Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1973 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#51

Postad 25 februari 2013 - 15:05

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag tror på det jag tror på tills motsatsen är bevisad eller jag övertygas till något annat, eller jag helt enkelt tvivlar själv. Om du tvivlar på inläggen och deras objektivitet, så är det givetvis upp till dig, inte detsamma som att det är så defakto, såvida inte det finns klart underlag för det.

Som jag skrev så "verkar det som att Hrt marknadsförs på det sättet". Om det "defakto" är så får var och en ta ställning till. Förstår att du av någon anledning inte kan ta in / acceptera att det är flera mycket märkliga inlägg i de länkade trådarna (oavsett om det är bevisat eller ej om det är en del i marknadsföringen). Ditt, liksom alla forummedlemmars, val att ta inläggen på allvar eller ej...

#52

Postad 26 februari 2013 - 20:18

Ozzboss
  • Ozzboss
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej tompenrompen,
Jag ordnar en VIP demo/test hos HBB i Göteborg till dig.
Jag skickar PM om tid.
M.V.H
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer), DSPeaker m.m.

När blir det demo i Göteborg?

#53

Postad 28 februari 2013 - 08:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Det verkar som att det blir lite initiala Stage demos nästa vecka. :)
Bild & Ljudcenter i Malmö Onsdag 6/3 och Hembiobutiken i Västra Frölunda torsdag 7/3.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 01 mars 2013 - 09:10.


#54

Postad 28 februari 2013 - 19:30

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

När blir det demo i Göteborg?

Hej Ozzboss m.f.l.
Det blir demo/test av STAGE nästa vecka på följande platser.
Göteborg torsdag 7/3 mellan klockan 12-18 på Hembiobutiken.
Malmö onsdag 6/3 mellan klockan 13-18 på Bild & Ljud Center.

M.V.H
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer), DSPeaker m.m.

#55

Postad 07 mars 2013 - 20:44

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 1
Imorgon fredag 8/3-13 klockan 10-14 är Göran på besök hos Lefflers i Norrköping och visar Stage. Passa på om du är i trakten. Postad bild

#56

Postad 07 mars 2013 - 20:59

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2

Imorgon fredag 8/3-13 klockan 10-14 är Göran på besök hos Lefflers i Norrköping och visar Stage. Passa på om du är i trakten. Postad bild

Wow, Göran måste vara väldigt glad åt din gratis marknadsföring av hans produkter....

Eller kan det vara så att det just inte är gratis? ;)

Har nog aldrig läst en sån för mig uppenbar "ryggdunkartråd" där allt handlar om att promota en viss produkt som bla befolkas av användare som har enbart några få inlägg som alla hyllar allt som har med tråden och produkten att göra och som sen besvaras av några få som som är lite mer kända som hejar på.

Redigerat av masse70, 07 mars 2013 - 21:07.


#57

Postad 07 mars 2013 - 21:15

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Marknadsföringsstrategier kan väl diskuteras någon annan stans. Här förslagsvis.

I övrigt tycker jag att det är dags att komma ner på jorden om man blir förbannad över en hype.

Redigerat av JetJaguarr, 07 mars 2013 - 21:15.


#58

Postad 07 mars 2013 - 21:16

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 4
Patetiskt är ordet! Den här typen av marknadsföring får mig att inte vilja ta i grejerna med tång ens, oavsett hur bra de är!

#59

Postad 07 mars 2013 - 21:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Marknadsföringsstrategier kan väl diskuteras någon annan stans. Här förslagsvis.

I övrigt tycker jag att det är dags att komma ner på jorden om man blir förbannad över en hype.

Vem har sagt att jag eller nån annan är förbannad undrar jag?

Tycker bara det luktar misstänkt långa vägar när man läser vad folk skriver i trådar som dessa.

Sen är det väl bättre att utnyttja befintlig tråd och speciellt samma forum som är föremålet för ens funderingar och åsikter och vädra dom eller hur?

Redigerat av masse70, 07 mars 2013 - 21:19.


#60

Postad 07 mars 2013 - 21:31

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Ett gäng öl i systemet och jag blev helt enkelt förbannad på denna "hype" som jag skulle vilja kalla det.


Tråden handlar om HRTs nya system, inte om hur HRT sköter sin marknadsföring.
Att "tokgilla" någonting på ett forum ser jag knappats som så hemsk marknadsföring.
Bara att slå på TVn några minuter så ser du långt värre marknadsföring.
Att ogilla en produkt på grund av deras relativt sett oskyldiga marknadsföring tycker jag är lite småsint.

#61

Postad 07 mars 2013 - 21:35

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Patetiskt är ordet! Den här typen av marknadsföring får mig att inte vilja ta i grejerna med tång ens, oavsett hur bra de är!


Men du är inte upprörd över de som lyckats marknadsföra (lura på dig) HDMI-kablar för flera tusen?
Antagligen för att du inte förstått att du blivit lurad.

#62

Postad 07 mars 2013 - 21:45

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Nej, utan dessa kablar skulle jag varken få bild eller ljud, men det är definitivt utanför ämnet för denna tråd.

#63

Postad 07 mars 2013 - 21:49

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Nej, utan dessa kablar skulle jag varken få bild eller ljud, men det är definitivt utanför ämnet för denna tråd.


Det har du rätt i, men du hade kunnat få samma bild och ljud för långt under tusenlappen.

#64

Postad 08 mars 2013 - 05:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Att ogilla en produkt på grund av deras relativt sett oskyldiga marknadsföring tycker jag är lite småsint.

