Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken systemkamera?

140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 40D (Systemkameror) 4 9,42 (39) Inga priser
Canon EOS 450D (Systemkameror) 6 8,97 (28) Inga priser
Nikon D60 (Systemkameror) 1 9,05 (20) Inga priser
Ricoh-Pentax K20D (Systemkameror) 1 8,4 (4) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A350 (Systemkameror) 1 8,44 (8) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A300 (Systemkameror) 1 8,67 (5) Inga priser
Nikon D90 (Systemkameror) 3 9,14 (41) Inga priser
Canon EOS 500D (Systemkameror) 4 8,93 (14) Inga priser
Nikon D5000 (Systemkameror) 4 (0) Inga priser
30 relaterade trådar
Kompletterande objektiv till Canon EOS 450D (31 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Canon EOS 500D * (134 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Nikon D90 * (1190 inlägg) 12 år sedan
SONY dSLR A300/A350 (829 inlägg) 12 år sedan
D90 vs. D300 (14 inlägg) 13 år sedan
* Officiell tråd - Canon EOS 450D * (669 inlägg) 13 år sedan
Nikon D5000 (86 inlägg) 13 år sedan
Canon EOS 40D vs Nikon D90 (18 inlägg) 14 år sedan
2 problem med min EOS 450D (10 inlägg) 14 år sedan
All-round objektiv till Canon 40D (4 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Pentax K20D * (146 inlägg) 14 år sedan
Ny Nikon D90 eller beg Nikon D300 (25 inlägg) 14 år sedan
Eos 1000d v 450d (35 inlägg) 14 år sedan
kameraryggsäck (1 inlägg) 15 år sedan
D40, D60 eller D80? (76 inlägg) 15 år sedan
Nikon D60, Canon EOS 450 D eller Pentax 200 D (85 inlägg) 15 år sedan
Köpråd: Ny Nikonkamera (4 inlägg) 15 år sedan
Nikon D90 och objektiv för 20000 kr. Vad göra? (65 inlägg) 15 år sedan
nikon d80 eller sony a300 (93 inlägg) 15 år sedan
Olympus E-420 (29 inlägg) 15 år sedan
Canon EOS 40D (53 inlägg) 15 år sedan
Vilse i systemkameradjungeln (26 inlägg) 15 år sedan
Nikon tillkännager Nikon D60 (59 inlägg) 15 år sedan
Canon 40D, Pentax K20D eller Sony A700? (60 inlägg) 15 år sedan
E-510 eller Vänta på K20D (70 inlägg) 16 år sedan
Canon EOS 5D eller EOS 40D (5 inlägg) 16 år sedan
Nytt från Canon: EOS 450D, IXUS 80 IS med flera... (10 inlägg) 16 år sedan
Sony A700 vs Canon 40D (14 inlägg) 16 år sedan
PM: Marknadens mest efterlängtade lansering - Canon EOS 40D (36 inlägg) 16 år sedan
Vilken Nikon ska jag köpa? (17 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 19 april 2009 - 18:04

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Tjäna!
Nu e de dags att komm in i värmen bland spegelreflexer även för mig tänkte jag.
Dock är jag totalt nollad vad det gäller kameror.
Har idag en Sony Cybershot DSC-P10 som börjar få några år på nacken.

Så jag hade behövt lite tips av några kunniga.

Låt oss säga att jag vill lägga max 5500:- för ett kamerahus och ett objektiv (har dock ingen aning om vad de olika siffrorna och allt som står på objektiven betyder).

Kameran får gärna ha en snabb frekvenstagning av bilder, live view (tror jag det kallas iaf), bildstabilisator (i kamerahus eller i objektivet??) även vinklingsbar display är önskvärt, dock inget måste.

Så, vad finns det för prisvärda kameror där ute. Och kom ihåg att jag är amatör, så detta är bara en första kamera för att se om det är något för mig. Fastnar jag i träsket så är tanken att lägga en större summa längre fram på en bättre kamera.

Kanske rent av någon som bor i gbg som har lust att lägga några timmar i lite olika butiker för guidening?

Tack på förhand
//ErOx

Redigerat av ErOx, 19 april 2009 - 18:45.


#2

Postad 19 april 2009 - 18:31

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Titta lite i denna tråden, där finns det en del bra tips om hur man ska gå tillväga vid köp av en ny DSLR!

Andra liknande trådar med info/råd:
https://www.minhembi...howtopic=231025
https://www.minhembi...howtopic=230716
https://www.minhembi...howtopic=230476

Lycka till, kom gärna med frågor om det är något mer du undrar över!

Redigerat av Ponisch, 19 april 2009 - 19:21.


#3

Postad 19 april 2009 - 18:41

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Titta lite i denna tråden, där finns det en del bra tips om hur man ska gå tillväga vid köp av en ny DSLR!

Andra liknande trådar med info/råd:
https://www.minhembi...howtopic=231025
https://www.minhembi...howtopic=230716
https://www.minhembi...howtopic=230476

Lycka till, kom gärna med frågor om det är något mer du undrar över!

Mods, denna tråden ska väl flyttas?


Tackar för ett snabbt svar.
Får bli att läsa dom trådarna ikväll. Kommer garanterat ha fler frågor sen än svar. :)


Ber om ursäkt för att jag i min iver la denna tråden i fel kategori

Redigerat av Joakim, 19 april 2009 - 18:44.
Lugnt! Tråden är flyttad // Joakim


#4

Postad 19 april 2009 - 22:47

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Nikon D60 + optik går säkert att få tag på inom din prisgräns.

#5

Postad 19 april 2009 - 23:14

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Nikon D60 + optik går säkert att få tag på inom din prisgräns.


Det går nog få tag på många andra också. Och jag vill ju inte vara den som förstör kvällen här, men D60 saknar ju både Live View, vinklingsbar skärm, stabilisator och tar bilder med måttliga 3 bilder / sek.

Sen säger jag inte att D60 är en dålig kamera, men i just detta fallet ser jag inte varför just D60 skulle vara det naturliga valet.

#6

Postad 19 april 2009 - 23:50

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Så, vad finns det för prisvärda kameror där ute. Och kom ihåg att jag är amatör, så detta är bara en första kamera för att se om det är något för mig. Fastnar jag i träsket så är tanken att lägga en större summa längre fram på en bättre kamera.

