Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#151

Postad 08 november 2009 - 19:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Denna pick-up monteras bara med två skruvar om jag minns rätt.
Den är alltså lättare att montera än tex Regas puppor. Det skall nog inte vara något problem.
Kanske du har en test-mall som jag använde till min Rega när man korrigerar läget för puppan i fästet.

#152

Postad 09 november 2009 - 01:36

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Har faktiskt aldrig tänkt på att Ortofon kan vara ljusa i återgivningen av ljudet, är ju inte det lättaste att jmf när man inte har tillgång till ngt :)

Hehe, där är det stora problemet med att både köpa vinylsvarv och pickup. Går du till en butik och lyssnar vet du inte om du hör spelaren eller pickupen. Läser du en recension måste du veta vad recensenten har för idealljud. :/

Angående Regas pickuper så har de en annan höjd än Goldring och Rega, och jag tror att man måste sänka tonarmen på Pro-Jects spelare för att få den att sitta rätt. Apropå just dessa pickuper så är det typ de enda jag hört på vinylspelare av samma fabrikat, och då Rega P2 (Regapuppa) och Rega P3/24 (Goldringdito). Av det jag hörde då hade de en rätt snarlik ljudbild förutom när det kom till basen, då Regan var rätt mycket mer luddig, så står det mellan de fabrikaten väljer jag helt klart Goldring varje dag.

#153

Postad 12 november 2009 - 15:12

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Denna pick-up monteras bara med två skruvar om jag minns rätt.
Den är alltså lättare att montera än tex Regas puppor. Det skall nog inte vara något problem.
Kanske du har en test-mall som jag använde till min Rega när man korrigerar läget för puppan i fästet.


Jo har ngt liten mall till min tonarm, men det är ju svårt som en novis att veta hur mkt trycket blir på nålen, samt om den är i helt rätt vinkel. Men det kanske bara är att prova lite, borde ju märka hur stor betydelse det har för ljudet om jag testar lite olika. Tackar!

Hehe, där är det stora problemet med att både köpa vinylsvarv och pickup. Går du till en butik och lyssnar vet du inte om du hör spelaren eller pickupen. Läser du en recension måste du veta vad recensenten har för idealljud. :/



Haha, ja inte är det lätt att veta vad som återger ljudet inte, dock borde ju just puppan ha stor roll i det hela, då ljudet trots allt aldrig torde kunna bli bättre än informationen som nålen tar upp. Fan också vad svårt, det är tydligt att man måste flytta till stockholm el. liknande för att kunna vara en äkta ljudnisse, helt omöjligt att prova saker annars :P Men får väl ta en chansning på Goldring 2200 eller 2300 eftersom det är de ända jag fått lite feedback på =) Denon´en jag nämnde tidigare vet jag inte om de passar pro-jects armar så bra. Tackar!

#154

Postad 12 november 2009 - 22:48

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Ja det får du skriva vad tycker om det bytet.


Nu har jag bytt ut min AT-95E mot en Ortofon 2M Blue. Det tog mig ett tag att balansera om armen och montera och justera, men en del smärre svordomar senare sitter jag mycket nöjd med ett stort leende på läpparna! :)

Bytet från AT-95 till 2M Blue går nog att jämställa med att lyssna på högtalare med en filt hängande över och sedan ta bort filten. Otroligt bra driv och en massa små detaljer överallt som jag inte hört på mina vinyler förut. Med AT lät allt lite dovt och mulligt, i och för sig trivsamt, men nu märkte jag vad jag har saknat i min vinyllyssning!

På tal om att en del tycker att Ortofon drar lite åt det ljusa hållet kan jag väl hålla med till en viss mån. Jag ägde en Goldring 2100 i några dagar för några år sedan, och den lät möjligtvis något fylligare.

Däremot försökte jag ställa in den kapacitiva lasten lite annorlunda eftersom mitt Pro-Ject Phono Box SE II tillåter det. Rekommenderad last på Ortofonen är 150-300 pF, men när jag ställde in ett värde utifrån detta var det som att ljudet kom från långt ner i en låda (i brist på bättre beskrivning)! :) Men när jag körde standardinställningen lät det dock fantastiskt så jag låter bli mer experimenterande med RIAA inställningar för stunden...

