Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

3764 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3651

Postad 24 november 2022 - 11:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Tabellen (med Plague Tale FPS) är intressant. Bekräftar antagandet att en PS5 Pro behöver ha nånstans 6900XT/6950XT-prestanda.

Undra om det är görbart (ifråga om die-size och effekt) för en konsol, dvs en APU byggd på TSMC N4 (nästa nod för AMD APUer). Och undra hur man skulle göra, en fet dubbling, ala PS4Pro, av Sonys RDNA2 CUs eller nått mer modernt, säg RDNA3+ och lite färre CUs.

200 mm2 räcker till 60 st RDNA3 CUs på TSMC N5. N4 ska ge liten fördel här men addera Zen2 CPU (som lär va små, men tenderar ändå att skapa en del döyta), 256 bit minneskontroller och ev L3 Cache. Totalt borde man ändå klara de 300+ mm2 Sony brukar ligga på vid launch.

Tror oavsett det dröjer till 2024, N4 måste vara väldigt moget (precis som N6 är idag) och den lär kosta flis. T.o.m. $799 kanske?

För varje node-minskning så ökar priset rejält och Sony lär nöja sig med bara ett hopp (om vi räknar bort N7->N6 som ska vara rätt enkelt) under hela generationen, precis som de gjorde med PS4. Oavsett Pro eller inte så lär N4 vara tillräckligt för en "PS5 Slim".

Redigerat av pacman, 27 november 2022 - 15:58.


#3652

Postad 25 november 2022 - 10:18

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

2024 känns omedelbart som väldigt tidigt (inte för en slim då). Men ibland måste dom ju följa lite med på vad andra gör och passa in uppgraderingar baserat på det.

 

Vet vi nånting om Microsofts nästa konsolplaner?


Redigerat av Demon Slayer, 25 november 2022 - 10:18.


#3653

Postad 25 november 2022 - 14:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

2024 känns omedelbart som väldigt tidigt (inte för en slim då). Men ibland måste dom ju följa lite med på vad andra gör och passa in uppgraderingar baserat på det.

 

Vet vi nånting om Microsofts nästa konsolplaner?

De (och Sony) sa igår att 2028 gäller som tidigast för nästa generation i alla fall.



#3654

Postad 25 november 2022 - 19:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

De (och Sony) sa igår att 2028 gäller som tidigast för nästa generation i alla fall.

Oj. Ja då kanske det blir en Pro ändå? Eller?



#3655

Postad 27 november 2022 - 15:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Oj. Ja då kanske det blir en Pro ändå? Eller?

Lite "varför inte?" på den.
PS5 är megapopulär. "Mer PS5" borde då vara en no-brainer.

#3656

Postad 27 november 2022 - 16:42

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Lite "varför inte?" på den.
PS5 är megapopulär. "Mer PS5" borde då vara en no-brainer.


Ps 5 scalper edition ser vi fram emot.

Behövs för vr och säkert om man vill fortsätta med 60 Hz bildflyt. Risken finns de faller i 24p fällan framöver i någon slags native 4k med raytracingstolthet för ps 5. F1 2021 var duktigt gyttrigt men bättre grafik än Ghost of tsushima, gow, horizon, gt7, miles Morales 60 fps lägen känns egentligen rätt så onödigt. Då sitter man ju ändå på 3080 och borde bli upprörd över att nedgraderas men vi har nått över en viss tröskel redan :)

#3657

Postad 27 november 2022 - 16:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Lite "varför inte?" på den.
PS5 är megapopulär. "Mer PS5" borde då vara en no-brainer.

 

Samma sak med Switch men de har ju inte gjort någon Pro eftersom efterfrågan alltid har varit hög. PS5-försäljningen är bara begränsad av hur många de kan skapa i nuläget så jag tror mer på en Slim först i så fall så de kan tjäna mer pengar på nuvarande modellen. Det måste ju finnas en ekonomisk poäng med en Pro.

 

Men lite sjukt att PS4 Pro kom bara 3 år efter PS4. Men det var väl 4K-hysterin som eldade på det.



