Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ vs Proson paket!

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 maj 2012 - 13:45

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Tjapp! :)

Nu är det så att jag funderar på att köpa mig ett 5.1 ljudpaket!

Jag har hittat två kandidater och jag vet att det inte är några toppenpaket men ändå rätt bra för det pris som det kostar :).

De paket jag tittat på är följande:
http://www.fynda.se/...php?prodid=4829 - Proson

eller

http://www.fyndborse...aket/xtz-70-421 XTZ

Jag har funderat på att byta ut subben i Proson paketet mot en R-10 då jag läst att R-8 inte är den bästa?

Så vad tror ni om dessa? Är det bortkastade pengar eller duger det? Jag bor just nu bara i en 1:a och vill ha ganska små diskreta högtalare. Golvare är inget som tilltalar just nu :).

Har ni andra förslag i samma prisklass så får ni givetvis dela med er av dessa också :). Jag ska vara ärlig och säga att jag har ingen större lust eller orka att personligen leta runt på blocket, även om jag eventuellt skulle kunna hitta ett bättre paket där.

Tacksam för svar!

#2

Postad 09 maj 2012 - 14:08

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Av de två skulle jag tagit XTZ.

Finns ju även ett Denon 1612/DALI STILE system på klubben, sen har du ju ännu ett XTZ system som är en tusenlapp dyrare än det du länkade till.

Redigerat av Unregistered291b229b, 09 maj 2012 - 14:14.


#3

Postad 09 maj 2012 - 14:52

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Hej och tack för ditt svar!

Någon speciell anledning till varför du hade valt det paketet? Hur står sig tex Pioneer recievern mot Yamahan? Jag vill helt veta varför du motiverar som du gör :).

#4

Postad 09 maj 2012 - 17:16

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Hej och tack för ditt svar!

Någon speciell anledning till varför du hade valt det paketet? Hur står sig tex Pioneer recievern mot Yamahan? Jag vill helt veta varför du motiverar som du gör :).


Av erfarenhet känns proson mer budget och XTZ som mer prisvärt överlag för min del. Har aldrig ägt en Pioneer och gillar inte Yamaha men det spelar nog ingen större roll i din prisklass så länge du får alla ut/ingångar du är i behov av.

#5

Postad 09 maj 2012 - 19:06

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Av erfarenhet känns proson mer budget och XTZ som mer prisvärt överlag för min del. Har aldrig ägt en Pioneer och gillar inte Yamaha men det spelar nog ingen större roll i din prisklass så länge du får alla ut/ingångar du är i behov av.


Ok intressant att höra från egna erfarenheter. Jag hade siktet instället på Proson men så såg jag XTZ paketet... :D Hade nästan bestämt mig men nu blev det något svårare!

#6

Postad 10 maj 2012 - 11:13

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...vad tror ni om dessa? Är det bortkastade pengar eller duger det? Jag bor just nu bara i en 1:a och vill ha ganska små diskreta högtalare. Golvare är inget som tilltalar just nu :).


Proson har generellt sett bra element och är nog oftast betydligt bättre än vad prislappen antyder, men Fynda antyder ju själva att xtz-paketet eller åtminstone subben skall vara bättre. Svårt att avgöra utan lyssningstest såklart.

Hur man än vänder och vrider på det får du betydligt mer för pengarna om du satsar mer på frontarna (gärna golvare), en bra sub och ungefär vad som helst där bak (du har väl ett par stereolådor någonstans?). Prova sen en "billig" fynda-center, de låter sannolikt bättre än mini-högtalarna i paketen.

Begagnat är ofta vansinnigt prisvärt, men man får akta sig lite för "torkade" element...

Förstärkaren bör du kolla upp ordentligt.
Det är ganska viktigt att den hanterar "alla nya format", vilket inte är fallet om modellen har några år på nacken.

#7

Postad 10 maj 2012 - 11:49

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Proson har generellt sett bra element och är nog oftast betydligt bättre än vad prislappen antyder, men Fynda antyder ju själva att xtz-paketet eller åtminstone subben skall vara bättre. Svårt att avgöra utan lyssningstest såklart.

Hur man än vänder och vrider på det får du betydligt mer för pengarna om du satsar mer på frontarna (gärna golvare), en bra sub och ungefär vad som helst där bak (du har väl ett par stereolådor någonstans?). Prova sen en "billig" fynda-center, de låter sannolikt bättre än mini-högtalarna i paketen.

Begagnat är ofta vansinnigt prisvärt, men man får akta sig lite för "torkade" element...

Förstärkaren bör du kolla upp ordentligt.
Det är ganska viktigt att den hanterar "alla nya format", vilket inte är fallet om modellen har några år på nacken.


Tjapp och tack för ditt inlägg :).

Jag får en liknande känsla när det gäller subben från XTZ och har som sagt också läst någonstans att R-8 inte är någon värsting. Fördel XTZ med andra ord.

Jo, jag förstår att golvare är bättre men det är inget som är intressant just nu. Kanske i framtiden. :D

Tyvärr har jag faktiskt inga högtalare alls :D. Jag har hela tiden levt på ljud från inbyggda högtalare på TV och dator och börjar bli less på det. =)

Menar du att det skulle vara en bättre lösning att köpa ett par dyrare högtalare som frontare och sedan köpa till ett par billiga som står bakom istället för ett paket som redan länkat till?

Jag har generellt bra koll på vad som händer i den tekniska världen men den brutala sanningen är att jag har noll kunskap om ljud och vad som "gäller just nu". Därför har vet jag inte riktigt vad du menar med "alla nya format" men jag antar att jag får läsa mig till det :). Yamaha receivern i Proson paketet är väl relativt ny tror jag medan Pioneern i XTZ är något äldre. Dessutom tror jag det kan vara bra med 4 HDMI kontra 3. Just nu kan jag dock bara se användning för 2 och det är dator samt PS3. Eventuellt separat BD spelare i framtiden men annars vet jag inte :D.

#8

Postad 10 maj 2012 - 14:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Menar du att det skulle vara en bättre lösning att köpa ett par dyrare högtalare som frontare och sedan köpa till ett par billiga som står bakom istället för ett paket som redan länkat till?

Jag har generellt bra koll på vad som händer i den tekniska världen men den brutala sanningen är att jag har noll kunskap om ljud och vad som "gäller just nu". Därför har vet jag inte riktigt vad du menar med "alla nya format" men jag antar att jag får läsa mig till det :). Yamaha receivern i Proson paketet är väl relativt ny tror jag medan Pioneern i XTZ är något äldre. Dessutom tror jag det kan vara bra med 4 HDMI kontra 3. Just nu kan jag dock bara se användning för 2 och det är dator samt PS3. Eventuellt separat BD spelare i framtiden men annars vet jag inte :D.

Ja absolut!

Satsa på ett par bra frontar och prova med något "enklare/billigare" där bak.
Lyssnar du på musik är det ytterligare ett gott skäl att göra så.

Surroundlådorna behöver inte alls vara lika "rejäla" eftersom ljudet från dem alltid är skuret i basen och dessutom "avsett att låta lite diffust".