#155

Postad 12 november 2009 - 23:15

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0

Däremot försökte jag ställa in den kapacitiva lasten lite annorlunda eftersom mitt Pro-Ject Phono Box SE II tillåter det. Rekommenderad last på Ortofonen är 150-300 pF, men när jag ställde in ett värde utifrån detta var det som att ljudet kom från långt ner i en låda (i brist på bättre beskrivning)! :) Men när jag körde standardinställningen lät det dock fantastiskt så jag låter bli mer experimenterande med RIAA inställningar för stunden...


Standardinställningen (utan byglar) är den bästa, då får du 120pF i steget och ca 100-150 i kabeln, trycker du på några byglar får du för mycket vilket förklarar varför det lät dåligt, nu har du det så bra det kan bli med nuvarande kombination :)

#156

Postad 13 november 2009 - 06:45

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Standardinställningen (utan byglar) är den bästa, då får du 120pF i steget och ca 100-150 i kabeln, trycker du på några byglar får du för mycket vilket förklarar varför det lät dåligt, nu har du det så bra det kan bli med nuvarande kombination :)


Ja det märktes ganska tydligt att det blev fel där..! :)

Då låter jag bli att experimentera mer! Det låter ju dessutom bra nu!

#157

Postad 13 november 2009 - 08:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det finns en förkärlek när det kommer till att romantisera över både tallrikar och tonarmar.

Jag tror inte att det har någon avgörande betydelse för ljudåtergivningen. Gissar att man får störst behållning genom att byta puppa eller RIAA-steg. Om jag skulle handla ny spelare skulle jag nog vilja ha en Michell Gyrodec eller alternativ en Simply Black.

Att uppgradera en vinylspelare med vackrare tonarm, puppa eller skivtallrik i glas handlar mer om estetiska företräden snarare än rent ljudmässiga.

Redigerat av Glidtassen, 24 november 2009 - 19:27.


#158

Postad 25 november 2009 - 13:50

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Det finns en förkärlek när det kommer till att romantisera över både tallrikar och tonarmar.

Jag tror inte att det har någon avgörande betydelse för ljudåtergivningen. Gissar att man får störst behållning genom att byta puppa eller RIAA-steg. Om jag skulle handla ny spelare skulle jag nog vilja ha en Michell Gyrodec eller alternativ en Simply Black.

Att uppgradera en vinylspelare med vackrare tonarm, puppa eller skivtallrik i glas handlar mer om estetiska företräden snarare än rent ljudmässiga.


Nog hör man skillnader vid byte av tallrikar och tonarmar även om de förstås kan vara väldig subtila för oss vanliga dödliga som inte sitter med superhögupplösta anläggningar utan håller oss i mer normala prisklasser. Byte av puppa däremot ger allt som oftast enorma skillnader i ljudet som nog ofta är i paritet med byte av högtalare, även för oss "vanliga dödliga" med "vanliga" anläggningar.

#159

Postad 25 november 2009 - 14:40

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Man ska inte skämmas för att kosta på sin svarv en "för dyr"
pickup. Dvs strunta i kostnadsfördelningen och skicka på
tex en 5000 kr puppa på din gamla Rega osv..

Sen ska man inte heller tveka att köpa begagnade pickuper.
Besöker man säljaren får man snabbt en uppfattning om
hur välskött den är. Men att inte få se den med egna ögon innan
köp. Njaa...

Kortfattat: Strunta i glastallrikar och småpimp. Lägg pengarna
på pickupen. (Då utgår jag från att man har ett hyggligt Riiasteg)

#160

Postad 26 november 2009 - 10:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Begränsningarna sitter inte i själva chassit utan snarare mediet. LP har givetvis vissa begränsningar gentemot cd.
De flesta vinylskivor på marknaden har varit digitalt remastrade sedan slutet av 70-talet.

