Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köptips på 5.1 system för film

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 mars 2016 - 15:39

m8te
  • m8te
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hej, nu börjar min gamla förstärkare ge upp och det är dax att köpa ett nytt system!

 

Är bara till för spel och film, budget 10-15 tusen men kan tänka mig att lägga lite mer om det är ett stort kliv i ljudet.

 

Är små högtalare jag är ute efter pga att dom måste stå på min tvbänk.

 

 



#2

Postad 21 mars 2016 - 11:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Varför måste du byta högtalarna för att förstärkaren har gett upp?



#3

Postad 22 mars 2016 - 08:35

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Med den budgeten blir det tyvärr svårt att hitta ett vettigt 5.1 system inklusive receiver ifall du ska köpa nytt. Satsa då hellre på ett bra 2.1 eller 3.1 ifall du kan sträcka lite på budgeten.

#4

Postad 22 mars 2016 - 08:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Med den budgeten blir det tyvärr svårt att hitta ett vettigt 5.1 system inklusive receiver ifall du ska köpa nytt. Satsa då hellre på ett bra 2.1 eller 3.1 ifall du kan sträcka lite på budgeten.

Fast det blir ju en skaplig receiver för de pengarna om högtalarna kan återanvändas.



#5

Postad 22 mars 2016 - 09:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Fast det blir ju en skaplig receiver för de pengarna om högtalarna kan återanvändas.

Absolut, då lär man hitta en receiver som kommer täcka dom flestas behov. Menade bara på att ifall både L/C/R, Subb och Surr samt Receiver ska inkluderas i budgeten så lär man få göra en stor kompromiss på prestanda och kvalité.

Redigerat av MikeVKR, 22 mars 2016 - 09:22.


#6

Postad 22 mars 2016 - 14:09

m8te
  • m8te
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Vill gärna byta allt, är ett billigt budget paket som jag använder.. hur mycket behöver jag öka för vad ni kallar "bra"?

Kom gärna med tips i både min budget och vad ni anser vara bra.


Redigerat av m8te, 22 mars 2016 - 14:15.


#7

Postad 22 mars 2016 - 14:27

emiltinebo
  • emiltinebo
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0

Det är ju väldigt subjektivt vad man anser är bra.

Åk runt och lyssna själv. Det är bara du som vet vad du tycker är bra.

 

Det finns många här inne som anser att om det inte kostar en förmögenhet så är det per automatik dåligt så det bästa är att döma själv.

Vart går din gräns för när du tycker det låter bra? Vilka preferenser har du själv på ljudbilden?



#8

Postad 22 mars 2016 - 16:05

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Gick sådär med det inlägget.. Redigerar ikväll..

Redigerat av MikeVKR, 22 mars 2016 - 16:11.


#9

Postad 22 mars 2016 - 21:17

m8te
  • m8te
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Bor uppe i norraste delarna av Norrland,är långt att åka för att lyssna på ljud.. närmaste stad är luleå och där finns det ju inte allt för stort utbud heller!

 

Är inte så pass insatt i ljud så vet ej exakt vad för ljudbild jag är ute efter.. men klart ljud, inte onödigt mycket bas!



#10

Postad 22 mars 2016 - 22:01

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Det är ju väldigt subjektivt vad man anser är bra.
Åk runt och lyssna själv. Det är bara du som vet vad du tycker är bra.
 
Det finns många här inne som anser att om det inte kostar en förmögenhet så är det per automatik dåligt

Självklart ska man köpa högtalare efter sina subjektiva preferenser. Jag har dock inte hittat några högtalare för 2000:- paret som har dom egenskaper jag uppskattar till filmåtergivning..Tyvärr. Har lyssnat på ett par system i prisklass 10k - 500k så jag har nog skapat mig en uppfattning om vad man betalar extra för.

#11

Postad 22 mars 2016 - 22:04

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Bor uppe i norraste delarna av Norrland,är långt att åka för att lyssna på ljud.. närmaste stad är luleå och där finns det ju inte allt för stort utbud heller!
 
Är inte så pass insatt i ljud så vet ej exakt vad för ljudbild jag är ute efter.. men klart ljud, inte onödigt mycket bas!

Mitt tips på högtalare som ligger i din prisklass och lite över får bli dom här:

http://www.klipsch.c...kshelf-speakers

http://www.mksound.c...ns/m-series/m-7

#12

Postad 22 mars 2016 - 22:46

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Vill gärna byta allt, är ett billigt budget paket som jag använder.. hur mycket behöver jag öka för vad ni kallar "bra"?

