Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har köpt Sony HT-SF1300

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 24 oktober 2008 - 13:22

Lenardo
  • Lenardo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Steffelito ! kan du hjälpa mig? fick äntligen mitt paket igår efter 23 dagar - allt funkar bra, använder enbart HDMI mellan HT-SF och min Sony TV. MEN..jag får inget TV ljud !! Radio går bra, spela upp går bra, DVD via TV funkar som vanligt.....men när jag trycker på TV knappen blir det helt tyst ! ? Förslag ? Dålig HDMI kabel ? ? Samma märke som jag använt tidigare och har till DVD.
eller Der_Low...har du några förslag. Emottager allt med tacksamhet.
Jodå, har installterat HDMI ingången och TV har funnit 2 apparater - Helt OK.
stön

#52

Postad 24 oktober 2008 - 16:51

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Steffelito ! kan du hjälpa mig? fick äntligen mitt paket igår efter 23 dagar - allt funkar bra, använder enbart HDMI mellan HT-SF och min Sony TV. MEN..jag får inget TV ljud !! Radio går bra, spela upp går bra, DVD via TV funkar som vanligt.....men när jag trycker på TV knappen blir det helt tyst ! ? Förslag ? Dålig HDMI kabel ? ? Samma märke som jag använt tidigare och har till DVD.
eller Der_Low...har du några förslag. Emottager allt med tacksamhet.
Jodå, har installterat HDMI ingången och TV har funnit 2 apparater - Helt OK.
stön


Jag förstår inte riktigt frågan
Är det så att du inte får något ljud ut ur systemet när du ser på vanlig tv? Via parabol eller liknande? Men du har ljud från bland annat DVDn?

#53

Postad 24 oktober 2008 - 19:36

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Steffelito: Tack för att du tog dig tid!

Nu hann jag precis se det efter att jag kommit hem med det stora paketet från posten :(
Tur då att dina svar inte fick mig att ångra mig!
HAr precis skruvat ihop högtalarna på stativen och placerat ut dem, tur var att kablarna till bakhögtalarna var så långa att de kunde gå längs rummet bakom sofforna! Slipper man fula synliga kablar, skall dock fixa allt vad heter kablar nu väntade bara på de här systemet (har flyttat för två veckor sedan) och ska nu bunta ihop allt snyggt och prydligt samt där kablar går öppet mot väggen synligt skall jag sätta dit självhäftande lister...

Det enda utav dina svar som förvånade mig var det där med DVD, fick verkligen för mig att det var en inbyggd DVD spelare av nån anledning...? Men jag var tveksam även nu när jag tittade på den, såg inte vart cd facket skulle vara haha. Tur att det inte gör mig så besviken, tittar nämligen mycket sällan på DVD och då jag gör det funkar ju PS3 ypperligt med sin inbyggda uppskallnings funktion dessutom. Bluerau, DVD och mediastreamer i ett! Varför kör du med separat DVD?

Okej, nu fick jag det lite bättre klart för mig gällande ljudformaten. Vad gäller den inbyggda uppskalningen som du säger att receivern har, spelar iofs ingen roll om både PS3 skalar upp DVD och min digitalbox är en HD box? Det blir väl bara pass through och receivern gör ingenting. Men du menar att om jag kopplar in en äldre DVD i receivern,så kan receivern alltså skala upp standard format till HD via HDMI?

Tänkte börja kopplat ihop allt sakta men säkert nu, PS3, digitalbox och dator (ljud via koaxial kabel och bild via dvi-hdmi) och börja provaspela lite granna. Hoppas jag inte blir besviken, även om mitt rum är ett fullvärdigt vardagsrum. Hoppas också att placeringen av högtalarna inte blir negativ på ljudet, som sagt har inte mycket alternativ då ena soffan som högtalarna "omringar" ligger mot väggen så det blir precis så ja kan vinkla högtalarna snett innåt (mot soffan) och fram högtalarna snett innåt. Alltså mot mitten av soffan typ. Ska nog rätta mig, det är 1 m mellan TV och högtalare (centerhögtalaren är ju perfekt, sätter man ju bara framför TVn så liten och slimmad som den är), så ca 3 m mellan högtalarna.

Tar en bild när allt är någolunda klart och prydligt! ;)

Leonardo: Ljud från TVn får du ju bara om du kopplat in någon utgång till en lämplig ingång på receivern, eller om du tittar på digitalbox t.ex så kopplar du den via HDMI så får du ljud, eller via separat ljudutgång in i receivern. Det beror alltså på om du tittar via en box eller direkt via scart.