Nikon D40 är fortfarande en väldigt prisvärd kamera för att komma in i systemvärlden. Själv köpte jag den som första systemkamera, då jag var osäker på om jag ville satsa helhjärtat på fotograferandet. Nu 1 1/2 år senare har jag fortfarande kvar samma kamera, men har utökat mitt "system" med fler objektiv, stativ, blixt m.m. som allt gör fotograferandet ännu roligare och mer utmanande. Även om ett nytt kamerahus hade varit spännande, så är det det som gör minst för min fotografering. För mig är ett ND-filter för långa exponeringstider bra mycket mer givande än LiveView och annat lull-lull på kamerorna. Sedan att Nikon D40 fungerar mycket bra på helautomatik gör den till en riktigt bra förstakamera. Om du sedan känner att du vill byta upp dig, så har Nikon många kameror att sukta efter :)

Annars tycker jag att Sony a300 verkar passa in bäst på de funktionerna du söker. LiveView, bildstabilisering m.m.

Däremot går det inte att blunda för att Nikon D40 revolutionerat Nikons egna kameror, där dess enkla och smidiga menysystem nu letar sig upp i deras proffsmodeller. Bland annat har Nikon D700 liknande menysystem.

En annan stor fördel med Nikons kameror är att "alla" deras systemkameror fungerar på samma sätt. Visst saknar de enklare modellerna vissa snabbknappar, men de som finns sitter där de ska. Många andra märken skiljer sig markant mellan familje-, amatör- och proffskameror. Handhavandet är även väldigt anpassningsbart för att få kameran att fungera som DU vill. Jag hade exempelvis inga större problem att fotografera med en Nikon D700 och D3 i helgen, medan jag sett Canon-användare som inte hittar de mest triviala inställningarna på enklare modeller.

Vissa kameramärken känns ungefär som Sony Ericssons mobiltelefoner. Vid varje nytt "släpp" så flyttas alla finesser omkring så att man måste lära sig allt på nytt igen.

Tänk bara på det innan du väljer kameramärke. Det finns flera anledning till att professionella fotografer väljer Canon eller Nikon :( En kamera är ett verktyg som ska användas.

#7

Postad 20 april 2009 - 06:21

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
För det första så används inte bara Canon och Nikon bland "proffsfotografer".
För det andra så har Canon och Nikon varit mer vedertagning då de just inriktat sig på det segmentet i måååånga år och när du menar proffs så menar du sport och pressfotografeing. Som du vet finns det flera andra sorters "proffsfotografer".
Pentax t ex har tidigare endast inriktat sig till avancerad amatör och MF- kameror.
Varför använder inga studiofotografer Canon eller Nikon? Kanske för att de inte tillverkar några MF kameror, inte för att de tillverkar sämre kameror.
De flesta kameramärken har en konsekvent design som går igenom hela linjen av kameror inte bara Nikon.

Nikon är inga dåliga kameror men de tillverkar inte tekniskt eller ergonomiskt bättre kameror än andra märken.
NIkon har dock ett väldigt starkt varumärke.

Redigerat av Drey123, 20 april 2009 - 06:22.


#8

Postad 20 april 2009 - 10:23

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Har nu läst en hel del och det lutar åt en Sony A300. Dock ska jag åka och "provhålla" den osv för att se att den passar i handen oxå. :)

Är detta paketet för 6150:- prisvärt, eller går det att komma billigare undan hos någon annan butik?

//ErOx

#9

Postad 20 april 2009 - 10:41

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Tycker det är dåligt med instegskameror hos Hasselblad, Phase One, Mamiya m.m. Tror inte heller det är typen av kamera som trådskaparen söker :)

Jag ville bara trycka på att det är "systemet" man ska växa i och inte låsa sig fast för mycket i just kamerahuset.

Sedan tycker jag att Canon lyckats bättre med 1000D, 450D och 500D än med tidigare modeller. Nu är det även lättare att känna igen sig där mellan modellerna. Samtidigt så gör kontrollhjulet på 50D, 5D etc. att deras lägre modeller kan kännas klumpiga i handhavandet.

Pentax var mitt förstaval när jag letade systemkamera (pga just deras inriktning), men jag föll till slut på Nikon pga systemet (även lätt att hyra optik vid speciella tillfällen). Då behöver jag inte själv heller köpa saker för tiotusentals kronor, utan kan lätt hyra utrustning från exempelvis YFO.se under en helg. Mitt kamerahus är exempelvis inte så "hett" vilket gjorde att en Nikon D700 hyrdes där min optik fungerade fint på FX-formatet. Finns säkert ställen där man kan hyra utrustning (objektiv, bilxtar) till Olympus, Sony, Pentax m.m. men det är inte lika säkert att de ställena finns i ens närområde.

Det är därför jag förespråkar Canon och Nikon. Andra märken gör inte dåliga kameror, men deras system är inte lika breda och djupa. Sonys systemkameror härstammar från Konica/Minolta och är det märket med äldst anor. Så känns inte Canon/Nikon lockande, så är Sony det märket som går att växa mest med (tänker då på a900). Det finns även mycket äldre fin objekt på beg. marknaden.

En "liten" nackdel med Canon däremot är att deras objektiv inte passar mellan olika kameror. Dvs EF-S objektiv för APS-C fungerar inte på en fullformats kamera (ex 5D). Nikon har inte några direkta begränsningar i detta avseende. Däremot så tappar man viss funktionalitet genom att montera "fel" objektiv på kameran, men de passar och går att använda!

Nikons kameror är inte bäst (undrar iofs vad som slår D3 & D3x idag i 35mm), men deras system är inte dåligt ;)

Är du bara ute efter att ta bra bilder, så går det utmärkt med alla systemkameror på marknaden idag (och igår).

Redigerat av Walkir, 20 april 2009 - 10:58.