Med "alla nya format" menar jag de senaste Dolby- och DTS-formaten som finns på nyare Blu-Ray-filmer.
Handlar i viss mån om att vara lite "framtidssäker" och kompatibel med de filmer som släpps de närmaste åren.
Kolla förstärkarna på prisjakt så ser du precis vad det handlar om.

#9

Postad 13 maj 2012 - 14:11

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Har kikat runt lite och vet inte riktigt vad som menas med bra frontar :D. Har du inget tips på ett bra par? Stort plus om det är fysiskt små. Vill inte ha stora högtalare.

Edit: http://www.fyndborse...alare/xtz-93.21 Skulle dessa kunna vara något?

Redigerat av liath, 13 maj 2012 - 14:14.


#10

Postad 15 maj 2012 - 09:37

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
De kan säkert vara något, men jag har inte hört dem själv.

Verkningsgraden är "normal-låg" för storleken och de faller förmodligen snabbt i basen, så sub behövs!

#11

Postad 17 maj 2012 - 09:56

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
Jag skulle rekommendera att du köper 2 ex av dessa http://www.fyndborse...-center-demo-ex
Samma som 93.23 (Pyramiden), 93.21 ska du nog bara ha som surround!

Jag köpte ett par av dessa för alltså 995x2 = 1990 Kr. Såg HELT nya ut, inte ens skyddsplasten var bortdragen.
Du kommer INTE att bli missnöjd för dom pengarna. Bra tryck i dom, trevligt ljud :) Jag letar alltid efter det mest prisvärda, lovar att du inte blir missnöjd varken på 2-kanaligt eller bioljud med dessa. Och om du mot all förmodan blir det? Packa ner dom och skicka tillbaka dom efter 3 veckor. Det enda som kostar är frakten.

Vill du kan jag ta en bild och skicka i ett pm, så får du se hur pass stor den är i förhållande till en cola-flaska eller liknande.

#12

Postad 24 maj 2012 - 10:47

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
XTZ är väldigt bra och oftast extremt prisvärda i förhållande till allt annat. Bara ett tips.

Deras 10" aktiva sub med 5 schyssta satteliter eller centrarna i länken ovan (spelar ingen roll, den fungerar som en "vanlig" sat) skulle nog låta ruskigt bra för pengarna.
Köp subben och bygg vidare därifrån.

Har ägt 2, och dom är snuskigt prisvärda (minst sagt), man kan inte hitta något liknande för samma pengar av annat märke.
12"-aren är ännu bättre och vinner ofta tester med motståndare på uppemot eller mer än det dubbla.

Har haft riktigt prisvärda (minst sagt) Proson också, men XTZ är ett säkert kort.

10"-aren och 5 Mirage sattar skulle jag personligen välja om jag fick lägga pengar på ett <10.000,- system som skulle låta så bra som möjligt.

#13

Postad 25 maj 2012 - 15:01

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

XTZ är väldigt bra och oftast extremt prisvärda i förhållande till allt annat. Bara ett tips.

Deras 10" aktiva sub med 5 schyssta satteliter eller centrarna i länken ovan (spelar ingen roll, den fungerar som en "vanlig" sat) skulle nog låta ruskigt bra för pengarna.
Köp subben och bygg vidare därifrån.

Har ägt 2, och dom är snuskigt prisvärda (minst sagt), man kan inte hitta något liknande för samma pengar av annat märke.
12"-aren är ännu bättre och vinner ofta tester med motståndare på uppemot eller mer än det dubbla.

Har haft riktigt prisvärda (minst sagt) Proson också, men XTZ är ett säkert kort.

10"-aren och 5 Mirage sattar skulle jag personligen välja om jag fick lägga pengar på ett <10.000,- system som skulle låta så bra som möjligt.


ps: Möjligen KEF istf Mirage - kanske en ännu bättre lösning på direktriktat ljud OCH stor ljudbubbla?
EDIT: Ångrade mig ang. KEF. För dyra i förhållande till vad dom presterar. Fördel Mirage igen.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 01 juni 2012 - 00:18.


#14

Postad 27 maj 2012 - 14:31

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Tackar för alla era svar! :) XTZ verkar ju locka flest röster hittils. Jag har plockat runt lite och hur jag än vrider och vänder på det hela så blir det mycket dyrare att köpa enskilda delar så därför blir det definitivt ett köp av ett paket (varje sig det är från fynda eller fyndborsen). Om jag köper XTZ paketet får jag Pioneer-förstärkaren med 3 hdmi och om jag köper Proson-paketet får jag en Yamaha med 4 hdmi ingångar. Jag vet inte om det är jag men det känns som om 3 är för lite? (även om jag inte kan komma på vad jag ska använda alla till just nu).

Frågan är just är alltså hur pass bra resp. förstärkare är?

#15

Postad 28 maj 2012 - 08:23

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Man kan inte få allt för inget. Själv köper jag ett system med all-inclusive.
Det räcker väldigt långt iom moderna klass D förstärkare och det man får i receivers med inbyggt extra-allt är svårslaget. Rentav omöjligt för pengarna.
Jag beställde ett Samsung HT-E5500 för 3.500:-
Jag kommer att sitta nöjd med det. I min relativt lilla lägenhet.


Pioneer är nog mest troligt det bättre valet, för övrigt.


Pioneer är nog mest troligt det bättre valet, för övrigt.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 28 maj 2012 - 08:25.


#16

Postad 28 maj 2012 - 21:06

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Tackar för alla era svar! :) XTZ verkar ju locka flest röster hittils. Jag har plockat runt lite och hur jag än vrider och vänder på det hela så blir det mycket dyrare att köpa enskilda delar så därför blir det definitivt ett köp av ett paket (varje sig det är från fynda eller fyndborsen). Om jag köper XTZ paketet får jag Pioneer-förstärkaren med 3 hdmi och om jag köper Proson-paketet får jag en Yamaha med 4 hdmi ingångar. Jag vet inte om det är jag men det känns som om 3 är för lite? (även om jag inte kan komma på vad jag ska använda alla till just nu).

Frågan är just är alltså hur pass bra resp. förstärkare är?


Det där är ju pyttehögtalare du tittar på. Förstärkaren har nog ingen betydelse alls vad gäller såna där system, utan dom ska kunna driva dom ( rätta mig om jag har fel ).

Att du inte vill ha golvare förstår jag, men vare sig du lyssnar på musik eller hemmabio så behöver du ju ok ljud iallafall. 93.22'an som nån nämnde tidigare här i tråden går som sagt både att använda som center, front o surround. Men vad du än gör, köp inte dessa pyttesmå högtalare om du ska lyssna på musik o se på film.

Dom där antar jag är till för köks, sängkammar, datorlyssning och att få ett lite bättre ljud till en liten LCD tv ( så att man slipper använda dom inbyggda som ju är ännu sämre ). Om du har plats med bara en sisådär decimeter större högtalare, så lär du ju få en upplevelse som blir mycket bättre.

#17

Postad 28 maj 2012 - 21:26

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Nu har jag kollat ( är ute efter lite samma sak nämligen ), och tyvärr så hamnar du på flera tusen extra om du ska gå upp lite i storlek på högtalarna, trots att du kan välja 8 tums subben, så du gör som du vill o det lär väl bli mycket bättre ljud än i teven.

