Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung Gear S3 vs Huawei Watch GT

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung Gear S3 Classic (Smarta klockor) 6 8,73 (44) 1 479:-
Huawei Watch GT Sport (Smarta klockor) 2 7 (8) 139:-

#1

Postad 11 augusti 2018 - 08:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

någon som har en sån? börjar bli sjukt sugen på en smartwatch och har kollat kikat på lite olika på nätet. Den som föll mig mest i smaken var denna. Verkar vara riktigt cool och snygg. Gillar verkligen att man kan välja massa olika klockor. helt  nytt för mig att man kan göra det ,  finns ju riktigt många snygga. :)

 

är dock lite orolig för att den kommer vara för stor. Mina handleder är inte så stora. 

 

hur upplever ni den? värd att köpa?  var tycker ni för och nackdelarna är? 

 

Eller har ni någon annan att rekommendera?  det ska vara en smartwatch och inte en puls/träningsklocka.

 



#2

Postad 11 augusti 2018 - 09:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Fyra dagars batteritid är ett skämt, imho. Personligen skulle jag inte köpa något som inte

klarar sig minst 2-3 veckor på en laddning.



#3

Postad 11 augusti 2018 - 09:10

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Har en Gear s3 classic tillsammans med iPhone.

Valde den pga utseende och batteritid istället för Apple watch.

Använder den till träning, puls, steg primärt men även musik, notifikationer etc. Har även jag relativt smala handleder men det funkar.

 

Gillar den skarp bortsett från att den ofta drar ut batteriet på under en dag tillsynes helt utan anledning.

Batterikollen i appen är ett skämt (iaf på iOS)

Ibland håller klockan 3 dagar utan problem och ibland 12timmar.  Har kollat runt på nätet och försökt hitta orsaker och lösningar men gått bet.

 

Samsung Svoice är kasst utan att fördjupa mig mera.

Spotify appen buggar ofta och resulterar i att oflline listor får laddas ner igen och igen.

 

på plus sidan så funkar det bra att svara och prata i klockan.

Det finns hur många snygga urtavlor som helst att välja mellan.

batteritiden (när den är stabil)

finns många bra appar.

 

Gear S4 kommer snart om du hellre vill köpa det senaste.



#4

Postad 11 augusti 2018 - 09:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Fyra dagars batteritid är ett skämt, imho. Personligen skulle jag inte köpa något som inte

klarar sig minst 2-3 veckor på en laddning.

 

 

fast det är väl ganska standard när det gäller smartklockor? 



#5

Postad 11 augusti 2018 - 09:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har en Gear s3 classic tillsammans med iPhone.

Valde den pga utseende och batteritid istället för Apple watch.

Använder den till träning, puls, steg primärt men även musik, notifikationer etc. Har även jag relativt smala handleder men det funkar.

 

Gillar den skarp bortsett från att den ofta drar ut batteriet på under en dag tillsynes helt utan anledning.

Batterikollen i appen är ett skämt (iaf på iOS)

Ibland håller klockan 3 dagar utan problem och ibland 12timmar.  Har kollat runt på nätet och försökt hitta orsaker och lösningar men gått bet.

 

Samsung Svoice är kasst utan att fördjupa mig mera.

Spotify appen buggar ofta och resulterar i att oflline listor får laddas ner igen och igen.

 

på plus sidan så funkar det bra att svara och prata i klockan.

Det finns hur många snygga urtavlor som helst att välja mellan.

batteritiden (när den är stabil)

finns många bra appar.

 

Gear S4 kommer snart om du hellre vill köpa det senaste.

 

 

just det, glömde skriva att jag också har iPhone. läste nån recension nyss om att kombinera dessa två och att det inte var så väldigt bra och både det ena och andra fungerade sådär. nu vet jag inte hur gammal recensionen var, så mycket kanske är fixat? 

 

att den drar ur batteriet på en halv dag låter ju inte sådär jättekul. det skulle jag bli galen på. Men att lada den varje natt skulle nog inte störa mig. det är man j utan med med telefonen också :)

 

just det med urtavlorna gillade jag verkligen. köper man s3 classic och sen en snygg urtavla så funkar det ju som en snygg accessoar också och inte bara en smartwatch, det är lite det som lockar också. En apple watch är ju inte alls lika snygg på det sättet. (har jag fått för mig)

 

apple watch är också dyrare och sämre batteritid vad jag förstått det som. 

dock är den ju mer kompatibel med min telefon.

 

ska kika in s4 också.

 

förresten, vad har du för omkrets på din handled? du kan inte ta en bild med klockan på så jag får se? 



#6

Postad 11 augusti 2018 - 10:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

fast det är väl ganska standard när det gäller smartklockor?


.... Vilket skulle innebära att jag inte köpte någon av dessa, men det finns undantag.

Redigerat av frollic, 11 augusti 2018 - 10:44.


#7

Postad 11 augusti 2018 - 10:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

.... Vilket skulle innebära att jag inte köpte någon av dessa, och det finns undantag.