#10

Postad 20 april 2009 - 11:00

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Det är en mycket fin kamera denna A300. Och den går att växa länge med..Samt har en då man lärt sig kameran snabbhet i styrningen av funktionerna som gör kameran snabbarbetad. Dess Live view är helt enkelt mycket användbar ofta vid fotograferandet.. Samt möjliggör ta bilder i vinklar man annars har svårt att ta bilder. Eller inte alls kan ta dom ens.. Jag blev snabbt påvisad detta då jag köpte A700 hur handikappad jag blev vid rätt många fototillfällen mot då Live view hjälpte mig. Så min nästa kamera kommer ha A300 live view om jag skall köpa en efterträdare till min nuvarande A700... Inget snack om saken ens.. Dessutom är huset lite "Stabbigare" vilket gör att kameran klarar hyfsat tunga optiker utan tappa balansen då du troligen sedan som alla vi börjar handla optiker som då ofta är tyngre samt även större än kitoptiken är... Och då du lärt dig en A300 så kan du manövrera alla Sonykamerorna utan ens läsa manualen.. Dom är exakt lika i upplägg . Min dotter 14 år som bara fotat ytterst lite med sin A100 kan tex hitta fram i min A700 utan några större problem... Och blir det den du anser passar dig bäst så är det bara att kolla in "Prisjakt" och se hurvida priset är bra eller inte..


Vad jag kan säga (som gärna betalar lite extra för hög servicegrad )är att tryggheten att handla av Cyberphoto är värd lite extra kr... Så håller dom lite högre pris så är dom ändå värda detta...

Seriösare företag att handla utav är svårfunna...Och händer där något är det aldrig något tjafsande.. Utan dom fixar saker direkt enligt min erfarenhet.. Jag råkade få fel motljus-skydd till en optik tex jag köpte.. Direkt kom en rätt samt fraktsedel för den felande som skulle i retur... Min beggade kamera jag köpte skrevs kvittot om utan snack så garanti skulle gälla för mig och inte ursprungliga köparen..

Och mailar du dom och ber om att få med minneskort i köpet så brukar sådant gå att få med som rabatt.. Vilket ju är värt lite


Sedan får man inte glömma chockladbiten man får i kartongen med sin inköpta produkt... Dom eee goaa... :)



Lycka till vad du än väljer... Och är det något just du undrar om A300 så har jag lite erfarenhet av kameran. Så kanske kan jag ge svar. Annars finns här flera som just använder kameran som säkerligen kan svara också...

Mvh
Tobbe.

Redigerat av mayro, 20 april 2009 - 11:03.


#11

Postad 20 april 2009 - 11:05

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0
Tycker också a300 paketet verkar vettigt med tanke på vad du vill ha hos kameran. Nu har jag inte fotat med den själv men det skiljer ju inte som natt och dag mellan olika systemkameror vad jag vet :) Om den inte känns helt fel i greppet så kör på.
Du kan få hus och objektiv några hundralappar billigare från andra ställen, men de verkar inte ha den på lager. Cyberphoto har även väldigt bra rykte och bra service så där är det säkert att handla.
Glöm inte att posta lite bilder senare i bilder & fototeknik i fokus! ;)

#12

Postad 20 april 2009 - 12:17

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Köpte min Sony Cybershot DSC-P10 av cyberphoto när det begavs sig, så det får nog bli så även denna gången. Dock ett besök i någon butik först så man kan känna på den.
Någon som har en A300 och inte har jättestora händer som kan säga hur dom tycker den känns?

Har dock en undran:
Objektivet som följer med hos cyberphoto heter "AF 18-70/3,5-5,6" och köper jag ett "paket" hos netonnet så heter objektivet "DT 18-70/3,5-5,6" vad är skillanden på dessa objektiv (kan AF stå för autofokus)?

//ErOx

#13

Postad 20 april 2009 - 12:26

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Samma objektiv!
AF står för autofokus, helt korrekt, DT står för Digital om jag inte minns fel...

Så det är exakt "samma" (likadant) objektiv!

#14

Postad 20 april 2009 - 12:32

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Begriper inte varför inte handlare kan kalla saker vad de heter och inte godtyckliga namn... sånt kan störa mig ohyggligt.

#15

Postad 20 april 2009 - 12:49

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Köpte min Sony Cybershot DSC-P10 av cyberphoto när det begavs sig, så det får nog bli så även denna gången. Dock ett besök i någon butik först så man kan känna på den.
Någon som har en A300 och inte har jättestora händer som kan säga hur dom tycker den känns?

Har dock en undran:
Objektivet som följer med hos cyberphoto heter "AF 18-70/3,5-5,6" och köper jag ett "paket" hos netonnet så heter objektivet "DT 18-70/3,5-5,6" vad är skillanden på dessa objektiv (kan AF stå för autofokus)?

//ErOx



Min åsikt om det där med händer är följande..

Balans i en kamera hänger mindre ihop med händer än med hur stor samt tung optiken är man monterar på. Dom flestas händer är ju fungerande på samma sätt. Man eller kvinna.. Lite större eller lite mindre..Generellt sagt... DVS att går man på att kameran skall vara lättast möjligt. Samt minst och därmed smidigast så är det en sak för sig. Därmed en annan parameter som sådan...

Medans då man monterar på dom som man oftast gör olika större tyngre optikerna så är i instegserierna det oftast bäst med så stor kamera man kan välja. För egentligen ju alla instegskameror för små. För dom har i sin storlek samt tyngd sedan bättre balans vid tex enhandsgrepp ju mer grepp man har kamerorna.. Samt tyngd som motpol till tyngre och större optiker... Enhandsgrepp, Vilket är en fotoform som man ofta måste nyttja därför att annars får man störningar ifrån inkommande ljuskällor såsom sol eller annat som reflekterar sig och skapar inte så bra effekter i bilden..

Nyligen så diskuterades detta ämne här hemma med vår dotter då hon tagit bilder där solen stört bilden hennes bilder...

Men jag har några samtal att göra så skall jag komma med mer uttömmande resonemang från min vy av ämnet lite senare i eftermiddag om du vill.......

:)

Redigerat av mayro, 20 april 2009 - 12:49.


#16

Postad 20 april 2009 - 12:58

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Samma objektiv!
AF står för autofokus, helt korrekt, DT står för Digital om jag inte minns fel...

Så det är exakt "samma" (likadant) objektiv!


En otroligt puckad fråga kanske, men här kommer den:
"AF 18-70/3,5-5,6" & "DT 18-70/3,5-5,6" är alltså precis likadana objektiv?

