Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#751

Postad 28 december 2017 - 12:56

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 860 inlägg
  • 0

Hificonsult har 25% rabatt på hela sortimentet nu i mellandagarna.

 

Bra pris på avr550, ett par tusen billigare än här med rabatten.

25% på det i butiken ja...., gäller endast över disk.



#752

Postad 28 december 2017 - 14:57

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

25% på det i butiken ja...., gäller endast över disk.


Måste handla över disk men rabatten gäller även beställningssortiment.

#753

Postad 12 januari 2018 - 21:37

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Någon som har jämför arcam avr 350 med arcam avr 360/380/400.. Osv?

#754

Postad 13 januari 2018 - 11:19

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Någon som har jämför arcam avr 350 med arcam avr 360/380/400.. Osv?

 

Jämfört vad?

Jag har både en AVR300 och en AVR600 och jag anser, eller inbillar mig iaf, att AVR600 låter betydligt bättre. Sedan har AVR350, precis som AVR300, inte några HDMI-anslutningar så i dagsläget känns den väldigt förlegad om du ska ha den till hemmabio. Ska du bara ha den till stereo hade jag tittat på en ren stereoförstärkare som till exempel den nya SA20 när den kommer ut i butikerna.



#755

Postad 14 januari 2018 - 12:00

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Jämfört vad?

Jag har både en AVR300 och en AVR600 och jag anser, eller inbillar mig iaf, att AVR600 låter betydligt bättre. Sedan har AVR350, precis som AVR300, inte några HDMI-anslutningar så i dagsläget känns den väldigt förlegad om du ska ha den till hemmabio. Ska du bara ha den till stereo hade jag tittat på en ren stereoförstärkare som till exempel den nya SA20 när den kommer ut i butikerna.


Okej jag har en arcam avr 350 och tycker att ljudet är grymt bra. Har haft ett antal stereo/bio-förstärkare innan men tycker att arcam avr 350 slår dessa på fingrarna (Harman kardon 670, akai aa 1030, onkyo Grand Integra ag-10, marantz pm 7001, marantz sr 6003 osv.. ).
Har canton ergo dc 900 som frontar.

Jag använder förstärkaren ungefär 70/30 (musik/film), och det är just stereo-ljudet jag är frälst i. Har dem just nu kopplad via analoga Ingångar från dator (med ess-sabre dac) vilket lyfte ljudet ytterligare lite extra jämfört med den inbyggda digitala omvandlaren.

Det jag är rädd för i framtiden är att min avr 350 kommer haverera (finns tydligen ett konstruktionsfel på den som till slut "bränner" kortet med digitalomvandlarna).
Vet dock inte om detta förstör förstärkarens funktion i övrigt (man får i så fall troligtvis köra via pure direct)

Vet du hur arcam avr 350 står sig mot avr 300 ljudmässigt? Är det mer än Ingångar/utgångar som skiljer sig?

Kan du beskriva ljudet för avr 300 vs avr 600? Vilken utrustning har du mer? :)

Om ljudet i de nyare arcam-serierna är minst lika bra som avr 350 (och likartat sound) så kommer jag inte tveka på att köpa någon av dom i framtiden. Har provat så många olika förstärkare nu och äntligen hittat det ljud jag var ute efter :)

#756

Postad 14 januari 2018 - 13:49

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Någon som kan vet hur tillförlitligheten med arcam's nya recievers är (390/550/850)? Söker man på arcam issues så får man fram många som har problem med kvaliten på sina enheter, även den "näst" nyaste serien?
Eller är det ett generellt problem hos tillverkare att konstruera produkter med undermåttlig hållbarhet? (dåliga komponenter)

#757

Postad 14 januari 2018 - 13:57

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Min 550 har funkat bra i två år.. förutom mjukvaran. Kör med ett trekanaligt slutsteg till frontarna.
Dock så är mikrofonen ingen höjdare (litar inte på den), så jag rekommenderar att man skaffar en xtz eller umik direkt.