Kom gärna med tips i både min budget och vad ni anser vara bra.

Ibland kanske man ska välja. Vilken del i kedjan är viktigast för dig?

Bra basar är oftast dyra, klarar du dig utan? Finns alternativet att bygga själv?

Kan du använda dina nuvarande högtalare som bakhögtalare? (Dessa är kanske de minst viktiga högtalarna om man måste prioritera)

Är centerhögtalaren ett måste för att få bra ljudbild? (Ofta kan du få en bra ljudbild utan center, ibland till och med bättre beroende på rum, placering av högtalare etc)

Hur högt ska du spela? Vilka funktioner behöver du i en förstärkare?

Hur stort är rummet du ska använda?

Har du skapat dig en uppfattning om vilka högtalare som är populära och som anses bra? (Läst på olika forum, tester, lyssnat själv)

 

Personligen hade jag prioriterat fronthögtalare och förstärkare först.



#13

Postad 23 mars 2016 - 11:37

emiltinebo
  • emiltinebo
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0

Självklart ska man köpa högtalare efter sina subjektiva preferenser. Jag har dock inte hittat några högtalare för 2000:- paret som har dom egenskaper jag uppskattar till filmåtergivning..Tyvärr. Har lyssnat på ett par system i prisklass 10k - 500k så jag har nog skapat mig en uppfattning om vad man betalar extra för.

Förstår vad du menar. Självklart blir det ju bättre ju mer cash man kastar på det. Det jag menar är att alla kanske inte efterfrågar det där man betalar extra för. Är man petig och verkligen vet exakt vad det är man letar efter så är man kanske beredd att betala extra för att få det exakt som man vill. Om man däremot inte har så mycket erfarenhet av det eller inte är så petig på nyanserna så kanske man kan komma billigare undan och fortfarande tycka att det låter helt okej. Sen får man ju jämföra med vad man bytte ifrån. Själv gick jag från ett Sony-paket inköpt hos den lokala audiovideo-butiken till en yamaha-receiver och en uppsättning Proson-högtalare, som förövrigt är mer än lite utskällda i detta forum. För mig var dock skillnaden enorm och jag gav inte ens 10 000 för det. Sen vill man ju alltid ha mer och bättre men verkligheten styr tyvärr.



#14

Postad 23 mars 2016 - 11:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Bygg frontarna själv. Kostar en bråkdel av att köpa färdigt. Själv kör jag med samma högtalare som jag byggde runt 1990. Prylarna runt om är bytta många gånger men högtalarna består. :)



#15

Postad 23 mars 2016 - 13:59

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

inte onödigt mycket bas!

Definiera "inte onödigt mycket bas :) ?

Skulle annars rekommendera dig att börja med Klipsch rp-150 som L/R och Klipsch rp-250 som center. Då har du 6k kvar att köpa förstärkare för och sedan komplettera med subwoofer och surr om behov finns.

http://therock.se/pr...lipsch-rp-250c/

http://therock.se/pr...ch-rp-150m-par/

Redigerat av MikeVKR, 23 mars 2016 - 14:21.


#16

Postad 23 mars 2016 - 14:02

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Ibland kanske man ska välja. Vilken del i kedjan är viktigast för dig?
Bra basar är oftast dyra, klarar du dig utan? Finns alternativet att bygga själv?
Kan du använda dina nuvarande högtalare som bakhögtalare? (Dessa är kanske de minst viktiga högtalarna om man måste prioritera)
Är centerhögtalaren ett måste för att få bra ljudbild? (Ofta kan du få en bra ljudbild utan center, ibland till och med bättre beroende på rum, placering av högtalare etc)
Hur högt ska du spela? Vilka funktioner behöver du i en förstärkare?
Hur stort är rummet du ska använda?
Har du skapat dig en uppfattning om vilka högtalare som är populära och som anses bra? (Läst på olika forum, tester, lyssnat själv)

Personligen hade jag prioriterat fronthögtalare och förstärkare först.

Håller med i det mesta du skriver förutom centern. Den skulle jag inte vilja vara utan :)

Redigerat av MikeVKR, 23 mars 2016 - 14:10.