Så även om jag köper ett "DT 18-70/3,5-5,6" objektiv så är det autofokus? (nu sitter väl visseligen autofokusen i kamerahuset när det gäller A300, eller är jag ute och cyklar även där?).

Vilken minneskapacitet tycker ni man ska satsa på?
4GB eller 8GB eller rent av 2x4GB kanske?

#17

Postad 20 april 2009 - 13:02

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Min åsikt om det där med händer är följande..

Balans i en kamera hänger mindre ihop med händer än med hur stor samt tung optiken är man monterar på. Dom flestas händer är ju fungerande på samma sätt. Man eller kvinna.. Lite större eller lite mindre..Generellt sagt... DVS att går man på att kameran skall vara lättast möjligt. Samt minst och därmed smidigast så är det en sak för sig. Därmed en annan parameter som sådan...

Medans då man monterar på dom som man oftast gör olika större tyngre optikerna så är i instegserierna det oftast bäst med så stor kamera man kan välja. För egentligen ju alla instegskameror för små. För dom har i sin storlek samt tyngd sedan bättre balans vid tex enhandsgrepp ju mer grepp man har kamerorna.. Samt tyngd som motpol till tyngre och större optiker... Enhandsgrepp, Vilket är en fotoform som man ofta måste nyttja därför att annars får man störningar ifrån inkommande ljuskällor såsom sol eller annat som reflekterar sig och skapar inte så bra effekter i bilden..

Nyligen så diskuterades detta ämne här hemma med vår dotter då hon tagit bilder där solen stört bilden hennes bilder...

Men jag har några samtal att göra så skall jag komma med mer uttömmande resonemang från min vy av ämnet lite senare i eftermiddag om du vill.......

:)


Känns som du lyckades förklara det bra bara i detta inlägget. ;)

Lite OT, tror jag läste något om Jämshög i någon tråd.
Finns Ica-träffen fortfarande kvar? :)

#18

Postad 20 april 2009 - 13:54

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Ja kan bara rekommendera Nikon D40
(har själv inte testat någon annan :) )
Finns för oslagbart pris hos Media Markt.
Iaf här i norrköping. (fanns iaf 2 kvar förut på lunchen när ja var där)

2679kr inkl Kitobjektiv.

#19

Postad 20 april 2009 - 14:26

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Känns som du lyckades förklara det bra bara i detta inlägget. :)

Lite OT, tror jag läste något om Jämshög i någon tråd.
Finns Ica-träffen fortfarande kvar? ;)



Yes... Den är kvar... :) Är du härifrån?

Och bra "förklaringen" räcker.. För bilderna dottern tog var inte i min dator såg jag tyvärr.... Men fyller i lite med denna lilla bild nedan så ser du samt kan läsa vad/när tex enhandsgrepp är bra att kunna ta .. Och det är en mycket viktig parameter anser jag.. Därför denna metod används frekvent då man börjar bli varm i kläderna och man fått för många bilder med störningsflare i bilderna som inte direkt förhöjer bildkvaliteten oftast.. ;) ... Och då är det bra om kameran är större samt har lite mer egentyngd som motpol till optikvikten samt överhänget längre optik oftast har..

Mvh
Tobbe

Bifogad fil(er)


Redigerat av mayro, 20 april 2009 - 14:27.


#20

Postad 20 april 2009 - 14:40

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0

Vilken minneskapacitet tycker ni man ska satsa på?
4GB eller 8GB eller rent av 2x4GB kanske?

Jag skulle nog säga att du klarar dig på 4GB i början. Fotar du RAW så kan jag tänka mig att du får in typ 3-400 bilder på 4GB med 10 megapixlar. Sen kan du alltid komplettera med fler minneskort senare. Även minneskort kan krasha så kan vara en säkerhet också att inte lägga alla ägg i samma korg.

Har du tänkt fota mycket sport däremot, eller andra saker där man vill skjuta av ganska många bilder på samma gång så kan det vara bra med mer minne, märkte jag igår när jag fota min första fotbollsmatch :)
Oftast så sparar man (inte jag i allafall) bilderna på minneskortet utan det är endast temporär lagring och jag tar alltid bort korten på minnet i samma veva som när jag tar in dom på datorn. Så du behöver aldrig ha plats för så mycket mer kort än vad dina fotosessioner sträcker sig.

#21

Postad 20 april 2009 - 15:42

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Ja kan bara rekommendera Nikon D40
(har själv inte testat någon annan :P )
Finns för oslagbart pris hos Media Markt.
Iaf här i norrköping. (fanns iaf 2 kvar förut på lunchen när ja var där)

2679kr inkl Kitobjektiv.


Ja, var inne på D40 innan men då den saknar en del av de saker som jag efterfrågar så ligger den på en god andra plats just nu.
Men som du säger, priset är oslagbart :)


Yes... Den är kvar... ;) Är du härifrån?


Är i från O-town... :)
Precis, att kunna skugga med en hand är nog underskattat kan jag tänka mig.


Jag skulle nog säga att du klarar dig på 4GB i början. Fotar du RAW så kan jag tänka mig att du får in typ 3-400 bilder på 4GB med 10 megapixlar. Sen kan du alltid komplettera med fler minneskort senare. Även minneskort kan krasha så kan vara en säkerhet också att inte lägga alla ägg i samma korg.

Har du tänkt fota mycket sport däremot, eller andra saker där man vill skjuta av ganska många bilder på samma gång så kan det vara bra med mer minne, märkte jag igår när jag fota min första fotbollsmatch ;)
Oftast så sparar man (inte jag i allafall) bilderna på minneskortet utan det är endast temporär lagring och jag tar alltid bort korten på minnet i samma veva som när jag tar in dom på datorn. Så du behöver aldrig ha plats för så mycket mer kort än vad dina fotosessioner sträcker sig.


Ja, 4GB får räcka, annars får man helt enkelt köpa ett till när det väl behövs.
Har en HDD liggandes någonstans oxå med inbyggd minneskortläsare, så man kan ju bära den med sig och kopiera över bilderna om det skulle bli fullt. :blush:

Är det något speciellt minne jag ska kolla efter, alltså snabbhet på minnet osv?