#3658

Postad 28 november 2022 - 08:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Samma sak med Switch men de har ju inte gjort någon Pro eftersom efterfrågan alltid har varit hög. PS5-försäljningen är bara begränsad av hur många de kan skapa i nuläget så jag tror mer på en Slim först i så fall så de kan tjäna mer pengar på nuvarande modellen. Det måste ju finnas en ekonomisk poäng med en Pro.

 

Men lite sjukt att PS4 Pro kom bara 3 år efter PS4. Men det var väl 4K-hysterin som eldade på det.

Switch är inte riktigt jämförbar. Den lever i en egen värld, utan direkta konkurrenter och där logik inte lönar sig. :) 

(med det sagt så är det en no-brainer ändå men som det ser ut så backade Nintendo, av nån anledning)

 

PS5 står med marginal på egna ben idag ja. Men 2025 och framåt kan den dock behöva breddas, det är det det handlar om.

 

En rejäl slim*, vilket förstås är huvudprodukten även från 2025 och framåt, kräver en node-minskning. Har man väl gjort det är steget mot en "Pro-systerkrets" bra mkt mindre. Tidsmässigt så lär de bli ganska samtidiga. Sony kommer nog bara kosta på sig en rejäl node-minskning. Att i det skedet sitta och hålla inne på en Pro så att den blir omodern vore rätt korkat.

 

Den ekonomiska poängen med Pro ligger inte att inte tappa befintliga eller potentiella användare. Plus att det är bra PR/skapar buzz runt "Playstation". Och inte minst: en "Series X2" kan betraktas som tämligen trolig, den med. ska man låta MS stå ensamma i glansen?

 

*(tror dock Sony kan slimma dagens PS5 med, om de vill)



#3659

Postad 12 december 2022 - 20:17

Lars-69
  • Lars-69
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Lägger in fråga i denna tråd gällande PS5 och HDMI 2.0.

Efter en lång väntan lyckades jag till slut få tag på en PS5 digital edition.

Tyvärr så är jag medveten om att jag med min 5år gamla TV inte kommer att kunna utnyttja PS5ans fulla kapacitet.

Den TV jag har var när det begav sig en av Sonys flaggskepp KD-75EX 9405 4K med 4st HDCP 2.2 HDMi 2.0 varav en är ARC. Vad kommer jag att tappa mot en med HDMI 2.1? Kommer jag att kunna köra i 4K med 60 Fps så är jag nöjd, men kommer jag att tappa nåt mer ? har rotat runt i lite olika forum och svaren är väldigt olika och oklara så därför hoppas jag att någon här kan hjälpa mig med att förklara innan jag eventuellt returnerar PS5an till butik.



#3660

Postad 12 december 2022 - 23:26

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2
Ska du returnera PS5:an för att det finns något litet din TV högst eventuellt inte klarar av?
Avdelningen onödiga drastiska beslut.

#3661

Postad 13 december 2022 - 00:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

PlayStation 5 supports 4K120 over HDMI 2.1 as well as 4K (up to 60Hz) and HDR over both HDMI 2.0 (TMDS) or HDMI 2.1 (FRL). It will automatically detect your TV's capabilities as these will be communicated to the console (over E-EDID in the HDMI link).

 

https://www.flatpane...l&id=1607403735



#3662

Postad 13 december 2022 - 00:51

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Så det är 4K120 TVn inte stöder. Hur många spel klarar det, på PS5:an?

#3663

Postad 13 december 2022 - 07:42

Lars-69
  • Lars-69
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Eftersom man får lite olika svar från en andra teknik forum om vad min TV med HDMI 2.0 skulle kunna prestera med PS5 är jag lite tveksam. Ett svar och en artikel påstår att jag som mest kan få ut 4k med 30fps med den uppställningen. Medans andra hävdar att jag kommer att få 4k med 60fps men med eftergifter på andra parametrar så som färgåtergivning och andra bildförbättringar.
Eftersom jag i dag har en PS4 pro så blir kanske skillnaden inte så stor om jag inte får ut mer än 30fps eller bildkvalitets eftergifter på PS5, där av det eventuella drastiska beslutet att eventuellt lämna tillbaka 😊
Men jag kanske är helt ute och cyklar och hoppas på hjälp med ett förtydligande om hur det ligger till med den uppsättning jag har.