#758

Postad 14 januari 2018 - 14:07

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Min 550 har funkat bra i två år.. förutom mjukvaran. Kör med ett trekanaligt slutsteg till frontarna.
Dock så är mikrofonen ingen höjdare (litar inte på den), så jag rekommenderar att man skaffar en xtz eller umik direkt.


Okej hur upplever du ljudet i denna modell? har du haft recievers från tidigare arcam-serier (och jämfört)? Arcam 550 är den reciever jag är mest intresserad av också i så fall

Ber om ursäkt i förväg om du redan har recenserat din 550 tidigare i denna tråd :)

#759

Postad 14 januari 2018 - 14:17

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Min senaste försteg var ett Meridian G68ADV, och även om andra saker förändrats under tiden så är Arcam 550 det klart bästa som jag haft här hemma. Speciellt när man får till Dirac..

Ett annat alternativ är Nad (kommer inte ihåg modellbeteckningen) med Dirac. Den ska komma till Sverige snart. Det är halva priset, och är en mer genomtänkt design. Arcam har gjort några riktigt dumma designbeslut med bla uPnP/DLNA som klarar max 24 bit/48 kHz!!
Jag vet inte hur bra Naden låter (men andra har sagt att de inte kan höra någon skillnad mot Arcam) och den har bara 3 hdmi ingångar.



#760

Postad 14 januari 2018 - 14:29

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Min senaste försteg var ett Meridian G68ADV, och även om andra saker förändrats under tiden så är Arcam 550 det klart bästa som jag haft här hemma. Speciellt när man får till Dirac..
Ett annat alternativ är Nad (kommer inte ihåg modellbeteckningen) med Dirac. Den ska komma till Sverige snart. Det är halva priset, och är en mer genomtänkt design. Arcam har gjort några riktigt dumma designbeslut med bla uPnP/DLNA som klarar max 24 bit/48 kHz!!
Jag vet inte hur bra Naden låter (men andra har sagt att de inte kan höra någon skillnad mot Arcam) och den har bara 3 hdmi ingångar.


Läste tidigare i denna tråd om nad 758 v3 (och 778 v3?, finns på deras hemsida), dessa är ju väldigt intressanta om de är på samma nivå ljudmässigt som arcam (stereo speciellt för min del)

#761

Postad 14 januari 2018 - 16:17

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Okej jag har en arcam avr 350 och tycker att ljudet är grymt bra. Har haft ett antal stereo/bio-förstärkare innan men tycker att arcam avr 350 slår dessa på fingrarna (Harman kardon 670, akai aa 1030, onkyo Grand Integra ag-10, marantz pm 7001, marantz sr 6003 osv.. ).
Har canton ergo dc 900 som frontar.

Jag använder förstärkaren ungefär 70/30 (musik/film), och det är just stereo-ljudet jag är frälst i. Har dem just nu kopplad via analoga Ingångar från dator (med ess-sabre dac) vilket lyfte ljudet ytterligare lite extra jämfört med den inbyggda digitala omvandlaren.

Det jag är rädd för i framtiden är att min avr 350 kommer haverera (finns tydligen ett konstruktionsfel på den som till slut "bränner" kortet med digitalomvandlarna).
Vet dock inte om detta förstör förstärkarens funktion i övrigt (man får i så fall troligtvis köra via pure direct)

Vet du hur arcam avr 350 står sig mot avr 300 ljudmässigt? Är det mer än Ingångar/utgångar som skiljer sig?