#22

Postad 20 april 2009 - 16:00

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Kom på ytterligare en fråga... :)

Om vi säger att jag köper kamerahus och objektiv var för sig istället.

Vilket är det bästa "allroundobjektivet" för semesterbilder även en del plåtningar på festivler osv...Kan även tänkas att det kan bli lite macrofoton oxå.

Eller är det kitobjektivet som gäller för så pass blandad fotning (vill inte ha med mig en hög med objektiv osv på festivalerna).

Finns det något objektiv som ger hyffsade bra bilder eller är det ett objektiv för varje tillfälle som gäller direkt från start?

#23

Postad 20 april 2009 - 16:02

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Har ej provat snabbare eller slöare än mitt 4GB med 15mb/s, och det räcker gott och väl till 3b/s!

#24

Postad 20 april 2009 - 16:11

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Har ej provat snabbare eller slöare än mitt 4GB med 15mb/s, och det räcker gott och väl till 3b/s!


Perfekto, tackar för det :)

#25

Postad 20 april 2009 - 16:15

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Kom på ytterligare en fråga... ;)

Om vi säger att jag köper kamerahus och objektiv var för sig istället.

Vilket är det bästa "allroundobjektivet" för semesterbilder även en del plåtningar på festivler osv...Kan även tänkas att det kan bli lite macrofoton oxå.

Eller är det kitobjektivet som gäller för så pass blandad fotning (vill inte ha med mig en hög med objektiv osv på festivalerna).

Finns det något objektiv som ger hyffsade bra bilder eller är det ett objektiv för varje tillfälle som gäller direkt från start?



Du är inne på den springande pukten.. Ett alltiett optiskt val är just enbart det..En kompromiss som gör mycket. Men mycket lite riktigt bra... :) Så jag skulle börja med vanligt kitobjektiv och med det lära mig kameran.... Och med träningen med kameran och bildprogram kommer så efter en tid vad du bör prioritera först naturligt då du ser var handikappen kommer mest i den typ av fotande du gör...

Dessutom är kitoptikerna snudd gratis medföljande .. Så jag skulle börja där och se tiden an... och låta tiden utvisa dina specefika förstabehov för just dig...


jag använder detta minneskort i min A700... Och har inte tills nu funnit att kortat begränsar kameran för mitt användande utav den...Lite dyrt kanske. Men jag fick med det till Kameran vid köpet.. hade 2 GB vanligt till min A300. Märker ingen skillnad... Men "Dukati" låter ju sportigt o bra... :)

SanDisk CompactFlash 4GB Extreme Ducati Edition (45MB/s UDMA)


http://www.cyberphot...cle=CF4GBDucati

Redigerat av mayro, 20 april 2009 - 16:20.


#26

Postad 20 april 2009 - 16:45

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Du är inne på den springande pukten.. Ett alltiett optiskt val är just enbart det..En kompromiss som gör mycket. Men mycket lite riktigt bra... ;) Så jag skulle börja med vanligt kitobjektiv och med det lära mig kameran.... Och med träningen med kameran och bildprogram kommer så efter en tid vad du bör prioritera först naturligt då du ser var handikappen kommer mest i den typ av fotande du gör...

Dessutom är kitoptikerna snudd gratis medföljande .. Så jag skulle börja där och se tiden an... och låta tiden utvisa dina specefika förstabehov för just dig...


jag använder detta minneskort i min A700... Och har inte tills nu funnit att kortat begränsar kameran för mitt användande utav den...Lite dyrt kanske. Men jag fick med det till Kameran vid köpet.. hade 2 GB vanligt till min A300. Märker ingen skillnad... Men "Dukati" låter ju sportigt o bra... :)

SanDisk CompactFlash 4GB Extreme Ducati Edition (45MB/s UDMA)


http://www.cyberphot...cle=CF4GBDucati


Det var bra sagt, jag kör med kitobjektivet tills jag lär känna kameran. ;)

Såg att just det minnet ingår i paketet som jag hade tänkt beställa från cyberphoto. Nu gäller det bara att hitta en A300 i en fysisk butik så man kan klämma lite på den oxå innan man trycker på beställaknapen. :)

#27

Postad 20 april 2009 - 17:03

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Media markt....

Sorry. Det ringde...

Jo. Media Markt har ju alla kameror oftast så man kan kolla in dom olika. Där kan du ju kolla Nikon Canon Pentax Olympus osv samtidigt....

Ofta kan man har jag läst pristugga med dom ifall man har ett pris dom kan hänga med på.... Har i alla fall läst att nån har gjort så och fått sänkt pris.. Dom kollade på datorn om jag inte minns fel att pris stämmer som var uppgett.. Så såldes det för ett lägra pris..

testa duger ju. Kostar inget i alla fall prova om du finner nån kamera du verkar trivas med... Eller om en A300 A350 kanske blir ditt val så kan du ju göra detsamma.... Pruta......

Redigerat av mayro, 20 april 2009 - 17:13.


#28

Postad 20 april 2009 - 17:16

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Media markt....

Sorry. Det ringde...

Jo. Media Markt har ju alla kameror oftast så man kan kolla in dom olika. Där kan du ju kolla Nikon Canon Pentax Olympus osv samtidigt....

Ofta kan man har jag läst pristugga med dom ifall man har ett pris dom kan hänga med på.... Har i alla fall läst att nån har gjort så och fått sänkt pris.. Dom kollade på datorn om jag inte minns fel att pris stämmer som var uppgett.. Så såldes det för ett lägra pris..

testa duger ju. Kostar inget i alla fall prova om du finner nån kamera du verkar trivas med... Eller om en A300 A350 kanske blir ditt val så kan du ju göra detsamma.... Pruta......


Ja, har köpt plasma/LCD:er på media markt innan och att få ner priset har inte varit något större bekymmer så ett försök ska jag allt göra iaf :)

Nej, dags för lite käka nu innan man fortsätter att gräva sig djupare ner i träsket ;)

#29

Postad 20 april 2009 - 17:51

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Ja, har köpt plasma/LCD:er på media markt innan och att få ner priset har inte varit något större bekymmer

Kanske inte är så svårt om man köper apparaterna från konkurrenten :) :) ;) Sorry, kunde inte låta bli.
Sitter A300 bra i dina händer är det garanterat en bra kamera! Lycka till!


