Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad saknar jag?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 januari 2018 - 10:51

Mr_Felix
  • Mr_Felix
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Halloj!

Införskaffade nya högtalare på mellandagsrean, blev ett par Triangle Esprit Antal EZ.

Har spelat med dem några dagar nu och saknar basen än så länge.

 

Kör med en Yamaha RX-V2067 för att driva dem.

Kan det vara så att jag bara behöver spela X antal timmar till för att de ska blomma ut?

 

Började grubbla över att det kanske behövs investeras i något slutsteg. Är jag ute och vimsar nu? Behöver ha högre volym nu än med Heco högtalarna jag hade tidigare, för att ligga på samma nivå.



#2

Postad 01 januari 2018 - 11:16

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Komplettera med subwoofer?

/R

#3

Postad 01 januari 2018 - 11:57

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid gå in i inställningarna på stärkaren och höja basåtergivningen 2-3 steg...

 

Antar du använt automat inställningen med mikrofon osv , personligen har jag alltid upplevt att den ställer basen lite lågt. Ivarjefall på alla Yamaha jag använt den...



#4

Postad 01 januari 2018 - 12:16

Monster944
  • Monster944
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Yamaha  har ljus ljud bild.

och högtalarna värkar lika så!

 

vad används dom till?  hemmabio eller stereo?

ingen subwoofer i stereo!

 

kan garantera dig att ljud bilden skulle bli klar mycket bättre med 

Class A slutsteg   (riktig effekt från låg volym direkt)  inga hittepå watt



#5

Postad 01 januari 2018 - 12:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Yamahans ljudkaraktär innebär inget större problem än vilken annan receiver som helst skulle gjort, om du inte tittar på apparater i en helt annan klass och jämför.
 

Triangel är däremot lite mer ljusa i karaktären och mer lättviktiga i basen än Heco om man skall generalisera lite kring dessa fabrikat men jag antar att du köpt dessa för att något i deras ljud tilltalade mer än det du hade med Heco.

 

Att du får höja mer beror helt enkelt på att dina nuvarande högtalare inte är lika lättdrivna som de förra av en eller annan anledning. Det normala är att man helt enkelt spelar med större utslag på volymreglaget. Skulle inte effekten räcka till köper man en annan förstärkare.

 

Vill du bara ha mer bas kompletterar du med en sub om du inte redan har en.

 

En annan sak som kan vara värt att kolla är placeringen av dina högtalare i rummet då dina Heco sannolikt hade bakåtriktad basport och fick mycket stöd från bakomvarande vägg så kan det skilja rätt mycket mot hur dina Triangel skall stå för att få motsvarande tyngd i ljudet om det nu går.



#6

Postad 01 januari 2018 - 15:53

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 1
Har haft flera Yamaha bla 3067. Den kunde inte ge någon lågbas ur mina Kef XQ40. Jämfört med tex min Onkyo 3030 eller någon av mina stereoförstärkare. Annars lät det ok men någon kraft i botten fanns det inte.

#7

Postad 01 januari 2018 - 16:53

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 854 inlägg
  • 0
På min 2065 finns justering för dynamiskt omfång ”Dynamic range”, den ändrar styrkan markant på bas. Men den justeringen kanske inte fins på 2067 har jag för mig.

#8

Postad 02 januari 2018 - 20:42

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Har haft flera Yamaha bla 3067. Den kunde inte ge någon lågbas ur mina Kef XQ40. Jämfört med tex min Onkyo 3030 eller någon av mina stereoförstärkare. Annars lät det ok men någon kraft i botten fanns det inte.

