Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung HT-TXQ120R

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 juni 2007 - 13:12

Volvow
  • Volvow
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har funderat på att köpa detta hemmabiosystem men är det bra, någon som har det? eller har lite bilder på det?

:o

#2

Postad 22 juni 2007 - 17:25

retr0sic
  • retr0sic
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Ja , jag har idag köpt ett snarlikt paket. HT-TXQ120 , vet dock inte vad som skiljer detta från 120R men som jag upplevt det efter en hel del testande under dagen så är det ett riktigt bra paket..

bara använda ASC funktionen när man pluggat i micen så ställer det in sig självt efter hur rummet är utformat och hur högtalarna står-.. får enormt go kick i basen när man kör i DTS :o

jag kan inget annat än att rekommendera men som sagt, försök att kom till någon butik där du kan se/provlyssna det. :)

#3

Postad 22 juni 2007 - 18:08

Volvow
  • Volvow
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Okej får nog fara till en butik och prova, ändå kul att få höra vad andra tycker som köpt den. Hur är den när du spelar musik på den, bra ljud eller?

:o :) :D

#4

Postad 23 juni 2007 - 10:03

retr0sic
  • retr0sic
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
ja precis, men inte alltid man får den bästa upplevelsen av det nmär man åker till butik och lyssnar då alla högtalare står tätt packade på en yta av 1,5kvm .. Jag är riktigt nöjd..

Film med dts ljud är helt underbart att titta på med detta system,, sen så musik ja, det är riktigt bra, men man får leta sig fram til vilket eq inställning man vill köra på.. nu sitter jag och lyssnar på lite 80-tals hårdrock av Axxis och det spelar riktigt fint.. man kan få det att dunka fin fint med lite trance & dance musiik, så överlag så funkar det väldigt bra att lyssna på musik med faktiskt. :o även om jag har ett 2.0 system som jag kör musiken på.. men har testat både film och musik nu och kan glatt säga att det var värt pengarna :)

:D :D :D

#5

Postad 23 juni 2007 - 10:47

Volvow
  • Volvow
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Okej, tack för bra svar. :o

#6

Postad 23 juni 2007 - 14:33

retr0sic
  • retr0sic
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Nemas problemas :o

Du får hojta till via pm eller hä ri denna tråd om du åker in och provlysnar eventuellt köper och säga vad du tycker om denna produkt. kul att höra vad andra tycker om det också :)

#7

Postad 01 juli 2007 - 10:31

Unregisteredddb634ad
  • Unregisteredddb634ad
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej jag har med köpt en Samsung HT-TXQ120R...är verkligen nöjd..spelar bättre än på bio,, :wub: ...en nackdel är att den tar inte vissa brända dvd filmer..som min förra dvd klarade....det står " play prohibited"...nån som vet va det beror på?..Jag brukar bränna med dvd decrypter eller nero..Tacksam för svar!!

#8

Postad 01 juli 2007 - 22:33

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Ni som 120 systemet, hur kopplar ni in alla enheter! Finns inte många ingångar :wub:

Jag ska koppla in xbox 360 och tvixen plus dvd.

#9

Postad 03 juli 2007 - 19:56

zeelo
  • zeelo
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Xboxen - huvudenhet = optisk

Dvd - huvudenhet = optisk
(Du har alltså en extern dvd?)

Tvixen ?


Det borde väl gå ?

#10

Postad 04 juli 2007 - 15:30

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Analoga 5.1 (7.1) in eller? Hur ser möjligheten ut att köra lossless pcm in?

#11

Postad 05 juli 2007 - 10:04

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Xboxen - huvudenhet = optisk

Dvd - huvudenhet = optisk
(Du har alltså en extern dvd?)

Tvixen ?


Det borde väl gå ?

<{POST_SNAPBACK}>

Tvixen (dvico tvix) har också en optiskt, det är där ingångarna tar slut B)

Men hela systemet känndes för plastigt för min smak!

#12

Postad 16 augusti 2007 - 20:37

Marv
  • Marv
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Tjena pojkar (och flickor?)
Tänkte berätta en sorglig nyhet för er alla "nedladdare" och/eller hemmarippare. I princip ALLA Samsungs hemmabiosystem har de (av någon urbota korkad anledning) lagt in ett anti-kopieringsskydd.
Detta gör att det inte går att spela brända skivor som inte har rippats av någon som verkligen vet vad de gör. Ifall de inte tagit bort varje spår att kopieringsskydd så e det tyvärr kört.
Anledningen till att teafortwo releasen funkade var för att det var en CUSTOM, dvs källan var inte en orginallskiva utan troligen en dvd-screener eller dylikt. ( Inte att missta för en bio-screener).
Det debatteras friskt på nätet om tillvägagångs sätt för att lösa det hela men än så länge har ingen kommit på något sätt. ( Åtminstone inte som de delat med sig av iaf.)
Så tyvärr, det är bara att vänta och se.
Dock går det att göra dem regionsfri, inte mycket att hurra över men alltid något.

