Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XMLTV Grabber för TVTab.la

375 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 februari 2013 - 00:29

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Har idag testat denna förträffliga grabber och EPG-källa, är mycket imponerad, tack! Jag använder senaste DVBLink tillsammans med MCE. Hittills har jag kört med Canal Digital/Thor EPG via satellit men den är ingen höjdare så jag behöver något bättre. Har därför några frågor :)

Frugan använder idag tv.nu en hel del och tycker den har bra info om programmen i TV-tablån. Mitt mål är därför att försöka matcha den nivån på info i MCE.

Det finns lite info som jag inte lyckas få till med tvzon.se och undrar därför om det är så att det går att få till dessa. Går det att lösa följande?
  • Typ av program och årtal. Finns med i xmltv-datat för några få program men saknas för de flesta. Exempel på texter: "Amerikanskt kriminalserie från 2010.", "Fransk långfilm från 2008.", "Granskande samhällsprogram från 2012."
  • Säsongsnummer saknas på många serier och i de få fall det finns så står texten efter avsnittsnummret (vore tydligare om den kunde stå framför).
  • Saknas helt info om det totala antalet avsnitt som finns för en serie. Dvs Avsnitt xx av xx.
  • Actors finns med som egna taggar, men vore bra om t.ex 5 första skådespelarna fanns med även i beskrivningen med texten "I rollerna: ..."
  • Går det ta info ifrån "reprisdatabasen" och även lägga till text som "Repris från xxx" (originalsändningen) eller om det är originalsändingen "Repris sänds ...."?
Exempel från TV.nu TV3, The mentalist, 23:00 - 23:55 Idag, 31 januari 2013:

"Amerikanskt kriminalserie från 2010. Säsong 3. Avsnitt 18 av 24. En man som påstår sig ha blivit bortförd av utomjordingar, blir mördad, och hans kropp blir stulen från obducentens vagn. Van Pelt fortsätter att planera sitt bröllop. Även i natt.
I rollerna: Simon Baker, Robin Tunney, Tim Kang, Owain Yeoman, Amanda Righetti."

Redigerat av Videonisse, 01 februari 2013 - 00:33.


#102

Postad 01 februari 2013 - 00:40

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Typ av program och årtal. Finns med i xmltv-datat för några få program men saknas för de flesta. Exempel på texter: "Amerikanskt kriminalserie från 2010.", "Fransk långfilm från 2008.", "Granskande samhällsprogram från 2012."


På dessa så körs "*film från 2010" och "*serie från 2010" som regexp, ska försöka titta på detta senare

Säsongsnummer saknas på många serier och i de få fall det finns så står texten efter avsnittsnummret (vore tydligare om den kunde stå framför).

Detta har jag försökt fixa som attans, men det går helt enkelt att inte fixa på kanaler som inte skickar med det eller ger någon sorts info på hur man kan få detta. Fixade för SVT i början av denna vecka.

Saknas helt info om det totala antalet avsnitt som finns för en serie. Dvs Avsnitt xx av xx.

Detta tas bort när den matchas (och finns) mot tvdb. Ska kolla om det går att ordna.

Actors finns med som egna taggar, men vore bra om t.ex 5 första skådespelarna fanns med även i beskrivningen med texten "I rollerna: ..."

Detta är inget som kommer införas på min sida. Du får snacka med beachman.

Går det ta info ifrån "reprisdatabasen" och även lägga till text som "Repris från xxx" (originalsändningen) eller om det är originalsändingen "Repris sänds ...."?

Jag tog bort detta från SVT-kanalerna, då det mesta är bara en lista och den förstör för min importer för hemsidan.
Ska höra med dekarl om vi skulle kunna ordna något okej system för "previously-shown"

#103

Postad 02 februari 2013 - 20:10

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
@jnylen: Tack för den snabba återkopplingen, verkar inte vara så enkelt det här... Märkligt att TV-bolagen inte själva släpper bra XML-data för sina sändningar till tredjepart och att branschen kommer överens om i vilket format de skall vara i. Eller vill dom ha pengar för informationen?

@beachman:
- Om viss info som t.ex Säsong, antal avsnitt, episodnamn etc inte finns med från tvzon.se, går det inte fixa att grabbern plockar dessa från thetvdb.com eller tv.nu samtidigt som den hämtar posters?

- Har skummat lite på olika forum på nätet och det verkar som om informationen "Amerikansk dramaserie från 2012" sätts ihop baserat på taggarna kategori (drama, serie), år (2012) och land (USA). Har inte sett att det skulle finnas finnas en befintlig XMLTV-tag där den ihopslagna informationen kan sparas utan den verkar behöva läggas in i Description-taggen. Antar att det då finns någon som handknackat en lista som översätter taggarna till text som sedan kan integreras med taggen för beskrivning (liknande som du gjort för Avsnittsnr och Säsongsnr). Ser det ngn möjlighet att lägga till en sådan funktion i grabbern eller har du ngn annan idé på hur det skulle kunna lösas?

- Vart sparar egentligen grabbern sin cache och den lokala databasen för repriser? Jag hittar inget under Programdata.


I övrigt såg jag att WebGrab+Plus har fått en ny hemsida. Finns det ngn anledning till att den inte har stöd för tvzon.se eller handlar det bara om att ansöka om api-nyckel och ta fram konfigfil (ini)?

Redigerat av Videonisse, 02 februari 2013 - 20:40.


