Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Videoprocessorer - Lumagen och MadVR

117 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 18 januari 2022 - 16:33

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Edit, det är alltså MadVR pc varianten som jag använder inte MadVR Envy.

Japp, kört det i ett par år.
Madvr beta 113 är den sista betan som inte är tidsbegränsad.

Redigerat av arcspin, 18 januari 2022 - 16:35.


#52

Postad 18 januari 2022 - 16:42

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Edit, det är alltså MadVR pc varianten som jag använder inte MadVR Envy.

Japp, kört det i ett par år.
Madvr beta 113 är den sista betan som inte är tidsbegränsad.

 

 

Vad krävs för dator till det? Funkar auto hz/ auto SDR/HDR då?

Går det baka in i tex plex och kodi? 



#53

Postad 18 januari 2022 - 16:58

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Det är grafikkortet som är det viktigaste.

Jag använder ett NVIDIA RTX 2080 och det klarar utan problem av de inställningar jag behöver.

 

Japp, jag har ställt in auto hz och du kan matcha i madvr vilken kalibrering du har på din projektor.
Sedan kan du justera inställningarna utefter upplösning och hz, plus en miljon andra sätt att personifiera madvr.

 

Ja, madvr går att använda med plex/kodi. Jag själv använder JRiver Media center.

 

 

Första inlägget i denna tråd beskriver allt du behöver veta för att få madvr att fungera.

 

https://www.avsforum...-madvr.2364113/

Bifogad fil(er)


Redigerat av arcspin, 18 januari 2022 - 17:20.


#54

Postad 18 januari 2022 - 17:04

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

JRIVER sitter med ett eget projekt och utvecklar motsvarande madvr funktionalitet men ämnat för "den vanliga användaren". Det vill säga inte en miljon olika inställningar som är svåra att förstå.

De är inte klar med utvecklingen men det kan vara intressant att följa utvecklingen om det finns intresse att på sikt få madvr funktionalitet "out of the box"

 

https://yabb.jriver....c,130657.0.html



#55

Postad 18 januari 2022 - 20:38

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Det går att bygga sin egna fulversion av en madVR Envy också med http://videoprocessor.org/ genom att stoppa i ett capturekort i en PC och sen låta videoprocessor appen använda vanliga madVR och sen skicka ut bilden genom ett grafikkort igen. 

 

Den saknar dock ljud passthrough än så länge så man får köra en splitter framför typ HDFury Vertex som då också kan plocka bort HDCP vilket inte capturekortet klarar av.



#56

Postad 18 januari 2022 - 21:44

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Kanske värt att lägga pengar på en bra Htpc och få testat tonemapping HDR.

Det värsta är ju grafikkortet, ser dystert ut idag med det.

Men ser att det finns Rtx 3060 i en del butiker, borde väl klara av det mesta även NGU AA för chroma upscaling.

 

Hur är det annars med alla inställningar, finns ju många filmer på youtube som går igenom detta.

Räcker det att ställa en gång när man är nöjd med funktionen eller behöver man "pilla" hela tiden?

 

 



#57

Postad 19 januari 2022 - 05:24

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Ett 3060 borde absolut räcka, jag började med att använda ett RTX 1060-kort men det var lite för klent, sen uppgraderade jag till 2080 och där finns all kraft som jag behöver.

Kolla i forum att grafikkortet fungerar och vilken drivrutinsversion som bäst kan används och till vilken windows version.

Jag har läst att det ibland kan vara strul med 3000-serien och strul med Win11.

 

När det väl fungerar och du har knappat in vilken nits projektorn ger ut samt vilken "styrka på HDR" och andra justeringar du tycker passar din biomiljö så behöver du inte göra mer. Jag gör inga justeringar mellan de olika filmerna jag ser.

 

Nu har Mathias från madvr igen tagit tag i betaversionen av madvr PC och den testprocessen har dragit igång efter en lång tids inaktivitet i.o.m att han tillsammans med några andra startade upp ett företag som utvecklar och säljer Madvr Envy.