Marknadsföring skall ske i butiksforumet och inte i trådarna. Må vara "relativt oskyldigt" men är det här inte ohederligt mot de som seriöst är intresserade av produkters egenskaper.

Vet inte om du såg länkarna tidigare i tråden men Hrts / Runt ljuds produkter för att alldeles eget liv inne i forumet utan motstycke. Hoppas verkligen inte fler anammar denna "relativt oskyldiga" marknadsföring.

https://www.minhembi...howtopic=288191
https://www.minhembi...howtopic=306049
https://www.minhembi...howtopic=283137
https://www.minhembi...howtopic=294344

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 08 mars 2013 - 05:54.


#65

Postad 08 mars 2013 - 05:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Tråden handlar om HRTs nya system, inte om hur HRT sköter sin marknadsföring.
Att "tokgilla" någonting på ett forum ser jag knappats som så hemsk marknadsföring.
Bara att slå på TVn några minuter så ser du långt värre marknadsföring.
Att ogilla en produkt på grund av deras relativt sett oskyldiga marknadsföring tycker jag är lite småsint.

Du har missat hela poängen här, är inte alls vad jag pratat om.

Jag föreslår att du läser Mittipricks inlägg så kanske du förstår kärnan i budskapet bättre.

Oops han hann visst före....

Redigerat av masse70, 08 mars 2013 - 05:55.


#66

Postad 08 mars 2013 - 08:19

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Imorgon fredag 8/3-13 klockan 10-14 är Göran på besök hos Lefflers i Norrköping och visar Stage. Passa på om du är i trakten. Postad bild

Men då måste man ju passa på o gå dit och lyssna. Så ska jag oxå ge ett intryck här.

#67

Postad 08 mars 2013 - 10:49

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
HRT Stage, a compact audio system with high-end capabilities?


Helt och hållet opartisk, objektiv och ärlig recension.

Redigerat av e-lite, 08 mars 2013 - 10:53.


#68

Postad 08 mars 2013 - 11:41

Kilgore
  • Kilgore
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

HRT Stage, a compact audio system with high-end capabilities?


Helt och hållet opartisk, objektiv och ärlig recension.


Bra skriven recension e-lite...

Den "exklusiva" lyssning som bloggen ovan hänvisar till var den demo som var på Malmö Ljud och Bild Center i onsdags. Då jag känner igen musiken från spellistan, och känner även igen de Canton, Cabasse och Sugden-produkter som står i bakgrunden på hans bilder.

Jag håller med om mkt i hans "review", tidvis lät det bra med viss musik. som sagt det ska inte jämföras med några jättedyra audiofilanläggningar utan anläggningar i prisklassen. Just när de spelade Within Temptation så minns jag hur besvikna de som lyssnade/bloggaren blev av ljudbilden och hur allt föll ihop.
Då jag själv inte har koll på just den skivan kan jag inte kommentera, men jag ska helt klart provlyssna den hemma vid tillfälle.

Obs, jag är själv inte på jakt efter en anläggning som denna. Men skulle jag behöva en liten anläggning att ha på kontoret eller i gästrummet så skulle jag nog prova den. Kul liten anläggning helt enkelt.
Och ja det lät bättre än när det demades med fel elektronik på mässan i Stockholm.

Så de som är intresserade av ett litet "billigt" system ska så klart provlyssna det hemma och bilda sig en egen uppfattning.

OT: Däremot lånade jag hem HTR Music Streramer HD för att gå en match mot min gamla Benchmark DAC1 USB och Harmony Design DA09, och kanske även en PUC2 och en Stello om tiden räcker till.
Det lilla jag hunnit lyssna ger mersmak...speciellt för det ringa priset. Kul att det har kommit så många bra DAC:ar till vettiga priser...

Redigerat av Kilgore, 08 mars 2013 - 13:22.


#69

Postad 08 mars 2013 - 12:56

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Då var jag inne på Lefflers o lyssnade lite i på HRT Stage. Har ju länge funderat på att skaffa mig bättre datorhögtalare, typ Genelec, Dynaudios aktiva, Blue Sky. Så skulle jag helt klart kunna tänka mig HRT Stage. Men att som jag läst nånstans påstå att den skulle spela jämt med system som är betydligt dyrare så ställer i alla fall jag mig mycket tveksam till.

#70

Postad 08 mars 2013 - 13:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Då var jag inne på Lefflers o lyssnade lite i på HRT Stage. Har ju länge funderat på att skaffa mig bättre datorhögtalare, typ Genelec, Dynaudios aktiva, Blue Sky. Så skulle jag helt klart kunna tänka mig HRT Stage. Men att som jag läst nånstans påstå att den skulle spela jämt med system som är betydligt dyrare så ställer i alla fall jag mig mycket tveksam till.


Jämförde ni med någon högtalare i samma eller högre prisklass (inkl. DAC, förstärkare och kablage)?

Ser du att de bara skulle passa som datorhögtalare och inte i t ex ett vardags- eller lyssningsrum? Om ja, varför?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 mars 2013 - 13:33.


#71

Postad 08 mars 2013 - 13:27

Kilgore
  • Kilgore
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jämförde ni med någon högtalare i samma eller högre prisklass (inkl. DAC, förstärkare och kablage)?

Ser du att de bara skulle passa som datorhögtalare och inte i t ex ett vardags- eller lyssningsrum? Om ja, varför?


