Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#201

Postad 06 december 2009 - 10:02

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Jag använder en 2 radig Champion borste och drar av det värsta dammet på skivytan. Men eftersom det är i skivspåret som dammet gör mest åverkan, är det kanske onödigt. Det värsta är att när man borstar av dammet blir det statisk elektrisitet istället som skapar knäppningar vid lyssning.

Rega har nog rätt, man bör nog inte damma av skivan innan spelning.

#202

Postad 06 december 2009 - 11:29

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Rega har rätt där. Om man använder den innan man spelar en platta
så drar man ner dammet i spåren.

Jag har dragit vansinnet ett varv till och har en VPI tvättmaskin. Många
gånger har jag köpt skivor som ser bedrövliga ut men som efter tvätt
är som nya. Lite overkill kanske men man hör verkligen skillnad på
en tvättad platta. Även nya skivor har ett lager med nån kemikalie som
kan knastra nåt grymt.

#203

Postad 06 december 2009 - 12:08

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Det värsta är att när man borstar av dammet blir det statisk elektrisitet istället som skapar knäppningar vid lyssning.

Jag kör också med en två-radig Champion borste som jag haft i all evighet, men jag har aldrig upplevt det som att den skapar statisk elektricitet som ger knäppningar. Snarare tvärtom! Tanken med dessa kolfiberborstar är ju att de ska vara antistatiska och för mig fungerar det så.

Jag brukar damma av skivan innan varje lyssning genom att sätta tallriken i spinn, lägga ner borsten mot skivan och låta snurra några varv och sen dra borsten utåt i en rät linje tills den lämnar skivan. För mig blir det inte damm kvar i spåren i någon större utsträckning när jag gör på det sättet.

#204

Postad 06 december 2009 - 17:43

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Jag får väll börja med en bild på min spelare, där även den nya tallriken syns. Hoppas ni andra får upp fina bilder snart också!

Postad bild

#205

Postad 07 december 2009 - 12:46

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Mycket fina bilder!

Jag har byggt en egen skivtvätt, enligt Loricrafts principer. Jag tog helt enkelt en tunn PVC slang, satte fast den på ett tennsugsmunstycke, som jag i sin tur satte fast i tonarmskalet på en gammal AKAI skivspelare. Kopplar sedan slangen med silvertejp till dammsugaren. Suger skivorna torra efter att ha borstat dem på skivtallriken med 50/50 iso - några droppar Photo-flo. Torrt och tyst blir det.

Man skall inte tro att man kan får bort alla clics & pops. Har provat en OKKI-Nokki också, och den gav inte ett helt perfekt resultat den heller.

Det bästa är att byta innerkonvolut till plastklädda sådana så att det inte fastnar "papperssmulor" från billigt papper och borsta av dammet. Regas idé att nålen får ta bort smuts är inte helt dum. Tvättade skivor blir tystare och tystare ju mer man spelar dem.

Är det någon som har förstahandserfarenhet av en:


Den verkar attraktiv då den tar både MC/MM och man kan ställa kapacitans och resistans, vilket verkligen kan behövas på vissa PU (specifikt en AT ML440a).

Ni är bra grabbar allihop!

#206

Postad 07 december 2009 - 16:52

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Är det någon som har förstahandserfarenhet av en:



Den verkar attraktiv då den tar både MC/MM och man kan ställa kapacitans och resistans, vilket verkligen kan behövas på vissa PU (specifikt en AT ML440a).


Jag har exakt en sådan som jag köpte begagnad för ca ett år sedan och jag är väldigt nöjd med den. Relativt liten och behändig, snygg och stilren, många inställningsmöjligheter samt ett (mycket) stort lyft gentemot de inbyggda RIAA steg jag haft i mina förstärkare. Helt klart ett starkt kort i prisklassen.

#207

Postad 07 december 2009 - 20:44

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Jag kör också med en två-radig Champion borste som jag haft i all evighet, men jag har aldrig upplevt det som att den skapar statisk elektricitet som ger knäppningar. Snarare tvärtom! Tanken med dessa kolfiberborstar är ju att de ska vara antistatiska och för mig fungerar det så.

Jag brukar damma av skivan innan varje lyssning genom att sätta tallriken i spinn, lägga ner borsten mot skivan och låta snurra några varv och sen dra borsten utåt i en rät linje tills den lämnar skivan. För mig blir det inte damm kvar i spåren i någon större utsträckning när jag gör på det sättet.


Det är tydligen olika! När jag har använt min borste på lp skivan kan jag stänga av driften och plocka upp skivan. Då sitter filtmattan kvar på lp skivans undersida och det knastrar rejält när jag tar borten från skivan.
Ha ha, lite irriterande faktiskt!!!

