Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction

702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 oktober 2013 - 19:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag använder kamerastativ men ser inte tjusningen med att luta det mot soffan. Ställ det stabilt i soffan bara och fäst mikrofonen ordentligt med tejp och låt den hänga bakåt där huvudet kommer befinna sig bara. Om soffan vibrerar kraftigt kanske du borde fixa soffan :D Det viktiga är bara att mikrofonen inte rör sig en massa, det borde den göra med ett kamerastativ likväl som med ett mikrofonstativ även om det senare kanske är något bättre.


Är inte stativet i vägen för ljudet på det viset? Eller det kanske inte spelar någon roll?
Annars kan jag nog hitta någon form av förlängare(silvertejp och någon metallpinne :D ) till kamerastativet som gör att jag slipper ställa det mot soffan. Men ändå ha stativet uppställt bakom soffan.

He he ja min soffa är modifierad med akustikstoppning, men vid bra volym så skakar den :). Men visst, det är nog inte den mest stabila soffan.

Redigerat av genstruktur, 21 oktober 2013 - 19:30.


#52

Postad 22 oktober 2013 - 13:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Så du ligger antimoden hos det lokala shenkerombudet. Är dock inte hemma ikväll så jag får hämta ut den imorgon, innan dess tar jag en sväng och köper stativ. Kul! :D

#53

Postad 23 oktober 2013 - 09:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Sådan här dagar vill man bara gå hem ifrån jobbet och sätta igång! :)

Några sista minuten tips inför kvällen premiär?

Redigerat av genstruktur, 23 oktober 2013 - 09:10.


#54

Postad 23 oktober 2013 - 13:13

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
För enkelhetens skull kan du ju börja med att kolla att den har senaste programvaran, om inte uppgradera den.

#55

Postad 23 oktober 2013 - 14:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

För enkelhetens skull kan du ju börja med att kolla att den har senaste programvaran, om inte uppgradera den.


Aha, då får man koppla den till datorn antar jag och kolla detta?



http://www.dspeaker....re-update.shtml

Redigerat av genstruktur, 23 oktober 2013 - 14:31.


#56

Postad 23 oktober 2013 - 16:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Done!

Käka lite, sen skall det mätas och lyssnas! :)

#57

Postad 23 oktober 2013 - 17:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Antimoden hitta en bra volym att köra kalibreringen direkt, ungefär i mitten. Nu mäter den :) .

Vad spännande det skall bli att höra resultatet sen :wub: .


Fick dock inte välja i vilket intervall jag ville kompensera, när gör man det?

Redigerat av genstruktur, 23 oktober 2013 - 17:21.


#58

Postad 23 oktober 2013 - 18:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Bifogad fil  20131023_182823.jpg   994,27K   5 Antal nerladdningar

Ser ut som den fick en bort en hel del, och det hörs också :). Men volymen har blivit lägre generellt tycker jag. Nu menar jag inte bara basnivån alltså. Det märker jag speciellt om jag sänker till min nivå på försteget som jag har på nätterna annars, den nivån är det nästan ingen volym alls på med antimoden inkopplat, det kommer knappt något ljud alls ur högtalarna. Volymen höjs inte heller om man bypassar antimoden. Går det här att ställa in? Har lite svårt att avgöra vilken volym jag brukade lyssna på innan nu. +12db på försteget mot innan känns subjektivt som samma volym som jag körde på innan.

Edit: Hittade vart man ställde in vilken frekvens som skulle justeras, i advanced mätning. Gör en sådan nu med frekvens att justera upp till 106 hz, compensation på normal och time-alignement på off, samt med lite högre volym på själva kalibreringen. Får vi s hur det blir :).

Lät jäkligt bra med förra, kändes nästan lite tomt att inte ha något att störa sig på i vissa låtar. Basproblemen var så gott som väck. Hade jag bara kunnat få lite högre volym med antimoden när försteget har samma volym som vid tidigare lyssning utan den, så hade allt varit perfekt.

Skall jag hitta något att klaga på så här långt så är det väl fjärrkontrollen, känns riktigt plastig och liten. Redan slarvat bort den ett par gånger och sprungit och letat efter den :) .

Annars måste jag säga att det är en sjukt smidig manick det här!

Edit 2:
Bifogad fil  20131023_201455.jpg   878,22K   10 Antal nerladdningar

Andra mätningen med advanced.

Kom av en händelse på att trycka på volymknapparna på fjärren till antimoden. Den var på -5, ställde den på 0. Nu skiljer det inte så mycket längre i volym mot innan inkopplandet av antimoden. Konstigt att man inte så det på dispayen?

Redigerat av genstruktur, 23 oktober 2013 - 19:50.


#59

Postad 23 oktober 2013 - 20:53

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Lustigt, din kurva ser nästan likadan ut som min gör. Visst känns det härligt att ha en perfekt kurva nästan hela vägen till 100hz? :) Din mod runt 40hz kan inte ha varit rolig att lyssna till i de låtar som triggade den.

Som du märkt så är volymen lägre vilket har att göra med justeringen av kurvan. Det är inte en enorm skillnad men några decibel är det allt. Tror du kan se det i en meny nånstans eventuellt.

#60

Postad 23 oktober 2013 - 20:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Lustigt, din kurva ser nästan likadan ut som min gör. Visst känns det härligt att ha en perfekt kurva nästan hela vägen till 100hz? :) Din mod runt 40hz kan inte ha varit rolig att lyssna till i de låtar som triggade den.

Som du märkt så är volymen lägre vilket har att göra med justeringen av kurvan. Det är inte en enorm skillnad men några decibel är det allt. Tror du kan se det i en meny nånstans eventuellt.