 

Många med mig hoppas på att Mathias ska "bli färdig" med betaversionerna av Madvr PC versionen och på något sätt släppa en version 1.0 med polerat gränssnitt och färre men mer lättförståeliga reglage att justera. Mathias har inte gett någon tidsplan eller hur han vill tjäna pengar på Madvr PC-varianten så vi får nog leva med en beta ett bra tag till.

 

Men som sagt, alla beta efter beta 113 är tidsbegränsade men det är enkelt att prova en beta och sedan gå tillbaka till en äldre beta, om man nu vill testa den senaste betan.

 

Om du redan nu har en dator med ok grafikkortskraft kan du installera och testa madvr tillsammans med din mediaspelare för att få en känsla för programmet och dess inställningar och bekräfta att allt lirar som det ska.

Du kan justera Madvr så att det inte kräver en stor mängd GPU-kraft.


Redigerat av arcspin, 19 januari 2022 - 05:41.


#58

Postad 19 januari 2022 - 05:51

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Det här citatet från ett gäng i Kansas som testade olika projektorer mot varandra beskriver mycket väl styrkan hos Madvr.

JVC RS420 är det vi i Sverige kallar JVC X5500 och lanserade 2017.

 

"

Lastly, and a repeated comment from earlier, it was shocking to see how well madVR did with getting the older projectors up to snuff. Without the external processing that madVR provided the older projectors such as the JVC RS420 would have been utterly left behind. Their inability to process like the newer NZ series or even the NX series was very evident and in a repeated fashion. It was also amazing at how seamless the madVR did this. It just worked and people forgot that it was even working behind the scenes. Getting an RS420 to look like an RS3100 is no small feat, but madVR did it and it did it consistently.

"

https://www.avsforum...5#post-61340800


Redigerat av arcspin, 19 januari 2022 - 05:53.


#59

Postad 19 januari 2022 - 16:48

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0

Låter spännande detta, hade varit sjukt nice att få allt i 2:35 och slippa 2:40 16:9 format när det växlar hej vilt i filmer..
Har ett Nvidia quadro M4000 liggandes, vet inte om det är anpassat för detta, men kanske man borde prova. 



#60

Postad 27 januari 2022 - 17:23

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Då har man igång JRiver och madvr.

Filmer med HDR är ljusår från hur det såg ut innan.

Hade inte ens kunnat gissa att det är samma projektor innan och efter.

Ett stort tack till @arcspin för all hjälp. Det hade tagit mig en ansenligt längre tid innan jag hade fått igång det.



#61

Postad 27 januari 2022 - 17:55

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Wooohooo, kul att kunna var till hjälp.

Ha det så kul med tonemapping och med din "born again" projektor!

 

 

//arcspin



#62

Postad 27 januari 2022 - 18:56

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Då har man igång JRiver och madvr.

Filmer med HDR är ljusår från hur det såg ut innan.

Hade inte ens kunnat gissa att det är samma projektor innan och efter.

Ett stort tack till @arcspin för all hjälp. Det hade tagit mig en ansenligt längre tid innan jag hade fått igång det.

 

Vad blev det för spec på datorn då?



#63

Postad 27 januari 2022 - 19:29

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Tänkte först bygga en Htpc, men köpte ett grafikkort till min befintliga.

Ett Rtx 360 Ti för ett pris man blir mörkrädd av, men ett betydligt billigare alternativ än en Lumagen eller Envy.

Det är Gpu:n som är viktig, resten kan i stort sett kvitta.

Sitter och meckar nu med Flirc för att kunna styra Jriver med en vanlig fjärrkontroll.



#64

Postad 03 februari 2022 - 09:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Ni som har lite koll, kan ni inte starta en ny tråd om denna tonmappningslösning? Tycker det verkar intressant, säkerligen flera med mig😊

Redigerat av mcmike, 03 februari 2022 - 09:25.