Nej det är klart de funkar i ett vardagsrum om det inte är alltför stort och man inte tänker spela alltför högt, men jag skulle inte byta ut min anläggning för att ha dem i mitt vardagsrum. Men skulle jag vilja ha en liten smidig anläggning till mitt kontor eller gästrummet, då hade det testats mot t.ex Genelecs HT eller liknande aktiva HT tillsammans med en USB DAC och dator.

Jag jämförde inte med ngt annat hos Malmö Hifi Center, då det nog inte var tanken med demon, och det hade inte hunnits med efter jag kom från jobbet och innan de stängde :)

Edit: Förlåt Fredrik, jag såg inte att det var Niiskalukaus inlägg du refererade till, nåja nu svarade jag en gång till iaf :)

Redigerat av Kilgore, 08 mars 2013 - 13:34.


#72

Postad 08 mars 2013 - 15:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

HRT Stage, a compact audio system with high-end capabilities?

Helt och hållet opartisk, objektiv och ärlig recension.


Jag fick själv tillfälle att höra detta system i min hemmiljö i tisdags, och håller på att samla ihop alla mina intryck, men du (om det är du som skrivit denna recension e-lite) skriver också att du upplever ljudet enligt följande:

"It’s large and three dimensional but far from accurate and neutral. It is very noticeable that the built in Digital Signal Processing and EQ, without a doubt do “something” to the music. I’ve listened to other systems with “Virtual Surround Sound” from 2 speakers before, and usually the sound feels very fake and artificial. HRT Stage does this much better but it still feels a bit artificial at times. The sound stage did at times feel too polished and clean."

"This system is not neutral or transparent in any way and it does tweak and color the music, for both better and worse."

Personligen tycker jag detta system är bland det mest neutrala och ofärgade jag hört oavsett prisklass, definitivt inte färgat och "processat". Inget som sticker ut åt något håll och registrena hölls isär.

Djupbasen saknades absolut i mina dryga 60 m2 till rum, och det är kanske det du saknar när du pratar om viss musik. (Där kommer ju också en basmodul till sommaren.)

Får jag fråga vilk/a/en högtalare/referens du har när du jämförde med Stage i veckan?

#73

Postad 08 mars 2013 - 16:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Utvecklaren bakom Stage, Kevin Halverson, har nu läst ovan intryck, och kommenterar:

Thank you for the link to the comments from the blog writer. Let me start by saying that I would never ever comment on what anyone claims to hear and likes or dislikes, but I am obligated to comment on errors of fact. So with that in mind, there are a few things that are glaringly wrong in this person's writings.

Stage does not consist of a DSP nor any other 'processing' of any type, whatsoever. The signal path that is being used in the prototype demonstration system is quite simple as follows:

computer -> DAC (Music Streamer II) -> analog attenuators (for volume control) -> analog filter (low frequency excursion protection and bass contouring) -> analog power amplifier -> passive network -> speaker drivers

There is no attempt to make things sound less aggressive at all. In fact, Stage is very uncolored and there is no processing being done to the signal at all. What Stage does do much differently than most systems is to make every effort possible at each and every step in the signal chain is to reduce distortion. Everything from the design of the drivers to the gain structure of each and every point in the chain is optimized around the reduction of all forms of distortion. What I suspect that this writer heard was much less distortion than they are used to from other systems. I would personally describe this as a lack of coloration not an additional one. This person is certainly entitled not to like what they heard as that is purely subjective but a bit of acknowledgement of what they feel is missing is in order. It is so easy to have what one hears biased by what one thinks they are hearing. I describe this as listening with ones eyes, not ones ears. Many, many reviewers do this and it is simply human bias that is influencing the outcome. This is why we used a curtain and didn't let anyone see any part of the Stage system until after they heard it. That only worked once in Las Vegas as now everyone knows what Stage looks like but it did remove the visual bias that would have otherwise been a part of all listeners experience.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 mars 2013 - 16:10.


#74

Postad 08 mars 2013 - 16:30

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Utvecklaren bakom Stage, Kevin Halverson, har nu läst ovan intryck, och kommenterar:

Thank you for the link to the comments from the blog writer. Let me start by saying that I would never ever comment on what anyone claims to hear and likes or dislikes, but I am obligated to comment on errors of fact. So with that in mind, there are a few things that are glaringly wrong in this person's writings.

Stage does not consist of a DSP nor any other 'processing' of any type, whatsoever. The signal path that is being used in the prototype demonstration system is quite simple as follows:

computer -> DAC (Music Streamer II) -> analog attenuators (for volume control) -> analog filter (low frequency excursion protection and bass contouring) -> analog power amplifier -> passive network -> speaker drivers

There is no attempt to make things sound less aggressive at all. In fact, Stage is very uncolored and there is no processing being done to the signal at all. What Stage does do much differently than most systems is to make every effort possible at each and every step in the signal chain is to reduce distortion. Everything from the design of the drivers to the gain structure of each and every point in the chain is optimized around the reduction of all forms of distortion. What I suspect that this writer heard was much less distortion than they are used to from other systems. I would personally describe this as a lack of coloration not an additional one. This person is certainly entitled not to like what they heard as that is purely subjective but a bit of acknowledgement of what they feel is missing is in order. It is so easy to have what one hears biased by what one thinks they are hearing. I describe this as listening with ones eyes, not ones ears. Many, many reviewers do this and it is simply human bias that is influencing the outcome. This is why we used a curtain and didn't let anyone see any part of the Stage system until after they heard it. That only worked once in Las Vegas as now everyone knows what Stage looks like but it did remove the visual bias that would have otherwise been a part of all listeners experience.