#104

Postad 02 februari 2013 - 20:31

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

@jnylen: Tack för den snabba återkopplingen, verkar inte vara så enkelt det här... Märkligt att TV-bolagen inte själva släpper bra XML-data för sina sändningar till tredjepart och att branschen kommer överens om i vilket format de skall vara. Eller vill dom ha pengar för informationen?


Inga av tv-bolagen har velat ta betalt för datan, iallafall inte de jag kontaktat. Finns några kanaler som inte håller reda på det eller vill visa vilka avsnitt det är eller så använder de avsnittsnamnet, romanska nummer eller liknande.

- Om viss info som t.ex Säsong, antal avsnitt, episodnamn etc inte finns med från tvzon.se, går det inte fixa att grabbern plockar dessa från thetvdb.com eller tv.nu samtidigt som den hämtar posters?


Funkar inte direkt så, om jag inte skickar med avsnittsinfot från själva kanalen, så kan han inte hämta ut det.
Och jag kollar det mot tvdb på min sida ;)

I övrigt såg jag att WebGrab+Plus har fått en ny hemsida. Finns det ngn anledning till att den inte har stöd för tvzon.se?


Du får kontakta de gällande det eller snickra en egen txt ini, jag kommer inte fixa det iallafall, förstår inte meningen med det programmet.

Redigerat av Unregisteredbba0afcb, 02 februari 2013 - 20:33.


#105

Postad 05 februari 2013 - 09:31

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

@beachman:
- Om viss info som t.ex Säsong, antal avsnitt, episodnamn etc inte finns med från tvzon.se, går det inte fixa att grabbern plockar dessa från thetvdb.com eller tv.nu samtidigt som den hämtar posters?


Som @jnylen skriver så vet jag inte vilket avsnitt det är på imdb/thetvdb om den infon inte finns med från tvtab.la. Som jag förstått det så hämtar @jnylen viss info från imdb/thetvdb. Jag ska höra med honom om han kan komplettera säsongsinfon med antal avsnitt där det saknas från imdb. Tv.nu har inget api som jag kan gå mot, sedan version 2 av tvzon utnyttjar jag tvtab.la apier för att hämta posters, jag har bara låtit koden ligga kvar för tv.nu om posters inte finns på api.tvtab.la. Det är ett mycket mer tillförlitligt sätt att gå mot api.tvtab.la jämfört med att använda regexp mot htmlsidor på tv.nu.

- Har skummat lite på olika forum på nätet och det verkar som om informationen "Amerikansk dramaserie från 2012" sätts ihop baserat på taggarna kategori (drama, serie), år (2012) och land (USA). Har inte sett att det skulle finnas finnas en befintlig XMLTV-tag där den ihopslagna informationen kan sparas utan den verkar behöva läggas in i Description-taggen. Antar att det då finns någon som handknackat en lista som översätter taggarna till text som sedan kan integreras med taggen för beskrivning (liknande som du gjort för Avsnittsnr och Säsongsnr). Ser det ngn möjlighet att lägga till en sådan funktion i grabbern eller har du ngn annan idé på hur det skulle kunna lösas?


-Jag förstår din poäng, presentationen blir "snygg". Samtidigt blir det redundant information eftersom all den infon förutom land redan finns i WMC, men är inte presenterad i description. I WMC epg kan du filtrera/färglägga på kategori. Du kan få fram medverkare under info och även söka på den infon. År, repris (Ursprungligt sändningsdatum för repris är dock fel i WMC, jag har buggrapporterat det på dvblinks forum) presenteras också i info. Kommande avsnitt och andra repriser finns också där. Säsong och avsnitt presenteras inte någonstans i WMC, därför la jag in möjligheten att baka in det i description. Det här känns ändå lite som en smaksak hur bra man tycker presentationen av all info fungerar i WMC, andra klienter har säkert ett annat upplägg.
- Jag ska fundera på saken, andra får gärna komma med förslag!

FYI, du kan förbättra kategorimatchningen från dvblink gentemot WMC i filen categorymap.xml under Sources/NamnPåXmltvSource. Här är min categorymap:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<categories>
<Action>
  <keyword>Action</keyword>
  <keyword>Боевик</keyword>
</Action>
<Adult>
  <keyword>Adult</keyword>
  <keyword>Эротика</keyword>
</Adult>
<Comedy>
  <keyword>Comedy</keyword>
  <keyword>Комедия</keyword>
</Comedy>
<Documentary>
  <keyword>Documentary</keyword>

  <keyword>True Story</keyword>
</Documentary>
<Drama>
  <keyword>Drama</keyword>
</Drama>
<Educational>
  <keyword>Educational</keyword>
  <keyword>cookery</keyword>
  <keyword>transport</keyword>
  <keyword>environment</keyword>
  <keyword>travel</keyword>
  <keyword>science</keyword>
  <keyword>gardening</keyword>
  <keyword>education</keyword>
  <keyword>nature</keyword>
  <keyword>technology</keyword>

  <keyword>Animals</keyword>
  <keyword>How-to</keyword>
  <keyword>Home</keyword>
  <keyword>Cooking</keyword>
</Educational>
<Horror>
  <keyword>Horror</keyword>
</Horror>
<Kids>
  <keyword>Kids</keyword>
  <keyword>Детям</keyword>
  <keyword>children</keyword>
  <keyword>youth</keyword>
  <keyword>childrens</keyword>
  <keyword>pre-school</keyword>