#208

Postad 07 december 2009 - 21:04

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Det är tydligen olika! När jag har använt min borste på lp skivan kan jag stänga av driften och plocka upp skivan. Då sitter filtmattan kvar på lp skivans undersida och det knastrar rejält när jag tar borten från skivan.
Ha ha, lite irriterande faktiskt!!!

Det där problemet hade jag också hemma. Min soffa är en jäkel på att alstra statisk elektricitet. Märks väldigt tydligt vintertid när det är kallt och torrt. Man är nästan skraj för att stänga av cd-spelaren och förstärkaren efter lyssning. Jag brukar av-elektrifiera mig på en lampa eller något liknande innan jag rör i stereon. :)

Problemet var värst med min förra skivspelare, en Rega P2. Hade stora svårigheter med att få loss filtmattan från vinylen varje gång jag skulle byta sida eller byta skiva. Det problemet löstes med att jag sålde Regan och ersatte med en Pro-Ject med akryltallrik. Har inga problem med statisk elektricitet vid vinylavnjutning längre!

Filtmattan och kanske även bristen på jordning i Regan kan nog båda ha varit en del av problemet!

#209

Postad 07 december 2009 - 21:25

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Det problemet löstes med att jag sålde Regan och ersatte med en Pro-Ject med akryltallrik. Har inga problem med statisk elektricitet vid vinylavnjutning längre!

Filtmattan och kanske även bristen på jordning i Regan kan nog båda ha varit en del av problemet!


Har du skippat filtmattan helt nu när du kör akryl?

Mvh Victor

#210

Postad 07 december 2009 - 22:09

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Har du skippat filtmattan helt nu när du kör akryl?


Japp! Fungerar alldeles utmärkt tycker jag.

#211

Postad 07 december 2009 - 22:14

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Jag hade problem med statisk elektricitet då jag hade en billigare project med filtmatta.
Bytte till en skivspelare med akryltallrik och kör utan matta. Har inga broblem alls längre.
Använder borste.

#212

Postad 08 december 2009 - 09:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Blir bara mer sugen.

Med tanke på att vinyl som medium är en föråldrad klenod som bara upprätthålls av rena entusiaster så känns en dyrare spelare onödigt för mig.

Dilemmat är alltså ett rent lyxproblem: många av de dyrare spelarna är så fruktansvärt vackra!

Men att lägga runt 15 000:- på en finare spelare från Michell Engineering eller liknade känns fortfarande så någonting som jag skulle ha svårt att rättfärdiga inför mig själv. Speciellt när majoriteten av dagens vinyl kommer från digitalt mastrade tapes.

Sätter vinylen en individuell särprägel på ljudet utöver: knaster, statiska knäpp?

Enligt de diskussioner som jag fört menar flertalet att det är mixningen av mastern som sätter begränsningarna.

Jag har inte för önskan att skapa en "Vinyl vs. CD" tråd här utan vill snarare kasta lite ljus över huruvida
dyrare spelare skiljer sig så mycket från billigare.

Redigerat av Glidtassen, 08 december 2009 - 10:06.


#213

Postad 08 december 2009 - 13:52

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Jag tänker så här:

Nya skivor som kommer ut köper jag på cd.
Äldre musik köper jag (oftast) begagnad på vinyl.

Statiska knäpp är inget jag märker av.
Knaster behöver inte vara något större problem då endast skivor i bra skick får stå i mina backar, resten in i förrådet.

Eftersom vinyl är en helhetsupplevelse så tycker jag att det är mycket trevligt med vackra skivspelare.
Hur mycket olika spelare skiljer sig från varandra ljudmässigt är upp till var och en att avgöra.
Min nuvarande skivspelare + riaa skiljer sig ganska mycket från min förra project + vincent riaa.

Sen är väl frågan hur mycket pengar man är beredd att lägga på upplevelsen.
Nuvarande kombination är jag nöjd med och skulle nog inte byta även om jag vann massa pengar.
Å andra sidan ska man aldrig säga aldrig.

#214

Postad 08 december 2009 - 14:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Helt underbart Kryssprodukt.

Det är sant, det är en helhetsupplevelse.

Det handlar om: innovativa lösningar, tekniska underverk, precisionsarbete och givetvis alla estetiska företräden som mediet för med sig. Jag måste ändå slå ett slag för de rent estetisk och skulpturala uttrycket i en vacker vinylspelare.

Jag får gåshud varje gång jag tittar på en Clearaudio Perfromance.

Jag lyssnar nästan bara på vinyl idag, uppskattar ritualen och det känns lyxigare varje gång jag tänker tonarmen och ser nålen träffa skivan. Det finns givetvis en romantisk tanke kring vinyl där man vet att reprodukitonen är fysisk.
Mediet är inte fullständigt, utan varje skivan för med sig en viss sårbarhet: repor, damm osv.

