommen till min hembio.com och lycka till med ditt projekt

#3

Postad 12 oktober 2014 - 13:17

thhmo
  • thhmo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Har du funderat på att göra en duk själv?
Jag har gjort en med ljudtransparant duk mtrl från http://www.seymourav.../screensDIY.asp och en aluminium ram från ett glasmästeri där jag skruvade fast trä läkt på baksidan av ramen för att kunna häfta fast duken. Totalt hamnade jag på drygt 5000:- för en 3 m x 1.25 m (1:2.35).

#4

Postad 12 oktober 2014 - 22:20

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej thhmo. Jag har funderat, men inte kollat upp hur man löser ett ev. rambygge. Vad jag förstår är det A och O med att få duken helt plan. Men med dagens prisläge så är det en riktigt bra idé, så jag tackar och bockar för uppslaget. Skall reka runt lite på forumen få se hur folk gjort. Din lösning lät riktigt bra. Var köpte du tyget och vilken sort blev det?

#5

Postad 13 oktober 2014 - 15:57

Malmström
  • Malmström
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
haha sa samma till mig sj och min föredetta! =) ska bli kul att kunna ha filmkvlällar med barnen och de kan bjuda sina vänner. Och även ja njuter nu av Disney filmer i storbild ! =)

#6

Postad 14 oktober 2014 - 15:25

Fraggler
  • Fraggler
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ös på med bilder och kommentarer, var väldigt "kul" läsning.
Lycka till.

#7

Postad 14 oktober 2014 - 19:23

thhmo
  • thhmo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag köpte duken av http://www.seymourav.../screensDIY.asp, och det blev då Center Stage XD, men nu har dom ju en ännu finmaskigare duk typ som ska klara 4K utan att behöva sned klippa duken för att undvika moiré. Det kostar ju några tusen men även med moms och frakt blir det ett bra pris.
Vad det gäller ramen har jag fått tillkapat hos en glasmästare som även gör inglasningar till altaner etc. Dom hade profiler och "lås" som gjorde att det blir 90° hörn och som låser ihop allt väldigt stadigt. Då mina yttermått är ca 3 m x 1.25 m har jag två stående tvärstag på 1/3 var av bredden, på så vis hamnar inget stag framför centern heller. Som jag sa ovan, så skruvade jag sen fast träläkt på baksidan så det gick att häfta fast duken. Upphängningen löste jag med en 45° sågad mdf skiva där ena halvan fästes på duken och andra på väggen (med konsoler för att få rum med högtalarna).
Är du intresserad kan jag fixa till en skiss på min lösning.


Bifogad fil  duk-skiss.jpg   73,5K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av thhmo, 14 oktober 2014 - 19:52.


#8

Postad 15 oktober 2014 - 23:22

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Tack för inspirationen thhmo!! Jag inser att duken kan bli bra mycket billigare än en färdig Enlightor. Är ju inne på den finmaskiga varianten, så jag skall "nörda" ner mig lite mer på bildfronten. Senaste året har det varit åt helsikes för mycket akustikläsande. :-). Har hela tiden tänkt att duken varit given, men med 25% ökningen nu, så är det läge att reka alternativen som verkar kunna bli en lika bra lösning. Bygger jag inte egen ram hade ju Seymour fina ramar med maskning och allt om man vill.
Men en DIY duk lockar. En utmaning och dineros till annat är aldrig fel. :-)

Thnx!!

#9

Postad 08 januari 2015 - 18:44

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Ser väldigt lovande ut måste jag säga... Du/ni har slitigt på bra. det är ju som sagt mycket annat som oxå måste funka i vardagen. Mitt tips är att kolla på en 2.35:1 duk eller en 2.40:1 duk så du får rätt format oftast, och inte nästan rätt jämt.. Har du möjlighet så förbered för atmos det är riktigt kul...
Lycka till mvh Niclas på biobygget.se
Går du in på min vanliga hemsida så finns även min husrenovering med där..
www.biobygget.se

#10

Postad 21 januari 2015 - 16:24

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Niklas. Jag har följt ditt bygge sedan starten. Fantastisk bio!! Såg till min glädje att du uppdaterat rätt nyligen med en hel del bilder som inte legat med tidigare. Blir 2:35-2:40 duk har jag bestämt. Just nu börjar bad, bastu och förråd ta form här hemma. Någon månad till eller två... Sedan börjar vi med det roliga rummet lite smått.