Nej toppen vid 40hz var inte rolig :ph34r: , Men nu är den borta! :D

Okej, så kanske det är. Hur kör du? Har du volym på 0 på antimoden och justerar på försteget bara? För mig var det en enorm skillnad men när jag ändra volym på antimoden med plus och minus på fjärrkontrollen från -5 till 0 blev det väl helt okej mot innan. Jag trodde förstegsfunktionen på antimoden och volymkontrollen kopplades ur när jag bara använde den mellan försteg och slutsteg.

Något som jag dock märkte nu när jag stängde av musiken var att det brusar från högtalarna, har det aldrig gjort innan jag kopplade in antimoden. Kanske skall ha antimodens volym på -5 i alla fall då. Något du upplever?

Redigerat av genstruktur, 23 oktober 2013 - 21:06.


#61

Postad 24 oktober 2013 - 06:34

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Analog ut vid full volym genererar ett litet brus, det kan jag också märka. Jag kör dock full volym ändå då det inte stör vid lyssningsposition, plus att jag bara kör analog ut när jag kollar film.

#62

Postad 24 oktober 2013 - 07:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Analog ut vid full volym genererar ett litet brus, det kan jag också märka. Jag kör dock full volym ändå då det inte stör vid lyssningsposition, plus att jag bara kör analog ut när jag kollar film.


Har du full volym på antimoden när du köra analogt?

Jag hör ett brus konstant vid volym 0 på antimoden, när jag höjde till +5 på antimoden blev det högre. Det är konstant oavsett vilken volym jag har på försteget(denon recievern). Jag kanske får överväga att ha -5 på antimoden ändå, för då hörde jag inte bruset vad jag vill minnas. Jag får helt enkelt leva med att jag får öka volymreglaget rejält på försteget (denonrecievern) mot innan.

Det här bruset ihop med fjärkontrollen är nog det enda att klaga på så här långt, annars väldigt enkelt handhavande på den här grunkan :).

Förresten. Jag har ju några dippar i basen (ser ut som typ 90hz och 120hz någonting), såg att du också hade en fast lite högre upp (typ 110hz och 130hz). Vad kan det bero på? Högtalarposition, sweetspotposition? Hade varit gott att få bort dem också, så man kunde får en rakare frekvensgång och bättre ljud säkert.

Redigerat av genstruktur, 24 oktober 2013 - 08:00.


#63

Postad 24 oktober 2013 - 11:39

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag har maxat volymen när jag kör analog ut och film då det är hembioförstärkaren som är försteg och inte dual coren. Vid tvåkanalslyssning kör jag digital ut från dual core och då är det inget extra brus. Hur mycket brus hör du egentligen, och hur kan du få +5 i volym på dual core?

Dipparna kan bero på SBIR exempelvis. Min graf tidigare i tråden är dock med mina gamla stativare och inte mina nya golvare.

#64

Postad 24 oktober 2013 - 12:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har maxat volymen när jag kör analog ut och film då det är hembioförstärkaren som är försteg och inte dual coren. Vid tvåkanalslyssning kör jag digital ut från dual core och då är det inget extra brus. Hur mycket brus hör du egentligen, och hur kan du få +5 i volym på dual core?

Dipparna kan bero på SBIR exempelvis. Min graf tidigare i tråden är dock med mina gamla stativare och inte mina nya golvare.


Låter märkligt det här, börjar misstänka att vi inte pratar om samma sak :).

Jag kör som sagt bara analoga kopplingar så här långt, dualcoren agerar aldrig försteg.

Om jag står i "homskärmen", dvs där den visar om det är analog/digital källa som spelas, samplingsfrekvens, om houscurve är aktiv och så vidare. Trycker jag då på volymknapparna på fjärren så verkar det som att man kommer åt förstegsfunktionen på dualcoren, eller har jag missuppfattat? Från början stod volymen på -5 där= väldigt låg volym och jag fick höja jättemycket på volumkontrollen på Denonförsteget. + 5 i volym på dualcoren och volymen var nu som förr men det brusar oavsett volym på Denoonförsteget. Inte jättemycket men klart hörbart. Innan har min anläggning knappt sagt ett pip på den fronten.

Är det verllgen denna volym du har på max på antimoden, vad är max för dig? Vad jag kunde se igår så kunde jag sänka till -20 och höja till + 10 i alla fall. Ungefär som jag kan göra på mitt Denonfölrsteg, där går volymen från -60 till +15.

SBIR? :)

Ahh:

Det finns ett problem som kanske inte är så uppenbart när man har högtalare i närheten av en vägg - och det är något som kallas SBIR (Speaker Boundary Interface Response), som påverkar ljudet i basen.
En liten förklaring för att (förhoppningsvis) öka förståelsen för detta fenomenet... Eftersom högtalaren har ett visst avstånd mellan sig och väggen, så kan det uppstå stående vågor mellan dessa ytor (på samma sätt som det blir mellan två parallella väggar), men mellan högtalare och vägg blir mindre allvarligt, eftersom högtalaren som regel är snedställd och inte är parallell med väggen, men den aktuella frågan är liknande, därav denna inledning.
Man har problemet att basfrekvenserna i princip är rundstrålande (ganska påtagligt redan vid 500Hz och i princip helt rundstrålande vid typ 100Hz) - och vare sig man har basreflexrör framåt eller bakåt, så kommer basfrekvenserna därför att studsa på väggen bakom högtalarna. De reflexer som kommer i retur från väggen, kommer att verka ihop med direktljudet från högtalaren, vilket ger upphov till förstärkningar och försvagningar vid olika frekvenser (det är detta som kallas SBIR).
Med bredbandiga absorbenter på väggen bakom monitorerna, så reducerar man problemet, men eftersom det handlar om låga frekvenser, så blir det problem om absorbenterna inte är tillräckligt tjocka. Därför är det ofta lämpligast att placera högtalarna så nära väggen som möjligt, så att interferenserna hamnar högre upp i registret och därför kan behandlas med rimligt tjocka absorbenter i stället. Det gör inget om högtalarna trycks in lite i materialet, utan det kan snarare hjälpa till genom att reducera vibrationer.