#65

Postad 06 februari 2022 - 13:03

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Ni som har lite koll, kan ni inte starta en ny tråd om denna tonmappningslösning? Tycker det verkar intressant, säkerligen flera med mig

Tycker absolut vi ska starta en ny tråd om detta. Vem tar på sig det?



#66

Postad 07 februari 2022 - 05:41

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag kan ta på mig att starta en tråd som en faq om vad man behöver veta för att komma igång.

Jag ska försöka skapa en länklista forumtrådar som kan det här med madVR mycket bra.



#67

Postad 07 februari 2022 - 13:16

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Absolut - bra ide med att skapa en egen tråd om tonmappning även fast både Lumagen och MadVR gör detta med bravur. Jag skapade denna tråden från början och en videoprocessor gör ju så mycket mer så på senaste tiden har denna tråden glidiit lite...



#68

Postad 07 februari 2022 - 14:07

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Kan man låta allt gå genom en ”billig” htpc efter förstärkare och innan projj? Om man har tex kodi+ madvr på den?

#69

Postad 07 februari 2022 - 18:15

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Billigt tror jag inte du kommer undan med.

 

Du kan kolla in projektet, VideoProcessor.

 

 

 

""

VideoProcessor turns a computer into a 4k HDR capable live video processor by connecting a video capture card to a renderer and taking care of details such as conversion, timing and HDR metadata.

""

 

""

VideoProcessor is not an off-the-shelf applicance, you'll need to buy and connect a capture card, install drivers and play a bit with Windows and renderers; there will be some tinkering involved. Capture cards cannot capture HDCP protected data, VideoProcessor can only process what can be captured. If any of this is a blocker, you're better off looking at commercial video processors.

""

 

http://videoprocessor.org/


Redigerat av arcspin, 07 februari 2022 - 18:16.


#70

Postad 14 februari 2022 - 09:23

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag har skapat två nya forumtrådar en som berör madVR och en som berör ett alternativ till madVR, kallat JRiver JRVR.

 

Du hittar de här:

madVR

https://www.minhembi...howtopic=341995

 

JRVR

https://www.minhembi...howtopic=342000



#71

Postad 30 december 2022 - 18:32

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0

Tänkte prova madVR i helgen,,bara för test för att se hur det blir, dock har jag bara ett äldre 980 ti att tesa med, men är mest ute efter att se bildskillnaden, sen att det laggar är en annan sak, lite proof of concept, innan jag investerar i nya grejer, kan jag få till en bra bild med detta kortet ?



#72

Postad 05 januari 2023 - 11:23

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Hejohå! Lite småsugen på att putta in en Lumagen i min anläggning då jag inte alltid är jättenöjd med JVC dynamiska tonmappning i projen. Googlat runt lite men hittar ingen som säljer dessa i Sverige? Återförsäljare listas på NSHT men hittar inte produkter eller priser någontans.

 

Samt tips på beg gärna om ni har :)

 

Den modell jag är mest nyfiken på är 4242-18Gbps


Redigerat av Drem, 05 januari 2023 - 11:31.


#73

Postad 05 januari 2023 - 12:00

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Hejohå! Lite småsugen på att putta in en Lumagen i min anläggning då jag inte alltid är jättenöjd med JVC dynamiska tonmappning i projen. Googlat runt lite men hittar ingen som säljer dessa i Sverige? Återförsäljare listas på NSHT men hittar inte produkter eller priser någontans.

 

Samt tips på beg gärna om ni har :)

 

Den modell jag är mest nyfiken på är 4242-18Gbps

CinemaSolutions (www.cinemaSolutions.se) säljer Lumagen i Sverige.
Har för mig att "The Rock" också säljer dessa.



