Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Receiver vs. försteg + slutsteg (flerkanal)

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 april 2017 - 15:11

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Ang. receiver vs. försteg + slutsteg.

Vad är vinsten med försteg+slutsteg om vi bortser från att det är en mer modulär set-up där det teoretiskt sett "bara" är att byta ut försteget när det kommer ny hårdvara motsvr. HDMI 1.4 till 2.0 och när ny format som ex. ATMOS tillkommer.

Personligen så är försteg + slutsteg mer tilltalande, ju mer komplexitet, kopplingar och kablage desto bättre.

 

Om vi ta ex. Marantz SR-7011 vs. Marantz AV-7703 + Marantz MM-7055, den sistnämnda blir i princip dubbel så dyr, men ger "bara" 5 kanaler + 2 sub out.

Motiverar prisskillnaden prestanda vinster etc? Jag är med på tanken att det går att få mer W per kanal med separata slutsteg.

 

Om vi återgår till inledningen med modulärt tänk, så blir det billigare att köpa ny receiver än enbart nytt försteg när teknikskifte sker och då faller modulär tänket, vad är det jag missar i mitt resonemang, är det ev. EMC störningar mellan komponenter i en receiver som elimineras vid försteg + slutsteg etc?

 

EK

 

 



#2

Postad 15 april 2017 - 16:49

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Förstår ditt resonemang och funderingar men om du anser att en Marantz SR-7011 ger dig det du vill ha så är frågan onödig.

 

Sannolikt får du inget som är dubbelt så bra (det funkar inte så) men det borde absolut vara bättre för det betydligt högre priset. Skulle innehållet vara det samma men uppdelat i två burkar så kunde man tänka sig att det blev en bättre intern elmiljö men det tillkommer ju ett externt gränssnitt dessa burkar emellan och där behöver man ha vettiga kablar (kostnad) för att inte plocka in annan skit i signalvägen. Det borde vara så att du istället skall jämföra Marantz uppdelade system med andra fabrikats topp receivers. Marantz sluta ju med receiverlösningar run 15 ksek och därefter tar deras uppdelade system över kampen mot andra fabrikat som Anthem, Arcam osv. Vid denna jämförelse kanske man kan se en nytta med uppdelat system vs integrerade receivers för motsvarande pengar.  



#3

Postad 17 april 2017 - 11:54

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Jag hade Yamaha CX-A5000 och MX-A5000 och när ett uppdatering kom så behövde jag bara byta CX-A5000 mot CX-A5100.

Vad kostade det att "bara" byta försteg :) Har själv ägt en del bio-försteg, Sony, flera TAG och nu senast Onkyo Integra. Och prisfallet på bioförsteg är rejält oftast, jag vet inga undantag? Nästa gång så satsar jag på en "vettigt välutrustad" receiver och använder som försteg till mina slutsteg och använder några av receiver slutstegen till Atmos kanalerna.

 

/Lennart 



#4

Postad 17 april 2017 - 12:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag hade Yamaha CX-A5000 och MX-A5000 och när ett uppdatering kom så behövde jag bara byta CX-A5000 mot CX-A5100.

Ja ställer man detta mot att man av samma skäl skulle behöva byta ut en receiver för 50000:- mot efterföljande modell så är det ju billigt :) 

Om man antar att receivern tappar ungefär lika mycket i värde procentuellt som ett försteg då det kommit ut en efterföljare.

Samtidigt skulle det ta emot en hel del att göra detta byte om man inte utnyttjar nyheterna i uppföljaren till max.

Det är ju inte så att man måste byta varje gång något nytt lanseras....men i detta fallet om man behövde Dolby Atmos så var det väl helt rätt. 



#5

Postad 17 april 2017 - 12:29

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Vad kostade det att "bara" byta försteg :) Har själv ägt en del bio-försteg, Sony, flera TAG och nu senast Onkyo Integra. Och prisfallet på bioförsteg är rejält oftast, jag vet inga undantag? Nästa gång så satsar jag på en "vettigt välutrustad" receiver och använder som försteg till mina slutsteg och använder några av receiver slutstegen till Atmos kanalerna.