Kan du beskriva ljudet för avr 300 vs avr 600? Vilken utrustning har du mer? :)

Om ljudet i de nyare arcam-serierna är minst lika bra som avr 350 (och likartat sound) så kommer jag inte tveka på att köpa någon av dom i framtiden. Har provat så många olika förstärkare nu och äntligen hittat det ljud jag var ute efter :)

300 och 350 är i stort sett samma maskin men jag har inte jämfört dem sida vid sida och jag ansåg då att en uppgradering inte var direkt nödvändig. När jag köpte 600 så var det ett klart lyft men det var ju Arcams toppmodell då den kom. Vet inte hur jag ska beskriva det utan att använda uttjatade hifi-floskler. Luftigare ljudbild, tänk introt på låten Around the world med Daft Dunk där det går från ganska instängt ljud till klarare. Inte lika drastiskt som de gjort där men det kanske kan ge en ide. Nästa klyscha är bättre grepp om basen. Dålig liknelse men jag föreställer mig en fjäder som skall återställa baselementet efter en signal. En starkare fjäder gör att elementet snabbare återgår till sin ursprungsposition och svajar mindre än en svagare fjäder.

Min övriga utrustning består av Arcam DV139, B&W 804S frontar. Jag är inte kabeltroende men jag ville ha snygga kablar och använder därför QED Silver anniversary högtalarkablar. Nu är de dock instoppade i kabelkanaler för att underlätta städningen :)

För CD kör jag analogt (billiga audioquestkablar) till förstärkaren då den via HDMI verkar "tappa" signalen i de tysta delarna mellan låtar på CD-skivor vilket gör att man kan missa någon halvsekund i början på låtar.

Jag kan dock leva med lite småbuggar som "signaltappet" och att den hänger sig ibland. Ljudet är för bra helt enkelt. Sedan saknar den en del funktioner som finns i de nyare versionerna men då är den ju gammal nu också.

Nu vet jag inte vart du bor men de butiker som säljer Arcam brukar inte vara så svåra att övertala om ett hemlån över en helg om du bor i närheten av en återförsäljare.
 



#762

Postad 14 januari 2018 - 19:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Läste tidigare i denna tråd om nad 758 v3 (och 778 v3?, finns på deras hemsida), dessa är ju väldigt intressanta om de är på samma nivå ljudmässigt som arcam (stereo speciellt för min del)

 

 Naden är ett klart bättre alternativ då dom gjort allt rätt som Arcam gjort fel med deras maskin.



#763

Postad 14 januari 2018 - 20:00

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

300 och 350 är i stort sett samma maskin men jag har inte jämfört dem sida vid sida och jag ansåg då att en uppgradering inte var direkt nödvändig. När jag köpte 600 så var det ett klart lyft men det var ju Arcams toppmodell då den kom. Vet inte hur jag ska beskriva det utan att använda uttjatade hifi-floskler. Luftigare ljudbild, tänk introt på låten Around the world med Daft Dunk där det går från ganska instängt ljud till klarare. Inte lika drastiskt som de gjort där men det kanske kan ge en ide. Nästa klyscha är bättre grepp om basen. Dålig liknelse men jag föreställer mig en fjäder som skall återställa baselementet efter en signal. En starkare fjäder gör att elementet snabbare återgår till sin ursprungsposition och svajar mindre än en svagare fjäder.

Min övriga utrustning består av Arcam DV139, B&W 804S frontar. Jag är inte kabeltroende men jag ville ha snygga kablar och använder därför QED Silver anniversary högtalarkablar. Nu är de dock instoppade i kabelkanaler för att underlätta städningen :)

För CD kör jag analogt (billiga audioquestkablar) till förstärkaren då den via HDMI verkar "tappa" signalen i de tysta delarna mellan låtar på CD-skivor vilket gör att man kan missa någon halvsekund i början på låtar.

Jag kan dock leva med lite småbuggar som "signaltappet" och att den hänger sig ibland. Ljudet är för bra helt enkelt. Sedan saknar den en del funktioner som finns i de nyare versionerna men då är den ju gammal nu också.

Nu vet jag inte vart du bor men de butiker som säljer Arcam brukar inte vara så svåra att övertala om ett hemlån över en helg om du bor i närheten av en återförsäljare.


Tack hjärtligt för utförligt svar, precis vad jag ville veta :) och som du säger så skulle det bästa vara att låna hem en reciever om det går, så man vet vad man betalar för :)

#764

Postad 14 januari 2018 - 20:16

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

 Naden är ett klart bättre alternativ då dom gjort allt rätt som Arcam gjort fel med deras maskin.