#74

Postad 05 januari 2023 - 12:41

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Tack Duddits, ska kika runt lite och höra mig för. Synd att man inte erbjuder trade-in deals som i USA. Tror faktiskt jag köpte min Radiance Pro 2020 genom en sån trade-in, direkt från Lumagen. Men precis som ovan här så vill jag nog hellre denna gången handla i Sverige. 



#75

Postad 05 januari 2023 - 14:02

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

NHST har agenturen från Sverige så det går nog att köpa lite varstans. Känns kul att intresset har ökat i Sverige, och jag skulle aldrig mer sätta ihop en egen anläggning utan videoprocessor. Vad den göra för DTM och t ex aspect ratio-hantering får man inte i ngn projektor.

 

Känns bra att ha bidragit en del av att skapa intresse, men lite synd att denna tråd också blivit mycket PC-vesrionen av t ex MadVR, inte riktigt samma sak utan mer en äpplen med päron.

 

Har ni vägarna förbi Laholm går det alldeles utmärkt att få en demo.



#76

Postad 05 januari 2023 - 15:21

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Håller med dig lirsa. Ser hellre också en mindre och tyst låda som gör allt detta istället för en stationär dator med allt vad det innebär. Har slängt ut lite krokar. Kollade runt på lite beg-sidor men hittade inte några till salu. 


Redigerat av Drem, 05 januari 2023 - 15:22.


#77

Postad 11 januari 2023 - 09:13

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Då är det en Radiance Pro 4442-18 på väg in  :) Det var ett tag sen det var en Lumagen i mitt system, så det får bli att läsa manualer och tech tips på hur man sätter upp bl a dynamisk tonmappning. Har direkt två frågor till er som kör JVC proj och Lumagen:

 

- I vilket läge skall projen stå för att ta emot den behandlade signalen, specifikt gällande dynamisk tonmappning. (Auto / HDR10?)

 

- Kalibrering är gjord med JVC Autocal, behöver den göras om då Lumagen kommer in i kedjan?

 

Over and out :)


Redigerat av Drem, 11 januari 2023 - 09:13.


#78

Postad 11 januari 2023 - 10:13

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Grymt kul Drem! Jag kan personligen inte hjälpa dig med dina frågor, utan applåderar mest att du klippt till. Blir kul att följa! 

 

Var köpte du din Lumagen och varför blev det just den modellen?


Redigerat av DPC, 11 januari 2023 - 10:13.


#79

Postad 11 januari 2023 - 12:36

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Grymt kul Drem! Jag kan personligen inte hjälpa dig med dina frågor, utan applåderar mest att du klippt till. Blir kul att följa! 

 

Var köpte du din Lumagen och varför blev det just den modellen?

 

Tack! Köper Cinema Solutions demo-ex. 4442 har två video out så tänker köra en signal in till tvn också. Har haft en Lumagen i anläggningen för många år sedan och var då mycket nöjd (ihop med en Sony VW95ES om jag inte minns fel). Inte varit riktigt nöjd i alla lägen med JVCs dynamiska tonmappning så det är egentligen största anledningen till att jag vill ha en annan lösning. Gillar det lilla formatet också, till skillnad från madVR PC baserade lådor med stora fläktar. Skulle tro att 80% av det jag kör är HDR-material. Resten blir bonus, som instant automatic AR switching och Non linear scaling (trevligt när man vill köra 16:9 tv-serier och sportevenemang etc på cinemascope format). Dessutom får jag en "HDMI-switch" för alla andra saker jag vill koppla in :)


Redigerat av Drem, 11 januari 2023 - 13:16.


#80

Postad 11 januari 2023 - 16:30

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Då är du i mkt goda händer om du behöver support!

 

Ja, Lumagen är ju tyst. MadVr vill man ha i ett annat rum än salongen.

 

Du får återkomma med intryck!



#81

Postad 13 januari 2023 - 03:26

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag har ganska nyligen köpt en Sony XW5000. Bilden i HDR var väl sådär

direkt ur lådan.

