Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla hembio till TV

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 november 2012 - 15:53

timmyrosen
  • timmyrosen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej.

Jag köpte en TV (LG 55LM640T) för några dagar sedan samt ett hembiosystem från Andersson (BYH 2.6) med inkluderande BluRay-spelare. Jag har kopplat en HDMI-kabel mellan TV:n och BluRay-spelaren, samt alla högtalarkablar till BluRay-spelaren. Trots detta får jag det inte att fungera. Jag har sagt till TV:n att spela ljudet genom externa högtalare men jag får inget ljud. När jag testar radion via BluRay-spelaren dock så får jag ljud så kopplingen mellan högtalare och spelare verkar det ju inte vara något fel på utan snarare mellan TV och BluRay-spelare. Har jag missat någonting? Räcker det inte att koppla HDMI mellan TV och BluRay-spelare för att få ljud?

Tacksam för svar.

#2

Postad 03 november 2012 - 19:20

timmyrosen
  • timmyrosen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag köpte en optisk kabel och kopplade in och nu fungerar det kanon. Det är bara ett problem kvar, det kommer bara ljud ur de 2 främre högtalarna samt subwoofern men jag får inget ljud ur de 2 bakre och center-högtalaren, trots att jag spelar upp filmer med 5.1-ljud. Jag har ställt in Bluray-spelaren att spela ljud som 5.1 kanal. Måste jag göra något annat?

#3

Postad 03 november 2012 - 19:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Få se om jag kan hjälpa dig! I tv måste det finnas en meny för hur ljudet ska skickas har du kollat det?

#4

Postad 03 november 2012 - 20:42

timmyrosen
  • timmyrosen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Få se om jag kan hjälpa dig! I tv måste det finnas en meny för hur ljudet ska skickas har du kollat det?


Självklart, men valen där är inte så många. Jag kan bara ställa in ARC-läge (På), AV-synk (På), Digitalt ljud ut(PCM eller Auto, står just nu på PCM).

#5

Postad 03 november 2012 - 20:45

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 1
Prova med Digitalt ljud 'Auto' istället

#6

Postad 03 november 2012 - 20:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Men får du inte 5.1 ljud ur bluray spelaren ligger felet där inte i tv:n, dessutom har den inte arc funktionen..

#7

Postad 03 november 2012 - 23:25

timmyrosen
  • timmyrosen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Prova med Digitalt ljud 'Auto' istället


Tack så mycket, det löste det hela! Nu funkar allt kanon :D När jag ändå håller på, är det någon som kan tipsa om någon app till iPhone, eller programvara till datorn som kan kan styra TV:n med? Jag har ju som sagt innan en LG 55LM640T

#8

Postad 04 november 2012 - 06:32

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Tack så mycket, det löste det hela! Nu funkar allt kanon :D När jag ändå håller på, är det någon som kan tipsa om någon app till iPhone, eller programvara till datorn som kan kan styra TV:n med? Jag har ju som sagt innan en LG 55LM640T

Vad bra.
Här kommer app för Iphone.
https://itunes.apple...d417713365?mt=8

#9

Postad 05 november 2012 - 10:19

timmyrosen
  • timmyrosen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Vad bra.
Här kommer app för Iphone.
https://itunes.apple...d417713365?mt=8


Tack, men varken den eller LGs andra app fungerar med min TV. Jag antar att min modell inte stödjs, då den inte hittar min TV när jag söker efter den, trots att den är uppkopplad på samma WiFI.

#10

Postad 07 november 2012 - 13:58

Joey
  • Joey
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Måste man verkligen ha en optisk kabel oxå? Jag har samma problem. Trodde att det räckte med en HDMI!
Jag kör alla HDMI in i TV:n och EN optisk från TV till reciever. Pissigt ljud och inte 5.1...

#11

Postad 07 november 2012 - 14:04

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Måste man verkligen ha en optisk kabel oxå? Jag har samma problem. Trodde att det räckte med en HDMI!
Jag kör alla HDMI in i TV:n och EN optisk från TV till reciever. Pissigt ljud och inte 5.1...


Det beror på vilken dator man har, samt om man använder extra ljudkort i/till den.

#12

Postad 07 november 2012 - 14:40

Joey
  • Joey
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Dator???

Försöker frenetiskt att koppla ihop TV, reciver (2 HDMI in och 1 ut), XBox och box från viasat...

Ångrar att jag inte köpte ett komplett paket trots att alla säger att det är sämre. :(

#13

Postad 07 november 2012 - 15:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Måste man verkligen ha en optisk kabel oxå? Jag har samma problem. Trodde att det räckte med en HDMI!
Jag kör alla HDMI in i TV:n och EN optisk från TV till reciever. Pissigt ljud och inte 5.1...

