Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Larm till villa - montera själv

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juni 2013 - 09:18

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0
Söker efter tips och råd från er som har larm till villan då jag funderar själv på att skaffa något. Jag vill inte anlita ett företag och betala månadsabonnemang som oftast ligger på 250-300 kr i månaden.

Jag vill sätta upp själv ett larm men siren, inomhus och helst även utomhus.
Några dörr/fönster larm och kanske några brickor som man larmar av eller via 4-siffrig kod.

Tittar även på att köpa kanske en eller två kameror och har funderat på D-Link DCS -932L.

Tips och råd tas emot med glädje.

#2

Postad 03 juni 2013 - 18:34

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Jag har köpt och monterat själv. Blev ett Visonic PowerMax Complete som jag beställde från en firma i England (det är nästan halva priset på Visonics larmprodukter i England jämfört med i Sverige). Totalt betalade jag ca 7000 kr för larmet, 3 dörrkontakter, 3 rörelsedetektorer, 1 brandvarnare, manöverpanel, 2 fjärrkontroller samt en extra siren inomhus och en utomhus. Kostnad för motsvarande hos billigaste svenska firma blev runt 13000.

Hur som helst, jag är väldigt nöjd. Inte kopplat till någon larmcentral utan larmet ringer upp mig, min fru samt svärfar om något skulle hända. Utomhussirenen sätter dessutom fart på grannarna ;)

#3

Postad 04 juni 2013 - 19:48

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Låter som en bra deal och helt klart värt att titta lite närmare på.
Får du mail eller du blir uppringt bara?

#4

Postad 04 juni 2013 - 21:36

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Jag får SMS och blir uppringd, man kan ställa in lite själv hur rapporteringen ska ske på olika events. Mail tror jag inte att mitt kan skicka, iaf inte via GSM. Det finns dock kommunikationsmodul för bredband att köpa till också.

Det finns ju billigare larmpaket med, jag tittade en del på kinalarmen som säljs av bl.a. securitysweden, men bestämde mig till slut för att jag hellre betalar några tusen extra och får ett kvalitetslarm som håller länge.

Redigerat av A Haddock, 04 juni 2013 - 21:38.


#5

Postad 07 juni 2013 - 08:27

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Jag får SMS och blir uppringd, man kan ställa in lite själv hur rapporteringen ska ske på olika events. Mail tror jag inte att mitt kan skicka, iaf inte via GSM. Det finns dock kommunikationsmodul för bredband att köpa till också.

Det finns ju billigare larmpaket med, jag tittade en del på kinalarmen som säljs av bl.a. securitysweden, men bestämde mig till slut för att jag hellre betalar några tusen extra och får ett kvalitetslarm som håller länge.


Vad tror du om detta?

Gripen iSafe Stort kit GSM hemlarm 868mhz

#6

Postad 08 juni 2013 - 09:26

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Jag tittade med på de där Gripen-larmen från security sweden och var faktiskt väldigt nära att köpa. Man får ju väldigt mycket för pengarna. Googlade en del och erfarenheterna var väl lite blandade. En del tyckte det var rent skit (mest folk som verkade ha vana av att installera larm sedan tidigare) medan andra tyckte att de var helt ok. Vill minnas nåt om att de var väldigt kräsna med sim-kort och bara funkade med nån enstaka operatör, så kolla upp det innan du bestämmer dig.
Ett annat alternativ på billigt larmpaket är det som säljs på vikinglarm som du kan kolla upp. Jag misstänker att deras larm och gripenlarmen kvalitetsmässigt är likvärdiga.

För mig slutade det med att jag la på några tusenlappar och körde på ett beprövat märke istället.

#7

Postad 08 juni 2013 - 09:59

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0
Jag ser att de allra flesta rekommenderar Telia Refill till sina GSM larm. Som jag uppfattar så är ett ett kontantkort från Telia som man får sätta in, eller? det ska väl inte behöva vara ett abonnemang på det?

Hur har du det? Har du både rörelse sensorer och dörr/fönster sensorer eller vad har du?

Jag funderar att det skulle räcka med tre stycken rörelsesensorer och skippa helt dörr/fönster sensorer. Anledningen tänker jag är att rikta rörelse sensorerna mot ingången och när man är hemma så är de avaktiverade. Fördelen med dörr/fönster sensorer är då att man kan ha de igång under natten men jag känner att är man hemma så behöver man inte ha det igång.

Känner du till Home Alarms.se
Funderar på detta paket också.

Tittar på denna med. Blir sugen på att skaffa det.

#8

Postad 08 juni 2013 - 10:23

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0

Jag har köpt och monterat själv. Blev ett Visonic PowerMax Complete som jag beställde från en firma i England (det är nästan halva priset på Visonics larmprodukter i England jämfört med i Sverige). Totalt betalade jag ca 7000 kr för larmet, 3 dörrkontakter, 3 rörelsedetektorer, 1 brandvarnare, manöverpanel, 2 fjärrkontroller samt en extra siren inomhus och en utomhus. Kostnad för motsvarande hos billigaste svenska firma blev runt 13000.