Borde alltså trycka in högtalarna så långt det går mot högtalarväggen? Har laborerat en hel del med avstånd mot högtalarvägg, och tyckte förr att det lät bättre desto längre ut jag kom. Men får kanske tänka om i och med antimoden.

Redigerat av genstruktur, 24 oktober 2013 - 16:57.


#65

Postad 24 oktober 2013 - 17:54

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Min volym går bara till 0 vilket är full spätta så att den inte gör något med volymen utan bara skickar vidare signalen. Även om jag växlar mellan analogt och digitalt är det så på min i alla fall. Sen är det 0.5dB steg och då blir det -0.5dB, -1dB osv när man sänker volymen.


Om högtalarna är byggda för att stå mot väggen går det säkert bra, men det tror jag inte dina är. Men du kan laborera med att ställa dem längre ut, och flytta dem sidledes. Och att flytta lyssningspositionen. Bäst är om du skaffar separat mick och gör flera uppmätningar istället för att muppa med dual coren för det, skulle tro att det är drygt att låta den mäta upp i flera minuter bara för att du har flyttat dina högtalare 10cm...

#66

Postad 24 oktober 2013 - 18:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Min volym går bara till 0 vilket är full spätta så att den inte gör något med volymen utan bara skickar vidare signalen. Även om jag växlar mellan analogt och digitalt är det så på min i alla fall. Sen är det 0.5dB steg och då blir det -0.5dB, -1dB osv när man sänker volymen.


Om högtalarna är byggda för att stå mot väggen går det säkert bra, men det tror jag inte dina är. Men du kan laborera med att ställa dem längre ut, och flytta dem sidledes. Och att flytta lyssningspositionen. Bäst är om du skaffar separat mick och gör flera uppmätningar istället för att muppa med dual coren för det, skulle tro att det är drygt att låta den mäta upp i flera minuter bara för att du har flyttat dina högtalare 10cm...


Fan vad skumt. Kollade förut, min gick från -40 till + 16, märkligt.

Mjo tryckte in högtalarna helt mot väggen, och det blev helt klart mindre dippar i basen. Håller på att mäta för fullt! :)
Bifogad fil  Högtalarna helt mot vägg, vanlig sweetspot..jpg   1,18MB   4 Antal nerladdningar


Edit: Hur ser din kurva ut idag XavierJH?

Frågan är vilket som är bäst, får fortsätta mäta.

Redigerat av genstruktur, 24 oktober 2013 - 20:33.


#67

Postad 27 oktober 2013 - 19:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Efter lite rattande och flyttande ser det ut så här
Bifogad fil  Ny sweetspot, högtalare mot vägg.väggabsorbent nytt ställe. compensation off.jpg   1,15MB   5 Antal nerladdningar



Det gick att göra mätningar med antimoden, alltså inte korrigeringar, som tog mycket mindre tid. Ett frekvenssvep bara på typ 30 sek, som var användbara när man ville justera högtalare och sweetspot. Ett tips!

Edit: En fantastisk manick det här måste jag säga, så nöjd!Det låter magiskt :wub:
Förlorade lite djup i ljudbilden jämfört med innan köpet av antimoden, men det gick att få tillbaka nu märkte jag med hjälp av housecurve. Är väl som sägs att örat har lägre känslighet i de lägre registerna.

Det enda minuset är det här bruset. Har dock fått till det nu så att man bara hör bruset ca 30cm från högtalaren, värre var det innan. Något skumt med volymen är det dock. Innan antimoden ställde min Denonreciver volymen mellan frontar och satelliter till en differens på 12db, mätte upp med antimoden och nu är skillnaden 21db. Tur att det fanns marginal att ställa högtalarna så att skillnaden inte gjorde att kompensationen i Denonen bottnade.

Andra minuset med antimoden är som sagt fjärren, den kunde de arbetat mer på :D .

Redigerat av genstruktur, 27 oktober 2013 - 19:37.


#68

Postad 29 oktober 2013 - 19:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag tror att jag skall fria till min Dspeaker :wub:.

#69

Postad 29 oktober 2013 - 22:44

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Låter som en intressant Dac har ni jämfört den mot andra tex Hegel HD20 ?

men det vore ju trevlig med en dac som fixar akustiken :)

är den svår att använda ?

#70

Postad 29 oktober 2013 - 22:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Låter som en intressant Dac har ni jämfört den mot andra tex Hegel HD20 ?

men det vore ju trevlig med en dac som fixar akustiken :)

är den svår att använda ?


Har inte provat den som dac, tror xavierJH har det iofs.

Nej den är busenkelt att använda.

Redigerat av genstruktur, 29 oktober 2013 - 22:54.


#71

Postad 29 oktober 2013 - 22:57

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
ok men är ute efter en dac oxo, lite väl häftigt att betala 8000 bara för att få bort lite jobbig bas som vissa låtar kan ha.

#72

Postad 29 oktober 2013 - 23:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

ok men är ute efter en dac oxo, lite väl häftigt att betala 8000 bara för att få bort lite jobbig bas som vissa låtar kan ha.


