Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löd egna audiokablar (RG62 etc)

756 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#701

Postad 22 maj 2011 - 20:11

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Veckans kap !

http://www.blekingeb...ategory_id=1960
http://www.blekingeb...ategory_id=1960
&
Förgreningshylsa CP 1228 från Impact (köpt av Nonne på http://www.ljudbyggaren.se/)
Finns även som svart, 65 kr för ett 4-pack ! Maila om ni ska köpa då de inte har dom i webshoppen..

Ska dock användas i bilen, får se när jag hinner löda klart alla kablar och koppla in dom..;)

Bifogad fil(er)



#702

Postad 22 maj 2011 - 20:14

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Veckans kap !

http://www.blekingeb...ategory_id=1960
http://www.blekingeb...ategory_id=1960
&
Förgreningshylsa CP 1228 från Impact (köpt av Nonne på http://www.ljudbyggaren.se/)
Finns även som svart, 65 kr för ett 4-pack ! Maila om ni ska köpa då de inte har dom i webshoppen..

Ska dock användas i bilen, får se när jag hinner löda klart alla kablar och koppla in dom..;)


Skulle det gå bra att bygga en typ 6-7m lång kabel av det där?

#703

Postad 22 maj 2011 - 20:21

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Skulle det gå bra att bygga en typ 6-7m lång kabel av det där?


Ska ha in 3 kablar på nått mellan 4 & 7 meter i bilen av den så det hoppas jag ;)

#704

Postad 22 maj 2011 - 20:39

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Ska ha in 3 kablar på nått mellan 4 & 7 meter i bilen av den så det hoppas jag ;)


Okej.
Jag tänkte dra hemma från datorn till förstärkare. Tänkte dra ovanpå golvsockeln. Är rädd för att jag ska plocka upp störningar osv i och med så lång kabel. Har hört att man ska skärma osv, hur viktigt är det och är den där kabeln bra skärmad redan?

#705

Postad 22 maj 2011 - 21:34

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Okej.
Jag tänkte dra hemma från datorn till förstärkare. Tänkte dra ovanpå golvsockeln. Är rädd för att jag ska plocka upp störningar osv i och med så lång kabel. Har hört att man ska skärma osv, hur viktigt är det och är den där kabeln bra skärmad redan?


Ska inte vara några problem med längden, kabeln har en kopparfläta utanpå en alu-folie..
Citerar vad jag fick till svar om lågnivåkablar i allmänhet.

"Får räkna med ca 200kr kontakter/kabel om du inte ska ha Neutrik el. liknande, som kostar det där styckvis. RG62 från ELFA ska enligt många vara en bra kabel, hur pass störkänslig den är vet jag inte. Sen har Belden ett flertal partvinnade kablar med skärmledare (koppla ihop jorden med skärmen endast på ena sidan, kallas psuedo-balansering), detta hjälper till lite extra mot störningar."

#706

Postad 01 juni 2011 - 09:20

Future_World3000
  • Future_World3000
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Funderar på att löda en mängd supra kablar med supra rca kontakter (för att få rätt mått mellan cd-spelare osv osv)
Jag har allt jag behöver hemma ist. Men jag undrade om man skall använda silver lödtenn eller om man kan använda vanligt lödtenn.
Samt hur jag mäter den, så inget går åt helskotta :D

#707

Postad 01 juni 2011 - 12:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Ska inte vara några problem med längden, kabeln har en kopparfläta utanpå en alu-folie..
Citerar vad jag fick till svar om lågnivåkablar i allmänhet.

"Får räkna med ca 200kr kontakter/kabel om du inte ska ha Neutrik el. liknande, som kostar det där styckvis. RG62 från ELFA ska enligt många vara en bra kabel, hur pass störkänslig den är vet jag inte. Sen har Belden ett flertal partvinnade kablar med skärmledare (koppla ihop jorden med skärmen endast på ena sidan, kallas psuedo-balansering), detta hjälper till lite extra mot störningar."


Såg denna kabel också http://www.fynda.se/...php?prodid=3148
Är det något, eller är den andra bättre?

#708

Postad 11 juni 2011 - 06:00

HakanBerg
  • HakanBerg
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Gjorde klar den första av fem balanserade XLR-kablar igår kväll.
Blev ganska nöjd med resultatet, i alla fall utseendet. Kan tyvär inte testa dem, för jag har inte köpt försteget de skall användas till än...
Postad bild

#709

Postad 13 juli 2011 - 16:42

JwK
  • JwK
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Hej!