Nu är ju en DAC i och för sig en "DSP" på sitt vis. Det är klart att de försöker återskapa ljudet så bra det bara går med deras inbyggda DAC. Att drivenheten är en DSP är inte mina ord, utan det var så man presenterade systemet dels på mässan i Stockholm och dels på hifi-center i Malmö. Vad jag sen skrivit angående tekniken är bara vad jag fått förklarat för mig. Upplevelsen är dock den samma och inget förändras pga av det. Sen är jag rätt skeptiskt inställd till påståendet om nästintill total avsaknad av distorsion i systemet. Högtalarna är gjorda av plast, och redan på ganska låg volym kunde man känna högtalarkabinetten vibrera och "flexa". No fear, när jag får möjlighet att låna hem systemet så skall jag se om jag får möjlighet att göra en mätning av både frekvensrespons och distorsion i labbet jag har tillgång till.

#75

Postad 08 mars 2013 - 17:12

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Jämförde ni med någon högtalare i samma eller högre prisklass (inkl. DAC, förstärkare och kablage)?

Ser du att de bara skulle passa som datorhögtalare och inte i t ex ett vardags- eller lyssningsrum? Om ja, varför?

Nix lyssnade bara på dom. Och inga jämförelser gjordes. Nej då dom är nog väldigt prisvärda o spelar nog skiten av mycket som står i olika vardagsrum just nu. Om man tänker tanken att man skulle koppla dom direkt till en CD o inte ha några andra prylar så visst låter dom helt ok till det priset. Men så fantastiska som det snackas om kan inte jag hålla med om. Vet att jag tidigare i samma butik lyssnat på Elac AM180 under sämre förutsättningar. Jag kan t.ex inte säga att jag skulle välja nån av dom automatiskt utan att lyssna på båda och jämföra seriöst. o om man läser allt det positiva som skrivits om HRT Stage så hade jag fått för mig att det skulle vara en större ahhhha upplevelse.

#76

Postad 08 mars 2013 - 18:52

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Svar till e-lite två inlägg upp:

Describing a DAC as a DSP is a bit inaccurate in that it discounts the normal function of a Digital Signal Processor, specifically to alter the digital data in some intentional way. A DAC, even one with an over sampling (more correctly described interpolation) filter does not alter the digital data outside of simply increasing the frequency of the image contribution over the base band fs rate to allow the analog reconstruction filter to have a greater degree of attenuation with the same filter order. Since the increased frequency of the images are fully (or should be) suppressed and have no contribution to the final output, this precludes the description of a DAC being a DSP as the fundamental function of a DSP is not present. This may be semantics to some, but it is a distinction that I think should be clarified.

As for the speaker enclosures of Stage being made of "plastic" that is true and that is a big part of the performance that they offer. The extremely complex shapes (both the externally visible and just as importantly the internally invisible parts) could not be produced in low volume manufacturing techniques and materials (like wood). This goes back to my first comment on reviewing with one eyes (or fingers) not ones ears. As this writer states, measurements are a great tool (when done properly). We use measurements extensively, both electrical and acoustic tools used on Stage are some of the best in the world and would be way out of reach of normal highend hifi products due to the very high cost of the tools. It is only because of our investment in tooling and technologies, that is spread across very large manufacturing volumes that makes a product like Stage even possible.


FFrrEEddRRiiKK not: I förhållande till kabinettens lättvikt och uppenbara vibrationer, så har jag sällan anat så lite (läs inget) som något som skulle kunna betecknas som kabinettresonanser i ljudbilden.

The whole concept behind Stage is to achieve the highest possible ROI (return on investment) and that means using the best materials for the task at hand with no bias or prejudice. Stage is a system approach where the sum of the parts is (hopefully) greater than each individual piece would otherwise contribute. Stage breaks no rules of physics, but Stage does push things to the limits. As I mentioned earlier, it is up to each person to like, dislike or have no opinion on the 'sound' of this or any system. I simply want to be certain that accurate information is presented and as much bias is removed as is possible. Too often, audio becomes personal and people hold onto their beliefs despite evidence to the contrary. I make no representation that Stage is perfect, it isn't, no system is. We simply hope that Stage represents a high performance solution at a price that makes it available to a wider range of end users.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 mars 2013 - 18:53.


#77

Postad 08 mars 2013 - 19:12

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Svar till e-lite två inlägg upp:

Describing a DAC as a DSP is a bit inaccurate in that it discounts the normal function of a Digital Signal Processor, specifically to alter the digital data in some intentional way. A DAC, even one with an over sampling (more correctly described interpolation) filter does not alter the digital data outside of simply increasing the frequency of the image contribution over the base band fs rate to allow the analog reconstruction filter to have a greater degree of attenuation with the same filter order. Since the increased frequency of the images are fully (or should be) suppressed and have no contribution to the final output, this precludes the description of a DAC being a DSP as the fundamental function of a DSP is not present. This may be semantics to some, but it is a distinction that I think should be clarified.

As for the speaker enclosures of Stage being made of "plastic" that is true and that is a big part of the performance that they offer. The extremely complex shapes (both the externally visible and just as importantly the internally invisible parts) could not be produced in low volume manufacturing techniques and materials (like wood). This goes back to my first comment on reviewing with one eyes (or fingers) not ones ears. As this writer states, measurements are a great tool (when done properly). We use measurements extensively, both electrical and acoustic tools used on Stage are some of the best in the world and would be way out of reach of normal highend hifi products due to the very high cost of the tools. It is only because of our investment in tooling and technologies, that is spread across very large manufacturing volumes that makes a product like Stage even possible.