Är du säker på att skillnaden på dacarna, de båda i mellan, är större än att få rakare frekvensgång i basen? :-)

Dessutom går det att kalibrera ända upp till 500hz, om man skulle vilja det med antimoden.

Redigerat av genstruktur, 29 oktober 2013 - 23:15.


#73

Postad 30 oktober 2013 - 11:43

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

ok men är ute efter en dac oxo, lite väl häftigt att betala 8000 bara för att få bort lite jobbig bas som vissa låtar kan ha.


DAC:en i dual coren är en bra DAC. Jag körde en del jämförelser mellan Cambridge DacMagic Plus när jag hade den och märkte ingen skillnad mellan de två. Däremot tycker jag Hegel HD20 som jag nu har är ännu bättre. Men jag upplever också att Hegeln gör något extra med ljudet och kanske inte är helt neutral. Men jag gillar det :D

Det som även är riktigt bra är ADC:n, analogt in till digitalt ut eller analogt ut sköts på ett utomordentligt sätt.

8000kr är mycket för att "bara fixa basen", men den är lite som en schweizisk armékniv med den bästa baskalibreringen som finns på marknaden överhuvudtaget.

#74

Postad 30 oktober 2013 - 11:50

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Vilken sjukt bra kurva du fått till genstruktur! Jag har lite fler dippar efter 100hz, även om kurvan är perfekt hela vägen dit. Som sagt tidigare, det beror lite på hur högtalarna står längs med väggarna. Men de dippar du har nu beror sannolikt på reflexer, vilket du löser med dämpning etc. Men när det låter bra så låter det bra, njut av musiken också :) Jag har slutat experimentera i mitt vardagsrum nu pga husfriden. :D (och det låter jäkligt bra ändå trots några dippar i övre basen)

#75

Postad 30 oktober 2013 - 12:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

8000kr är mycket för att "bara fixa basen", men den är lite som en schweizisk armékniv med den bästa baskalibreringen som finns på marknaden överhuvudtaget.


Det här med att "bara fixa basen" som vi pratar om gör också att alla andra register träder fram mycket bättre. Så man vinner mer än att bara basen fixas till @kylspary.

Vilken sjukt bra kurva du fått till genstruktur! Jag har lite fler dippar efter 100hz, även om kurvan är perfekt hela vägen dit. Som sagt tidigare, det beror lite på hur högtalarna står längs med väggarna. Men de dippar du har nu beror sannolikt på reflexer, vilket du löser med dämpning etc. Men när det låter bra så låter det bra, njut av musiken också :) Jag har slutat experimentera i mitt vardagsrum nu pga husfriden. :D (och det låter jäkligt bra ändå trots några dippar i övre basen)


Tack! :wub:
Jo efter lite tips från medlemmar på faktiskt.se, och en hel del mätningar, så tryckte jag in högtalarna så långt det gick mot väggen och flyttade sweetspt längre bak i rummet. Då hamnar dippen längre upp i frekvens, vilket också syns på första kontra sista mätningen. Resultatet är en jämnare och bättre bas, vilket också hörs!
Jag har en dipp vid ca 175 hz och en mindre på ca 350 hz kvar, de fanns innan jag flyttade högtalarna och sweetspot också har jag sett. Som du säger beror de nog på reflexer och är mycket lättare att rätta till än dippar i lågbasen. Jag behöver dock göra en mätning som visar mer exakt dippfrekvenserna än displayen på antimoden, därefter skall jag se om jag kan komma på vad som ger upphov till dipparna.

Det skulle gå att föra över textfiler från mätningarna i antimoden, vilket program kan man använda att importera dem till för visualisering?
Tänkte också om man kunde använda mikorfonen från antimoden till att mäta med Tombstone, och på så sätt få en mer exakt bild, vet du om det fungerar med antimodemikorfonen?

Jo man får inte glömma av att njuta också! Och det gjorde jag utav bara helevete igår. Lätt att volymen åker upp bra högt numer, när det bara låter bättre och bättre på alla låtar man spelar, även de med mycket bas, desto mer man höjer. Så kul!

Är väl lite samma för mig, det går inte att asborbera bort allt här hemma. Boendet är inget permanent och jag har redan tagit över vardagsrummet med min hifipryttlar. Någonstans får man nöja sig när man delar en 2:a med någon annan, som inte har samma intresse. Skall se om jag kan göra något åt dipparna ändå, skulle det inte gå så är jag sjukt nöjd i alla fall! Sen är jag inte riktigt klar med pillandet oavsett dipparna :D. Men i nästa, större boende, skall jag verkligen göra rätt från början och ha feta absorbenter på hela högtalarväggen(spalt mitt i) och ut på sidoväggarna. Då djävlar :)


Förresten har du provat att justera upp 500 hz xavierJH, vad tyckte du om det i så fall?

Redigerat av genstruktur, 30 oktober 2013 - 12:55.


#76

Postad 30 oktober 2013 - 13:18

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Det skulle gå att föra över textfiler från mätningarna i antimoden, vilket program kan man använda att importera dem till för visualisering?


Excel eller REW. Det är vanliga textfiler.

Förresten har du provat att justera upp 500 hz xavierJH, vad tyckte du om det i så fall?


För det första anser jag inte att det ger något när man kommer så högt upp i frekvens. När du rör dig i dem frekvenserna så justerar du för en position enbart och du får helst inte flytta dig utanför sweetspot. Jag testade men tyckte inte det gav ngt. Jag eftersträvar att justera ett så litet område som möjligt, och har min cutoff vid 100hz. Resten fixas genom akustik.