MVH

#30

Postad 05 maj 2009 - 07:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Hoppar in lite i tråden.

Har tittat på nybörjarsystemkamera detta jämfört med en kompakt med manuella möjligheter, detta är i huvudsak till min dotter så hon kan lära sig fotograferingens grunder.

Egentligen tror jag att jag är ute efter en systemkamera i en "kompaktkamera" ;-)

Syftet med kameran är nog inte i huvudsak att ha möjlighet till massa tillbehör utan istället kunna själv skapa bra bilder med ganska få tillbehör. Jag skulle därför vilja ha allt i kameran från makro till zoom. Jag vill också kunna skapa bilder genom att själv välja tid och bländare samt att jag har ljusmätare etc.

Systemkamera: Kan man få "kit-objektiv" som klarar ett normalt zoomomfång, kanske 18-100 samt med möjlighet till makro? Tycker mig se att de flesta objektiv har typ närgräns 30cm eller liknade jämfört med kompaktens kanske 2cm. För att få makro på ett "billigt" sätt är det då fortfarande mellanringar som gäller och finns det sådana som tillåter alla funktioner från objektiv till kamera, eller är det ett makroobjektiv som är enda valet. Som kamera har jag titta lite på Sony A300, eller likande prisklass av andra märken som Canon Eos 1000 och Olympus E520 + att det då ska vara med ett objektiv som klara makro+vidvinkel-normal-kortzoom (om nu detta finns)????

Kompakt: Det är kanske fel tråd, men kanske någon ändå sitter inne med svaret? För kompakt så vet jag det är inga problem att få en kamera som klarar mina krav på makro läge samt zoom. Men är det någon som vet om det finns kompakter som har liknade möjligheter som systemkamera för manuella inställningar? vill kunna tex låsa bländaren och få ett förslag på tid som jag själv kan justera upp ner. Motsvarande med tiden att kunna låsa den och få förslag på bländare från kamera som jag sedan kan justera? Dessa funktioner ska ligga lätt framme och inte ligga dolt långt ner i menyerna. Tar tacksamt emot förslag på denna typ av kamera. Här kan jag tänka mig den högre prisklassen om jag kan få vad jag vill ha

#31

Postad 05 maj 2009 - 07:25

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
A300 verkar ju passa dina preferenser väl

#32

Postad 05 maj 2009 - 07:49

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Syftet med kameran är nog inte i huvudsak att ha möjlighet till massa tillbehör utan istället kunna själv skapa bra bilder med ganska få tillbehör. Jag skulle därför vilja ha allt i kameran från makro till zoom. Jag vill också kunna skapa bilder genom att själv välja tid och bländare samt att jag har ljusmätare etc.

Kan vara så att en superzoomare är mer rätt för dig/din dotter!

Systemkamera: Kan man få "kit-objektiv" som klarar ett normalt zoomomfång, kanske 18-100 samt med möjlighet till makro? Tycker mig se att de flesta objektiv har typ närgräns 30cm eller liknade jämfört med kompaktens kanske 2cm. För att få makro på ett "billigt" sätt är det då fortfarande mellanringar som gäller och finns det sådana som tillåter alla funktioner från objektiv till kamera, eller är det ett makroobjektiv som är enda valet. Som kamera har jag titta lite på Sony A300, eller likande prisklass av andra märken som Canon Eos 1000 och Olympus E520 + att det då ska vara med ett objektiv som klara makro+vidvinkel-normal-kortzoom (om nu detta finns)????

Till Sony skulle ett kitobjektiv med det omfånget (18-100) vara:

Funkar utmärkt som normalzoom, men det är nog det ända det är bra på!

Du har nog förstått detta lite fel när det gäller macro, ta en titt på denna mycket bra skrivna artikel om denna vanliga "missuppfattning". :)

Kompakt: Det är kanske fel tråd, men kanske någon ändå sitter inne med svaret? För kompakt så vet jag det är inga problem att få en kamera som klarar mina krav på makro läge samt zoom. Men är det någon som vet om det finns kompakter som har liknade möjligheter som systemkamera för manuella inställningar? vill kunna tex låsa bländaren och få ett förslag på tid som jag själv kan justera upp ner. Motsvarande med tiden att kunna låsa den och få förslag på bländare från kamera som jag sedan kan justera? Dessa funktioner ska ligga lätt framme och inte ligga dolt långt ner i menyerna. Tar tacksamt emot förslag på denna typ av kamera. Här kan jag tänka mig den högre prisklassen om jag kan få vad jag vill ha


Än en gång, en superzoomare kan vara mer rätt till dig/din dotter!
Andra forummeddlemmar är mer insatta i dessa kameror än vad jag är, bl.a Tobbe (Mayro) som brukar ha åsikter om dessa!

#33

Postad 05 maj 2009 - 10:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Tack för svaret.

Om jag går vidare med systemkamera, skulle ett makro objektiv likt nedan kunna fungera som ett allt i allo?
För Sony och A300 med:
https://www.prisjakt...ukt.php?p=84591

kanske inte riktigt så långt i zoom som jag önskar men man kan ju inte få allt. Frågan är hur ett makroobjektiv fungerar för vanlig fotografering, men om jag förstått det rätt så skulle det inte vara några problem att göra så.

Eller skulle det vara "mycket" bättre att ta en kamera med en vanlig kort zoom typ 18-50 eller liknade och köpa ett makro och långzoom, såg att det fanns typ 70-200 makro eller liknade?

Problemet med superzommer är väl just superzoomen, tror på bättre resultat och onjektiv med lite kortare brändvidd.

