Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljussättning

907 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 februari 2009 - 16:36

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Det finns ju "mycket" blixtar att köpa iofs, begagnat är det lite svårare att hitta :)
Annars finns det ju Sigma´s blixtar, som går att använda till Sony!
Även vissa modeller av Metz har jag sett, fast har fått för mig att de är bäst som slavblixtar?

Finns ju även Minoltas 3600HS(D) och 5600HS(D), men som sagt, begagnat är det dåligt med utbud :)

Redigerat av Ponisch, 13 februari 2009 - 16:37.


#52

Postad 13 februari 2009 - 17:01

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Jag kör just nu med olika lampor för att belysa objekt, men jag tänkte något mer behändigt om man var ute på stan och inte har tillgång till ström~


Skaffa en Sony 42.. Trådlös TTL out of the box, fungerar perfekt. :)

#53

Postad 16 februari 2009 - 20:35

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Nu har mina Cactus:ar anlänt från Hong Kong! Första intrycket plastigt såklart, hade inte förväntat mig något annat. Får se om jag tar och kör en antenn-mod, ställde blixten bakom tv:n och då missade den vid vissa lägen.

#54

Postad 19 februari 2009 - 22:13

Unregistered97a8a24e
  • Unregistered97a8a24e
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Antennmodd= Superenkelt, du behöver skruva en skruv, linda lite gammal högtalarkabel runt ett hål, platta till den så att den får bra kontakt och vips så har du 40-50m trådlös räckvidd :wub:

https://www.minhembi...s...t&p=2305263
Här ser du färdig produkt!

Gör man det med en riktig antenn blir det längre räckvidd, men detta är jag inte i behov av. Googla och du skall finna.

Redigerat av Unregistered97a8a24e, 19 februari 2009 - 22:18.


#55

Postad 02 mars 2009 - 06:21

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Sändare mottagare hos kaffebrus vs Cactus vad säger ni?

Klarar den all info som normalt går mellan blixt och kamera i form av bländare, och brännvidd osv?

#56

Postad 02 mars 2009 - 14:54

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Sändare mottagare hos kaffebrus vs Cactus vad säger ni?

Klarar den all info som normalt går mellan blixt och kamera i form av bländare, och brännvidd osv?


Nope, inget av det, du måste köra blixtarna helt manuellt.

#57

Postad 02 mars 2009 - 15:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Finns det NÅGRA sändare som även överför TTL-information för oss som är lata?

#58

Postad 02 mars 2009 - 15:17

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Finns det NÅGRA sändare som även överför TTL-information för oss som är lata?


Ja det gør der, men de koster :)

#59

Postad 02 mars 2009 - 15:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Är Radio Popper det enda alternativet? Hur funkar canon st-e2? Samma med med ir istället för radio, eller hur funkar det?

#60

Postad 02 mars 2009 - 17:38

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Ved ikke om der er andre, det der er den eneste jeg lige kender.
Ja ST-E2 virker vha IR, så alternativt kunne du bruge en offcamera hotshoe så du bedre kan lave line of sight mod din Speedlite EX-xxx

#61

Postad 02 mars 2009 - 22:37

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

Är Radio Popper det enda alternativet? Hur funkar canon st-e2? Samma med med ir istället för radio, eller hur funkar det?


Det finns eller kommer en ny PocketWizard. Scrolla ner en bit på sidan så finns det ett klipp där han nämner lite om skillnaden mellan IR och radio.

#62

Postad 03 mars 2009 - 11:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Så om jag fattat det rätt så klarar st-e2 allt som radiopoppern gör men med IR som gör att den måste stå i line-of-sight så att säga för att funka? Men annars har den full styrning och ttl-utväxling mellan kamera och blixt?

#63

Postad 03 mars 2009 - 11:47

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ohhh, pocketwizard! I like! Och ligger de runt 400$ för ett set så känns det rätt gjutet!

#64

Postad 03 mars 2009 - 11:50

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Så om jag fattat det rätt så klarar st-e2 allt som radiopoppern gör men med IR som gör att den måste stå i line-of-sight så att säga för att funka? Men annars har den full styrning och ttl-utväxling mellan kamera och blixt?