 

 

vilket är undantaget?



#8

Postad 11 augusti 2018 - 10:35

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Jag har en S3 Classic tillsammans med en Iphone o där du tappar mest funktionalitet jmf att köra klockan mot en Samsungtelefon är mailhanteringen och SMS. Mailen har jag inte fått att fungera alls, inte ens med notifieringar. SMS fungerar åtminstone att läsa på klockan men inget mer. Det är möjligt att det dykt upp tekniska lösningar för detta den senaste tiden men det är inget jag direkt engagerat mig i. Köpte klockan främst för att det är en kul pryl o att den faktiskt är rätt snygg som klocka också. Gillar inte alls utseendet på Apple watch, ser mest ut som en ren träningsklocka

 

Vad gäller batteritiden så klarar sig min ett dygn ungefär så laddning varje natt är vad som gäller. Finns ett batterisparläge på klockan också men då fungerar i princip bara basic-funktionerna o inget annat. O andra sidan lever batteriet upp mot en vecka då



#9

Postad 11 augusti 2018 - 10:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag har en S3 Classic tillsammans med en Iphone o där du tappar mest funktionalitet jmf att köra klockan mot en Samsungtelefon är mailhanteringen och SMS. Mailen har jag inte fått att fungera alls, inte ens med notifieringar. SMS fungerar åtminstone att läsa på klockan men inget mer. Det är möjligt att det dykt upp tekniska lösningar för detta den senaste tiden men det är inget jag direkt engagerat mig i. Köpte klockan främst för att det är en kul pryl o att den faktiskt är rätt snygg som klocka också. Gillar inte alls utseendet på Apple watch, ser mest ut som en ren träningsklocka

 

Vad gäller batteritiden så klarar sig min ett dygn ungefär så laddning varje natt är vad som gäller. Finns ett batterisparläge på klockan också men då fungerar i princip bara basic-funktionerna o inget annat. O andra sidan lever batteriet upp mot en vecka då

 

 

tror inte att jag är så intresserad av att varken skriva mail eller sms från klockan om jag ska vara ärlig. inte därför jag vill ha klockan. så det gör inte så mycket om det inte funkar så bra.  men att se snabbt att man har fått ett sms kan ju va kul. 

 

tycker precis som du att apple watch ser mer ut som en renodlad träningsklocka. 

 

säg att jag inte använder alla möjliga funktioner på s3, utan bara har den som en klocka med en snygg urtavla som är igång hela tiden. Tar det mer eller mindre ström då?



#10

Postad 11 augusti 2018 - 12:01

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

vilket är undantaget?

Amazfit Bip ligger väl på 30+ dagar om man inte använder GPSen....

#11

Postad 11 augusti 2018 - 12:42

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Amazfit Bip ligger väl på 30+ dagar om man inte använder GPSen....

 

Vill man ha en ren träningsklocka är den kanske ett bättre alternativ men estetiskt är den ju rent gräslig. Inget jag hade velat gå runt med till vardags. Gear S3 är riktigt snygg, classicmodellen iaf, + att den har en hel del coola features 

 

Givetvis min rent personliga uppfattning :)

 


 

Bifogad fil(er)



#12

Postad 11 augusti 2018 - 12:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vill man ha en ren träningsklocka är den kanske ett bättre alternativ men estetiskt är den ju rent gräslig.

Jag går hellre runt med något jag behöver ta av en gång i månaden än två ggr i veckan, men jag är å andra sidan mer lagd åt funktion än estetik... Dvs hellre fult och bra, än tvärt om ,)

Redigerat av frollic, 11 augusti 2018 - 12:47.


#13

Postad 11 augusti 2018 - 12:48

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

tror inte att jag är så intresserad av att varken skriva mail eller sms från klockan om jag ska vara ärlig. inte därför jag vill ha klockan. så det gör inte så mycket om det inte funkar så bra.  men att se snabbt att man har fått ett sms kan ju va kul. 

 

tycker precis som du att apple watch ser mer ut som en renodlad träningsklocka. 

 

säg att jag inte använder alla möjliga funktioner på s3, utan bara har den som en klocka med en snygg urtavla som är igång hela tiden. Tar det mer eller mindre ström då?

 

Jag tror du ska räkna med att ladda den varje natt. Att den skulle behöva laddas oftare än så har jag aldrig upplevt. Möjligtvis om man sätter urtavlan på "always on", dvs att den alltid är upplyst. Jag laddar definitivt min Iphone oftare än jag laddar klockan


Jag går hellre runt med något jag behöver ta av en gång i månaden än två ggr i veckan, men jag är å andra sidan mer lagd åt funktion än estetik... Dvs hellre fult och bra, än tvärt om ,)

 

O jag sover ogärna med klocka på mig, oavsett vilken klocka det handlar om. Känns lite sunkigt :)


Redigerat av Pinnen, 11 augusti 2018 - 12:51.