Det känns hel helt enkel inte attraktivt för mig att sätta igång en cd-skiva.

Redigerat av Glidtassen, 08 december 2009 - 14:21.


#215

Postad 08 december 2009 - 17:43

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Skivspelaren har tillsamman med högtalaren, den största inverkan på ljudet i stereonanläggningen. Med ett pickup byte kan man få ett helt annat ljud. Även byte av själva spelaren ändrar ljudbilden. Vilket inte är fallet med de flesta CD spelare, om man läser i forumet.

Det är känslan när man använder vinyl för avspelning av musik, som ger en helhetsupplevelse. CD skivan är rent tekniskt en bättre produkt. Men tyvärr ger den inte samma upplevelse vid användandet. Är man fast i användadet av vinyl, finns det idag inget annan media som kan mäta sig med lp skivan.

För mig ser framtiden riktigt dyster ut, nedladdning eller streamad musik, utan varken omslag eller fysisk produkt och i sämre kvalitet än originalet. Detta är inget för mig!

#216

Postad 08 december 2009 - 17:58

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Jag har märkt att det så smått börjar krypa in lite känsla i användandet av CD också. Dock inte lika starkt som med vinylen.
Kan det vara en reaktion på all mp3 och streamad musik?

#217

Postad 08 december 2009 - 20:42

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Jag älskar vinyl men har alltid gillat cd-formatet ändå!

Min cd- avnjutning nådde nog en ny nivå när jag valde att kosta på mig en mer intressant spelare (Shanling CD-300) i somras. Den är ju toppmatad med en lucka som ska öppnas och en magnetisk cd-puck som ska sättas på, vilket gör det till mer av en ritual att sätta på cd-skivor. Lite likt vinyl faktiskt! Det ska inte vara helt lätt att lyssna på musik, då blir man ju en soff-potatis till slut! Att sen också kunna växla mellan analoga utgångar med rör i utgångsstegen och balanserade utgångar utan rör samt kunna välja uppsamling eller inte gör ju att jag egentligen har 4 cd-spelare i en!

Vinyler är ju dock betydligt snyggare i de flesta fall. :)

#218

Postad 08 december 2009 - 21:27

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

För mig ser framtiden riktigt dyster ut, nedladdning eller streamad musik, utan varken omslag eller fysisk produkt och i sämre kvalitet än originalet. Detta är inget för mig!


Dyster? vart bor du, nordpolen? Här i Göteborg har Bengans större vinylutbud än på flera år!! cd centralen säljer som aldrig förr, media markt har till och med en eller två skivor. Hela andra lång kryllar av skivbutiker, plus lite annat smått och gott.

Redigerat av wictor, 08 december 2009 - 21:27.


#219

Postad 08 december 2009 - 23:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Människor förälskar sig i det taktila och vill kunna relatera till fysiska produkter.

Det är därför det för mig känns bättre med riktiga fotoalbum, snarare än bildspel på datorn.

#220

Postad 09 december 2009 - 01:16

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Dyster? vart bor du, nordpolen? Här i Göteborg har Bengans större vinylutbud än på flera år!! cd centralen säljer som aldrig förr, media markt har till och med en eller två skivor. Hela andra lång kryllar av skivbutiker, plus lite annat smått och gott.


Nej! Sydpolen!!! Ha ha, OK förstår vad du menar. I min lilla stad har Åhlens cd utbud minskat till ett lite ställ, med de senaste radiohitsen. Göteborg verkar vara en bra stad för musikälskaren.

#221

Postad 09 december 2009 - 09:23

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Nej! Sydpolen!!! Ha ha, OK förstår vad du menar. I min lilla stad har Åhlens cd utbud minskat till ett lite ställ, med de senaste radiohitsen. Göteborg verkar vara en bra stad för musikälskaren.


Här i Norrland har vi ingen skivbutik alls kvar (Åhlens räknas inte). Bara för 10-12 år sedan hade jag sex riktiga skivbutiker i närheten.

Men nätet är ju den bästa uppfinningen någonsin. Jag köper nästan allt över nätet. CDON, Ginza, skivbutiker i olika delar av världen, EBay, direkt från obskyra skivbolag världen över. Allt är så enkelt med Internet. Några gånger per år åker jag ner till Stockholm och besöker alla fysiska skivbutiker. Trots allt går inget upp mot att bläddra bland skivor i en riktig butik.

Musiken finns ju kvar i samma utsträckning bara man letar. Bara de fysiska butikerna som försvinner en efter en...

#222

Postad 09 december 2009 - 10:01

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Nej! Sydpolen!!! Ha ha, OK förstår vad du menar. I min lilla stad har Åhlens cd utbud minskat till ett lite ställ, med de senaste radiohitsen. Göteborg verkar vara en bra stad för musikälskaren.