758´an har de då rakt inte gjort allt rätt på, med tanke på 3x HDMI in och 1x HDMI ut.

 

Vill man kunna ha en NAD som man kan nyttja på vettigt sätt så får man gå upp på kommande 777 v3, men det är fortfarande endast LE-versionen av Dirac som iofs kan uppgraderas.



#765

Postad 14 januari 2018 - 20:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

1st hdmi känns verkligen lite fattigt men att det bara är Dirac Lite har jag inga problem med, beroende på vad en uppgradering kostar.

Någon som vet om instickskorten följer med eller är det också en uppgradering?



#766

Postad 14 januari 2018 - 21:13

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

1st hdmi känns verkligen lite fattigt men att det bara är Dirac Lite har jag inga problem med, beroende på vad en uppgradering kostar.
Någon som vet om instickskorten följer med eller är det också en uppgradering?

De borde följa med eftersom Dirac står som en ”feature” på V3-modellerna.

#767

Postad 14 januari 2018 - 22:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

De borde följa med eftersom Dirac står som en ”feature” på V3-modellerna.

Jag tänkte mer på instickskorten, det står inte rakt upp o ner vad som följer med.

Men när jag tittade lite närmare så tycks dom gälla v2.



#768

Postad 14 januari 2018 - 22:36

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Ja ett hemlån är ett måste.. jag är lite osäker på ljudkvaliten hos NAD receivers.
De är ju inte direkt något som nämnts som väljudande, i forumen senaste åren. 758 v3 är ju baserad på modellen som kom 2010 eller nåt? Tror inte jag sett en endaste post om dem, innan de annonserade att Dirac live skulle komma i v3.

Vi får hoppas att Arcam kommer med lite nytt i nästa firmware (MQA stöd via Tidal vore trevligt..). Modellserien kommer ju vara aktuell några år till, och då måste de kunna konkurrera med en NAD för halva priset.
 



#769

Postad 14 januari 2018 - 22:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 0

Ja ett hemlån är ett måste.. jag är lite osäker på ljudkvaliten hos NAD receivers.
De är ju inte direkt något som nämnts som väljudande, i forumen senaste åren. 758 v3 är ju baserad på modellen som kom 2010 eller nåt? Tror inte jag sett en endaste post om dem, innan de annonserade att Dirac live skulle komma i v3.

Vi får hoppas att Arcam kommer med lite nytt i nästa firmware (MQA stöd via Tidal vore trevligt..). Modellserien kommer ju vara aktuell några år till, och då måste de kunna konkurrera med en NAD för halva priset.
 

Bra sagt :)
Nu ska jag förvisso bara använda det jag köper som försteg.

En sådan enkel sak att Nad har fler programplatser är avgörande för min del.



#770

Postad 14 januari 2018 - 23:08

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Bra sagt :)
Nu ska jag förvisso bara använda det jag köper som försteg.
En sådan enkel sak att Nad har fler programplatser är avgörande för min del.


Håller verkligen med om att det är en viktig sak!👍(Bara marcus på the rock som inte håller med)

Sen att dom valt rätt filter som summerar korrekt (linkwitz riley) är super!

Kan tyvärr sldrig bli riktigt bra med Arcamen tyvärr.

Naden hade/har några buggar såhär i början men en kille på AVforum har talat om för Nad dessa saker och dom har redan åtgärdat en del.

758´an har de då rakt inte gjort allt rätt på, med tanke på 3x HDMI in och 1x HDMI ut.

Vill man kunna ha en NAD som man kan nyttja på vettigt sätt så får man gå upp på kommande 777 v3, men det är fortfarande endast LE-versionen av Dirac som iofs kan uppgraderas.


För dom pengarna så mäste man kanske spara in på nått.

Precis som du skrev så får man isåfall kliva upp till 777:an.

Uppgradera Dirac till full version kostar typ 90 dollar så inget att bråka om precis.