Dags att göra sig lite kablage igen :D

Denna gång mellan inkommande Oppo å min über gamla Yamaha stärkare, den har ju inte HDMI.

Va inne å kikade på Elfa ang kontakter. De verkar inte sälja Neutirk kontakter längre?
De som jag hemma heter numera Rean, om man kollar på hur kontakten ser ut.
Någon som vet? :)

Samt är det Lonworks 7703NH som är för analog ljud kabel?


Mvh Jonas

#710

Postad 13 juli 2011 - 22:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Va inne å kikade på Elfa ang kontakter. De verkar inte sälja Neutirk kontakter längre?
De som jag hemma heter numera Rean, om man kollar på hur kontakten ser ut.
Någon som vet? :)

Samt är det Lonworks 7703NH som är för analog ljud kabel?


Mvh Jonas


Får då fram rean-kontakter under samma artikelnummer, verkar vara sameshit när jag läst runt lite.

7703NH eller 7704NH (bättre jord)

#711

Postad 14 juli 2011 - 08:33

JwK
  • JwK
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Får då fram rean-kontakter under samma artikelnummer, verkar vara sameshit när jag läst runt lite.

7703NH eller 7704NH (bättre jord)



Tackar



Mvh Jonas

#712

Postad 10 augusti 2011 - 14:05

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Tänkte kolla intresset på att göra ett gruppköp på BELDEN - 7703NH. Funderar på att beställa hem en rulle, så hur många m är ni intresserade av så kan jag se om vi kommer upp i några volymer? :blink:
Vad är det billigaste priset ni har hittat denna kabel för? Så jag kan se om det är lönt att beställa hem några större volymer ;)

//Victor

Redigerat av Svenn3SaataN, 10 augusti 2011 - 14:06.


#713

Postad 11 augusti 2011 - 18:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Tänkte kolla intresset på att göra ett gruppköp på BELDEN - 7703NH. Funderar på att beställa hem en rulle, så hur många m är ni intresserade av så kan jag se om vi kommer upp i några volymer? :)
Vad är det billigaste priset ni har hittat denna kabel för? Så jag kan se om det är lönt att beställa hem några större volymer :)

//Victor


Ta 7704NH istället.

#714

Postad 25 augusti 2011 - 06:01

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Nu tänker jag sticka ut näsan lite, jag har 20 meter Alphawire 6072C som ligger hemma :D ska bli tre signalkablar till bil och en mellan dator och förstärkare (innebär direkt jämförelse mellan Lonworks (som jag haft nu i ett antal år) och 6072C :) )

#715

Postad 27 augusti 2011 - 16:37

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ja, nu har jag dragit 3x5meter Alphawire 6072C och testat den lite. LonWorks har ÄN inte så mycket att säga till om, ska testa den lite mer ingående imorgon i hemma miljö mellan dator och förstärkare om jag hinner, men jag måste säga att jag är grymmt nöjd med denna kabel i bilen, blev lite lite mer detaljerat än lonworks men framför allt blev "känslan" mer "lyssna på låten" istället för "lyssna på högtalare" så att säga, lite mer autentisk känsla. Men kvarstår eldprov mellan dator och förstärkare i en inte så bullrig miljö. Men den verkar helt klart lovande när man använder ett par per kanal (dvs jord och signal på varsin ledare i samma par, på så vis får man även skärm över ifall den behövs)

#716

Postad 28 augusti 2011 - 15:49

Unregisteredad54f153
  • Unregisteredad54f153
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
gjorde en egen tråd innan men det hela kanske passar bättre här :unsure:

Bytte nyligen upp mig från min gamla yamaha A-760 förstärkare till ett Rotel RC1070 och RB-991 och kör för tillfället med "lakritssnören" mellan försteg + slutsteg och ingenting mellan försteg + dator så tänkte nu ta och göra egna istället för att köpa färdigt:P. delvis känns det som att man får mer för pengarna men sedan är det ju alltid kul att veta att man tillverkat något själv :unsure: tänkte även ta och fixa kontakter till högtalarkabel när jag ändå håller på och detta är vad jag kommit fram till hittils, är säkert nåt som jag missat eller något som går att göra bättre så vore bra med lite feedback på vad som kan förbättras :P

Försteg - Slutsteg

här tänkte jag köra single wire gjord med RG59 Coax . verkar vara en helt ok kabel till ett vettigt pris och så ser den lite exulsiv ut med lila mantel :P

Dator - Försteg

då det är typ 3-4M mellan försteg o dator känns det som att en två ledar kabel vore bra ( en kabel med 2st kontakter i varje ända) och den jag kollat på är Supra EFF-I.
tänkte även köra supras Kabelbyxa i varje ända för att få till det estetiska lite extra.

