Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax PVR Digitalbox BXR-HD+2 , uppgraderad version?

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 04 december 2013 - 18:03

fgblomqvist
  • fgblomqvist
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Jag slog till på denna från NetOnNet, även den utan OnDemand (aktivt val av mig).
Dock är det ju intressant att veta om det kommer gå att installera ondemand-mjukvara framöver om man nu skulle vilja det, Spindelns inlägg tyder ju på dålig hjälp från kundtjänstne dock...

Kommer från Brf-boende med Comhems digitalTV, vilket jag tyckte hade en riktigt bra bild på SD-kanalerna (lever fortfarande med en tjockTV, det ni!), med denna box tar jag steget över i Boxer-världen o tycker bilden på SD-kanalerna är betydligt sämre. Är det bara att vänja sig med det, eller finns det några vanliga felkällor att titta på?


Skulle tro att det inte är helt omöjligt med tanke på att du kan flasha en fil i Humax firmware. Å andra sidan tror jag inte heller att OnDemand någonsin kommer att bli bra, Netflix är ett bättre alternativ.

Vad gäller kvalitén så tror jag inte att det finns något du kan göra åt det om du redan kör via HDMI och har 100% signalkvalité.

#52

Postad 06 december 2013 - 00:26

rosentorp
  • rosentorp
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Vad finns det för möjligheter med nätverksanslutningen? Har sett att man kan gå in med FTP. Vad kan man mer göra? Alternativa "plug-in" för extra funktioner?

/Anders

#53

Postad 08 december 2013 - 17:16

rosentorp
  • rosentorp
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som har provat Humax BXR HD+2 med Smartwi och kan bekräfta att det fungerar?

/Anders

#54

Postad 10 december 2013 - 17:19

uffejansson
  • uffejansson
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Allt annat fungerar kanon så ångrar inte köpet av denna box! :)


Packade upp min BXR-HD+2 500GB från Boxer igår.
Allt verkar fungera kanonbra men en sak är jag lite brydd över...

Till vänster om till/från- knappen på framsidan visas information om vilken kanal man knappat in.
Vet du, eller någon annan om det går att reglera ljusstyrkan på denna info?.

I mitt fall så lyser det så svagt att man måste stå en halvmeter från boxen för att läsa informationen.

#55

Postad 10 december 2013 - 21:50

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Vet du, eller någon annan om det går att reglera ljusstyrkan på denna info?.

I mitt fall så lyser det så svagt att man måste stå en halvmeter från boxen för att läsa informationen.

Skumt.
Packade upp min idag, men har inga problem att läsa den från flera meters håll.
Har inte sett någon inställning om det...

Jämfört med gamla versionen av boxen så känns den lite rappare i reaktionerna, förutom då när man ska in i media-listan och bläddra bland inspelningar.
Då tuggas det i ca 6 sekunder vilket känns som en evighet...

Redigerat av Unregistered345c2d61, 10 december 2013 - 21:53.


#56

Postad 19 december 2013 - 11:40

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Enligt manualen när man trycker på Menu så ska man kunna välja bla Musik, Video, Foto. Dessa tre val kommer inte upp hos mig, jag får bara de tre andra. Det står i maunalen att man ska välja Video för att hitta och redigera sina inspelningar. Nu kommer jag ju åt mina inspelningar ändå via Media-knappen men då kan jag inte använda OPT+ för att hantera filerna. Något som känns igen?

#57

Postad 19 december 2013 - 16:29

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Enligt manualen när man trycker på Menu så ska man kunna välja bla Musik, Video, Foto. Dessa tre val kommer inte upp hos mig, jag får bara de tre andra. Det står i maunalen att man ska välja Video för att hitta och redigera sina inspelningar. Nu kommer jag ju åt mina inspelningar ändå via Media-knappen men då kan jag inte använda OPT+ för att hantera filerna. Något som känns igen?

Kan svara mitt eget inlägg efter kontakt med Boxer och Humax. Manualen som medföljer Boxen verkar vara den som gäller Humax egen mjukvara. Vi som köpt från Boxer har modifierad mjukvara som det redan talats om i tråden och den verkar ha mindra funktionalitet i vissa avseenden, bla ska USB-porten bara fungera för WiFi-stickan. Sen kan man ju undra varför det inte går att låsa enskilt inspelat program som det går i originalmjukvaran?

Är det någon som vet om det är Humax som gör Boxers mjukvara eller hur Boxer fått ett snapshot av en gammal Humax-mjukvara som de sedan utvecklar helt parallellt oberoende av Humax egen vidareutvecking av mjukvaran?

#58

Postad 20 december 2013 - 10:53

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Vi som köpt från Boxer har modifierad mjukvara som det redan talats om i tråden och den verkar ha mindra funktionalitet i vissa avseenden, bla ska USB-porten bara fungera för WiFi-stickan.


Menar du att densamma box som säljs av t ex Elgiganten har en annan mjukvara än samma box som säljs av Boxer själva ?!