Ja :blink:

#65

Postad 03 mars 2009 - 13:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nu blev det ett svårt val. Pocketwizard för dryga 3500 eller canon för 2300.. Hoppas dollarn går ner snart :blink:

#66

Postad 03 mars 2009 - 13:49

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Radiopopper P1 er jo billigere end Pocketwizards (dog kun ~200) :blink:

Radiopopper PX med JrX recievere kan også klare sync hastigheder op til 1/8000 (dog koster de lidt mere :P)

Edit: Åbenbart understøtter de alle 1/8000

Redigerat av Hamsteren, 03 mars 2009 - 13:52.


#67

Postad 26 mars 2009 - 10:38

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Spännande nyheter!

Cactus V4!

Gadgetinfinitys leveranssystem klarade visst inte trycket, så just nu går det inte att läsa om dem på deras sida, men jag hittade iallafall ovanstående, finns mer info på div. forum verkar det som, men eftersom jag sitter på jobbat så kommer jag inte åt dem :(

#68

Postad 26 mars 2009 - 11:20

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
AAA-batterier och förbättrad räckvidd? Eller har jag missat någon tung nyhet?

#69

Postad 26 mars 2009 - 14:08

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

AAA-batterier och förbättrad räckvidd? Eller har jag missat någon tung nyhet?

Formfaktorn på mottagaren ser annorlunda ut, bygger inte alls lika mycket på höjden som den förra och verkar betydligt mer stabil.

#70

Postad 26 mars 2009 - 14:25

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Ett litet test! Verkar väldigt intressant, lutar åt en beställning när det går att beställa...

Cactus V4 test

#71

Postad 07 september 2009 - 17:43

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
ärkebump på den här tråden då, jag har läst lite om olika radiosändare ett par dagar nu och hittat
ett par från amerikanska EBAY - länk som passar perfekt för mina behov. nån som har erfarenhet ? :)
52 dollar är ungefär 370 spänn inkl. frakt för en sändare och tre mottagare med hållare för paraplyer !

Postad bild

#72

Postad 08 september 2009 - 18:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Flyttade frågan från Nikontråden tillbehör för här verkar det som det fanns liknande frågeställningar.

Finns det tips på någon billig trådlös länk
- en sändare som passar Nikon kamera samt en mottagare som gärna passar gamla manuella blixtar (ej TLL), hur fungerar dessa länkar är det generella till allla typer av kameror och blixtar?

Gärna en förklaring till hur man får detta att fungera, kan kameran ändå exponera per automatik eller måste man manuellt ställa in exponeringen? Om jag måste göra det manuellt, ska jag då med exponeringskompensation sänka för det ljus som blixten från slaven ger?

Redigerat av Unregistered124686ac, 08 september 2009 - 18:36.


#73

Postad 05 oktober 2009 - 08:19

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Intressant deal från Warehouseexpress.com


Postad bild

Redigerat av Ponisch, 05 oktober 2009 - 08:19.


#74

Postad 05 oktober 2009 - 10:38

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Hänger på trådbumpen och säger att jag köpte cactus v4 och faktiskt inte alls känner att bristen på ttl-styrning är direkt begränsande. Skall man lära sig studio-foto är det bara att sätta igång.

Första försöket (samma bild som i dagens bild transportmedel) med 2x580 tx2 blixtar på stativ, en rastrerad och en med paraply i garage

Postad bild

#75

Postad 12 oktober 2009 - 11:39

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0

Hänger på trådbumpen och säger att jag köpte cactus v4 och faktiskt inte alls känner att bristen på ttl-styrning är direkt begränsande. Skall man lära sig studio-foto är det bara att sätta igång.

Första försöket (samma bild som i dagens bild transportmedel) med 2x580 tx2 blixtar på stativ, en rastrerad och en med paraply i garage

Postad bild

Snyggt

En fråga, funderar på cactus V4, och ska införskaffa en till blixt, har nu en nikon SB-900, måste jag ha en mottagare till båda eller kan min nuvarande styra den andra?

#76

Postad 15 oktober 2009 - 13:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Flyttade frågan från Nikontråden tillbehör för här verkar det som det fanns liknande frågeställningar.