FFrrEEddRRiiKK not: I förhållande till kabinettens lättvikt och uppenbara vibrationer, så har jag sällan anat så lite (läs inget) som något som skulle kunna betecknas som kabinettresonanser i ljudbilden.

The whole concept behind Stage is to achieve the highest possible ROI (return on investment) and that means using the best materials for the task at hand with no bias or prejudice. Stage is a system approach where the sum of the parts is (hopefully) greater than each individual piece would otherwise contribute. Stage breaks no rules of physics, but Stage does push things to the limits. As I mentioned earlier, it is up to each person to like, dislike or have no opinion on the 'sound' of this or any system. I simply want to be certain that accurate information is presented and as much bias is removed as is possible. Too often, audio becomes personal and people hold onto their beliefs despite evidence to the contrary. I make no representation that Stage is perfect, it isn't, no system is. We simply hope that Stage represents a high performance solution at a price that makes it available to a wider range of end users.

Åter igen, det var inte jag som sa att det är en DSP I drivenheten I Stage, det var så man presenterade systemet på mässan och vid demo i Malmö. En tanke är ju att HRT förser sina återförsäljare och agenter med korrekt information för att slippa förvirring.
Jag kommer lägga till en fotnot till min artikel där jag förtydligar att vi nu fått bekräftat att det inte sitter en DSP (mer än en DAC) i Stage.
Egentligen spelar det ingen roll om det sitter en DSP i systemet eller inte, lyssningsintrycket och upplevelsen är den samma ändå, oavsett vilken teknik det är som skapar ljudet.
Min huvudsakliga slutsats med bedömningen av systemet var ändå att utifrån HRT’s marknadsföring: att konkurrera i high-end klassen mot system för upp mot 100.000-150.000 kronor, står sig systemet dåligt, men i sin egen storleks- och prisklass står systemet sig bra.

#78

Postad 08 mars 2013 - 19:22

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 4
Fredrik, detta är skrivet i all välmening. Du bör kanske backa en smula nu, åtminstone ett tag. Jag vet att du bara är exalterad över produkter som du anser är bra. Det är dock väldigt lätt hänt att det går till överdrift och folk istället blir väldigt kritiskt inställd till prylarna eller i ännu värre fall helt ignorerar dom. Detta har hänt förr med allt för "gåpåiga" anhängare. :)

Lugna ner dig lite och låt folk lyssna och bilda egna uppfattningar. Det är ju trots allt relativt nya prylar vi snackar om. Så snart har säkert fler bildat sig egna uppfattningar.

Som sagt, skrivet i all välmening. Hoppas att du inte tar illa upp. :)

#79

Postad 08 mars 2013 - 19:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Tack för din omtanke Brallsson. Jag tar absolut inte illa upp. :rolleyes:

Kan bli lite mycket text jag vet, men håll med om att det är lite häftigt att ett inlägg av en svensk ljudentusiast kan sprida ringar ända till utvecklaren av aktuell produkt borta i USA inom loppet av 24 timmar. :)

Detta är IMO ett ljudsystem som vänder lite upp och ner på de sedvanliga pris/prestanda förväntningarna inom det etablerade hifi-etablissemanget och jag är så oerhört nyfiken på att ta del av vad fler tycker, även om det just nu bara är en prototyp i omlopp.

Jag har själv jobbat i audio/videobranschen i drygt 13 år i alla kanaler - från tillverkare till återförsäljare, och detta system representerar ett resultat av att vilja ta ut så lite som möjligt för så mycket som möjligt, snarare än tvärtom, och det borde de allra flestas öron och plånböcker vara öppna för.

#80

Postad 08 mars 2013 - 20:23

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Hej!
HRT är mycket duktiga på att informera distributörer (även privatpersoner) om teknisk information m.m.
Däremot så har jag personligen missuppfattat informationen om Stage konstruktion när det gäller DSP/EQ.
Jag får be om ursäkt för detta. Efter stölden av Stage var jag inte riktigt klar i huvudet och missuppfatade HRT.

M.V.H
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.

#81

Postad 08 mars 2013 - 22:38

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1

Fredrik, detta är skrivet i all välmening. Du bör kanske backa en smula nu, åtminstone ett tag. Jag vet att du bara är exalterad över produkter som du anser är bra.

Vete tusan om exalterad är rätt ord... Det var ju onekligen ganska exalterat innan produkten ens hade lyssnats på. Mycket märklig historia detta...

#82

Postad 09 mars 2013 - 17:34

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Ja, detta verkar mycket lustigt.

På mässan sades att huvudenheten var stulen så dsp-korrigeringen inte var i bruk därav var ljudet 80% av vad det egentligen skall vara. Men nu visar det sig att det inte är någon dsp i enheten :o

Vidare hade väl IÖ varit där och justerat en EQ för att "rädda" ljudet lite till det bättre. Innebär det att systemet presterade mer än 100% då? Någon dsp skulle ju inte vara med i signalkedjan. :rolleyes:

#83

Postad 10 mars 2013 - 11:09

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

(...)Får jag fråga vilk/a/en högtalare/referens du har när du jämförde med Stage i veckan?(...)