#59

Postad 20 december 2013 - 15:26

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Menar du att densamma box som säljs av t ex Elgiganten har en annan mjukvara än samma box som säljs av Boxer själva ?!

Ja, det är så jag förstått det när jag läser tidigare inlägg i tråden. Även när jag pratade med Humax support (egentligen externt bolag som tar hand om Humax-supporten åt dem) så finns det nyare programvaror än den som sitter i Boxers variant.

#60

Postad 29 december 2013 - 11:17

uffejansson
  • uffejansson
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag köpte en box från Boxer för 3 veckor sedan och den fungerar kanon med undantag av just problemet med USB och Media-hanteringen som Video, foto och music som inte fungerar pga specialprogramvara för Boxer.

Frågan är om det går att ladda in annan firmware för att aktivera dessa funktioner igen.. :mellow:

#61

Postad 06 januari 2014 - 13:46

bo2
  • bo2
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Man kan fråga sig VARFÖR SKILJER dom sig åt??
går man in på denna sida.. http://www.humaxdigi...r-hd__hd_2.html så skulle det klart kunna fungera med media via USB.. märkligt om Boxer skulle få ändra på detta i mjukvaran!!
Hoppas på att fler ifrågasätter detta i denna tråd!!

Ställde frågor till Boxeridag :

Finns det olika Humax BXR HD+2? och när det gäller Humax firmware, skiljer det sig var och när man köper den?
Frågan är om det går att ladda in annan firmware för att aktivera dessa funktioner igen??
OCH till sista frågan:
Till vänster om till/från- knappen på framsidan visas information om vilken kanal man knappat in.
Vet du, eller någon annan om det går att reglera ljusstyrkan på denna info?.




Här kommer lite svar från Boxer idag!!

Humax BXR-HD+2 började säljas hos återförsäljare för ungefär 1 år sedan och då ingick inte
On Demand funktionen i dessa boxar. On Demand funktion lades in i Humax BXR-HD+2 vid senare tillfälle när vi lanserade On Demand och började sälja denna box. För att få hjälp med uppdatering av din mjukvara samt ljusstyrkan som du nämner ovan ber jag dig kontakta våran tekniska support per telefon på nummer 0771-21 10 00 för vidare hjälp. Ha en trevlig dag

Redigerat av bo2, 06 januari 2014 - 14:56.


#62

Postad 06 januari 2014 - 15:19

uffej51
  • uffej51
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag skickade tillbaka min box den 3/1 till Boxer med hänvisning till att boxen jag beställde inte uppfyllde de krav jag hade på funktionalitet.
Då funktionerna gällande bl.a. USB-porten inte överensstämde med den beskrivning som fanns i manualen så krävde jag att köpet skulle hävas....och så blev det.

Jag kommer nu att köpa boxen via annan återförsäljare och då med Humax egna programvara.
Det går tydligen inte att ha dessa funktioner om man samtidigt skall ha On Demand......

Redigerat av uffej51, 06 januari 2014 - 15:21.


#63

Postad 06 januari 2014 - 20:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Undringar från en som hittills kör Topfield men snart måste byta pga teknikens halveringstid...:
1) Vad skall det vara för nytta med On Demand???
2) Kan man koppla på en större hårddisk än vad som finns med boxen? Räknar med att den snart fylls med HD-material.
3) Vad har man för möjligheter att överföra inspelningar via nätverket till sin NAS/PC?
4) Är boxen försedd med webbläsare så man kan komma åt SVT-Play också?

#64

Postad 06 januari 2014 - 20:53

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Tack för infon! Efter att ha kollat lite mer på den danska testen så var jag och handlade en box idag :) Positivt överaskad så långt, tror nog jag vänjer mig rätt fort vid denna. Skip-knapparna hoppar -0:15/+2:00 så det hjälper ju till att komma förbi reklamen snabbt. Den verkar också funka bra med mitt V2.2 kort. Återkommer nog med fler synpunkter och frågor varefter!

Är själv i samma läge nu som du var i somras...
Måste snart skifta från TF5710HDMI till något nyare för att kunna se HD och ett antal kanaler jag betalar för men inte kan se.

Har du någon feedback på hur det gick sedan, nu när du har kört den ett antal månader???

#65

Postad 06 januari 2014 - 21:08

uffej51
  • uffej51
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

1) Vad skall det vara för nytta med On Demand???


ja, det kan man undra......?

Det är inget jag vill ha om det skall ske på bekostnad av andra funktioner........

#66

Postad 06 januari 2014 - 23:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag skickade tillbaka min box den 3/1 till Boxer med hänvisning till att boxen jag beställde inte uppfyllde de krav jag hade på funktionalitet.
Då funktionerna gällande bl.a. USB-porten inte överensstämde med den beskrivning som fanns i manualen så krävde jag att köpet skulle hävas....och så blev det.

Jag kommer nu att köpa boxen via annan återförsäljare och då med Humax egna programvara.
Det går tydligen inte att ha dessa funktioner om man samtidigt skall ha On Demand......