#3664

Postad 13 december 2022 - 09:16

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
https://www.sony.se/.../specifications

” STÖD FÖR VIDEOSIGNAL

1080p (50, 60 Hz), 1080i (50, 60 Hz), 720p (50, 60 Hz), 576p, 576i, 480p, 480i, 4096 x 2160p (24, 50, 60 Hz), 3840 x 2160p (24, 25, 30, 50, 60 Hz), 1080p (30, 50, 60 Hz), 1080/24p, 1080i (50, 60 Hz), 720p (30, 50, 60 Hz), 720/24p, 576p, 576i, 480p, 480i”

Mysteriet löst

#3665

Postad 13 december 2022 - 10:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Eftersom jag i dag har en PS4 pro så blir kanske skillnaden inte så stor om jag inte får ut mer än 30fps eller bildkvalitets eftergifter på PS5, där av det eventuella drastiska beslutet att eventuellt lämna tillbaka
 

PS5:an sopar mattan med PS4 Pro.

Tvivlar på att det blir mer än nåt grafiskt simpelt indie spel, som rullar i native 4K120hz.

 

De flesta AAA spel, som God of War Ragnarök m.m. använder sig av dynamisk upplösning i 4K60hz, vilket din TV klarar av.

 

Även om du bara haft en 1080p TV, så hade PS5:an varit en redig uppgradering.

Det är ju inte bara upplösningen, som är bättre, jämfört mot PS4 Pro.


Redigerat av Svante Skoog, 13 december 2022 - 10:08.


#3666

Postad 13 december 2022 - 12:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
40 fps lägen för 120 Hz nonitorer verkar iof populärt. För egen del föredrar jag 60 fps ändå så det är ingen större förlust så det är ju bara köra på. Skulle inte gå för digitalt dock då du blir skalperad utan konkurrensfaktorn du har med fysisk media.

#3667

Postad 13 december 2022 - 17:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Rekommenderade specs för Returnal på PC

 

Bifogad fil  Capture.JPG   22,33K   0 Antal nerladdningar



#3668

Postad 13 december 2022 - 19:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Man får hoppas att det blir en minnesvärd upplevelse då.  :unsure:

 

Intressant med 2070 Super som rekommenderad GPU. Gissar på att det är med upplösning och inställningar motsvarande PS5, med tanke på likheter med 2070-prestandan i flera andra spel (inte så stor skillnad mellan vanliga och super).

 

Och på tal om det, så tänker jag alltid på "Söpperchansen".

 

Bifogad fil  Superchansen1.jpg   17,67K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 13 december 2022 - 20:29.


#3669

Postad 13 december 2022 - 19:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det jag inte fattar är 32GB ram.



#3670

Postad 16 december 2022 - 10:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

*(tror dock Sony kan slimma dagens PS5 med, om de vill)

Snurrar rätt mkt "buzz" om att nästa PS5 revision enbart kommer bli en historia utan BD-drive.

Och att BD-drive är en "add on" som på ett snyggt sätt kan integreras i PS5:an. 

edit: (kanske att de öppnar för BD-drives från 3:e part t.o.m., med tanke på att de gör det för SSD:n så är det iaf inte uteslutet)

 

Kan se det hända. Även om de stannar kvar på N6 ett tag borde det gå att göra något avsevärt mer "Slim" än dagens PS5.

 

Rimligen att man erbjuder ett PS5+BD paket, med pris motsvarande dagens PS5, förstås.


Redigerat av pacman, 16 december 2022 - 10:38.


#3671

Postad 21 december 2022 - 21:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Verkar äntligen vara slutet på scalpningen nu.

Tänk att det skulle ta 2 år, innan det fanns gott om konsoller i butikerna.

 

https://www.webhalle...ok?ref=Prisjakt

 

https://www.inet.se/...mpaign=prisjakt


Redigerat av Svante Skoog, 21 december 2022 - 21:06.


#3672

Postad 21 december 2022 - 21:21

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Verkar äntligen vara slutet på scalpningen nu.

Tänk att det skulle ta 2 år, innan det fanns gott om konsoller i butikerna.

 

https://www.webhalle...ok?ref=Prisjakt

 

https://www.inet.se/...mpaign=prisjakt

Nu är den utdaterad så ingen idé att köpa längre :D

 

...7600 spänn? Sure, Jan.