#34

Postad 05 maj 2009 - 10:54

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Kompakt: Det är kanske fel tråd, men kanske någon ändå sitter inne med svaret? För kompakt så vet jag det är inga problem att få en kamera som klarar mina krav på makro läge samt zoom. Men är det någon som vet om det finns kompakter som har liknade möjligheter som systemkamera för manuella inställningar? vill kunna tex låsa bländaren och få ett förslag på tid som jag själv kan justera upp ner. Motsvarande med tiden att kunna låsa den och få förslag på bländare från kamera som jag sedan kan justera? Dessa funktioner ska ligga lätt framme och inte ligga dolt långt ner i menyerna. Tar tacksamt emot förslag på denna typ av kamera. Här kan jag tänka mig den högre prisklassen om jag kan få vad jag vill ha



Canon Powershot G10 är ju en kamera som många brukar tala om i sammanhang där det handlar om manuella inställningar och många möjligheter. Det finns en tråd här t.ex.
https://www.minhembi...howtopic=209832

Jag vet inte hur den fungerar för macro, men det kan du nog läsa dig till. Den har ju i alla fall enkla reglage för inställningar på sig.

Det ska även finnas någon liknande variant från Nikon och Panasonic har väl sin LX3 (tror jag den heter), men vad jag läst kommer de inte upp i samma klass. Men det beror säkert en del på tycke och smak också.

#35

Postad 05 maj 2009 - 13:45

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Så, nu har man varit och kännt och klämt på de flesta kameror som finns känns det som.
Dock ligger inte A300 klockrent (men nästintill) i mina händer medan en Nikon D60 känns perfekt.

Men hur blir det då?
Är live view något som jag egentligen behöver i en systemkamera?
Eller vill jag bara ha det pga att det är det enda jag är van vid tack vare min kompaktkamera?
Detta gäller även den vinklingsbara skärmen, fördel/nackdel på att ha det?
Vad tycker ni?

Samma sak med bildstabiliseringen i kamerahuset (A300) vs i objektiven (D60)?
Sen AF-punkterna. D60:n har 3st och A300 9st är fler alltid bättre i detta läget?
Åsikter?

Eller ska jag helt enkelt öka min budget lite och kolla efter någon helt annan kamera? :)

Hyffsad stor djungel detta alltså.

//ErOx

Redigerat av ErOx, 05 maj 2009 - 13:46.


#36

Postad 05 maj 2009 - 15:02

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Tack för svaret.

Om jag går vidare med systemkamera, skulle ett makro objektiv likt nedan kunna fungera som ett allt i allo?
För Sony och A300 med:
https://www.prisjakt...ukt.php?p=84591

kanske inte riktigt så långt i zoom som jag önskar men man kan ju inte få allt. Frågan är hur ett makroobjektiv fungerar för vanlig fotografering, men om jag förstått det rätt så skulle det inte vara några problem att göra så.

Eller skulle det vara "mycket" bättre att ta en kamera med en vanlig kort zoom typ 18-50 eller liknade och köpa ett makro och långzoom, såg att det fanns typ 70-200 makro eller liknade?

Problemet med superzommer är väl just superzoomen, tror på bättre resultat och onjektiv med lite kortare brändvidd.


Det objektivet du länkade till är inte ett macro, det har maximal förstoringsgrad på 1:2.3...
"Normalt" sett så börjar macro vid 1:2 och mer, riktig macro vid 1:1 och mer!
Här ser du i stort sett hur mitt Sigma 70-300/4-5.6 APO DG presterar vid 1:2
Postad bild

Tycker att Sigma 70-300/4-5.6 APO DG är ganska underskattat när det gäller macro, fast när det gäller tele, så är den lite soft vid 300mm och större bländare än f/8!

Så, nu har man varit och kännt och klämt på de flesta kameror som finns känns det som.
Dock ligger inte A300 klockrent (men nästintill) i mina händer medan en Nikon D60 känns perfekt.

Men hur blir det då?
Är live view något som jag egentligen behöver i en systemkamera?
Eller vill jag bara ha det pga att det är det enda jag är van vid tack vare min kompaktkamera?
Detta gäller även den vinklingsbara skärmen, fördel/nackdel på att ha det?
Vad tycker ni?

Samma sak med bildstabiliseringen i kamerahuset (A300) vs i objektiven (D60)?
Sen AF-punkterna. D60:n har 3st och A300 9st är fler alltid bättre i detta läget?
Åsikter?

Eller ska jag helt enkelt öka min budget lite och kolla efter någon helt annan kamera? :)

Hyffsad stor djungel detta alltså.

//ErOx


Hur högt kan du tänka dig att gå vad gäller kamerahus, i pris alså?

#37

Postad 05 maj 2009 - 15:23

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Hur högt kan du tänka dig att gå vad gäller kamerahus, i pris alså?


Om vi säger 8500-9000:- för hus, kitobjektiv, 4GB minne och gärna en enklare väska.

#38

Postad 05 maj 2009 - 16:12

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Välj en kamera som du kan ta med dig överallt och som är som är lätt att använda. Bästa sättet att ta bra bilder :)

Känner många som har skaffat systemkameror med för hög inlärningströskel. Till slut blir bara kamerorna liggande hemma istället.

Själv har jag satsat på så lätt utrustning som möjligt istället. Så därför tycker jag att Nikon D60, Olympus E-520, Canon 450D, Sony A300 instegskameror. A300 och 450D är tyngre (ca 100g) och klumpigare än D60 & E-520.

Själv föredrar jag Nikon pga menysystem och handhavande, men allt sådant är en smaksak. Testa mer i butik och se vad som känns bäst ;)

Tänk på att D60 ofta har bebisinställningar/graphic-läget i butik och inte "classic"-läget som deras övriga kameror. Detta är lätt att ställa om.

Bebisinställningarna är bra att ha första dagen, men sedan känns de inställningarna mest ivägen enligt mig.

#39

Postad 05 maj 2009 - 16:14

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Om vi säger 8500-9000:- för hus, kitobjektiv, 4GB minne och gärna en enklare väska.


Kanske en Pentax K20D, dvs ett kliv upp från instegsklassen. Jag vet dock inte mycket om kameran, slänger mest in den i diskussionen här på vinst och förlust så kanske någon annan kan fylla i om den är ett bra val eller ej. Den har ju i alla fall stabilisering, vädertätning, live view etc. Och jag förmodar att den med tanke på steget upp från K200D erbjuder lite mer än andra instegsmodeller också. Din budget medger ju däremot inte ett kliv upp till Nikon D90 eller Canon 50D exempelvis. Ej heller den nya Canon 500D, däremot så kan nog en 450D med kit+telezoom passa inom prislappen. Sonys och Olympus kameror kan jag för dåligt för att säga så mkt...