Redigerat av XavierJH, 30 oktober 2013 - 13:18.


#77

Postad 30 oktober 2013 - 13:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Excel eller REW. Det är vanliga textfiler.



För det första anser jag inte att det ger något när man kommer så högt upp i frekvens. När du rör dig i dem frekvenserna så justerar du för en position enbart och du får helst inte flytta dig utanför sweetspot. Jag testade men tyckte inte det gav ngt. Jag eftersträvar att justera ett så litet område som möjligt, och har min cutoff vid 100hz. Resten fixas genom akustik.


Okej, skall importera dem dit och se om man får en mer exakt visualisering.


Jo det är klart, högre upp i frekvens blir mer riktingskänsligt som du säger.

Jag satte min för nuvarande på 116 hz har jag för mig, hade en topp vid 110 hz som såg elak ut, så jag tänkte att antimoden kan fixa den lik väl. Vill man ha tillbaka sin fetare bas kan man bara applicera houscurve, men då har man en rak frekvensgång i botten som man justerar. Vilket torde ge ett bättre resultat. :)

Annars måste jag säga att jag tycker ljudet blev bättre överlag i rummet och i resten av lägenheten också för den delen. Var lite rädd att ljudet bara skulle bli bättre i sweetspot, och försämras på andra platser.

Redigerat av genstruktur, 30 oktober 2013 - 13:30.


#78

Postad 30 oktober 2013 - 13:37

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Okej, skall importera dem dit och se om man får en mer exakt visualisering.


Jo det är klart, högre upp i frekvens blir mer riktingskänsligt som du säger.

Jag satte min för nuvarande på 116 hz har jag för mig, hade en topp vid 110 hz som såg elak ut, så jag tänkte att antimoden kan fixa den lik väl. Vill man ha tillbaka sin fetare bas kan man bara applicera houscurve, men då har man en rak frekvensgång i botten som man justerar. Vilket torde ge ett bättre resultat. :)

Annars måste jag säga att jag tycker ljudet blev bättre överlag i rummet och i resten av lägenheten också för den delen. Var lite rädd att ljudet bara skulle bli bättre i sweetspot, och försämras på andra platser.


Anledningen till att det blir bättre i hela rummet är för att de fundamentala rumsmoderna dominerar överallt. Med dem ur vägen blir det bättre :)

Jag körde också en housecurve i början eftersom man vant sig lite med den gamla kurvan. Det tog mig nog två veckor innan jag tog bort den helt och hållet.

#79

Postad 30 oktober 2013 - 13:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Anledningen till att det blir bättre i hela rummet är för att de fundamentala rumsmoderna dominerar överallt. Med dem ur vägen blir det bättre :)

Jag körde också en housecurve i början eftersom man vant sig lite med den gamla kurvan. Det tog mig nog två veckor innan jag tog bort den helt och hållet.


Aha, på det viset :).

Mycket möjligt att det är en inkörningsperiod med housecurves och att jag senare skippar dem. Men och andra sidan verkar det även finnas underlag för att hörseln är mindre känslig längre ner i frekvens. Är väl personlig preferens som avgör det hela antar jag.

Redigerat av genstruktur, 30 oktober 2013 - 13:47.


#80

Postad 04 november 2013 - 18:04

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Jo Anti moden skulle vara trevlig att testa, gjorde en test mellan Hegel HD20 & min cd spelar NAD C520 (3500kr) som är ca 14 år gammal & mina DJ spelare
Pioneer CDJ 900 (15.000kr) förstärkaren är en NAD C350 2x60W även den ca 14 år gammal. Högtalare B&W DM603 s2.

men jag hörde ingen skillnad på ljudet, är det min förstärkare som är en flaskhals eller högtalarna ??

#81

Postad 04 november 2013 - 18:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jo Anti moden skulle vara trevlig att testa, gjorde en test mellan Hegel HD20 & min cd spelar NAD C520 (3500kr) som är ca 14 år gammal & mina DJ spelare
Pioneer CDJ 900 (15.000kr) förstärkaren är en NAD C350 2x60W även den ca 14 år gammal. Högtalare B&W DM603 s2.

men jag hörde ingen skillnad på ljudet, är det min förstärkare som är en flaskhals eller högtalarna ??


Alltså det där med dac och skillnader. Om det nu är någon skillnad mellan olika välbyggda dacar lär det inte vara några gigantiska skillnader. 15000kr är jag nästan säker på att du kan spendera bättre. Jag vågar nästan lova att du hör mera skillnad med en kalibrering med antimoden, så länge du inte har ett perfekt rum akustiskt sett då.

Redigerat av genstruktur, 04 november 2013 - 18:25.


#82

Postad 04 november 2013 - 18:31

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Kylspray, är du nöjd med dina högtalare i övrigt? Jag har inte lyssnat på dem du har, men vid snabb googling verkar det som om du spenderat mer på din DAC än på dina högtalare. I min värld är det två saker man bör spendera merparten av sina pengar på, högtalare och rum. När det av praktiska skäl inte är möjligt att fixa sitt rum ner till de lägsta oktaverna, så kommer kalibering in i bilden.

Men rent praktiskt är det inte tal om några enorma skillnader DAC:ar emellan. Det kan vara subtila skillnader som skiljer dem åt, exempelvis HD20 har en viss signatur som jag upplever skiljer sig från de andra. Men när vi talar subtila skillnader DAC:ar emellan, så är det skillnad mellan natt och dag på högtalare och framförallt högtalare i samverkan med rummet.

#83

Postad 04 november 2013 - 19:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
@xavierJH.