Själv handlar jag högtalarpaketet för 5tkr med 3st 93.22'or och ett par 93.21'or+en subbas på 8 tum för 1,75tkr+Yamaha receivern för 2tkr. Sammanlagt med frakt närmare 9tkr.

Så visst kommer du undan mycket billigare+att du får en starkare subb, men jag i mitt rum vill inte ha det jäkla mullret+att jag är misstänksam mot dom där småttingarnas ljud, men det lär bli bättre än teven som sagt, mycket bättre säkert.


Du måste betala lite frakt på det där också. Det går på 6 188:- medan mitt går på 8 876:- mitt är alltså 43-44% dyrare.

Det jag skulle vara mest orolig för i ditt fall är centerhögtalaren när du ser på film och dom små frontarna om du hör på musik. Surroundarna är säkert inget problem och subben grejar det mesta.

Redigerat av projectoro, 28 maj 2012 - 21:31.


#18

Postad 28 maj 2012 - 22:27

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...visst kommer du undan mycket billigare+att du får en starkare subb, men jag i mitt rum vill inte ha det jäkla mullret+att jag är misstänksam mot dom där småttingarnas ljud, men det lär bli bättre än teven som sagt, mycket bättre säkert.


Tror att du har helt rätt. De där känns spontant lite för små.
Med samma stärkare och xtc:s "80-paket" blir det lite billigare och en storlek mindre sub, men man slipper micro-högtalarna...

#19

Postad 29 maj 2012 - 16:53

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Text


Japp jag är medveten om att de är små högtalare, kanske på gränsen till att vara för små. Jag anar att ni givetvis har rätt i att ljudet inte blir så bra som det kan bli (dock kanske det är ett hyffsat ljud för det lilla pris man betalar). Jag gillar inte tanken på att behöva lägga ut 9000. Så viktigt är det inte för mig just nu även om jag säkert att hört och uppskattat skillnaden mellan ett ditt paket och det som jag tänkt på. Det är inte helt lätt alltid :D. Snart börjar jag bli så less på allt att det inte blir något köp överhuvudtaget :D. Ungefär så känner jag just! Ledsen för att man är lite bitter.

Text


Jag har redan mailat fyndborsen om skillnaderna mellan 80:orna och 70.12 och fick detta svar:
Hej !
80 sat klarar sig bättre på högre ljudnivåer men 70.12 har ett renare ljud.
Så 70.12 är bättre på musik på normala ljudnivåer och 80 sat tål mer effekt och kan spela högre.

Så jag vet inte vad jag ska tro... :)

Just nu kollar jag på detta:

http://www.fynda.se/...php?prodid=3277 x 4 - Dessa är större än sateliterna i Reality paketet samt större än XTZ sateliterna.
http://www.fynda.se/...php?prodid=3276 x 1 - Center
http://www.fynda.se/...php?prodid=3511 x 1 - Sub

Fynda säger att dessa spelar bättre än Reality sateliterna.

Denna förstärkare kollar jag på just nu: https://www.prisjakt...kt.php?p=838398 någon som har koll på om denna förstärkare är bättre eller likvärdig med Yamaha eller Pioneer som redan tagits upp i tråden?

#20

Postad 29 maj 2012 - 20:40

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Det kan hända att det duger med dom små högtalarna ändå om du har ett litet rum, för dom andra högtalarna som är länkade till, på både Fynda och Fyndbörsen är ju "tveksamt" billiga, dessutom om Fyndbörsen själva säger att dom små spelar ok, så är det ju ingen idé att lägga ut extra pengar för större som är halvdåliga?

Dom där på Fynda skulle jag inte köpa om jag inte var en expert, lite får man allt gå efter pris om man letar såhär på datorn och jag undrar om dom där verkligen räcker till i kvalité.

En sak du bör tänka på bara är det där med Subwoofern. Det kommer nog att dundra, men det har du säkerligen koll på.

Du skriver ju dessutom att du vill ha små högtalare så kanske att det där XTZ paketet är bra för dig ändå, om inte rummet är alltför stort.

#21

Postad 29 maj 2012 - 21:02

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Det kan hända att det duger med dom små högtalarna ändå om du har ett litet rum, för dom andra högtalarna som är länkade till, på både Fynda och Fyndbörsen är ju "tveksamt" billiga, dessutom om Fyndbörsen själva säger att dom små spelar ok, så är det ju ingen idé att lägga ut extra pengar för större som är halvdåliga?

Dom där på Fynda skulle jag inte köpa om jag inte var en expert, lite får man allt gå efter pris om man letar såhär på datorn och jag undrar om dom där verkligen räcker till i kvalité.

En sak du bör tänka på bara är det där med Subwoofern. Det kommer nog att dundra, men det har du säkerligen koll på.

Du skriver ju dessutom att du vill ha små högtalare så kanske att det där XTZ paketet är bra för dig ändå, om inte rummet är alltför stort.


Hej! Hehe jag är precis lika tveksam som du är men jag antar att man någon gång måste chansa... Tråkigt dock om man blir missnöjd. Får väl se igenom allt igen. Det är ju främst frontarna som kanske behöver uppgraderas till något bättre. Att ha små sateliter som bakre högtalare har jag redan bestämt, där tror jag att någon av alla ovanstående duger mer än väl för mina behov.

Hehe jo det kommer nog bullra på rätt bra men jag antar att man kan sänka volymen? :) Det hoppas jag iallafall.

Har du redan lagt en beställning på de högtalare som du ville köpa? Du köpte till Yamaha RX-v471?

#22

Postad 29 maj 2012 - 21:13

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Yamaha förstärkaren är tydligen just prissänkt för att det är -11 modell. Den fick bra betyg i test för 6 månader sedan med riktlinje 4 000 som pris. Här kan du se: http://www.ljudochbi.../yamaha-rx-v471 Så hur man kan få något betydligt mer prisvärt har jag svårt att se.

Tänk bara på centern! Dom säger ju att mest ( ? ) ljud går genom den vad gäller film, bl.a rösterna!

Jo, jag har lagt in en beställning, kan nog hämta ut det imorrn.

Redigerat av projectoro, 29 maj 2012 - 21:14.


#23

Postad 29 maj 2012 - 21:17

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Men du, liath, kolla denna tråden! En riktig ögonöppnare: https://www.minhembi...howtopic=298189

Om han är nöjd med dom, så kan du nog t.o.m. spela lite två kanals stereo på din anläggning. Sen får du tänka på att du får förstärkaren och Subwoofern, bara det är ju värt omkring 6tkr. Dom andra högtalarna om det inte känns rätt, kan du ju sälja av o byta frontarna o eventuellt centern.

Se bara till att det blir rätt klangmatchning om du byter högtalare.

#24

Postad 29 maj 2012 - 22:01

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Men du, liath, kolla denna tråden! En riktig ögonöppnare: https://www.minhembi...howtopic=298189

Om han är nöjd med dom, så kan du nog t.o.m. spela lite två kanals stereo på din anläggning. Sen får du tänka på att du får förstärkaren och Subwoofern, bara det är ju värt omkring 6tkr. Dom andra högtalarna om det inte känns rätt, kan du ju sälja av o byta frontarna o eventuellt centern.