1. Remove Disc from Tray.
2. Switch Off Player
3. Wait 30 Seconds, Then Reconnect Mains.
4. Turn On player with Remote Control. Wait for player to Finish Loading and Display 'No Disc'.
5. Press Enter on Remote Control. (There will be No On-Screen Response.)
6. Press 8, 4, 2, 6, 9 on the remote. (There will be No On-screen Response.)
7. Press Enter on the Remote Control. Player will Automatically Turn Off.
8. Turn Player On.
9. Open Tray
10.Close tray.
11.Turn Player Off then On Again.
12.Player is Now Region Free.

Denna "region-hack" funkar på de flesta samsung hemmabiosystem av senare modell.
M.V.H
Marv

#13

Postad 17 augusti 2007 - 11:08

AFFno1
  • AFFno1
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Är på gång och skall köpa Samsungs HT-TXQ120R... Har ringt till Samsung samt Expert för att fråga hur långa högtalar kablarna är som medföljer... Men dock så har varken Samsung något svar eller Expert...

Undrar nu, ifall det är någon som har info kring längden på kablage?

Tack på förhand

#14

Postad 18 augusti 2007 - 22:25

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Tjena pojkar (och flickor?)
Tänkte berätta en sorglig nyhet för er alla "nedladdare" och/eller hemmarippare. I princip ALLA Samsungs hemmabiosystem har de (av någon urbota korkad anledning) lagt in ett anti-kopieringsskydd.
Detta gör att det inte går att spela brända skivor som inte har rippats av någon som verkligen vet vad de gör. Ifall de inte tagit bort varje spår att kopieringsskydd så e det tyvärr kört.
Anledningen till att teafortwo releasen funkade var för att det var en CUSTOM, dvs källan var inte en orginallskiva utan troligen en dvd-screener eller dylikt. ( Inte att missta för en bio-screener).
Det debatteras friskt på nätet om tillvägagångs sätt för att lösa det hela men än så länge har ingen kommit på något sätt. ( Åtminstone inte som de delat med sig av iaf.)
Så tyvärr, det är bara att vänta och se.
Dock går det att göra dem regionsfri, inte mycket att hurra över men alltid något.

1. Remove Disc from Tray.
2. Switch Off Player
3. Wait 30 Seconds, Then Reconnect Mains.
4. Turn On player with Remote Control. Wait for player to Finish Loading and Display 'No Disc'.
5. Press Enter on Remote Control. (There will be No On-Screen Response.)
6. Press 8, 4, 2, 6, 9 on the remote. (There will be No On-screen Response.)
7. Press Enter on the Remote Control. Player will Automatically Turn Off.
8. Turn Player On.
9. Open Tray
10.Close tray.
11.Turn Player Off then On Again.
12.Player is Now Region Free.

Denna "region-hack" funkar på de flesta samsung hemmabiosystem av senare modell.
M.V.H
Marv

<{POST_SNAPBACK}>



Men verkar ju ändå fint för oss som inte är kriminella. :)

#15

Postad 27 augusti 2007 - 14:04

Unregistered4f15a388
  • Unregistered4f15a388
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,

Hur fungerar USB ingången på HT-TXQ120R? Går det exempelvis att koppla en extern HD via USB till enheten eller fungerar bara mindre minneskort?
Fungerar uppspelningen bra? Har enheten problem med format eller går det mesta igenom?

Mvh Emil

#16

Postad 29 augusti 2007 - 06:54

joachim68
  • joachim68
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hm... det är väl HD-DVD som den kör? När kommer Samsung med ett paket som ser ut såhär men tar både HD och Bluray?

#17

Postad 29 augusti 2007 - 12:39

marlov74
  • marlov74
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hm... det är väl HD-DVD som den kör? När kommer Samsung med ett paket som ser ut såhär men tar både HD och Bluray?

<{POST_SNAPBACK}>


DVD-spelaren i detta system klarar bara av vanliga DVD-skivor inte HD-DVD. Att den har "stöd" för HD-DVD menas med att den kan klara av att vidarebefodra 1080P trafik genom HDMI porten i recievern. Har vart några vilseledande artiklar om detta men jag tror inte att Samsung har velat att det skall framstå som det.