Hmm va synd, vet inte vad det är med oss Göteborgare mer än att vi är fler än många andra städer. Bengans har ju öppnat en butik i Stockholm och har planer på en till i Göteborg. Dock har ju skivhugget slått igen ( tre våningar) och någon annan på avenyn. Men annars ser det ljust ut här iaf, så om du är på besök missa inte andra långgatan.

#223

Postad 09 december 2009 - 12:10

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Bengans i Stockholm är dock inte helt bra. Har hört att den i Göteborg ska vara vettig, men den i Stockholm är precis som att kliva in i valfri Megastore. Men sedan ligger den på Drottninggatan också...

#224

Postad 09 december 2009 - 12:59

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Bengans i Stockholm är dock inte helt bra. Har hört att den i Göteborg ska vara vettig, men den i Stockholm är precis som att kliva in i valfri Megastore. Men sedan ligger den på Drottninggatan också...


Det som möjligtvis är bra på Bengans i Stockholm är de billiga skivorna som ligger utspridda på alla borden. Där brukar man kunna göra lite fynd då och då.

Repulsive Records och Sound Pollution ska det vara i Sthlm! I alla fall om man gillar metal som jag!

#225

Postad 09 december 2009 - 14:20

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Det som möjligtvis är bra på Bengans i Stockholm är de billiga skivorna som ligger utspridda på alla borden. Där brukar man kunna göra lite fynd då och då.

Jag vet inte, det känns väldigt mycket som stormarknad för mig. I sådant fall är området runt vinylerna helt klart bättre, men då är det också den enda delen av butiken de lyckats få halvt personlig.

Om man är ute efter ny vinyl här i Stockholm vill jag slå ett stort slag för Vinylbutiken. Finns på Internet också, men bor man i Stockholm finns det ingen orsak att inte åka dit.

Paul på fuzzbasen bör speciellt göra ett besök, då jag misstänker att han helt klart kan provlyssna sin favoritmusik på en Nottinghamspelare med en glad butiksägare.

#226

Postad 09 december 2009 - 14:33

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Om ni skulle åka förbi Karlstad nån gång så får ni för allt i världen inte missa knastret.
Seconhand (skiv) butik. Hittat en hel del kul där. Skivhugget i göteborg saknar jag rejält.. blev uppriktigt ledsen när jag åkte dit för att storhandla och butiken är stängd.
Annars så är det ju som sagt internet som gäller för mig oxå. Men de skivor som jag vill ha på vinyl blir så dyra.
Har en hel del 12" som jag har betalat 5-600/st för, några finns på bild i mitt galleri.
Det kommer att komma upp mer bilder där på några guldklimpar..

#227

Postad 09 december 2009 - 14:39

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Det träliga med vinylbutiken är hans flytande öppettider. Jag har tagit
bilen några gånger. Och den j...igaste stadsdelen att hitta p-plats är
just i dom krokarna. Nåväl, efter att ha snurrat runt i 30 minuter
och hittat nånstans att ställa kärran, så möts man av skylten "Är
strax tillbaka". Vilket kan innebära 1 timme. Jag fick förklaringen att
det först och främst är en internetbutik och inget annat. Ska man
dit och spontanköpa ska man helst ringa först.

Sen är vinylbutiken dyrast på allt. Nej, för en vinylbuff som mig var det länge
sen jag dumpade det stället. :P

Så nån riktig nyvinylbutik finns inte i Stockholm tycker jag. Å begagnat på
Södermalm är ett skämt. (priserna). Åk till Solna istället.

http://www.rainbowmusic.nu/

Han lägger undan "Audiofilskivor" åt mig. Och så fick jag en Hunters&Collectors
T-shirt från 1988 som han hittade i lagret. Jag hade frågat efter en platta med
dom 6 månader tidigare. Karln har minne som en elefant.

Redigerat av Bongo_Mongo, 09 december 2009 - 14:40.


#228

Postad 09 december 2009 - 16:05

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Paul på fuzzbasen bör speciellt göra ett besök, då jag misstänker att han helt klart kan provlyssna sin favoritmusik på en Nottinghamspelare med en glad butiksägare.


Jo, det vore fint att kunna göra det. Men för provlyssning duger se-de :P Men att höra en Nottingham vore ball. Om jag hade en vinylbutik skulle jag vara rädd att det skulle bli ett gubbdagis. Förstår att han tycker att nätet är bekvämare.