#14

Postad 11 augusti 2018 - 12:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

O jag sover ogärna med klocka på mig, oavsett vilken klocka det handlar om. Känns lite sunkigt :)

Ja, då kan man naturligtvis passa på å ladda den samtidigt...
Å andra sidan missar man då hela "sömnövervakningen", om man nu är intresserad av den.

Amazfit stratos kan också vara intressant för TS.

Redigerat av frollic, 11 augusti 2018 - 13:32.


#15

Postad 11 augusti 2018 - 13:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vill man ha en ren träningsklocka är den kanske ett bättre alternativ men estetiskt är den ju rent gräslig. Inget jag hade velat gå runt med till vardags. Gear S3 är riktigt snygg, classicmodellen iaf, + att den har en hel del coola features

Givetvis min rent personliga uppfattning :)



Grymt snygg.

Om kag väljer att ha urtavlan igång hela tiden. Räcker batterier ändå hela dagen? Om jag inte använder gps och så

#16

Postad 11 augusti 2018 - 13:14

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Grymt snygg.

Om kag väljer att ha urtavlan igång hela tiden. Räcker batterier ändå hela dagen? Om jag inte använder gps och så

 

Det vet jag faktiskt inte, har aldrig testat. Olika urtavlor tär dessutom olika mycket på batteriet. Ju mer grafik och features på en urtavla desto tyngre för batteriet



#17

Postad 11 augusti 2018 - 13:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det vet jag faktiskt inte, har aldrig testat. Olika urtavlor tär dessutom olika mycket på batteriet. Ju mer grafik och features på en urtavla desto tyngre för batteriet

 

 

okej. men gillar enkla stilrena som den du visade upp. den borde ju inte vara en av dom mest batteriförbrukarna. 

 

jag har absolut inga problem med att ladda varje natt. Tänker ändå inte sova med den på. men att den dör mitt under dagen orkar jag inte med.



#18

Postad 11 augusti 2018 - 13:40

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

"Klockan alltid på" (med BT + wifi på, HR igång (hur ofta är beroende på urtavla) och samtliga sensorer igång (stegräkning, höjdmätare mfl?)) så räcker batteriet ganska säkert en dag/ett dygn för mig; beroende på vilken watchface jag kör; laddar jag på natten skulle jag aldrig oroa mig för att batteriet tar slut.

 

Jag kör numer aldrig med "klockan alltid på". Vrider ändå på armen för att kolla på klockan, och då tänds den ju i vilket fall... 

Brukar ladda varannan kväll ungefär; ibland oftare. Sover med den igång för att hålla koll på sömnen.

 

Spotify + träningswatchface (noggrann GPS + konstant pulsmätning) + HIIT-program + BT-lurar igång så drar det omkring 20% per timme, men så ofta tränar jag inte mer än en timme i vilket fall.

 

Favoriturtavlor är: 

"Bond", "MD82" samt "Sporty watch" (för träning). Tycker det är sjukt svårt att få en uppfattning från bilder hur det faktiskt ser ut på klockan, vilket gör att jag testat, och ratat, säkert ett hundratal som jag trott skulle se bra ut... Sporty watch är den enda jag köpt

 

Gällande GPS-ens funktion så är den mer eller mindre utmärkt; om man jämför rakt av mot garmins 235 och 305 så diffar distansen max 3% på samma löppass (kollat upp till 5km), men så mycket vet jag att det kan skilja mellan 235 och 235 också.

 

Störande detaljer: ibland är det svårt för klockan att tändas när man vrider på armen. Oklart varför; som att den "sover" lite, eller att sensorerna är off; extra vanligt när jag är och springer.. Läderarmbandet jag har nu är för stort eller för litet beroende på vilket hål jag har den i. Går ju byta till ett som passar, men det ska ju göras också. Tummen ur osv. Har egentligen inget med klockan att göra.

Inte lyckats autoconnecta BT-lurarna, utan måste göra det manuellt. Funkar alltid, men blir ju lite extra krångel innan man får sig ut och springer. (tar ca 40sekunder iofs)

 

I övrigt är jag mer nöjd än jag förväntade mig. Betalade 2500 beggad. Har en Samsung S7-mobil.



#19

Postad 11 augusti 2018 - 13:41

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

okej. men gillar enkla stilrena som den du visade upp. den borde ju inte vara en av dom mest batteriförbrukarna. 

 

jag har absolut inga problem med att ladda varje natt. Tänker ändå inte sova med den på. men att den dör mitt under dagen orkar jag inte med.