#771

Postad 15 januari 2018 - 00:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jo, visst måste man spara in med de pengarna. Men det känns som en väldigt smal kundkrets. De flesta som är på jakt efter en sådan receiver lär ha fler än 3 hdmi-anslutna enheter (mediaspelare, BD-spelare, 1-3 TV-spel, digitalbox) samt två bildvisare.

 

Men vill man "snåla" så kan man iofs skaffa en vettig hdmi-switch.

 

$90 var verkligen inget att bråka om.



#772

Postad 15 januari 2018 - 07:32

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

För de som inte sett det så verkar Arcam vara på väg att uppdatera sitt sortiment. De har börjat med att presentera nya modeller av de två minsta stereoförstärkarna och CD-spelaren/Streamern under CES 2018.



#773

Postad 15 januari 2018 - 14:29

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Modellserien kommer ju vara aktuell några år till, och då måste de kunna konkurrera med en NAD för halva priset.


HDMI-växeln är som två olika världar mellan Arcam/Audiocontrol och NAD. Där ligger en hel del kostnad, och nu pratar jag inte antal utan driftsäkerhet vid vardagligt användande.

#774

Postad 15 januari 2018 - 16:55

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

För de som inte sett det så verkar Arcam vara på väg att uppdatera sitt sortiment. De har börjat med att presentera nya modeller av de två minsta stereoförstärkarna och CD-spelaren/Streamern under CES 2018.

 

Eftersom Lexicon receivers precis introducerades (som är Arcam kloner), så får man förmoda att modellserien kommer vara aktuell i ett par år till.



#775

Postad 15 januari 2018 - 18:50

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Eftersom Lexicon receivers precis introducerades (som är Arcam kloner), så får man förmoda att modellserien kommer vara aktuell i ett par år till.

 

Det behöver väl inte betyda någonting. Bara för att någon gör en klon behöver inte originalet fortfarande vara aktuell. Men, om man ser på de modeller de byter ut nu så var det fem år sedan de kom och AVR850 kom 2015 enligt prisjakt. Så du har  kanske rätt i alla fall att det kommer ta ett par år innan modellerna byts ut :)



#776

Postad 17 februari 2018 - 13:36

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Riktigt sugen på att använda en AVR390 som försteg med separata slutsteg, detta verkar ju vara en riktigt prisvärd lösning mot att köpa en AV860. Vet att det diskuterats tidigare i tråden och att det verkar fungera fint men kan ändå inte låta bli att undra vad man skulle få för de extra tusenlapparna en AV860 kostar?

 

Läste också denna test http://www.homecinem...60-review/25544 där de gör en jämförelse mellan AVR850 (RCA ut) och AV860 (XLR ut) med samma slutsteg och högtalare, uppenbarligen tyckte de AV860 lät avsevärt bättre. Har det verkligen bara att göra med den högre signalnivån på XLR? Är kanske inte den mest seriösa testen jag läst men någon annan här på forumet kanske har testat själv?



#777

Postad 19 februari 2018 - 19:44

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Jovisst, jag förstår poängen med XLR men undrar ändå om det verkligen kan bli så stor skillnad ljudmässigt, speciellt med korta kablar. Tänker att det kanske även är andra komponenter inuti AV860?



#778

Postad 19 februari 2018 - 20:08

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jovisst, jag förstår poängen med XLR men undrar ändå om det verkligen kan bli så stor skillnad ljudmässigt, speciellt med korta kablar. Tänker att det kanske även är andra komponenter inuti AV860?


Hej!

Absolut 0 skillnad i ljudkvalitet mellan RCA eller XLR i korta längder!

//Micke

#779

Postad 19 februari 2018 - 20:45

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Hej!

Absolut 0 skillnad i ljudkvalitet mellan RCA eller XLR i korta längder!