 

/Lennart 

 

Det du beskriver är den bästa lösningen, om vi snackar mest ekonomiskt.

 

Men oftast (inte alltid) så är ett separat försteg/processor en mer välljudande komponent än en reciver.

 

Vanligtvis kostar försteget ca 30k och uppåt, men en reciver med preout finns för ca 8k och uppåt, och i de allra flesta fall så är ett dedikerat försteg avsevärt bättre konstruerat och mer välljudande än en reciver för en långt lägre summa.

 

Kvalitet på strömförsörjningen, signalvägar, komponenter, specifikt dacarnas implementation och chassit som sådant brukar vara det som gör ett separat försteg mer välljudande.

 

Om man är beredd att betala extra för att nå högre, är väl beroende på hur högt individen ifråga vill nå med sitt ljud.

 

Sen finns det ju även budgetförsteg som tex Marantz dito i 7-serien, där det helt sonika egentligen handlar om en reciver i just 7-serien, men med borttagna slutsteg och oäkta balanserade XLR-kontakter utöver.

 

Och i motsats finns det ett fåtal recivers vars försteg och övrig konstruktion håller såpass hög klass att det överträffar ett par utav de separata förstegen/processorerna.

 

I slutskedet handlar det om att lyssna själv, och lägga såpass mycket/lite pengar att man uppnår den kvalitet som man själv vill uppnå.


Redigerat av Synthesis, 17 april 2017 - 12:31.


#6

Postad 17 april 2017 - 12:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad kostade det att "bara" byta försteg :) Har själv ägt en del bio-försteg, Sony, flera TAG och nu senast Onkyo Integra. Och prisfallet på bioförsteg är rejält oftast, jag vet inga undantag? Nästa gång så satsar jag på en "vettigt välutrustad" receiver och använder som försteg till mina slutsteg och använder några av receiver slutstegen till Atmos kanalerna.

 

/Lennart 

Samtidigt så säger du att du är beredd att ställa lägre krav på kvalité för att slippa ta en större förlust när det är dags att byta.

Eller så tillhör du dem som tror att en receiver och ett hemmabioförsteg för samma pris bara skiljer sig i att receivern har inbyggda slutsteg.

Men om du skaffar slutsteg en gång för alla för de kanalare du behöver så blir ju prisskillnaden inget när du är i behov att byta pga nya funktioner.

 

Man kan resonera hur man vill och alla sätt är rätt så länge man är nöjd och övertygad om att man tänker rätt.
 


Redigerat av Blåtand, 17 april 2017 - 12:32.


#7

Postad 17 april 2017 - 14:34

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Förstår ditt resonemang och funderingar men om du anser att en Marantz SR-7011 ger dig det du vill ha så är frågan onödig.

 

Sannolikt får du inget som är dubbelt så bra (det funkar inte så) men det borde absolut vara bättre för det betydligt högre priset. Skulle innehållet vara det samma men uppdelat i två burkar så kunde man tänka sig att det blev en bättre intern elmiljö men det tillkommer ju ett externt gränssnitt dessa burkar emellan och där behöver man ha vettiga kablar (kostnad) för att inte plocka in annan skit i signalvägen. Det borde vara så att du istället skall jämföra Marantz uppdelade system med andra fabrikats topp receivers. Marantz sluta ju med receiverlösningar run 15 ksek och därefter tar deras uppdelade system över kampen mot andra fabrikat som Anthem, Arcam osv. Vid denna jämförelse kanske man kan se en nytta med uppdelat system vs integrerade receivers för motsvarande pengar.  

Tack för svaret, av det du skriver samt övrigt i tråden skrivit så tolkar jag det som att det är den separerade elektroniken som är den största vinsten.