Vilka kameror har du varit och kikat på?

#40

Postad 05 maj 2009 - 16:17

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Välj en kamera som du kan ta med dig överallt och som är som är lätt att använda. Bästa sättet att ta bra bilder :)

/.../

Själv har jag satsat på så lätt utrustning som möjligt istället. /.../


Jag håller inte med alls. Min 400D är på tok för liten i sitt originalutförande, jag har batterigreppet påmonterat jämt. Det är väl ganska individuellt antar jag, för mig känns det viktigare med en rejäl kamera att hålla i än någon liten plutt-sak. Speciellt när du börjar hänga på blixt och större/tyngre objektiv så är väl inte en liten mini-kamera att föredra imho.

#41

Postad 05 maj 2009 - 16:24

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Jag håller inte med alls. Min 400D är på tok för liten i sitt originalutförande...

Jo, men nu var just 400D en misslyckad kamera :) Canon rättade till greppet med 450D :P Tycker även att lilla Olympus E-420 har bättre grepp än Canon 400D ;)

Sedan behöver inte en liten kamera betyda att de är svåra att hålla i. Tycker specieltl att Sony visat det med sin alpha serie där alla kameror har ordentliga grepp.

Försöker man sedan hänga på ett 1,5 kilos objektiv på ett hus på runt 500 gram, så har man nog valt fel kamera från början ;) Då är det D300, a700 eller 50D som gäller enligt mig. Själv så har jag inget objektiv som väger över 500g och lär byta kamera när jag känner behovet av något större.

Redigerat av Walkir, 05 maj 2009 - 16:33.


#42

Postad 05 maj 2009 - 16:31

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Välj den kamera som passar just dig gällande:

  • Grepp, det som är avgörande vid köp av systemkamera, eller vill du gå runt med en krampframkallande klump i handen?
  • Egenskaper, testa och känn efter om du behöver LV (LiveView), bildstabilisering, vädertätning m.m

Det är i stort sett dom två sakerna som avgör, annars har man nog hamnat helt fel ute :)

Redigerat av Ponisch, 05 maj 2009 - 16:32.


#43

Postad 05 maj 2009 - 17:43

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Jo, men nu var just 400D en misslyckad kamera :) Canon rättade till greppet med 450D :P Tycker även att lilla Olympus E-420 har bättre grepp än Canon 400D ;)

Sedan behöver inte en liten kamera betyda att de är svåra att hålla i. Tycker specieltl att Sony visat det med sin alpha serie där alla kameror har ordentliga grepp.

Försöker man sedan hänga på ett 1,5 kilos objektiv på ett hus på runt 500 gram, så har man nog valt fel kamera från början ;) Då är det D300, a700 eller 50D som gäller enligt mig. Själv så har jag inget objektiv som väger över 500g och lär byta kamera när jag känner behovet av något större.


Som de flesta brukar säga så gör optiken med för bilderna än husen för det mesta. Således kan det vara vettigt att ha en kamera man kan stå ut med länge, även med större och finare optik. Det tycker jag inte man gör om man börjar med en för liten pluttig sak. Även med mindre optik så tycker jag att en kamera ska vara lite mer rejäl. Men som jag sa tidigare, smaken är olika och högst individuell. Och det var ju också hela min poäng, att TS (eller den som ska köpa kamera) bildar sig en egen uppfattning om storlek, grepp och alla funktioner.

#44

Postad 10 maj 2009 - 18:33

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Såja, då har man lagt till ytterligare en ny kandidat på listan.
Blir till att åka iväg imorgon och känna på Nikon D5000.
Någon som har någon erfarenhet av den?

Som ni säkert märker så har maxbeloppet ökat markant sen första funderingen. Men det får jag väl överleva. :)

//ErOx

#45

Postad 10 maj 2009 - 18:36

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Om du funderar på en D5000 så kan du väl lika gärna köpa en D90, eller liknande modell av andra märken?
More bang for the buck!

#46

Postad 10 maj 2009 - 18:41

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Om du funderar på en D5000 så kan du väl lika gärna köpa en D90, eller liknande modell av andra märken?
More bang for the buck!


Helt riktigt, men av någon idiotisk anledning så har jag hakat upp mig på det här med LV och D90 har inte det va? (eller har jag ytterligare en kamera att spana in nu?).

Vet inte varför jag har hakat upp mig på det, men det känns som om det kommer fler och fler systemkameror som har det. Och köper jag en utan skulle jag säkert reta ihjäl mig. Sen att skärmen är vinklingsbar på D5000 känns inte heller helt fel.

Sen kan det mycket väl vara så att jag vill ha LV just pga att jag alltid haft det i kompaktkamerorna/mobilen så jag är van vid det. Sen om jag kommer använda det när jag väl köpt en systemkamera låter jag vara osagt, kanske avskyr det som pesten och bara kör med sökaren.

#47

Postad 10 maj 2009 - 18:45

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Helt riktigt, men av någon idiotisk anledning så har jag hakat upp mig på det här med LV och D90 har inte det va? (eller har jag ytterligare en kamera att spana in nu?).

D90 har LiveView, så det är bara att lägga till den till din lista :) Själv hade jag valt D90 framför D5000 pga större och bättre sökare (bäst i prisklassen?) samt mycket bättre skärm (också bäst i prisklassen?). Sedan bättre på andra punkter också. Enda felet med Nikon D90 är att D300 är ännu bättre :D

#48

Postad 10 maj 2009 - 18:49

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jisses.. Då du börjar komma upp i dom pengar du nu talar om så finns där flera kameror att välja ifrån...

Pentax K20D.. Samsung GX20 samt Sony A700. Olympus har jag ingen koll på direkt...

#49

Postad 10 maj 2009 - 18:58

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Pentax K20D.. Samsung GX20 samt Sony A700. Olympus har jag ingen koll på direkt...

Ingen av de har väl iofs LiveView? Så det finns inte så mycket att välja på :)

#50

Postad 10 maj 2009 - 19:01

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Ingen av de har väl iofs LiveView? Så det finns inte så mycket att välja på :)



Nä.. Men dom är valbara. Och ruggigt mycke kamera per krona.... Och skall han har Live view så finns ju A300 A350....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.