Det beror på om du har en receiver som du kan koppla in hdmi på. Annars är det optisk som gäller.

#14

Postad 07 november 2012 - 15:56

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Dator???

Försöker frenetiskt att koppla ihop TV, reciver (2 HDMI in och 1 ut), XBox och box från viasat...

Ångrar att jag inte köpte ett komplett paket trots att alla säger att det är sämre. :(


Vad är det du försöker koppla ihop då? Typ av utrustning etc.

#15

Postad 07 november 2012 - 18:00

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Dator???

Försöker frenetiskt att koppla ihop TV, reciver (2 HDMI in och 1 ut), XBox och box från viasat...

Ångrar att jag inte köpte ett komplett paket trots att alla säger att det är sämre. :(

Xbox -> HDMI -> Receiver
Box -> HDMI -> Receiver
Receiver -> HDMI -> TV

Eller? Receivern är spindeln i nätet, inte TVn. Ett komplett (el-lade-) paket hade du inte tjänat ett dugg på. Möjligen hade du fått färre ingångar.

Redigerat av BitterMelon, 07 november 2012 - 18:01.


#16

Postad 08 november 2012 - 08:47

Joey
  • Joey
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Tack BitterMelon! Skall testa det. Men glömde nämna blurayen!

Xbox -> HDMI -> Receiver
Blueray -> HDMI -> Receiver
Receiver -> HDMI -> TV

Kan jag köra Viasat -> optisk -> Receiver för att få det att funka? Kan jag då ha kvar HDMI från Viasatboxen till TV ändå?

#17

Postad 08 november 2012 - 10:41

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Kan jag köra Viasat -> optisk -> Receiver för att få det att funka? Kan jag då ha kvar HDMI från Viasatboxen till TV ändå?

Ja, det ska gå.

#18

Postad 08 november 2012 - 15:58

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Xbox -> HDMI -> Receiver
Box -> HDMI -> Receiver
Receiver -> HDMI -> TV

Eller? Receivern är spindeln i nätet, inte TVn. Ett komplett (el-lade-) paket hade du inte tjänat ett dugg på. Möjligen hade du fått färre ingångar.


Jag tycker det smidigaste är att koppla in allt genom TV:n, och sedan bara dra en optisk kabel från TV:n till förstärkaren och använda TV:n som växel. Då kan man ju även få ljud direkt från TV:n om man inte har förstärkaren på. Har man källor med enbart ljud kan man koppla dem direkt in i förstärkaren.

Största fördelen med detta är att man då kan kalibrera bilden för varje källa separat. Kör man bilden genom förstärkaren kommer alla bildkällor att tvingas använda samma bildinställningar i TV:n, om man inte vill sitta och kalibrera om den varje gång man byter input...

#19

Postad 08 november 2012 - 16:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag tycker det smidigaste är att koppla in allt genom TV:n, och sedan bara dra en optisk kabel från TV:n till förstärkaren och använda TV:n som växel. Då kan man ju även få ljud direkt från TV:n om man inte har förstärkaren på. Har man källor med enbart ljud kan man koppla dem direkt in i förstärkaren.

Största fördelen med detta är att man då kan kalibrera bilden för varje källa separat. Kör man bilden genom förstärkaren kommer alla bildkällor att tvingas använda samma bildinställningar i TV:n, om man inte vill sitta och kalibrera om den varje gång man byter input...

Problemet är att de flesta TV bara hanterar Dolby Digital och inte DTS, så från en DVD/Blu ray får man inte ut de bästa ljudet (förutom HD-ljud som endast går via HDMI).

#20

Postad 08 november 2012 - 16:06

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Problemet är att de flesta TV bara hanterar Dolby Digital och inte DTS, så från en DVD/Blu ray får man inte ut de bästa ljudet (förutom HD-ljud som endast går via HDMI).


Det går väl att skicka vidare ljudet obehandlat till förstärkaren om man vill?

#21

Postad 08 november 2012 - 17:05

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
]

Jag tycker det smidigaste är att koppla in allt genom TV:n, och sedan bara dra en optisk kabel från TV:n till förstärkaren och använda TV:n som växel. Då kan man ju även få ljud direkt från TV:n om man inte har förstärkaren på.



Fungerar utmärkt att köra med HDMI in i förstärkaren och få ut ljudet ur tv:ns högtalare fast förstärkaren inte är på. En del förstärkare har den funktionen att de släpper igenom ljudet ändå :) Tycker det är en underbar funktion för då kan man använda sig av tvns högtalare de gånger man inte vill kräma på massa.

#22

Postad 08 november 2012 - 20:05

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Det går väl att skicka vidare ljudet obehandlat till förstärkaren om man vill?