#54

Postad 24 oktober 2008 - 20:52

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag lurde mig först själv oxå att de var en inbyggd dvd, men såg de innan jag beställde så jag passade på att slänga med en dvd oxå. Anledningen till att jag även har en dvd är därför att ps3 inte läser alla format som jag använder mig utav,och orkar inte konventera allt osv så då tog jag en dvd oxå, lite onödigt egentligen, men de blev inge större hål i plånboken.

Svar:

1. Exakt, är formatet redan i 1080p gör recivern inget, men som sagt, kollar du på en dvd via ps3 eller som jag via en separat dvd så skalar den upp de till 1080p istället för att visa de i de vanliga formatet.

En sak du kan göra i inställningar på ps3 är att ställla in så att den skickar ljudet från dvdfilmer etc som bitstream istället för PCM, då kan du få ut mer utav inställningarna på recivern. Dock när du kör bluray ska du se till att de ljudet är inställt på PCM.

Tror nog inte du blir så besviken, som både jag och andra personer skrivit så är det här de bästa systemet i den här prisklassen. Du får mycket funktioner och ett bra ljud till ett bra pris. Inget överpris som på vissa andra ljud.

Är det något annat, är de somsagt bara skriva, jag svarar på de mesta, eller försöker så gott jag kan.

#55

Postad 24 oktober 2008 - 22:31

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Skall prova detta med ljudinstälningarna :(

Jag har nu startat upp receivern för första gången, med alla enheter inkopplade.
Tyvärr stöter jag redan på problem, en fråga ang HDMI ingångarna, dem är ju märkta typ DVD,BD,SAT. Spelar det någon roll vilken HDMI enhet man ansluter till vilken ingång?

Det är nämligen så här, PS3 sitter i BD ingången och där funkar ljud och bild som det ska. Digitalboxen däremot är ansluten till DVD tror ja, och där visas bilden 3 sekunder, så lång tid det tar innan ljudet börjar spelas upp. Så fort ljudet börjar spelas från digitalboxen försvinner bilden, TV skärmen blir blå och blinkar typ svart varannan sekund ungefär!?
Digitalboxen funkar felfritt när den är inkopplad direkt till TVn.

Liknande problem har jag med datorn, som sitter med DVI-HDMI i SAT ingången. Bilden visas, men blir lågupplöst känns de som och framförallt så flimrar det oerhört mycket. Ungefär som när man kör via S-video.
Datorbilden funkar också klockrent om jag ansluter den direkt till TVns HDMI ingång däremot.

Några ideér?

#56

Postad 24 oktober 2008 - 23:43

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Det löste sig med digitalboxen, verkar det som. En omstart av boxen.

Men datorn har ja fortfarande problem med, samtidigt undrar ja hur får ja ut ljudet via digital koax? Vilket läge på receivern?

Har valt det som aktivt på datorn, och ser i Windows att ljudet går ut via den utgången.

#57

Postad 24 oktober 2008 - 23:48

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Löste datorproblemet också precis, av någon anledning skickade datorn ut på DVI utgången 1280*720 i 30hz (!).
Ändrade till 60hz och flimmret är borta! :(

#58

Postad 25 oktober 2008 - 00:00

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Vad bra Joksi, har du löst allt nu, lr finns de något problem fortfarande?

#59

Postad 25 oktober 2008 - 00:08

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Nej, jag har ju tyvärr inte. Det där med digitalboxen kvarstår, det verkar som när jag går in i receiverns meny och pillar mellan nånting under audio valet, om ja skiftar fram o tillbaks mellan PCM och Auto så komer bilden och stannar tills jag startar om antingen digitalbox eller receivern. Därefter visas bilden i 3 s och när ljudet kickar igång blir TV skärmen blå, och blinkar sen måste jag in och pilla i den menyn igen. Så ska de väl inte vara.

Förstår heller fortfarande inte hur ja ska få ljudet från datorns ljudkort i receivern, det verkar som att ljudet skickas ut via den digitala koax utgången på datorn (aktivt valt det i ljudinställningarna) men vet ej hur ja ska välja den ingången på receivern?

#60

Postad 25 oktober 2008 - 00:18

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
När de gäller digitalboxen så pröva stoppa hdmi sladden i ingången SAT, det är satelit ingången, vet inte om de är någon skillnaden på ingångarna, borde ju inte vara det :S men iaf prölva det, och sen välj SAT som input channel.

När de gäller datorn, så har du alltså en dvi - hdmi kabel vad jag förstår, vilket du inte får ut ljud ifrån?

Pröva den här kopplingen och se vad som händer,

Pröva koppla in datorn direkt i tvn med en hdmi sladd, och sen prövar du koxialen till rätt uttag på recivern.
Sen drar du på en låt eller en film eller liknande, vrider på lite volym så du hör när du träffar rätt och trycker på input selecter på fronten tills du får ljud. Har själv aldrig använt mig utav en sån kabel.