#17

Postad 23 mars 2016 - 14:08

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Förstår vad du menar. Självklart blir det ju bättre ju mer cash man kastar på det. Det jag menar är att alla kanske inte efterfrågar det där man betalar extra för. Är man petig och verkligen vet exakt vad det är man letar efter så är man kanske beredd att betala extra för att få det exakt som man vill. Om man däremot inte har så mycket erfarenhet av det eller inte är så petig på nyanserna så kanske man kan komma billigare undan och fortfarande tycka att det låter helt okej. Sen får man ju jämföra med vad man bytte ifrån. Själv gick jag från ett Sony-paket inköpt hos den lokala audiovideo-butiken till en yamaha-receiver och en uppsättning Proson-högtalare, som förövrigt är mer än lite utskällda i detta forum. För mig var dock skillnaden enorm och jag gav inte ens 10 000 för det. Sen vill man ju alltid ha mer och bättre men verkligheten styr tyvärr.

Du har såklart en poäng. Det är möjligt att TS blir nöjd med enklare/billigare högtalare men ifall jag skulle rekommendera något olyssnat som inte kostar en förmögenhet så är det just Klipsch :)

#18

Postad 23 mars 2016 - 14:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Bygg frontarna själv. Kostar en bråkdel av att köpa färdigt. Själv kör jag med samma högtalare som jag byggde runt 1990. Prylarna runt om är bytta många gånger men högtalarna består. :)

Oj, då var jag knappt född ;) det kan man kalla valuta för pengarna :) Högtalarna är ju oftast den komponent som blir kvar längst i hembion. Det kan såklart bli billigare att bygga själv men inte nödvändigtvis lika bra. Det krävs ju en del kunskap om vad man håller på med oxå annars gäller det att ha tur :)

#19

Postad 23 mars 2016 - 15:12

Unregisteredc83fdc05
  • Unregisteredc83fdc05
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Hej, Allt beror på vilka krav du har. Detta är i princip det billigaste de har på Hifi klubben. Men jag tror inte du blir så jättebesviken. Detta landar på 13 986:-
Om du vill så kan du gå upp en liten storlek till på förstärkaren då kostar det 14986kr inom din budget.
Du kan säkert hitta något annat i någon annan butik.
Men om du har detta som grund och tittar runt så kommer du nog hitta det som passar just dig. 
Kravet var:
10-15kkr
Små högtalare.
Nedan paket uppfyller båda. Sen om det låter som du vill att det skall låta måste du själv avgöra.

 

 

 

 

 

 

Subtotal 13 986:-

Redigerat av Unregisteredc83fdc05, 23 mars 2016 - 15:13.


#20

Postad 23 mars 2016 - 16:15

m8te
  • m8te
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Ja mitt system jag har för tillfället är ett 4000 kr 5.1 system.. blev ett lyft från TVns inbyggda högtalare med det! Gillar utsende på klipsch högtalarna du länkade, inte för att jag bryr mig så mycket om utsende men det är alltid ett plus!

 

Gör nog som ni föreslagit och byter ut delar av systemet under tiden och börjar med RP-250C Centern och RP-150M, tips på förstärkare att driva dom med som har kraft nog att komplettera bakhögtalare och bas vid ett senare inköp..


Redigerat av m8te, 23 mars 2016 - 16:44.


#21

Postad 23 mars 2016 - 17:58

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Högtalare:

Klipsch RP-160M
Klipsch RP-250C
Klipsch RP-240s
Pris : ca 13000 kr

 

Förstärkare:
Marantz SR5008 (5990:-)
eller
Yamaha RX-V 777 (4799:-)

 

Blir ett par lappar till men då får du också ganska mycket mer. Skickade PM till dig!



#22

Postad 23 mars 2016 - 18:31

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Högtalare:
Klipsch RP-160M
Klipsch RP-250C
Klipsch RP-240s
Pris : ca 13000 kr
 
Förstärkare:
Marantz SR5008 (5990:-)
eller
Yamaha RX-V 777 (4799:-)
 
Blir ett par lappar till men då får du också ganska mycket mer. Skickade PM till dig!

Värt att tänka på är att rp-160 har större mid/bas kon än centern rp-250 vilket gör att rp-150 kan vara ett bättre val klangmässigt. Förstärkarna har heller inte dom senaste funktionerna som stöd för hdcp 2.2 Dolby Atmos. Kanske iofs inte spelar någon roll för TS men det kan vara värt att påpeka.

#23

Postad 23 mars 2016 - 18:43

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Ja mitt system jag har för tillfället är ett 4000 kr 5.1 system.. blev ett lyft från TVns inbyggda högtalare med det! Gillar utsende på klipsch högtalarna du länkade, inte för att jag bryr mig så mycket om utsende men det är alltid ett plus!
 