Nu kommer en sedelärande historia:

I halvmörker monterade Paul alla sina pickupper på nyinköpta pickuppskal. Pillade med plattången och lyssnade på se-de. Det gick fort. Avlyssnade dem i tur och ordning och gjorde inställningar. En av dem blev jag inte riktigt klok på, ändrade nåltryck, körde testskiva flera gånger, ställde VTA, bias, kopplade på motstånd för att öka och minska resistansen, men det lät ändå taggigt och hårt. Slutsatsen: nålen var slut, släng den för att inte riskera att använda dem och förstöra skivorna, tänkte Paul. Lade undan den. igår tittade jag på den igen och upptäckte att jag förväxlat grönt och blått vid kontaktern på PU-huset. Bytte och det lät skitbra!

Sensmoral: allt kan gå fel. Att man inte är nöjd med ljudet kan bero på nästan vilken felinställning som helst.

#229

Postad 09 december 2009 - 20:08

Young Team
  • Young Team
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Å begagnat på
Södermalm är ett skämt. (priserna).

Men är det inte så över typ hela Stockholm? Känns som om att alla helt plötsligt började bli medvetna om att vissa skivor helt enkelt ska kosta mycket.

Den enda butiken jag gillar att handla begagnad vinyl i är Andra Jazz & Böcker. Okej att plånboken kan minska snabbt, men jag tvekar på att vissa av skivorna han har ens går att finna någon annanstans i Sverige. Dock kan man ibland fynda CD där, om man har tur och öppna ögon.

#230

Postad 09 december 2009 - 21:26

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Här i Norrland har vi ingen skivbutik alls kvar (Åhlens räknas inte). Bara för 10-12 år sedan hade jag sex riktiga skivbutiker i närheten.

Men nätet är ju den bästa uppfinningen någonsin. Jag köper nästan allt över nätet. CDON, Ginza, skivbutiker i olika delar av världen, EBay, direkt från obskyra skivbolag världen över. Allt är så enkelt med Internet. Några gånger per år åker jag ner till Stockholm och besöker alla fysiska skivbutiker. Trots allt går inget upp mot att bläddra bland skivor i en riktig butik.

Musiken finns ju kvar i samma utsträckning bara man letar. Bara de fysiska butikerna som försvinner en efter en...


Du har helt rätt! Men om man vill köpa beg skivor vill man ofta se skicket själv, innan man man köper skivan. För nya skivor fungerar postorder perfekt. Kul är det att prata med dom bakom disken också, det saknar man när man beställer på nätet.

Tack alla goa gubbar på forumet, för alla tips på skivbutiker, bra att veta om man har vägarna förbi!

#231

Postad 09 december 2009 - 22:18

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Men är det inte så över typ hela Stockholm? Känns som om att alla helt plötsligt började bli medvetna om att vissa skivor helt enkelt ska kosta mycket.

Den enda butiken jag gillar att handla begagnad vinyl i är Andra Jazz & Böcker. Okej att plånboken kan minska snabbt, men jag tvekar på att vissa av skivorna han har ens går att finna någon annanstans i Sverige. Dock kan man ibland fynda CD där, om man har tur och öppna ögon.


Jo, men jag kanske var onödigt negativ ändå. :unsure: Sprang på en trevlig liten butik som
specialiserat sig på Jazz å Soul. Kommer inte ihåg vad den heter men ligger nära
Sontec på Odengatan. Kanske är det så att det hippast på Söder? = priserna högre.
Vet bara att det kan handla om dubbla pengen jänfört med favvobutiken i Solna.

#232

Postad 10 december 2009 - 11:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Är det någon härute som bara har bytt spelare men behållit puppan?

Det vore roligt att höra lite mer om utvärderingar om bara själva verken, utan nya RIAA och puppa och huruvida det gjort skillnad för ljudåtergivningen. Jag skall göra lite mer efterforskningar om tonarmar och spelare. Men det är svårt att ringa in vilka skillnader tallrikar och tonarmar medför, om det ens är några.

Jag kan förstå om man spelade med en tonarm i balsamträ, och sedan bytte till en Clearaudio Satisfy då skulle man nog höra skillnader.

Redigerat av Glidtassen, 13 december 2009 - 01:27.


#233

Postad 13 december 2009 - 11:40

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Är det någon härute som bara har bytt spelare men behållit puppan?

Det vore roligt att höra lite mer om utvärderingar om bara själva verken, utan nya RIAA och puppa och huruvida det gjort skillnad för ljudåtergivningen. Jag skall göra lite mer efterforskningar om tonarmar och spelare. Men det är svårt att ringa in vilka skillnader tallrikar och tonarmar medför, om det ens är några.

Jag kan förstå om man spelade med en tonarm i balsamträ, och sedan bytte till en Clearaudio Satisfy då skulle man nog höra skillnader.