 

För ett par dar sen var Marcus från The Rock hemma och gjorde en kalibrering.

SDR blev riktigt jäkla bra och HDR blev klart mycket bättre.

 

Har själv sneglat på en videoprocessor ett tag. Tvekar lite pga det höga priset.

 

Gillar hur MadVR presterade och funkade. Men när man får höra om det höga

fläktljudet blir man klart tveksam. Har ju ett vanligt vardagsrum utan speciellt

rum för grejerna.

Här verkar Lumagen passa bättre.

För mig är tone mappingen främsta orsaken till att vilja ha en video processor.

Bildförbättringar blir bara en bonus.

 

Var kan man få bästa dealen på en Lumagen?

Och vilken modell ska man satsa på isf? Verkar lite rörigt med modellbeteckningarna.

Men 4242 med 18Gbps verkar vara modellen som passar med en snabb koll.



#82

Postad 13 januari 2023 - 07:07

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Finns det ingen mediaspelare som gör ”nästan” lika bra jobb? Apple tv med infuse blir ganska ok, men inte närheten av madvr vad jag förstått
Men hur är det med zappiti? Hade en sån hemma ett tag, men va ju innan började med hdr filmer mot projektor. Va en jäkla bra bild annars från den

#83

Postad 13 januari 2023 - 08:16

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Då är du i mkt goda händer om du behöver support!

 

Ja, Lumagen är ju tyst. MadVr vill man ha i ett annat rum än salongen.

 

Du får återkomma med intryck!

 

Hunnit sätta upp och testa lite, även om det egentligen inte fanns tid  :D  Första tanken är ju, varför har jag inte skaffat en sån här tidigare  :wub:  Ett stort lyft i bilden, speciellt HDR och tonmappningen. Precis som jag hade önskat så käkar denna JVCs egen dynamiska tonmappning till frukost :D Det är ett menysystem som tar lite tid att få kläm på, men för den som gillar att djupdyka och trixa med inställningar är det underbart. Finns massor med guider och tips på hur man går tillväga, samt folk som är mer än hjälpsamma (både Jim på Lumagen och Gordon på Convergent bl a, och Jacob på Cinema solutions som jag köpte av). User guiden är också bra skriven. Skulle tro att med en äldre projektor som kanske lämnar lite att önska vad gäller HDR så är en sån här apparat en skänk från ovan.

 

Jag har ganska nyligen köpt en Sony XW5000. Bilden i HDR var väl sådär

direkt ur lådan.

 

För ett par dar sen var Marcus från The Rock hemma och gjorde en kalibrering.

SDR blev riktigt jäkla bra och HDR blev klart mycket bättre.

 

Har själv sneglat på en videoprocessor ett tag. Tvekar lite pga det höga priset.

 

Gillar hur MadVR presterade och funkade. Men när man får höra om det höga

fläktljudet blir man klart tveksam. Har ju ett vanligt vardagsrum utan speciellt

rum för grejerna.

Här verkar Lumagen passa bättre.

För mig är tone mappingen främsta orsaken till att vilja ha en video processor.

Bildförbättringar blir bara en bonus.

 

Var kan man få bästa dealen på en Lumagen?

Och vilken modell ska man satsa på isf? Verkar lite rörigt med modellbeteckningarna.

Men 4242 med 18Gbps verkar vara modellen som passar med en snabb koll.

 

Finns lite tips på inköpsställen genom tråden. Ibland dyker de upp begagnade på säljsajterna men verkar försvinna snabbt, och det är väl främst US marknad vilket blir problemetiskt med tull och andra avgifter. Nåt att tänka på när du väljer modell är hur många video UT vill du ha. 4242 har två ut men en är dedikerad för audio. Nästa steg upp är 4442. Verkar finnas en 4xxx-C modell också, som är ännu mer kompakt i storlek. Den nya 5xxx serien är omdesignad internt med en förbättring av ljuddelen. Videodelen ser ut att vara densamma. 