Jag har hela tiden pillat med antimoden i två-kanal. Och det låter fint som fan! :wub:

Har nu börjat pilla med den till film.
Men en konstig sak infinner sig här. När jag applicerade housecurves till musik tyckte jag det var ganska lätt att få för mycket bas och det tog över hela ljudbilden. Men till film känns det inte jättefel här hemma ens med houscurven ställd på max. Hur upplever du den till film? Skumt att jag kan få ur mer bas vid musik än vid film?

Redigerat av genstruktur, 04 november 2013 - 19:13.


#84

Postad 04 november 2013 - 19:43

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Du lyssnar förmodligen på rätt låg volym till film. Tre lösningar på ditt problem:

1: höj volymen
2: skapa en filmkonfiguration i dual coren med extra housecurve som går högre upp i registret
3: kör audyssey kalibrering via receiver som har en variabel loudnesskurva beroende på volym så att man ändå får upplevd bas även om man inte lyssnar vid referensnivå

Edit: kolla också så dina frontar är satt till large i receivern etc...

Redigerat av XavierJH, 04 november 2013 - 19:44.


#85

Postad 04 november 2013 - 19:56

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jag har haft en Antimode ... tyckte det var riktigt svårt att få den att INTE dista.
Körde den mellan Hegel H200 och HD10 och vad jag förstått så är Antimoden känslig för hög utspänning vilket mina grejer tydligen har.
Kan vara ett tips att kolla detta innan man investerar 8 lax.

Gjorde dock sitt jobb i övrigt bra men ruskigt låg WAF att ha ännu en box som ska startas och vara rätt inställd för att lira musik. :)

#86

Postad 04 november 2013 - 20:16

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Talar du om dual core eller en vanlig antimode?

Jag fattar för övrigt inte hur din koppling ser ut, kan du berätta mer om hur du skulle kopplat in denna mellan din H200 och din HD10?

#87

Postad 04 november 2013 - 20:20

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Dualcore ja. Sorry. :)
Enkelt! XLR från HD10 till DC och XLR från DC till H200.

#88

Postad 04 november 2013 - 20:24

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Varför valde du inte att koppla från DC digitalt till HD10 och vidare till H200 analogt från HD10? Du hade sluppit ditt problem med utspänning och låtit HD10 vara din DAC...?

#89

Postad 04 november 2013 - 20:32

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jag behövde ha flera lika digitala kopplingar så där räckte inte DC'n.
Mitt problem var dock rätt vanligt, det lät tom. tillverkaren mig veta. Därför släppte dom en ny version 2013 som är något mindre känslig.

#90

Postad 04 november 2013 - 22:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Du lyssnar förmodligen på rätt låg volym till film. Tre lösningar på ditt problem:

1: höj volymen
2: skapa en filmkonfiguration i dual coren med extra housecurve som går högre upp i registret
3: kör audyssey kalibrering via receiver som har en variabel loudnesskurva beroende på volym så att man ändå får upplevd bas även om man inte lyssnar vid referensnivå

Edit: kolla också så dina frontar är satt till large i receivern etc...


Mjo det kan vara så. Har som sagt inte provat så mycket till film än.

1. Eftersom jag generellt fått höja volymen rejält efter köpet av antimoden, kanske speciellt eftersom jag får ställa ner volymen från den för att det inte skall brusa, så skall jag prova att höja lite mer och utvärdera.
2. Houscurven är på max redan vid filmtittande, både tilt och db.
3. Referensnivå lyssnar jag nog inte på, det är väl 95db? Så högt spelar jag sällan kontinuerligt här hemma, inte till musik heller för den delen. Kört audysseykalibrering för att bland annat mäta avstånd och volym på enskild högtalare, men kör med själv eq:n av sen. Kan prova med den på, men tror inte det blir mer bas av det, men testa kan man göra. Kör du på referensnivå?

Frontar är på large och sub på no. Dolby compression och dylikt är av.

Bara en fundering att det var lättare att "överstyra" basen till musik än till film, men men, jag får kolla vidare på det.

Redigerat av genstruktur, 04 november 2013 - 22:31.


#91

Postad 05 november 2013 - 07:27

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Alltså det där med dac och skillnader. Om det nu är någon skillnad mellan olika välbyggda dacar lär det inte vara några gigantiska skillnader. 15000kr är jag nästan säker på att du kan spendera bättre. Jag vågar nästan lova att du hör mera skillnad med en kalibrering med antimoden, så länge du inte har ett perfekt rum akustiskt sett då.

Kylspray, är du nöjd med dina högtalare i övrigt? Jag har inte lyssnat på dem du har, men vid snabb googling verkar det som om du spenderat mer på din DAC än på dina högtalare. I min värld är det två saker man bör spendera merparten av sina pengar på, högtalare och rum. När det av praktiska skäl inte är möjligt att fixa sitt rum ner till de lägsta oktaverna, så kommer kalibering in i bilden.

Men rent praktiskt är det inte tal om några enorma skillnader DAC:ar emellan. Det kan vara subtila skillnader som skiljer dem åt, exempelvis HD20 har en viss signatur som jag upplever skiljer sig från de andra. Men när vi talar subtila skillnader DAC:ar emellan, så är det skillnad mellan natt och dag på högtalare och framförallt högtalare i samverkan med rummet.

Skall tillägga att HD20 har jag inte köpt den har jag lånat hem för att testa skillnaden mot mina övriga prylar, lyssnade lite mer igår på lite mer högre volymer det jag märkte igår att med Hegel HD20 så fick jag lite mer tryck i basen o lite mer fylligt ljud. men då testade jag bara mot min cd spelare, kanske hade fått ut ungefär samma resultat ur mina DJ cd spelare. nej mitt rum är inte perfekt, så på den biten finns det lite att jobba på.

