Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den "Svenska" avundsjukan!

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 maj 2019 - 19:47

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Jag och min fru har ett ganska brett nätverk med kompisar och bekanta, sällan vi har en obokad helg utan bjuder hem eller blir bortbjudna, skulle tro (om vi själva tar upp ämnet och jämför) att vi har mer samkväm än väldigt många andra i 40års åldern!

Iaf.

Både jag och min fru är väldigt lättsamma och gläds och kan glädjas åt eller med andra när något hänt, drömmar som slås in eller om någon köper den dära efterlängtade saken osv.

Vi blir genuint glada, nyfikna och ställer massa frågor och visar intresse, helt naturligt och aldrig med någon form av avund, vi kan vara glada att någon äntligen fått råd att köpa häst, själva skulle vi aldrig vilja ha en häst mm. men gläds åt dem och deras hobby som betyder så mycket för dem..

Nu till det tråkiga!

Sista året, har vi haft ett uppsving och kunnat infria en del drömmar, inköp och annat vi behöver, vill ha eller trånat efter, och sakta men säkert ser vi att avunden kommer! och det är inte ens dyra mojänger (läs Ferraris) utan sånt som i säkert många av ers ögon är en piss i sjön!

Droppen blev nu när jag efter många års drömmande återigen köpte en mc, inte ens dyr (typ 40k) 

Vet inte hur jag ska förklara det, är inte precis ute efter likes på fb eller liknande, men 4-5 av de närmaste karlarna som man pratat en del mc med kan inte ens glädjas, kommentera på fb eller ens nämna något när man träffas.

Känner jag har svårt att få ut i ord vad jag menar här, risken är att ni tror jag/vi är några uppmärksamhetstörstande i-landsmuppar, är verkligen inte så jag menar! och det är vi absolut INTE, utan bara undrar hur fasen folk fungerar!

Kanske bara ville skriva av mig, kanske någon förstår mellan raderna och vet precis vad jag menar och kan skriva en rad eller två om fenomenet!


Vännerna/bekanta är bra på många sätt, så vill ju inte säga upp bekantskapen för något ändå så trivialt, men jag är så förundrar över hur man så precist kan undvika att visa glädje för någon annan när det borde vara/komma helt naturligt!

 



#2

Postad 21 maj 2019 - 21:01

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
En MC i bra skick för 40.000 är väl ett fynd. Att bli avundsjuk på det är riktigt lågt.

Men det är kanske baksidan av lagom. Vi är vana i Sverige att inte göra stora anspråk men många kanske aldrig lär sig det genom att känna ödmjukhet, utan det blir istället bara en rutin. När det går välförtjänt bra för någon, som i det här fallet, slår avundsjukan till istället. Inte roligt alls.

Jag tycker lite synd om de som känner avund, de är nog inte speciellt lyckliga. I synnerhet de som känner avund mot sina egna bekanta. Det gör ju det dock inte det minsta roligare att bli utsatt för.

Med det sagt, grattis till MC-köpet! :)

#3

Postad 21 maj 2019 - 21:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Svårt att tänka mig att någon skulle bli avundsjuk för att ni köper en båge för 40k eller andra mindre saker.

Men de kanske bara är så småsinta.
Vi har vänner som alltid klagar när vi byter bil,köper tv,robotdammsugare ,hund osv å alltid efter några månader gör samma sak själva 😁

#4

Postad 21 maj 2019 - 21:47

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 4
Lämna FB. Det gjorde jag för 5 veckor sedan.

#5

Postad 22 maj 2019 - 08:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 4

Vet inte hur jag ska förklara det, är inte precis ute efter likes på fb eller liknande, men 4-5 av de närmaste karlarna som man pratat en del mc med kan inte ens glädjas, kommentera på fb eller ens nämna något när man träffas.

 

 

 

 

Känner jag har svårt att få ut i ord vad jag menar här, risken är att ni tror jag/vi är några uppmärksamhetstörstande i-landsmuppar, är verkligen inte så jag menar! och det är vi absolut INTE, utan bara undrar hur fasen folk fungerar!