Hej Glidtassen!
Jag har en gång gjort en serie provlyssningar av olika skivspelare med samma arm och puppa. Det var tre spelare.En var Gyro.se och den billigaste hette Emotion(clearaudio). Kommer inte riktigt ihåg vilken mellanspelaren var men det var nog en också en modell från Clearaudio. Skillnaderna fanns och följde tyvärr priset. Med på provningen var min son med betydligt bättre hörsel än vad jag själv har idag. Allt utfördes på Akkelis Audio i Göteborg.Vill minnas att pickuppen var Ortofon Red. Vill inte påstå att skillnaderna var enorma men de fanns. Vill inte heller uppmana någon att byta skivspelare. Men om man förstår svårigheterna att spela vinyl kan man trolgvis förbättra sin egen anläggning. En sådan åtgärd är, enligt min erfarenhet, att förankra skivan i tallriken med en skivpuck eller en skivklämma. Pucken harju fördelen att den också tillför vikt men det kan eventuellt slita på tallrikens lager. Asfalltsmassa har jag använt på de två skivspelare jag ägt. Eftersom jag också har en glasskiva i min bänk så har denna också fått en släng av bimuten på baksidan. Glas är ju ett resonant material.

#234

Postad 13 december 2009 - 12:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej Glidtassen!
Jag har en gång gjort en serie provlyssningar av olika skivspelare med samma arm och puppa. Det var tre spelare.En var Gyro.se och den billigaste hette Emotion(clearaudio). Kommer inte riktigt ihåg vilken mellanspelaren var men det var nog en också en modell från Clearaudio. Skillnaderna fanns och följde tyvärr priset. Med på provningen var min son med betydligt bättre hörsel än vad jag själv har idag. Allt utfördes på Akkelis Audio i Göteborg.Vill minnas att pickuppen var Ortofon Red. Vill inte påstå att skillnaderna var enorma men de fanns. Vill inte heller uppmana någon att byta skivspelare. Men om man förstår svårigheterna att spela vinyl kan man trolgvis förbättra sin egen anläggning. En sådan åtgärd är, enligt min erfarenhet, att förankra skivan i tallriken med en skivpuck eller en skivklämma. Pucken harju fördelen att den också tillför vikt men det kan eventuellt slita på tallrikens lager. Asfalltsmassa har jag använt på de två skivspelare jag ägt. Eftersom jag också har en glasskiva i min bänk så har denna också fått en släng av bimuten på baksidan. Glas är ju ett resonant material.


Hur testade ni, fanns det flera skivspelare med samma tonarm och puppa färdigmonterade?

Det kan vara tidsödande att montera samma puppa fast på flera olika spelare. Att byta puppa på olika spelare ger ingen rättvis bild av ljudskillnader då byten tar för lång tid.

Redigerat av Glidtassen, 13 december 2009 - 14:07.


#235

Postad 13 december 2009 - 20:43

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej!
Vet inte hur Stefan på Akkelis gör idag men då var det lite standard att han på butiksexemplaren hade Ortofon Red och och Regaarmen 250. Det var en liten tidskillnad mellan lyssningarna men inte större än vad det tar att lyfta bort en skivspelare och koppla in rca:n i grammofonförstärkaren. Jag var också tyst i den meningen att det var min son som först fick tycka till.

Så här ser jag själv på att spela av en skiva:
Avspelningen börjar i själva skivan inte i nålen. Kommer vibrationer och ringningar från luft, motor, lager och underlag få spåret att vibrera. Även spårets hastighet kan variera bland annat beroende på att friktionen mellan nål och skiva varierar beroende på hur svängigt spåret är.

Skillnaderna mellan olika spelare är inte extremt stor men är enligt egen erfarenhet större än mellan olika cd-spelare i olika prisklasser.

#236

Postad 14 december 2009 - 12:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Så sammafattningsvis har vi ett medium som är på utgång, men som folk klamrar sig fast vid pga ett sentimentalt affektionsvärde. Men jag tror att det fortfarande är mastern som utgör grunden för ljudåtergivningen, om den är bra eller dålig.

Vinylen har inga specifika inneboende egenskaper som lyfter ljudet, inte vad jag vet?

Men ändå finns det vinylspelare mellan 2500:- till 1 000 000:- så då torde det finnas faktorer som rättfärdigar köpet?
Jag talar då inte om pupporna, utan huruvida verken har någon avgörande skillnad för ljudåtergivningen.

Redigerat av Glidtassen, 14 december 2009 - 14:43.


#237

Postad 14 december 2009 - 14:12

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Dina slutsatser får stå för dig själv, Tassen.

Redigerat av Bongo_Mongo, 14 december 2009 - 14:13.


#238

Postad 14 december 2009 - 14:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Självklart är mina värderingar subjektiva.

Men se det som jag inflikar en frågeställning där jag efterlyser era värderingar också. Jag har provlyssnat några
verk från Clearaudio, men jag har inte kommit runt tanken på prissättningarna.

Någonstans på vägen torde ju en skivspelare svarat mot de mest grundläggande kriterierna för för: stabilitet, frånvaron av hämmande vibrationer och resonanser.