 

Fotnot, Marantz SR 70x vs AV/MM 70x var mer som ett HW exempel då det var där jag hittade "motsvarande" produkter för min frågeställning. då det var receiver vs. slutsteg generellt jag var ute efter och jag har fått, för mig bra svar i tråden. 

För en egen del är det en Pionner SC-LX 73 som ev . är på väg att bytas ut mot en SC-LX 801 för att få HDMI 2.0 och ATMOS, men som alltid när nyköp planeras så vill jag undersöker möjligheten till alternativa lösningar och försteg + slutsteg har jag sneglat på men inte gått all-in på.

 

EK



#8

Postad 17 april 2017 - 15:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack för svaret, av det du skriver samt övrigt i tråden skrivit så tolkar jag det som att det är den separerade elektroniken som är den största vinsten.

 

Fotnot, Marantz SR 70x vs AV/MM 70x var mer som ett HW exempel då det var där jag hittade "motsvarande" produkter för min frågeställning. då det var receiver vs. slutsteg generellt jag var ute efter och jag har fått, för mig bra svar i tråden. 

För en egen del är det en Pionner SC-LX 73 som ev . är på väg att bytas ut mot en SC-LX 801 för att få HDMI 2.0 och ATMOS, men som alltid när nyköp planeras så vill jag undersöker möjligheten till alternativa lösningar och försteg + slutsteg har jag sneglat på men inte gått all-in på.

 

EK

Blir ju hur som helst ett dyrare inköp från första början. Vad man kan betänka är att det går att få tag i ganska bra flerkanalssteg begagnade.

Men å andra sidan skall man ha riktigt många kanaler så klarar man sig inte med ett steg.



#9

Postad 17 april 2017 - 16:54

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Blir ju hur som helst ett dyrare inköp från första början. Vad man kan betänka är att det går att få tag i ganska bra flerkanalssteg begagnade.

Men å andra sidan skall man ha riktigt många kanaler så klarar man sig inte med ett steg.

Bra poäng, personligen kommer förmodligen aldrig köra mer än 5.2.2/4 (pga. rummet) så jag klarar mig med ett 7-kanalssteg eller två 5+5, 7+2 beroende på om jag kör .2 eller .4 för ATMOS.

 

Om vi tar Marantz som ex. med teoretiska värden, säg att varje kanal ger 125W vid 2 kanaler drivna, är det då likvärdiga W från receiver som slutsteg då W kan skilja lite hur tillverkaren mäter..? 

 

EK



#10

Postad 17 april 2017 - 19:53

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Bra poäng, personligen kommer förmodligen aldrig köra mer än 5.2.2/4 (pga. rummet) så jag klarar mig med ett 7-kanalssteg eller två 5+5, 7+2 beroende på om jag kör .2 eller .4 för ATMOS.

 

Om vi tar Marantz som ex. med teoretiska värden, säg att varje kanal ger 125W vid 2 kanaler drivna, är det då likvärdiga W från receiver som slutsteg då W kan skilja lite hur tillverkaren mäter..? 

 

EK

Går inte att generalisera då det alltid finns undantag. Men sannolikheten är nog större att man skriver glädje specar på receivers än på renodlade slutsteg.

Inte så sällan förvånas man över att förstärkare med ganska låga effektsiffror spelar skjortan av på pappret betydligt effektstarkare dito.

 

Det är iofs inte bara vilken typ av burk utan vilka fabrikat som skriver specen. Ofta anges en eller tvåkanaler drivna vid t.ex. 6Ohm med hög dist och vid endast en frekvens (typiskt 1kHz). Detta kan inte jämföras med alla kanaler drivna, 8Ohm, låg dist och hela frekvensområdet. Pioneer, Marantz, yamaha mfl.   specar ofta "glädjesiffror" eller om man så vill Hockey watt. Medan Arcam, NAD, Sunfire mfl är mer restriktiva. 