 

Ledsen, men rent objektivt så vill jag påstå att det är just vad du nu framstår som (den exakta formuleringen får stå för dig). Du får inte likes på FB eller IRL och skriver en tråd om det i forumet. Lite självinsikt kanske är på plats ;)

 

Om någon av mina kompisar hade köpt en motorcykel är det inte alls säkert att jag kommenterat det, så till vida att det inte var något exceptionellt häftigt (vilket du själv skriver att det inte var). Likaså hade jag inte reagerat alls om jag köpt något liknande och kommentarer/beröm uteblev.

 

Du förväxlar antagligen ointresse för avundsjuka.



#6

Postad 22 maj 2019 - 08:23

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 2

Jag är en av dessa "avundsjuka" typer - jag ger i stort sett aldrig likes och har inte kommenterat något på Facebook på säkerligen 3 år. Det betyder inte att jag inte bryr mig, eller ens är avundsjuk - det betyder bara att jag inte engagerar mig i Facebook.



#7

Postad 22 maj 2019 - 08:38

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 1
Grattis till MC köpet! :)
Fakebook är mycket till fördärv, lämna det, verkar vara en j*vla press på dom flesta att allt ska vara så perfekt där, och vill ha massa tummisar för att må bra.
Du hade säkert inte ens haft såna här tankar om du inte hade haft fakebook.

#8

Postad 22 maj 2019 - 11:50

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Som sagt, svårt att få ut i text det fenomen jag vill diskutera/förundra mig över. Flera av er som kommenterat kunde inte läsa mellan raderna vad jag menade och tror på allvar jag skulle vara ute efter likes eller andra statussymboliska gärningar av vänner/bekanta.

Brist på ev. likes mm. är enbart för att indikera fenomenet.

Tankarna handlar livet till 99% utanför fb. Fb är inte alls vad fokus ligger på i min förundran! Det handlar alltså inte om att jaga likes som en fjortis utan extremt långt därifrån.


Ska se om jag kan texta ner ett exempel senare ikväll.

Lite skrämd av någon kommentar som verkligen är stolpe ut!

#9

Postad 22 maj 2019 - 14:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Som gammal Porsche körare så kan jag känna igen vissa saker, dock handlar det oftast inte om priset utan att man verkligen har slagit till.

Gäller samma sak när vi drar iväg till Spa eller Nürburgring, den känslan jag får är inte att vi har råd utan att vi verkligen gör slag i saken o gör det.

 

Och Facebook, lägg ner skiten.....



#10

Postad 22 maj 2019 - 15:33

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

TS?

https://www.youtube.com/watch?v=DezPYRelKaA


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 22 maj 2019 - 15:34.


#11

Postad 22 maj 2019 - 15:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Och Facebook, lägg ner skiten.....

 

Namnet är mer passande i GTA, Life Invader. ;) 



#12

Postad 22 maj 2019 - 16:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

jag tror att folk är lite mättade på facebook. Folk lägger i stort sett enbart ut skit som ingen bryr sig om.

En bild på en smörgås med en text "nu blir det frukost"

 

Eller en bild på sina fötter och skriver "nu blir det en springtur" och liknande vardagliga saker som varenda människa på hela jordklotet gör varje dag. Det är extremt ointressant för någon annan att engagera sig i.

 

Likadant med alla vardagliga bilder på ungar man ser hela tiden med en text "kan man bli sötare?" för alla andra är det en random ungjävel som inte sticker ut på något sätt.

 

så jag tror inte folk orkar bry sig längre hellre än att dom skulle vara avundsjuka när dom inte kommenterar en bild på en motorcykel (till exempel)

 

 

jag själv postar väldigt sällan inlägg på min privata facebook. Däremot har jag en fotosida med drygt 3300 följare med stort engagemang. Hade det inte varit för den så hade jag raderat facebook för längesen.