#61

Postad 25 oktober 2008 - 00:32

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Skall provas.

Nej, får inget ljud, och det skall jag ju heller inte få över DVI-HDMI.
Därför jag kopplar en koax kabel mellan datorns ljudkort och receiverns COAX IN, men oavsett vilket input jag tar så får jag inget ljud den vägen.

Varför tycker du att jag ska koppla bilden direkt till TVn istället för via receivern?

#62

Postad 25 oktober 2008 - 00:40

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hmmm... kopplade ur alla HDMI kablarna ur receivern, lät bara koax kabeln vara ikopplad. Plötsligt kom det ljud på DVD-läget...

Betyder detta att ja inte kan ha en HDMI enhet inkopplad på DVD ingången, för att den blockerar koax ingången??

Nu står det iaf DVD och Coax på displayen, så den indikerar på nåt sätt att koax ingången enbart går att spela via DVD läget.

Redigerat av Unregisteredc7eac6f7, 25 oktober 2008 - 00:48.


#63

Postad 25 oktober 2008 - 00:52

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
jag tänkte, recivern kan la bara hämta från en källa i taget, dvs väljer du en igång så hämtar den inte ljud ifrån något annan källa. Tänkte om du kopplar bilden utan att den går via recivern så kanske de fungerade.
pröva så här då. PS3 in i BD, Datorn in i DVD och boxen in i SAT och sen koxialen får sitta där den är nu. Vad händer om du väljer dvd igången då?

#64

Postad 25 oktober 2008 - 01:04

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
HAr kopplat precis så nu, men det hjälper inte.

Digitalboxen vill inte funka via receivern =S

Samt ljudet på DVD läget försvinner, Coax lampan tänds inte. Känns som att HDMI kontakten blockerar, som om den tar prioritet över coax ingången och förväntar sig ljud via HDMI istället?

Tycker man borde kunna ställa in detta själv, precis som man i PS3 t.ex kan välja att skicka bara bild via HDMI och ljud via toslink/analoga rca.

Redigerat av Unregisteredc7eac6f7, 25 oktober 2008 - 01:06.


#65

Postad 25 oktober 2008 - 01:15

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jo de var därför jag tänkte att du skulle direkt koppla datorn till tvn och sen koxialen till recivern och väl de läget där du fick ljud.

Eftersom jag har en gammal digitalbox har jag den bara kopplad till tvn så jag har aldrig stött på något problem med det. Det är inga inställningar som är fel på boxen? Fungerar den om du sätter den direkt till tvn osv?
Pröva koppla ur allt ur tvn och recivern så gör du en första check.
1. Boxen direkt till tvn, kollar bild ljud etc...
2. Boxen till SAT igången på recivern sen till tvn, kolla bild ljud.
Fungerar det då?

Pröva den där kopplingen på datorn oxå också se hur de går, dvs
1. dvi > hdmi till tvn
2. koxial från ljudkortet till recivern och välj rätt input läge.

#66

Postad 25 oktober 2008 - 01:31

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Kan prova och se vad som händer med digitalboxen, men senast idag så funkade den eftersom ja alltid haft den direkt i TVn innan ja fick hemmabiot (fick skifta mellan dator,ps3 och boxen =/). En stor anledning varför jag betalade lite mer för detta system med HDMI switch, så att säga. TVn har nämligen bara en HDMI ingång.

PS3 funkar ju perfekt ser det ut som i BD ingången. Och även digitalboxen om jag efter varje omstart går in i ljud inställningarna i receivern och skiftar fram och tillbaks mellan Auto och PCM. Digitalboxen har inte jättemycket att ställa in, HDMI 720p ut (min TV kör 270p) och ljud antingen PCM eller DD. Jag kör på DD ifall att något skulle sändas i de via digitalboxen, dock vet jag ej om det gör det?

Vad gäller datorn, att prova koppla direkt till TVn och koax tll receivern är ett onödigt steg ju, med tanke på att vi bekräftat att ljudet kommer ut på DVD ingången via koax så länge ingen HDMI kabel är ansluten till DVD ingången. Det verkar ju onekligen som att receivenrn aktivt väljer ljudkällan HDMI om en sådan kabel är inpluggad, annars kör den via koaxial eller något i den stilen...?

#67

Postad 25 oktober 2008 - 01:39

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
I manualen står det ungefär så här, såg jag nyss.

Växla mellan digital och analogt ljud. AMP MENU->5-AUDIO->IN MODE->AUTO eller ANALOG.

Det står även att Auto ger prioritet åt digitala ljudsignaler när det finns både digitala och analoga anslutningar. Om det finns fler än en digital anslutning har HDMI prioritet över Coaxial och Optiskl. Finns det inga digitala ljudsignaler väljs de analoga. Analogt läge väljer analoga uteslutande.