#18

Postad 29 augusti 2007 - 16:17

Horatio
  • Horatio
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tjena pojkar (och flickor?)
Tänkte berätta en sorglig nyhet för er alla "nedladdare" och/eller hemmarippare. I princip ALLA Samsungs hemmabiosystem har de (av någon urbota korkad anledning) lagt in ett anti-kopieringsskydd.
Detta gör att det inte går att spela brända skivor som inte har rippats av någon som verkligen vet vad de gör. Ifall de inte tagit bort varje spår att kopieringsskydd så e det tyvärr kört.
Anledningen till att teafortwo releasen funkade var för att det var en CUSTOM, dvs källan var inte en orginallskiva utan troligen en dvd-screener eller dylikt. ( Inte att missta för en bio-screener).
Det debatteras friskt på nätet om tillvägagångs sätt för att lösa det hela men än så länge har ingen kommit på något sätt. ( Åtminstone inte som de delat med sig av iaf.)
Så tyvärr, det är bara att vänta och se.


Ville vara säker innan jag valde bort den här anläggningen och idag kom svaret:

Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.
Ja det stämmer att våra spelare har ett kopieringsskydd som gör att man
inte skall kunna spela brända/kopierade cd/dvd skivor.
Detta är bestämmt av amerikanska filmbolag och fler och fler tillverkare
kommer att införa detta.
Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Mikaela
Samsung Support

För telefon support, vänligen ring oss på 0771-400 200.


Tur att man läste här på forumet innan - jag satt med fingret på beställningknappen :D


Kan det tänkas att skyddet bara sitter i mjukvaran så att det går att ta bort ? I det här läget finns det inte en chans att jag köper den - tycker inte om att Amerikanska filmbolag ska bestämma vad jag ska se på :)

#19

Postad 01 september 2007 - 18:16

nerofuria
  • nerofuria
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej!

Har precis köpt ett sådant här system och kan med klarhet ssäga att det garanterat spelar brända skivor ,musik, MP3-DVD, dvd-ripp, DivX allt som jag har stoppat i utan problem! Väldig trevligt och snyggt system! :wub:

Mvh, Magnus

#20

Postad 04 september 2007 - 10:21

ric-joh
  • ric-joh
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hallå! Jag var igår och köpte TXQ120 och installerade skiten. MEN får fan inte fram något ljud. Allt är kopplat HELT rätt det är jag 1000 % på. För det var ju dock inte så svårt att sätta in Rött på rött osv. Någon som har en aning om vad som kan vara för fel när man inte får ut något ljud?`det gick att få ljudet i tvn. men det är ju inte helt rätt.

#21

Postad 05 september 2007 - 18:37

marlov74
  • marlov74
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hallå! Jag var igår och köpte TXQ120 och installerade skiten. MEN får fan inte fram något ljud. Allt är kopplat HELT rätt det är jag 1000 % på. För det var ju dock inte så svårt att sätta in Rött på rött osv.  Någon som har en aning om vad som kan vara för fel när man inte får ut något ljud?`det gick att få ljudet i tvn. men det är ju inte helt rätt.

<{POST_SNAPBACK}>


Har du börjat med något enkelt som CD-skiva? Alltså så du inte börjar felsöka med en extern ljudkälla?

#22

Postad 09 november 2007 - 23:52

lorens
  • lorens
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Tjena pojkar (och flickor?)
Tänkte berätta en sorglig nyhet för er alla "nedladdare" och/eller hemmarippare. I princip ALLA Samsungs hemmabiosystem har de (av någon urbota korkad anledning) lagt in ett anti-kopieringsskydd.
Detta gör att det inte går att spela brända skivor som inte har rippats av någon som verkligen vet vad de gör. Ifall de inte tagit bort varje spår att kopieringsskydd så e det tyvärr kört.
Anledningen till att teafortwo releasen funkade var för att det var en CUSTOM, dvs källan var inte en orginallskiva utan troligen en dvd-screener eller dylikt. ( Inte att missta för en bio-screener).
Det debatteras friskt på nätet om tillvägagångs sätt för att lösa det hela men än så länge har ingen kommit på något sätt. ( Åtminstone inte som de delat med sig av iaf.)
Så tyvärr, det är bara att vänta och se.


Ville vara säker innan jag valde bort den här anläggningen och idag kom svaret:

Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.
Ja det stämmer att våra spelare har ett kopieringsskydd som gör att man
inte skall kunna spela brända/kopierade cd/dvd skivor.
Detta är bestämmt av amerikanska filmbolag och fler och fler tillverkare
kommer att införa detta.
Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Mikaela
Samsung Support

För telefon support, vänligen ring oss på 0771-400 200.


Tur att man läste här på forumet innan - jag satt med fingret på beställningknappen :lol:


Kan det tänkas att skyddet bara sitter i mjukvaran så att det går att ta bort ? I det här läget finns det inte en chans att jag köper den - tycker inte om att Amerikanska filmbolag ska bestämma vad jag ska se på :(


Det finns en enkel lösning på detta... Om du har en image-fil som inte fungerar i din Samsung HT-TXQ120, vilket ingen kopierad skiva gör...