  <keyword>Children's</keyword>
  <keyword>Children´s</keyword>
  <keyword>Animation</keyword>
  <keyword>Animated</keyword>
</Kids>
<Movie>
  <keyword>Movie</keyword>
  <keyword>Художественный фильм</keyword>
  <keyword>film</keyword>
  <keyword>mystery</keyword>

  <keyword>Movies</keyword>
</Movie>
<Music>
  <keyword>Music</keyword>
  <keyword>Музыка</keyword>
  <keyword>pop</keyword>
  <keyword>soul</keyword>
  <keyword>jazz</keyword>
  <keyword>blues</keyword>
  <keyword>rock</keyword>
</Music>
<News>
  <keyword>News</keyword>
  <keyword>Новости</keyword>
  <keyword>news and current affairs</keyword>
  <keyword>current affairs</keyword>
  <keyword>business</keyword>
  <keyword>political</keyword>
  <keyword>finance</keyword>
  <keyword>local news</keyword>
  <keyword>weather</keyword>
</News>
<Reality>
  <keyword>Reality</keyword>
</Reality>
<Romance>
  <keyword>Romance</keyword>
</Romance>
<ScienceFiction>
  <keyword>ScienceFiction</keyword>
  <keyword>Science Fiction</keyword>
  <keyword>sci-fi</keyword>
  <keyword>scifi</keyword>
</ScienceFiction>
<Serial>
  <keyword>Serial</keyword>
  <keyword>Сериал</keyword>
  <keyword>series</keyword>
  <keyword>serie</keyword>
</Serial>
<Soap>
  <keyword>Soap</keyword>
</Soap>
<Special>
  <keyword>Special</keyword>
  <keyword>religion</keyword>
  <keyword>interests</keyword>
  <keyword>game show</keyword>
  <keyword>talk show</keyword>
  <keyword>entertainment</keyword>
  <keyword>health</keyword>
  <keyword>quiz show</keyword>
  <keyword>chat show</keyword>
  <keyword>religious</keyword>
  <keyword>arts</keyword>
  <keyword>fashion</keyword>

  <keyword>Special Interest</keyword>
  <keyword>tvshow</keyword>
  <keyword>Adventure</keyword>
  <keyword>Adv</keyword>
  <keyword>Relationship</keyword>
  <keyword>Lifestyle</keyword>
  <keyword>Crime</keyword>
  <keyword>Mystery</keyword>
  <keyword>Quiz</keyword>
  <keyword>Concert</keyword>
  <keyword>Western</keyword>
  <keyword>Award</keyword>
  <keyword>Talkshow</keyword>
  <keyword>Family</keyword>
  <keyword>Gameshow</keyword>
  <keyword>Entertain</keyword>
</Special>
<Sports>
  <keyword>Sports</keyword>
  <keyword>Sport</keyword>
  <keyword>Спорт</keyword>
  <keyword>soccer</keyword>
  <keyword>golf</keyword>
  <keyword>baseball</keyword>
  <keyword>racing</keyword>
  <keyword>wrestling</keyword>
  <keyword>boxing</keyword>
  <keyword>cricket</keyword>
  <keyword>rugby</keyword>
  <keyword>live sport</keyword>
  <keyword>football</keyword>
  <keyword>motorsport</keyword>
</Sports>
<Thriller>
  <keyword>Thriller</keyword>
</Thriller>
</categories>


- Vart sparar egentligen grabbern sin cache och den lokala databasen för repriser? Jag hittar inget under Programdata.

Det är inte mer anvancerat än att historik lagras i en xml-fil under "C:\ProgramData\Tvzon\temp.xml". Filen används sedan för att matcha repriser baserat på "title" och "sub-Title" och/eller "episode-num".

Redigerat av beachman, 05 februari 2013 - 09:45.


#106

Postad 08 februari 2013 - 00:06

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Tack för alla svaren! De gjorde mig så klok att jag förstod att detta inte blir enkelt, håller därför just på att testa igenom samtliga EPG-källor med svenska kanaler och har därför bara noterat era svar och återkommer inom kort med lite fler frågor och reflektioner :)

Jag startade även upp en ny tråd direkt under HTPC där jag beskriver mitt case och nuvarande mål, se Vettiga EPG-källor för HTPC

#107

Postad 08 februari 2013 - 00:58

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Tack för alla svaren! De gjorde mig så klok att jag förstod att detta inte blir enkelt, håller därför just på att testa igenom samtliga EPG-källor med svenska kanaler och har därför bara noterat era svar och återkommer inom kort med lite fler frågor och reflektioner :)

Jag startade även upp en ny tråd direkt under HTPC där jag beskriver mitt case och nuvarande mål, se Vettiga EPG-källor för HTPC


*Flyttar över denna till din tråd*

Redigerat av Unregisteredbba0afcb, 08 februari 2013 - 01:03.


#108

Postad 08 februari 2013 - 09:08

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Förstår att du är wmc fantast beachman men finns det någon speciell xbmc anpassning att göra i XML datan för att passa bättre?
Själv har jag ingen aning om det är möjligt

#109

Postad 08 februari 2013 - 13:13

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Förstår att du är wmc fantast beachman men finns det någon speciell xbmc anpassning att göra i XML datan för att passa bättre?
Själv har jag ingen aning om det är möjligt


Eftersom grabbern följer xmltv-standarden så ska det inte vara något problem att använda den ihop med andra system än dvblink.