...Hmm...

Detta betyder i mina öron att jag inte kan köra datorn via HDMI samtidigt som jag kör ut ljudet via koax kabeln :(
En stor anledning också varför jag köpte systemet, att ha datorn fullt ansluten till det....

#68

Postad 25 oktober 2008 - 23:08

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Kollade runt på olika sidor om specifikationerna för det här systemet, och samtliga säger att uppskalning inte stöjds av denna receiver. Vilket iofs inte spelar mig någon roll, PS3 fixar ju detta exemplariskt enligt alla tester med DVD. Men ville bara rätta infon här i tråden.

Sen har jag även sett att receivern stödjer något som kallas "Assignable digital inputs". Är lite osäker på vad det här egentligen är, samt hittar inget om det i manualen konstigt nog. Men har sett det på Sonys egna webbsida dessutom. Har du någon aning om vad det betyder?

#69

Postad 26 oktober 2008 - 11:04

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Vill bara förtydliga ett konstaterande jag gjort nu i helgen efter att ja köpt detta hemmabiopaket.
Om ni funderar att köpa det och som jag lägger tyngd på att ansluta datorn till en HDMI ingång på receivern (för att titta på film) så bör ni nog tänka om, eller i a f vara medvetna om att det inte kommer att gå.

Nämligen så att ingångarna är ej inställningsbara, vilket det står att de ska vara på Sonys hemsida i specifikationerna. (undrar om man inte har rätt att lämna tillbaks systemet eftersom det inte motsvarar de specifikationer som utlovas?)

Ovan betyder helt enkelt, att om du kopplar in en dators grafikkort via HDMI (vanligtvis DVI->HDMI kabel) så får du ju bara bild från datorn, vilket är som det skall vara. Men sen vill du naturligtvis ha ljudet också, och i mitt fall har jag S/PDIF ut på ljudkortet och har valt att koppla detta till receivern (har en digital koax ingång). Tyvärr så funkar den ingången på receivern bara på DVD-läget, men ansluter man datorns HDMI kabel till DVD HDMI-imgången så skiter det sig ändå eftersom systemet prioriterar HDMI framför digital koax eller ev. toslink. Mycket oprofessionelt måste jag säga, det skulle ju helt klart känna av om det kommer in ljud via HDMI och om det inte gör det kolla nästa ingång, t.ex digital koaxen. Men så är inte fallet, den tvärstannar och vägrar släppa ljud från något annat än HDMI (där det inte kommer in något ljud, bara bild).

Detta går iofs att lösa genom att istället koppla Line Out från datorns ljudkort till receiverns RCA ingångar, men då får man analogt ljud från datorn vilket innebär att man går miste om 5.1 ljud från filmer på datorn... Trist.
Alternativt kringå hela receivern (går ej i mitt fall, då jag bara har en HDMI ingång i TV) vad gäller bilden, koppla in direkt till TV i en ledig HDMI ingång och låta ljudet gå via då ex. koax i receivern. Ställ in rätt HDMI port på TV, samt DVD läge på receivern och du får bild och ljud från datorn.

Du ska nämligen kunna välja manuellt om du vill ha in ljudet via HDMI, eller analogt via RCA ingångarna i systemet. Fattar inte varför man inte kan välja mellan HDMI och koax/toslink på samma vis! =S
Som sagt, en stor nackdel och mycket oprofessionellt.

Dett aproblemet kan också undvikas helt genom att skicka ljudet från datorn via HDMI, men detta förutsätter att du har ett ganska nytt grafikkort med HDMI utgång samt en koppling mellan ljudkortet och grafikkortet, ev. inbyggd ljudchip på grafikkortet. Då kommer det att funka precis som HDMI är tänkt och precis så som Sony tar fasta på.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa det i mitt fall, vill helst inte koppla med analoga RCA i a f. Finns ju HDMI switchar för några hundralappar att köpa, får nästan bli så.

Redigerat av Unregisteredc7eac6f7, 26 oktober 2008 - 11:08.


#70

Postad 26 oktober 2008 - 14:50

unisol
  • unisol
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag funderar på SS-1300, enda som skiljer är väl bakhögtalarna tror jag. Iallfall så har jag tänkt att göra likadant som dig joksi, koppla datorn till tv'n och surroundsystemet.

Läste ditt sista inlägg och om jag har förstått det rätt så ska jag kunna göra så här?

Digitalbox
Video - SCART -> TV
Ljud - S/PDIF -> Coaxiala ingången på systemet

HTPC
Video - HDMI -> TV
Ljud - 3.5mm stero -> systemet (Finns bara en coaxial ingång har jag för mig)

Skulle detta fungera utan problem?