//Micke

 

Det är en 6dB skillnad i signalstyrka.. vilket vissa förstärkare kan vara bättre anpassade för.
Så det kan vara en fördel ibland, men också en nackdel i andra fall :)



#780

Postad 20 februari 2018 - 16:06

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det är inget att hänga upp sig på. Det jag ser som främsta fördelen är att XLR-kabeln sitter fast bättre men går att löda egna RCA som har kontakter i världsklass för några hundralappar. Neutriks t.ex. som bryter jord i rätt ordning vid in och urkoppling samt sitter som berget. http://www.neutrik.c...ectors/nf2c-b-2



#781

Postad 24 februari 2018 - 09:40

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ny firmware ute:

 

4.41

Changelog
Fix list:
20017: Zone 2 input query over RS232/IP returns Zone 1 name.
19688: DD+ with Dirac on give brief level jump when stream starts
19867: DD+ support over ARC
19868: Turn off bass manager when playing Dirac test tones
19885: MCH stereo ignores lip sync
19886: DHCP set to “no” not remembered on hard power cycle
19917: Default height crossover to 80Hz (was 40Hz)

 

Så nu slipper man gå in och ställa alla delningar til max innan man kör Dirac..och sedan ställa tillbaka till 80Hz efteråt. En bit på vägen. Det som återstår att fixa är delningens branthet som nu verkar vara 12dB/okt. Det är säkert också därför de hade 40Hz som default förut eftersom basen faller av så långsamt med ett sådant filter. Hoppas det sker en förändring där med. Vågar man hoppas på att detta är lite foreshadowing till en sådan ändring...



#782

Postad 24 februari 2018 - 09:57

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Ny firmware ute:

 

4.41

Changelog
Fix list:
20017: Zone 2 input query over RS232/IP returns Zone 1 name.
19688: DD+ with Dirac on give brief level jump when stream starts
19867: DD+ support over ARC
19868: Turn off bass manager when playing Dirac test tones
19885: MCH stereo ignores lip sync
19886: DHCP set to “no” not remembered on hard power cycle
19917: Default height crossover to 80Hz (was 40Hz)

 

Så nu slipper man gå in och ställa alla delningar til max innan man kör Dirac..och sedan ställa tillbaka till 80Hz efteråt. En bit på vägen. Det som återstår att fixa är delningens branthet som nu verkar vara 12dB/okt. Det är säkert också därför de hade 40Hz som default förut eftersom basen faller av så långsamt med ett sådant filter. Hoppas det sker en förändring där med. Vågar man hoppas på att detta är lite foreshadowing till en sådan ändring...

Låter lovande!

 

En amatörfråga också, om jag förstår rätt så kör du en Minidsp före dina subs. Skulle det inte gå att använda ett brantare lågpassfilter i Minidsp:n och dela lite högre? Eller går det inte att stänga av lågpassfiltret i Arcam:en?



#783

Postad 24 februari 2018 - 10:11

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ny firmware ute:

4.41
Changelog
Fix list:
20017: Zone 2 input query over RS232/IP returns Zone 1 name.
19688: DD+ with Dirac on give brief level jump when stream starts
19867: DD+ support over ARC
19868: Turn off bass manager when playing Dirac test tones
19885: MCH stereo ignores lip sync
19886: DHCP set to “no” not remembered on hard power cycle
19917: Default height crossover to 80Hz (was 40Hz)


Så nu slipper man gå in och ställa alla delningar til max innan man kör Dirac..och sedan ställa tillbaka till 80Hz efteråt. En bit på vägen. Det som återstår att fixa är delningens branthet som nu verkar vara 12dB/okt. Det är säkert också därför de hade 40Hz som default förut eftersom basen faller av så långsamt med ett sådant filter. Hoppas det sker en förändring där med. Vågar man hoppas på att detta är lite foreshadowing till en sådan ändring...


Hej!

Går inte att fixa fillter grejen då det är fel filter implementerat.

Det är ett Butterworth filter och inte Linkwitz.

Sen som sagt så är också en stor nackdel med Arcamen att man måste ha samma crossover till alla kanaler.....galet om du frågar mig!

Men allt detta är sagt om och om igen.

//Micke

#784

Postad 24 februari 2018 - 11:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hej!

Går inte att fixa fillter grejen då det är fel filter implementerat.