Känner själv att denna tråd är lite malplacerad, den har egentligen ingen direkt koppling till wmc. Den är bara förkonfigurerad med filsökvägar för dvblink. Sen har ju dvblink en xbmc-klient också, hur bra den är vet jag inte.

Enda kravet i nuläget är att grabbern körs i windows, men eftersom programmet är skrivit i .net så borde det inte vara några större problem att porta till mono och få den att lira på en linuxburk.

Grabbern i sig är bara en command-line utility så man får låta operativet köra den i schemaläggaren i windows.

#110

Postad 09 februari 2013 - 18:36

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
@jnylen: hur ser du på möjligheten att få med det totala säsongsnr (SVT) och antalet avsnitt för serier i datat ifrån tvzon?

Resultatet av Beachmans verktyg med din källa ger verkligen en bra EPG - förutom att denna info saknas. Om jag väljer att köra WebGrabber också så kan jag ta bla säsongsnummerinfon ifrån andra källor och knåda ihop med filen ifrån XMLTV Grabber, men vore skönt att bara kunna köra ett verktyg...



EDIT: Trodde att säsongsnr inte var med men det är det för de flesta förutom SVT. Däremot så är det fel för en del serier, se nedan.


<episode-num system="xmltv_ns">2004.20. </episode-num>
<episode-num system="onscreen">Del 21 säsong 2005</episode-num>

Redigerat av Videonisse, 09 februari 2013 - 18:51.


#111

Postad 09 februari 2013 - 18:39

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

@jnylen: hur ser du på möjligheten att få med säsongsnr samt det totala antalet avsnitt för tvzon?

Resultatet av Beachmans verktyg med din källa ger verkligen en bra EPG - förutom att denna info saknas. Om jag väljer att köra WebGrabber också så kan jag ta bla säsongsnummerinfon ifrån andra källor och knåda ihop med filen ifrån XMLTV Grabber, men vore skönt att bara kunna köra ett verktyg...


Ska kolla om det går, bör dock gå.

#112

Postad 11 februari 2013 - 19:16

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
@jnylen
Det verkar som att kanal 9 har fått kanal 5 tablå, har du möjlighet att kolla på det?
//onkan

#113

Postad 11 februari 2013 - 19:39

AndreasBj
  • AndreasBj
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

@jnylen
Det verkar som att kanal 9 har fått kanal 5 tablå, har du möjlighet att kolla på det?
//onkan

Jag har samma problem som onkan...

#114

Postad 11 februari 2013 - 20:57

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Jag har samma problem som onkan...

Verkar ha hänt någonting skumt hos SBS där. Körde en tvingad uppdatering och nu skall den ha en korrekt tablå.

#115

Postad 11 februari 2013 - 21:01

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Tackar o bugar
//onkan


#116

Postad 11 februari 2013 - 21:56

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
@jnylen eller beachman: försöker utvärdera kvaliteten på EPG-datan och upptäckte ikväll att nedan sändning saknar beskrivning, vet ngn av er vad det kan bero på?


<programme start="20130211215500 +0100" stop="20130211230000 +0100" channel="hd.kanal5.se">
    <title lang="sv">CSI: NY</title>


#117

Postad 11 februari 2013 - 22:02

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

@jnylen eller beachman: försöker utvärdera kvaliteten på EPG-datan och upptäckte ikväll att nedan sändning saknar beskrivning, vet ngn av er vad det kan bero på?


Verkar ha hänt något i den funktionen som extractar all info från beskrivningen. Kan tyvärr inte kolla på den idag då den rätt så komplicerad.
Första gången den bråkar. Kan kolla på felet i helgen.

Redigerat av Unregisteredbba0afcb, 11 februari 2013 - 22:02.


#118

Postad 11 februari 2013 - 22:07

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Det verkar bara vara just det avsnittet så inte superviktigt men kanske ändå värt att kolla om det var källdatat som felade eller om det skeede vid importen.

#119

Postad 11 februari 2013 - 23:49

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Hej igen! Kanalen VOX måste väl vara mappad mot fel data? Det är ju en tysk kanal och infon på tvtab.la är på norska samt så stämmer inte innehållet.

VOX på Tvtab.la

VOX på tv.nu

#120

Postad 11 februari 2013 - 23:51

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 1

Hej igen! Kanalen VOX måste väl vara mappad mot fel data? Det är ju en tysk kanal och infon på tvtab.la är på norska samt så stämmer inte innehållet.

VOX på Tvtab.la

VOX på tv.nu


Det är TVNorge's kanal i Norge som är kallad VOX
http://www.voxtv.no/ (bytt namn på den till VOX Norge)

Edit:
Hur många avsnitt en säsong har, har fixats och kommer uppdateras på varje kanal allt eftersom de uppdaterar sin data.
Avsnitt, säsong, filminfo (regissör, skådespelare osv (på några)) har fixats för Disneykanalerna och finns fr.o.m. Mars.

Redigerat av Unregisteredbba0afcb, 12 februari 2013 - 22:29.


#121

Postad 12 februari 2013 - 22:41

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
Skulle det vara mot reglerna för någon att dagligen dela ut sin redan grabbade tvguide.xml via dropbox ? För oss som inte har en windows maskin att grabba med ? Skulle isf gärna testa på min Openelec maskin med xbmc som kan hämta en tvguide.xml via www adress automatiskt varje dygn. Kör idag http://se.timefor.tv/ men saknar avsnitt/säsong info på vissa program.