 

Att den dör under dagen har aldrig hänt mig. Vid normalt användande så lever mitt batteri ca 1,5 dygn 



#20

Postad 11 augusti 2018 - 18:11

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Hade en Gear S3 Classic, men sålde den i våras efter ca 10 månaders användning. Suget efter en "riktig" klocka (självklart en automat btw...) blev för stort och funktionaliteten som en smartwatch ger är inte tillräckligt för mig att välja bort en riktig klocka. Jag körde min Gear S3 med en Oneplus3 och det funkade för det mesta bra, men för att få ut allt ur klockan så är det en Samsungtelefon som gäller. Personligen led jag väl inte av det som inte funkade tillsammans med min OP3, men att kunna avvisa samtal med SMS från klockan hade varit bra och det funkade inte. Gear S3 är dock snygg för att vara en smartwatch, dock inte snyggare än en riktig klocka. :D

#21

Postad 11 augusti 2018 - 20:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

"Klockan alltid på" (med BT + wifi på, HR igång (hur ofta är beroende på urtavla) och samtliga sensorer igång (stegräkning, höjdmätare mfl?)) så räcker batteriet ganska säkert en dag/ett dygn för mig; beroende på vilken watchface jag kör; laddar jag på natten skulle jag aldrig oroa mig för att batteriet tar slut.

 

Jag kör numer aldrig med "klockan alltid på". Vrider ändå på armen för att kolla på klockan, och då tänds den ju i vilket fall... 

Brukar ladda varannan kväll ungefär; ibland oftare. Sover med den igång för att hålla koll på sömnen.

 

Spotify + träningswatchface (noggrann GPS + konstant pulsmätning) + HIIT-program + BT-lurar igång så drar det omkring 20% per timme, men så ofta tränar jag inte mer än en timme i vilket fall.

 

Favoriturtavlor är: 

"Bond", "MD82" samt "Sporty watch" (för träning). Tycker det är sjukt svårt att få en uppfattning från bilder hur det faktiskt ser ut på klockan, vilket gör att jag testat, och ratat, säkert ett hundratal som jag trott skulle se bra ut... Sporty watch är den enda jag köpt

 

Gällande GPS-ens funktion så är den mer eller mindre utmärkt; om man jämför rakt av mot garmins 235 och 305 så diffar distansen max 3% på samma löppass (kollat upp till 5km), men så mycket vet jag att det kan skilja mellan 235 och 235 också.

 

Störande detaljer: ibland är det svårt för klockan att tändas när man vrider på armen. Oklart varför; som att den "sover" lite, eller att sensorerna är off; extra vanligt när jag är och springer.. Läderarmbandet jag har nu är för stort eller för litet beroende på vilket hål jag har den i. Går ju byta till ett som passar, men det ska ju göras också. Tummen ur osv. Har egentligen inget med klockan att göra.

Inte lyckats autoconnecta BT-lurarna, utan måste göra det manuellt. Funkar alltid, men blir ju lite extra krångel innan man får sig ut och springer. (tar ca 40sekunder iofs)

 

I övrigt är jag mer nöjd än jag förväntade mig. Betalade 2500 beggad. Har en Samsung S7-mobil.

 

 

 

tack för det. låter som att du är ganska nöjd med den? 

hur tycker du storleken är? den blir inte "för" stor eller?


Att den dör under dagen har aldrig hänt mig. Vid normalt användande så lever mitt batteri ca 1,5 dygn 

låter bra det


Hade en Gear S3 Classic, men sålde den i våras efter ca 10 månaders användning. Suget efter en "riktig" klocka (självklart en automat btw...) blev för stort och funktionaliteten som en smartwatch ger är inte tillräckligt för mig att välja bort en riktig klocka. Jag körde min Gear S3 med en Oneplus3 och det funkade för det mesta bra, men för att få ut allt ur klockan så är det en Samsungtelefon som gäller. Personligen led jag väl inte av det som inte funkade tillsammans med min OP3, men att kunna avvisa samtal med SMS från klockan hade varit bra och det funkade inte. Gear S3 är dock snygg för att vara en smartwatch, dock inte snyggare än en riktig klocka. :D

 

nej det är ju en smaksak. detta är ju mest en kul grej egentligen. det är ju inget man verkligen behöver :)

men det finns ändå en del smidiga saker med den som tex träningsdelen och pulsmätare och gps och dessa grejer.  sen att man kan lyssna på spotify från klockan så man slipper ha med mobilen när man är ute och promenerar. Sen kan man byta urtavlor så man inte behöver bli trött på utseendet.

 

men en snygg klocka funkar ju också om man bara vill ha en snygg klocka. Vad köpte du för klocka då?



#22

Postad 11 augusti 2018 - 20:53

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Ja, jag är som sagt mer nöjd än förväntat.

Något som har dykt upp denna sommar dock är att pulsmätaren fungerat klart sämre under träning än den tidigare gjort; min gissning är att det är pga att jag inte har den kloss mot armen (armbandet som misstämmer) i kombination med denna att sommar har medfört en högre grad av transpiration på underarmarna än normalt, och saltavlagringarna då stör den optiska läsningen... eller nåt.

 

Det kan också vara så att den blir sämre på det med tiden, men everyday readings är fine? Min klocka är kanske 20 månader gammal.


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 11 augusti 2018 - 20:53.