#11

Postad 23 mars 2015 - 01:34

Unregistered5d343d4e
  • Unregistered5d343d4e
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Det här ser jätte spännande ut, jag har bokmärke albumet och kommer att följa det med spänning.
Vad gällande duk till biorummet, har du funderat på i fall du skulle kunna köpa ett duktyg ex ljudtransparant duktyg och sen bygga ramen själv? Jag gjorde det när jag bytt duk och nu har jag en 156" stor och ångrar inte det. Tidigare hade jag också i och för sig en riktigt bra ljudtransparant duk av märket Screen Reserch Clearpix 2 men den var i 16:9 och efter ett tag kändes den för lite liten. Vill du så kan du titta i mitt album där ser du min duk. Mvh Ylva

Redigerat av Unregistered5d343d4e, 23 mars 2015 - 01:36.


#12

Postad 27 mars 2015 - 07:50

Unregisteredcb5da08f
  • Unregisteredcb5da08f
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Intressant projekt. Detta skall följas med spänning!

#13

Postad 29 mars 2015 - 22:47

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Ylva. Jag har följt er några år också. Maffigt bygge och jag diggar spelavdelningen minst lika mycket. Jag siktar på en AT-duk. Är lite petig på varifrån ljudet kommer. Efter tips från thhmo så har jag släppt tanken på en ramspänd Enlightorduk och har siktat in mig på en AT från Seymour. Vettiga priser trots att dollarn stuckit iväg nu (givetvis....Murphy den rackarn)
Har hela tiden varit inställd på ramspänd, men har börjat vela på Tab-tension nu. 125 eller 130" blir det. 2.37:1. Rummet är 4,10 och jag vill få plats med lite grejjer på sidan så troligen hamnar vi på 125". Gillar f.ö stor bild. Enligt ritningen jag gjort hamnade jag på en view angle på ca 55 grader vilket får ses som ganska nära (för nära för en del). Första raden blir 3m från duk.

Såg att både Niklas och Ylva kör Atmos nu. Kul att det är på G. Tror det blir ett lyft när allmänheten får upp ögonen för detta på biograferna så småningom. Jag har dock ett problem i min källare och det är att takhöjden är 2,20m. Dolby rekommenderar minst 2,70m för takmontering. Anledningen sägs vara för att få ett diffusare ljud och att ljudet blir för direkt om det sitter 1m ovanför skallen. Kan så vara. Så för min del kommer det att handla om den andra varianten med "takstuds". Kanske kommer det takhögtalare som sprider ljudet "brett" i framtiden som löser problemet för oss med källare.
Så hur löser man takhögtalarna - efter väggen - med de högtalarna jag har nu... En av (många) biofunderingarna jag har f.t.f.




#14

Postad 24 augusti 2015 - 22:14

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
det artar sig kommer nog bli super bra!!

#15

Postad 02 oktober 2015 - 05:49

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0
Verkar bli bra det här, planera väl för det är lätt att glömma saker, glöm inte bra ventilation bara. såg att du också köpt ett rack skåp, tänk på att DAP skåpen bara är 527mm inv vilket gör att det kan vara så att en del större PA slutsteg inte får plats, så mät och kolla innan du beställer hem grejor.

#16

Postad 25 oktober 2015 - 06:09

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Dac83. Dyker upp en del nya funderingar under byggets gång har jag märkt. :-) Mest småsaker av problemlösningskaraktär. Mest roliga funderingar.

På sikt blir det troligast ett bioförsteg och Crowns XLS v.2 (drömläget) och de är inte så djupa tack och lov.
Närmaste tiden (2-3 åren ) kommer jag att nyttja den Yamahareciver som jag köpt för att driva bastuljudet med. - Så när det blir en smygpremiär inom några månader (hoppas jag) ,så är det tabm Imaginaerum light vad gäller ljud och bildstorlek.


#17

Postad 10 januari 2016 - 17:48

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Herre j*vlar vilket jobb ni gör. Hoppas kommer njuta minst lika mycket som ni slitit när det är klart! Ser fram emot att följa erat bygge, som ser riktigt fint ut!

#18

Postad 10 januari 2016 - 21:53

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Tack stefunge!!
Ja, det har blivit en del senaste åren. Men man börjar komma ikapp sin ålder nu. Är inte 27 längre (som jag tror) och kroppen tar stryk av för mycket fysisk rust. Men nu är vi på rätt sida vad gäller bion iaf. Bara kul teknikpill kvar nu (nåja... nästan iaf).