Att pimpa sin vinylspelare handlar mer om estetiska företräden när det kommer till tonarm, glastallrik osv.
Jag tror däremot att säljare gärna blåser liv i en myt om subtila skillnader i form av tonarmar. Det är deras jobb att romantisera kring mystifierade hypoteser.

Personligen skulle jag dra mig för att köpa en tonarm för 12 000:- även om de kan vara enormt vackra.
Om jag skulle drabbas av en akut köp-mani och införskaffa en riktigt fin tonarm skulle det vara för dess estetiska utformning, hantverksmässiga företräden, materialet osv.

Det finns lyxvaror i allaformer av konsumtion. En av världens dyraste kaffesorter heter Kopi Luwak.
En gnagare äter kaffebönor och i dess mage påbörjas en jäsningsprocess. Människan tar sedan hand om bönorna ur spillningen och därav kaffets unika karaktär.

Jag har aldrig prövad detta kaffe, men funderar på det vid nyår för att se om mina förväntningar det svarar mot de
mystifierade omständigheterna.


Postad bild

Redigerat av Glidtassen, 26 november 2009 - 10:30.


#161

Postad 26 november 2009 - 10:34

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag gjorde ett stort kliv för 1 år sen. Från en Rega P3-24 till
en VPI som ny går på ca 40.000 kr. Pickupen flyttade jag över.
Att det var ett lyft som från natt till dag är ingen överdrift.
Om det till största delen berodde på armen ska jag låta vara
osagt. Kan bara konstatera att armen löst går på 25 papp.

Det behöver inte kosta skjortan att pimpa med en bra arm.
Rega, Origin Live, Michell Technoarm. mm mm..

#162

Postad 26 november 2009 - 10:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Nu har jag sedan tidigare sett dina bilder på din VPI och älskar den verkligen, den är mycket vacker.
Andra personliga favoriter som jag har är Michell Engineering Gyrodec, Clearaudio Performance, Simply Black.

#163

Postad 26 november 2009 - 12:55

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag har personligen satt köpstopp på vinylsidan nu. Det får räcka nu.
En anekdot jag kan dra handlar om mig och min hifibrorsa i Norge.
Jag köpte en gammal rega P2 och började köra vinyler igen efter
20 års avbrott. Han skaffade sig detsamma efter ett otal "halleluja"- sms
från mig. Efter ett tag fick jag en utskällning att vinyl var rena skiten mm..

Läget idag är att brorsan har en blytung vinylrigg, där det senaste tillskottet
är en Zyx pickup i 40 000 kr klassen. Han har torskat rejält. I Oslo är han med i
en vinylklubb som har regelbundna aktiviteter. I helgen tex fick dom en
sub-kalibreringskurs på 8 timmar i tidningen Hjemmekinos refernsanläggning.
Dom åker på gemensamma resor i vinylens tecken mm...

Så kan det gå..... :lol:

#164

Postad 26 november 2009 - 17:10

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag kanske framstår som en vinylnörd som tycker att det bara
är att slanta om man ska vara lycklig.

Men jag vill tillägga att jag gott kunde ha levt med
min Rega P3-24, Dynavector pickup, Ps Audio Riaa. Jag
njöt i fulla drag . Men när VPI´n ifråga dök upp på Hifimagasinet
och ingen tycktes inse vilket kap det var - då var jag bara tvungen...

#165

Postad 26 november 2009 - 23:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag känner igen resonemanget.

Jag var redan nöjd vid tiden då jag hade ett par Audience 42 och en Primare i20.
Men är man beroende så är man. Jag är dock helt nöjd med min nuvarande setup och har inga planer
på att komplettera med någonting större.

#166

Postad 27 november 2009 - 16:03

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Jag känner igen resonemanget.

Jag var redan nöjd vid tiden då jag hade ett par Audience 42 och en Primare i20.
Men är man beroende så är man. Jag är dock helt nöjd med min nuvarande setup och har inga planer
på att komplettera med någonting större.