Ta programmet DVD Shrink, öppna image-filen, låt programmet scanna igenom filmen, tar ca 5 min på min dator, klicka på Backup knappen, och spara som ny image fil... Sedan brände jag imagefilen med Nero och då fungerade den utan problem :) Så nu är det bara bränna om alla filmer som inte fungerar i min nya hemmabio! :)

#23

Postad 19 november 2007 - 11:21

rozen
  • rozen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej!

Har precis köpt ett sådant här system och kan med klarhet ssäga att det garanterat spelar brända skivor ,musik, MP3-DVD, dvd-ripp, DivX allt som jag har stoppat i utan problem! Väldig trevligt och snyggt system! :)

Mvh, Magnus


Har även jag köpt detta system.. och en M86a 46" ska installeras till helgen förhoppningsvis...

Fungerar det även direkt från en extern källa(DivX)? USB-minne/HD... Den har ju även HDMI in och ut... kan man skicka in signalen från tex en dator och skicka vidare den till TV'n? så man alltså får ljudet i Hembion och bilden vidare till tv'n?

Vad jag förstår så kan man inte byta kabeln mellan baslådan och själva hembion... =( hur lång är den?

Mycket frågor tacksam för något svar! =)

/rozen

#24

Postad 19 november 2007 - 17:17

jinxen
  • jinxen
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hej!

Har precis köpt ett sådant här system och kan med klarhet ssäga att det garanterat spelar brända skivor ,musik, MP3-DVD, dvd-ripp, DivX allt som jag har stoppat i utan problem! Väldig trevligt och snyggt system! :rolleyes:

Mvh, Magnus


Har även jag köpt detta system.. och en M86a 46" ska installeras till helgen förhoppningsvis...

Fungerar det även direkt från en extern källa(DivX)? USB-minne/HD... Den har ju även HDMI in och ut... kan man skicka in signalen från tex en dator och skicka vidare den till TV'n? så man alltså får ljudet i Hembion och bilden vidare till tv'n?

Vad jag förstår så kan man inte byta kabeln mellan baslådan och själva hembion... =( hur lång är den?

Mycket frågor tacksam för något svar! =)

/rozen


Jag har testat att spela upp xvid från både brändskiva samt från usb, funkar klockrent inkl subtitles.
CVad det gäller kablen vet jag inte hur lång, men tillräckligt lång, 2-3 meter iaf och nej, den går ej att byta, men det ser ut som en vanlig DVI kabel med alla stift i. kanske kan göra en förlängning om man vill ha den längre.
Har bara testat HDMI ut och det funkar bra.

#25

Postad 28 november 2007 - 20:25

viebkeu
  • viebkeu
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

det gäller kablen vet jag inte hur lång, men tillräckligt lång, 2-3 meter iaf och nej, den går ej att byta, men det ser ut som en vanlig DVI kabel med alla stift i. kanske kan göra en förlängning om man vill ha den längre.
Har bara testat HDMI ut och det funkar bra.

Det är inte så enkelt som man kanske tror. Jag har provat totalt 4 olika kablage och det fungerar inte. Vissa DVI-I Dual Link har inte samtliga kontakter kopplade, och om de verkligen är kopplade behöver det vara bra kvalitet i kablaget. Till slut testade jag DVI kablage samt könbytare från Kjell & Company (artnr 37754 + 98118, totalt pris 338 kr) och det fungade helt OK - möjligen kan man antyda en viss skillnad i ljudet (blev lite mera bas, men bara ytterst lite). Kjell & Company har öppet köp, så om du inte är nöjd kan du lämna tillbaka det. Jag behåller mina kablar :-)

#26

Postad 14 december 2007 - 23:03

Unregisteredcf3ecd5b
  • Unregisteredcf3ecd5b
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!

Fick detta paket idag och skulle koppla ihop det med min något gamla LG PY10x med en HDMI-DVI adapter. Självklart, livet får ju inte vara utan problem, så är skärmen svart. Jag är säker på att LG gick ut med att denna TV klarade av HDCP på DVI ingången, men ingen bild för det. Jag testa att köra "region free" hacket men det är lite svårt att öppna och stänga "luckan" när man inte har en. Så jag är inte så säker att det blir rätt gjort, anledningen till detta är att HDCP skyddet ska även försvinna när man utför detta på rätt sätt.

Någon som har haft liknande problem eller om någon har några förslag på vad man kan testa, så jag väldigt tacksam.