Har dock två rum kvar i källaren som skall ha golvvärme och nya väggar. Dessutom är det tre sidor kvar att rusta utanför huset kommande år, så efter det slitet är väl den psykiska åldern HÖGRE än den fysiska. :-)

#19

Postad 10 januari 2016 - 22:39

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Haha! Känner igen dina tankar!
MEN när huset är "klart" , vad ska man då göra? ;)

#20

Postad 18 april 2016 - 22:19

timtheshark
  • timtheshark
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Fantastiskt bygge. Tack för att du delar med dig!

#21

Postad 06 maj 2016 - 10:15

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Blir sjukt fint!

#22

Postad 02 juni 2016 - 19:03

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
TACK! TLA och timtheshark. Kul att ni gillar projektet.

#23

Postad 03 september 2016 - 09:25

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Riktigt bra jobbat

#24

Postad 12 september 2016 - 21:45

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Kommer bli en riktigt fin bio! Roligt läsning och kul att du också verkar njuta av bygg- och planeringsfasen :-)

#25

Postad 29 september 2016 - 12:52

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Dette blir fantastisk bra.


#26

Postad 20 oktober 2016 - 12:50

Unregisteredc2bcfce1
  • Unregisteredc2bcfce1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Vilket fint rum du bygger 👍🏼 Mycket fina detaljer

#27

Postad 27 november 2016 - 13:14

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Tack alla! Kul att du gillar läsningen också Thomas. En massa babbel om ditt och datt, men förhoppningsvis väcker det några tankar kring hifi/bio som man kan ha nytta av.

#28

Postad 28 januari 2017 - 19:44

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Helt sjukt vilket jobb du/ni lagt ner, mycket imponerande! Blev svettig av att läsa av all betong ni bilade bort bara! :P

#29

Postad 28 januari 2017 - 20:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Det hade varit kul att se vilket RT 60 du har i rummet all akustikfix :)
Blir alldeles varm i hjärtat

#30

Postad 07 februari 2017 - 11:54

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Finnsmirre: Hehe. Ja fy fan vilket j*vla slit det var. Gör inte om det. Håller dock på och förbereder för att blåsa ur ett till rum här nere i källaren. Gamla datarummet skall ha golvvärme också. Blir lite bila där också, men lindrigt då det handlar om 3m avloppsrör som skall bytas ut. Sen kör jag eps cement istället uppepå befintligt betonggolv. Men det skall göras... Sen flytspackla in golvvärmen. Sen har jag "bara" största rummet kvar här nere kvar. Suck. No hurry dock.

Johan. Ja, utan att ha mätt (än) så kan jag konstatera att akustiken här inne gått från betongrum till hyffsat kontrollerat. Är/var lite orolig för att överdämpa rummet. Därav mina kombobyggen med diffusion och dämpning i samma. Har ju större delen av framväggen dämpad och taket dämpat till ca 50% det också.
Lär väl ha någon peak under 100hz, så finliret tar vi sen när jag är klar med teknikinköpen. Efterklangen är jag dock inte orolig för.
Kul att du gillar akustikfixet. I mitt tycke det folk slarvar med mest. Man köper fin teknik men glömmer att det låter skit om rummet låter skit. -Sen när de inte är nöjda med ljudet. Då köper man svindyra högtalarkablar.... istället för att fixa rummet först.

Ha det gott!


#31

Postad 24 februari 2017 - 14:51

Unregistered5bfb3089
  • Unregistered5bfb3089
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Sjukt bra jobbat!! Hade också tänkt bila upp golvet men är inne på mitt andra hus i ordningen. Orken o tiden fanns där helt enkelt inte. Men hatten av för dej och allt du gjort. Har stulit några idéer från dej kan jag erkänna.. :)
Rock on!

#32

Postad 15 april 2017 - 06:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Fantastiskt. Underbart att se. Härlig satsning av dig. Absorbenterna är riktigt fina och väl genomtänkt i varje vettig del. Tackar för alla bilder.

#33

Postad 17 april 2017 - 08:23

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Fantastiskt bra jobbat , mycket intressant läsning också !



#34

Postad 11 juli 2017 - 07:30

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ojoj, hur har man missat detta gedigna bygge tidigare? Vilket jobb du lagt ned i ditt bygge. Otroligt fint gjort!