Hej, jag undrar var man skall kunna hitta en icke-Boxer version? Det jag hittat på nätet är hela tiden BXR-HD+2 vilket tyder på Boxer-version. Vad har den egentligen för beteckning hos HUMAX i original?

På El-Gigantens sida så ser man i de detaljerade specifikationerna följande:
- Nätverksanslutning: Ja
- WiFi: Nej
- Uppspelning av media via USB: Nej

Jag har läst bruxen som var länkad från Prisjakt och då ser man ju att där står det att man kan spela upp från intern disk och från USB-lagring samt att man kan kopiera filer fram och tillbaka mellan USB-lagring och intern disk.
Hur funkar detta kan man undra???
Den här nätverksanslutningen (via Ethernet-porten), är den sådan att man kan koppla upp mot andra nätverksenheter, tex en NAS för att lagra/spela upp media?? I den brux jag har sett står det att den bara är för service....

Tacksam för all info från riktiga användare!

#67

Postad 06 januari 2014 - 23:31

uffej51
  • uffej51
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Bl.a. Dustin har en inte-Boxerversion om man får tro på beskrivningen.....tror att beteckningarna på boxen är samma oberoende av firmware...man behöver nog ringa runt för att vara säker innan man handlar....skall iallafall jag göra i morrn....


#68

Postad 07 januari 2014 - 10:05

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Undringar från en som hittills kör Topfield men snart måste byta pga teknikens halveringstid...:
1) Vad skall det vara för nytta med On Demand???
2) Kan man koppla på en större hårddisk än vad som finns med boxen? Räknar med att den snart fylls med HD-material.
3) Vad har man för möjligheter att överföra inspelningar via nätverket till sin NAS/PC?
4) Är boxen försedd med webbläsare så man kan komma åt SVT-Play också?


1. Hyra film från SF-anytime eller nordisk film. Samt tillgång till diverse playkanaler beroende på vilket kanalpaket man har.
2. Antagligen inte.
3. Inga, på alla boxar (oavsett märke) som säljs via boxer är dessa funktioner spärrade, antagligen ett krav från programbolagen som innehar rättigheterna.
4. Nej men bla. svt-r finns i on demand-innehållet.

Det är olyckligt att de inte bytt modellbeteckning på den nya on demand-versionen och den äldre BXR-HD+2. Det är upplagt för missförstånd:(

Redigerat av Legion, 07 januari 2014 - 10:18.


#69

Postad 07 januari 2014 - 13:47

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

2. Antagligen inte.

Boxen går att få med 1TB-disk från England, och disken går naturligtvis att byta ut, om man så önskar.
Patchar man FW går det också att spara till tex NAS.

Spara till USB-disk, kan kanske tom gå utan patchat FW.

Redigerat av frollic, 07 januari 2014 - 13:52.


#70

Postad 07 januari 2014 - 13:52

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag var just på Elgiganten och pratade ed en säljare om den här Humax-boxen....
Det han berättade (om det nu är sant) diskvalificerar den här boxen helt och hållet för mig...

1) Nätverkskontakten som finns är utan funktion, man kan tex inte koppla upp sig mot enheter på sitt hemmanät.
Denna funktion är en av huvudpunkterna i beskrivningen av "Home Networking" på Humax egen sida för England. Här kallas boxen "HDR-2000T 500GB FreeWiew+ HD Digital TV Recorder", kanske är det en annan hårdvarumodell???

2) Det går inte att ansluta en hårddisk till USB och sedan överföra filer till/från boxens egen HDD.
Det är också något som beskrivs av Humax som en feature....

3) Finns ingen WiFi över huvud taget.

4) Om man vill titta på Play-kanaler så måste man köpa en SAGEM On-Demand-box, för med HUMAX går det inte.
Och i vart fall så kan man då bara se det som de har behagat bygga in.

Nu vet jag inte hur kunnig säljaren var egentligen, men han verkade som om han visste... :(

Det jag vill kunna göra är:
- Se alla Boxerkanalerna inklusive HD (jag abonnerar på Boxers baspaket men kan inte se allt nu)
- Se egna media (filmer tagna med mobilen, bilder mm) som ligger på min nätverkskopplade NAS
- Kopiera inspelningar från den inbyggda disken till NAS för backup
- Kopiera media från NAS eller USB till den inbyggda disken
- Se Playkanaler och YouTube från nätet (SVT-Play, TV4-Play osv)

Det verkar som om bara den första punkten går att göra med denna Boxer-saboterade PVRT... :angry:

Boxen går att få med 1TB-disk från England, och disken går naturligtvis att byta ut, om man så önskar, alt häkta på en extern disk eller spara till tex NAS.

Om man köper från England är det då HDR-2000T Freewiew som gäller? (med annan diskstorlek än 500GB)
Och kommer det att fungera med Boxerkortet i Sverige så att man kan se de kanaler som är kodade?