Jag har testat TVn med en samsung HD745 spelare med DVI kontakt och då har det funkat, samt att jag har testat hemmabio anläggningen med en annan skärm och även det funkar. Så det enbart Samsung HT-TXQ120R <<-->> PY10x som strular för mig :P

#27

Postad 19 december 2007 - 16:52

Unregisteredddb634ad
  • Unregisteredddb634ad
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
hej jag har Samsung HT-TXQ120R, satt o kolla i maualen och kollade lite, är det nån som vet vad "BYPASS" menas med i surround läget?...ex movie?? nån som vet?? hade inte stjärnornas krig filmerna nåt med det att göra??
Och ni som har problem med brända skivor....packa upp det som ji brukar göra...sen kör image filen i dvd shrink, gör en backup fil o bränn....allt jag har bränt funkar på dvd numera vilket det inte gjorde förut....mvh Daniel[

#28

Postad 28 december 2007 - 10:32

Unregisteredf4fc9dc9
  • Unregisteredf4fc9dc9
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Har detta system. Är överlag nöjd, men det är en sak som irriterar mig. På vissa filmer, är dialogen (pratet) jätte lågt, medans alla andra ljud är väldigt höga (för höga). Det blir ingen bra balans på ljudet mellan diaolog och de andra ljuden. Genom att höja volymen så pass högt att man hör dialogen så blir de andra ljuden öronbedövande.
Har försökt att hitta en lösning men utan resultat. Har det med inställningar på systemet att göra? Har det med filmen att göra? Vore jätte tacksam för svar och tips.
/k

#29

Postad 28 december 2007 - 19:51

Sixx
  • Sixx
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Fick det här systemet som ersättning för det tidigare HT-P1200R och blev själaglad över hur mycket bättre HT-TXQ120R är.

Jag har inte haft några som helst problem med mitt vad gäller skivor eller format. Det mesta har fungerat klockrent.
När det gäller musik är systemet som gjort för det. Vanliga CD-skivor låter helt otroligt bra.

Jag vet inte om någon har nämnt det (orkade inte läsa hela tråden) men ändelsen R som förekommer ibland och ibland inte är nationellt betingad. Systemet heter helt enkelt olika i olika länder. Endera HT-TXQ120R eller HT-TXQ120. Det är samma system fast med två olika benämningar!

Någon beskrev anläggningen som plastig och visst ger den glansiga ytan ett lite glittrigt intryck. Men det är inte plastigt som i billigt utan alla plastdetaljer är rejäla och osar kvalitet.

Redigerat av Sixx, 28 december 2007 - 19:52.


#30

Postad 28 december 2007 - 21:40

totte kindberg
  • totte kindberg
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har precis fått mitt system och har ett rätt tråkigt problem, av någon anledning dyker det först upp ett medd. i dispaylen "Check Fan eller Fan Check" och efter en kort stund stängs hela systemet ner. Jag tror det är relaterat till SubWoffer fläkten.. Någon som har samma problem, Någon som varit i kontakt med supporten ang detta problem? (LÖSNING) Jag har försökt att använda "Nollställningen" som beskrivs i handboken detta hjälper ej.../Totte

#31

Postad 14 januari 2008 - 09:49

Näfver
  • Näfver
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Nu har jag med köpt detta system och är mycket nöjd med ljudet. Fick ställa upp basen en del efter självkalibreringen. Stereoljudet är mycket bra och spela musikvideo i 5.1 är kanon det med. Film har jag inte hunnit kika på än men borde funka bra.
Det jag inte fått till är radion. Katastrof tycker jag för en annars bra produkt. Är den så dålig eller är det min mottagning som är illa?
Tycker även det är lite mesig maxvolym. Är det någon mer som har liknande uppfattning?

Redigerat av Näfver, 14 januari 2008 - 09:53.


#32

Postad 14 januari 2008 - 21:30

EAE
  • EAE
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej allihop kunniga, är också sugen på Samsung systemet men vet inte var man kan provlyssna det? Nästa fråga gäller blu-ray och sånt. Blir det bra om man köper detta och kompleterar med ett PS3 för blu-ray till min 50 tums Q96?? Spelar inte tv spel å sånt skräp men har läst att PS3an ska funka kanon som blu-ray spelare och man kanske får för sig nån gång att börja spela:) Sen ska ju allt kopplas in med HDMI och allt vad det heter:S blir detta något problem med så pass nya apparater? Borde inte bli det tycker jag men tacksam för svar/Andreas

Redigerat av EAE, 14 januari 2008 - 21:31.


#33

Postad 15 januari 2008 - 10:50

viebkeu
  • viebkeu
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Nu har jag med köpt detta system och är mycket nöjd med ljudet. Fick ställa upp basen en del efter självkalibreringen. Stereoljudet är mycket bra och spela musikvideo i 5.1 är kanon det med. Film har jag inte hunnit kika på än men borde funka bra.
Det jag inte fått till är radion. Katastrof tycker jag för en annars bra produkt. Är den så dålig eller är det min mottagning som är illa?
Tycker även det är lite mesig maxvolym. Är det någon mer som har liknande uppfattning?