Du har ju en trevlig setup, så det är klart du ska vara nöjd! :D

Hur fungerade det förresten med att sätta Goldring puppan på din Planar 2?

Jag köte en Goldring 2100 för några år sedan när jag hade en Rega P2 av senaste modellen, och det gick helt enkelt inte att montera på puppan eftersom den var för hög och bakdelen tog i vinylen om det var minsta lilla skevning på plattan! Så det blev att sälja den puppan dagen efter! Synd för det lät trevligt! Jag orkade inte börja fixa med att köpa mellan-lägg och montera under armen.

Mitt senaste byte var dock busenkelt eftersom AT-95E (gamla) och Ortofon 2M Blue (nya) var lika höga nästan på millimetern.

#167

Postad 27 november 2009 - 16:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag behövde bara höja armstödet.

Det sitter en skruv vid stödet, men det kan strula med storleken på insektsnyckel. Vid köpet av min Hegel var jag tvungen att lämna in den på Ljudmakrarn för att kolla nätdelen. Jag lämnade samtidigt in min Rega och dom fixade armstödet på plats.

Hegeln har en hög startström, vilket resulterade i att en säkring gick varje gång jag satt igång förstärkaren.
Men jag insåg senare att datorn satt på samma lina som förstärkaren så jag kopplade om.

Goldring 2200

Skillnaderna sitter främst i diskanten, den spelar ljusare och med bättre separation än min gamla Rega Super Bias.
Vidare tycker jag mig uppleva mindre brus, men jag vet inte om det beror på nålmikrofonen?
Ljudet kändes till en början hårdare, men mer distinkt och har en helt annan klarhet. Det är nu lättare att urskilja stämmor och enskilda instrument. Röster har fått mer karaktär än tidigare. Efter en vecka började min puppa mjukna upp och jag är mycket nöjd med mitt köp.

Redigerat av Glidtassen, 27 november 2009 - 16:21.


#168

Postad 27 november 2009 - 16:31

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Det där du skriver om att nålen mjuknar upp känner jag igen. Men
den puppa jag har nu är verkligen udda. Jag hade läst att den skulle
rasa ihop efter ca 100 timmar, för att sedan resa sig ur askan bättre
än tidigare efter ca 130 h. Det trodde jag bara var skitsnack. Men
som den lät efter just ca 100 h. Jag trodde inte mina öron. Illa illa illa...
Oturligt nog hade jag en polare på besök den helgen, Han var rätt
oförståeende om varför hjag skrutit så över vinylljudet :lol:

#169

Postad 27 november 2009 - 18:51

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Jag hade läst att den skulle rasa ihop efter ca 100 timmar, för att sedan resa sig ur askan bättre
än tidigare efter ca 130 h. Det trodde jag bara var skitsnack. Men
som den lät efter just ca 100 h. Jag trodde inte mina öron. Illa illa illa...


Att lyssna på vinyl är ingen exakt vetenskap. Det är en djup magi det handlar om. I magins värld är allting möjligt. :lol:

På tal om tweaks. På 80-talet, när standardskivspelarnas (low-end) armar ofta vägde några gram, var man ju alltid tvungen att tejpa fast en tio-öring eller liknande på tonarmshuvudet för att nålen inte skulle hoppa när någon i grannhuset stängde en dörr. Någon annan som brukat detta fantastiska tweak? Hehe.

#170

Postad 27 november 2009 - 19:02

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Ibland får man gilla läget så att säga och acceptera underligheter.
Den fick torrköra 30 timmar med Bowies "Lets Dance" och ibland
lite Massive Attack. :lol:

Lite charmen med vinyl tycker jag är att även tekniska idioter
som jag kan förstå orsak å verkan (ibland)

#171

Postad 28 november 2009 - 00:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Att handla en finare vinylspelare är som att äga en exklusiv artefakt.