#71

Postad 07 januari 2014 - 13:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

1) Nätverkskontakten som finns är utan funktion, man kan tex inte koppla upp sig mot enheter på sitt hemmanät.
Denna funktion är en av huvudpunkterna i beskrivningen av "Home Networking" på Humax egen sida för England. Här kallas boxen "HDR-2000T 500GB FreeWiew+ HD Digital TV Recorder", kanske är det en annan hårdvarumodell???

2) Det går inte att ansluta en hårddisk till USB och sedan överföra filer till/från boxens egen HDD.
Det är också något som beskrivs av Humax som en feature....

3) Finns ingen WiFi över huvud taget.

4) Om man vill titta på Play-kanaler så måste man köpa en SAGEM On-Demand-box, för med HUMAX går det inte.
Och i vart fall så kan man då bara se det som de har behagat bygga in.

Nu vet jag inte hur kunnig säljaren var egentligen, men han verkade som om han visste... :(

Det jag vill kunna göra är:
- Se alla Boxerkanalerna inklusive HD (jag abonnerar på Boxers baspaket men kan inte se allt nu)
- Se egna media (filmer tagna med mobilen, bilder mm) som ligger på min nätverkskopplade NAS
- Kopiera inspelningar från den inbyggda disken till NAS för backup
- Kopiera media från NAS eller USB till den inbyggda disken
- Se Playkanaler och YouTube från nätet (SVT-Play, TV4-Play osv)

Allt det där funkar i UK-versionen, utom play-kanalerna. Hur många av funktionerna funkar out of the box, och vilka som kräver patchat fw vågar jag däremot inte svara på.
Eller ja, WIFIn får du ju i värsta fall lösa externt, via ethernet-kabel ut från boxen, om du inte kan hitta en dongel som stöds av OSet.

Dock har den Engelska Freeview-versionen andra problem/features, som man måste avgöra om man klarar sig utan.

https://www.minhembi...howtopic=277474

Redigerat av frollic, 07 januari 2014 - 14:02.


#72

Postad 07 januari 2014 - 15:33

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Det finns en wifi-dongel att köpa till boxen. Den ingår gratis om man köper via boxer.

#73

Postad 07 januari 2014 - 15:41

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det finns en wifi-dongel att köpa till boxen. Den ingår gratis om man köper via boxer.

Nu hittar jag inte dongeln och dess pris vid en snabb sökning på nätet, men gissningsvis får
du mer för pengarna om du köper en router och parar ihop med ditt befintliga WLAN, än USB-pinnen.
Inte bara får du (som oftast) 4 ethernet-portar på köpet, men även externa antenner, som ger bättre
mottagning.

#74

Postad 07 januari 2014 - 16:10

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Min D-Link router står 4m ifrån TV-platsen i ett angränsande rum (gipsvägg) så jag tror det är OK med dongle.

Har just kollat på Boxers sida ang. Humax och där framgår det följande:
- Boxen är On-Demand vilket innebär Internetkontakt via WiFi (medföljande dongle) eller RJ45 (trådat), så att nätet inte skulle funka är nys.
- De skriver om play-tjänster men inte om hur det går till, skall de ha betalt för att man vill se på tex SVTPlay?
- Om man skaffar Boxer och binder i 24 månader så betalar man 1495 för boxen i st. f. 3995.

Man kan undra ifall det gäller samma pris ifall man har haft Boxer sedan 8-9 år tillbaka?
Sen är det så att om man tittar på Prisjakt så ligger denna box på 3290 (tex Webbhallen mfl), kan prisskillnaden till 3995 vara den här WiFi-donglen som "ingår"???

#75

Postad 07 januari 2014 - 17:05

uffej51
  • uffej51
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Bl.a. Dustin har en inte-Boxerversion om man får tro på beskrivningen.....tror att beteckningarna på boxen är samma oberoende av firmware...man behöver nog ringa runt för att vara säker innan man handlar....skall iallafall jag göra i morrn....


citerar mig själv här nu.......

Jag precis beställt en box från nettosat.se och försäljaren kollade upp att den inte hade Boxer-firmware och han tipsade mig om att klicka bort "Automatisk uppdatering" innan jag ansluter antenn.
Samtidigt låter det lite märkligt om Boxer skall ha behörighet att uppdatera firmware på utrustning de inte har sålt eller ansvarar för......

Får den på torsdag och återkommer ev. efter lite testande.

#76

Postad 07 januari 2014 - 17:18

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 1
När det gäller firmware på Humax-boxar så är det diskuterat i den här andra tråden om modifieringar etc och där skrivs det att man inte kan göra så mycket för de krypterar koden etc.
Men jag tror att man kan stämma Humax i så fall, för stora delar av firmware är open-source under GNU Public License och då är de tvungna att lämna ut källkod på allting (även egna tillägg) på förfrågan från en apparatägare!

Så här står det på en av de sista sidorna i "Humax BXR_HD"-manualen som man kan ladda ner från Humax:

OPEN SOURCE-PROGRAMMEDDELANDE
HUMAX produkter använder vissa operativsystemsprogram för open source som distribueras enligt GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 2 och GNU LESSER GENERAL LICENSE Version 2.1, var och en som publicerat av Free Software Foundation, Inc.