Nej, inte alltid. Min TV skickar bara ut PCM stereo, oavsett vad man matar den med via HDMI.

#23

Postad 12 november 2012 - 08:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Nej, inte alltid. Min TV skickar bara ut PCM stereo, oavsett vad man matar den med via HDMI.

LG kan skicka vidare PCM och Dolby Digital, vet inte hur det är med andra fabrikat.

]


Fungerar utmärkt att köra med HDMI in i förstärkaren och få ut ljudet ur tv:ns högtalare fast förstärkaren inte är på. En del förstärkare har den funktionen att de släpper igenom ljudet ändå :) Tycker det är en underbar funktion för då kan man använda sig av tvns högtalare de gånger man inte vill kräma på massa.

Jag använder alltid receivern. Vid lågt ljud går det att höra bra mycket tydligare med bra, rejäla högtalare istället för TVns inbyggda.

Redigerat av agpath, 12 november 2012 - 08:33.


#24

Postad 12 november 2012 - 08:45

Joey
  • Joey
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Min lösning: Kopplade in alla HDMI kablar som fanns plus optisk från Tv och digitalbox. Får ljud, men har ingen aning från vad? Hahaha

#25

Postad 13 november 2012 - 19:22

Unregistered69e74566
  • Unregistered69e74566
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Istället för att göra en ny tråd skriver jag la också här som alla andra, för nu är jag vansinnig!!


Har idag försökt koppla in mitt hemmabio till min digitalbox då jag vill ha bättre ljud när jag ser Viasat fotboll.


Jag har kopplat som följande:


HDMI FRÅN TV 42" Samsung Plasma TILL Digitalbox On demand
HDMI FRÅN TV 42" Samsung Plasma TILL Hemmabio Pioneer DCS 580


Jag får ut ljudet från tvn om jag ser på det analoga nätet, då kommer det ut ur mitt hemmabio. Men direkt jag slår på till digital tv så kommer inget ljud.


Ändrat på hemmabiokontrollen genom LINE 1, 2, 3 = Ingen skillnad.


Jag ska koppla in detta hos mor och far.

Och här hemma hos mig kör jag följande:

Dator > TV (HDMI)
TV > Hemmabio (SCART)

Och det funkar kanon...

Redigerat av Unregistered69e74566, 13 november 2012 - 20:25.


#26

Postad 13 november 2012 - 23:01

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Istället för att göra en ny tråd skriver jag la också här som alla andra, för nu är jag vansinnig!!


Har idag försökt koppla in mitt hemmabio till min digitalbox då jag vill ha bättre ljud när jag ser Viasat fotboll.


Jag har kopplat som följande:


HDMI FRÅN TV 42" Samsung Plasma TILL Digitalbox On demand
HDMI FRÅN TV 42" Samsung Plasma TILL Hemmabio Pioneer DCS 580


Jag får ut ljudet från tvn om jag ser på det analoga nätet, då kommer det ut ur mitt hemmabio. Men direkt jag slår på till digital tv så kommer inget ljud.


Ändrat på hemmabiokontrollen genom LINE 1, 2, 3 = Ingen skillnad.


Jag ska koppla in detta hos mor och far.

Och här hemma hos mig kör jag följande:

Dator > TV (HDMI)
TV > Hemmabio (SCART)

Och det funkar kanon...

Du får inget ljud från TVn till hemmabion via HDMI, det går inte med din utrustning. Om du får ljud i hemmabion när du kollar analog TV så måste du ha kopplat på något annat sätt till den (SCART, RCA (röd/vit) eller optiskt). Jag föreslår att du kopplar en optisk kabel från boxen till hemmabion och kör på Line 2 när du kollar från boxen.

Redigerat av BitterMelon, 13 november 2012 - 23:02.


#27

Postad 14 november 2012 - 23:56

Unregistered69e74566
  • Unregistered69e74566
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Du får inget ljud från TVn till hemmabion via HDMI, det går inte med din utrustning. Om du får ljud i hemmabion när du kollar analog TV så måste du ha kopplat på något annat sätt till den (SCART, RCA (röd/vit) eller optiskt). Jag föreslår att du kopplar en optisk kabel från boxen till hemmabion och kör på Line 2 när du kollar från boxen.


Tackar för svaret. Nu beställde jag i alla fall en Receiver efter att ha läst runt lite och det verkar helt enkelt smidigast. Och som jag fattat det räcker det med att koppla en HDMI kabel mellan varje utrustning?

#28

Postad 15 november 2012 - 12:40

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Tackar för svaret. Nu beställde jag i alla fall en Receiver efter att ha läst runt lite och det verkar helt enkelt smidigast. Och som jag fattat det räcker det med att koppla en HDMI kabel mellan varje utrustning?