#23

Postad 11 augusti 2018 - 20:55

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

tack för det. låter som att du är ganska nöjd med den? 
hur tycker du storleken är? den blir inte "för" stor eller?
låter bra det
 
nej det är ju en smaksak. detta är ju mest en kul grej egentligen. det är ju inget man verkligen behöver :)
men det finns ändå en del smidiga saker med den som tex träningsdelen och pulsmätare och gps och dessa grejer.  sen att man kan lyssna på spotify från klockan så man slipper ha med mobilen när man är ute och promenerar. Sen kan man byta urtavlor så man inte behöver bli trött på utseendet.
 
men en snygg klocka funkar ju också om man bara vill ha en snygg klocka. Vad köpte du för klocka då?

Kul grej är det helt klart och den är ju f-n så mycket snyggare på armen än tex ett band från fitbit eller liknande om det är puls och träningsfunktionalitet man är ute efter. Mobilen måste du ha med om du ska lyssna på Spotify. Klockan har ju inget SIM-kort?

Det blev faktiskt två klockor. En Alpina Seastrong Heritage Diver och en Mido Oceanstar Captain V.

#24

Postad 11 augusti 2018 - 21:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kul grej är det helt klart och den är ju f-n så mycket snyggare på armen än tex ett band från fitbit eller liknande om det är puls och träningsfunktionalitet man är ute efter. Mobilen måste du ha med om du ska lyssna på Spotify. Klockan har ju inget SIM-kort?

Det blev faktiskt två klockor. En Alpina Seastrong Heritage Diver och en Mido Oceanstar Captain V.

. Jag har kollat på massor youtube och alla säger att man inte behöver ha med telefonen för att lyssna på Spotify. Man behöver inte ha sim för att lyssna på spotify. Du kan ju ladda ner offlinelistor. Klockan har 4gb minne tror jag

#25

Postad 11 augusti 2018 - 23:26

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Gear s3 funkar med nedladdade Spotifylistor kan jag bekräfta.

#26

Postad 12 augusti 2018 - 06:58

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

. Jag har kollat på massor youtube och alla säger att man inte behöver ha med telefonen för att lyssna på Spotify. Man behöver inte ha sim för att lyssna på spotify. Du kan ju ladda ner offlinelistor. Klockan har 4gb minne tror jag

Såklart. Jag hade glömt det interna minnet i klockan.

#27

Postad 12 augusti 2018 - 07:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Såklart. Jag hade glömt det interna minnet i klockan.

 

 

dock pratar dom två olika modeller på telefonen, en wifi/bluetooth och annan som jag inte minns namnet på. en förkortning på tre bokstäver. typ LTE eller nåt liknande. och att ena funkar utan att ha med telefon och den andra måste telefonen vara med. Men minns inte vilken av dom som kräver telefon.

 

Men när man kollar på klockorna här i Sverige kan jag inte se att det finns två olika. 


Redigerat av andreassofus, 12 augusti 2018 - 07:38.


#28

Postad 12 augusti 2018 - 07:46

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
En LTE version bör ju rimligen ha sim/e-sim då den kommunicerar via 4G nätet, Apple Watch har ju tex. precis kommit ut med sin version som stödjer e-sim här i SE (var väl 3 som är först ut).

Skall man vara petig så är ju iof inte LTE lika med 4G utan snarare 3,9G :)

Redigerat av lobo, 12 augusti 2018 - 07:47.


#29

Postad 12 augusti 2018 - 10:06

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
En klocka med 4g/lte (e-sim) borde rimligtvis kunna STREAMA Spotify, medan den som säljs i Sverige enbart fungerar i offline-läge.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 12 augusti 2018 - 10:06.


#30

Postad 12 augusti 2018 - 11:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

LTE versionen finns bara på fronter-versionen verkar det som.  Då kan du ta emot samtal och sms och allt sån UTAN att ha din mobil i närheten. 

den vanliga versionen Bluetooth/wifi så måste man ha telefonen i närheten. 

 

Så köper du en classic så ser du inga sms eller nåt om du är ute och springer utan telefonen. 

Hur spotify funkar på wifi versionen vet jag inte , men jag antar att man kan ladda ner en lista på klockan och lyssna utan att ha telefonen i närheten.

Dock är det bara 4gb minne på telefonen och enligt klipp på youtube så verkar mer än hälften av minnet redan vara förbrukat redan när telefonen är ny (vilket är skitdåligt enligt mig) köper man en valfri enhet med minne som säger att det är 4gb eller 64 eller vad som helst, då tycker jag att den platsen ska finnas tillgänglig också. 

 

 

Med andra ord, vill man köpa en classic (vilket man vill) så finns inte LTE versionen.



#31

Postad 08 maj 2019 - 20:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har fortfarande inte köpt någon klocka. men börjar bli sugen igen nu när jag kommit igång med träningen. kollade s3 på prisjakt och Classic verkar ju inte finnas längre, men frontier finns kvar. till ett riktigt bra pris också., 2190kr

classic är ju snyggare men nu finns ju inte den.