Följande GPL- och LGPL-programkällkoder som används i den här produkten kan erbjudas och det här erbjudandet gäller i upp till tre år från datum för originalhämtningen av programvaran eller inköp av produkt innehållande sådan programvara.
Kontakta oss på adressen [email protected].

GPL-programvara
- linux
- busybox
- avinfo
- LGPL-programvara
- uClibc
- libexif
- id3lib

FreeType License (FTL) Software
- freetype

Delarna i den här programvaran omfattas av upphovsrätt © <2007> FreeType Project (www.freetype.org). Med ensamrätt.



Så ifall nån vill titta efter (och som kan bena upp i koden) så borde det vara möjligt att se ifall de har infört några Boxer-specifika spärrar...

FRÅGOR:
Är det någon här som lyckats att logga in på boxen via telnet och därigenum kunnat nå fram till etc-directoryt?
Vad är login i så fall?
Har någon startat upp ftp-servern i boxen också?

BOXER-uppgift
När jag var på Boxers site och läste kom jag till en uppgift som jag hajade till inför:

Denna box ger dig möjlighet att spela in inte mindre än 4 samtidiga HD-inspelningar samtidigt.

Det verkar nästan för bra för att vara sant!
Är det någon här som kan bekräfta detta?

Redigerat av Bo_B, 07 januari 2014 - 17:27.


#77

Postad 07 januari 2014 - 19:03

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

De skriver om play-tjänster men inte om hur det går till, skall de ha betalt för att man vill se på tex SVTPlay?

Allt on demand är gratis (än så länge) utom hyrfilm givetvis. Det är dock olika vilka playkanaler som ingår beroende på vilket kanalpaket man har. Det finns inte heller nån abbonemangskostnad.

På "mitt boxer" har jag erbjudande om denna boxen inkl. wifi-dongel för 995:- om jag tecknar mig för boxer max 24 mån. Funderar på att hoppa på det då det är rätt prisvärt, jag ska ju ändå fortsätta med boxer tänkte jag.

Redigerat av Legion, 07 januari 2014 - 19:11.


#78

Postad 07 januari 2014 - 20:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
För mig var det 1995:- vid förlängning av Boxer med 12 månader.
Jag frågade om din uppgift men de sade sig inte ha något åt mig om jag förlängde 24 månader utan bara 12.
Fick ett antal frågetecken uträtade också, bla att detta med play är rätt så begränsat.
Men jag kan ju alltid sätta dit en liten medialåda på en annan HDMI-ingång till TV:n och köra play/youtube via den.
Synd att Google ChromeCast är så begränsad bara, den skulle ha varit perfekt att komplettera med bara den hade klarat av svenska playkanaler....
Fördelarna med denna box kanske uppväger nackdelarna i alla fall. Man får ju se HD och ett antal extra kanaler som jag betalar för nu men inte kan se.

#79

Postad 07 januari 2014 - 20:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Min D-Link router står 4m ifrån TV-platsen i ett angränsande rum (gipsvägg) så jag tror det är OK med dongle.

förutom att pinnen (iaf den som säljs på ebay) bara stöder 150 mbit.....

Jag har Humax HDR-FOX T2 Freeview+, med 1TB disk, kostade väl runt 2500 kr inkl frakt på engelska eBay, kommer åt den via LANet (med hackat fw har den ett webinterface), kan flytta filer, spara externt, plocka bort skyddet på de inspelade programmen, mm ...

HDR-2000T-modellen har jag för mig saknar CAM-slot.

Redigerat av frollic, 07 januari 2014 - 20:55.


#80

Postad 07 januari 2014 - 23:23

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Har haft Humaxen ett par veckor, men knappt använt den ännu.
Provade idag att hämta hem avsnitt 1 av stjärnorna på slottet via SVTr då jag missat det.

Det gick väl bra att hämta det, men döm av min förvåning när "inspelningen" är pixlig med streck och fyrkanter som far omkring och hackande ljud emellanåt, som vid dålig mottagning. :blink:
Hur kan det komma sig? :huh:

#81

Postad 07 januari 2014 - 23:31

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Så deras "play"-funktion är nån sorts av download i stället för streaming då?
I så fall lär det ta bra lång tid innan man kan titta på det om man inte har gigabit-fiber förstås.
Har själv 100M fiber men ingen Humax-box.
Funderar på att koppla in en media server av nåt slag parallellt med en box till TV:n för att hantera detta med play och youtube mm.

#82

Postad 08 januari 2014 - 10:05

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Nejdå, kan kan börja titta på ett program efter bara en liten stund efter man börjat ladda ner det. Men det sparas också på hårddisken om man vill se det senare.

Boxererbjudande vid tecknande 24 mån kanalpaket max. Humax on demand 995:-

Bifogad fil  boxer.png   346,84K   28 Antal nerladdningar

Redigerat av Legion, 08 januari 2014 - 10:12.