Hej, jag svarade på en liknande fråga på min blogg, ett svar som passar här med:

As I wrote in my conclusion: No system is perfect for all kinds of music. That is also why I as often as possible rely on my many years of listening experience from concerts, musicals and live performances as reference, and not another system. I know what a Steinway Grand Piano Model B sounds like, I know what a Gibson Les Paul classic guitar on a Marshall JCM 2000 amplifier sound like, and so on. So as I said, I try to trust my own experience and ears as much as possible and not to rely on another “reference system”.



#84

Postad 10 mars 2013 - 12:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vete tusan om exalterad är rätt ord... Det var ju onekligen ganska exalterat innan produkten ens hade lyssnats på. Mycket märklig historia detta...[/size]

Viral marknadsföring när den är som mest uppenbar....

#85

Postad 10 mars 2013 - 13:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Jag noterar att det här och var skrivs en del i stil med att det låter helt OK/mycket bra för pengarna, men inte så bra som förväntningarna/hypen indikerat.

OK. Låt oss bryta ner detta påstående lite.
En del av ekvationen här är att om man hör ett system i en given miljö, så kan det vara mycket som vi alla vet påverkar: rum/akustik, kablage, förstärkare, källa, musik (om man inte valt själv eller vet hur materialet låter i ens egna öron) och kanske till och med ens egen sinnesstämning i någon form, vilket jag personligen lider av hela tiden beroende på förväntningar man hela tiden går runt med baserat på minnesbilder, ev. mängd alkohol i kroppen, väder, dag i veckan etc., etc.

I fallet Stage så kan vi ju ta bort förstärkare, DAC och högtalarkablage ur ekvationen, då detta redan är färdigmatchat/inkluderat. Då har vi kvar rummet/akustiken som är faktorn som kommer påverka hur det låter hemma hos dig och ev. jämfört med ditt nuvarande system (elektronik, högtalare, kablage, ”tweaks”, källa, etc.).

Jag har haft förmånen att få detta system demat i min egen hemmiljö där jag exakt vet vilket ljud jag vill ha och har och har utifrån att jag har en drös skivor jag lyssnat på sedan jag började lyssna på musik och kan påstå att jag vet hur det skall låta till mellan 90-95%, också då jag hört dessa i många olika sammanhang, från hemma hos olika bekanta till butiker, mässor etc. Och naturligtvis vet vi att den enda som vet exakt hur just en låt skall låta, är den som satt och mastrade den i studion den dagen, det ögonblicket, det måste vi utgå ifrån, och det har ingenting att göra med hur en Steinway Grand Piano Model B låter i verkligheten, eller en Gibson Les Paul klassisk gitarr på en Marshall JCM 2000 förstärkare (för att knycka e-lites exempel). För den som hört någon av dessa två t ex vid ett givet tillfälle, har ett mer eller mindre välförankrat intryck graverat i ens sinne, all respekt för det, men det betyder inte att man kan gå därifrån till ett högtalarsystem och säga "såhär lät det inte när jag hörde det live". Jo, det kan man, men det blir liksom orimligt om man inte jämför med en så bra kopia som möjligt av det tillfället. Alltså, vi måste först börja med hur vi kan fånga upp denna ljudhändelse med bästa tänkbara inspelningsteknik och sedan därifrån hitta den bästa vägen till att återge detta så verklighetstroget det går enligt fysikens alla lagar. Kan det vara så att man går hem och tycker man känner igen liveljudet från ett Steinway piano eller Gibson gitarren på ens egna system? Ja, absolut, men man når ändå inte fram 100% till målet, för det måste man ha en så bra kopia som möjligt av den händelsen den dagen med alla faktorer runt omkring som påverkade ljudet. Jag brukar säga att den bästa demon är den när man låter ett live band spela framför en publik, samtidigt som man spelar in detta efter bästa förmåga och sedan återger det efter bästa förmåga. Det är naturligtvis en logistisk omöjlighet, men tanken kittlar över hur många ljudsystem som då förmodligen konkret hade kunnat sågas direkt vid fotknölarna.

Tillbaka till Stage i mitt lyssningsrum då (som för övrigt är det bästa rum/akustik jag haft hittills i mitt liv – det är inte 100%, men skulle säga någonstans runt 80-90% utifrån ljudbild och utsträckning i frekvensregistret), så satte vi bara upp dessa utan någon särskild finjustering, bara rätt upp och ner där mina QLN Signaturer stått och två saker slog mig omedelbart; det lät tunnare/ljusare men samtidigt neutralt, inget stack ut och perspektivet var bergsfast. Lägg därtill att högtalarna var fullständigt omöjliga att peka ut. Så tillbaka till det tunnare/ljusare. Nej, några låtar in så inser jag att det inte alls låter tunnare och/eller ljusare, det låter snarare mer framskjutet (mellanregistret) och ärligare, vilket jag vet är just det Signaturerna inte gör med ljudet, de är erkänt lite mer tillbakadragna i mellanregistret och mjuka i toppen, men så basen. Jag hör saker i mina Qln Signature som jag inte hörde i Stage. De ströp definitivt basen i de nedre lägre regionerna i mitt rum. OK, då kan man dra slutsatsen att om den nedre basen funnits i Stage, så hade de kvaliteterna jag hörde i övre basen, diskant och mellanregister inte framkommit på samma sätt eller skjutits tillbaka, det vet jag inte, men det får kommande basmodul i samma serie utvisa. Men om den kommande basen gör det den skall, så ger detta system min anläggning en mycket, mycket stor utmaning. Jag vill inte säga knockar det, för jag hade behövt ha Stage längre än de dryga två timmar jag lyssnade på det med drygt 25% av min musikkatalog, men att det skakade om det rejält råder det ingen tvekan om. Inte sedan jag hade B&W 805S har jag upplevt en sådan neutralitet i ljudet, men tyvärr inget stöd/fundament i botten i mitt rum, varför jag tröttnade på den högtalaren i den då dryga 23.0000:- klassen (+ elektronik, DAC, kablage, etc..).