Det är ett Butterworth filter och inte Linkwitz.

Sen som sagt så är också en stor nackdel med Arcamen att man måste ha samma crossover till alla kanaler.....galet om du frågar mig!

Men allt detta är sagt om och om igen.

//Micke

 

Varför tror du att det inte skulle gå att ändra i den implementationen av filtret? Kan tycka att det är så lätt att man byter funktionen i firmware. Det är väl inget analogt filter eller?



#785

Postad 25 februari 2018 - 08:09

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Låter lovande!

 

En amatörfråga också, om jag förstår rätt så kör du en Minidsp före dina subs. Skulle det inte gå att använda ett brantare lågpassfilter i Minidsp:n och dela lite högre? Eller går det inte att stänga av lågpassfiltret i Arcam:en?

 

Jo så skulle man kunna göra. Jag har en 2x4 minidsp så jag skulle kunna köra frontarna och basarna genom den. Det jag inte gillar med det är bland annat att jag måste göra en extra ADA-konvertering och jag finner inte minidsp:n bra nog för de högre frekvenserna. Internt jobbar den i 48kHz så jag gillar inte det riktigt. Det skulle även bara lösa problemet för frontar och basar, vill jag få med resten av högtalarna behöver jag en mycket större minidsp. 

 

Jag har valt att lösa det i Dirac istället där jag kan ställa precis hur brant alla högtalare skall falla av. Detta är dock lite tidskrävande så hade varit skönt att slippa. 

 

Edit: Märkte nu att jag inte riktigt läste din fråga rätt. Skulle jag lägga på ett extra LP-filter i miniDSPn runt delningen är det svårt att veta vad man får för resultat. Jag har labbat med det en del, jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur jag har det inställt nu då jag gjorde min slutgiltliga kalibrering så länge sedan nu. 


Redigerat av philipbtz, 25 februari 2018 - 08:19.


#786

Postad 25 februari 2018 - 09:12

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Edit: Märkte nu att jag inte riktigt läste din fråga rätt. Skulle jag lägga på ett extra LP-filter i miniDSPn runt delningen är det svårt att veta vad man får för resultat. Jag har labbat med det en del, jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur jag har det inställt nu då jag gjorde min slutgiltliga kalibrering så länge sedan nu. 

Ok, ja man vill ju inte ha två olika LP-filter vid samma delning så då förstår jag. Hur som helst så håller jag också en tumme för att de uppgraderar till brantare filter, kanske ihop med nya Dirac versionen som jag också hoppas de implementerar. 



#787

Postad 26 februari 2018 - 14:09

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
..

Redigerat av jaxon1, 28 februari 2018 - 21:28.


#788

Postad 26 februari 2018 - 16:57

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Lite off-topic, men jag antar att många här kör Umik-1 så jag testar ändå.

 

Vad är bästa stället att köpa Umik-1 från?

 

Kör ni alla standardvarianten, eller någon som har blivit kalibrerad mot referensmikrofon en extra vända?

 

Kort och gott, vad ska man ha och varifrån? :)

 

Tack, 



#789

Postad 26 februari 2018 - 18:14

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
MiniDSP.com
Dom kommer kalibrerade du får ladda ner kalibreringsfilen från deras hemsida med hjälp från unika serienumret på mikrofonen.

#790

Postad 26 februari 2018 - 18:26

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Fick för mig att de skickar från Asien och att det tar lång tid, men det var kanske jag som antog lite mycket. :)

 

Men det går kanske ganska snabbt, eller har de europeiskt lager möjligen? Hur lång tid har leverans tagit?

 

Thanks, 



#791

Postad 26 februari 2018 - 19:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
De skickar från Asien och brukar ta 2-3 dagar på sin höjd.

#792

Postad 26 februari 2018 - 20:15

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Thanks. Då lägger jag nog en beställning därifrån. Blir bra. :)



#793

Postad 29 mars 2018 - 09:51

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Går i uppgraderingstankar och är sugen på Arcam men har några funderingar.

