Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken optisk - 3.5mm kabel ska jag köpa?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 juni 2012 - 23:39

vepp88
  • vepp88
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har gjort en del research och bestämt mig för att köra på Nya Airport express kombinerat med Airfoil.
Kan då streama Spotify och Apple lossless filer i iTunes utan problem.

Hifiklubben rekommenderade mig att koppla ihop Airporten och DAC-en med
och sedan köpa till en
http://www.hifiklubb...nk-adapter-.htm

Finns det någon anledning att köpa kablar för över 400kr då jag kan köpa en kabel för 230kr och dessutom slippa adaptern?
http://store.apple.c...l-optical-cable

Spelar längden på kabeln någon roll för kvalitén på ljudet (1m vs 2m)?
Kan en adapter försämra överföringen?
Kan ni tipsa om några andra alternativ?

Mvh/ Viktor

#2

Postad 17 juni 2012 - 01:52

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Hifiklubben vill ju givetvis sälja på dig ur sitt eget sortiment. Den äppelkabel du hänvisar till lär göra jobbet lika bra.

#3

Postad 17 juni 2012 - 11:01

vepp88
  • vepp88
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Ja, efter att ha läst på lite så förstår jag att även en billig kabel borde göra sin uppgift och att det handlar mer om estetik och att den ska hålla.

Gissar att samma sak gäller för högtalarkablarna? De ville sälja på mig Van den hul kablar för över 1000kr men en kabel som t.ex Supra classic borde fungera lika bra?


#4

Postad 17 juni 2012 - 11:10

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ja, efter att ha läst på lite så förstår jag att även en billig kabel borde göra sin uppgift och att det handlar mer om estetik och att den ska hålla.

Gissar att samma sak gäller för högtalarkablarna? De ville sälja på mig Van den hul kablar för över 1000kr men en kabel som t.ex Supra classic borde fungera lika bra?

Ja, ja och ja. :)

Ypperlig toslink:
http://www.kjell.com...nk-kabel-p39259
Kjell har några grövre varianter om den tunna känns lite bräcklig, men då krävs adapter.

#5

Postad 17 juni 2012 - 11:27

vepp88
  • vepp88
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tack för tipset! Lyckades hitta en grövre variant där jag slipper adapter http://www.kjell.com...abel-2-m-p37984

Ska ändå kolla upp Apple kabeln då vitt blir fint till resten av utrustningen :)

Spelar högtalarkabelns bredd någon roll (2.5mm vs 4mm etc)? Mitt system: Nad C356BEE förstärkare med B&W CM1 högtalare?

#6

Postad 17 juni 2012 - 13:15

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Spelar högtalarkabelns bredd någon roll (2.5mm vs 4mm etc)? Mitt system: Nad C356BEE förstärkare med B&W CM1 högtalare?

Mja, man bör inte ha för tunn. Men 2,5 mm2 duger utmärkt. 4 mm2 kan bli lite jobbigare att arbeta med IMO, mer att få in i teminalerna.

#7

Postad 17 juni 2012 - 15:25

vepp88
  • vepp88
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Då kör jag på några meter Supra Classic 2.5!

Så nu till nästa fråga hehe.. Jag kommer behöva placera min förstärkare rätt mycket närmare min högra högtalare. Så avståndet från förstärkaren blir ca 0,5-1,0m till den högra högtalaren och 2m till den vänstra.

Ska jag använda kablar som är 2,5m till båda högtalarna eller en som är 1,5m och en som är 2,5m?
Jag har läst att signalerna rör sig så snabbt att man inte bör höra någon skillnad. Och isf är det väll bäst att köra på en längd som passar perfekt för varje högtalare? Om jag behöver snurra den för långa kabeln i en cirkel så kan väll det störa ljudet mer isf?

#8

Postad 17 juni 2012 - 16:39

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Då kör jag på några meter Supra Classic 2.5!

Så nu till nästa fråga hehe.. Jag kommer behöva placera min förstärkare rätt mycket närmare min högra högtalare. Så avståndet från förstärkaren blir ca 0,5-1,0m till den högra högtalaren och 2m till den vänstra.

Ska jag använda kablar som är 2,5m till båda högtalarna eller en som är 1,5m och en som är 2,5m?
Jag har läst att signalerna rör sig så snabbt att man inte bör höra någon skillnad. Och isf är det väll bäst att köra på en längd som passar perfekt för varje högtalare? Om jag behöver snurra den för långa kabeln i en cirkel så kan väll det störa ljudet mer isf?

Köp en längd som passar. Signalen rör sig med en hastighet som är i samma storleksordning som ljusets hastighet, så att det skulle bli fasförskjutning behöver man verkligen inte oroa sig för. ;)

Om man rullar ihop en massa kabel så tar den upp mer störningar, ja. Men det borde normalt inte vara något problem heller.

#9

Postad 18 juni 2012 - 07:18

vepp88
  • vepp88
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tack för svaret! Känner mig trygg i mina inköp nu :).

Jag tänkte passa på att ställa ännu en fråga då jag får raka besked i denna tråd:

Mina stativhögtalare (B&W CM1) är ju ganska små (28cm höga).
Ska nu inhandla stativ till högtalarna och jag har läst att man ska försöka få upp högtalaren
i en lyssningshöjd där diskanten är i samma höjd som örat när man sitter ner.

Tillverkaren själv rekommenderar sitt egna stativ som ligger på 60cm. Sett att många andra kör på 60cm.
Men jag har räknat ut att jag åtminstone behöver ett stativ på 80cm för att
diskanten ska komma upp i samma höjd som örat (och dessutom få upp den över ett bord
som kanske kan störa ljudet om högtalarna sitter för lågt ner?).
Har en ganska reslig soffa och kommer dessutom sitta en del på stolar vid middagsbordet

Ska man följa tillverkarens rekommendationer eller den höjd som får upp diskanten i rätt lyssningshöjd i min miljö?

//Viktor

#10

Postad 18 juni 2012 - 07:23

vepp88
  • vepp88
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Kan vara värt att nämna att jag dessutom kommer behöva sitta rätt nära högtalarna (1-2m).
Bor rätt litet så kan tyvärr inte få fram en bättre placering utav högtalarna i dagsläget



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.