#35

Postad 18 februari 2018 - 23:45

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Fantasiskt bra jobbat! Följt ditt bygge sedan start för ett par år sedan. Tycker om dina resonerande bildtexter. Kommer själv att uppgradera receiver snart, och funderar lite över en Arcam AVR390 (för Diracs skull). Eller då en ren processor som 7704:an, eftersom jag ändå håller på att gå över till separata slutsteg. Nu är mitt rum inte alls så akustiskt fixat som ditt, men jag jobbar på det. Vad är dina erfarenheter av 7704:an hittills? Nu har väl smekmånaden gått över, iaf jag intalar mig alltid att alla nya grejer låter toppen första tiden.

#36

Postad 22 februari 2018 - 02:13

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Joppe. Jag har svårt att säga något om 7704:an tyvärr. Bytte ju ut hela setupen samtigt från en budget Yamahareciver till det jag har nu. Dock kan jag spela högre utan att det låter sämre. Speciellt efter att jag bytt högtalare också.
Däremot kan jag kommentera Audessy och den hittar nivåer/avstånd med ruskig precision om man är noge med micplaceringen. Detta gäller dock inte basarna. Är väl iofs en smaksak, men dessa nivåer blir alldeles för låga. Dessutom tror den att dessa befinner sig dubbelt så långt bort som i verkligheten.
Marantzen har låst sig en gång sedan jag haft den. Men en omstart, så var det borta.

Har inte haft tid att grotta in mig i manualen än, så den har i princip inte fått glänsa med några funktioner än utöver de två kalibreringar jag kört. (Vilka jag ändå är och pillar i manuellt i sedan)
Hade önskat mig en fjärr i klass med Oppons. (Auto belysta knappar) Appen har också en hel del att önska. Dock smidigt att kunna gå ut ur rummet när man kalibrerar.




#37

Postad 04 juli 2018 - 19:11

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Grymt jobb du har lagt ner, det är väl inte så mycket kvar nu? Sen vill man alltid uppdatera saker och ting. Lite kul att rummet avspeglar dig och dina intressen, DJ... roligast är det när biorummen blir lite personliga och allt inte ser lika dant ut. Hatten av.. bra jobbat! Peter

#38

Postad 17 september 2018 - 06:47

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Tack Hellpe! Jag ser ljuset i tunneln. Fem års pulande börjar gå mot sitt slut.


#39

Postad 18 januari 2019 - 15:49

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Riktigt Nice biorum du byggt, seriöst bygge med Jyst rigg och trevligt inrett. Snygga tavlor jämter trossbelysningen👍👍

#40

Postad 05 januari 2020 - 23:54

Brickstedt
  • Brickstedt
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Superhäftigt bygge 😀. Tänkte höra mig för vad du använt för relä för att brygga om 12v trigger signal från reciever till crown slutsteg?.
Själv skaffat crown xls därför jag undrar.

#41

Postad 07 januari 2020 - 12:46

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Tack!
Har sett att en del kör 12v reläer.
Jag har dock ingen sådan automatik utan får snällt trycka på varje Crown var för sig. Varje gång. :-)
Grattis till bra köp.


#42

Postad 12 januari 2020 - 03:05

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
jävligt läckert!! vart har du fått tag i ställningen som den blå spotten lyser upp`?
skitsnyggt! 10p

#43

Postad 15 januari 2020 - 11:52

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Trossen kommer från Thomann och är deras egen Deco Truss med märket Stairville.

#44

Postad 30 april 2020 - 17:12

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Vilket arbete ni lag ner på bilningen i början tar säkert musten ur de flesta.
Sen ska det grävas, grusar, gjutas m.m.
Att du även kör lite PA och DJ utrustning värmer en som var med i DJ rejset på 80-90 talet. Hur som ett imponerande bygge, 12 tummar upp!

#45

Postad 10 maj 2020 - 18:31

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Tack ssoep! Sitter just nu med en syltrygg och knaprar inflammationshämmande och toppar med Ipren. Vete faen vad som hände. Hade ledig vecka och då minsann kom skiten. Urinvägar trodde jag först men det strålar i hela nederdelen av rygg och buk. Kanske är tack vare 12 år av galet mycket tungt rustande.
Bara en utbyggnad av huset i pipen just nu, men lär bli bra först.


#46

Postad 10 september 2020 - 11:06

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Blir grymt med så stor duk!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.