Obs! Detta säger jag fast jag äger både Pioneer och Yamaha. Iofs kör jag med Bladelius och Sunfire som slutsteg i hemmabion numera och Yamaha som försteg. Finns ingen anledning att välja slutsteg från samma leverantör som försteget, köp de delar du tror på. Själv kommer jag sannolikt inte att köpa de stora japanernas slutsteg då jag upplever att man får mer för pengarna om man köper annat, men det är en ytterst personlig åsikt.



#11

Postad 26 april 2017 - 20:10

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Går inte att generalisera då det alltid finns undantag. Men sannolikheten är nog större att man skriver glädje specar på receivers än på renodlade slutsteg.

Inte så sällan förvånas man över att förstärkare med ganska låga effektsiffror spelar skjortan av på pappret betydligt effektstarkare dito.

 

Det är iofs inte bara vilken typ av burk utan vilka fabrikat som skriver specen. Ofta anges en eller tvåkanaler drivna vid t.ex. 6Ohm med hög dist och vid endast en frekvens (typiskt 1kHz). Detta kan inte jämföras med alla kanaler drivna, 8Ohm, låg dist och hela frekvensområdet. Pioneer, Marantz, yamaha mfl.   specar ofta "glädjesiffror" eller om man så vill Hockey watt. Medan Arcam, NAD, Sunfire mfl är mer restriktiva. 

Obs! Detta säger jag fast jag äger både Pioneer och Yamaha. Iofs kör jag med Bladelius och Sunfire som slutsteg i hemmabion numera och Yamaha som försteg. Finns ingen anledning att välja slutsteg från samma leverantör som försteget, köp de delar du tror på. Själv kommer jag sannolikt inte att köpa de stora japanernas slutsteg då jag upplever att man får mer för pengarna om man köper annat, men det är en ytterst personlig åsikt.

 

Jag fortsätter med en ny fråga med anknytning till detta.

Min SC-LX 73 är specad med "140w glädje W" alla kanaler drivna, max effektuttag är 330W..., jag funderar på ett klass D (UFPD) på 2 x 150W för att driva frontarna, helt enkelt få "mer" kraft. Tänker jag rätt?

 

EK



#12

Postad 27 april 2017 - 18:03

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jag fortsätter med en ny fråga med anknytning till detta.

Min SC-LX 73 är specad med "140w glädje W" alla kanaler drivna, max effektuttag är 330W..., jag funderar på ett klass D (UFPD) på 2 x 150W för att driva frontarna, helt enkelt få "mer" kraft. Tänker jag rätt?

 

EK

 

 

Ja, ett sådant Primare-steg spelar avsevärt bättre (högre ljudkvalitet och bättre dämpfaktor) än din Pioneer, och har högre "ren" effekt och stabilare strömförsörjning.

 

Däremot är det en smaksak om man gillar klass-d, testa istället ett "rent" 150w klass-ab slutsteg och lyssna... Tror du skulle bli väldigt positivt överraskad om du enbart kört med din Pioneer den senaste tiden.

 

Skillnaden skulle vara rejält påtaglig.



#13

Postad 27 april 2017 - 18:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Detta har inget med hur ljudet låter speciellt i 2 kanaler att göra, men kan vara bra att känna till: en fördel med pioneers klass D steg förutom effektiviteten som ger betydligt mindre värmeförlust och betydligt mindre strömförbrukning är att nätdelen de har i sina receivers orkar att driva alla kanaler i stort sett fullt ut, även om alla 7 kanalerna drivs till max. Så om man som mig och många andra som prioriterar multikanals ljud, så har pioneer en fördel om man spelar lite högre i volymen.


(jämfört med Yamaha och andra märken)



#14

Postad 27 april 2017 - 18:49

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Ja, ett sådant Primare-steg spelar avsevärt bättre (högre ljudkvalitet och bättre dämpfaktor) än din Pioneer, och har högre "ren" effekt och stabilare strömförsörjning.