Se bara till att det blir rätt klangmatchning om du byter högtalare.


Ja, det är väl bara att inse att vi alla har olika referenser att utgå ifrån. Jag har tex bara haft mitt tv-ljud i flera år. Jag har inga kompisar som har några system att tala om och det är väldigt sällan jag hör något buller förutom på bio. Vad jag kan tycka låter bra blir troligtvis dissat av de flesta på forumet. Helt ärligt känns det ibland bara som att jag vill att de ska låta lite högre, lite fylligare under filmerna. Just nu saknar jag det. Kan hända att jag blir nöjd med ett system från Elgiganten som kostar 2000-3000 men någonstans inbillar jag mig att det det bör låta bättre om jag åtminstone köper ett sådant paket som jag länkat till... Men jag kanske har fel? De kanske ligger i samma nivå som dessa billigare system som man kan hitta just på Media Markt eller Elgiganten? :)

Klangmatchning... Hur vet man om ett system är klangmatchat om det inte skrivs ut?

Tack för er hjälp åter igen!

#25

Postad 29 maj 2012 - 22:39

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Se bara till att det blir rätt klangmatchning om du byter högtalare.


Klangmatchning... Hur vet man om ett system är klangmatchat om det inte skrivs ut?


Här är ett ypperligt inlägg angående klangmatchning! :)

#26

Postad 30 maj 2012 - 16:09

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Nu fick jag hem mina o jag varnar dig, liath, 93.22 orna är stora som badbollar. Ifall elementen är ok i dom mindre så blir nog det perfekt. Jag kan ev. återkomma med lyssningsintryck ifall jag grejar inkopplingen.

Sen det där med klangmatchning så tänkte jag mycket på ifall du har väldigt ojämna ögtalare i systemet, tex att centern har betydligt mindre bas än frontarna eller liknande, då kanske det blir konstigt.

#27

Postad 30 maj 2012 - 17:09

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Här är ett ypperligt inlägg angående klangmatchning! :)


Tack

Nu fick jag hem mina o jag varnar dig, liath, 93.22 orna är stora som badbollar. Ifall elementen är ok i dom mindre så blir nog det perfekt. Jag kan ev. återkomma med lyssningsintryck ifall jag grejar inkopplingen.

Sen det där med klangmatchning så tänkte jag mycket på ifall du har väldigt ojämna ögtalare i systemet, tex att centern har betydligt mindre bas än frontarna eller liknande, då kanske det blir konstigt.


Tjapp! Hehe nu jag vet inte om du skrivit det där med sarkasm eller om du verkligen menar det? :) Badbollar är absolut inget jag har plats med just nu! Men återkom gärna med åsikter och helst av allt om förstärkaren!

Ok, jag ska fundera på det!

#28

Postad 30 maj 2012 - 20:20

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Sådär nu har jag kört nån timme. Ljudmässigt känns dom inte alls för stora, men visuellt var jag rätt ärlig då jag beskrev. Subwoofern är igång också, men var tvungen att vrida upp volymen en del för att få nåt ljud alls ur den.

Jag har endast haft ett par riktiga hifi högtalare förut, ett par Quad 12L, och vad gäller dom och dessa så kan jag inte säga nåt säkert. Quadarna gillade jag o tjusiga var dom också tycker jag, men dom var för svaga i basen utan sub. Nu har jag ialla fall en liten sub+ett mer ommöblerat rum, så det blir kanske till det bättre.

Skillnaden mot billiga plasthögtalare tycker jag är att man hör instrumenten i musiken tydligare och att det kanske är ett något mjukare ljud, men jag kan inte svara på detta helt säkert. Men om jag får säga efter en lyssning, så tycker jag i vart fall "ej" att det är bättre ljud i dessa än i Quad. Så kanske att pengarna spelar in ändå, vem vet...

#29

Postad 30 maj 2012 - 21:41

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Sådär nu har jag kört nån timme. Ljudmässigt känns dom inte alls för stora, men visuellt var jag rätt ärlig då jag beskrev. Subwoofern är igång också, men var tvungen att vrida upp volymen en del för att få nåt ljud alls ur den.

Jag har endast haft ett par riktiga hifi högtalare förut, ett par Quad 12L, och vad gäller dom och dessa så kan jag inte säga nåt säkert. Quadarna gillade jag o tjusiga var dom också tycker jag, men dom var för svaga i basen utan sub. Nu har jag ialla fall en liten sub+ett mer ommöblerat rum, så det blir kanske till det bättre.

Skillnaden mot billiga plasthögtalare tycker jag är att man hör instrumenten i musiken tydligare och att det kanske är ett något mjukare ljud, men jag kan inte svara på detta helt säkert. Men om jag får säga efter en lyssning, så tycker jag i vart fall "ej" att det är bättre ljud i dessa än i Quad. Så kanske att pengarna spelar in ändå, vem vet...


Haha ok då blir det definitivt inte den modellen om de är så stora. Ljudmässigt är det säkert kanon. Har du hunnit se någon trevlig film?

Vad har du att säga om förstärkaren än så länge?

#30

Postad 30 maj 2012 - 22:10

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Här har du måtten: FAKTA
Mått:
220 x 370 x 312 mm (Bredd x Höjd x Djup)
Vikt: 11,7Kg

93.21 orna är betydligt mindre. Den största skillnaden är djupet. Nej, ingen film ännu tyvärr. Förstärkaren är lite smålustig på ett sätt som du kommer att märka om du köper den. Den är riktigt stor, men den väger en bit under 10kg. Inte mycket innanför huven alltså om jag tänker på en annan förstärkare jag en gång ägde. Vidare så känns den lite plastig, men ej så att det är en extrem lågbudget-känsla, absolut inte.

I övigt så verkar den kunna kräma ur kraft ur högtalarna, men se upp med volymkontrollen! Du ska spela på decibelminus, helst uppåt -30 eller så. Ifall du kör på decibelplus så kommer du få en riktigt chock som jag fick och du riskerar att förstöra högtalarna. Så sammantaget är jag nöjd med förstärkaren det lilla jag använt den. Den ska ju inte märkas, då är den ju bra.

Jag har dock inte testat 92.21 orna ännu, men som jag nämnde så låter inte dessa 93.22 or för stort i mitt rum som är på endast 12-13 kvm, så om man går på ännu mindre högtalare än 93.21 så kanske man får sänka förväntningarna en del?

93.21 orna har också en väggupphängningsmekanism baktill+att dom har bakportar framåt vilket borde vara perfekt för väggupphängning! Jag tänker ha 93.22 orna på vägghyllor o då tvingas jag ha basportarna ( som är baktill på 93.22 orna igenpluggade ).


En sista sak också, vilken finish på högtalarna! Dom är mer genomarbetade än jag kunde tänka mig för det här priset. Jo, du, kolla storleken på förstärkaren också så ser du att den är rätt så rejält tiltagen. Tänkte så att du får plats att placera den, men det brukar ju funka med en vanlig tv bänk, stereorack eller så säkert.