Hur som helst, jag är väldigt nöjd. Inte kopplat till någon larmcentral utan larmet ringer upp mig, min fru samt svärfar om något skulle hända. Utomhussirenen sätter dessutom fart på grannarna ;)


Låter som något jag skulle kunna tänka mig. Var det krångligt att installera? Lång lev. tid?

#9

Postad 08 juni 2013 - 14:06

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Jag ser att de allra flesta rekommenderar Telia Refill till sina GSM larm. Som jag uppfattar så är ett ett kontantkort från Telia som man får sätta in, eller? det ska väl inte behöva vara ett abonnemang på det?

Hur har du det? Har du både rörelse sensorer och dörr/fönster sensorer eller vad har du?

Jag funderar att det skulle räcka med tre stycken rörelsesensorer och skippa helt dörr/fönster sensorer. Anledningen tänker jag är att rikta rörelse sensorerna mot ingången och när man är hemma så är de avaktiverade. Fördelen med dörr/fönster sensorer är då att man kan ha de igång under natten men jag känner att är man hemma så behöver man inte ha det igång.

Känner du till Home Alarms.se
Funderar på detta paket också.

Tittar på denna med. Blir sugen på att skaffa det.


Jag kör kontantkort från ett relativt nytt bolag som heter Mobil2 som använder Telias nät. Fördelen med dem är att det ingår 50 fria minuter/sms varje månad, vilket betyder att jag aldrig kommer att behöva sätta in några pengar på kortet (ett vanligt refill måste väl tankas minst en gång per år för att fortsätta vara aktivt även om man förbrukar väldigt lite?).

Jag har både rörelsesensorer och dörrsensorer (inga på fönstren). Så här i efterhand hade jag kanske kunnat ersätta mina dörrsensorer med en rörelsesensor lite strategiskt placerad. Fördelen med att ha på varje dörr är väl att man får omedelbar aktivering av larmet om en dörr bryts upp. Å andra sidan så dröjer det ju inte så många sekunder mer om man har en rörelsesensor som måste passeras förbi för att ta sig in i huset. Tänk på hur du sätter själva huvudenheten till larmet i förhållande till sensorer och liknande med. Det ska inte gå att bryta upp en dörr och köra en yxa genom larmet utan att nån sensor löst ut innan så det hinner larma.

Det där Home Alarms vet jag inte vad det är. Misstänker att det är liknande (om inte likadana) larm som hos security sweden och viking.

Låter som något jag skulle kunna tänka mig. Var det krångligt att installera? Lång lev. tid?


Nej inte krångligt alls skulle jag säga. Klarar du att läsa en manual på engelska, samt är normalt tekniskt begåvad så klarar du det. Jag kliade mig i huvudet lite första halvtimmen innan jag greppat menysystemet i larmet fullständigt, men sen gick det ganska smärtfritt.

Leveranstiden hade jag inget att anmärka på, jag fick det på lite drygt en vecka efter beställning.

#10

Postad 08 juni 2013 - 18:02

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0
@A Haddock

Lite så tänker jag också. Kanske 1 huvudenhet och 2-3 st rörelsesensorer räcker gott och väl. Tänker att man placerar rörelsesensorerna mittemot fönster/dörren i rummen. Det är några meter imellan så även om man skulle vara mycket snabb så kommer man att röra gardiner/persienner och då går larmet igång. 2-3 strategiska platser bör räcka gott och väl.

Jag är egentligen nyfiken på själva huvudenheten så jag vill gärna ha en med display. Känner att det är lättare för oss att se om det är på/av och så vidare. Funderar även att komplettera med en kamera som kan roteras i 300 grader och som har inbyggt rörelsesensor.

#11

Postad 09 juni 2013 - 15:30

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte om sensorerna till alla larm är lika, men de till mitt larm reagerar iaf på värme. Det innebär att det rekommenderas att inte rikta sensorn rakt mot ett fönster där solen kan lysa in och alstra värme, eller mot någon form av värmekälla som kamin eller element. Detta för att undvika falsklarm så klart. Själv har jag mina i "ytterhörnen" invändigt så de är riktade in mot rummet men bort från fönstren. Det går antagligen att krossa en ruta utan att dom reagerar, men så fort man kliver en meter in i rummet kommer de iaf att känna av det.

#12

Postad 09 juni 2013 - 15:57

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Låter som något jag skulle kunna tänka mig. Var det krångligt att installera? Lång lev. tid?