Vet inte riktigt hur jag ska lösa det i mitt fall, vill helst inte koppla med analoga RCA i a f. Finns ju HDMI switchar för några hundralappar att köpa, får nästan bli så.

Hur fungerar dessa? Kan man koppla ihop video och ljud till en hdmi-kabel?

#71

Postad 27 oktober 2008 - 07:27

dreamzilver
  • dreamzilver
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej
Har det här paketet dvd spelare?

#72

Postad 27 oktober 2008 - 10:06

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Hej
Har det här paketet dvd spelare?

Nej.

#73

Postad 27 oktober 2008 - 18:12

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Jag funderar på SS-1300, enda som skiljer är väl bakhögtalarna tror jag. Iallfall så har jag tänkt att göra likadant som dig joksi, koppla datorn till tv'n och surroundsystemet.

Läste ditt sista inlägg och om jag har förstått det rätt så ska jag kunna göra så här?

Digitalbox
Video - SCART -> TV
Ljud - S/PDIF -> Coaxiala ingången på systemet

HTPC
Video - HDMI -> TV
Ljud - 3.5mm stero -> systemet (Finns bara en coaxial ingång har jag för mig)

Skulle detta fungera utan problem?


Hur fungerar dessa? Kan man koppla ihop video och ljud till en hdmi-kabel?



Det första ja, det andra kan jag inte garantera. Men enligt manualen så kan man switcha mellan digitalt ljud och analogt ljud, tror problemet är när man kopplar både ljud och bild på "en ingång" och det är HDMI anslutning, om det då inte kommer ljud via HDMI kabeln (som i mitt fall med datorn) ja då kan man inte heller välja koax eller toslink ingångarna, däremot ska man kunna välja analogt via RCA. Men jag har inte provat detta då jag inte kommer köra analogt hur som helst pga surroundet bl.a

Fråga två, javisst HDMI kabel är ju till för både ljud och bild (modern version av SCART kabel).
Om det var det du frågade om? Eller HDMI switch? Det är bara en förgrenare, tex tre HDMI in en ut.

#74

Postad 27 oktober 2008 - 18:35

unisol
  • unisol
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Det första ja, det andra kan jag inte garantera. Men enligt manualen så kan man switcha mellan digitalt ljud och analogt ljud, tror problemet är när man kopplar både ljud och bild på "en ingång" och det är HDMI anslutning, om det då inte kommer ljud via HDMI kabeln (som i mitt fall med datorn) ja då kan man inte heller välja koax eller toslink ingångarna, däremot ska man kunna välja analogt via RCA. Men jag har inte provat detta då jag inte kommer köra analogt hur som helst pga surroundet bl.a

Fråga två, javisst HDMI kabel är ju till för både ljud och bild (modern version av SCART kabel).
Om det var det du frågade om? Eller HDMI switch? Det är bara en förgrenare, tex tre HDMI in en ut.


Ok, tack. Ska se om jag kanske kan använda digitalboxens ljud via koaxial och datorn via tosslink för att få 5.1 ljud på båda.

Fråga 2 va ang. hdmi-switch. Hittade en sån där man pillar in dvi, 3.5mm, och koaxial tror jag, och fick sedan ut det till en hdmi out. Dock kostade den billigaste 2000kr på dustinhome, lite väl dyrt för att få allt på samma kabel. Du kanske inte menade en sån, dock va det det enda jag hittade som hette så.

Redigerat av unisol, 27 oktober 2008 - 18:36.


#75

Postad 29 oktober 2008 - 22:32

Thilly
  • Thilly
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej! jag har en fråga som jag hoppas nån kan svara på. Jag har ett PS3 som är kopplat med HDMI till min HD-tv, men PS3 har ju bara en HDMI utgång och ingen ingång. Jag vill ju ha HDMI kabel från detta hemmabiosystem till PS3 också. Hur gör jag för att få bästa bild och bästa ljud? Jag är alltså väldigt okunnig när det gäller hemmabio och hdmi. ;)

#76

Postad 29 oktober 2008 - 22:34

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Hej! jag har en fråga som jag hoppas nån kan svara på. Jag har ett PS3 som är kopplat med HDMI till min HD-tv, men PS3 har ju bara en HDMI utgång och ingen ingång. Jag vill ju ha HDMI kabel från detta hemmabiosystem till PS3 också. Hur gör jag för att få bästa bild och bästa ljud? Jag är alltså väldigt okunnig när det gäller hemmabio och hdmi. ;)


Du kopplar PS3 till hemmabio receivern, och hemmabio receivern till din TV.