#31

Postad 31 maj 2012 - 09:39

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Små högtalare är att föredra på det sätt att spridningskaraktäristiken blir bättre ju mindre det blir.
effekttåligheten blir lite lägre, men tål dom en 50w så är det tillräckligt för de flesta.

Små satteliter med flera element, kanske 5 centrar (vanligen d'appolito konfiguration)? , är ju tåligare, mer lättdrivna och har perfekt klangmatchning.
Rent teoretiskt är det ju optimalt kombinerat medxen bra sub som driver sig själv tillfredställande.
Ta en noga titt på XTZ 10.16 - bara ett tips.

Den mullrar inte bara, den har kvaliteter som gör att den kan hänga med som grund i systemen lång tid framåt.

Klangmatchning är inte ett så stort problem idag då flera aktörer har avancerad auto-kalibrering med mic idag, i sina surround receivers.
Dessa fixar både rummet och matchning av högtalare.




#32

Postad 31 maj 2012 - 11:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Små högtalare är att föredra på det sätt att spridningskaraktäristiken blir bättre ju mindre det blir.
effekttåligheten blir lite lägre, men tål dom en 50w så är det tillräckligt för de flesta.

Själva storleken är inte det väsentliga, utan snarare hur elementen är placerade i lådan.
Har man golvare med diskanten en halvmeter från bas/mellanregister blir ljudet "avlångt" om man sitter väldigt nära,
men med "väldisponerade" högtalare på ett par meters avstånd eller mer är det absolut inget problem att tala om.

Att mindre högtalare tål mindre effekt är en lite olämplig generalisering. Det beror helt enkelt på elementen i sig.

Små satteliter med flera element, kanske 5 centrar (vanligen d'appolito konfiguration)? , är ju tåligare, mer lättdrivna och har perfekt klangmatchning.
Rent teoretiskt är det ju optimalt kombinerat medxen bra sub som driver sig själv tillfredställande.

Det håller jag inte alls med om, varken i teori eller praktik.

En center t ex behöver kunna återge hela spektrat i mänskligt tal (ner till 80-100Hz) för att dialogen skall bli "distinkt och tajt", och frontarna bör kunna gå en oktav lägre för att inte basen i t ex musik skall bli monofonisk. Överlåter man hela det lägre registret till en sub blir det gärna "Bose-effekt", med "hål" i ljudbilden, och det enda som egentligen talar för små högtalare är just att de är små.

Mindre lådor med flera element blir lättdrivna endast om elementen i sig är det, och om man struntar i att de faller väldigt snabbt i basen.
Ojämnheter i frekvensgången förstärks också när man adderar likadana element, vilket inte borgar för mer korrekt ljud.

"Perfekt klangmatchning" låter som en god idé, men teorin du beskriver funkar (om man skall vara lite näsvis) bara med med exakt likadana högtalare placerade i exakt samma position. Frontarna "interagerar" med sidoväggarna på ett helt annat sätt än centern som dessutom har en helt annan uppgift.
Målsättningen är ju att alla högtalare skall ha hyfsat rak frekvensgång, och det finns absolut ingen anledning att köpa en sämre "krokig" center om nu övriga högtalare skulle råka vara det. :)

Klangmatchning är inte ett så stort problem idag då flera aktörer har avancerad auto-kalibrering med mic idag, i sina surround receivers.
Dessa fixar både rummet och matchning av högtalare.

Det kan vara frestande att tro att autokalibrering "fixar rummet" och "matchar högtalarna", men riktigt så bra funkar det tyvärr inte.

Kalibreringen justerar frekvensgången så att lågbasen är hyfsat jämn (ibland även ett fåtal högre frekvensband), medelnivån lika för alla kanaler och det "virtuella avståndet" till högtalarna hyfsat jämnt, men bara i exakt den position där mätmicken stod. Sitter man i någon annan position kan kalibreringen faktiskt ha försämrat "ljudbilden".

Min uppfattning är generellt att "småhögtalare" bör undvikas, och oftast går det faktiskt att klämma in något större grejor än man först trodde. :)

Ursäkta om inlägget blev lite långt...

#33

Postad 31 maj 2012 - 12:52

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Små högtalare är att föredra på det sätt att spridningskaraktäristiken blir bättre ju mindre det blir.


Menar du att ljudet upplevs "större" i en mindre högtalare? I såfall är ju systemet som, liath länkade till perfekt förutsatt att elemten i högtalarna är ok. Då var det jag som köpte fel i såfall.

Det enda som får mig att bli tveksam, är ju att elementen är mindre på en liten högtalare, så de får jag inte att gå ihop med ett större ljud eller mer spridning som du säger.

Varför har man stora högtalare då kan man tänka ( förutom bättre bas då )? I större utrymmen måste ju stora element behövas, det säger ju sunt förnuft o ju mindre rummet blir, ju mindre element ( och ju mindre kastavstånd o spridning trodde jag ) kan man ha.

Du får mig att tänka på en intressant sak, undrar vart kvadratmeter-gränsen går så att säga för olika storlekar på högtalare. Om tillverkarna vore lite mer seriösa, så borde dom kanske angett detta efter att ha mätt i olika arealer i fabrik.

#34

Postad 31 maj 2012 - 12:56

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Förresten så börjar jag bli rätt nöjd med mitt system. Men den subben jag har blir nog lite svag till film om man gillar en del bas, så liaths förslag är nog bättre.

Det är detta jag menar! Hittade i en annan tråd:

Generellt kan man nog säga att stora högtalare ger fylligare ljud, och små ger mindre fylligt ljud. En gång i tiden när jag jobbade i ett lager så upptäckte jag att de radioapparater som störde minst var de största. Finns något värre än att jobba bredvid någon som har en liten radio på full volym?


Redigerat av projectoro, 31 maj 2012 - 13:18.


#35

Postad 31 maj 2012 - 21:17

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Tjapp alla! Roligt att tråden fått ett sånt här liv ;D.

Det verkar onekligen vara en hel jäkla vetenskap det här med ljud och vad som är bra eller inte.

Jag tror vi alla är överens om att det paket jag tittat på inte är det bästa (jag är inte ute efter det heller) :). Jag har inte heller lika mycket lust att lägga ut mycket pengar på ljud just nu. Jag ska vara ärlig och säga att jag just nu lutar jag mest mot 4 Event sattar + 1 Event center och kompletterat med en Proson sub 8 tumare, allt från Fynda. Jag tror ärligt att det räcker med de behov jag har och framför allt på den yta jag bor på!

Jag tittar eventuellt på 2 http://www.fynda.se/...php?prodid=3823 som frontar
kombinerat med http://www.fynda.se/...php?prodid=3331 där bak
med lämplig sub till.

#36

Postad 31 maj 2012 - 22:04

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Lycka till, liath. Skriv gärna ned vad du valde här när du bestämt dig. Dom där högtalarna blir nog platta o fina mot väggen. Glöm inte centern bara!

Jaha, det skrev du ju om centern, perfekt.

Redigerat av projectoro, 31 maj 2012 - 22:05.