Högtalarna skall bytas ut dom håller inte måttet, så jag skall börja lyssna runt lite på olika alternativ, tex om jag lyssanr på hårdrock tex dragon force så hinner
inte mina högtalare med dom snabba trummorna o det låter grötigt. japp har hört att högtalarna gör störst skillnad. som sagt har ju inget perfekt rum, så kalibrering och nya högtalare skulle nog höja ljudet bra mycket.

#92

Postad 05 november 2013 - 07:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

japp har hört att högtalarna gör störst skillnad. som sagt har ju inget perfekt rum, så kalibrering och nya högtalare skulle nog höja ljudet bra mycket.


En antimode är något att tänka över i alla fall, speciellt om du vill ha en dac också.

Körde den mellan Hegel H200 och HD10 och vad jag förstått så är Antimoden känslig för hög utspänning vilket mina grejer tydligen har.


Jepp.

Efter mailande med Dspeaker verkar detta vara roten till mitt brusande i högtalarna också, som tur är går det att avhjälpa genom att sänka volymen och minska headroom på antimoden.

Redigerat av genstruktur, 05 november 2013 - 07:51.


#93

Postad 05 november 2013 - 08:19

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Jag behövde ha flera lika digitala kopplingar så där räckte inte DC'n.
Mitt problem var dock rätt vanligt, det lät tom. tillverkaren mig veta. Därför släppte dom en ny version 2013 som är något mindre känslig.


Efter mailande med Dspeaker verkar detta vara roten till mitt brusande i högtalarna också, som tur är går det att avhjälpa genom att sänka volymen och minska headroom på antimoden.


Jag har inte råkat ut för detta själv, min Denon-hemmabioförstärkare verkar inte skicka ut för hög utspänning på pre out. Men dual coren har flertal inställningar för detta, har ni testat växla mellan dem?

"The Input sensitivity setting adjusts the maximum allowed voltage level of the analog input. Default value is high sensitivity. Use the low sensitivity setting, if you connect a device which produces very high voltage levels and you get clipping warnings."

#94

Postad 05 november 2013 - 08:29

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Mjo det kan vara så. Har som sagt inte provat så mycket till film än.

1. Eftersom jag generellt fått höja volymen rejält efter köpet av antimoden, kanske speciellt eftersom jag får ställa ner volymen från den för att det inte skall brusa, så skall jag prova att höja lite mer och utvärdera.
2. Houscurven är på max redan vid filmtittande, både tilt och db.
3. Referensnivå lyssnar jag nog inte på, det är väl 95db? Så högt spelar jag sällan kontinuerligt här hemma, inte till musik heller för den delen. Kört audysseykalibrering för att bland annat mäta avstånd och volym på enskild högtalare, men kör med själv eq:n av sen. Kan prova med den på, men tror inte det blir mer bas av det, men testa kan man göra. Kör du på referensnivå?

Frontar är på large och sub på no. Dolby compression och dylikt är av.

Bara en fundering att det var lättare att "överstyra" basen till musik än till film, men men, jag får kolla vidare på det.


Det låter inte bra om du maxat house curve och andra roliga saker. Akta högtalarna... Har du kontaktat supporten för att få reda på hur din dual core ska vara inställd för att lira väl med din receiver? Har du dessutom testat kolla film med bypass igång så att ingen kalibrering görs? Kan också vara så att de filmer du tittar på triggade dina rumsmoder tidigare och gav effekter som kanske inte var helt korrekta

#95

Postad 05 november 2013 - 08:43

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Search and ye shall find:

Musik kör jag digitalt in digitalt ut och det lirar perfekt.

Film kör jag obalanserat (RCA) in och ut, Denon receiver skickar in, ut går till integrerad 2-kanalare.

Min Denon specifierar pre-out till att skicka 1,2V. Inställningen i Dual Core är Input Sensitivity: High (vilket också är default).

Det här är specifikationerna som Dspeaker har för dual core:

2012 edition:

Input Sensitivity RCA: 1.6 / 3.25 Vrms, XLR: 1.3 / 2.6 Vrms

Output Voltage RCA: 1.65 Vrms (max), XLR: 3.25 Vrms (max)

Power consumption 9VAC / 12VDC (typical): active 2.6W, stand-by 0.6W

2013 edition:

Input Sensitivity RCA: 2.5 / 5.0 Vrms, XLR: 3.9 / 7.9 Vrms

Output Voltage RCA: 7.2 Vrms (max), XLR: 14.4 Vrms (max)

Power consumption 12VDC (typical): active 4.5W, stand-by 0.8W

Redigerat av XavierJH, 05 november 2013 - 08:44.


#96

Postad 05 november 2013 - 08:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har inte råkat ut för detta själv, min Denon-hemmabioförstärkare verkar inte skicka ut för hög utspänning på pre out. Men dual coren har flertal inställningar för detta, har ni testat växla mellan dem?

"The Input sensitivity setting adjusts the maximum allowed voltage level of the analog input. Default value is high sensitivity. Use the low sensitivity setting, if you connect a device which produces very high voltage levels and you get clipping warnings."


Har ställt inputsensitivity på low men det händer ingenting när jag ändar. Har provat att kolla rca-kablar, byta eluttag, vända på elkontakten, ta ur antennkablar etc. Det enda som hjälpt har varit att sänka headroom till 0 och ställa volymen på antimoden på -5(det blir bättre desto mer man sänker). Nu hörs bruset 20 cm från högtalare, acceptabelt.