Redigerat av Drem, 13 januari 2023 - 08:28.


#84

Postad 13 januari 2023 - 10:23

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Härligt att läsa Drem. Man blir lite sugen på att testa en Lumagen, det får jag erkänna.

 

Vad är det för signal som går till projektorn när man låter Lumagen tonmappa? Blir det SDR med BT2020?



#85

Postad 13 januari 2023 - 13:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Vad är det för signal som går till projektorn när man låter Lumagen tonmappa? Blir det SDR med BT2020?

Det väljer man själv utefter vad projektorn klarar av och presterar bäst med.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#86

Postad 13 januari 2023 - 14:28

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ett snip från manualen gällande ovan fråga:

 

For HDR you should select “SDR2020”, “SDRP3,” or “SDR709.” The best choice depends on the native “color Gamut” of the display, and if you are going to do a 3D LUT calibration. Generally, the HDR Flag is set to Off. The exception is that for JVC projectors the HDR Flag can be used to select a different projector memory while leaving its tone-mapping off



#87

Postad 14 januari 2023 - 21:56

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Ett snip från manualen gällande ovan fråga:

 

For HDR you should select “SDR2020”, “SDRP3,” or “SDR709.” The best choice depends on the native “color Gamut” of the display, and if you are going to do a 3D LUT calibration. Generally, the HDR Flag is set to Off. The exception is that for JVC projectors the HDR Flag can be used to select a different projector memory while leaving its tone-mapping off

Så i praktiken så gör den om HDR gamut till SDR men optimerar hur färgerna används (tone mapping)?
Om projjen sen kan använda mer av HDR gamuten så förlorar man lite?

Men om man har värsting JVC NX9 eller liknande som klarar mer kan skicka ut mer?

Hur är det med nya Sonys laser projjar? De ska ju klara över 80% av P3.. skickar man bara SDR kapar man

fötterna på dessa projjar? Eller?



#88

Postad 15 januari 2023 - 12:15

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Som jag förstår det behålls färgrymden beroende på vilken färgrymd du valt.

Alltså Lumagen/madVr klipper inte färgrymden bara för att du ställer in den på - SDRP3 i lumagenmenyn.

 

Det har mer att göra med att Lunagen/madVr inte ska trigga projektorn att ställa in sig i projektorns interna HDR mode och göra sin egen tonemapping.

 

"Generally, the HDR Flag is set to Off. The exception is that for JVC projectors the HDR Flag can be used to select a different projector memory while leaving its tone-mapping off"



#89

Postad 15 januari 2023 - 12:43

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Nån ide att test med 1060gtx kort? Alt ett 1080gtx?

#90

Postad 15 januari 2023 - 13:25

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Nån ide att test med 1060gtx kort? Alt ett 1080gtx?

Har för mig att 1060 är minimum kravet för madVr. Så det borde funka.



#91

Postad 15 januari 2023 - 21:27

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Jag har ganska nyligen köpt en Sony XW5000. Bilden i HDR var väl sådär

direkt ur lådan.

 

För ett par dar sen var Marcus från The Rock hemma och gjorde en kalibrering.

SDR blev riktigt jäkla bra och HDR blev klart mycket bättre.

 

Har själv sneglat på en videoprocessor ett tag. Tvekar lite pga det höga priset.

 

Gillar hur MadVR presterade och funkade. Men när man får höra om det höga

fläktljudet blir man klart tveksam. Har ju ett vanligt vardagsrum utan speciellt

rum för grejerna.

Här verkar Lumagen passa bättre.

För mig är tone mappingen främsta orsaken till att vilja ha en video processor.

Bildförbättringar blir bara en bonus.

 

Var kan man få bästa dealen på en Lumagen?

Och vilken modell ska man satsa på isf? Verkar lite rörigt med modellbeteckningarna.