#37

Postad 31 maj 2012 - 22:38

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Själva storleken är inte det väsentliga, utan snarare hur elementen är placerade i lådan.
Har man golvare med diskanten en halvmeter från bas/mellanregister blir ljudet "avlångt" om man sitter väldigt nära,
men med "väldisponerade" högtalare på ett par meters avstånd eller mer är det absolut inget problem att tala om.

Att mindre högtalare tål mindre effekt är en lite olämplig generalisering. Det beror helt enkelt på elementen i sig.

Det håller jag inte alls med om, varken i teori eller praktik.

En center t ex behöver kunna återge hela spektrat i mänskligt tal (ner till 80-100Hz) för att dialogen skall bli "distinkt och tajt", och frontarna bör kunna gå en oktav lägre för att inte basen i t ex musik skall bli monofonisk. Överlåter man hela det lägre registret till en sub blir det gärna "Bose-effekt", med "hål" i ljudbilden, och det enda som egentligen talar för små högtalare är just att de är små.

Mindre lådor med flera element blir lättdrivna endast om elementen i sig är det, och om man struntar i att de faller väldigt snabbt i basen.
Ojämnheter i frekvensgången förstärks också när man adderar likadana element, vilket inte borgar för mer korrekt ljud.

"Perfekt klangmatchning" låter som en god idé, men teorin du beskriver funkar (om man skall vara lite näsvis) bara med med exakt likadana högtalare placerade i exakt samma position. Frontarna "interagerar" med sidoväggarna på ett helt annat sätt än centern som dessutom har en helt annan uppgift.
Målsättningen är ju att alla högtalare skall ha hyfsat rak frekvensgång, och det finns absolut ingen anledning att köpa en sämre "krokig" center om nu övriga högtalare skulle råka vara det. :)


Det kan vara frestande att tro att autokalibrering "fixar rummet" och "matchar högtalarna", men riktigt så bra funkar det tyvärr inte.

Kalibreringen justerar frekvensgången så att lågbasen är hyfsat jämn (ibland även ett fåtal högre frekvensband), medelnivån lika för alla kanaler och det "virtuella avståndet" till högtalarna hyfsat jämnt, men bara i exakt den position där mätmicken stod. Sitter man i någon annan position kan kalibreringen faktiskt ha försämrat "ljudbilden".

Min uppfattning är generellt att "småhögtalare" bör undvikas, och oftast går det faktiskt att klämma in något större grejor än man först trodde. :)

Ursäkta om inlägget blev lite långt...



Du snackar mycket gojja här - och du har fel* på nästan alla punkter - men det är som sagt ett mycket långt (och defekt) inlägg, så jag ska bena upp felen när jag har tid.
*Fel, med avseende att det jag skriver är korrekt och jag inte förstår vad du försöker besserwissra till för att få det jag skrev att passa med det du skriver.

Självfallet ska man använda välkonstruerade högtalare med bra disponering av element på baffeln, osv, och självklart ska man försöka ha dom symmetriskt placerade, åtminstone framtill, och subben, med sub-frekvenser som inte är riktningsbestämningsbara, kan stå i närheten och sen kan man justera fas med den inbyggda, justerbara fas-justeringen.
Och självklart kan 5 identiska högtalare, i mitt exempel centrar, vara klangmässigt identiska också.
Och självklart så fixar en avancerad MCACC, Pioneers system (exempelvis) stora, STORA justeringar i rummet, med givna högtalare.

Jag har inte skrivit något annat - ?

Fattar inte varför du börjar blanda in eventualiteter som assymetriska rum och olika astånd och höjd på placering av identiska högtalare, som jag skrev som exempel, och att basen ska spela ÖVER sub-frekvenser, när det inte är det den ska göra, och nästan alla högtalare jag sett spelar ÅTMINSTONE ner till 100Hz, där subben mer än väl kan delas med bra resultat.

Ska vi börja dra in frifältsmätningar och oändliga eller öppna bafflar och bla bla bla... ?

Du behöver inte (försöka) "lära" mig basics:en.

Jag tycker jag gav bra råd, speciellt om man vill få så bra ljud som bara möjligt, med så lite medel som möjligt...

Redigerat av Unregisteredb38af287, 31 maj 2012 - 23:55.


#38

Postad 31 maj 2012 - 22:57

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Menar du att ljudet upplevs "större" i en mindre högtalare? I såfall är ju systemet som, liath länkade till perfekt förutsatt att elemten i högtalarna är ok. Då var det jag som köpte fel i såfall.

Det enda som får mig att bli tveksam, är ju att elementen är mindre på en liten högtalare, så de får jag inte att gå ihop med ett större ljud eller mer spridning som du säger.

Varför har man stora högtalare då kan man tänka ( förutom bättre bas då )? I större utrymmen måste ju stora element behövas, det säger ju sunt förnuft o ju mindre rummet blir, ju mindre element ( och ju mindre kastavstånd o spridning trodde jag ) kan man ha.

Du får mig att tänka på en intressant sak, undrar vart kvadratmeter-gränsen går så att säga för olika storlekar på högtalare. Om tillverkarna vore lite mer seriösa, så borde dom kanske angett detta efter att ha mätt i olika arealer i fabrik.



Spridningen - off-axis blir bättre dels med mindre lådor, dels med mindre element - och dáppolito-konfiguration med två element som flankerar en diskant, ger i sin tur också en specifik spridning.

Högtalare med uppåtriktade högtalare eller bi-polära eller dipoler, med element på både fram och baksidan av en högtalare, i eller ur fas, gör att "ljudbubblan" blir enorm.
Exvis "Mirage" använder den tekniken. Då blir "Sweet-spotten" mycket stor och det låter bra på mer än 1 ställe i rummet. För handen på hjärtat, vem som är intresserad av att lyssna "casual" sitter med fixerat huvud för att inte förskjuta axis mellan högtalare, öra och huvud osv etc? - nä just precis, då är man ljud-nörd (been there, done that, och så har jag tänkt om, tänkt rätt) - och egoist, vilket man kan undvika med mer... mindre riktade högtalare som kan låta bra, men endast på en ganska begränsad plats.
Bandelement, bipoler, dipoler, öppna bafflar, såna saker tror jag på. Maximal sweetspot.
Speciellt bra om man vill ha stort ljud i liten lägenhet, och till film.
Halv-riktat (flummigt ord där) skulle väl vara optimalt! =D

För egen del så är min teoretiskt perfekta anläggning en uppsättning av 5 mindre (identiska) kabinett med flera element, framåt och bakåt i bipolär konfig, plus en XTZ 12:a, eller 4 för att dels höja effekten x 4 och i rummet av akustiska skäl.
Men 5.1 räcker långt för mig.
Jag ska bygga dom också, har redan elementen (sedan länge), det kommer inom kort en presentation.

Med flera element, kopplade ihop elektriskt, så blir högtalaren också mer lättdriven än om du tar ett enda av elementen och spelar, alltså "känsligheten" (dB per instoppad W) stiger. Du kan alltså spela högre, med en förstärkare som kanske inte är så effektstinn. Men som jag skrev, normala högtalare och en 50W räcker långt till dom vanliga högtalarna, subben är ju en separat historia.
(Undvik dock Yamaha, dom har dom sämsta mätningarna jag sett, alltid, i tidningar.)
Sedan stiger också effekttåligheten, vilket också är bra.