Ipod-Försteg

kan ju va trevligt att kunna använda ipoddockan till försteget så hade tänkt mig att göra en RCA-3,5mm med den Stumpen som blir kvar av EFF-I. är det en bra kabel för det ändamålet så att säga eller är det deras biline som gäller? har dock inte hittat denna på löpmeter.

Kontakter

RCA

kontakterna ska se bra ut och hålla en relativt god kvalitet för ett vettigt pris så dom jag har kollat på just nu är Furutech FP-162 från svalanders.

Teleplugg

har inte hittat någon bra än utom Supras MP-8 . tycker dock 160kr är ganska mycket så om någon har förslag på något annat som fortfarnade ser bra ut och är gedigen vore det trevligt :P

kontakter Till Högtalar kabel


Jag är inte helt säker här och det står för tillfället mellan Supra Banana , Dali spadar och Argon Bananer

Kabeln jag kör med är Van Den Hul CS-122 Hybrid och högtalrna ett par CV XLS12


Ekonomi


Har gjort en grov kalkyl så man får en hum om vad det går på :P

40KR coax kabel från conrad + Frakt
4 par Furutech FP-162 från svalander Ca 400kr inkl frakt
4 meter eff-i från hifikit ca450kr
2st kabelbyxa hifikit 70kr
har ju ej hittat nån teleplugg men kan den ligga runt 80kr?
termering av högtalarkabel ca 500kr

Blir runt 1500kr med andra ord, tycker själv det låter ganska dyrt men man får kanske ganska mycket för pengarna?
är det något som man lätt kan dra ner på men behålla ungefär samma resultat, är öppen för alla förslag inprincip så länge det inte gäller färdiga kablar :P

#717

Postad 31 augusti 2011 - 21:03

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Testat Alpha wire 6072C hemma nu med, jämn kamp mot Belden Lonworks, men 6072C känns vara lite mer nyanserad i basen och de allra övre registren

Lite mustigare (men inte mindre korrekt) bas också.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 31 augusti 2011 - 21:10.


#718

Postad 11 oktober 2011 - 19:21

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Att alla hyllar egen komponerade kablar förstår jag, och jag ifråga sätter inte det !

Men hur "bra" är en egen komponerad kabel av t.ex. lonworks eller rg62 kabel ? vad för övriga kablar kan man jämföra det med ?

Tråden har ju några år på nacken med så vilka kablar och RCA kontakter är det som "gäller idag" ?

MvH
Viktor

#719

Postad 12 oktober 2011 - 07:39

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Men hur "bra" är en egen komponerad kabel


Blir det en bra lödning så har åtminstone inga lakritskablar i världen en chans.

#720

Postad 12 oktober 2011 - 08:31

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Men med lakritskablar menar du antagligen vanliga svarta no-name kablar ??

Jag tänkte ha mellan primare cd21 & i21 samt mellan riaa och i21! Jag hade väl tänkt att lägga kanske 500 kr per kabel !

Så hur mycket bättre är dessa kablarna än en kabel i den prisklassen ?

#721

Postad 17 oktober 2011 - 18:01

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Bump Bump !

Dålig fart här !

I all min iver så köpte jag 12 st "neutrik" (rean) samma som elfa m.m. har ifrån UK för liten billigare slant.
Så nu skulle det kunna hända något, men jag undrar som sagt fortfarande hur "bra" kablarna blir.

Priset ifrån elfa springer iväg lite med med moms och frakt :D
kablar + 4 kontakter blir så klart "lite" pengar !

så....hur...bra....blir....dem.....
Och ja jag kan testa men nu vill jag få eran åsikt med !

Ni som sagt de blir jätte bra, men stort lyft för ljudet o.s.v. vad hade ni för kablar och ljud system innan ?