Finns det tips på någon billig trådlös länk
- en sändare som passar Nikon kamera samt en mottagare som gärna passar gamla manuella blixtar (ej TLL), hur fungerar dessa länkar är det generella till allla typer av kameror och blixtar?

Gärna en förklaring till hur man får detta att fungera, kan kameran ändå exponera per automatik eller måste man manuellt ställa in exponeringen? Om jag måste göra det manuellt, ska jag då med exponeringskompensation sänka för det ljus som blixten från slaven ger?


Har du hittat något svar på din fråga än?

#77

Postad 15 oktober 2009 - 14:42

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Såhär *TROR* jag att det borde funka:

Du sätter din sändare på din kamera som endast registrerar blixt på/av.

Du sätter mottagaren på din blixt som endast registrerar blixt på/av.

När du sedan fotar får du ställa in allt på blixten, dvs ingen alls ttl-automatik utan endast blixt på/av

Eller har jag missuppfattat frågan (sitter i tråk-telemöte på jobbet och lyssnar med ett halvt öra)

#78

Postad 15 oktober 2009 - 16:32

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

En fråga, funderar på cactus V4, och ska införskaffa en till blixt, har nu en nikon SB-900, måste jag ha en mottagare till båda eller kan min nuvarande styra den andra?

Du kan köra SB-900 i sk. SU-4-mode där du slavar den optiskt, då behöver du bara en mottagare. Men det är inte särskilt dyrt, jag hade köpt två mottagare när jag ändå var igång. Ibland uppstår det situationer när du inte har fri syn från framsidan på blixten som ska slavas.

Sen går det ju inte att köra någon automatik alls på blixtarna om du kör cactus, så du kan lika gärna köpa en billig blixt som kan ställas manuellt och lägga pengarna du sparar på annat. Din SB-900 kan du köra med Nikons CLS-system som hjälper till med korrekt exponering.

#79

Postad 15 oktober 2009 - 17:07

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Ok tack då vet jag lite mer

#80

Postad 15 oktober 2009 - 20:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Kaffebrus fick in ett annat intressant kit om man vill bli lite mer kreativ med sin ljussättning.

#81

Postad 15 oktober 2009 - 20:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Har du hittat något svar på din fråga än?

Inte fullt ut, men jag tror att det borde bli en cactus v4. Vad jag inte helt har förstått är om en cactus v4 fungerar med alla marknadens blixtar? Eftersom cactus enbart överför blixt trigg, så borde det väl vara så men är inte säker. Sedan så är det som Dreadlock skriver att utan TTL så sätter man allt ljus på blixten och det kommer säkert att bli en del exponeringar innan det blir rätt

#82

Postad 15 oktober 2009 - 20:44

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Inte fullt ut, men jag tror att det borde bli en cactus v4. Vad jag inte helt har förstått är om en cactus v4 fungerar med alla marknadens blixtar? Eftersom cactus enbart överför blixt trigg, så borde det väl vara så men är inte säker. Sedan så är det som Dreadlock skriver att utan TTL så sätter man allt ljus på blixten och det kommer säkert att bli en del exponeringar innan det blir rätt

Du har oftast en kombination av tillgängligt ljus och blixtljus och efter en del träning går det ganska snabbt att komma fram till det resultat man vill ha. Om det inte redan står i tråden finns det otroligt mycket bra material på www.strobist.com. Leta upp Lighting 101 och börja därifrån.

#83

Postad 15 oktober 2009 - 20:47

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Intressant deal från Warehouseexpress.com


Postad bild

Kaffebrus fick in ett annat intressant kit om man vill bli lite mer kreativ med sin ljussättning.

Verkar vara precis samma kit, fast kaffebrus skickar med sex filter också.

#84

Postad 16 oktober 2009 - 06:52

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Que: Jag kör en liknande radiosändare till mina blixtar, en ny Metz och en 20 år gammal högvoltsblixt (alltså triggerspänningen ligger på över 100 volt mot ca 3-6V för nyare) och det funkar jättebra. Angående att köra i manuellt och testa sig fram så lär du dig rätt snabbt faktiskt. Du vet att om du står 2-3 meter ifrån kan du börja med kameran i 1/200s iso 100-200 och testa med f11-22 med blixten rakt på och i full styrka (rekommenderar iofs att köra blixten på 1/2 eller 1/4 styrka för att få snabbare återladdningstid och att få ut fler blixtar per laddning men t ex min gamla blixt går endast att köra i full styrka).