 

Är lite sugen på Huawei watch GT också. Samma pris men med grymt mycket bättre batteritid. Dock så kan man ju inte ladda ner offlinemusik och lyssna  med blutooth-hörlurar. utan man måste ha med mobilen vilket jag inte vill. Samsung verkar även ha möjlighet att ladda ner tredjeparts-appar vilket huawei inte har.

 

vet inte riktigt vilken jag vill ha. 

Just nu har jag dessutom iphone, men ska i augusti byta ut den mot android-telefon. Antigen huawei eller samsung.

 

 

Någon som vet hur det funkar med att se all statistik när man är ute. måste man ha med sig telefonen på samsung-klockan  om man vill se vart och hur man har sprungit. antal kilometer och se slingan och allt sånt, eller skickas det till telefonen även om den ligger hemma?



#32

Postad 08 maj 2019 - 22:28

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Jag har Gear S3... Är egentligen grymt nöjd, även om batteritiden eventuellt blivit lidande på slutet. Inget allvarligt, men kanske börjar tryta. Spelar väldigt STOR roll vilket watchface som används hur länge batteriet räcker.

 

Finns ett/en(?) watchface som heter Sporty Watch som jag använder när jag tränar; då slipper man starta en speciell träningsapp vara igång för att logga träningspasset, och i min hjärna borde det spara batteri.

Sporty Watch är kompatibelt med Strava och laddas upp aitomagiskt när klockan får internetuppkoppling, om du ställer in detta. (eller när den får kontakt med klockan igen). Annars går det göra manuellt. Sporty Watch är dock inte jätteintuitivt, men användbart.

 

Loggar GPS när du startar; du kan se slingan "överskådligt" så gott det går på typ 300x300 pixlar fördelade på typ 1,2 tum; uppdateras kontinuerligt och drar inte heller jättemycket batteri i "idle". Dessutom kan den logga heartrate lokalt (inte testat om det går föra över loggen till telefonen) så att man får se en graf över HR, antingen inom 45min, 2h, 6h el 24h. Roligt att veta.

Jämför man med en Garmin 235 stämmer sträckan inom typ 2%; 

 

Något jag märkt på slutet är att klockan tappar kontakten med mina trådlösa lurar när jag sprungit, vilket lett till hackig musik. Hände efter senaste spotifyuppdateringen, något som kom efter ett vinteruppehåll... Om det är spotify, klockan eller lurarna som krånglar låter jag vara osagt.

 

Kräver lite inställning att få klockan läsbar när du springer, eftersom den vill "släcka" skärmen när du viker bort armen; vilket också gör att du kan bli springande med armen i "kollapåklockan-läge" halvviftande på armen i typ 10 steg innan du lyckas få klockan att starta skärmen igen.

 

edit: Sträcka, pace, hastighet, passtid osv går ställa in enligt önskemål. Inte lika bra som en Garmin dock.

 

Jag har inte testat några andra tränings-appar eftersom jag funnit dem överflödiga. Dels då Strava är min main träningslogg, dels då det viktigaste för mig är pace, och det täcker Sporty Watch.


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 08 maj 2019 - 22:32.


#33

Postad 08 maj 2019 - 22:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag har Gear S3... Är egentligen grymt nöjd, även om batteritiden eventuellt blivit lidande på slutet. Inget allvarligt, men kanske börjar tryta. Spelar väldigt STOR roll vilket watchface som används hur länge batteriet räcker.

Finns ett/en(?) watchface som heter Sporty Watch som jag använder när jag tränar; då slipper man starta en speciell träningsapp vara igång för att logga träningspasset, och i min hjärna borde det spara batteri.
Sporty Watch är kompatibelt med Strava och laddas upp aitomagiskt när klockan får internetuppkoppling, om du ställer in detta. (eller när den får kontakt med klockan igen). Annars går det göra manuellt. Sporty Watch är dock inte jätteintuitivt, men användbart.

Loggar GPS när du startar; du kan se slingan "överskådligt" så gott det går på typ 300x300 pixlar fördelade på typ 1,2 tum; uppdateras kontinuerligt och drar inte heller jättemycket batteri i "idle". Dessutom kan den logga heartrate lokalt (inte testat om det går föra över loggen till telefonen) så att man får se en graf över HR, antingen inom 45min, 2h, 6h el 24h. Roligt att veta.
Jämför man med en Garmin 235 stämmer sträckan inom typ 2%;

Något jag märkt på slutet är att klockan tappar kontakten med mina trådlösa lurar när jag sprungit, vilket lett till hackig musik. Hände efter senaste spotifyuppdateringen, något som kom efter ett vinteruppehåll... Om det är spotify, klockan eller lurarna som krånglar låter jag vara osagt.