#13

Postad 22 maj 2019 - 16:21

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

jag tror att folk är lite mättade på facebook. Folk lägger i stort sett enbart ut skit som ingen bryr sig om.
En bild på en smörgås med en text "nu blir det frukost"

Eller en bild på sina fötter och skriver "nu blir det en springtur" och liknande vardagliga saker som varenda människa på hela jordklotet gör varje dag. Det är extremt ointressant för någon annan att engagera sig i.

Likadant med alla vardagliga bilder på ungar man ser hela tiden med en text "kan man bli sötare?" för alla andra är det en random ungjävel som inte sticker ut på något sätt.

så jag tror inte folk orkar bry sig längre hellre än att dom skulle vara avundsjuka när dom inte kommenterar en bild på en motorcykel (till exempel)


jag själv postar väldigt sällan inlägg på min privata facebook. Däremot har jag en fotosida med drygt 3300 följare med stort engagemang. Hade det inte varit för den så hade jag raderat facebook för längesen.


Lätt att se ner på folk som lägger ut bilder på t ex sina barn när man inte har några själv, är singel och nog kommer leva så?
/Fredrik

#14

Postad 22 maj 2019 - 16:31

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 1

Lätt att se ner på folk som lägger ut bilder på t ex sina barn när man inte har några själv, är singel och nog kommer leva så?
/Fredrik

 

Gött att det bara finns två möjliga livsutsikter - Lyckliga Facebook-familjen och forever alone. :D


Redigerat av mr.keyser, 22 maj 2019 - 16:33.


#15

Postad 22 maj 2019 - 16:32

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Det var väl inte Facebook specifikt som Mikolino menade, utan att ett flertal bekanta visat ointresse i verkliga livet också?

Det är ju svårt att tolka exakt hur folk betett sig utifrån ett foruminlägg, men jag uppfattar det som att de har visat aktivt, inte bara passivt, oengagemang.

Samtidigt så kan det ju mycket väl vara så att de inte gjort det medvetet eller avsiktligt.

#16

Postad 22 maj 2019 - 17:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Lätt att se ner på folk som lägger ut bilder på t ex sina barn när man inte har några själv, är singel och nog kommer leva så?
/Fredrik

 

jag ser inte direkt ner på folk. men du har lite rätt ändå. Hade jag haft barn så kanske jag också lagt upp bilder på mina :)

Det finns dock studier som visar att just barnbilder på facebook är dom mest irriterande bilderna som sprids på facebook. Jag har svårt att tro att det enbart var singel-män utan barn som var med i studien.



#17

Postad 22 maj 2019 - 18:27

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 4

Lätt att se ner på folk som lägger ut bilder på t ex sina barn när man inte har några själv, är singel och nog kommer leva så?
/Fredrik

 

Att se ner på folk som spamar flöden med intetsägande bilder på sina barn är bara sunt. Det behöver man varken vara singel eller barnlös för ;)



#18

Postad 22 maj 2019 - 18:46

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Att se ner på folk som spamar flöden med intetsägande bilder på sina barn är bara sunt. Det behöver man varken vara singel eller barnlös för ;)

 

Du kanske hittar någon du också en vacker dag.

 

/Fredrik



#19

Postad 22 maj 2019 - 18:58

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Lägger medvetet inte ut många bilder på FB med tanke på att FB äger rättigheterna till dessa bilder för all framtid. Vill inte att FB skall sitta på mina party/ fyllebilder eller bilder på mina barn.

#20

Postad 22 maj 2019 - 19:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Lägger medvetet inte ut många bilder på FB med tanke på att FB äger rättigheterna till dessa bilder för all framtid. Vill inte att FB skall sitta på mina party/ fyllebilder eller bilder på mina barn.

nej, facebook äger inte alls rättigheterna till dina bilder du lägger upp på facebook. bara en seglivad myt. 


Redigerat av andreassofus, 22 maj 2019 - 19:20.


#21

Postad 22 maj 2019 - 19:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Du kanske hittar någon du också en vacker dag.

 

/Fredrik

 

Din läsförståelse är inte vidare bra om du av det jag skrev drog slutsatsen att jag är singel.



#22

Postad 22 maj 2019 - 19:30

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 2

Lätt att se ner på folk som lägger ut bilder på t ex sina barn när man inte har några själv, är singel och nog kommer leva så?
/Fredrik

 

 

Du kanske hittar någon du också en vacker dag.