Radion är inte den bästa alls. Jag brydde mig inte speciellt mycket eftersom jag har min utrustning kopplad till mediacentret där jag har både mp3 och några miljoner internetradio-kanaler... Min gissning är att den medföljande antennen är det som orsakar problem.
Prova ett gammalt hederligt trick: Köp en antennkontakt, montera ihop den med lång högtalarkabel. Dela trådparen så att kabeln bildar ett stort T (förslagsvis 2 meter åt varje håll). Får du inte bra mottagning så klipp av en decimeter tills mottagningen är bra... Funkar.

#34

Postad 15 januari 2008 - 10:57

viebkeu
  • viebkeu
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej allihop kunniga, är också sugen på Samsung systemet men vet inte var man kan provlyssna det? Nästa fråga gäller blu-ray och sånt. Blir det bra om man köper detta och kompleterar med ett PS3 för blu-ray till min 50 tums Q96?? Spelar inte tv spel å sånt skräp men har läst att PS3an ska funka kanon som blu-ray spelare och man kanske får för sig nån gång att börja spela:) Sen ska ju allt kopplas in med HDMI och allt vad det heter:S blir detta något problem med så pass nya apparater? Borde inte bli det tycker jag men tacksam för svar/Andreas


Jag tror inte att SIBA, OnOff, Elgiganten etc etc kan hjälpa dig med att provlyssna eftersom de i regel monterar upp varorna ruskigt felaktigt. Gå till en "riktig" återförsäljare.
TXQ120 har 1080-throughput, vilket innebär att högupplöst bild till HDMI IN slussas vidare till HDMI Out, så du behåller bild- och ljud-kvaliteten. En PS3:a är därmed inga problem att koppla in via hemmabion... Ska du dock använda PS3:an till "bara" film så behöver du ju inte skaffa mer än 40GB-versionen som ligger på runt 4000 idag...


#35

Postad 17 januari 2008 - 01:11

EAE
  • EAE
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ok det låter ju finfint så långt iaf, har lite kontakter till en "riktig" butik som heter Pause i sthlm men tror inte Samsung är tillräckligt bra(dyrt) för den butiken he he. Någon som vet en bra butik i Uppsala som säljer systemet??

#36

Postad 17 januari 2008 - 10:41

Näfver
  • Näfver
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Nu har jag med köpt detta system och är mycket nöjd med ljudet. Fick ställa upp basen en del efter självkalibreringen. Stereoljudet är mycket bra och spela musikvideo i 5.1 är kanon det med. Film har jag inte hunnit kika på än men borde funka bra.
Det jag inte fått till är radion. Katastrof tycker jag för en annars bra produkt. Är den så dålig eller är det min mottagning som är illa?
Tycker även det är lite mesig maxvolym. Är det någon mer som har liknande uppfattning?


Radion är inte den bästa alls. Jag brydde mig inte speciellt mycket eftersom jag har min utrustning kopplad till mediacentret där jag har både mp3 och några miljoner internetradio-kanaler... Min gissning är att den medföljande antennen är det som orsakar problem.
Prova ett gammalt hederligt trick: Köp en antennkontakt, montera ihop den med lång högtalarkabel. Dela trådparen så att kabeln bildar ett stort T (förslagsvis 2 meter åt varje håll). Får du inte bra mottagning så klipp av en decimeter tills mottagningen är bra... Funkar.


Ok kan ju vara värt att testa. Tack så mycket...
För övrigt är det fint ljud och fin balans tycker jag. Dock ingen risk att man spräcker högtalarna med tanke på att lite mesig maxvolym är det för pengarna :-)

#37

Postad 17 januari 2008 - 17:14

viebkeu
  • viebkeu
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Nu har jag med köpt detta system och är mycket nöjd med ljudet. Fick ställa upp basen en del efter självkalibreringen. Stereoljudet är mycket bra och spela musikvideo i 5.1 är kanon det med. Film har jag inte hunnit kika på än men borde funka bra.
Det jag inte fått till är radion. Katastrof tycker jag för en annars bra produkt. Är den så dålig eller är det min mottagning som är illa?
Tycker även det är lite mesig maxvolym. Är det någon mer som har liknande uppfattning?


Radion är inte den bästa alls. Jag brydde mig inte speciellt mycket eftersom jag har min utrustning kopplad till mediacentret där jag har både mp3 och några miljoner internetradio-kanaler... Min gissning är att den medföljande antennen är det som orsakar problem.
Prova ett gammalt hederligt trick: Köp en antennkontakt, montera ihop den med lång högtalarkabel. Dela trådparen så att kabeln bildar ett stort T (förslagsvis 2 meter åt varje håll). Får du inte bra mottagning så klipp av en decimeter tills mottagningen är bra... Funkar.