#83

Postad 08 januari 2014 - 10:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
OK, när jag skrev av din webadress så hittade jag också detta erbjudande. Men det gäller bara Boxer-Max och jag har Boxer-Mix, som är betydligt färre kanaler och kostar mindre. Så det är väl därför som de har en sådan prisskillnad.
Jag beställde en box igår och fick då också behålla mitt nuvarande abonnemangspris under bindningstiden, dvs ingen höjning i februari.
Får hålla tummarna för att det skall fungera nu.
I vart fall så behöver man inte byta kort så jag skall i alla fall kunna titta på mina gamla inspelningar i Topfield-boxarna genom att flytta kortet. Det kortbyte som de krävde för några år sedan ifall man ville se MPEG-4-kanalerna behövs inte längre. Jag bytte aldrig eftersom Topfield inte kan läsa MPEG4 i alla fall och det var tveksamheter med kompatibiliteten med Topfield då.
Nu är det bara att avvakta leverans....

#84

Postad 10 januari 2014 - 13:47

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Jag pratade med Boxer för 2 timmar sedan, innan jag hittade denna tråden, och "hotade" med att säga upp mitt abb. som går ut sista mars.

Jag ville först och främst minska antalet kanaler till Flex 16 eller alt. säga upp.

Boxer kontrade då med Boxer Mix för 199.- samt extra för 110.- (totalt 309.-) i 24 mån.
Eftersom jag är kund sedan drygt 10 år, så fick jag xtrakortet gratis i 6 mån samt en Humax BXR-HD+2 för 995.-.
Tycker att det känns om en ok deal (har idag Max för 274.- + extrakort för 130.- totalt 404.-)
För ytterligare 10.- kan man åxå få "Hela huset" dvs ett xtrakort till.

#85

Postad 10 januari 2014 - 14:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag fick min box igår kväll och det fanns ett kort med i sändningen fast han hade sagt att det inte skulle göra det...
Så jag testade kortet idag i mina gamla Topfield TF5710HDMI boxar och resultatet var:
1) Man kan se på kodade sändningar om man har kortet isatt
2) Men när man spelar upp inspelningar gjorda på kodade kanaler förut så funkar det inte.
Boxen visar bara upp meddelandet "sätt i kortet" fast det redan sitter där.

Så det verkar som om de nya korten är inkompatibla med gamla Topfield PVRt-boxar. :angry:

Chattade just med Boxer och de säger att de kan fixa med mitt gamla kort så att det fortsätter att funka för att spela av inspelat material även efter 14 dagar då det annars inaktiveras när det nya kortet blir mitt enda abonnemangskort.
Anledningen till det nya kortet är att det krävs för deras OnDemand-tjänst via Internet...

Just nu är båda korten fungerande, men inte fullt ut i min Topfield.
Få se hur det går....

Om det inte funkar så får jag frugan på mig!
Massor av Lyxfällan, Arga Snickaren, Poirot mm inspelat på kanalerna 3, 5, 7, 9 etc som hon vill se längre fram....

#86

Postad 10 januari 2014 - 15:35

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Problemet är inte att det nya kortet är inkompatibelt med Toppyn. Det som händer är att du har krypterade inspelningar, när du skall spela upp en sådan fil så frågar den kortet efter krypteringsnyckel men då matchar förfrågan det inte det nya kortet. Gör du en ny inspelning med det nya kortet så kommer det sannolikt att funka, men då kan du inte spela upp dem med det gamla kortet.
Om inte jag missminner mig kan man väl få den boxen att avkoda inspelningar så de lagras okrypterat? I så fall går de att spela upp helt utan kort, vilket har åtskilliga fördelar.

#87

Postad 10 januari 2014 - 16:28

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Få Topfield att avkryptera inspelningar?
Jo, jag hade också för mig detta så jag konsulterade min gamla dokumentation för TF5700 (jag har ingen manual till den 5710HDMI jag har bytt till nu efter att den gamla boxen dog).
Där har jag i vart fall antecknat följande sekvens för att avkoda inspelningen:
1) Stäng av MyStuff
2) I Arkivet: markera inspelningar med röd knapp (en siffra visas på varje)
3) Tryck REC-knappen, nu startar avkodningen

Så jag provade att göra så med en inspelning av Lyxfällan och det som hände var att när jag tryckte REC så startade avspelning av programmet.
Jag trodde att det skulle innebära att det avkodades också så jag lät hela programmet köra klart och när det var gjort så återvände jag till arkivmenyn och hittade Lyxfällan-filen men den hade fortfarande sitt bruna dollartecken och det gick inte att spela upp utan kortet... :(

Så det verkar inte som om avkrypteringen funkar på detta sätt i en TF5710-box...