 

/Fredrik

 

Kan inte vara lätt att använda skor på med så ömma tår.

 

Gasoline_On_Fire_24082018144132-7kbFdqgHq.jpg



#23

Postad 22 maj 2019 - 19:35

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

nej, facebook äger inte alls rättigheterna till dina bilder du lägger upp på facebook. bara en seglivad myt. 

 

nja. Både och skulle jag säga (utan att vara helt säker)? De äger rätten att, så länge du har ett konto där, fritt använda och sprida bilden till tredje part... denna tredje part kan då fritt använda dessa bilder i exvis reklamsammanhang osv, utan att ange källa eller whatever. Litegrann som att den bilden är tagen på en allmän plats, kan man kanske tänka?

 

Upphovsrätten till bilden är dock alltid din.



#24

Postad 22 maj 2019 - 19:37

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Lägg ut bilder på sådant som kan tillföra den som ser bilden något så kanske det funkar bättre.
En plats som gör att den som ser kanske vill besöka...
En bild som gör att den som ser bilden skrattar...

Vardagliga bilder funderar jag inte ens på att vare sig kommentera eller likea

#25

Postad 22 maj 2019 - 19:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

nja. Både och skulle jag säga (utan att vara helt säker)? De äger rätten att, så länge du har ett konto där, fritt använda och sprida bilden till tredje part... denna tredje part kan då fritt använda dessa bilder i exvis reklamsammanhang osv, utan att ange källa eller whatever. Litegrann som att den bilden är tagen på en allmän plats, kan man kanske tänka?

 

Upphovsrätten till bilden är dock alltid din.

http://blogg.tkj.se/...lder-nu-heller/

 

https://www.howtogee...-own-my-photos/


Redigerat av andreassofus, 22 maj 2019 - 19:44.


#26

Postad 22 maj 2019 - 20:07

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Jag tolkar iofs TS ursprungsinlägg som att TS är frustrerad att folk inte genuint kan glädjas åt vänners/bekantas/andras framgång, utan snarare accepterar den stelt, eller fnyser åt den. TS försöker sedan illustrera detta med facebook-likes. Sedan stickspårade vi alla därifrån.

 

Men jag kan ha fel. :)

 

Däremot är det svårt att förvänta sig av någon annan person att denne ska veta vad den första har för förväntningar på vad som ska visas uppskattning på. Denna diskussion har jag haft med många personer som känner sig "ouppskattade".. Berätta då istället att du är stolt som fan och hur nöjd som helst; glid in samtalsämnet på kompisens båge om det är det som är grejen för dagen; som du är mest nöjd med osv. 



#27

Postad 23 maj 2019 - 20:47

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Ledsen, men rent objektivt så vill jag påstå att det är just vad du nu framstår som (den exakta formuleringen får stå för dig). Du får inte likes på FB eller IRL och skriver en tråd om det i forumet. Lite självinsikt kanske är på plats ;)

 

Om någon av mina kompisar hade köpt en motorcykel är det inte alls säkert att jag kommenterat det, så till vida att det inte var något exceptionellt häftigt (vilket du själv skriver att det inte var). Likaså hade jag inte reagerat alls om jag köpt något liknande och kommentarer/beröm uteblev.

 

Du förväxlar antagligen ointresse för avundsjuka.

Ungefär som du framstår som en egoistisk och osympatisk person.

 

Folk som bara gillar att stå i centrum och är självupptagna.

Och som hela tiden ska ha uppmärksamhet men aldrig kan ge nått tillbaka.

Finns allt för gott om det tyvärr.

Vad gäller facebook så kollar jag bara i dom grupperna jag är med i och flödet undviker jag.



#28

Postad 23 maj 2019 - 22:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Ungefär som du framstår som en egoistisk och osympatisk person.

 

Ok, det är ju din subjektiva åsikt. Svårt att bemöta om man vill vara objektiv ;)

 

Folk som bara gillar att stå i centrum och är självupptagna.