 

Samma för mig till Elac 249, var snålt med bas under 30Hz med 3067. Enorm skillnad med Primare A32 till frontarna. Antagligen liknande till 507:orna också, har inte testat driva dem med Yamahan. Även med Rotel RB-1582 MKII saknades djupbas och bjöd dessutom på ettrig diskant olikt allt annat jag provat. (Min) 3067 har även ett inbyggt fel som tar bort basen ytterligare så fort PEQ är aktiverat. Även vid läget "Front" som enligt kurvorna lämnar frontarna orörda! Likaså efter reset i manuell inställning. Med testtoner fick jag fram området till mellan 28Hz och 56Hz. Över och under detta område var basen opåverkad. Som mest markant var sänkningen mellan ~35Hz och ~50Hz. Bäst är helt enkelt att köra på Through eller Pure Direct. En polare fick dock förvånansvärt bra bas ur ett par mindre Audiovector med RX-V3067. Tycker även att det blir riktigt bra djup till min senaste center Elac 501 men har inte kört några testtoner.

 

Det märkliga med Yamaha är ju att deras tvåkanalare brukar ha bra djupbas... 

 

basen är mäktig och känns nästan som den går en oktav djupare än med de andra förstärkarna!

http://www.ljudochbi.../yamaha-a-s1100



#9

Postad 02 januari 2018 - 21:08

Mr_Felix
  • Mr_Felix
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Kanon med svar!

Subwoofer är inte planerat att införskaffa i dagsläget. Då måste det möbleras om och damen i huset har protesterat.

Jag kör en 3.0 setup här hemma som används båda till TV, film och musik. Musik körs dock bara i 2.0.

 

Dessa köptes faktiskt ohörda över internet. Jag gillar horndiskanter och dessa är fantastiska på det området. Och måste nog säga att de nedre frekvenserna börjar komma fram nu när jag har spelat några dagar till. Kanske är så att jag oroade mig i onödan.

 

Visst är suget på ett ordentligt slutsteg ganska stort nu dock. Har gått runt i rummet nu också och visst hörs basen ordentligt på olika punkter i rummet, men just i sweetspot i soffan så känns den knappt alls. SItter 4,2m från högtalarna.

 

Läste nåt om att fler mattor kan hjälpa till. Det kan jag nog få damen att gå med på. Även en eller två tavlor som någon sorts absorbent går nog att klämma in.



#10

Postad 03 januari 2018 - 10:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kanon med svar!

Subwoofer är inte planerat att införskaffa i dagsläget. Då måste det möbleras om och damen i huset har protesterat.

Jag kör en 3.0 setup här hemma som används båda till TV, film och musik. Musik körs dock bara i 2.0.

 

Dessa köptes faktiskt ohörda över internet. Jag gillar horndiskanter och dessa är fantastiska på det området. Och måste nog säga att de nedre frekvenserna börjar komma fram nu när jag har spelat några dagar till. Kanske är så att jag oroade mig i onödan.

 

Visst är suget på ett ordentligt slutsteg ganska stort nu dock. Har gått runt i rummet nu också och visst hörs basen ordentligt på olika punkter i rummet, men just i sweetspot i soffan så känns den knappt alls. SItter 4,2m från högtalarna.

 

Läste nåt om att fler mattor kan hjälpa till. Det kan jag nog få damen att gå med på. Även en eller två tavlor som någon sorts absorbent går nog att klämma in.

I en rigg där ljudkvalité står högt och man ändå inte löper linan fullt ut för film finns det många alternativ att överväga.

Jag skulle personligen inte köpt ett slutsteg utan en integrerad förstärkare med HT-bypass. Den gör framför allt mer nytta för stereoljudet (genom bättre försteg) och ökar på flexibiliteten vad gäller att testa olika varianter på ljudlösningar beroende på vad man vill åstadkomma. Sedan om du väljer att behålla receivern också för att kunna köra med center eller går över till 2.0 eller 2.1 på sikt...riktig filmbas är knappt möjlig utan sub i så fall är det rejäla frontar som gäller.

 

All inredning kan påverka men att du skulle få en basförstärkning i sweet spot med hjälp av mattor?

Testa detta med att slänga ut lite textilier på tilltänkt plats innan du köper på dig en massa mattor om du inte tycker att du vill ha dessa av annan anledning.

 

Att ljudet kan lossna efter lite inspelning är ju inte helt ovanligt så avvakta du ytterligare lite innan du gör några större investeringar.
Tycker fortsatt att du skall göra lite test med placeringen av dina högtalare om du inte redan gjort detta.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.