Så min poäng är, jag vill verkligen höra mer intryck där ute av helst en lyssning i ens egen (hem)miljö man själv känner till och är bekant vid (vilket iofs kan vara svårt, men systemet är ju inte direkt skrymmande) och/eller mer konkreta jämförelser med vad man tycker systemet gör sämre eller bättre än ett annat i direkt jämförelse, och att man inte glömmer att det inte bara är högtalaren man lyssnar på och köper i Stage, det är ett helt system för under 10.000:-.

Finns det system som många kommer tycka låta bättre än detta? Absolut, men mitt absoluta krav i ett system är så bra neutralitet som möjligt, från källa till högtalare – allt där emellan är en kompromiss. Finns det system som kan göra detta bättre än Stage, absolut. Kostar det systemet under 10.000:-? Nej, det finns IMO inte idag. Kan det utmana många system över 10.000:-? Utan tvekan.

#86

Postad 10 mars 2013 - 13:13

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

*vägg av text*

Bara en nyfiken fråga Fredrik, får du betalt per ord för att promota HRT´s produkter? :rolleyes:

#87

Postad 10 mars 2013 - 13:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Har svarat på den frågan tidigare. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 mars 2013 - 13:31.


#88

Postad 10 mars 2013 - 14:17

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 2

Bara en nyfiken fråga Fredrik, får du betalt per ord för att promota HRT´s produkter? :rolleyes:


Exakt detta är ju skrattretande..

#89

Postad 10 mars 2013 - 18:24

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 3

....

Det din text egentligen uttrycker är väl att andra inte kan avgöra om Stage låter bra eller om det är neutralt eller ej. Det kan bara du och de som är mycket positiva antar jag? Ditt enorma promotande av HRT är löjligt i sig men är steg två att du inte heller kan acceptera avvikande åsikter så är nog skrattretande rätt ord. Nästan sektvarning skulle jag vilja säga...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 mars 2013 - 18:25.


#90

Postad 10 mars 2013 - 19:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Det din text egentligen uttrycker är väl att andra inte kan avgöra om Stage låter bra eller om det är neutralt eller ej. Det kan bara du och de som är mycket positiva antar jag? Ditt enorma promotande av HRT är löjligt i sig men är steg två att du inte heller kan acceptera avvikande åsikter så är nog skrattretande rätt ord. Nästan sektvarning skulle jag vilja säga...


Nu hänger jag inte med. :huh:

Var säger jag att andra inte kan avgöra hur Stage låter?

Var accepterar jag inte avvikande åsikter?

Kan man inte diskutera saker fram och tillbaka och bolla idéer?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 mars 2013 - 19:10.


#91

Postad 10 mars 2013 - 19:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Nu hänger jag inte med. :huh:

Var säger jag att andra inte kan avgöra hur Stage låter?

Var accepterar jag inte avvikande åsikter?

Kan man inte diskutera saker fram och tillbaka och bolla idéer?

I inlägget ovan så avfärdar du ju andras åsikter om att det inte låter spektakulärt och även deras möjligheter / kunskap att avgöra om ljudet som presenteras är neutralt eller ej (något som du sedan beskriver hur du kan).

Bara din inledning säger väl vad det handlar om...Jag noterar att det här och var skrivs en del i stil med att det låter helt OK/mycket bra för pengarna, men inte så bra som förväntningarna/hypen indikerat. OK. Låt oss bryta ner detta påstående lite.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 mars 2013 - 19:53.


#92

Postad 10 mars 2013 - 19:59

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Jag ifrågasatte en metodik för att avgöra vad som är s.k. bra, bäst, spektakulärt, optimalt, fantastiskt, ofärgat, neutralt, kalla-det-vad-du-vill ljud.

Ja, jag bröt ner ett påstående. Bemöt det istället för att bara repetera det jag redan sagt. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 mars 2013 - 20:01.


#93

Postad 10 mars 2013 - 20:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1
Det är imo ganska enkelt... Ingen har ett facit till om det som man just hört objektivt kan betecknas som neutralt. Du kan alltså inte avfärda någons intryck av att Stage inte låter neutralt och sedan hävda motsatsen. Ni har helt enkelt olika åsikter.
Du promotar / försvarar Stage som om det vore frälsningen på jorden... Inte utan att man undrar om det finns en Hrt-sekt eller liknande eller vad tusen det är frågan om. Varför är detta så viktigt för dig?

#94

Postad 10 mars 2013 - 21:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Det är imo ganska enkelt... Ingen har ett facit till om det som man just hört objektivt kan betecknas som neutralt. Du kan alltså inte avfärda någons intryck av att Stage inte låter neutralt och sedan hävda motsatsen. Ni har helt enkelt olika åsikter.
Du promotar / försvarar Stage som om det vore frälsningen på jorden... Inte utan att man undrar om det finns en Hrt-sekt eller liknande eller vad tusen det är frågan om. Varför är detta så viktigt för dig?