Redigerat av 22mc, 12 februari 2013 - 22:43.


#122

Postad 13 februari 2013 - 14:11

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Skulle det vara mot reglerna för någon att dagligen dela ut sin redan grabbade tvguide.xml via dropbox ? För oss som inte har en windows maskin att grabba med ? Skulle isf gärna testa på min Openelec maskin med xbmc som kan hämta en tvguide.xml via www adress automatiskt varje dygn. Kör idag http://se.timefor.tv/ men saknar avsnitt/säsong info på vissa program.


För privat bruk får man ju dela saker så i princip borde det ju gå bra. Jag har funderat på att göra ngt liknande till några vänner för att de skall slippa att också hålla på att få ihop en bra EPG.

Det jag undrar är rent praktiskt hur det skulle fungera? Om man delar en länk via html i Dropbox så måste man ju även ha ngn klient eller skript som kan hämta ner filen regelbundet. Alternativet att dela en katalog som synkas i Dropbox tror jag inte är aktuellt eftersom man vad jag vet inte kan ställa in rättigheter till att bara kunna "läsa", vill ju inte att ngn kan förändra i filen.

#123

Postad 13 februari 2013 - 14:39

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Hur många avsnitt en säsong har, har fixats och kommer uppdateras på varje kanal allt eftersom de uppdaterar sin data.
Avsnitt, säsong, filminfo (regissör, skådespelare osv (på några)) har fixats för Disneykanalerna och finns fr.o.m. Mars.


Nice, tack!

Men verkar inte fungera på alla program, t.ex saknas antalet avsnitt för "Big Love" som går på SVT2 fredagar 22.30 eller "Bones" på TV3 söndagar 20.00. Vad kan det bero på?

Något verkar också ha hänt med Säsong, nu ligger det ibland årtal som data istället för säsongsnummer på en del program (däremot inte på alla). Se exempel nedan.

<programme start="20130306104500 +0100" stop="20130306114500 +0100" channel="svt1hd.svt.se">
<title lang="sv">Det hände här</title>
<desc lang="sv">
Anders Lundin och tre historiker åker till små orter för att hitta stor historia. I Boxholm hittar de en okänd Robin Hood, nazigeneralen Rommels gamla vapen och så får vi se hur en av historikerna tar död på ett spöke.
</desc>
<date>2013</date>
<category lang="en">series</category>
<category lang="en">Series</category>
<episode-num system="xmltv_ns">2012 . 1/4 .</episode-num>
<episode-num system="onscreen">Del 2 av 4 säsong 2013</episode-num>
<video>
<quality>HDTV</quality>
</video>
</programme>


#124

Postad 13 februari 2013 - 14:54

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Men verkar inte fungera på alla program, t.ex saknas antalet avsnitt för "Big Love" som går på SVT2 fredagar 22.30 eller "Bones" på TV3 söndagar 20.00. Vad kan det bero på?


Alla datum har inte uppdateras, och den lägger bara in det på avsnitt som sänts för mer än 1 år sedan (då amerikanska säsonger oftast ligger på 1 eller flera år) för att inte ha fel antal avsnitt. Det funkar även BARA på serier som kan matchas mot TVDb.

Om jag hade uppdaterat alla kanaler hade det tagit flera timmar och för krävande på servrarna.
Här har du de som uppdaterats: http://xmltv.tvtab.l...e/00output.html

Något verkar också ha hänt med Säsong, nu ligger det ibland årtal som data istället för säsongsnummer på en del program (däremot inte på alla). Se exempel nedan.


De serier som jag inte lyckats få säsong nummer får automatiskt år som säsong (SVT och TV4).
Svenska serier från SVT och TV4 har oftast inte säsonginfo som följer TVDb och kan då inte matchas mot TVDb.

Detta för man ska kunna seperera säsongerna på något sätt.


(Eurosport-tablåerna finns from imorgon, glömt att ändra året på filen för tablåerna)
Glöm inte att hjälpa Thetvdb att hålla svenska serierna uppdaterade: http://thetvdb.com/

Redigerat av Unregisteredbba0afcb, 13 februari 2013 - 14:54.


#125

Postad 14 februari 2013 - 11:23

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Edit:
Hur många avsnitt en säsong har, har fixats och kommer uppdateras på varje kanal allt eftersom de uppdaterar sin data.
Avsnitt, säsong, filminfo (regissör, skådespelare osv (på några)) har fixats för Disneykanalerna och finns fr.o.m. Mars.

Tackar

#126

Postad 15 februari 2013 - 01:03

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Alla datum har inte uppdateras, och den lägger bara in det på avsnitt som sänts för mer än 1 år sedan (då amerikanska säsonger oftast ligger på 1 eller flera år) för att inte ha fel antal avsnitt. Det funkar även BARA på serier som kan matchas mot TVDb.


Borde antal avsnitt för Disney XD uppdateras för senaste tillagda datumen, t.ex för 7 mars?

Infon finns inte med, se exempel nedan, samtidigt så står det ju "S" på den på din statussida så den kanske inte har förändrats på några dagar?

Sedan så undrar jag om det går att få in engelsk undertitel när det inte finns ngn svensk på thetvdb.com?