Så två 4.5:are är alltså generellt sett, bättre än en 5.5"are eller kanske 6.5"are - osv.

100st 5"are är ju sämre än 100st 10"are, på allt rent generellt (väldigt hypotetiskt, bara ett exempel för att du ska förstå grejjen), förutom spridning då, men det kan man ju manipulera iom att man ändå har 100 element ,)
Men 100st 10"are är inte nödvändigtvis bättre än 150st 6.5"are - ens på något plan.
Det där får man räkna och kolla noga, om man vill veta/vara exakt. Korrekt.

Ska man BARA ha ett element, så är sanningen att ett mindre element sprider bättre, och ett större flyttar mer luft och tål mer effekt. Typ.
Om det är två likvärdiga element då, utgår jag såklart ifrån. Självfallet. Till exempel två högtalare/element ur samma serie...

Så - två, tre element, i bi-polär eller dáppolito chassie, X 5 st plus en sub som tar hand om frekvenser under 150Hz (80Hz) kanske (det går inte att riktningsbestämma låga frekvenser, därför kan den stå lite varsomhelst, och fungera som fundament åt dina "småttingar" som oftast klarar att spela ner till - åtminstone - 100Hz. Fasen kan man justera på subben eller i exempelvis Pioneers MCACC)
För saken är den, att det är VÄLDIGT få högtalare som spelar ner till 20Hz linjärt och utan sub.
Så varför hålla på och krångla till det? :/ - en, (eller hellst 4) sub och en "sattelit" uppsättning, är det smartaste man kan göra, enligt min uppfattning.
Subben driver sig själv och är byggd för att prestera, så det är bara att välja rätt subba då.
Och en sak man INTE ska glömma, är rums-stödet vid lägre frekvenser - är högtalaren i lägre frekvenser/basen byggd för det (om den är passiv)? - med en sub går det att justera!

Och en annan sak man kan ta och kolla upp, är hur vår hörselkurva ser ut, och hur olika frekvenser interagerar med rummet, och hur en given högtalare interagerar med rummet.
Det är ett par riktigt bra tips här. Studera det en aning.

Studera "line array" högtalare också. Typ System Audios högtalare (för att se exempel). Ruskig dynamik, riktigt bra ljud.

Jag generaliserar ibland, men det här är universal-sanningar, det mesta av det iaf...
(jag utgår förvisso i mina exempel ovan litegranna från perspektivet om man väljer element och ska bygga en högtalare eller ett system - Man får studera frekvenskurvor på dom färdiga högtalarna man vill ha, och även tänka på det sista jag skrev, och/men sedan kan man justera in det mesta på en bra sub, och med ett bra "MCACC")

EDIT: Hittade en perfekt (enligt min smak) högtalare här, vet att den inte är aktuell med tanke på förutsättningar och krav, men ändå - fan vad man har missat grejjer på några års frånvaro! =) - skulle jag haft plats hade det är blivit nästa objekt i min samling. "omni"-polära, Mirage-patenterat, OCH line array på en gång, plus design som heter duga, med ett pris som i sammanhanget är en spottstyver. Kan inte bli bättre > MIRAGE OS.3-FS
EDIT2: Var lite snabb på hanen, det är förvisso en array, och förvisso Mirages optimala konstruktion, men endast 3+1 element, och resten passiva basar@istf basport. Ändå en MYCKET intressant skapelse!
EDIT3: Här hittade jag ett hett tips - om jag var tvungen att köpa det bästa möjliga med en budget på kanske 8 laxar, då hade det blivit 5 såna här, eller 4 plus center, och en XTZ 10.16 sub - utan tvekan > http://www.avljudobi...ge-os3-sat.html

Redigerat av Unregisteredb38af287, 01 juni 2012 - 00:46.


#39

Postad 01 juni 2012 - 00:57

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Tjapp alla! Roligt att tråden fått ett sånt här liv ;D.

Det verkar onekligen vara en hel jäkla vetenskap det här med ljud och vad som är bra eller inte.

Jag tror vi alla är överens om att det paket jag tittat på inte är det bästa (jag är inte ute efter det heller) :). Jag har inte heller lika mycket lust att lägga ut mycket pengar på ljud just nu. Jag ska vara ärlig och säga att jag just nu lutar jag mest mot 4 Event sattar + 1 Event center och kompletterat med en Proson sub 8 tumare, allt från Fynda. Jag tror ärligt att det räcker med de behov jag har och framför allt på den yta jag bor på!

Jag tittar eventuellt på 2 http://www.fynda.se/...php?prodid=3823 som frontar
kombinerat med http://www.fynda.se/...php?prodid=3331 där bak
med lämplig sub till.


Från XTZ till dynacrap, hur gick denna resa till? Genom att starta en tråd borde du kommit närmare väljud inte längre ifrån! Orkar inte läsa igenom alla nya dryga inlägg men hoppas du blir nöjd med ditt val tillslut iaf, rapportera gärna :)

#40

Postad 01 juni 2012 - 01:32

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Från XTZ till dynacrap, hur gick denna resa till? Genom att starta en tråd borde du kommit närmare väljud inte längre ifrån! Orkar inte läsa igenom alla nya dryga inlägg men hoppas du blir nöjd med ditt val tillslut iaf, rapportera gärna :)


Haha det där är ju faktiskt lite deprimerande att läsa ;}. Jag kan gå Proson också om det passar bättre? ;) Nejdå jag har väl inte räknat ut XTZ ännu. Jag kan ju köpa paketet med 70.12 och 8 subben och sedan komplettera med lämplig receiver.

#41

Postad 01 juni 2012 - 06:38

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Vad hade du för budget nu igen? - ska jag (också) ta en titt och sondera marknaden efter nåt bra?
För om vi hjälps åt kanske vi hittar nåt ännu bättre! =)

#42

Postad 01 juni 2012 - 09:45

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Vad hade du för budget nu igen? - ska jag (också) ta en titt och sondera marknaden efter nåt bra?
För om vi hjälps åt kanske vi hittar nåt ännu bättre! =)


Får gärna hålla sig under 5500 kr :D. Japp att hjälpas åt är ju det bästa! :D

#43

Postad 01 juni 2012 - 10:18

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Ska det endast vara högtaleri då, i den summan?

Man kan ju inte få allting, för ingenting - som jag brukar säga, men man kan ju försöka få ut mer än vad man betalar!

Ska kolla runt och fundera. Man måste ju utgå ifrån dina förutsättningar också.

#44

Postad 01 juni 2012 - 10:21

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Ska det endast vara högtaleri då, i den summan?

Man kan ju inte få allting, för ingenting - som jag brukar säga, men man kan ju försöka få ut mer än vad man betalar!

Ska kolla runt och fundera. Man måste ju utgå ifrån dina förutsättningar också.


Helst ska det vara allt, reciever inkluderat. Jag kan lägga mer pengar på det, faktum är att jag kan säkert lägga det dubbla men jag har helt enkelt ingen lust att betala så mycket pengar just nu och inte heller på ett ljudsystem.