 

Brukade ha alla konsoller, men känns lite meningslöst numera när alla spel förutom Nintendos förr eller senare kommer på PC. Visserligen är spel som Ratchet och Demon Souls fortfarande exklusiva, men man kan undra hur länge till.



#3673

Postad 21 december 2022 - 21:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Brukade ha alla konsoller, men känns lite meningslöst numera när alla spel förutom Nintendos förr eller senare kommer på PC. Visserligen är spel som Ratchet och Demon Souls fortfarande exklusiva, men man kan undra hur länge till.


Ja samma här. Jag fortsätter med PC och Nintendo combon.

Bara hoppas att priserna gått ner igen, när det är dags att uppgradera datorn. Men jag tror jag klarar mig några år till. Får jag bara 60fps på höga inställningar, så är jag nöjd. RT klarar jag mig utan, om det pajjar prestandan.

Pre-order för Spider-Man 2 hade ju dykt upp på Steam, en stund, innan det försvann. Kanske blir det kortare väntan mellan PS5 och PC releaserna, eller om vi t.o.m. får release på samma dag inom en snart framtid.

Hoppas det kommer en USB dongle, så man kan få all haptic feedback på dualsense kontrollen, utan att behöva vara trådad.

#3674

Postad 21 december 2022 - 22:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Pre-order för Spider-Man 2 hade ju dykt upp på Steam, en stund, innan det försvann. Kanske blir det kortare väntan mellan PS5 och PC releaserna, eller om vi t.o.m. får release på samma dag inom en snart framtid.

Ja, skulle tro det blir kortare gap. Allt är ju i experimentstadiet nu känns det som.

 

Min PC klarar än så länge de krävande spelen jag vill spela i 1080p med tillräcklig fps men bristningsgränsen börjar närma sig. Och nästa år lär det bli tuffare i takt med att fler börjar skippa de gamla konsolerna. Generationen har egentligen inte börjat än, väldigt få spel som är exklusiva för den nya generationen och UE5-spelen har inte börjat komma än på allvar.



#3675

Postad 04 januari 2023 - 21:10

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Nu när TLoU remaken släpps om två månader på PC, undrar hur länge det dröjer, innan t.ex. Ratchet and Clank, God of War Ragnarök och Horizon 2 släpps

.

 

Ska dock bli intressant och se hur dom löser dimensions hoppen i R&C, för såna som mig, med vanlig SSD. Eller om det blir krav på en M.2 SSD drive för att spela det? Kanske blir en titel som fortsatt blir exklusiv till PS5:an annars, pga detta.



#3676

Postad 04 januari 2023 - 21:47

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Nu när TLoU remaken släpps om två månader på PC, undrar hur länge det dröjer, innan t.ex. Ratchet and Clank, God of War Ragnarök och Horizon 2 släpps

.

 

Ska dock bli intressant och se hur dom löser dimensions hoppen i R&C, för såna som mig, med vanlig SSD. Eller om det blir krav på en M.2 SSD drive för att spela det? Kanske blir en titel som fortsatt blir exklusiv till PS5:an annars, pga detta.

 

Även om det är en remake så är det ändå ett snart 10 år gammalt spel. Tror inte nyare non-remaketitlar kommer att släppas lika fort till PC. Så jag tror inte ni PC-spelare ska hoppas på för mycket.
 



#3677

Postad 04 januari 2023 - 21:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Ska dock bli intressant och se hur dom löser dimensions hoppen i R&C, för såna som mig, med vanlig SSD. Eller om det blir krav på en M.2 SSD drive för att spela det? Kanske blir en titel som fortsatt blir exklusiv till PS5:an annars, pga detta.

 

De har en tråd här med samma frågeställning som du. Lär inte vara några problem.



#3678

Postad 04 januari 2023 - 23:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Forspoken blir det första spelet som använder DirectStorage på PC. Det kommer till PS5 med, men inte Xbox lustigt nog.

 

https://www.youtube....h?v=Bq_eXMA5KqM

 

Här är ett demo av tekniken:

https://www.youtube....h?v=uWSOw2-PGEo

 

Med en äldre NVMe Gen3 SSD packas 6,69GB data upp (1024 modeller och 3950 texturer) på 0,84 sekunder, med 0,95% i CPU-användning (med RTX IO).