Du ser då om bilden är mycket felexponerad och kan justera så brukar man komma väldigt nära om inte helt rätt på andra eller tredje försöket, tar ca 20 sek att ställa in :P

Kör du så inomhus så kommer inte befintligt ljus som lampor och fönsterljus att synas utan det är blixten som står för hela ljussättningen. Du kan även slå blixten mot taket eller en vägg och har du en äldre blixt med lite lägre ledtal (25-35) än de dyra proffsvärstingarna hamnar du på runt iso 200-400 och kanske f/5.6-6.7 nånting.

Vill du balansera blixten mot det befintliga ljuset blir det knepigare för då bör du ha någon möjlighet att reglera ljusstyrkan på blixten. Annars måste du använda väldigt lång slutartid (känslighet/iso och bländare styr hur mycket blixtljus som ska tas in och slutartid styr hur omgivningssljuset ska balanseras mot detta). Du kan kolla i P eller A läget vad du får för exponering, t ex iso 800 f/2.8 1/4s, ställ in detta i M läget och ställ ner styrkan på blixten eller slå den genom nånting som äter lite av ljuset (några lager papper eller liknande) och se hur det funkar.

På detta sätt kan man även exponera mot fönstret och slå blixten i taket så får man ett naturligt ljus inne och slipper utfrätta fönster.

Men ni kunde säkert allt det här men nån kanske har nytta av det jag skrivit, jag vet att jag hade haft det i början och att det jag lärt mig har jag lärt mig genom att läsa de andra skrivit på forum och liknande så¨det känns som att det är min tur att ge lite tillbaka :P

Lycka till!

#85

Postad 16 oktober 2009 - 07:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag kör cactus v4 nu och är nöjd på alla sätt och vis, men så springer jag på en ST-E2 som var så billig att jag nog inte kan hindra mig från att slå till. Vad är det egentligen den kan som inte cactus kan? Köra TTL trådlöst?

Finns det något cactus kan som inte st-e2 kan?

#86

Postad 16 oktober 2009 - 08:24

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Jag kör cactus v4 nu och är nöjd på alla sätt och vis, men så springer jag på en ST-E2 som var så billig att jag nog inte kan hindra mig från att slå till. Vad är det egentligen den kan som inte cactus kan? Köra TTL trådlöst?

Finns det något cactus kan som inte st-e2 kan?


Ja trigga igenom väggar, ST-E2 är IR och Cactus är RF (plus har större räckvid än ST-E2) :P

#87

Postad 16 oktober 2009 - 08:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
morberg, overhard, och ni andra

tack för hjälpen, ska bli skoj att testa ljussättning under vintern

#88

Postad 16 oktober 2009 - 08:53

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Du vet att om du står 2-3 meter ifrån kan du börja med kameran i 1/200s iso 100-200 och testa med f11-22 med blixten rakt på och i full styrka (rekommenderar iofs att köra blixten på 1/2 eller 1/4 styrka för att få snabbare återladdningstid och att få ut fler blixtar per laddning men t ex min gamla blixt går endast att köra i full styrka).

f/11-22 säger du? Det går alltså inte att köra med runt f/8? Tänker mest på att kvalitén minskar en del när man går så långt upp i bländartal.

Redigerat av Explorer45, 16 oktober 2009 - 08:53.


#89

Postad 16 oktober 2009 - 09:42

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Ja trigga igenom väggar, ST-E2 är IR och Cactus är RF (plus har större räckvid än ST-E2) :lol:


Och vill man köra ttl via trådlöst är det pocket wizard som gäller?

#90

Postad 16 oktober 2009 - 09:50

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Och vill man köra ttl via trådlöst är det pocket wizard som gäller?


Nej ST-E2 kan köra E-TTL/TTL :lol:

Radiopoper PX kan också köra E-TTL

Redigerat av Hamsteren, 16 oktober 2009 - 09:53.