#77

Postad 29 oktober 2008 - 22:39

Thilly
  • Thilly
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Det var så enkelt alltså ;)
Tack joksi!

#78

Postad 30 oktober 2008 - 18:32

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Har kommit fram till att om man tex kopplar en HDMI enhet till SAT HDMI ingången, så kan man ignorera ljudet via HDMI och plocka ljud via toslink. Fattar inte varför man inte kan göra samma sak med koaxial ingången, den verkar hårdmappad till enbart DVD HDMI ingången och som jag redan berättat när man går in i DVD HDMI ingången med en HDMI enhet så plockar den ut HDMI ljudet och man kan inte välja koax eller toslink ingång för den delen heller. Helt korkat!

Man skulle ju därför kunna koppla datorn via HDMI till just SAT HDMI ingången t.ex, och växla över till toslink ingång för att få ljudet från datorn på de viset (och inte via HDMI,som ju inte går i de flesta fall). Problemet då är att för att denna kombination skall funka så förutsätts att datorn har toslink ut, vilken nog de flesta ljudkort inte har. Mitt har t.ex koax utgång, och där spricker de.

Vet att de finns koax->toslink adapter (konverterare) på Kjell för 200 spänn, men det känns så dumt att behöva göra en konvertering överhuvudtaget när man har en lämplig ingång för koax =S.
Har därmed kommit fram till att de finns två möjligheter att koppla in dator med separat digital ljud (analogt är inte inräknat här, de borde gå utan problem eftersom man kan ställa in de specifikt) och bild via då DVI->HDMI.

1) DVI->HDMI kabel direkt till TVn från datorn, som förutsätter att man har mer än en HDMI ingång på TVn (vilket jag inte har för närvarande).

2) DVI->HDMI kabel till receivern i SAT HDMI ingången, och toslink->toslink i receivern (i mitt fall koax->toslink adapter) och växla om ljudet till toslink ingången (som kallas TV ingång på denna receivern).

I båda fallen får man ge 200-400 spänn för antingen en 2->1/3->1 HDMI switch eller en koax->toslink adapter.
Eftersom jag varken har en ledig HDMI ingång i TVn, eller en toslink utgång från datorn.

Jisses....

Ingen alls som har detta systemet och har erfarenhet av digital koax ingången??

I mitt meckande har jag kommit fram till att SAT HDMI ingången kan visa bild på TV, samtidigt kan man växla ljudet från en annan ingång, tex toslink eller analog men inte koax. De andra lägena, dvs BD och DVD är hårdmappade på nåt sätt o så fort man byter till eller från de lägena så tar den in bild från dem ingångarna + ljud. Det är konstigt nog bara SAT HDMI ingången som kan plocka ljud paralellt då från toslink, och inget annat.

Redigerat av Unregisteredc7eac6f7, 30 oktober 2008 - 18:37.


#79

Postad 30 oktober 2008 - 18:43

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Ok, tack. Ska se om jag kanske kan använda digitalboxens ljud via koaxial och datorn via tosslink för att få 5.1 ljud på båda.

Fråga 2 va ang. hdmi-switch. Hittade en sån där man pillar in dvi, 3.5mm, och koaxial tror jag, och fick sedan ut det till en hdmi out. Dock kostade den billigaste 2000kr på dustinhome, lite väl dyrt för att få allt på samma kabel. Du kanske inte menade en sån, dock va det det enda jag hittade som hette så.


Visste inte ens att sån switch fanns, intressant, dock totalt uteslutet för det priset! (för mig)

Jag syftade på en vanlig HDMI switch, som ger flera ingångar kopplade till en TV med bara en HDMI ingång. Då kunde ja koppla datorn direkt till TVn och ljudet via koax till receivern, slå på DVD ingången och få ljudet i receivern. För kombination bild via HDMI och ljud via koax på denna receiver verkar onekligen gå fet bort...tyvärr.

Om du ansluter digitalboxen direkt till TV, och ljudet via koaxial så kommer det att funka (precis så som ja kunde få det att funka, om ja hade mer än en HDMI ingång alternativt switch. Kopplar du digitalboxen via HDMI till receivern så är det som jag skrivit inte möjligt på någon ingång alls verkar de som att plocka ut koaxial ljud ihop med HDMI (spelar mindre roll med en HD box då ljudet bäst plockas ut via HDMI ändå). Däremot kan man hämta toslink ljud och ansluta en enhetes bild via HDMI.

Redigerat av Unregisteredc7eac6f7, 30 oktober 2008 - 18:44.


#80

Postad 02 november 2008 - 19:07

Unregistered331d51db
  • Unregistered331d51db
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
tjena

ja jag har ställt om basen, du hittar inställningarna för den under level.