Låt säga 6000 kr för allt då =).

#45

Postad 01 juni 2012 - 10:38

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Du snackar mycket gojja här - och du har fel* på nästan alla punkter - men det är som sagt ett mycket långt (och defekt) inlägg, så jag ska bena upp felen när jag har tid.

*Fel, med avseende att det jag skriver är korrekt och jag inte förstår vad du försöker besserwissra till för att få det jag skrev att passa med det du skriver.


Varför så snorkig?

Du påstod envetet och tydligt att små högtalare med flera element (i kombination med sub) är den optimala lösningen, vilket är fel av en lång rad anledningar. Uppenbarligen har du inte förstått mina förklaringar, eller åtminstone valt att inte läsa eller kommentera dem sakligt.

Självfallet ska man använda välkonstruerade högtalare med bra disponering av element på baffeln, osv, och självklart ska man försöka ha dom symmetriskt placerade, åtminstone framtill, och subben, med sub-frekvenser som inte är riktningsbestämningsbara, kan stå i närheten och sen kan man justera fas med den inbyggda, justerbara fas-justeringen.
Och självklart kan 5 identiska högtalare, i mitt exempel centrar, vara klangmässigt identiska också.
Och självklart så fixar en avancerad MCACC, Pioneers system (exempelvis) stora, STORA justeringar i rummet, med givna högtalare.

Jag har inte skrivit något annat - ?


Inte?

Problemet är att när någon som du, som anser sig ganska kunnig i ämnet, börjar generalisera och slänger ur sig saker som riskerar att uppfattas som sanningar av någon som inte har lika mycket erfarenhet och därför inte har samma möjligheter att kritiskt ifrågasätta eller resonera kring giltigheten i det du påstår.

Fattar inte varför du börjar blanda in eventualiteter som assymetriska rum och olika astånd och höjd på placering av identiska högtalare, som jag skrev som exempel, och att basen ska spela ÖVER sub-frekvenser, när det inte är det den ska göra, och nästan alla högtalare jag sett spelar ÅTMINSTONE ner till 100Hz, där subben mer än väl kan delas med bra resultat.


Nu fabulerar du fritt, och lägger ord i munnen på mig som jag varken tänkt, sagt eller skrivit.

Att nästan alla högtalare "spelar åtminstone ner till 100Hz" betyder på inget sätt att de varken låter särskilt bra i de lägre frekvenserna, att frekvensgången är RAK så långt ned eller att verkningsgraden totalt sett är något att jubla över. Autokorrektion är bra, men bättre högtalare ger alltid bättre förutsättningar.

Ska vi börja dra in frifältsmätningar och oändliga eller öppna bafflar och bla bla bla... ?
Du behöver inte (försöka) "lära" mig basics:en.
Jag tycker jag gav bra råd, speciellt om man vill få så bra ljud som bara möjligt, med så lite medel som möjligt...


Nej, varför skulle vi gå till ytterligheter och göra tråden ännu mer förvirrande?

Enligt min mening vittnar ditt "råd" inte om någon större eftertanke eller ödmjukhet, och någon som redan "vet allt" har nog inte mycket att lära av mig...

Jag tycker det är helgalet att påstå att microhögtalare är optimalt, men enligt dig snackar jag bara goja och har fel på nästan samtliga punkter. :rolleyes:


Spridningen - off-axis blir bättre dels med mindre lådor, dels med mindre element - och dáppolito-konfiguration med två element som flankerar en diskant, ger i sin tur också en specifik spridning.

Nej, inte per automatik med mindre lådor, och mindre element är bara relevant om avståndet är väldigt litet.

Två element som flankerar diskanten ger visserligen en "virtuell centrering", men bara i ett plan, och nyttan kan absolut diskuteras. Fördelen är huvudsakligen att lådan kan göras smalare, men dubblerade element ger naturligtvis större ojämnheter i frekvensgången.

...Jag generaliserar ibland, men det här är universal-sanningar, det mesta av det iaf...


Ödmjukhet är en dygd, men det är bra att ha drömmar... ;)

#46

Postad 01 juni 2012 - 10:50

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Jag kan väl säga som så att denna förstärkare:
http://www.electrowo...svart?scid=1948

verkar lockande. Jag gillar att den har DLNA funktion och kan inte hitta något i samma prisklass som har det. Några synpunkter på den i övrigt?

#47

Postad 01 juni 2012 - 11:27

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Verkar inte så dum.

Specad till 4 ohm, vettig DA-omvandlare, autokorrektion och inbyggd mediaspelare.

Några uppenbara "fel" verkar den inte ha...

#48

Postad 01 juni 2012 - 12:56

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Verkar inte så dum.

Specad till 4 ohm, vettig DA-omvandlare, autokorrektion och inbyggd mediaspelare.

Några uppenbara "fel" verkar den inte ha...


Haha ja det låter ju bra det ;D. Generellt är jag rätt teknikintresserad men fyfan va dålig koll man har på ljud och allt som hör därtill ;z.

#49

Postad 01 juni 2012 - 13:03

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

Haha ja det låter ju bra det ;D. Generellt är jag rätt teknikintresserad men fyfan va dålig koll man har på ljud och allt som hör därtill ;z.


När det gäller hyfsade förstärkare är det nästan omöjligt idag att "läsa sig till" hur de låter. Skillnaderna är för små.
Vettiga funktioner och "tillräckligt bra" kommer man vansinnigt långt med, och det är (som märkts här ovan) betydligt besvärligare med akustiken och högtalarna...

Har du slagit till på något än, eller är det ångest och ågren som gäller? :)

#50

Postad 01 juni 2012 - 13:22

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

När det gäller hyfsade förstärkare är det nästan omöjligt idag att "läsa sig till" hur de låter. Skillnaderna är för små.
Vettiga funktioner och "tillräckligt bra" kommer man vansinnigt långt med, och det är (som märkts här ovan) betydligt besvärligare med akustiken och högtalarna...

Har du slagit till på något än, eller är det ångest och ågren som gäller? :)


Haha ok ja det kan nog stämma. Det är ju just det jag gör nu... Läser tråden på AVforums samt några recensioner. Men den verkar helt ärligt ge mycket "gimmicks" för pengarna kontra alternativen från Yamaha och Pioneer m.m. Sedan får man väl bara hoppas att dessa extra gimmicks fungerar som de ska...

Nej inte köpt något och ja ångest finns! Generellt läser jag som en galning innan inköp, nästan oavsett om det gäller en ryggsäck eller kamera ;). Just ljud däremot har jag ju noll koll på så det blir att man måste chansa lite och det är mot min natur när det gäller inköp av saker. Jag antar att det är med ljud som med kameror... Kamerahuset (förstärkaren i detta fall) är mindre viktigt än objektivet ;) (högtalarna).

Någon som orkar läsa detta:
http://www.soundandv...ceiver?page=0,2
och säga om det ser bra ut för priset? Jag fattar inte mycket mer än texten längst ner på sidan.

Redigerat av liath, 01 juni 2012 - 13:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.