#88

Postad 12 januari 2014 - 22:01

hilife
  • hilife
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen en BXR-HD+2:a från boxer och fick samma problem som nånannan här redan fått med antennen med "kortsluten antenn".
Hade tidigare en maximum t8000box som nu behövde lämna plats då den inte hade HD möjlighet. Min maximumbox hade 5v ut på antennen och jag använde en aktiv antenn från biltema som kräver matning. Denna antenn hade ingen egen matning så nån "dubbelmatning" var inte fråga om här. Antennen krävde 5v från boxen och så kördes antennen från den tidigare boxen utan problem.
När jag kopplade in humaxen så gjorde jag en kanalsökning genom wizarden i boxen. Då fick den in 10 kanaler när antennen inte var strömmatad. Sen när konfigen var klar startade jag 5volt utgången på Humaxen och gjorde en nu automatisk sökning och fick in samtliga i Mix abb:et, så långt så bra.
Problemen började efter en stund. Humaxen skriver som tidigare sagt, "kortslutning i antenn". När 5v matningen stängdes av, försvann fel meddelandet. Problemet var ju då att flertalet av kanalerna fick för dålig mottagningsstyrka. Tänkte det var antennen så jag skaffade en ny likadan antenn. Fick EXAKT samma felmess efter några minuter. Då ringde jag boxer för jag misstänkte att Humaxen hade felaktig spänning ut, för låg eller för hög?
Boxerteknikern sa att jag skulle stänga av 5v, "då skulle det funka" men det gör det ju inte nämnde jag. Då funkar ju inte 75% av kanalerna. Vi gjorde en reset, fabriksåterställning. Då funkade den i 40min innan "antenn kortsluten" kom igen. Han förutsatte att min antenn hade en egen strömanslutning, trots att jag sa att jag måste ha matning från boxen. Vi kom inte längre.De fattade inte vad jag menade så jag släppte det.
Senare på kvällen snackade jag med en bekant och han sa att det kanske var utgången och antennen som inte matchade på nått vis och att jag fick störning av boxen när den själv skulle mata antennen. Han hade en extern 5v matning han köpt på Jula för 99:- Fick låna den och kopplade in. Sen har det funkat. PERFEKT.
Varför Humaxen gör så vet jag inte men jag kan tänka mig att rätt många har den här kombinationen. Det var inte gott om antenner kvar på Biltema när jag skaffade en ny så en och annan kanske berörs av detta? Det gav iaf en massa merjobb för min "gamla" antenn var det ju högst troligen inte fel på utan det är nått mishmash med boxens drivsteg ut till antennen. Det får jag väl anse ha bevisat. Jag trodde det bara var min box men felet verkar ju ligga latent i konstruktionen?
Jag är glad över att Boxen fungerar nu och så länge den gör som den ska får den leva med oss. Orkar inte krångla mer med Boxer. Det är en trevlig mottagare som gör det vi vill, tar emot HD kanaler och spelar in på flera kanaler samtidigt, precis som vår gamla mottagare. Den har stöd för on demand men det har jag inte kopplat in. Kanske i framtiden. Det följde en dongel för usb ingången och om ondemand blir större i framtiden kanske man använder det.

#89

Postad 12 januari 2014 - 22:36

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Vilken antenn från Biltema använder du? /Tor

#90

Postad 13 januari 2014 - 10:05

hilife
  • hilife
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej, hade en modell som hette 24134 först, den fanns inte inne när jag var där sist (gbg) så jag köpte en 24137, även den aktiv. Tyvärr var den rätt mycket större (bökigare) men funkar.

#91

Postad 13 januari 2014 - 10:07

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Det gav iaf en massa merjobb för min "gamla" antenn var det ju högst troligen inte fel på utan det är nått mishmash med boxens drivsteg ut till antennen. Det får jag väl anse ha bevisat. Jag trodde det bara var min box men felet verkar ju ligga latent i konstruktionen?

Mismash[sic] eller fel i boxens konstruktion tycker jag inte det verkar vara, allt i din beskrivning pekar på att förstärkaren i din antenn drar mer ström än boxen är avsedd att leverera. Kanske drar Biltemas antenn mer än konstruktörerna av boxen förutsåg skulle behövas.

#92

Postad 13 januari 2014 - 10:18

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Jag pratade med Boxer för 2 timmar sedan, innan jag hittade denna tråden, och "hotade" med att säga upp mitt abb. som går ut sista mars.

Jag ville först och främst minska antalet kanaler till Flex 16 eller alt. säga upp.

Boxer kontrade då med Boxer Mix för 199.- samt extra för 110.- (totalt 309.-) i 24 mån.
Eftersom jag är kund sedan drygt 10 år, så fick jag xtrakortet gratis i 6 mån samt en Humax BXR-HD+2 för 995.-.
Tycker att det känns om en ok deal (har idag Max för 274.- + extrakort för 130.- totalt 404.-)
För ytterligare 10.- kan man åxå få "Hela huset" dvs ett xtrakort till.

När jag pratade med dom om att ångra mig på Humax HD+2 boxen fick jag till svar att ja, tyvärr, vi kan inte bjuda på 3månader (som de först sagt, men nu inte skulle gälla då jag fick boxen till 995:- och som i vaanliga fall kostade 4000:-.....)
Blir till att hota med uppsägning nästa ggn.