Ok kan ju vara värt att testa. Tack så mycket...
För övrigt är det fint ljud och fin balans tycker jag. Dock ingen risk att man spräcker högtalarna med tanke på att lite mesig maxvolym är det för pengarna :-)


Ljunivån har jag inte några problem med. När jag tittar på TV brukar jag ha hemmabion på 15. Tittar jag på en film skrivar jag upp till 22-23. 26-28 ibland när det är riktigt coola scener. Visst har jag testat 50 (max) men jag upplevde visserligen inte som det var risk att spräcka högtalarna men däremot mina trumhinnor - ljudet gav rejält tryck på max hos mig... Kanske något lurt är det nog hos din anläggning...

#38

Postad 24 januari 2008 - 21:27

Rebellion
  • Rebellion
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tjena pojkar (och flickor?)
Tänkte berätta en sorglig nyhet för er alla "nedladdare" och/eller hemmarippare. I princip ALLA Samsungs hemmabiosystem har de (av någon urbota korkad anledning) lagt in ett anti-kopieringsskydd.
Detta gör att det inte går att spela brända skivor som inte har rippats av någon som verkligen vet vad de gör. Ifall de inte tagit bort varje spår att kopieringsskydd så e det tyvärr kört.
Anledningen till att teafortwo releasen funkade var för att det var en CUSTOM, dvs källan var inte en orginallskiva utan troligen en dvd-screener eller dylikt. ( Inte att missta för en bio-screener).
Det debatteras friskt på nätet om tillvägagångs sätt för att lösa det hela men än så länge har ingen kommit på något sätt. ( Åtminstone inte som de delat med sig av iaf.)
Så tyvärr, det är bara att vänta och se.
Dock går det att göra dem regionsfri, inte mycket att hurra över men alltid något.

1. Remove Disc from Tray.
2. Switch Off Player
3. Wait 30 Seconds, Then Reconnect Mains.
4. Turn On player with Remote Control. Wait for player to Finish Loading and Display 'No Disc'.
5. Press Enter on Remote Control. (There will be No On-Screen Response.)
6. Press 8, 4, 2, 6, 9 on the remote. (There will be No On-screen Response.)
7. Press Enter on the Remote Control. Player will Automatically Turn Off.
8. Turn Player On.
9. Open Tray
10.Close tray.
11.Turn Player Off then On Again.
12.Player is Now Region Free.

Denna "region-hack" funkar på de flesta samsung hemmabiosystem av senare modell.
M.V.H
Marv

<{POST_SNAPBACK}>



Men verkar ju ändå fint för oss som inte är kriminella. :)


Nån som kan bekräfta att det verkligen funkar för HT-TXQ120R?

#39

Postad 31 januari 2008 - 13:09

Furstenberg
  • Furstenberg
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Hej!

Har precis köpt ett sådant här system och kan med klarhet ssäga att det garanterat spelar brända skivor ,musik, MP3-DVD, dvd-ripp, DivX allt som jag har stoppat i utan problem! Väldig trevligt och snyggt system! :P

Mvh, Magnus



Funderar på detta paketet!
Men jag måste veta om man kan spela brända filmer eller inte?
Vissa säger NEJ och citerar något brev från samsung supporten, medans andra säger JA.

Funkar det eller inte?

#40

Postad 31 januari 2008 - 13:42

viebkeu
  • viebkeu
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej!

Har precis köpt ett sådant här system och kan med klarhet ssäga att det garanterat spelar brända skivor ,musik, MP3-DVD, dvd-ripp, DivX allt som jag har stoppat i utan problem! Väldig trevligt och snyggt system! ;)

Mvh, Magnus



Funderar på detta paketet!
Men jag måste veta om man kan spela brända filmer eller inte?
Vissa säger NEJ och citerar något brev från samsung supporten, medans andra säger JA.

Funkar det eller inte?


jag har själv inte stött på en enda bränd film som orsakat problem... inte en enda!!!

#41

Postad 04 februari 2008 - 12:37

Näfver
  • Näfver
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Hej!

Har precis köpt ett sådant här system och kan med klarhet ssäga att det garanterat spelar brända skivor ,musik, MP3-DVD, dvd-ripp, DivX allt som jag har stoppat i utan problem! Väldig trevligt och snyggt system! :)

Mvh, Magnus



Funderar på detta paketet!
Men jag måste veta om man kan spela brända filmer eller inte?
Vissa säger NEJ och citerar något brev från samsung supporten, medans andra säger JA.

Funkar det eller inte?


jag har själv inte stött på en enda bränd film som orsakat problem... inte en enda!!!



Jag har heller inte hittat någon bränd skiva som inte fungerar hos mig.