Ja. En in från varje uppspelningsenhet och en ut till TVn. TVn (och stärkaren) måste dock stödja ARC om den ska kunna skicka tillbaka ljudet från analog TV-sändning till stärkaren, om den inte har det får du dra en extra kabel (optisk toslink förlagsvis).

#29

Postad 15 november 2012 - 18:11

Unregistered69e74566
  • Unregistered69e74566
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Tackar för svaret.

Nu har jag kopplat in skiten, dock är det ett problem som återstår. För att få ut TV ljudet måste ju högtalarna självklart kopplas in i receivern istället för att sitta i dvd spelaren.

Mina högtalare har suttit i följande uttag som ni kan se på denna bild; http://www.pioneer.e..._rear_large.jpg

Och bak på receivern måste man ju ha skarvade kablar ( http://www.hdfever.f...SX-527-rear.jpg ). Kan jag då skarva mina vanliga högtalarkablar som sitter i min dvdspelare? Jag ringde nämligen till Pioneer och frågade bla. detta och han sa att högtalarna kan börja brinna pga. att receivern är så starkt, helt utan vetskap om vilket hemmabiosystem vi har. Stämmer verkligen detta?

Och om man kollar på bilden jag länkade först så har subwoofern en annan kabel, är detta en vanlig RCA kabel?


Tacksam för svar.

Redigerat av Unregistered69e74566, 15 november 2012 - 18:12.


#30

Postad 15 november 2012 - 18:52

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Och bak på receivern måste man ju ha skarvade kablar ( http://www.hdfever.f...SX-527-rear.jpg ). Kan jag då skarva mina vanliga högtalarkablar som sitter i min dvdspelare? Jag ringde nämligen till Pioneer och frågade bla. detta och han sa att högtalarna kan börja brinna pga. att receivern är så starkt, helt utan vetskap om vilket hemmabiosystem vi har. Stämmer verkligen detta?

Haha! Jag hoppas att det inte var så han menade. Men ja, om du krämar på fullt och högtalarna inte klarar av så många watt så lär de "brinna", men det är knappast ett problem. Klipp av kontakterna och koppla in. Det står ju 4 ohm på den gamla, så jag förutsätter att högtalarna är det. Det funkar.

Och om man kollar på bilden jag länkade först så har subwoofern en annan kabel, är detta en vanlig RCA kabel?

Ja, här har vi ett av problemen med kompaktsystem, de har ofta en passiv sub. Normala förstärkare förutsätter att man har en aktiv sub (i stort sett alla lösa subbar är det) med egen förstärkare. Det blir alltså svårt att koppla in din sub i förstärkaren utan ett slutsteg. Jag tror inte att det är någon bra idé att koppla den parallellt med någon annan kanal heller. Subben kommer alltså inte gå att använda som det är nu.

#31

Postad 15 november 2012 - 18:57

Unregistered69e74566
  • Unregistered69e74566
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Haha! Jag hoppas att det inte var så han menade. Men ja, om du krämar på fullt och högtalarna inte klarar av så många watt så lär de "brinna", men det är knappast ett problem. Klipp av kontakterna och koppla in. Det står ju 4 ohm på den gamla, så jag förutsätter att högtalarna är det. Det funkar.


Ja, här har vi ett av problemen med kompaktsystem, de har ofta en passiv sub. Normala förstärkare förutsätter att man har en aktiv sub (i stort sett alla lösa subbar är det) med egen förstärkare. Det blir alltså svårt att koppla in din sub i förstärkaren utan ett slutsteg. Jag tror inte att det är någon bra idé att koppla den parallellt med någon annan kanal heller. Subben kommer alltså inte gå att använda som det är nu.



Tackar så mycket för svaret. En erfarenhet rikare.

Då får jag helt enkelt leta efter en ny sub.

#32

Postad 16 november 2012 - 13:36

Unregistered69e74566
  • Unregistered69e74566
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Undrar en liten sak. Har kopplat samtliga högtalare till min receiver. Ljudet funkar kanon från Tv:n. Jag lät basen sitta kvar i min dvd spelare och hade hoppats på att det skulle funka att spela en dvd. När jag då spelar en dvd så går allt ljud ut i basen, går detta inte att ordna?

#33

Postad 16 november 2012 - 13:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Undrar en liten sak. Har kopplat samtliga högtalare till min receiver. Ljudet funkar kanon från Tv:n. Jag lät basen sitta kvar i min dvd spelare och hade hoppats på att det skulle funka att spela en dvd. När jag då spelar en dvd så går allt ljud ut i basen, går detta inte att ordna?

Kolla i ljud-setupen på dvd-spelare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.