Och som hela tiden ska ha uppmärksamhet men aldrig kan ge nått tillbaka.

 

Pratar du fortfarande om mig? Vad har jag skrivit som fått dig att tro att jag vill "stå i centrum", är "självupptagen", och "ska ha uppmärksamhet utan att ge något tillbaka"? I så fall var jag otydlig för jag försökte förmedla motsatsen. Kan det möjligtvis varit så att du läste lite galet?

 

 

Vad gäller facebook så kollar jag bara i dom grupperna jag är med i och flödet undviker jag.

 

Jag har inte ett konto på facebook (eller något annat socialt media alls för den delen). Är det i samklang med din uppfattning om mig?



#29

Postad 24 maj 2019 - 06:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag vill bara skriva grattis till mc'n! Jag drömmer själv om en mc, men känner att det finns saker som står i vägen. Som att jag bor i Kiruna. Och att jag inte har mc-kort.

Njut av din mc och bry dig inte om andra! 😃

#30

Postad 24 maj 2019 - 07:35

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Njut av din mc och bry dig inte om andra!

 

När du kör mc så får du gärna bry dig om andra :P



#31

Postad 26 maj 2019 - 02:44

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Ok, det är ju din subjektiva åsikt. Svårt att bemöta om man vill vara objektiv ;)

 

 

Pratar du fortfarande om mig? Vad har jag skrivit som fått dig att tro att jag vill "stå i centrum", är "självupptagen", och "ska ha uppmärksamhet utan att ge något tillbaka"? I så fall var jag otydlig för jag försökte förmedla motsatsen. Kan det möjligtvis varit så att du läste lite galet?

 

 

 

Jag har inte ett konto på facebook (eller något annat socialt media alls för den delen). Är det i samklang med din uppfattning om mig?

Det var bara första meningen som syftade på dig!

Och det var inte så illa menat som det blev i skrift. skulle haft med en smiley som gjorde så här! ;)

 

Det andra var rent allmänt om folk i största allmänhet.



#32

Postad 26 maj 2019 - 07:49

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det andra var rent allmänt om folk i största allmänhet.

 

Tur man inte är som folk då, speciellt med tanke på alla folkmord , folksjukdomar... ;)



#33

Postad 26 maj 2019 - 08:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag tolkar iofs TS ursprungsinlägg som att TS är frustrerad att folk inte genuint kan glädjas åt vänners/bekantas/andras framgång, utan snarare accepterar den stelt, eller fnyser åt den. TS försöker sedan illustrera detta med facebook-likes. Sedan stickspårade vi alla därifrån.

Men jag kan ha fel. :)

Tycket du verkar ha helt rätt. Men FB-exemplet var det enda som fastna i folks huvuden - tidstypiskt? :D

Kan delvis förstå vad TS menar. Folk är inte sällan är lite knepigt själviska.

#34

Postad 26 maj 2019 - 17:41

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 1

Kan det inte vara så att dom helt enkelt inte bryr sig ?
Alltså jag bryr mig ju inte om min granne köpt en ny bil, är inte det minsta bilintresserad.



#35

Postad 26 maj 2019 - 17:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Kan det inte vara så att dom helt enkelt inte bryr sig ?
Alltså jag bryr mig ju inte om min granne köpt en ny bil, är inte det minsta bilintresserad.

 

Fast grannen kanske hade blivit glad om du gladdes åt honom och sa något positivt :)



#36

Postad 27 maj 2019 - 22:38

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Inte smitit från tråden, bara haft fullt upp med allehanda bestyr!

Har inte tid nu heller, så återkommer med mer kanske klargörande tankar när jag kan :)



#37

Postad 28 maj 2019 - 06:23

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 2

Fast grannen kanske hade blivit glad om du gladdes åt honom och sa något positivt :)


Min granne köpte en Kia, knappast en skrytbil men visst sa jag att Kia gör bra och prisvärda bilar. Men jag gläds mer om min granne mår bra psykiskt än att han köper dyra prylar pga liten snopp och att han hela tiden måste hävda sig. Idag kan folk köpa det mesta genom avbetalningar så att köpa en bil är inget märkvärdigt i sig om man har ett bra jobb.