Jag avfärdar ingens intryck, jag hävdar bara att en viss metodik bör tillämpas för att komma fram till vad som är en så rättvis och objektiv återgivning av ett inspelningstillfälle sett till dagens teknik och de produkter som finns tillhanda.

Men just nu har vi lite tunt underlag, sett utifrån en prototyp i omlopp.
När systemet kommer ut i maj, så antar och hoppas jag att det sätts upp emot andra system i samma prisklass. Om inte annat så bör man IMO försöka hålla i slantarna om man just är i köpartagen i denna prisklass.

PS: Varför skriver du om frälsning och sekter? Låter lite creepy. :)

#95

Postad 10 mars 2013 - 23:05

doo
  • doo
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Här kommer lyssnings test på Stage från Sven Bilen som är en av Scandinavians mest respekterade recensenter på Scandinavians störst Ljud & Bild tidning och f.d. chefredaktören för den saknade HiFi tidningen HighFidfelity där han också var ansvarig utgivare.

http://www.ljudochbi.../stage-on-stage


PS
Det var fortfarande JAG som startade tråden, om MINA åsikter om detta system.
Jag ville bara att folk att få upp ögonen för detta, inget mer..... ;-) DS

Redigerat av doo, 10 mars 2013 - 23:05.


#96

Postad 11 mars 2013 - 02:32

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Efter som jag inte var så positiv efter min lilla provlysning så kan jag lägga till den här texten.
Kan ju ta det här med priset, jag vet ju att går jag ut på Blocket eller hifimagasinets marknad o handlar ett par högtalare för 10000Kr (såg t.ex ett par Dynaudio Excite X32 för det priset) så kommer jag få ett system som jag kommer att njuta klart mycket mer av en det jag hörde av HRT Stage. Hur korrekt det kommer låta om man jämför med just inspelningstillfället vet jag inte. Däremot vet jag att jag kommer att gilla ljudet mer från det systemet. Men säger nog dom flesta behövs ju mer än ett par högtalare. Jag sitter nämligen på äldre prylar hemma som inte är inkopplat just nu som bara står i en garderob *suck* o där har dom stått länge * dubbel suck*.

Marantz SM-80, Marantz SC-80 o Sony xa30es eller nån av dom gamla cd spelarna med "skivpuck" kommer inte håg modellnummer.

Undrar vad som skulle ha hänt om det stått Bose på kartongen istället för HRT Stage? ok Vet att skriva så är väl som att svära i kyrkan.

#97

Postad 11 mars 2013 - 07:36

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Här kommer lyssnings test på Stage från Sven Bilen som är en av Scandinavians mest respekterade recensenter på Scandinavians störst Ljud & Bild tidning och f.d. chefredaktören för den saknade HiFi tidningen HighFidfelity där han också var ansvarig utgivare.

http://www.ljudochbi.../stage-on-stage


PS
Det var fortfarande JAG som startade tråden, om MINA åsikter om detta system.
Jag ville bara att folk att få upp ögonen för detta, inget mer..... ;-) DS


Det var inte mycket till recension faktiskt. Notera att även här skriver man om "Diverse EQ" precis som jag skrev i min artikel. Det är alltså detta som kommunicerats ut vid olika demo och visningar.

Redigerat av e-lite, 11 mars 2013 - 07:46.


#98

Postad 11 mars 2013 - 07:40

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Jag avfärdar ingens intryck, jag hävdar bara att en viss metodik bör tillämpas för att komma fram till vad som är en så rättvis och objektiv återgivning av ett inspelningstillfälle sett till dagens teknik och de produkter som finns tillhanda.

Men just nu har vi lite tunt underlag, sett utifrån en prototyp i omlopp.
När systemet kommer ut i maj, så antar och hoppas jag att det sätts upp emot andra system i samma prisklass. Om inte annat så bör man IMO försöka hålla i slantarna om man just är i köpartagen i denna prisklass.

PS: Varför skriver du om frälsning och sekter? Låter lite creepy. :)


Jag tycker min metod är i stort sett den mest pålitliga man kan använda. De flesta, inte alla, men de flesta skivor/låtarna och/eller instrument jag testade med har jag hört live eller live vid inspelningstillfället. Många andra, till exempel du, använder ett annat system som referens, vilket ofta blir "fel". Men givetvis jämför jag också hur olika anläggningar presterar mot varann för sin prislapp, men jag behåller ändå alltid min "referens" i åtanke. HRT Stage är ett mycket häftigt system som ger en cool 3D känsla med en fantastisk närvarokänsla tillsammans med rätt sorts musik och inspelningar. Men att kalla det för neutralt och ofärgat skulle jag inte sträcka mig till. Viss musik passar bra, annan musik förstörs totalt.

Redigerat av e-lite, 11 mars 2013 - 07:44.


#99

Postad 11 mars 2013 - 08:12

doo
  • doo
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Det var inte mycket till recension faktiskt. Notera att även här skriver man om "Diverse EQ" precis som jag skrev i min artikel. Det är alltså detta som kommunicerats ut vid olika demo och visningar.



Det stod att d va ett lyssnings test ;-)
Och att det skulle komma ett riktigt test när produktionsexemplaren skulle dyka upp. Om några månader.

#100

Postad 11 mars 2013 - 08:38

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Men att kalla det för neutralt och ofärgat skulle jag inte sträcka mig till.


Jag är oerhört nyfiken här. På vilket sätt är systemet oneutralt och färgat enligt din mening?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.