 

En SSD som bara har en läshastighet på 3,5GB/s streamar alltså data i 8GB/s. Imponerande.


Redigerat av Ageve, 04 januari 2023 - 23:21.


#3679

Postad 04 januari 2023 - 23:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Forspoken blir det första spelet som använder DirectStorage på PC. Det kommer till PS5 med, men inte Xbox lustigt nog.

Det kommer till Xbox 2025. Sony betalar för tidsexklusivitet på konsol i vanlig ordning.



#3680

Postad 04 januari 2023 - 23:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det kommer till Xbox 2025. Sony betalar för tidsexklusivitet på konsol i vanlig ordning.

 

Ok, det förklarar saken. Rent tekniskt finns det ju inget hinder för att köra det på Series X/S som stödjer DirectStorage.

 

edit: Demot ovan förklarar kanske hur PS5 kan köra Ratchet & Clank med i stort sett oförändrad prestanda trots att en "långsam" SSD utan DRAM cache installeras (som DF testade). 

 

https://www.youtube....h?v=zWQs4UpiKlg

 

(med tanke på att en 3,5GB/s SSD kunde streama data i 8GB/s då).


Redigerat av Ageve, 04 januari 2023 - 23:39.


#3681

Postad 05 januari 2023 - 11:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

På PC är det ju inte igentligen tekniken utan mer tilgängligheten som sätter gränserna. Det blir ett ganska konsigt krav i ett spel om detta behövs för att det ska fungera som lovat, och dom flesta läser nog inte ens kraven.

 

Så när man släpper ett spel med hopp om att flest möjliga ska spela det och vara någorlunda glada så kan man inte kräva för mycket. Detta är stor fördel konsol och dom flesta ungdomar idag verkar inte fatta detta om man ser på Twitch, streamers och chatten.

 

I just R&C så svävar man ju en liten stund, det är inte instant....så det är ju bara att lägga på de sekundrarna där. Samma i Astrobot när man går genom portaler, det är ite heller instant, dom har gjort en bra animation så att det ser ut som att det är instant men nej. Samma i DeS där är det ju dimma/rök en liten stund, även om dom just i DeS sa att det var för att man skulle hinna uppfatta vad som hände.


Redigerat av Demon Slayer, 05 januari 2023 - 12:00.


#3682

Postad 05 januari 2023 - 14:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

På PC är det ju inte igentligen tekniken utan mer tilgängligheten som sätter gränserna. Det blir ett ganska konsigt krav i ett spel om detta behövs för att det ska fungera som lovat, och dom flesta läser nog inte ens kraven.


DirectStorage är en del av Windows, precis som DirectX.

NVMe SSD har datorer haft i några år nu, iaf speldatorer. Det är egentligen inte konstigare än att Nvidias gamla 700-serie inte längre fungerar i många nya spel, eftersom de inte stödjer DirectX 12 fullt ut, eller att PS5-spel inte funkar på äldre konsoler.
 

Så när man släpper ett spel med hopp om att flest möjliga ska spela det och vara någorlunda glada så kan man inte kräva för mycket. Detta är stor fördel konsol och dom flesta ungdomar idag verkar inte fatta detta om man ser på Twitch, streamers och chatten.


Japp, men så har det ju alltid varit, dvs enklare med konsol. Om det står med som ett tydligt systemkrav, så är det upp till kunden/användaren att ha koll på det. Skulle dock gissa på att det i början mest kommer att handla om kortare laddtider och snabbare fast travel osv, dvs spelen kommer att fungera utan det med.
 

I just R&C så svävar man ju en liten stund, det är inte instant....så det är ju bara att lägga på de sekundrarna där. Samma i Astrobot när man går genom portaler, det är ite heller instant, dom har gjort en bra animation så att det ser ut som att det är instant men nej. Samma i DeS där är det ju dimma/rök en liten stund, även om dom just i DeS sa att det var för att man skulle hinna uppfatta vad som hände.


Japp. Den stora fördelen med hårdvaruaccelererad uppackning (Som PS5, och RTX IO stödjer) är att det inte belastar CPUn. Utan det hade det blivit rejält med stutter i dessa övergångar, pga CPU-belastningen.