#38

Postad 28 maj 2019 - 07:31

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1

köper dyra prylar pga liten snopp och att han hela tiden måste hävda sig.

 

Ja för enda anledningen att man köper dyra högtalare eller en fin bil eller vilken annan vardagslyx som helst är bara för att man skall hävda sig. Varför kan han inte må bra psykiskt, ha en stabil ekonomi samt unna sig en något dyrare bil?

 

Jag har märkt att när jag sitter på middagar med nya människor så drar jag mig alltid till de som har något de brinner för, om det så är bilar eller hur sniglar utvecklas i Afrika. De intressanta människorna är de som brinner för något ämne och är helt nernördade i. 

 

Så om man tar detta med Kia eller finare bil så känner jag att jag hade bemött personen efter vilken passion han hade velat visa upp sin leksak med. Om man märker att detta är något stort för personen hade jag blivit meddragen och glatt mig.  Men så funkar jag, behöver inte vara köpta saker. Kan även vara personbästa på milen eller vad som. "Neutrala" människor finner jag lätt ointressanta.



#39

Postad 10 juni 2019 - 23:17

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 2

Så, 5 minuter över :)

En hel del insnöande på fb likes som inte alls egentligen beskriver vad jag menade, ska göra ett försök med en liknande story!


Kalle och Hobbe umgås lite då o då, båda vuxna karlar i medelåldern med olika nivåer av intresse för hemmabios, de ser, snackar film och pratar produkter ihop på lekmannanivå men med ett djup ändå!

Kalle har en 65" hederlig tv hemma, som de ser på fotboll på ibland, lirar lite tv spel och låter ungarna glo på youtube mm. Hobbe har en mancave hemma med en 3 år gammal 1080p Epsonprojje i taket, och en duk från Netonnets "budget" kategori, funkar fint och där brukar de och andra kolla lite matcher, film och större events.

Kalle har i flera år pratat om att han vill uppgradera sig och just med projje, han hade ju det på det glada 00 talet, tidigt ute med 1080p och 7.2 ljud. men med familj så är det inte alltid lätt men snart så, säger han ofta...

Kalle får ofta lite hintar om vilka produkter som är bra, fast han vet att Hobbe inte riktigt har koll, han vet att Hobbe ofta mest "går på" säljsnacket hos en elgigantensäljare som absolut inte har koll, och kommer ofta hem med det ABSOLUT BÄSTA, som inte är så bra bang 4 the buck egentligen, men det skaver inte hos Kalle egentligen som är glad och njuter av att få vara med så mycket ändå och njuta av upplevelserna apparaterna ger.

Rätt va det är får Kalle en break....  åker o shoppar järnet! sketaglad kommer han hem med en 4k projje från Sony och en aktiv duk!..

Installerar och kalibrerar en hel helg :) när han är klar så lägger han ut bild och skriftligen sin lycka på sociala medier.. ÄNTLIGEN!  NU DJÄVLAR SKA VI SPELA I 4K, SE FINA FILMER och allmänt hänföras av kvalisorten han lyckats köpa sig!

Han tjötar lite annat med Hobbe via meddelanden, tänker inte på att ta upp sin lycka via det mediumet för det har han ju redan gjort på t.ex Fb..

Dagarna går, en del andra vänner skickar meddelanden som innehåller grova lyckönskningar och positiva meningar som " Åhhh, din j*vla prylbög,,, va kul! du vet jag kommer bo hos dig nu va. så j*vla kul! som du velat ha detta"

Så är det "date" med Hobbe med familj osv.  INTE ett enda ord om något relaterat till nya anläggningen från Hobbe, alltså noll och ingenting, trots att projjen hänger bokstavligen rakt ovanför huvudet på Hobbe och där förr va en 65" tv på väggen nu hänger en 145" 2:35 duk...