Ang. just Pokemon-serien nedan: angivet avsnittsnummer (143) och säsong 15 för nedan verkar märkligt nog inte överensstämma med officiella sajten http://www.pokemon.c...des/season-14/. För det första står det ju både "Black & White" och "S14" i titeln så säsongen är nr 14, och den har bara 48 avsnittsnr. Jag har kollat runt på övriga EPG-sajter och ingen verkar ha korrekt avsnittsinfo så förstår inte vilken det faktiskt är. Hursomhelst så borde ju säsong 14 inte kunna bli 15 eller?

<programme start="20130306082000 +0100" stop="20130306084500 +0100" channel="xd.disneychannel.se">
<title lang="sv">Pokemon: Black & White S14</title>
<desc lang="sv">
I den spännande fjortonde säsongen av Pokémon upptäcker Ash och Pikachu ett nytt land, nya rivaler, nya utmaningar och helt nya Pokémon när de utforskar den främmande regionen Unova.
</desc>
<category lang="en">series</category>
<category lang="en">Animated</category>
<episode-num system="xmltv_ns">14. 142 .</episode-num>
<episode-num system="onscreen">Del 143 säsong 15</episode-num>
</programme>


#127

Postad 15 februari 2013 - 02:27

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Disney säsong grejen var fel, fixade den nu. S<nummer> tas bort också. (råkade tabort 1 från säsongen)
Engelsk undertitel kommer med från Tvdb's sida (svensk undertitel om det finns),
Disney skickar bara med Titel, engelsk titel, säsong, avsnitt och info.

Black & White är faktiskt namnet för den säsongen, lite som Power Rangers-säsongerna.

Eftersom Avsnitt 143 av säsong 14 inte finns på Tvdb så matchas den inte.
Och antal avsnitt-delen kommer bara visas om antalet avsnitt för den säsongen är mindre än 100 och att avsnitt antalet inte är högre än antalet avsnitt.

Mail delen är fixad så jag slipper lägga in filer manuellt numera.

#128

Postad 20 februari 2013 - 17:54

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 1
Tjenare alla,
Nu har jag fixat så Disney kanalerna faktiskt pushas mot Tvdb, så skådespelare osv finns på några avsnitt som faktiskt hittats på tvdb.
Då Disney använder någon egen avsnittnummer. Säsong och avsnitt är fixade på XD och Junior nu också och finns from imorrn.

Har även bytt webbserver, så filerna laddas snabbare. De bör fungera, men om de inte gör det så skrik till.

#129

Postad 25 februari 2013 - 14:29

anderssammy
  • anderssammy
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Min temp mapp är tom och mce spelar in både repriser och hd sändningar.. är helt ny på allt rörande dvb link och denna epg, så jag vet inte om jag laddat ner rätt version.. är det några andra inställningar jag bör tänka på för att allt ska bli rätt?
I övrigt stort tack för ett kanon program!!

#130

Postad 25 februari 2013 - 15:53

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Min temp mapp är tom och mce spelar in både repriser och hd sändningar.. är helt ny på allt rörande dvb link och denna epg, så jag vet inte om jag laddat ner rätt version.. är det några andra inställningar jag bör tänka på för att allt ska bli rätt?
I övrigt stort tack för ett kanon program!!

Efter du kört grabbern första gången så ska det finnas en xmltvfil i mappen "c:\programData\DVBLogic\DVBLink\xmltv" om det inte dykt upp någonting där så är något fel. Kolla isåfall under mappen "c:\programData\DVBLogic\Tvzon" om det dykt upp en loggfil där.

Du behöver även lägga upp ett jobb i Windows schemaläggare så att grabbern automatiskt körs dagligen http://windows.micro...schedule-a-task

Hur du konfigurerar dvblink att använda xmltv hittar du i denna guide http://dvblogic.com/...G_sources#XMLTV

Redigerat av beachman, 25 februari 2013 - 15:57.


#131

Postad 26 februari 2013 - 01:02

anderssammy
  • anderssammy
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar!
Jag läste igenom hela tråden och ändrade i "styrfilen". Så nu får jag upp en temp.xml fil i C:\ProgramData\Tvzon
Alla kanaler är mappade, och allt flyter på kanon! men mce envisas med att spela in alla avsnitt och dess repriser av serier även repriser som går samma dag. nåt tips? Räcker ju med ett avsnitt..

#132

Postad 27 februari 2013 - 16:49

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar!
Jag läste igenom hela tråden och ändrade i "styrfilen". Så nu får jag upp en temp.xml fil i C:\ProgramData\Tvzon
Alla kanaler är mappade, och allt flyter på kanon! men mce envisas med att spela in alla avsnitt och dess repriser av serier även repriser som går samma dag. nåt tips? Räcker ju med ett avsnitt..

Har du mappat epgkälla til xmltv? Se bild nedan (min epgkälla har namnet Webgrab, vilket förstås beror på vad du angav för namn när du lagt till xmlt i dvblink).
Bifogad fil  epg.PNG   56,44K   5 Antal nerladdningar

Grabbern kan inte identifiera repriser längre bakåt i tiden än första körningen. Om grabbern är inställd att spara historik 14 dagar bakåt i tiden, så kommer det ta 14 dagar sedan du körde grabbern första gången innan den har all information för att hitta repriser.
Med andra ord tar det ett par dagar innan repriser identifierats korrekt.

Sedan ska WMC indexera upp epgdatat också vilket kan släpa efter en dag beroende på när WMC uppdaterar sin epg.