Jag har kopplat min Sony dvd så iaf, och de fungerar prima. Vet inte riktigt hur du annars tänkt koppla, men iaf.

Vet inte vad du har för dator, om du har hdmi utgång på den eller liknande, i så fall skulle du kunna koppla så. Annars får du koppla en audio kabel eller optisk eller liknande till systemet, och en videokabel till tvn eller vad man ska säga. Vet inte om jag fatta din fråga riktigt rätt, men annars får du hojta till.

Till att gå från de ena till de andra kan jag slänga upp en bild på baksidan för att visa er hur alla ingångar etc ser ut. Såg att de var någon föregående som undrade hur kopplingarna var på ljudet, så är dem lite speciella, men de måste ju inte vara helt omöjligt att köpa andra högtalare och koppla in med rätt anslutning? Kan la inte vara så svårt för den händige.

Finns de fler frågor svarar jag gladeligen, men som sagt bild på hur förstärkaren ser ut kommer under morgondagen då jag är för trött atm.

Till dig der:low (tror du hette så)

Har du prövat ändra inställningar för basen?



#81

Postad 03 november 2008 - 22:42

than
  • than
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Någon som har detta system och kan jämföra med ljudet i HKTS7 och/eller HKTS11?

Jag har inte hittat SF1300 i nån butik för att provlyssna och har lite svårt att bestämma mig om jag skall satsa kompakt eller rejält med nya golvare osv. Om någon skulle kunna uppskatta ljudet i HT-SF1300 jämfört med HK:s ovannämnda skulle det möjligen underlätta mitt val.

#82

Postad 04 november 2008 - 18:37

elk
  • elk
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Går det att vägg montera alla högtalarna ?

#83

Postad 04 november 2008 - 20:35

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Går det att vägg montera alla högtalarna ?


Det går de att göra.

#84

Postad 04 november 2008 - 21:27

elk
  • elk
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Det går de att göra.


gött la en betällning jag med

#85

Postad 04 november 2008 - 21:35

Unregisteredc7eac6f7
  • Unregisteredc7eac6f7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Populärt system...köpte mitt på Inwarehouse förrförra helgen...innan dess va där 21 på lager i nån vecka. En vecka efter att ja köpte mitt så var de 15 kvar ;)

En liten fråga till er som har köpt systemet, upplever ni också att era högtalare lutar framåt en bit på stativen? Dvs, stativen står ej rakt utan lutar framåt?

#86

Postad 05 november 2008 - 09:39

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
är det några skillnader på detta och ss1300 förrutom högtalarna ( stativ/utan ) etc?

#87

Postad 05 november 2008 - 16:51

klagerstrom
  • klagerstrom
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Sony är snabba på nya modeller i denna "serien". Vad tror ni om nya modellen?

http://www.sony.se/p...d-kit/ht-sf2000

Hittade ett test på paketet: http://www.goodgearg...;pt;1;pg;1;pa;7

Redigerat av klagerstrom, 05 november 2008 - 16:59.


#88

Postad 05 november 2008 - 17:01

illerG
  • illerG
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag tycker SF2000 ser ut som SF1300 bara med BD-spelare också.

EDIT: men jag har såklart helt fel.

Redigerat av illerG, 05 november 2008 - 17:06.


#89

Postad 05 november 2008 - 21:04

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0
Är rätt så säker på att SF2000 är en blå designad (receivern) version av modellen som föregick SF1300, dvs SF1200...på samma sätt som SF1300 finns i två version där SF2300 är den blåaktiga blu-ray anpassade modellen...iaf verkar folk på avforums var av den uppfattningen :)

#90

Postad 12 november 2008 - 10:37

Lenardo
  • Lenardo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har inget med föreg frågor men har kört mitt paket nu i dryga 14 dgr, är jättenöjd, fick sänka basen lite, har vägghängt samtliga högtalare, känner av TV program, filmer automatiskt. Flera av TV programmen upplevde jag helt annorlunda nu med bakgrundsmusik och tal var för sig i högtalarna. Däremot kan koppla in DTS om ngn särskild DVD film har det se sid 47 tror jag i bruksanvisningen. Har provat Movie-läget A och B men skillnaden är minimal. Kör vanliga TV program med ATG läget -kompr. Rejäla längder på kablaget och köpte hos lokala elfirman jättetunna självklistrande plastrännor för alla kablarna. Helt vita i plast och täckte t o m kablar som gick rakt upp på vägg utan att synas.
Om man vita väggar förstås :)

#91

Postad 13 november 2008 - 21:05

Unregistereddfa23b8a
  • Unregistereddfa23b8a
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Just nu har jag ett litet rum som jag tänkte köpa det här systemet till. Idén är att systemet sedan ska räcka till när jag flyttar till brorsans större rum sen när han flyttar ut. Det är väl dags snart. :)

Tänk er en säng. Där man har huvet är även väggen på mitt rum. Så där kommer antagligen de bakre högtalarna att sitta också. 1m från sängkanten vid fötterna finns tvn och de främre högtalarna. Är mitt huvud för nära de bakre högtalarna i det här fallet? :blink:

Redigerat av Unregistereddfa23b8a, 14 november 2008 - 13:47.