Kalle tänker, men wtf.... är han blind eller... driver han med mig!  men nä.. efter 2 veckor, flera möten/samkväm inte ett enda ord! efter 3 veckor kom då en kommentar:

-Javvist ja, jag såg du handlat nya grejjer..... sen avklippt efter det.. inga frågor, ingen entusiamn typ (men för ****, dra igång det så jag får se....... osv.)

Ergo: avundsjuka i ett för mig bisarrt format! som jag har svårt att hantera för jag är inte alls sådan själv!


Denna historian har ingen somhelst verklighetsförankring om någon händelse som skett, den är liiiiite överdriven för att försöka få fram berörelsepunkterna osv.


Valde biotema då vi trots allt är på ett forum för bio :)



#40

Postad 11 juni 2019 - 06:47

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Min sambo är alltid på mig att jag måste säga något snällt om nya hus, renoveringar osv när vi är iväg. Jag kommer mig inte för det, jag bryr mig helt enkelt inte, eller så är det nån dold avundsjuka som ni skriver om i tråden?

Men är det inget som jag personligen är intresserad av så ställer jag inga följdfrågor då jag nästan aldrig har ork/energi att ta socialt ansvar, eller vill ta det ansvaret.

Men det ligger kanske i uppfostran, sambon gillar inte min familj i det avseendet då t.ex far/bror inte säger hur fint vårt nya hus är utan påpekar att nån lampa hänger snett, eller att dom har missat något med listen.
Jag är väl likadan och tar inte åt mig av sådan kritik men hon blir irriterad på riktigt.

Jag vill ju tro att det är ett manligt beteende bara.

Fotnot: detta gäller ju hennes vänner och bekanta.

Redigerat av SKIBBE, 11 juni 2019 - 06:51.


#41

Postad 12 juni 2019 - 15:43

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Så, 5 minuter över :)

- - -

 

Avsaknaden av kommentarer (eller likes ;-) efter ditt träffsäkra förtydligande måste tyda på att fenomenet du beskriver är utbrett. Jag är lika förundrad som du över det trista beteendet att inte kunna glädjas med en vän som har skaffat något som personen verkligen brinner för. En fråga av nyfikenhet: Är din erfarenhet att samma personer ofta pratar och frågar om pengar och vad saker och ting kostar?



#42

Postad 12 juni 2019 - 16:08

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Är en fake video, men jag log lite... :)

 

https://www.instagra...deo_watch_again


Redigerat av Unregistered8c5802be, 12 juni 2019 - 16:10.


#43

Postad 12 juni 2019 - 16:22

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

... Wall of larvig text ...


Att vända detta till Avundsjuka är bland det larvigaste jag läst och återspeglar mer hur bekräftelsekåt du är.

#44

Postad 12 juni 2019 - 20:59

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Att vända detta till Avundsjuka är bland det larvigaste jag läst och återspeglar mer hur bekräftelsekåt du är.

Då är jag otroligt nyfiken på vad du vänder det till, förutom att jag då enligt dig skall vara bekräftelsekåt! 



#45

Postad 12 juni 2019 - 21:06

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Avsaknaden av kommentarer (eller likes ;-) efter ditt träffsäkra förtydligande måste tyda på att fenomenet du beskriver är utbrett. Jag är lika förundrad som du över det trista beteendet att inte kunna glädjas med en vän som har skaffat något som personen verkligen brinner för. En fråga av nyfikenhet: Är din erfarenhet att samma personer ofta pratar och frågar om pengar och vad saker och ting kostar?

Jo, det är nog ganska utbrett, är en hel hop som kan bete sig likt det jag försökt peka ut!

Det gäller absolut inte bara prylar heller, men är lättare att beskriva med så fysiska ting, det kan handla om annat med!

Ja, den kategorin talar alltid om vad saker kostar, frågar vad vår micro kostar osv...!  tur är dock att man inte har så många sådana i kretsen! men blev förvånad att just en eller 2 "kom ur garderoben" i just mitt initiala inlägg!



#46

Postad 14 juni 2019 - 12:41

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Skulle nog påstå att detta som du beskriver är den berömda svenska avundsjukan i ett nötskal.