Redigerat av Ageve, 05 januari 2023 - 15:14.


#3683

Postad 05 januari 2023 - 16:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Skulle dock gissa på att det i början mest kommer att handla om kortare laddtider och snabbare fast travel osv, dvs spelen kommer att fungera utan det med.
 

Ja det är det jag tror.



#3684

Postad 05 januari 2023 - 16:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Riskabelt att ha PS5:an i stående läge?

 

https://www.resetera...experts.672190/

 

The problem, he says, is that the liquid metal used to cool the APU can sometimes spill, and become uneven, which impacts (at least) the cooling. Ben Montana, owner of specialized repair shop ILoveMyConsole in France, has also been trying to bring attention to this issue for months. He says these are not isolated cases. According to him, the risk is high for PS5s that have been standing vertically for a long time, and he says all models are impacted. This includes Digital edition consoles, as shown in the picture below (some people theorize that the vibrations of the Blu Ray drive could make the issue more severe on Physical Edition PS5s)

 



#3685

Postad 05 januari 2023 - 17:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Hoppas deras kommande "Slim" får en vanlig hederlig box design, där det inte krävs nåt klumpigt stöd, för att ha den liggandes.



#3686

Postad 05 januari 2023 - 17:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Från den tråden:

 

I'm a mechanical engineer that works in vacuum so sealing is a big part of my job. Usually when you disassemble something or the seals are "dynamic" they are replaced regularly as it's easy to damage the seals and cause leaks. For all we know (and these repair guys don't) is that when you send it back to Sony for refurbishment, they replace the liquid metal assembly - seals included - each time. When these repair shop guys put it back together, they do not and the act of pulling the seal away from it's mating surfaces could damage it. It's why I'm not convinced that the act of standing the console vertically alone is the issue here.



#3687

Postad 23 januari 2023 - 21:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Hm...

 

Performance mode i Forspoken är 720p som lägst (uppskalat till 1440p med FSR 2.0), och dippar ändå till 41 fps som lägst.

 

I quality mode (utan raytracing) sjunker det till 20 fps (1080p uppskalat till 4K med FSR 2.0).

 

https://www.youtube....h?v=1mFQQVFZXxE

 

 

edit: Input lag i 30fps läget är 225ms. I klass med numera döda Stadia.  :wacko:

 

https://www.youtube....h?v=brYaFl1YGYU

 

Känns som ett halvfärdigt spel. Grafiken är bitvis riktigt bra, och bitvis riktigt dålig...


Redigerat av Ageve, 23 januari 2023 - 22:03.


#3688

Postad 23 januari 2023 - 23:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Känns som ett halvfärdigt spel. Grafiken är bitvis riktigt bra, och bitvis riktigt dålig...

Det sägs ha haft problem under utvecklingen, bytt riktning etc. Tyckte själv aldrig det såg intressant ut, fattar inte poängen. Men lär väl ha sina följare pga tidsexklusiviteten.

 

 

 

Edit:

 

As for if there's going to be a Pro version this generation, I'm not entirely sure. It doesn't feel like the regular version has been fully utilized yet and probably won't be on mass until the end of the year. All I can say is that I've heard more about the PS6 than a PS5 Pro.

 

 

https://www.resetera...ps5-pro.678844/

 

Jaha, undrar vad han har hört om PS6. Att den ligger långt fram kanske.


Redigerat av Zoiler, 23 januari 2023 - 23:04.


#3689

Postad 24 januari 2023 - 12:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

https://www.resetera...ps5-pro.678844/

 

Jaha, undrar vad han har hört om PS6. Att den ligger långt fram kanske.

Mkt märkliga synpunkter i den tråden.

 

En Pro ersätter inte bas-modellen så att bas-PS5 "inte utnyttjats till max" har ingen relevans alls (PS4 "maxades" nog av Forbidden West, som släpptes långt efter Pro) . Och Pro är inte heller ett substitut för en Slim-model så att en Slim "behövs mer" är inte heller relevant.

 

Vidare, att det inte finns nått behov av en Pro är helt enkelt fel. I så fall hade det inte Performance/Resolution Mode valet funnits. Men det gör det, vilket rent faktiskt innebär att ett behov existerar. 