1. kan jag använda de inbyggda slutstegen till Atmos om jag kör andra högtalare via externa slutsteg?

2. Kan jag på ett smidigt sätt få ut samma antal kanaler som jag matar in? utan uppmixning och utan att behöva välja format varje gång jag stoppar i en ny film.

3. Om jag kör den som en ren processor med externa slutsteg för samtliga kanaler vinner jag någonting på att köpa någon av de dyrare modellerna? Jag tycker de verkar väldigt lika förutom just strömstyrkan och slutstegen.



#794

Postad 29 mars 2018 - 11:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Går i uppgraderingstankar och är sugen på Arcam men har några funderingar.

1. kan jag använda de inbyggda slutstegen till Atmos om jag kör andra högtalare via externa slutsteg?

 

Ja

 

2. Kan jag på ett smidigt sätt få ut samma antal kanaler som jag matar in? utan uppmixning och utan att behöva välja format varje gång jag stoppar i en ny film.

 

Nä, den kommer ihåg om du använde takhögtalarna sist eller inte. Så kör du Dolby True HD(med Atmos i ljudspåret) med enbart baslagret så måste du aktivera Atmos. Då kommer den också att uppskala nästa gång du kör en film med film utan 3D-ljud. Men uppskalningen fungerar ypperligt, så den tycker jag ändå man bör använda. Men vill du lyssna på materialet native så  måste du skifta varje gång du byter mellan 3D-ljud och icke 3D-ljudformat.
 

 

3. Om jag kör den som en ren processor med externa slutsteg för samtliga kanaler vinner jag någonting på att köpa någon av de dyrare modellerna? Jag tycker de verkar väldigt lika förutom just strömstyrkan och slutstegen.

 

Det är en ringkärnetrafo i 550 och 850 och den driver/påverkar förstås även försteget. Trafon i AV860 är optimerad för lågspänning. Skillnaden mellan olika trafos blir förstås betydligt mindre om man enbart använder försteget, kanske till och med försumbar.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
 



#795

Postad 29 mars 2018 - 12:57

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Tack Marcus vad skulle vi göra utan dig, förmodligen leva i total ovisshet.



#796

Postad 29 mars 2018 - 14:21

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Tack Marcus vad skulle vi göra utan dig, förmodligen leva i total ovisshet.

:lol:



#797

Postad 29 mars 2018 - 14:39

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Går i uppgraderingstankar och är sugen på Arcam men har några funderingar.
1. kan jag använda de inbyggda slutstegen till Atmos om jag kör andra högtalare via externa slutsteg?
2. Kan jag på ett smidigt sätt få ut samma antal kanaler som jag matar in? utan uppmixning och utan att behöva välja format varje gång jag stoppar i en ny film.
3. Om jag kör den som en ren processor med externa slutsteg för samtliga kanaler vinner jag någonting på att köpa någon av de dyrare modellerna? Jag tycker de verkar väldigt lika förutom just strömstyrkan och slutstegen.


1. Nej dom fyra utgångarna till takhögtalare kan ej styras om till interna slutsteg (inte på min två år gamla iallafall)

#798

Postad 29 mars 2018 - 16:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Nä, förlåt. Det är jag som har svarat helt fel. Vet inte vad jag tänkte på...

Du kan inte routa om stegen till Atmos, precis som PEH61 skriver.

/Marcus

#799

Postad 29 mars 2018 - 16:40

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Nu är ovissheten definitivt total 😉.

#800

Postad 29 mars 2018 - 18:58

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

1. Nej dom fyra utgångarna till takhögtalare kan ej styras om till interna slutsteg (inte på min två år gamla iallafall)

 

Nä, förlåt. Det är jag som har svarat helt fel. Vet inte vad jag tänkte på...

Du kan inte routa om stegen till Atmos, precis som PEH61 skriver.

/Marcus

Hade för mig att jag läst det någonstans förut, så vart inte direkt förvånad. Synd att det är så men som sagt inte direkt oväntat.






Även taggad med Dirac

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.