När har man nått till de relevanta gränserna beträffande en skivspelares konstruktion? Och vad får det kosta för att det skall betecknas som en märkbar förbättring?

Redigerat av Glidtassen, 14 december 2009 - 14:49.


#239

Postad 14 december 2009 - 14:56

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Hehe, jag blev bara lite provocerad av :

"Så sammafattningsvis har vi ett medium som är på utgång, men som folk klamrar sig fast vid pga ett sentimentalt affektionsvärde. "

Jag känner liksom inte igen mig... :wacko:

Det handlar väl som det mesta inom hifmissbruket om att upp till en viss summa
är förbättringen per krona större för att sedan minska. Skillnaden mellan tex ett
verk/arm för 80 000kr jämfört med ett dubbelt så dyrt är nog mindre än
mellan en 10 000 kombo vs en 20 000 dito.

Hur kurvan ser ut exakt? Ingen aning.

Sen måste det sägas att det spelar ingen roll hur exklusiv analogdelen är om inte resten
är i ordning. Annars eldar man för kråkorna.

#240

Postad 14 december 2009 - 15:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Om jag klev dig på tårna så ber jag om ursäkt.

Jag lägger ingen negativ värdering i att underhålla en sentimental artefakt, tvärtom jag tycker att det är charmigt.

Men jag citerar mig käre gamla far: - "Konsumtion av hifi handlar mycket om lagen om den avtagande nyttan".

Jag fascineras av människor som lägger upp mot 100 000:- på någonting så vanskligt som en vinylspelare? Det är inte min avsikt att ställa någon mot väggen, speciellt när det rör sig om så pass subjektiva upplevelser.

Men finns det inga fler incitament för att spendera pengarna: tradition, design, hantverkskunnande?

Redigerat av Glidtassen, 14 december 2009 - 15:05.


#241

Postad 14 december 2009 - 15:15

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Inga problem! Jag har stålhättor på kängorna. :wub:

Lagen om den avtagande nyttan - precis den formulering jag inte hittade. Såg
framför mig kurvan från föreläsningarna i nationalekonomi. (22 år sen) :wacko:

Jag har inga svar. Jag har stoppat vid en rigg som i nypris ligger på ca 70 000 kr.
Det räcker för mina behov. Givetvis gav jag inte det. Speciellt verket/armen fick
jag ytterst förmånligt begagnat. Det var ett absurt lyft ljudmässigt från min gamla Rega P3-24.
Samma pickup och Riaa. Vad som beror på armen, verket, vibrationsdämpningen vet jag
inte.

Du bör nog söka svaren hos andra forum, där dom riktigt vinylbitna hänger. Min brorsa
i Norge har dragit det hela ett varv till än mig och har täta kontakter med dom
"tunga" gubbarna inom vinylvärlden i grannlandet. Han kanske hoppar in och ger
lite input (Svensk Roger)

#242

Postad 14 december 2009 - 15:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Inga problem! Jag har stålhättor på kängorna. :wub:

Lagen om den avtagande nyttan - precis den formulering jag inte hittade. Såg
framför mig kurvan från föreläsningarna i nationalekonomi. (22 år sen) :wacko:

Jag har inga svar. Jag har stoppat vid en rigg som i nypris ligger på ca 70 000 kr.
Det räcker för mina behov. Givetvis gav jag inte det. Speciellt verket/armen fick
jag ytterst förmånligt begagnat. Det var ett absurt lyft ljudmässigt från min gamla Rega P3-24.
Samma pickup och Riaa. Vad som beror på armen, verket, vibrationsdämpningen vet jag
inte.

Du bör nog söka svaren hos andra forum, där dom riktigt vinylbitna hänger. Min brorsa
i Norge har dragit det hela ett varv till än mig och har täta kontakter med dom
"tunga" gubbarna inom vinylvärlden i grannlandet. Han kanske hoppar in och ger
lite input (Svensk Roger)


Well, jag håller på dig Bongo du verkar vara en trevlig prick! ;)

Jag får återkoppla till föreläsningar jag haft på Konstfack, men där handlar de mesta om resonemangen om "visuell kommunikation". Lite avundsjuk är jag allt på din VPI, och jag gissar att du sett VPI's senaste svarv i Hifi & Musiks annonser?

Vi är båda förtjusta i Hegel och vinylsvarvar, coolt.

Om jag hade pengar, om jag hade pengar...

Postad bild

Postad bild

Redigerat av Glidtassen, 14 december 2009 - 16:05.