Tycker Boxer funkar ok, men väldigt trött på deras halvhjärnslöa kundtjänst.

#93

Postad 13 januari 2014 - 11:08

hilife
  • hilife
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Mismash[sic] eller fel i boxens konstruktion tycker jag inte det verkar vara, allt i din beskrivning pekar på att förstärkaren i din antenn drar mer ström än boxen är avsedd att leverera. Kanske drar Biltemas antenn mer än konstruktörerna av boxen förutsåg skulle behövas.


Ja vad vet jag? Du har kanske rätt. Min förra box klarade att driva antennen så det är väl inte så fel att tro att Humax:en skulle ha möjlighet att göra det med? 5v ut på antenn är som jag förstår, en standard. Om en antenn kräver MER än vad mottagaren kan ge ut, borde fler än mig ha problem av samma art?

(en annan sak, varför är det så segt att skriva in inlägg här? Måste skriva låååångsamt för att bokstäverna ska komma med?)

#94

Postad 13 januari 2014 - 11:32

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Min förra box klarade att driva antennen så det är väl inte så fel att tro att Humax:en skulle ha möjlighet att göra det med? 5v ut på antenn är som jag förstår, en standard. Om en antenn kräver MER än vad mottagaren kan ge ut, borde fler än mig ha problem av samma art?

Skilj på spänning och ström. Spänning på 5V må vara standard, men jag känner inte till att det finns någon standard som anger hur mycket ström förstärkaren får dra/boxen måste kunna leverera. Kan ju tänkas att de mest populära förstärkarna drar mindre än Biltemas och därmed är det inte många som ser problemen, alternativt har de förstärkare som matas på annat sätt eller helt enkelt inga förstärkare alls.

#95

Postad 13 januari 2014 - 12:11

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Ja vad vet jag? Du har kanske rätt. Min förra box klarade att driva antennen så det är väl inte så fel att tro att Humax:en skulle ha möjlighet att göra det med? 5v ut på antenn är som jag förstår, en standard. Om en antenn kräver MER än vad mottagaren kan ge ut, borde fler än mig ha problem av samma art?

Nej det finns ingen standard på detta även om 5v är vanligt, vissa antenner vill ha 12-24v. Tex den Televes-antenn jag har måste ha ett separat nätaggregat.

#96

Postad 13 januari 2014 - 12:50

hilife
  • hilife
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jodå, du har säkert rätt. Det måste ju skilja något mellan boxarna. 5v utgången på Humax kanske inte alls har så mycket ström som min gamle Maximum hade? Det jag kollade innan jag köpte Humaxen var om den hade 5volt ut, det stod ju inget mer.

Biltema antennen har ju ingen medföljande strömförsörjning, det står så här i deras manual:

"OBS! Artikel 24-137 är en aktiv antenn som matas med ström via antennkabeln. Kontrollera att digitalboxen är utrustad med 5 V-funktion.
Annars montera en 5 V power inserter på antennkabeln"

Utifrån ett konsumentperspektiv tycker jag detta är det man kan kolla innan köp? I min värld ska det räcka och börja diskutera strömstyrkor i "vedertagna" spänningar är total överkurs för det stora flertalet tror jag.

#97

Postad 13 januari 2014 - 13:29

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Få också felmeddelande om kortsluten antenn på min nya ondemand box. Felet ligger inte i era antenner eftersom meddelandet dyker upp även då antennen inte är ansluten till mottagaren.

Ibland ligger meddelandet kvar på skärmen även fast bilden syns tydligt i bakgrunden. Vi får hoppas på lösning i nästa firmware, är det boxer eller Humax man ska ta kontakt med för att felanmäla?

Tur att man har en power-inserter liggande.. :)


EDIT: Pratade nyss med Humax-supporten hos Boxer, de hade inte hört talas om problemet med kortsluten antenn. Om vi är flera som ringer lyfter de förhoppningsvis ärendet till Humax. Killen på supporten lovade att de skulle försöka framkalla felet på sin mottagare.

Redigerat av mico01, 13 januari 2014 - 15:40.


#98

Postad 14 januari 2014 - 10:41

hilife
  • hilife
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag mailade boxer om detta igår med. Har inte fått något svar men det var mest info till dem och som du säger, uppmärksamma dem på det. Hoppas det kan ge något i andra änden i form av en ny firmware.

#99

Postad 14 januari 2014 - 11:05

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Vi får hoppas :) , tror tyvärr att E-post till Boxer bara hamnar hos någon som levererar standardsvar och inte för ärendet vidare. Det står t.o.m på deras hemsida att "Gäller ditt ärende teknisk support eller uppsägning av abonnemang föredrar vi att du ringer oss så att vi kan ge dig bästa möjliga service".

Har också skickat samma fråga till "Boxer-Teknik" här på forumet men inte fått svar än...

#100

Postad 14 januari 2014 - 14:15

hilife
  • hilife
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag fick svar nu, de ska titta på det lovade han. Vi får se vad som händer framöver då.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.