Därimot tycker jag det är svårt med basen. Skiljer sig rejält när man spelar cd, radio eller film. Hade varit bättre om den hade haft en egen ratt för att ställa in hur mycket den ska höras...

#42

Postad 11 februari 2008 - 20:53

svenstorp
  • svenstorp
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har en fråga angående HDMI. Tar den upp ljudet och spelar det i systemet eller bara transporterar vidare bilden?

Redigerat av svenstorp, 11 februari 2008 - 20:54.


#43

Postad 15 februari 2008 - 23:52

Rebellion
  • Rebellion
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Har en fråga angående HDMI. Tar den upp ljudet och spelar det i systemet eller bara transporterar vidare bilden?

Från en PS3?
Den spelar upp ljudet själv och för över bilden till TV'n för min del, går att göra så att den för över ljudet också

#44

Postad 23 februari 2008 - 14:01

Cambo
  • Cambo
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Har haft detta systemet ett bra tag nu och är jättenöjd hittills.
Nu har jag dock lite problem med HDMI-in porten
Har nyligen bytat digitalbox till Motorola 9110(Telia-IP-tv)
Eftersom jag bara har en HDMI-in på min Samsung LE40-R76 så har jag kopplat digitalboxen via HT-TXQ120R-HDMI in.
Jag får perfekt bild på TV:n men får inget ljud när jag ser på de kanaler som visar Dolby-Digital (SVT, Canal+). Vad jag förstår så skickar inte systemet ljud som är digitalt via HDMI i detta fallet.
Kopplar jag då en Toslink från digitalbox till hemmabions Optik in (D.IN 1) så måste jag ju slå över till D.IN 1 på fjärrkontrollens AUX för att få ljudet via Toslink, och samtidigt tappar jag ju då bilden eftersom den ligger på HDMI på AUX.

Hur löser jag detta, går det inte att köra HDMI-in-porten och får digitaltljud via Toslink samtidigt?

#45

Postad 16 mars 2008 - 15:25

biffi
  • biffi
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej, jag har nyligen köpt detta system och är helnöjd. Har dock två frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
1. Hur uppdaterar jag firmwaren i den? hittade ett dokument på samsungs hemsida, men fungerade inte alls lika dant i verkligenheten.

2. Hur sänker man basen? Jag har gått in i "sound edit" och satt basen till -6.0 db men jag tycker fortfarande att den är alldeles för kraftig när jag lyssnar på musik, hur gör man för att sänka den ytterliggare?

#46

Postad 09 maj 2008 - 10:04

Espring
  • Espring
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej, jag har nyligen köpt detta system och är helnöjd. Har dock två frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
1. Hur uppdaterar jag firmwaren i den? hittade ett dokument på samsungs hemsida, men fungerade inte alls lika dant i verkligenheten.

2. Hur sänker man basen? Jag har gått in i "sound edit" och satt basen till -6.0 db men jag tycker fortfarande att den är alldeles för kraftig när jag lyssnar på musik, hur gör man för att sänka den ytterliggare?


Innan du kalibrerar ställ upp basen på max. När du sen kalibrerar så tar systemet hänsyn till volymen på basen och kalibrerar efter den inställningen vilket innebär att den automatiskt sänker nivån på basen under kalibreringen. Sen är det bara att sänka basen (om du behöver) för den har en lägre nivå efter kalibreringen.

#47

Postad 26 maj 2008 - 15:40

Unregisteredddb634ad
  • Unregisteredddb634ad
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
hej nån som vet om det funkar att ha ett 8 gb usb minne till Samsung HT-TXQ120R för att se på dvd film....divx filmer funkar men vore bra om nån visste om det funka att läga in en dvd film på ett usb mine....tacksam för svar Daniel

#48

Postad 30 maj 2008 - 22:41

SebasstiaN
  • SebasstiaN
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Men verkar ju ändå fint för oss som inte är kriminella. ;)


Nån som kan bekräfta att det verkligen funkar för HT-TXQ120R?

Ja det fungerade på min iaf.

hej nån som vet om det funkar att ha ett 8 gb usb minne till Samsung HT-TXQ120R för att se på dvd film....divx filmer funkar men vore bra om nån visste om det funka att läga in en dvd film på ett usb mine....tacksam för svar Daniel

det funkar , man måste dock packa upp image och lägga in .VOB bara

#49

Postad 31 maj 2008 - 14:01

Unregisteredddb634ad
  • Unregisteredddb634ad
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
OK det låter bra..men vad menar du med lägga in VOB ?? Daniel


en fråga till...vet du nåt bra 8 gb usb minne?

#50

Postad 20 juni 2008 - 00:53

Krigge92
  • Krigge92
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Nån som handlat detta system från tyskland? Dom ligger ju under 5000:- där nu!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.