En del människor förälskar sig i vackra: gökur, veteranbilar eller klassiska möbler. Jag kan uppskatta och respektera hantverket och precisions arbetet bakom en mer avancerad vinylspelare, även om kanske inte hantverkets företräden återspeglas lika mycket på ljudåtergivningen.

Det år utan tvekan luxuösa produkter vi talar om och riktigt fina vinylspelare kräver också ett matchande rum
att stå i.

Jag tror också att det handlar om någonting annat än den mest fördelaktiga ljudåtergivningen, dock inte sagt att spelare från ex. Clearaudio, Hanns Acoustics, Transrotor osv inte låter bra. Det är ett speciellt klientel som har råd med dessa produkter.

High End-produkter fungerar som sociala markörer och berättar lika mycket om vad kunderna har råd med.

Nedan står en Transrotor - Artus

Postad bild

Redigerat av Glidtassen, 28 november 2009 - 10:34.


#172

Postad 28 november 2009 - 09:28

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Skönheter kan se ut på olika sätt. Måste bara posta en bild på en av mina stora favoriter, Denon DP-59L. Eller egentligen den enklare modellen DP-59M som står i bakgrunden på denna bild. Gud så vacker:
Postad bild

Redigerat av shifts, 28 november 2009 - 09:30.


#173

Postad 28 november 2009 - 12:01

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag, lite inne på Shifts linje, att skivspelare
i klassisk träfrack är snyggast. Här VPI´s senaste:

Bifogad fil  Classic.jpg   13,47K   4 Antal nerladdningar

Den är relativt billig också jämfört med övriga VPIsvarvar.

Men visst är det nåt vackert i finmekaniska underverk också,såsom
i spelarna du hade bilder på, tassen.

#174

Postad 28 november 2009 - 16:59

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Clearaudio har många vackra spelare tycker jag!

Den löjligt dyra Clearaudio Statement till exempel:

Postad bild

Men även deras enklare spelare. Clearaudio Performance! Läcker!

Postad bild

#175

Postad 28 november 2009 - 22:03

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Jag har personligen satt köpstopp på vinylsidan nu. Det får räcka nu.
En anekdot jag kan dra handlar om mig och min hifibrorsa i Norge.
Jag köpte en gammal rega P2 och började köra vinyler igen efter
20 års avbrott. Han skaffade sig detsamma efter ett otal "halleluja"- sms
från mig. Efter ett tag fick jag en utskällning att vinyl var rena skiten mm..

Läget idag är att brorsan har en blytung vinylrigg, där det senaste tillskottet
är en Zyx pickup i 40 000 kr klassen. Han har torskat rejält. I Oslo är han med i
en vinylklubb som har regelbundna aktiviteter. I helgen tex fick dom en
sub-kalibreringskurs på 8 timmar i tidningen Hjemmekinos refernsanläggning.
Dom åker på gemensamma resor i vinylens tecken mm...

Så kan det gå..... :)

Det stemmer vel som Mongo sier, Vinylen har vel også gjett mej endå større musik/lyd interesse
att leta plattor er bare det en hobby, så ser zyxen ut

Bifogad fil(er)



#176

Postad 29 november 2009 - 09:35

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
LP skivan är roligast av alla ljudbärare!!!

Oj, vilka fantastiska LP spelare och pickuper som visas i forumet. Min enkla spelare, Pro-ject debut II med en Ortonfon 2M Red pickup, rodnar där den står i hyllan. Men den ger mig ändå många härliga musik stunder i soffan.
Även om jag suktar efter något bättre! ;-)

#177

Postad 29 november 2009 - 10:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Uppmanar alla i denna tråden att dokumentera sin vinyl-rigg med foto denna vecka.

Det vore roligt att se hur många bilder som kommer upp. Jag har också en ganska enkel vinyl-rigg, även om RIAA:t håller en lite bättre klass. Se nu till att fota era vinylspelare idag, gärna utan blixt då bilderna oftast ser bättre ut i dagsljus.


VILKA HAKAR PÅ EN PHOTO-SESSION IDAG?


:)

#178

Postad 29 november 2009 - 11:38

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Att handla en finare vinylspelare är som att äga en exklusiv artefakt.