Annars kan någon gärna få köpa 12 st neutrik RCA :D

Redigerat av Viktor.J, 17 oktober 2011 - 18:58.


#722

Postad 20 oktober 2011 - 21:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Har testat Bedea LonWorks mot Alpha wire 6072C båda hemma och i bil, med samma kring utr. enda som skiljde var just signalkabeln, i bil har jag även testat dom mot nån MDS halv värre modell av signalkabel.

Alpha wire 6072 är i mina öron en vinnare där jag testat den.

#723

Postad 20 oktober 2011 - 22:04

Viktor.J
  • Viktor.J
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Har testat Bedea LonWorks mot Alpha wire 6072C båda hemma och i bil, med samma kring utr. enda som skiljde var just signalkabeln, i bil har jag även testat dom mot nån MDS halv värre modell av signalkabel.

Alpha wire 6072 är i mina öron en vinnare där jag testat den.


Jag syftade mer på vilka kablar som man kan köpa som dessa kablar RG62, Lonworks m.m. om de görs bra "motsvarar". Jag syftar då alltså på kommersiella produkter som tex, audioquest, supra, you name it !

För övrigt har jag inhandlat:
Kabelstrumpor, neon grön och röd (härligt med färger)
2m rg62 och 2m lonworks 7703NH
Lödkolv 60w, stativ och kittet





Sedan undrar jag vad jag ska använda att löda med, är det lödten som gäller ? eller finns det annat som lämpar sig bättre till detta ? och vad borde jag "tvätta" ytorna med ? hittade lödfett på JULA, annars vet jag inte vart jag ska vänta mig.

#724

Postad 04 december 2011 - 21:56

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Hej vill gärna ha tips på vart man kan köpa bra och billiga RCA kontakter, har testat från Claes ohlsson, Kjell co etc men tycker inte alls de håller den kvalite och funktionalitet jag vill ha.

Hur är Neutrik kontakterna som säljes på ebay tex? Eller skall man satsa på något annat ?

Mvh victor

#725

Postad 05 december 2011 - 07:57

Unregisteredaa27c90a
  • Unregisteredaa27c90a
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Du kan kolla på Elfa också. Dom har många olika.
Kör själv med ett par från elfa i mina sub-kablar.

#726

Postad 21 januari 2013 - 18:51

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Tips på var man kan köpa RG-62?
Vill ha ungefär 10 meter kanske. Elfa är lite dyrt i små längder.

edit: har en lång RG58c/u liggandes, antar att det är ett dåligt alternativ.
c/u betyder efter googling flerkardelig.
Kommentar?

Redigerat av glemmy, 21 januari 2013 - 21:00.


#727

Postad 22 januari 2013 - 19:49

Unregisteredaa27c90a
  • Unregisteredaa27c90a
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Kolla på conrad, 10meter för 147kr plus frakt.

#728

Postad 22 januari 2013 - 21:13

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Kolla på conrad, 10meter för 147kr plus frakt.


Tack! Bra tips :)
Letade faktiskt nyligen men då verkade den inte finnas i lager.

#729

Postad 14 juni 2013 - 20:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Flyttat och körde med Lonworks kabeln ett tag (termineringen stämde mot hur jag kopplade för att få basstöd (men slutade använda det då det inte längre behövdes)) och i alla fall i kväll blev jag tvungen att koppla om lite, så jag flyttade över från Lonworks kabeln till Alphawire 6072C:n igen, hands down så är 6072C överlägsen i min setup. Mycket bättre dynamik, separation och "luftighet"

#730

Postad 19 juli 2013 - 22:00

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Skulle gilla ifall Mythbusters satte tänderna i kabelträsket och redde ut ett och annat. Dyr vs. cheap etc. Nu är det säkert så, att flera andra redan gjort det, men skulle gilla Mythbusters bättre.. :-D

Likväl är jag såld på snygga kablar till ett rimligt pris - och för att det ska hända måste det vara hemgjorda kablar anser jag. Max 50 spänn metern för 6 mm2 kopparkabel. Tänkt göra mina egna då jag behöver 9 st till mitt 9.1-system. 50 meter totalt o runt 2500 kr ink strumpa o allt. Letat som en tok på Ebay.co.uk och .de för strumpor som inte har den vanliga svarta färgen, man vill ju ha lite snyggare mönster än så, men gått bet där. Tips emottages hjärtligt.