Men 4242 med 18Gbps verkar vara modellen som passar med en snabb koll.

 

Har en Envy (extreme) i mitt vardagsrum ca 3m ifrån där jag sitter och tycker verkligen inte den stör (hör den inte), bara som input ang ljudnivån  :)



#92

Postad 19 januari 2023 - 15:28

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Har för mig att 1060 är minimum kravet för madVr. Så det borde funka.

 

Ok... dock inte i 4k eller? 



#93

Postad 19 januari 2023 - 16:00

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Ok... dock inte i 4k eller? 

Jodå, det har jag för mig. Kolla @arcspins första inlägg i MadVR tråden.


Redigerat av Duddits1, 19 januari 2023 - 16:02.


#94

Postad 19 januari 2023 - 17:07

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Jo, det går dock inte att använda särskilt många bildförbättringsalgoritmer.
Jag skulle rekommendera ett bättre grafikkort än 1060.

Jo, det går dock inte att använda särskilt många bildförbättringsalgoritmer eller dylikt.
Jag skulle rekommendera ett bättre grafikkort än 1060.




Jo, det går dock inte att använda särskilt många bildförbättringsalgoritmer.
Jag skulle rekommendera ett bättre grafikkort än 1060.[/quote]

Redigerat av arcspin, 19 januari 2023 - 17:07.


#95

Postad 22 juni 2023 - 07:41

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ny beta Lumagen Radiance Pro firmware:

http://www.lumagen.c...ancepro_updates



#96

Postad 22 juni 2023 - 09:26

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag hade en av mitt livs största hembioupplevelser i tisdags när jag fick chansen att besöka Arled i Lübeck. De hade så klart senaste madvr envy extreme mk2 med nya ai för rörelsehantering. Fick se med och utan processorn igång och det var påtagligt. Inser att det ngn gång behöver bli en madvr eller lumagen. 



#97

Postad 22 juni 2023 - 11:20

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Cool! Vet du vad algoritmen gjorde? Pratar vi om bildinterpolering eller behöll den original frame rate 24 bilder per sekund?

 

EDIT - läste lite på projectorcentral och den verkar klara av att arbeta med insignaler @24hz och skicka ut 60hz. Men då blir min fråga till dig - kunde man få till så det såg "filmlikt" ut eller blev det väldigt smooth direkt?


Redigerat av Mikael.Arvidsson, 22 juni 2023 - 11:28.


#98

Postad 22 juni 2023 - 12:23

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Nej. Jag fick typ 1,5 timma och det var så galet mkt att tala om att vi inte hann in i detaljer om envyn. Det som hann sägas var just att de lyfte fram algoritmen och att det är stor skillnad mot gamla envy extreme. Dock bråkade signalkedjan en del med envy så man kanske inte ska kasta sig över en sådan just nu. 
 

Det var filmlikt! Nu ska sägas att jag värdesätter flyt i bilden, men man fick ändå känslan av 24 fps. Precis lagom om du frågar mig. De körde del på em Christie med moddad lins och en Barco Freya +. Det är utan konkurrens den bästa bild jag sett. Hakan i backen!!!



#99

Postad 22 juni 2023 - 19:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Har svårt att se hur 60fps av 24 fps skulle bli filmlikt. Det är ju själva 24 fps som är det som gör det till "film".



#100

Postad 22 juni 2023 - 20:01

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Det är ju själva 24 fps som är det som gör det till "film".

I kombination med en slutartid på 1s/48 samt lite omtanke i mån av ljussättning, komposition, fokus, skärpedjup etc.

Kikar man på Michael Manns senare filmer, gjorda på HDCAM, ser det verkligen ut som billig video fastän det är i 24fps. Det skapar verkligen avsmak.

Men ja, interpolering är ett riktigt otyg och inte minst med tanke på rörelseoskärpan som filmmaterial redan har. Det blir aldrig något vidare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.