En del människor förälskar sig i vackra: gökur, veteranbilar eller klassiska möbler. Jag kan uppskatta och respektera hantverket och precisions arbetet bakom en mer avancerad vinylspelare, även om kanske inte hantverkets företräden återspeglas lika mycket på ljudåtergivningen.

Det år utan tvekan luxuösa produkter vi talar om och riktigt fina vinylspelare kräver också ett matchande rum
att stå i.

Jag tror också att det handlar om någonting annat än den mest fördelaktiga ljudåtergivningen, dock inte sagt att spelare från ex. Clearaudio, Hanns Acoustics, Transrotor osv inte låter bra. Det är ett speciellt klientel som har råd med dessa produkter.

High End-produkter fungerar som sociala markörer och berättar lika mycket om vad kunderna har råd m

Det är klart att ofta är skivspelare vackra och/eller intressanta föremål. I viss mån är det också så att det nog är svårt att åstadkomma en riktigt bra skivspelare med låg budget. För att åstadkomma en stabil plattform för pickuppens avläsning fordras det massa, tekniskt och designmässigt genomtänkthet. Tillverkningen måste i vissa avseenden också ha hög kvalite. Därför kan det vara så att dyrare i detta avseende blir bättre. Samtidigt måste jag erkänna att när jag köpte min senaste skivspelare sneglade jag åt designen. Ville ha något mera spetsigt än min gamla Micro. Men ändå går man inte och köper en skivspelare för att ha som skulptur. Det handlar ju om att lyssna på musik. Jag har tur och delar intresset med min hustru. De hifi-intresserade som jag eventuellt träffar är oftast människor med ganska normala ekonomiska förutsättningar.

#179

Postad 29 november 2009 - 12:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på en fullmatad vinyl-rigg på Veteran Hifi.

Det var en Clearaudio Statement med tillhörande stativ så det var en hög pjäs.
Den var sedan utrustad med en av den finare pupporna ur Clearaudios sortiment.

http://www.flatscree...nfo.php?id=2849

Jag fick sedan lyssna på en Simply Black-skivspelare med Goldfinger puppa som stod bredvid. Sanningen och säga så var inte skillnaderna slående i ljudåtergivning. Jag tror att det är lättare att skapa mystik kring verkligt stora vinylriggar och sedan ta mycket betalt för tämligen små skillnader i nyanser.

Själva Simply Black kostar strax under 8000:-

Redigerat av Glidtassen, 29 november 2009 - 12:09.


#180

Postad 29 november 2009 - 12:08

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Uppmanar alla i denna tråden att dokumentera sin vinyl-rigg med foto denna vecka.


Jag får väl vara först med min relativt enkla vinylrigg som trots allt låter riktigt trevligt.

Pro-Ject 1 Xpression III Comfort
Pro-Ject Phono Box II SE
Ortofon 2M Blue


Postad bild

Redigerat av Unregistered7b85be38, 29 november 2009 - 12:09.


#181

Postad 29 november 2009 - 12:48

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Michell_408.jpg   4,81MB   9 Antal nerladdningar

Får se om detta fungerar. Men ett försök att visa en uppgraderad Michell Gyro Se som fått ett plastlock från GyroDec.

#182

Postad 29 november 2009 - 12:56

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Vackert Kronkan!
Min spelare finns i mitt galleri.
Har ingen kamera för tillfället.

#183

Postad 29 november 2009 - 13:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Underbart Kronkan.

Men jag tycker även att samtliga av oss skall börja ladda upp fler bilder i våra personliga gallerier.
Gör en insats och fota av er vinylrigg i denna vecka och gör folk påminda om oss vinylentusiaster.
Idag kommer jag inte hinna, men senare i veckan skall jag visa ett finare fotomontage.

:)

Redigerat av Glidtassen, 29 november 2009 - 13:05.


#184

Postad 29 november 2009 - 13:10

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Underbart Kronkan.