#91

Postad 16 oktober 2009 - 11:40

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

f/11-22 säger du? Det går alltså inte att köra med runt f/8? Tänker mest på att kvalitén minskar en del när man går så långt upp i bländartal.


Det beror på vilket ledtal (antal meter från objektet blixten ska vara för att få korrekt exponering vid iso 100 och f/1.0 och (enligt standard) 50 mm zoom på blixthuvudet) blixten har och om du kan på något vis minska styrkan på den. Min gamla blixt har t ex ledtal 27 ungefär på 50mm spridning (inte objektivets brännvidd utan vinkeln på ljuset från blixten) och på 2 meters avstånd krävs f/16 och på 3 meter f/11. Kör jag blixten i taket krävs ca f/5.6 och iso 200 på alla avstånd i ett lagom litet rum. Jag har gjort en liten tabell i excel som jag tejpat fast på min gamla blixt för att lätt kunna räkna ut var blixten bör vara eller vilken bländare jag bör använda på givet avstånd. Se bild.
Bifogad fil  IMGP1432.jpg   171,53K   0 Antal nerladdningar
Den bilden är tagen med min Metz 48 AF-1 (eller vad den heter) som har ledtal 48 på 105 mm zoom eller vad det var men bara ledtal 35 som är standard-mätnings-siffra(?) :lol:
Jag slog den i taket med halv styrka och använde f/6.7 och iso 400 och har inte ändrat exponeringen i efterhand, och den kan väl ses som relativt välexponerad. Hade jag istället riktat blixten rakt mot min andra blixt hade jag nog behövt iso 100 och f/32 på halv styrka vid det korta avståndet och allt runt omkring hade blivit svart.

Pratar (skriver) jag för mycket så att det blir tungläst? :)

EDIT: Känner att jag behöver lägga till detta då jag själv tyckte det var mycket användbart när jag fick lära mig det...
Mer om ledtal: Om en blixt har ledtal 35 i 50mm zoom, som min Metz t ex, betyder det att den når 35 meter i iso 100 och f/1.0. Det finns ju rätt få objektiv med bländare f/1 så för att räkna ut hur långt den räcker med en annan bländare så delar man ledtalet (i vårt fall 35) med 1,4 vilket motsvarar ett bländaresteg. Så vid f/1.4 når blixten 25 meter.

Skulle vi minska 2 bländarsteg (f/1-f/1.4 sen f/1.4 till f/2 = totalt 2 bländarsteg) delar vi ledtalet (35) på 2 (ca 17,5 m). Alltså kan jag med min blixt och bländare f/2 på full blixtstyrka fota med 17,5 meters avstånd till objektet.

Sen kan man fortsätta räkna. Vi kan antingen dela varje resultat med 1,4 för att få räckvidden vid nästa bländare eller så kan vi räkna ut att vid f/4 (två steg från f/2) räcker blixten ca 8,8 m (17,5/2) och vid f/8 räcker den 4,4m. Vidare så räcker den alltså 12,5 m vid f/2,8 (25 m vid f/1.4 delat på 2) och 6,3 m vid f/5.6.

Nu vet vi att blixten når 6,3m vid f/5.6. Om vi höjer iso till 400 räcker den dubbelt så långt, eller om vi tar och höjer iso till 200 bara så räcker den 1.4 gånger så långt. Är vi däremot närmare vårt objekt måste vi minska ljusstyrkan. Om vi minskar den med två steg (först till 1/2 sen vidare till 1/4) räcker den hälften så långt. Fortsätter vi minska den ett steg till så vi hamnar på 1/8 hamnar vi alltså på (6,3 m från början som vi halverade till 3,2 för att runda av, sen minskar vi ett till steg (3,2/1,4 = 2,3 ungefär). Så vid iso 100 och f/5,6 och blixten i 1/8 styrka (3 steg lägre än max) når blixten 2,3 meter. Om vi står 2 meter från den som ska fotas bör vi kanske minska bländaren till f/6,7 eller så (som är ett halvt steg mindre än f/5.6) för att få en korrekt exponering.