Kräver lite inställning att få klockan läsbar när du springer, eftersom den vill "släcka" skärmen när du viker bort armen; vilket också gör att du kan bli springande med armen i "kollapåklockan-läge" halvviftande på armen i typ 10 steg innan du lyckas få klockan att starta skärmen igen.

edit: Sträcka, pace, hastighet, passtid osv går ställa in enligt önskemål. Inte lika bra som en Garmin dock.

Jag har inte testat några andra tränings-appar eftersom jag funnit dem överflödiga. Dels då Strava är min main träningslogg, dels då det viktigaste för mig är pace, och det täcker Sporty Watch.

Tack för infon. Kanske inte riktigt är med på det med att se vart jag sprungit och så.

Att jag kan se allt sånt direkt på klockan är ju smidigt. Men synkar den med telefonen när man kommer hem så man kan se det där sen istället? Eller är det bara i klockan som man får kolla hur långt, dur snabbt ochalt sånt, och jämföra med andra löprundor man gjort?

Känns smått att alltid bara pilla med det på klockan istället för telefonen.

#34

Postad 08 maj 2019 - 22:43

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Du kan ju ladda ner Strava på klockan och kolla antingen där eller på datorn efter passet.

Passet som sådant laddas alltså upp på Stravas server, och sedan loggar du ju in där med appen eller via datorn och kan således reviewa dina insatser ;)

 

Går sannolikt även synka med Endomondo eller något annat. Jag kör som sagt Strava, så har inte behövt kolla nåt annat.

 

https://www.qooapps....orty-watch.html

 

edit: Går även koppla in en BT4.0-cheststrap om man vill ha exaktare pulsmätning. Den optiska är helt ok, men fuckar ur ibland.. Eller så får jag hjärtflimmer ibland under träning ;)

 

edit igen: Sömnloggningen är inte helt fel heller.. Gav mig en bra "slapintheface" några månader i våras när jag snittade runt 4h per natt... Även om den tydligen ibland tycker att jag sitter och sover vid datorn nuförtiden ;)

 

edit igen: verkar dock strula med samsungs Galaxy Wearable app för tillfället.. Jag har inte upptäckt något strul, men kan ju vara intressant att kolla upp


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 08 maj 2019 - 22:54.


#35

Postad 08 maj 2019 - 22:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Du kan ju ladda ner Strava på klockan och kolla antingen där eller på datorn efter passet.
Passet som sådant laddas alltså upp på Stravas server, och sedan loggar du ju in där med appen eller via datorn och kan således reviewa dina insatser ;)

Går sannolikt även synka med Endomondo eller något annat. Jag kör som sagt Strava, så har inte behövt kolla nåt annat.

https://www.qooapps....orty-watch.html

edit: Går även koppla in en BT4.0-cheststrap om man vill ha exaktare pulsmätning. Den optiska är helt ok, men fuckar ur ibland.. Eller så får jag hjärtflimmer ibland under träning ;)


Okej, det låter ju bra. Hur är det med s health måntro? Kanske det funkar på samma sätt?

Är sugen på att köpa, men batteritiden är lite trist. Då är huawei bättre men mer begränsad. Svårt val 😊

#36

Postad 08 maj 2019 - 22:57

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

S Health använder jag till sömntracking, stegtracking, våningstracking, promenadutmaningar... Synkar klockan och telefonen varje gång jag startar appen; men det händer inte så ofta längre. Kul need-to-know-app, men inget jag använder aktivt. Slökollar när jag kollat färdigt på internet ;)

 

Se mitt redigerade inlägg ovan också


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 08 maj 2019 - 22:57.


#37

Postad 08 maj 2019 - 23:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

S Health använder jag till sömntracking, stegtracking, våningstracking, promenadutmaningar... Synkar klockan och telefonen varje gång jag startar appen; men det händer inte så ofta längre. Kul need-to-know-app, men inget jag använder aktivt. Slökollar när jag kollat färdigt på internet ;)

Se mitt redigerade inlägg ovan också

Aha. Har för mig att s health var ganska okej. Men jag kanske kommer ihåg fel 😊

Använder Runkeeper nu och där finns allt jag behöver.
Så finns det nåt liknande till klockan som man kan föra över till telefonen sen när jag kommer hem så är jag nöjd 😊

Sömngrejen verkar ju kul också men det blir ju problematiskt eftersom just natten är en bra tid att ladda klockan på.

#38

Postad 09 maj 2019 - 07:03

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Oklart om det på ett smidigt sätt går få in rundan till runkeeper...? tror den sparar rundorna som .tcx (?) och då borde de gå ladda upp i vilket fall, men kräver handpåläggning.

 

Det får herrn kolla upp.

 

Jag laddar klockan på kvällen innan jag somnar, while slösurfing too long anyway.



#39

Postad 09 maj 2019 - 10:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Oklart om det på ett smidigt sätt går få in rundan till runkeeper...? tror den sparar rundorna som .tcx (?) och då borde de gå ladda upp i vilket fall, men kräver handpåläggning.

 

Det får herrn kolla upp.