 

Näe, det handlar nog mest om FOMO, tragiskt. :D


Redigerat av pacman, 24 januari 2023 - 12:52.


#3690

Postad 24 januari 2023 - 15:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Vidare, att det inte finns nått behov av en Pro är helt enkelt fel. I så fall hade det inte Performance/Resolution Mode valet funnits. Men det gör det, vilket rent faktiskt innebär att ett behov existerar.

Som det varit sedan urminnes tider. Även innan dessa val fanns fick de tumma på upplösning/prestanda. Rent tekniskt har det alltid behövts mer kraft och kommer alltid behövas. Men upplösning/prestanda-valet försvinner ändå inte med en Pro.

 

Det det handlar om är helt enkelt vad Sony anser att de tjänar mest på. Personligen ser jag helst att de inte drar ut på generationen i 10 år. Hellre att de släpper PS6 lite tidigare än att de blir kvar i samma generation i 3-4 år extra. Jag hade både Pro och X förra generationen. Det var väl bra med lite glans i kanten i vissa spel, men fånigt att behöva köpa ny och dyr hårdvara för marginell förbättring. En PS5 Pro skulle väl gå på 10k med dagens priser.

 

Och Pro är inte heller ett substitut för en Slim-model så att en Slim "behövs mer" är inte heller relevant.

 

Jag förstår nog inte hur du menar, men de verkar vilja ha en slimmad modell först hellre än en kraftigare. Även om båda kan existera lär ju inte Sony släppa båda samtidigt pga logistik.



#3691

Postad 24 januari 2023 - 22:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Men upplösning/prestanda-valet försvinner ändå inte med en Pro.

Det gör det faktiskt. Det val PS5-ägaren tvingas ställas inför idag försvinner. Ett val som finns inbakat på operativnivå tom. Att slippa denna kompromiss är helt klart ett behov.

Att det sen tillkommer nya ev. val (Pro Resolution/Pro Performance etc) hör inte hit. Inte heller självklarheter som att det alltid är en kompromiss.

Det det handlar om är helt enkelt vad Sony anser att de tjänar mest på.

Nej det handlade diskussionen på Era knappt om alls. Få som tog upp den, för Sony, ekonomiska aspekten. Det var som sagt andra "problem" man såg med Pro.

Personligen ser jag helst att de inte drar ut på generationen i 10 år. Hellre att de släpper PS6 lite tidigare än att de blir kvar i samma generation i 3-4 år extra. Jag hade både Pro och X förra generationen. Det var väl bra med lite glans i kanten i vissa spel, men fånigt att behöva köpa ny och dyr hårdvara för marginell förbättring. En PS5 Pro skulle väl gå på 10k med dagens priser.

Ingen behöver köpa nån Pro. Det är det fina/riskfria med att erbjuda "mid gen uppgrade". Däremot så "behöver" man köpa en PS6, när spelen väl slutar komma till PS5. Så om nått borde PS6 väcka mer motstånd än en "harmlös" Pro.

Sen är generationer mest en fråga utifrån perspektivet spelutveckling. Och det är svårt att tänka sig ett spel som inte "kan" existera med dagens hårdvara. Så där kan man möjligen prata om brist på behov...

Jag förstår nog inte hur du menar, men de verkar vilja ha en slimmad modell först hellre än en kraftigare. Även om båda kan existera lär ju inte Sony släppa båda samtidigt pga logistik.

En Pro står knappast ivägen för en Slim så det är märkligt att de ställer dem mot varandra, såsom gjort i tråden.

Men ja, de är nog inte nödvändigtvis samtida nej (även om PS4 Slim och Pro låg nära varandra). Och OM PS5 kommer ta steg mot tex N4 nod så ligger det nog rätt långt fram i tiden innan den är tillräcklugt "massmarket" föe att vara lämplig för Bas-PS5, gissar jag. En dyr Pro har bättre förutsättningar för att släppas iaf lite tidigare.

Men som jag var inne på tidigare. Är inte N4 tänkt för bas-PS5 så lär vi kunna fetglömma en Pro. För nischat för att det ska vara värt det

Redigerat av pacman, 24 januari 2023 - 22:10.