Gör nog som ni föreslagit och byter ut delar av systemet under tiden och börjar med RP-250C Centern och RP-150M, tips på förstärkare att driva dom med som har kraft nog att komplettera bakhögtalare och bas vid ett senare inköp..

Köp förstärkare efter dom funktioner du behöver och den du tycker är snyggast :)

#24

Postad 23 mars 2016 - 18:47

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Värt att tänka på är att rp-160 har större mid/bas kon än centern rp-250 vilket gör att rp-150 kan vara ett bättre val klangmässigt. Förstärkarna har heller inte dom senaste funktionerna som stöd för hdcp 2.2 Dolby Atmos. Kanske iofs inte spelar någon roll för TS men det kan vara värt att påpeka.

Helt rätt!

Jag tror dock att RP-150 blir för liten, därför är RP-160 ett bättre val, speciellt om man kör utan basar till en början. I och med att det är olika lådkonstruktioner faller konceptet med klangmatchning. Då ska det vara samma högtalare runt om.

Valet av förstärkare motiveras med att de har pre-out vilket mindre modeller inte har och eftersom de är av förgående modell får du mycket för pengarna. En ny modell för 5000 kr får man ganska mycket mindre för pengarna tycker jag än båda ovanstående.



#25

Postad 23 mars 2016 - 19:08

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Helt rätt!
Jag tror dock att RP-150 blir för liten, därför är RP-160 ett bättre val, speciellt om man kör utan basar till en början. I och med att det är olika lådkonstruktioner faller konceptet med klangmatchning. Då ska det vara samma högtalare runt om.
Valet av förstärkare motiveras med att de har pre-out vilket mindre modeller inte har och eftersom de är av förgående modell får du mycket för pengarna. En ny modell för 5000 kr får man ganska mycket mindre för pengarna tycker jag än båda ovanstående.

Det är jag medveten om, kör själv med tre lika högtalare i fronten och eftersom mestadels av ljudet i en hembio kommer ifrån centern så är det främst den man ska lägga fokus på och därav tror jag inte rp-150 som left/right blir för små då dom även har matchande element med centern. Sen att man även sparar 1000:- är ju aldrig fel :)

Det finns nya förstärkare som även har pre-out:

Yamaha rx-779:

Pioneer vsx-1130:

#26

Postad 23 mars 2016 - 20:07

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Det är jag medveten om, kör själv med tre lika högtalare i fronten och eftersom mestadels av ljudet i en hembio kommer ifrån centern så är det främst den man ska lägga fokus på och därav tror jag inte rp-150 som left/right blir för små då dom även har matchande element med centern. Sen att man även sparar 1000:- är ju aldrig fel :)

Det finns nya förstärkare som även har pre-out:

Yamaha rx-779:

Pioneer vsx-1130:

Nu är vi inne på preferenser :-) Men du har naturligtvis rätt. Jag tror att oavsett vilket kommer TS bli nöjd.

Pioneer förstärkaren var väldigt prisvärd. I vanligt ordning bör man inte ha för brått och hålla ögonen öppna efter klipp när man väl bestämt vad man är ute efter.



#27

Postad 23 mars 2016 - 20:36

m8te
  • m8te
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Om jag har förstått det rätt så behöver man högtalare som är riktade uppåt eller takhögtalare för att kunna använda dolby atmos och det har jag inga planer i dagsläget att skaffa så då behöver jag ej den funktionen.

 

Är inne på att beställa RP-150M, RP-250C och Marantz SR5008 (tyckte den var förj*vla snygg!) till en början och sen kompletera med RP-240S och en subbas vid ett senare tillfälle!

 

Hoppar över 160M pga att elementen är olika stora, och det skulle jag störa mig något ofantligt på!



#28

Postad 23 mars 2016 - 21:20

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Tycker du gör helt rätt :) Har du redan eller tänkt att skaffa en 4K-UHD med hdcp 2.2 stöd så kommer du även behöva det stödet till receivern ifall du vill kunna se 4k material via hdmi.

Du kommer bli mycket nöjd med Klipsch och Marantz kombon men kolla in modellen som är ett år nyare dvs Marantz sr5009 som är lite billigare än föregående modell :)

Redigerat av MikeVKR, 23 mars 2016 - 21:21.