 

Jag laddar klockan på kvällen innan jag somnar, while slösurfing too long anyway.

 

Det behöver inte vara just runkeeper heller. Det enda jag söker är en app på klockan som väldigt smidigt synkar allt med telefonen sen när man kommer hem så att man smidigare kan se alla löprundor man gjort.

 

Vad heter själva run-appen på klockan som är original? finns inte den som mobil-app också så man bara kan ladda över enkelt via dom?



#40

Postad 09 maj 2019 - 15:41

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Tror det är S Health orginal. Använder som sagt inte den, så har inga omdömen alls om den :)



#41

Postad 09 maj 2019 - 17:38

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Det som suger med Samsung och fick mig att returnera min är ju att klockdj.. slocknar efter några sekunder när man har fitnessappen på. Fick inte till det trotts tredjepartsappar och allt jag provade. Ganska värdelöst när man kör intervaller, cyklar eller annat och vill ha koll på tid och distans Att behöva vifta som en tok med armen för att få den att vakna blir ju lite segt i längden.

Är tydligen ett känt problem vilket debatteras flitigt på nätet. Fick bli en Garmin istället som pallar några timmars cykling utan att batteriet packar ihop.

#42

Postad 27 maj 2019 - 16:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

någon som har Huawei watch GT här?

 

Har haft min i några dagar nu och första intrycket är grymt bra måste jag säga.  i alla fall för priset jag betalade (1200kr,ny)

 

finns dock en del som går att förbättra eller göra annorlunda.

 

*skärmen slocknar efter 5 sekunder.  går dock att ställa den på 5 min innan den slocknar. Men efter 5 min så måste man klicka i 5min igen för nästa gång. Inte så smidigt om man är ute och springer.

 

*inbyggd lagring så man kan ha musik

 

*ladda ner appar

 

 

grymt bra batteritid annars. Köpte den i fredags och har haft den på hela tiden och grejat och testat och tryckt hela tiden. Har haft pulsmätaren och sömn-grejen igång hela tiden och i skrivande stund så är batteriet nere på 62%

 

Ska ut och testa löparappen om en stund och misstänker att batteriet sjunker fortare då med tanke på gps:en

 

grymt snygg är den också. Snyggare än vad jag trodde faktiskt. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

nu till frågan. 

 

När det rnger i mobien så vibrerar det i klockan och det står vem som ringer. Väldigt irriterande när jag sover. Telefonen är på ljudlös just för att jag inte vill bli störd.

Jag hittar ingen inställning alls om hur jag stänger av denna funktion. Varken på klockan eller i appen på telefonen. 

Jag har googlat men folk verkar ha motsatt problem, att dom inte får upp någon notifikation när det ringer. Samt att man ska gå in i en inställningsmeny som heter nåt med notifikation eller vad det nu var, men jag har ingen sån meny.

 

Så är det någon som vet hur jag stänger av funktionen?

Eller måste jag aktivt trycka på "stör ej" på klockan varje gång jag inte vill ha den funktionen igång?



#43

Postad 10 juni 2019 - 14:21

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

!


Redigerat av Melmac, 10 juni 2019 - 14:22.


#44

Postad 10 juni 2019 - 18:08

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Det finns ju flight mode i telefonen. Det som irriterar mig mycket är den urusla batteritiden. Från fullastad 0830 till 15% kvar 1430 är inte optimalt på en månad gammal telefon

#45

Postad 10 juni 2019 - 18:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det finns ju flight mode i telefonen. Det som irriterar mig mycket är den urusla batteritiden. Från fullastad 0830 till 15% kvar 1430 är inte optimalt på en månad gammal telefon

menar du klocka eller telefon? 



#46

Postad 10 juni 2019 - 21:10

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Jag har efter senaste uppdateringen upplevt en markant förbättrad batteritid, och klart bättre flyt overall.. Jag kör dock inte "klockan alltid på".

 

Håller mig nu runt 45-55% batterianvändning per dag; inklusive en timme GPS + träningslogg (ink pulsmätning då) varje dag; varannan dag blir det typ 30minuter träning extra.



#47

Postad 11 juni 2019 - 00:45

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

menar du klocka eller telefon?

Förlåt. Klockan ska det vara. Telefonen klarar fortfarande av ett par dygn.

#48

Postad 11 juni 2019 - 07:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Är sjukt nöjd med min huawei watch gt.
Använder den dygnet runt. Alla funktioner igång.
Använder även gps varannan dag ungefär.
Sömnanalys igång.
Har laddat den en gång i veckan och då har batteriet aldrig varit under 30%

Väldigt nöjd att jag inte valde Samsung istället.

#49

Postad 11 juni 2019 - 22:19

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Märkligt. Från 0900 till 0015 är det 84% kvar. Inget är gjort.

#50

Postad 12 juni 2019 - 13:22

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Är det en tråd för Samsung Gear S3 eller Huawei Watch GT? Kollar man titeln så kan man ju få för sig att den handlar om Samsung.....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.