#3692

Postad 25 januari 2023 - 07:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Nja inte kommer valen försvinna. Ser då inte något problem med val i sig det värsta som kan hända är att man påtvingas 30 fps utan val

vr och simulationer är där det krävs mer men jag orkar då inte bry mig om grafikskillnaderna i Death stranding på ps 4 pro vs 3080. Bara fpsn som gör verklig skillnad även om tempot är lågt i det liret

#3693

Postad 25 januari 2023 - 10:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nja inte kommer valen försvinna.

Jo valet att välja mellan bas-PS5 Resolution eller Framerate mode skulle försvinna (om Pro är kompetent nog).

Så att säga att det inte finns nått behov är fel.

Ser då inte något problem med val i sig

Tror de flesta är tacksamma att valen finns. Men det är inte det som diskuteras.

det värsta som kan hända är att man påtvingas 30 fps utan val

Hmm, undra vilken produkt som kan tänkas behövas här?

Redigerat av pacman, 25 januari 2023 - 10:28.


#3694

Postad 25 januari 2023 - 14:57

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Så om nått borde PS6 väcka mer motstånd än en "harmlös" Pro.

 

De är ju beredda att köpa PS6, men inte Pro. En Pro innebär förmodligen en längre generation medan de vill ha PS6 tidigare.



#3695

Postad 25 januari 2023 - 15:50

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Alla ps 5 lir jag kör kan jag välja 30 eller 60 fps. Har iof inte bootat ratchet and clank rift apart ännu. Med ps 5 pro skulle det bara bli 60 fps quality mode du kan välja? Inget 120 fps performance mode? Eller de får inte för sig att gå bananas med ray tracing och fortsätter med 30 fps dreten? eller rentav börjar med 8k 20 fps?

Undrar hur skalperingspriserna påverkar? Konsol har väl i relation till pc aldrig vart billigare än nu ändå så måste man ut med runt 7k för en ps 5 åratal efter launch.



#3696

Postad 25 januari 2023 - 16:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

En Pro innebär förmodligen en längre generation

Det tror jag ju inte.

PS6 ersätter Bas-PS5. Dvs det är först när Bas-PS5 inte längre är hållbar/attraktiv (för spelutvecklare, inte minst) som PS6 behöver lanseras. Pro har minimal påverkan här.

Eller för att säga det på ett annat sätt, PS4 Pro var inte ivägen för PS5. Och det är heller inte Pro som gjort att PS4 vägrar dö(med cross-gen titlar osv).

#3697

Postad 25 januari 2023 - 16:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Med ps 5 pro skulle det bara bli 60 fps quality mode du kan välja?

Jodå, beroende på vad utvecklaren implementerar så kan det bli hur lite eller många val som helst.

Men man (om allt faller ut väl i praktiken) behöver inte välja mellan "Bas PS5 Resolution" eller "Bas PS5 Framerate" utan förhoppningsvis är Pro "why not both" alternativet.

#3698

Postad 28 januari 2023 - 21:43

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Har ni fällt era PS 5? Var ju snack om att flytande metallen inte klarade av gravitationen. En teori är att det främst är refurbished där de öppnat och pillat som tenderade drabbas? 

Fällt min dock men det är bra opraktiskt med cd driven under istället för ovanför förutom all plats som går förlorad på denna ej stapelbara pjäs. 



#3699

Postad 28 januari 2023 - 21:54

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Har ni fällt era PS 5? Var ju snack om att flytande metallen inte klarade av gravitationen. En teori är att det främst är refurbished där de öppnat och pillat som tenderade drabbas? 

Fällt min dock men det är bra opraktiskt med cd driven under istället för ovanför förutom all plats som går förlorad på denna ej stapelbara pjäs. 

Har haft min stående sedan releasedagen, inga problem än så länge.



#3700

Postad 29 januari 2023 - 09:26

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Har haft min stående sedan releasedagen, inga problem än så länge.

Köpte min sent så inte så hemskt orolig. Misstänker det är främst varmare och fuktigare breddgrader som drabbas hårdast. Dammade av min efter att ha luskat ut ur fästet fungerar men man fick ju en smärre chock. Idisslad The last of us part 1 ska de ha 850 för! Det är gängse pris för nyproducerat vad det verkar? Skönt biblioteket börjat få in ps 5 lir hittade stray igår :)





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.