#29

Postad 23 mars 2016 - 21:59

m8te
  • m8te
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Ahh, perfekt! Då blir det en 5009 istället! Nu är det bara att vänta på att lönen trillar in sen blir det att beställa lite godis! Tack så mycket för all hjälp!



#30

Postad 23 mars 2016 - 22:36

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Kul att man kan vara till hjälp ibland :)

#31

Postad 26 mars 2016 - 01:18

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0
Vad är det som skiljer SR5009 ifrån SR5010? Har tänkt att köpa en ny förstärkare för att driva KEF E305.

#32

Postad 26 mars 2016 - 11:25

m8te
  • m8te
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

vet ej exakt, men 5010 har stöd för dolby atmos.. Beställde i förrgår en 5009 för nedsatt pris dock han den ta slut så jag fick en 5010 för en lite slant extra! :D



#33

Postad 26 mars 2016 - 11:41

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Vad är det som skiljer SR5009 ifrån SR5010? Har tänkt att köpa en ny förstärkare för att driva KEF E305.

5010 har även stöd för hdcp 2.2 vilket gör det möjligt att skicka igenom en 4k signal ifrån en 4k spelare.

vet ej exakt, men 5010 har stöd för dolby atmos.. Beställde i förrgår en 5009 för nedsatt pris dock han den ta slut så jag fick en 5010 för en lite slant extra! :D

Schysst, sr5010 är mer framtidssäker än föregående modell :)

#34

Postad 26 mars 2016 - 23:32

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

5010 har även stöd för hdcp 2.2 vilket gör det möjligt att skicka igenom en 4k signal ifrån en 4k spelare.Schysst, sr5010 är mer framtidssäker än föregående modell :)


4k känns ju som ett måste iofs.
Dts-x och atmos med ett KEF E305 vet jag dock inte om det spelar någon roll :)

#35

Postad 28 mars 2016 - 22:43

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

4k känns ju som ett måste iofs.
Dts-x och atmos med ett KEF E305 vet jag dock inte om det spelar någon roll :)

Bara att testa ifall möjligheten finns :)

#36

Postad 29 mars 2016 - 14:46

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0
Hmm ser nu att hembiobutiken säljer Triangle Galaxy 5.1 till nedsatt pris.
Kanske skulle satsa på detta istället för kef E305 till en Marantz SR5010? :)

#37

Postad 30 mars 2016 - 06:29

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Fick för mig att du redan hade E305 ;) Nä det tycker jag inte, är kravet att det ska vara pyttesmå högtalare med budget på 15k hade jag hellre köpt detta paket :)

L/C/R : http://therock.se/produkt/mk-sound-m5/

Subb: https://m.prisjakt.nu/product/3342577

Alternativ 2 är att gå ner till 10.17 ifall tolvan blir för stor men man får väldigt mycket mer för pengarna ifall plats finns :)

Redigerat av MikeVKR, 30 mars 2016 - 06:30.


#38

Postad 30 mars 2016 - 11:20

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Fick för mig att du redan hade E305 ;) Nä det tycker jag inte, är kravet att det ska vara pyttesmå högtalare med budget på 15k hade jag hellre köpt detta paket :)

L/C/R : http://therock.se/produkt/mk-sound-m5/

Subb: https://m.prisjakt.nu/product/3342577

Alternativ 2 är att gå ner till 10.17 ifall tolvan blir för stor men man får väldigt mycket mer för pengarna ifall plats finns :)

 

 

Jag har velat fram och tillbaka rätt länge nu, var helt inställd på E305 först och skulle beställa tills jag började snegla på MK sound M5 för att sedan gå tillbaka till E305 och nu Triangle Galaxy.

 

Men nu kanske jag ändå ska satsa på ett 2.1 MK5 till att börja med för att sedan utöka till 5.1.

Du gjorde inte det lättare för mig direkt!  :D


Redigerat av DonRon, 30 mars 2016 - 11:20.


#39

Postad 31 mars 2016 - 06:50

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Har du möjlighet att åka och lyssna själv så blir det betydligt lättare att välja :)

#40

Postad 31 mars 2016 - 11:15

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Har du möjlighet att åka och lyssna själv så blir det betydligt lättare att välja :)

 

Absolut. Nästa vecka blir det provlyssning på Triangle galaxy och MK sound M5.

De hade inte KEf E305 vilket var synd.

 

Frågan är vilket som är bäst lämpat till en SR5010 förstärkare?