Utan att ha det i minnet tror jag min är en 2012 edition, kollade det där när jag försökte åtgärda bruset, känner igen siffrorna.
Vilken har du xavierJH? 2013?

Redigerat av genstruktur, 05 november 2013 - 08:57.


#97

Postad 05 november 2013 - 08:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det låter inte bra om du maxat house curve och andra roliga saker. Akta högtalarna... Har du kontaktat supporten för att få reda på hur din dual core ska vara inställd för att lira väl med din receiver? Har du dessutom testat kolla film med bypass igång så att ingen kalibrering görs? Kan också vara så att de filmer du tittar på triggade dina rumsmoder tidigare och gav effekter som kanske inte var helt korrekta


Det är bara housecurven som är maxad, infra på 20hz. Jag vet inte riktgt vad du menar här, med rätt inställd?

Nej alltså, basen känns väldigt korrekt, det är jag den första att erkänna :). Men i alla fall jag kan nog tänka mig en lite mindre korrekt bas till film, än till musik. Och det som kändes lite kosntigt var att det var så lätt att "överstyra" housecurven till musik, men inte till film. Till musik kan jag få nästan hur mycket bas som helst, fast ren då. Kör inte med sådan bas, men det går :).
Kanske är så att jag har lättare att höra överstyrd housecurve till musik än film?

Det är mycket möjligt att filmerna triggade rumsmoder som la till bas som inte fanns på filmerna, kan säkert vara en av anledningarna. Så har det varit till musik i alla fall.

Ja du, tänkte att det var okej med infrafiltret på, låter inte dåligt på något sätt eller distar. Men ja, det kanske man inte får reda på för ens högtalarelementen går sönder om det är för mycket?

När jag kommer hem ikväll så skall jag prova med bypass, högre volym och även med bluray(bara testat DTS och Dolby så här långt), om inte tjejen pluggar igen då :wacko:.

Redigerat av genstruktur, 05 november 2013 - 09:01.


#98

Postad 05 november 2013 - 08:56

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Köpte min i slutet av förra året, så det lär vara en 2012 edition. Men din input sensitivity borde vara satt till "high" om din Denon skjutsar ut lika mycket volt som min på pre outen.

Släng iväg ett mail till supporten för säkerhetsskull. Hörs bruset verkligen så mycket om du sätter den till 0 i volym? Problemet om du minskar är att du måste trycka upp volymen kraftigt i inställningarna i Denonen. Jag är osäker på vad det praktiskt innebär dock, men om man kalibrerar med ex. Audyssey och får ett värde på +12dB på en högtalare, så är det en indikation på att den gått i taket och att kalibreringen förmodligen måste göras om.

Jag är ute på lite djupt vatten när det gäller kalibreringen dock då jag bara vet att det stämmer för sub-kalibrering.

#99

Postad 05 november 2013 - 09:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Köpte min i slutet av förra året, så det lär vara en 2012 edition. Men din input sensitivity borde vara satt till "high" om din Denon skjutsar ut lika mycket volt som min på pre outen.

Släng iväg ett mail till supporten för säkerhetsskull. Hörs bruset verkligen så mycket om du sätter den till 0 i volym? Problemet om du minskar är att du måste trycka upp volymen kraftigt i inställningarna i Denonen. Jag är osäker på vad det praktiskt innebär dock, men om man kalibrerar med ex. Audyssey och får ett värde på +12dB på en högtalare, så är det en indikation på att den gått i taket och att kalibreringen förmodligen måste göras om.

Jag är ute på lite djupt vatten när det gäller kalibreringen dock då jag bara vet att det stämmer för sub-kalibrering.


Jo den var satt till high, ändrade till low. Menar du att det skulle låta sämre med low?

Har jag volymen på 0 så hörs bruset på typ 1.5m avstånd eller nåt, för mycket i alla fall. Det måste påverka välljudet anser jag.
Jo jag har funderat på det där också. När jag gjorde min autokalibrering med min Denon 2808 hamnade frontarna som är kopplade till antimoden på +11, så jag antar att det fanns utrymme att höja mer, att det inte slog i botten. Men frontar hamnade på +11 och surround på -6, man kanske skulle kunna tänka sig att bara höja frontarna ett par snäpp och sänka surrounderna lika många för att vara på den säkra sidan? Typp +9 och -8?

Jag har haft kontkat med dspekaers support. Och de menade att sätta headroom på 0 skulle bara vara bra om man körde analogt, så länge antimoden inte varnar för clipping är det bättre med headroom på 0. Jag har förklarat mitt problem med bruset där och berättat att jag har satt headroom på 0 och volym på -5. Frågade om det skulle påverka ljudkvaliten, men de sa de att det inte skulle göra.

Vilken Denonreciever har du?

Redigerat av genstruktur, 05 november 2013 - 09:11.


#100

Postad 05 november 2013 - 09:15

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Möjligt att jag också hör det på 1-1.5m avstånd med volymen på 0. Headroom har jag inte ändrat. Om det påverkar välljudet eller inte spelar inte för mig så stor roll då det bara körs till film. Jag förstår iofs om du kör både film och musik att det kan vara irriterande med ett brus som man hör på 1.5m. Idealiskt är dock om ditt slutsteg får en oförvanskad signal istället för att två prylar agerar preamp vilket du effektivt gör när du sänker volymen i dual coren. Men när allt kommer omkring kanske det inte spelar någon roll. Även min integrerade 2-kanalare ger ifrån sig ett litet brus från diskanten vid idle, men bruset ökar inte vid volymökning i alla fall. Man slutar dock höra det efter ett par decimeter.

Jag har en Denon 3312:a.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.