Men jag tycker även att samtliga av oss skall börja ladda upp fler bilder i våra personliga gallerier.
Gör en insats och fota av er vinylrigg i denna vecka och gör folk påminda om oss vinylentusiaster.
Idag kommer jag inte hinna, men senare i veckan skall jag visa ett finare fotomontage.

:)


Senare i veckan? Det är söndag. Är det något jag missat?
Förlåt, kunde inte låta bli... ;)

Redigerat av Unregistered1593, 29 november 2009 - 13:10.


#185

Postad 29 november 2009 - 13:51

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Kryssprodukt! veckan börjar faktiskt med Söndag. Hur underligt det än må låta!!! :-)

Visar en bild på min simpla spelare, känns dock inte så kul. När man ser vad andra har för fantastiska spelare!

Skivspelare: Pro-Ject Debut II
Pickup: Ortofon 2M Red
(Redigering: Asch! Glömde modellnamn och pickup)

Bifogad fil  Project_Debut_II.jpg   90,63K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1061, 29 november 2009 - 14:05.


#186

Postad 29 november 2009 - 13:59

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Kryssprodukt! veckan börjar faktiskt med Söndag. Hur underligt det än må låta!!! :-)


Inte min vecka och inte enligt den svenska kalendern!
Kanske inte så viktigt.

Vad är det för modell du har?

#187

Postad 29 november 2009 - 14:03

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Inte min vecka och inte enligt den svenska kalendern!
Kanske inte så viktigt.

Vad är det för modell du har?


Jaha! Inte lätt att hålla rätt på alla dagar! ;-)

Skivspelare: Pro-Ject Debut II
Pickup: Ortofon 2M Red
Riaa: Kör med det inbyggda i min Yamaha (Letar efter ett fristående Riaa)

#188

Postad 29 november 2009 - 18:13

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Kul att tråden har vaknat till liv igen :)

Visar upp en bild på min svarv, som jag är väldigt nöjd med, bara ett pickupbyte så är jag i mål ;)

Skivspelare: Thorens TD320
Tonarm: Jelco SA750D
Pickup: Denon DL160
RIAA: Proton AP1000

Postad bild

#189

Postad 30 november 2009 - 16:41

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Fin den där Jelco armen. Och väldigt bra vad jag läst mig till.
Vad hade du tidigare och vad gav bytet för förbättringar?

Jag lägger in en bild på den skivspelare som jag använder när
Riaat är på verkstad.

Blir tyvärr lite tjatigt med så få skivor....


Bifogad fil  Min_Rigg.jpg   39,32K   1 Antal nerladdningar

#190

Postad 30 november 2009 - 16:50

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Fin den där Jelco armen. Och väldigt bra vad jag läst mig till.
Vad hade du tidigare och vad gav bytet för förbättringar?

Jag lägger in en bild på den skivspelare som jag använder när
Riaat är på verkstad.

Blir tyvärr lite tjatigt med så få skivor....


Bifogad fil  Min_Rigg.jpg   39,32K   1 Antal nerladdningar


Ha,ha! Vilken trevlig spelare.

Den tonarmen såg väldigt avancerad ut, tung och vridstyv.

#191

Postad 01 december 2009 - 00:04

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0

Fin den där Jelco armen. Och väldigt bra vad jag läst mig till.
Vad hade du tidigare och vad gav bytet för förbättringar?


Innan bytet hade jag originalarmen på spelaren (TP16 MKIV), allt blev bättre när jag bytte men främst rymd, lugn, fokus och dynamik blev bättre, musiken släpper mycket bättre nu än med den gamla armen, jag är helnöjd :P

#192

Postad 01 december 2009 - 17:27

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Hei
Her er min Nottingham Hyperspace

Bifogad fil(er)



#193

Postad 01 december 2009 - 18:23

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Svensk Roger

Vad är det för nål på armen? :P Spårar den bra?

Allvarligt, vilken snygg maskin. Har aldrig hört en sådan, men är nyfiken på Nottingham Analouge.

Snygga bilder alla!