#243

Postad 14 december 2009 - 18:26

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Kan det vara VPI´n med träfrack? Den är riktigt snygg. Och bra vad jag
har förstått.
Jag tycker svarvar med klassiska trälådor är läckrast.. Den jag har skulle jag inte
kalla snygg, Manligt brutal kanske? :(

Det behöver inte kosta skjortan. En Gyrodec med en juste puppa får man väl
under 20 000 kr. Å Rega gillar jag. En begagnad P5 tex... Och thorensspelaren
tidigare i tråden med Jelcoarm..

Det jag gillar med analogt är att till och med en sån som jag kan förstå
orsak och verkan, att man kan byta pickup, arm, riaa, fixa vibrationerna
mm. Vad kan man göra med en cdspelare man är trött på?

Allt har sin tid.

#244

Postad 15 december 2009 - 10:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det finns så mycket vackra spelare.

Jag får börja lägga undan för ett startkapital inför en mer avancerad spelare, men kommer se till att vara
duktigt påläst innan jag lägger pengarna. Intresset har de senaste åren dragit mot; Simply Black, Clearaudio eller Michell Engineering.

#245

Postad 15 december 2009 - 19:08

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Hei
Som Bongo sier så er jag aktiv på den Norske analog/vinyl marknaden/forum. Her i Norge er interesset stort og
utbudet likaså, her finns fysiske vinylbutiker med utbud som de stora nett butikerna, ellers tar de hem
http://www.bigdipper.no/
http://www.thegarden.no/
Hifi butiker med bra utvalg av skivspelare, Vpi/Benz fex køpes i Oslo til meget bra priser, Pruta hårt!
ex VPI tvätt ca 5k
http://www.lyrichifi.no/
En annen entusiast som har butik i skogen i nerheten av Elverum/Hamar er Hifi stasjonen, maken till high-end
utstyr i en butik ska du leta lenge efter, her er det også muligheter før gode kjøp, mtp egen aktør/impørtør
min favorit og makaløs kunde service, ta en titt på Transrotor drivverk!!
http://www.hifi-stasjonen.no/
Forum relaterade upplysninger om vinyl bla fås på hifisentralen, enormt mye kunnigt folk der
http://www.hifisentr...x.php?board=9.0
Her kan ni se litt av vad vi några entusiaster håller på med i Oslo vinyl klubb, 2 år nu og allerede massa arr
og fremførallt Gemenskap!!!
http://www.hifisentr....php?board=51.0

#246

Postad 15 december 2009 - 19:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Ja, SR. Det händer att jag funderar på att söka asyl. :)

Mkt av frågorna Glidtassen har sitter nog killarna i klubben
inne på kommentarer om. Speciellt de som hållt på i tiotalsår,
provat otaliga pickuper, armar osv.

Jag, som är ekonomiskt lagd, har tagit stora kliv istället
för att dutta under längre tid. Jag kan bara luta mig
tillbaka och utbrista: Det var som f*n. Men har som tidigare
nämnt igen större aning om vad dom enskilda delarna bidrog med.
Annat än att möjligheten till att lätt justera VTA var guld värt.

En kommentar till butikerna i Norge är att de ofta är första
importledet = inga mellanhänder = bättre priser. Även med vår
u-landsvaluta lönar det sig att smuggla hifi över gränsen.

#247

Postad 15 december 2009 - 19:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har skrivit till Svensk Roger på din inrådan och kanske kommer introducera en ny tråd om det behövs
i relation till ämnet.

#248

Postad 15 december 2009 - 22:17

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Og Glidtassen har fått svar, men til dere andre så er det her en interessant artikel från Norske Dagbladet
og speciellt Øystein Grinis fra Big Bang (men de har vel ni svensker heller ikke hørt :)) obs från olika mastertape.
Til og med skur kärringen hørde skillnad !!!
http://www.dagbladet.../vinyl/9520436/

#249

Postad 15 december 2009 - 22:48

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag trodde det bara fanns kyrkbrännarband i Norge... :)

Närå, allvarligt talat. 10 000 sålda skivspelare vs 2 000 sålda
cdspelare. Det var som tusan,

#250

Postad 16 december 2009 - 00:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Og Glidtassen har fått svar, men til dere andre så er det her en interessant artikel från Norske Dagbladet
og speciellt Øystein Grinis fra Big Bang (men de har vel ni svensker heller ikke hørt :)) obs från olika mastertape.
Til og med skur kärringen hørde skillnad !!!
http://www.dagbladet.../vinyl/9520436/


Tackar för svar även om jag inte känner mig tillfreds, det hade varit lite roligare om du utvecklat din
personliga ståndpunkt lite mer då jag är nyfiken.

Jag är inte överraskad att det bara såldes 2000 cd-spelare, men tänk även på att Blu-ray, DVD-spelare även tar vanliga cd-skivor. Jag undrar hur många användare som spelar musik via PS3, X-box 360 samt vanliga DVD-spelare?

Redigerat av Glidtassen, 16 december 2009 - 11:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.