 

Däremot är det en smaksak om man gillar klass-d, testa istället ett "rent" 150w klass-ab slutsteg och lyssna... Tror du skulle bli väldigt positivt överraskad om du enbart kört med din Pioneer den senaste tiden.

 

Skillnaden skulle vara rejält påtaglig.

 

 

 

Detta har inget med hur ljudet låter speciellt i 2 kanaler att göra, men kan vara bra att känna till: en fördel med pioneers klass D steg förutom effektiviteten som ger betydligt mindre värmeförlust och betydligt mindre strömförbrukning är att nätdelen de har i sina receivers orkar att driva alla kanaler i stort sett fullt ut, även om alla 7 kanalerna drivs till max. Så om man som mig och många andra som prioriterar multikanals ljud, så har pioneer en fördel om man spelar lite högre i volymen.


(jämfört med Yamaha och andra märken)

 

Tack för Er svar. Jag är själv en förespråkare av klass D, samt det rent praktiska med att de inte blir varma. Jag har haft både HK och Marantz för "länge sedan" i början på min HiFi/Multikanal karriär och där snacka vi värme rent termiskt. 

 

Det är därför jag letar efter klass D och Primare är tilltalande estetiskt också. Samtidigt är det en hyfsat stor investering och då vill jag i alla fall uppleva att det är motiverat  :) .

 

EK



#15

Postad 27 april 2017 - 19:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ja, ett sådant Primare-steg spelar avsevärt bättre (högre ljudkvalitet och bättre dämpfaktor) än din Pioneer, och har högre "ren" effekt och stabilare strömförsörjning.

Däremot är det en smaksak om man gillar klass-d, testa istället ett "rent" 150w klass-ab slutsteg och lyssna... Tror du skulle bli väldigt positivt överraskad om du enbart kört med din Pioneer den senaste tiden.

Skillnaden skulle vara rejält påtaglig.

Det är inte en renodlad klass D enligt Primare själva. Utan en kombinerad analog digital

Redigerat av Buddaz12, 27 april 2017 - 20:00.


#16

Postad 27 april 2017 - 21:06

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Det är inte en renodlad klass D enligt Primare själva. Utan en kombinerad analog digital

 

Bästa av två världar, blir inte varm men får värmen i ljudet?

 

EK



#17

Postad 27 april 2017 - 22:18

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Bästa av två världar, blir inte varm men får värmen i ljudet?

EK

Det blir varmt det med. Ljudet är mer rent än varmt. Hela poängen med UFPD är enligt Primare att bibehålla en ren signal. Det jag sedan vill påpeka är att köp Primare när det är på lägre pris för rent prismässigt är produkterna allt för högt prissatt.

Själv funderar jag på lite olika alternativ från Primare inför nästa uppgradering ifall den återförsäljare jag har till hands kan sänka priset när de nya produkterna lanseras eftersom jag ej bor i Sverige. Annars blir det ett annat märke. Är ej missnöjd med Primare.

Redigerat av Buddaz12, 27 april 2017 - 22:28.


#18

Postad 28 april 2017 - 19:06

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Det är inte en renodlad klass D enligt Primare själva. Utan en kombinerad analog digital

 

Ja som nästan alla är.. däremot kallar man dom klass-d i ren enkelhet.



#19

Postad 29 april 2017 - 07:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Detta har inget med hur ljudet låter speciellt i 2 kanaler att göra, men kan vara bra att känna till: en fördel med pioneers klass D steg förutom effektiviteten som ger betydligt mindre värmeförlust och betydligt mindre strömförbrukning är att nätdelen de har i sina receivers orkar att driva alla kanaler i stort sett fullt ut, även om alla 7 kanalerna drivs till max. Så om man som mig och många andra som prioriterar multikanals ljud, så har pioneer en fördel om man spelar lite högre i volymen.


(jämfört med Yamaha och andra märken)

Har ju kanske inte med saken att göra men om någon börjar diskutera fördelen med Pioneers nätdelar så kan jag inte undvika att kommentera.