/Paul

#194

Postad 01 december 2009 - 23:02

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Hei Paul
Det sitter en Dynavector xx2mkll der nå, dessa spårer veldigt bra, også de rimmligare Dyna er kjent for att spora bra
Annars var Nottingham den enda skivspelar producenten som envisades med att vara med på messor på begynnelsen
av 00-talet Tom Fletcher han gav seg ikke ;)

#195

Postad 02 december 2009 - 00:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0


Tillsammans har vi inlett "Uppdatera era vinylalbum denna vecka"

Men se till att inte bara lägga upp era bilder i denna tråd. Ta gärna tillfället i akt att satsa på att uppdatera era album och publicera era bilder. Om det är bra ljus ute imorgon så skall jag försöka ta lite nya bilder.

Jag är tacksam för att alla lägger upp nya bilder, inte bara i denna tråd utan även i sina gallerier.
Vi får se hur många som lägger upp imorgon.


Kramar Tassen
;)

Redigerat av Glidtassen, 02 december 2009 - 00:34.


#196

Postad 02 december 2009 - 12:37

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0


Tillsammans har vi inlett "Uppdatera era vinylalbum denna vecka"

Men se till att inte bara lägga upp era bilder i denna tråd. Ta gärna tillfället i akt att satsa på att uppdatera era album och publicera era bilder. Om det är bra ljus ute imorgon så skall jag försöka ta lite nya bilder.

Jag är tacksam för att alla lägger upp nya bilder, inte bara i denna tråd utan även i sina gallerier.
Vi får se hur många som lägger upp imorgon.


Kramar Tassen
:)


Har precis packat upp efter många om och men min nya akryltallrik, äntligen är tallriken lika stor som skivan och så är den ju bra mycket snyggare. ;)
Nästa projekt blir att bygga en speciel platta som skivspelaren ska stå på.

Ska försöka ta några bilder nu faktiskt, dock är det svårt att fota svart.

Mvh Victor

Redigerat av wictor, 02 december 2009 - 12:37.


#197

Postad 02 december 2009 - 13:17

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0


Tillsammans har vi inlett "Uppdatera era vinylalbum denna vecka"

Men se till att inte bara lägga upp era bilder i denna tråd. Ta gärna tillfället i akt att satsa på att uppdatera era album och publicera era bilder. Om det är bra ljus ute imorgon så skall jag försöka ta lite nya bilder.

Jag är tacksam för att alla lägger upp nya bilder, inte bara i denna tråd utan även i sina gallerier.
Vi får se hur många som lägger upp imorgon.


Kramar Tassen
:)

Har gjort några mindre uppdateringar av mitt galleri med bilder av en uppgraderad michell SE och akustikreglering av bokhylla. Men det kommer mer under vintern. Har efter många år lyckats komma över min gamla tuner en QUAD FM4. Den bästa tunern jag hittills hört. Kablar och kontakter är inköpt hos min leverantör som brukar vara Akkelis Audio. Dottern har på eget initiativ lovat att löda ihop grejerna vilket hon påbörjat. Sedan är det att försöka komma vidare med akustikregleringen. På en av översiktsbilderna kan det också skymtas hur jag löst korttidslagring av vinyl vid skivspelaren. En hylla till är beställd.

#198

Postad 04 december 2009 - 21:46

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Och där dog tråden :lol:

Jag får skylla på att sladden är faktisk borta till kameran.. :) Hoppas inte alla har tappat kamerasladden..

Redigerat av wictor, 04 december 2009 - 21:47.


#199

Postad 06 december 2009 - 00:02

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Saxat från manualen till rega P1.

"Don't worry about visible dust on the record surface, this is
brushed aside by the stylus and any that collects on the stylus
can be easily blown away. In general, record cleaning is
overdone and one should not believe all the claims made by
record cleaner manufacturers."

Hur noga är ni med rengörningen av era skivor?

#200

Postad 06 december 2009 - 08:59

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Hur noga är ni med rengörningen av era skivor?


En dammborste är allt som behövs för mig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.