#92

Postad 14 november 2008 - 20:43

sasv100
  • sasv100
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Mitt första inlägg i detta eminenta forum.
Tack vare informationen i denna tråd blev jag sugen att köpa. Paketet är levererat och med hjälp av denna tråd och manualen är allting på plats, utom en sak som jag inte får att fungera.

Jag får inte ut TV-ljudet i högtalarna. Enligt manualen har jag kopplat RCA-kablar från TV'n till ingången märkt "TV" på baksidan av förstärkaren. Startade sedan förstärkaren och tryckte på TV-knappen på fjärren. Inget ljud kommer ur högtalarna.

Har jag gjort något fel? Är det någon inställning jag missat?

Min TV är en LG 37LC2RR och på den finns en utgång som är märkt "Variable Audio Out" som enligt manualen ska användas till "Anslut en extern förstärkare eller lägg till en subwoofer till surround-systemet".

#93

Postad 14 november 2008 - 23:11

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Använder du dig utav en digitalbox eller använder du den inbyggda?

Om fallet är så, koppla rc kablarna från digitalboxen istället.

#94

Postad 14 november 2008 - 23:56

sasv100
  • sasv100
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Använder du dig utav en digitalbox eller använder du den inbyggda?

Om fallet är så, koppla rc kablarna från digitalboxen istället.

Tack för tipset Steffelito.
Jag har en extern digitalbox och när jag kopplade som du sade så funkade det klockrent ;) .

Jag har en annan fråga gällande DVD med HDD som jag funderar på att köpa.
Hur kopplar man in den?
Min tanke var att från digitalboxen koppla en scart till TV'n och en scart till DVD'n. Då borde jag ha täckt upp de digitala kanalerna så jag kan se dem på TV'n och kunna spela in dem. Sedan tänkte jag också dra antenn ut från digitalboxen till DVD'n. Detta för att kunna spela in ComHems grundutbud som finns i "väggen".
Från DVD'n till förstärkaren använder jag givetvis HDMI-kabel.

Vad tror du om detta "kopplingsschema"?

#95

Postad 15 november 2008 - 16:52

sasv100
  • sasv100
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Var förbi Sickla köpcenter idag och såg att ett nytt hus byggts. Det innehöll bl a en Sony-affär.
Kollade med dem hur koplling till DVD bör göras och enligt dom ska min teori nämnd i förra inlägget fungera.

#96

Postad 16 november 2008 - 19:43

Unregistereddfa23b8a
  • Unregistereddfa23b8a
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad på ljudet och så mellan sattelithögtalarna och de större högtalarna det här paketet kommer med? Förutom priset dvs.

Sony HT-SF1300 5.1 hemmabio 1000W, DCAC, svart
http://www.komplett....aspx?sku=373622

Sony HT-SS1300 kompakt 5.1 hemmabio, DCAC, svart
http://www.komplett....aspx?sku=373649

Står att båda är 1000w under description också. Jag hade fått för mig att man kunde ta bort foten/stativet till högtalarna på SF1300 men detta (även tillgängligt med satellithögtalare) verkar peka på SS1300??

#97

Postad 17 november 2008 - 02:07

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Är det någon skillnad på ljudet och så mellan sattelithögtalarna och de större högtalarna det här paketet kommer med? Förutom priset dvs.

Det är samma fysiska högtalare, de sitter bara olika formade/stora lådor. Enda egentliga skillnaden är att de främre är magnetiskt skärmade för att inte störa en CRT TV.

#98

Postad 17 november 2008 - 08:39

Unregistereddfa23b8a
  • Unregistereddfa23b8a
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Det är samma fysiska högtalare, de sitter bara olika formade/stora lådor. Enda egentliga skillnaden är att de främre är magnetiskt skärmade för att inte störa en CRT TV.


Men så är det väl ändå på båda paketen?

#99

Postad 17 november 2008 - 15:02

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Men så är det väl ändå på båda paketen?

Ja det är samma i båda.

#100

Postad 22 november 2008 - 12:30

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Gomiddag!

Två frågor - är det möjligt att väggmontera centerhögtalaren i detta paket?

Hur långt är avståndet mellan golv och nedre kanten på de bakre högtalarna (när de är monterade på sina stativ)?

/Johan ES



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.