Oj, jag ser nu att det blev väldigt många siffror och uträkningar och kanske ser bökigt ut om man bara blickar över det, sen är ju inte jag världens mest pedagogiska... Men om ni läser igenom det så förstår ni nog endå.

Det som jag däremot inte har greppat är om man kan räkna ut skillnaden i zoom eller spridningsvinkel med en formel eller liknande. För vissa anger ju sina blixtars ledtal i maxzoom (om den är 105 mm måste ditt objektiv vara inställt på 105 mm i småbildsformat för att blixten ska lysa ut hela bildytan) medan om du kanske fotar inomhus med ett vidvinkelobjektiv och måste sprida blixtljuset mer så minskar ledtalet. Så det jag räknade ut ovan var ju alltså om objektet står 2 meter ifrån och du använder 50 mm brännvidd på objektivet och 50 mm zoom på blixten. Hade du ändrat till 24 mm på blixten så hade du inte behövt använda så liten bländare eller minska blixtstyrkan så mycket eftersom ledtalet minskar när ljuset sprids mer. Men hur mycket det minskar, eller med vilken faktor, vet jag inte...

Och vill man köra ttl via trådlöst är det pocket wizard som gäller?


Har det kommit nån ny variant av PW nu som klarar ttl, för de kunde de inte för ett tag sedan vad jag vet?

Redigerat av overhard, 16 oktober 2009 - 12:06.


#92

Postad 16 oktober 2009 - 12:35

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Förutsatte det, men jag kanske har fattat fel.

Så om jag vill köra trådlöst med ttl så är det ir som gällr - finns det någon radio som klarar ttl eller skall man börja köra manuellt som jag kör nu med cactus?

#93

Postad 16 oktober 2009 - 12:43

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Radio Popper JrX klarar väl TTL för Nikon å Canon har jag för mig. PW:s styrka är väl att de är så driftsäkra och av bra kvalité.

#94

Postad 16 oktober 2009 - 12:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
För mig som glad amatör / amatör med ambitioner, så tycker jag att driften i cactus räcker för mig, men ibland saknar jag möjligheten till TTL styrning när man har bråttom och inte hinner köra ett par testkort, ställa in blixten och behålla fokus hos motivet.

#95

Postad 16 oktober 2009 - 12:51

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Håller med dej Dread till 100%. Jag har ju turen att Pentax har inbyggd trådlös styrning med hjälp av den inbyggda blixten. Jag kan även välja om den inbyggda blixten endast ska tända den externa blixten eller om den ska agera fill. Men jag hade saknat möjligheten om jag inte hade den i mitt system.

EDIT: Men å andra sidan vet man ju oftast (om man anväder blixten hyffsat ofta) vilka inställningar man kan köra med även utan ttl. Jag t o m föredrar att inte använda ttl ibland då det kan vara oförutsägbart.

Redigerat av overhard, 16 oktober 2009 - 12:52.


#96

Postad 16 oktober 2009 - 13:13

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
PW & RP har båda TTL till Canon (Nikon är på väg) :lol:
Nikon har jo dock CLS systemet, men det är jo LoS

#97

Postad 20 oktober 2009 - 17:22

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Och vart handlar man pocketwizard till lämpliga priser?

Är det dessa jag behöver?

http://www.bhphotovi...adio_Slave.html

och

http://www.bhphotovi...iver_Radio.html

#98

Postad 20 oktober 2009 - 19:03

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Nej din överste och den här http://www.bhphotovi...ransmitter.html

Står lite om dom på Strobist

#99

Postad 21 oktober 2009 - 07:22

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ah - ok. En transmitter och en transiever (reciever/transmitter i ett)

Den andra jag länkade till - vad gör den? (Tyckte jag läst strobist.... suck)

#100

Postad 21 oktober 2009 - 07:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Den andra du länkade till klarar inte TTL. Det var den jag refererade till när jag tidigare skrev att PW inte klarade TTL, visste inte om den nyare modellen.

Men annars om du inte behöver TTL så köper du bara två (eller en extra för varje extra blixt du har) av dem du länkade till och ställer en som sändare och de andra som mottagare så är det bara att köra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.