#133

Postad 12 mars 2013 - 20:33

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Hej alla,
Nu är det så att jag har fixat en ny importör som fixar säsong för de flesta serier SVT sänder, vilket betyder grymt stöd för repriser och tvdb.
Nackdelen är att SVT1 HD och SVT2 HD försvinner. (Dock kommer quality => HD på alla program som körs på SVT-kanalerna som är HD)

Det är även så att du kan hjälpa importören få rätt data via att lägga till titeln samt alla avsnitt på tvdb, på så sätt hjälper du en öppen sida och mig att få rätt data.

Om du har några frågor, tips eller tvdb ids till rätt serie så kör det här eller via pm.

#134

Postad 13 mars 2013 - 15:52

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Nackdelen är att SVT1 HD och SVT2 HD försvinner. (Dock kommer quality => HD på alla program som körs på SVT-kanalerna som är HD)

Skulle du kunna låta xmltvfilerna för svt1&2 HD ligga kvar som en kopia av svt1&2 SD, och plocka bort hdflaggorna svt1&2 SD? Du skulle kunna låta mappningen på Chanel id för svt1&2 HD på xmltv gå mot svt1&2 SD mot apierna...

#135

Postad 13 mars 2013 - 16:09

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Skulle du kunna låta xmltvfilerna för svt1&2 HD ligga kvar som en kopia av svt1&2 SD, och plocka bort hdflaggorna svt1&2 SD? Du skulle kunna låta mappningen på Chanel id för svt1&2 HD på xmltv gå mot svt1&2 SD mot apierna...


Kan köra en kopia på svt1 och svt2 för hd. Men går tyvärr inte att få bort hd-flaggan.
Just nu visar även SVT-kanalerna fel tablå atm, för det uppstodde ett problem inatt.

Hittade även en bugg med teckenkodningen på filerna SVT skickar.
Förhoppningsvis så finns det fungerande tablåer imorgon.

#136

Postad 19 mars 2013 - 00:49

anderssammy
  • anderssammy
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan få mce att hämta mer än 14 dagars epg?
Detta kan ju generera 3 veckor, men det hjälper ju inte då mediacentret envisas med att bara hämta 14 dagar... Kanske nån reg fil man kan ändra i??

#137

Postad 19 mars 2013 - 21:31

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Får inte längre in data från SVT1 HD och SVT2 HD. Övriga kanaler fungerar klockrent. Problemet började föra några dagar sedan.
?????

#138

Postad 19 mars 2013 - 21:47

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Får inte längre in data från SVT1 HD och SVT2 HD. Övriga kanaler fungerar klockrent. Problemet började föra några dagar sedan.
?????

Läs ett par inlägg ovanför.

Jag kommer den närmsta veckan gå över till en 24GB ram dedikerad server. De jag har nu ligger på 2x1GB VPSer.
Jag kommer fixa iordning servrarna innan jag byter ipn så de pekar mot nya servern sen.
Vill ni att jag skriver här när jag har bytt?

Redigerat av Unregisteredbba0afcb, 19 mars 2013 - 21:48.


#139

Postad 19 mars 2013 - 22:05

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Läs ett par inlägg ovanför.


Hm, förstår att du har ändrat källan för SVT data. Men nu står det fullständigt still i huvudet hur jag ska få ordning på detta. Det var 3 månader sedan jag kickade igång DVBLogic och hela installationen, och jag vet inte om jag orkar sätta mig in detta en gång till. Jag måste ändra mappningen på något sätt, men hur???

#140

Postad 19 mars 2013 - 22:09

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Hm, förstår att du har ändrat källan för SVT data. Men nu står det fullständigt still i huvudet hur jag ska få ordning på detta. Det var 3 månader sedan jag kickade igång DVBLogic och hela installationen, och jag vet inte om jag orkar sätta mig in detta en gång till. Jag måste ändra mappningen på något sätt, men hur???

Jag använder själv inte datan till TVkort eller liknande. Jag använder den till mitt egna hobby projekt. Så jag vet inte alls hur du fixar det.
Jag kan nog fixa tillbaka SVT1HD och SVT2HD tablåerna på nya servern som kommer upp i veckan.

Jag har även stött på problem med nya källan då SVT skickar en helt fel encoding på tablåfilerna. Så jag kanske går tillbaka till webben.

#141

Postad 20 mars 2013 - 11:21

AndreasBj
  • AndreasBj
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Hm, förstår att du har ändrat källan för SVT data. Men nu står det fullständigt still i huvudet hur jag ska få ordning på detta. Det var 3 månader sedan jag kickade igång DVBLogic och hela installationen, och jag vet inte om jag orkar sätta mig in detta en gång till. Jag måste ändra mappningen på något sätt, men hur???

Hej, jag har också samma fel och vad jag gjorde var att i DVBLink, ändra källa för SVT1HD och SVT2HD så att de istället får EPG från SVT1 respektive SVT2 men fortfarande från XMLTV.

På samma sätt som i detta svar: https://www.minhembi...dpost&p=3790230

Om det är otydligt så fråga så hjälper jag dig!

#142

Postad 20 mars 2013 - 16:23

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Samma här som en quickfix tills HD är tillbaka igen

#143

Postad 24 mars 2013 - 21:10

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Hej, jag har också samma fel och vad jag gjorde var att i DVBLink, ändra källa för SVT1HD och SVT2HD så att de istället får EPG från SVT1 respektive SVT2 men fortfarande från XMLTV.

På samma sätt som i detta svar: https://www.minhembi...dpost&p=3790230

Om det är otydligt så fråga så hjälper jag dig!