Redigerat av thewolfman, 19 juli 2013 - 22:01.


#731

Postad 20 juli 2013 - 16:03

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Skulle gilla ifall Mythbusters satte tänderna i kabelträsket och redde ut ett och annat. Dyr vs. cheap etc. Nu är det säkert så, att flera andra redan gjort det, men skulle gilla Mythbusters bättre.. :-D

Likväl är jag såld på snygga kablar till ett rimligt pris - och för att det ska hända måste det vara hemgjorda kablar anser jag. Max 50 spänn metern för 6 mm2 kopparkabel. Tänkt göra mina egna då jag behöver 9 st till mitt 9.1-system. 50 meter totalt o runt 2500 kr ink strumpa o allt. Letat som en tok på Ebay.co.uk och .de för strumpor som inte har den vanliga svarta färgen, man vill ju ha lite snyggare mönster än så, men gått bet där. Tips emottages hjärtligt.


Ett tips är att kolla sidor som säljer tillbehör för datormoddning.
Här finns massor: http://en.mdpc-x.com/
Svensk återf: http://www.sleeva.se/

Om jag fattade din fråga rätt :)

#732

Postad 20 juli 2013 - 16:20

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Tack för tipsen! Har du fler så länka gärna dem med.

#733

Postad 21 augusti 2013 - 20:16

Unregistered2a7f52e3
  • Unregistered2a7f52e3
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Hej !!

beklagar om ja ställer en fråga som redan e svarat på, men har inte hittat svaret då...:-)

Någon här inne som använt Biletemas koaksialkabel 75 ohm, e den bra? Blir de bra signal kablar av en sån ?
Eller Jula´s antenkabel (marquant) den e åxå dubelskärmad 75 ohm ?
Ja bor i norge, så e de någon här som vet någon annan affär i oslo området som säljer bättre kablar så säg till :-)

Och en fråga till, e biltemas kontakter något att hänga i grannen ?

Tacksam för svar :-)

/henrik

#734

Postad 25 augusti 2013 - 22:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
en lågsnivå-/signalkabel och en antennkabel är uppbyggda på två olika vis.

#735

Postad 07 september 2013 - 09:38

Unregistered1c4f18a2
  • Unregistered1c4f18a2
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag söker tips på kabel för att göra en 3,5mm förlängnings kabel, eller auxkabel som de kallas också. Kontakter hittade jag på kjell. Men vill gärna ha en kabel som är tvåledare (2core) med ungefär samma egenskaper som rg62.

Redigerat av Unregistered1c4f18a2, 07 september 2013 - 09:39.


#736

Postad 13 oktober 2013 - 10:18

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ah det är inte en två core kabel du letar, det är en fyrledare. eller tvåledare med skärm... I alla fall Bedea Lonworks 7704.

#737

Postad 15 december 2013 - 23:58

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
För alla som tänkt fixa lite egna kablar under julen (som jag själv) men vill veta lite mer om vad/hur/bäst etc så har jag samlat på mig några lästips med samstämmig (vetenskapsbaserad) info och lite lödningsbilder:
http://www.audioholi...dget-guidelines
http://www.audioholi...ects-and-cables
http://www.bluejeans...icles/index.htm
http://www.faktiskt....p=320178#320178

Håll till godo, kul att stora delar av audiovärlden verkar nyktrare än för 20 år sedan, och att många slutat läsa annonsördriven test"journalistik" i Hifi Choice etc för sin kabelkonsumption.

#738

Postad 28 mars 2014 - 13:10

Unregistered18d54463
  • Unregistered18d54463
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Flyttat och körde med Lonworks kabeln ett tag (termineringen stämde mot hur jag kopplade för att få basstöd (men slutade använda det då det inte längre behövdes)) och i alla fall i kväll blev jag tvungen att koppla om lite, så jag flyttade över från Lonworks kabeln till Alphawire 6072C:n igen, hands down så är 6072C överlägsen i min setup. Mycket bättre dynamik, separation och "luftighet"


Tänkte köra 6072C med Reankontakter. Enligt spec sväljer dom bara upp till ca 6mm. 6072C är 10.6mm?
Hur funkar det?

Edit: Man får kanske skala höljet till utanför kontakten och dra över en krympslang över ledarna samt skärmen?
Ställer det till med skärmproblem tro?