Jag råkar själv äga precis samma Receiver som TS dvs. en SC-LX73 och jag drabbades av trasig nätdel på denna efter ca.6-7 år.

När jag började undersöka saken var detta inte ett helt ovanlig fenomen. Helt plötsligt märkte jag att den blev lite varmare än vanligt och sedan tog det inte lång tid förrän den la av helt. Lite underligt kan man tycka då jag inte belastade slutstegen på en enda kanal utan hade slutsteg på samtliga. Det som behövde bytas var 14 glättningskondensatorer som dukat under pga. av värme. Kostar ca. 3000:- att fixa. Inte helt självklart att avgöra vad det berodde på men det var i alla fall inte dålig ventilation och flitig användning som knäckte den. 


Redigerat av Blåtand, 29 april 2017 - 07:35.


#20

Postad 29 april 2017 - 09:59

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har ju kanske inte med saken att göra men om någon börjar diskutera fördelen med Pioneers nätdelar så kan jag inte undvika att kommentera.
Jag råkar själv äga precis samma Receiver som TS dvs. en SC-LX73 och jag drabbades av trasig nätdel på denna efter ca.6-7 år.
När jag började undersöka saken var detta inte ett helt ovanlig fenomen. Helt plötsligt märkte jag att den blev lite varmare än vanligt och sedan tog det inte lång tid förrän den la av helt. Lite underligt kan man tycka då jag inte belastade slutstegen på en enda kanal utan hade slutsteg på samtliga. Det som behövde bytas var 14 glättningskondensatorer som dukat under pga. av värme. Kostar ca. 3000:- att fixa. Inte helt självklart att avgöra vad det berodde på men det var i alla fall inte dålig ventilation och flitig användning som knäckte den.

Har spanat lite på Pioneer. Blir nog istället kanske en Primare SPA om du påpekar att Pioneer inte håller. Har gjort en helomvändning och kommit fram till att en bättre reciver är nog det som passar mina behov. Har satt upp en budget på Max 30k.

#21

Postad 29 april 2017 - 14:46

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Primare är inte kända för 100% driftsäkerhet och buggfritt interface, jag skulle hålla "japanerna" en klass bättre. Och då får jag säkert frågan "källa på det" och då svarar jag åratal av forumläsning och att jag ägt en Primare SP31.7 en kort tid där bla. fjärrkontrollen var under all kritik.

/Lennart



#22

Postad 29 april 2017 - 14:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag drabbades av trasig nätdel på denna efter ca.6-7 år.

 

precis lagom att byta receiver då tycker jag, inget att bli ledsen för :)

 

Nää men allvar, allt kan paja, jag menade inte att pioneers nätdelar har mer fördelar i fråga om att hålla längre än andra, bara att de klarar ge ström till alla slutsteg samtidigt bättre än andra märken, men detta har mer att göra med klass D än märket pioneer skulle jag gissa, inget mer med det.



#23

Postad 29 april 2017 - 15:50

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Primare är inte kända för 100% driftsäkerhet och buggfritt interface, jag skulle hålla "japanerna" en klass bättre. Och då får jag säkert frågan "källa på det" och då svarar jag åratal av forumläsning och att jag ägt en Primare SP31.7 en kort tid där bla. fjärrkontrollen var under all kritik.
/Lennart

Jag vet att fjärren buggar, inte hela världen. Har samma till CD spelaren. Driftsäkerhet vet jag inte riktigt vad du menar. Har A34.2/CD22 och det tuffar på.

Är inte direkt intresserad utav varken Arcam eller Anthem och Rotel nya monster hade varit skoj däremot Wolfson chip rakt igenom är inte direkt min melodi. Skulle gärna vilja bibehålla Audessey fast jag gillar inte att Marantz har gått över till AK chip. Det är mina akilleshällar över det ena och andra. Egentligen tittade jag på stereoförsteg från början, har däremot insett att rent prismässigt utifrån mina behov passar reciver+slutsteg just mig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.