Inser inte hur jag i DVBLink ska ändra mappningen. Måste jag inte in i XML-filen och ändra där? I DVBLink Confuration kan jag bara välja vilken källa man ska ha för EPG-data, inte ändra mappningen så vitt jag förstår.

#144

Postad 24 mars 2013 - 22:48

AndreasBj
  • AndreasBj
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Inser inte hur jag i DVBLink ska ändra mappningen. Måste jag inte in i XML-filen och ändra där? I DVBLink Confuration kan jag bara välja vilken källa man ska ha för EPG-data, inte ändra mappningen så vitt jag förstår.

För varje kanal kan jag välja om jag vill ta EPG från satelliten, Microsoft EPG eller XMLTV. I länken jag hänvisar till så ser du en bild. I Bilden är alla kanaler på vänster sida mappade till XMLTV. Här kan du välja vilken källa du vill. Du mappar ju även vilken kanal på den vänstra sidan som du vill mappa till XMLTV på den högra sidan. I mitt fall hade jag XMLTV för både SVT 1 HD och SVT1. Vad jag gjorde var att tillfälligt ändra min SVT1 på den vänstra sida att mappa mot SVT (SD) på den högra sidan.

Om det är så att du inte har både SVT1 HD och SVT1 så svarar jag inte på rätt fråga :D I så fall ska du in i konfigurationsfilen för XMLTV och lägga till SVT1.

#145

Postad 25 mars 2013 - 09:14

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Precis,
har du xml data för SVT1/2 (SD) redan så använder du denna.
Markera SVT1/2 (HD) i vänsterkolumnen. Sätt källan till 'none'. Leta upp SVT1/2 (SD) i höger kolumnen. Dubbelklicka denna (fortfarande SVT1/2 (HD) markerat i vänsterkolumnen) så skall källan ändras.

Har du inte xml för SVT1/2 (SD) finns det fler val. Antingen lägger du till det i din xml-fil och skannar denna på nytt eller så kan du ta och ändra grabber till sattelit eller liknande

#146

Postad 25 mars 2013 - 20:57

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Tack, nu fattar jag. DVBLink webgränssnitt är inte helt intuitivt. Begrep aldrig att jag skulle markera en rad i vänstra tabellen och dubbelklicka på rätt rad i högra tabellen för att ändra data.....

Edit: Ropade hej lite för tidigt, jag lyckades mappa om men problemet är att jag saknar data för svt1 och svt2 också.... Alltså kvarstår problemet. Har samma problem med ytterligare ett antal kanaler som Kanal 5 (HD), Kanal 9 m.fl. Förstår inte varför detta har börjat strula nu. Det verkar som att XML-filen behöver uppdateras. EPGid för SVT1 är svt1.svt.se och för SVT2 svt2.svt.se.

Redigerat av bengtner, 25 mars 2013 - 21:06.


#147

Postad 26 mars 2013 - 07:13

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Edit: Ropade hej lite för tidigt, jag lyckades mappa om men problemet är att jag saknar data för svt1 och svt2 också.... Alltså kvarstår problemet. Har samma problem med ytterligare ett antal kanaler som Kanal 5 (HD), Kanal 9 m.fl. Förstår inte varför detta har börjat strula nu. Det verkar som att XML-filen behöver uppdateras. EPGid för SVT1 är svt1.svt.se och för SVT2 svt2.svt.se.

Det bör fungera, jag har inte haft något avbrott.

Tänk på att det kan dröja flera timmar innan dvblink indexerat epg-datat och skickat det vidare till WMC som i sin tur ska indexera upp det.

Funkar det ändå inte så kan du kolla i loggfilen "C:\ProgramData\Tvzon\log.txt" för att se om något gått fel under hämtningen från tvtab.la.

#148

Postad 26 mars 2013 - 11:36

AndreasBj
  • AndreasBj
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Precis. En sådan här ommappning kan ta ett tag innan den syns i guiden. Ett sätt att snabba upp det är att gå till huvudmenyn i Windows Media Center och trycka på Extras, trycka på dvblink-ikonen och till sist trycka på "Synchronize channels".

Redigerat av AndreasBj, 26 mars 2013 - 11:37.


#149

Postad 27 mars 2013 - 12:09

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Jag blir inte klok på det här. Saknar fortfarande data för SVT1 o 2 och ytterligare antal kanaler. Log-filen är helt tom. Har prövat att installera en ny config-fil och kört om TVZon för säkerhets skull. Har också kontrollerat att Writetolog är satt till "True" i denna. Har också forcerat synkning av EPG-data i WMC. Fortfarande inga data och ingen log-fil.

#150

Postad 27 mars 2013 - 12:45

Unregisteredbba0afcb
  • Unregisteredbba0afcb
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på det här. Saknar fortfarande data för SVT1 o 2 och ytterligare antal kanaler. Log-filen är helt tom. Har prövat att installera en ny config-fil och kört om TVZon för säkerhets skull. Har också kontrollerat att Writetolog är satt till "True" i denna. Har också forcerat synkning av EPG-data i WMC. Fortfarande inga data och ingen log-fil.

Tjena bengtner,
Jag fixar så svt1hd.svt.se och svt2hd.svt.se har en indrekt kopia av svt1 och svt2's tablåer nu. Finns from imorgon morgon.

Alla:
Jag har även bytt server för tablåerna nu, så om ni hittar någon kanal som har fel data eller inte har någon data alls, så skrik till.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.