Du köpte ju värre grejer än Hobbe så nu var han ju inte värst längre.

Sen att du inte involverar honom i köpet gör nog saken bara värre också.

 

Sen går det hand i hand med folks beteende på sociala medier som i den här tråden.

Där man absolut inte får lånat till bil eller liknande för du har man liten snopp.

Man blir fan mörkrädd när man läser i denna och flera andra trådar här på forumet.

Men jag kan trösta dig det föds en ny idiot varje minut. :)



#47

Postad 14 juni 2019 - 13:35

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Om någon i mina kretsar skulle köpa en MC skulle jag vara helt ointresserad och irriterad. Kanske mest för att inte behöva diskutera vad jag anser om MC generellt, skulle bli jobbigt och fresta på relationen. De jag känner som redan har MC känner till det redan, så det är lugnt. Har inte att göra med pengar eller avundsjuka, om den kostar 5 eller 500 tusen, utan att det är en så fel produkt ur så många synvinklar. Så jag förstår dina kamrater... Skulle göra likadant själv, ignorera så mycket det gick. Du får acceptera det och undvika att diskutera ditt MC-intresse med dom som visar att de inte vill medverka.



#48

Postad 14 juni 2019 - 14:50

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Om någon i mina kretsar skulle köpa en MC skulle jag vara helt ointresserad och irriterad. Kanske mest för att inte behöva diskutera vad jag anser om MC generellt, skulle bli jobbigt och fresta på relationen. De jag känner som redan har MC känner till det redan, så det är lugnt. Har inte att göra med pengar eller avundsjuka, om den kostar 5 eller 500 tusen, utan att det är en så fel produkt ur så många synvinklar. Så jag förstår dina kamrater... Skulle göra likadant själv, ignorera så mycket det gick. Du får acceptera det och undvika att diskutera ditt MC-intresse med dom som visar att de inte vill medverka.


Läs och kontextförståelse är inte din starkaste gren, men tack för ditt försök!

#49

Postad 14 juni 2019 - 15:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Min granne köpte en Kia, knappast en skrytbil men visst sa jag att Kia gör bra och prisvärda bilar. Men jag gläds mer om min granne mår bra psykiskt än att han köper dyra prylar pga liten snopp och att han hela tiden måste hävda sig. Idag kan folk köpa det mesta genom avbetalningar så att köpa en bil är inget märkvärdigt i sig om man har ett bra jobb.

Haha, precis där har vi ju den svenska avundsjukan utmärkt exemplifierad.

 

Dessutom, att ha ett bra jobb är väl i sig ganska "märkvärdigt"? Att en bekant har det är ju nått att glädjas åt. Om man nu inte väljer att vara avundsjuk istället...


Redigerat av pacman, 14 juni 2019 - 15:47.


#50

Postad 14 juni 2019 - 18:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Haha, precis där har vi ju den svenska avundsjukan utmärkt exemplifierad.

Dessutom, att ha ett bra jobb är väl i sig ganska "märkvärdigt"? Att en bekant har det är ju nått att glädjas åt. Om man nu inte väljer att vara avundsjuk istället...

På vilket sätt ”exemplifierar” ditt citat avundsjuka?

Jag dunkar inte mina polare på ryggen när de köpt häftiga vapen, coola bilar eller flådig TV. Varför skulle jag? Och jag stör mig inte heller om ingen lyfter på ögonbrynen om jag kommer ner till klubben med ny utrustning, eller om grannen enbart tittar upp ur solstolen och bara morsar när jag släpar hem nya grillen.
Och inte gnäller jag heller när jag plockar fram den fina romen och grannarna inte berömmer den.

Jag har inget överdådigt bra jobb, men jag har så jag klarar mig.

Är jag avundsjuk? Långt ifrån!
Gläds jag åt andra? Ja visst, men jag kommer aldrig lägga mig på knä och uppfylla någons bekräftelsebehov.

Men i flertalets ögon här i tråden så är jag tydligen avundsjuk... Underligt hur de kan veta bättre...

Redigerat av Unregistereda299ec85, 14 juni 2019 - 18:07.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.