Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny på surround, hur ska jag koppla ihop allt.

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2020 - 14:50

kaka
  • kaka
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Jag har köpt ett äldre 5,1 ljudsystem med förstärkare.

 

Harman Kardon AVR355

KEF 3005SE 5,1 högtalare

 

Nu undrar jag hur jag ska koppla in allt. Har aldrig haft surround system högtalare tidigare.

Innan hade vi en platt-tv och en LG SJ5 soundbar samt att vi hade en chromecast ultra som var inkopplad i soundbaren och hdmi-arc mellan tv och soundbar. Allt fungerade perfekt.

 

Vi tittar mycket via chromecasten med plex som styrning på telefonerna. 

Men kan även koppla in tex datorn direkt till systemet. 

 

Hur ska jag koppla in allt nu?


Redigerat av kaka, 21 februari 2020 - 14:51.


#2

Postad 21 februari 2020 - 14:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

beror på VAD du ska koppla in ? Xbox, bluray, bara TV ljud, mediaspelare, dator? 

 

Du kan börja med att koppla in de 5 högtalarna till förstärkaren, samt subben via lågnivå till förstärkaren också. se till att + och - hamnar rätt när du kopplar in högtalarna.....  när du kommit dit, så går de andra kvickt, bara att välja hdmi eller optisk för ljudet in till förstärkaren..



#3

Postad 23 februari 2020 - 12:40

kaka
  • kaka
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Det är chromecastultra jag tänker koppla in.

 

Ska man koppla in den på TV eller på förstärkaren ?



#4

Postad 23 februari 2020 - 13:06

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Det är chromecastultra jag tänker koppla in.

Ska man koppla in den på TV eller på förstärkaren ?


Förstärkaren klarar inte 4k,så har du en tv som, fixar det bör du koppla in den i tvn.

#5

Postad 24 februari 2020 - 12:28

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

Fast, har din förstärkare ARC? det vill säga kan den ta ljudet från din TV? Går det så fungerar det bra att koppla in din Chromecast til TVn och sedan ta ljudet till försärkaren via ARC.

 

Om inte så får du ingen nytta av ditt surroundsystem om du ahr Chromcast kopplad direkt till TVn.

 

Går att komma runt genom att köpa en HDMI splitter som du kopplar in Chromecasten till. den delar upp så att en signal går till TVn (för bilden) och en till företärkaren (för ljudet). Inte särskilt smidigt men då får du det bästa av både ljud och bild.

 

Eller så väljer du ljud före bild och kopplar in Chromecast i förstärkaren. Då blir ljudet bra men bilden blir ju inte 4K så du förlorar lite där. 



#6

Postad 24 februari 2020 - 12:35

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Fast, har din förstärkare ARC? det vill säga kan den ta ljudet från din TV? Går det så fungerar det bra att koppla in din Chromecast til TVn och sedan ta ljudet till försärkaren via ARC.

Om inte så får du ingen nytta av ditt surroundsystem om du ahr Chromcast kopplad direkt till TVn.

Går att komma runt genom att köpa en HDMI splitter som du kopplar in Chromecasten till. den delar upp så att en signal går till TVn (för bilden) och en till företärkaren (för ljudet). Inte särskilt smidigt men då får du det bästa av både ljud och bild.

Eller så väljer du ljud före bild och kopplar in Chromecast i förstärkaren. Då blir ljudet bra men bilden blir ju inte 4K så du förlorar lite där.


TV kan även ha optisk ut som går använda.

Då borde ts ha några alternativ iaf 🙂



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.