Redigerat av Unregistered18d54463, 28 mars 2014 - 13:20.


#739

Postad 28 mars 2014 - 16:37

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Tänkte köra 6072C med Reankontakter. Enligt spec sväljer dom bara upp till ca 6mm. 6072C är 10.6mm?
Hur funkar det?

Edit: Man får kanske skala höljet till utanför kontakten och dra över en krympslang över ledarna samt skärmen?
Ställer det till med skärmproblem tro?


Jo det funkar som så här, men super snyggt blir det inte...
Skala fram ledarna (två par som är tvinnade, så fyra stycken separata ledare) sen drar man in två ledare i varje kontakt (signal och jord). Vill man göra det snyggt får man kosta på kabelbyxor, vanlig krympslang. Men funkar gör det och det är ju huvudsaken.

Skärmen om man vill använda den ansluter man bara i ena änden vilken minns jag inte var så länge sen jag läste på om det och alla säker olika.

#740

Postad 18 juli 2014 - 22:44

ola_j82
  • ola_j82
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Testade att slänga ihopa ett par kablar mellan reciver och steg, fanns inga
vettiga i normala längder så fick bli elfa och lonworks 7703nh och strumpa från China..
grymt kvalitetsintryck från lakrissnörena och det var faktiskt till det bättre ljudmässigt också :)

Bifogad fil  DSC_0554.JPG   4,66MB   7 Antal nerladdningar

#741

Postad 13 oktober 2014 - 13:14

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Var precis och inhandlade lite Lonworks 7704NH kabel med neutrik kontakter från Elfa.
Ska sätta tänderna i detta tänkte jag, men insåg att jag inte är 100% säker på hur jag ska koppla för bästa resultat? Hittade beskrivning i tråden för 7703 men den är ju "bara" 2 delad.
Tack

Redigerat av Pierrelu, 13 oktober 2014 - 13:35.


#742

Postad 17 november 2014 - 22:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
7704 är väll två parig? använd ett par för en kanal, varav då en ledare för jord och en ledare för signal.

#743

Postad 27 december 2014 - 13:27

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Hur hade ni valt att löda Supra Dual då som RCA dvs.

Funderar på att köra båda ledarna som signal och skräm som skärm, alternativt röd som signal och skärm + blå som skärm?
Postad bild

#744

Postad 27 december 2014 - 15:35

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Det finns bara ett sätt att löda en Supra Dual kabel. Jag rekommenderar att du tittar i Supras katalog för där står exakt hur du skall löda den. Du skall löda en signalkabel med RCA kontakter med en kabel som har en balanserad uppbyggnad och då lödar du den som man kallar halvbalanserad kabel.

Redigerat av jln, 27 december 2014 - 15:36.


#745

Postad 27 december 2014 - 15:53

Razorblade
  • Razorblade
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0

Hur hade ni valt att löda Supra Dual då som RCA dvs.

Funderar på att köra båda ledarna som signal och skräm som skärm, alternativt röd som signal och skärm + blå som skärm?
Postad bild


Blå och röd ledare ihoptvinnade och lödd till mittstiftet på rca kontakten, skärm lödd på "höljet".

#746

Postad 27 december 2014 - 16:05

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 1
Fel Razorblade.

Röd är signal, blå ihop tvinnad med skärm (men bara i ena ändan) löds till skärmen. Så löder Supra sina kablar. Jag har även pratat med dem om detta för ett antal år sedan. Var snäll och titta i Supras katalog!
Bifogad fil  Supra.jpg   62,73K   6 Antal nerladdningar

Redigerat av jln, 27 december 2014 - 16:38.


#747

Postad 27 december 2014 - 16:28

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Underbart, tack för hjälpen. Skall kolla in Supras katalog också.

Redigerat av wictor, 27 december 2014 - 16:28.


#748

Postad 27 december 2014 - 22:12

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Färdigt, hoppas jag gjorde rätt :-)
Postad bild

#749

Postad 27 december 2014 - 22:27

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Den lödningen du visade såg korrekt ut. Påminnelse, i de andra ändan så klipper du jorden (se till att inga kardeler kommer i kontakt med jorden) löder bara dit den den röda och den blå/svarta.

Redigerat av jln, 28 december 2014 - 00:14.


#750

Postad 27 december 2014 - 23:16

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Jepp klippte ner och satte krympslang över.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.