#41

Postad 01 april 2016 - 08:29

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
MK M5 är ganska så efffektkrävande och brukar du spela väldigt högt kanske 5010 kommer svettas lite men annars ska den inte ha några problem att driva m5.

#42

Postad 01 april 2016 - 11:40

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

MK M5 är ganska så efffektkrävande och brukar du spela väldigt högt kanske 5010 kommer svettas lite men annars ska den inte ha några problem att driva m5.

 

Ok tack och bock för det svaret.

Bor i lägenhet så jättehögt kommer det inte spelas.

Börjar nog med ett 2.1 (2st M5 och XTZ 12.17) och kompletterar till ett 5.1 längre fram.



#43

Postad 08 april 2016 - 11:29

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Lyssnade precis på MK M5, blev riktigt imponerad.

Nu hade det givetvis en förstärkare med mer tryck i än den jag tittat på SR5010.

Problemet är att jag får inte in större på vår vägghängda mediabänk :(



#44

Postad 08 april 2016 - 14:26

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Härligt :) Det bör inte vara några problem att driva m5:orna med en sr5010.

#45

Postad 08 april 2016 - 19:51

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Härligt :) Det bör inte vara några problem att driva m5:orna med en sr5010.

 

Ok litar jag på dig, du har ju trots allt över 3500 inlägg här på forumet :)

 

Börjar som sagt med ett 2.1 system, 2st M5:or och en XTZ 12.17 enligt dina rekommendationer samt att de fått riktigt bra betyg.

Dessvärre fanns inte M5:orna inne på lager så det blir till att lägga beställning i morgon.



#46

Postad 09 april 2016 - 07:57

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Du har ju öppet köp ifall du inte blir nöjd med den kombon. Jag har iaf svårt att tänka mig att inte sr5010 räcker till ifall man spelar på normala nivåer.

Egentligen rekommenderar jag att ALLTID köpa en center oxå då jag tycker centern är precis lika viktig om inte ännu mer viktig än frontarna.

Du kan med fördel köpa M7 som center vid ett senare tillfälle.

Läste även i xtz tråden att 12.17 kommer höjas i pris efter helgen.

Redigerat av MikeVKR, 09 april 2016 - 07:58.


#47

Postad 09 april 2016 - 08:41

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Du har ju öppet köp ifall du inte blir nöjd med den kombon. Jag har iaf svårt att tänka mig att inte sr5010 räcker till ifall man spelar på normala nivåer.

Egentligen rekommenderar jag att ALLTID köpa en center oxå då jag tycker centern är precis lika viktig om inte ännu mer viktig än frontarna.

Du kan med fördel köpa M7 som center vid ett senare tillfälle.

Läste även i xtz tråden att 12.17 kommer höjas i pris efter helgen.


Kommer att komplettera med center och bakre högtalare nästa månad antagligen.
Ok så en M7 som center istället för en M6a, stor skillnad?

Läste också att de skulle öka i pris, dock så låg redan hembiobutiken en tusenlapp högre i pris än konkurrenterna.

#48

Postad 09 april 2016 - 19:36

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det lär bli bättre kropp i ljudet vilket både dialog och annat centerkanals ljud tjänar på. Hur pass stor skillnad du kommer uppleva och ifall det är värt att lägga 1000:- extra på m7 istället för m5 kan jag inte svara på. Bara ett tips på att du bör lyssna på M7 när du väljer centern :)

#49

Postad 09 april 2016 - 20:12

m8te
  • m8te
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Har just koplat in min Marantz 5010, ******** vilken skillnad det bliv på mina skithögtalare med en bra förstärkare! jag kan höra när dom pratar så pass mycket klarare i filmer, förut behövde man nästan anstänga om man ej hade text, Är som dag och natt! ! !

Var med ett rent nöje att få ställa in den :D

 

Nu väntar man bara på att få hem mina klipsch högtalare!



#50

Postad 09 april 2016 - 20:53

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Det lär bli bättre kropp i ljudet vilket både dialog och annat centerkanals ljud tjänar på. Hur pass stor skillnad du kommer uppleva och ifall det är värt att lägga 1000:- extra på m7 istället för m5 kan jag inte svara på. Bara ett tips på att du bör lyssna på M7 när du väljer centern :)

 

 

Det ska jag absolut göra!

Var och hämtade förstärkaren och subben (ett riktigt as att bära upp för trappor) innan idag, fruktansvärt jobbigt att inte ha några högtalare så man kan dra igång allt! Hoppas att de får in dem i början av veckan :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.