Förresten, en sak att tänka på om man beställer från England är att man inte får med några larmdekaler att sätta på huset.
Finns att köpa på Classe om man inte har så höga krav på att det ska se flådigt ut, annars kan man ju säkert tillverka egna eller beställa från nån annanstans med.

#13

Postad 09 juni 2013 - 16:11

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 938 inlägg
  • 0
Jablotron
http://www.gbtrading.se/

#14

Postad 09 juni 2013 - 20:29

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om sensorerna till alla larm är lika, men de till mitt larm reagerar iaf på värme. Det innebär att det rekommenderas att inte rikta sensorn rakt mot ett fönster där solen kan lysa in och alstra värme, eller mot någon form av värmekälla som kamin eller element. Detta för att undvika falsklarm så klart. Själv har jag mina i "ytterhörnen" invändigt så de är riktade in mot rummet men bort från fönstren. Det går antagligen att krossa en ruta utan att dom reagerar, men så fort man kliver en meter in i rummet kommer de iaf att känna av det.


Jag uppfattade som att man kunde ställa in känsligheten också. De rekommenderar att ställa in på cirka 25 kg ifall man har djur hemma som springer och annat och jag antar även för mindre förändringar i form av sol/skygga och annat.
Det låter som att 25 kg är helt ok och då bör dessa sensorer inte reagera alls egentligen.

#15

Postad 09 juni 2013 - 20:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
1. Köp absolut inte ett trådlöst larm som ligger på 433MHz bandet, busenkelt att störa ut.
2. Även de larm som ligger på 868MHz bandet går också att störa ut, dock lite krångligare.
3. Det går alldeles utmärkt att störa ut GSM-sändare.

Se till att ha både skalskydd (magnetkontakter och/eller glaskross) och volymskydd (IR och/eller luft-tryckskänslig). Du vill självfallet ha ett så tidigt utställt larm som möjligt!

#16

Postad 09 juni 2013 - 22:07

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

1. Köp absolut inte ett trådlöst larm som ligger på 433MHz bandet, busenkelt att störa ut.
2. Även de larm som ligger på 868MHz bandet går också att störa ut, dock lite krångligare.
3. Det går alldeles utmärkt att störa ut GSM-sändare.

Se till att ha både skalskydd (magnetkontakter och/eller glaskross) och volymskydd (IR och/eller luft-tryckskänslig). Du vill självfallet ha ett så tidigt utställt larm som möjligt!


Skicka gärna några länkar och tips på några som du rekommenderar. Jag är medveten om att allting går att störa och komma runt med jag antar att proffsen ger sig på mer säkra ställen än att gissa sig runt i ett villaområde. Primärt så tror jag skulle räcka med att larmet går och sirenen tjuter. Jag tror att många springer därifrån ganska omgående.

De flesta larm verkar gå på 868Mhz och det verkar ingå en eller flera rörelsesensorer och fönster/dörrsensorer.

#17

Postad 09 juni 2013 - 23:04

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Trådlösa larm används inte på företag, de är på tok för opålitliga. De trådlösa är riktade för och säljs till privatpersoner. Självfallet springer inte Pundar-Pär omkring med störsändare, men han är heller inte intresserad av en 20kg förstärkare och 30kg högtalare. Han är bara ute efter kontanter och smycken som är lätta att få med sig.

De som däremot är ute efter de tyngre sakerna i hemmet är däremot utrustade med det som behövs.

Skulle jag rekommendera något trådlöst skulle det isf vara en PC1616 med RFK5500 alternativt en Wizdom.

#18

Postad 10 juni 2013 - 14:55

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0
Jag tittar på denna och egentligen vill kombinera med ytterliggare en rörelsedetektor och en ip-kamera.
Det känns som att det skulle räcka gott och väl för min del.
Det jag vill egentligen är att skrämma bort genom att det låter och även kanske få det på bild.

Sen är kravet att det ska gå att styra via en app. Jag misstänker att man kommer att få några felaktiga larm i början när man ska lära hur allting fungerar.

Jag hade dock ingen aning om att rörelsedetektorn reagerar på värme så det tipset uppskattar jag.

Kan inte någon av er ta ett kort och lägga upp på en rörelsedetektor för att se vart ni har placerat den i huset där ni bor?

Avkänningsområdet verkar ligga på 110° vilket gör att i ett hörn borde kam kunna sätta den, men då är det frågan om den går eftersom hörnen är 90° vilket innebär att den kanske fångar en del av fönster ändå, oavsett vart du sätter den.

#19

Postad 17 juni 2013 - 19:47

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Sorry har varit på semester i "radioskugga" en vecka och sticker iväg igen på onsdag. Ska se om jag hinner dra ihop en skiss innan, annars får du ge dig till tåls ytterligare nån vecka.

#20

Postad 17 juni 2013 - 19:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Visonic Power G växlar mellan olika frekvenser, och ska vara svårare att störa ut.

Vet inte om det stämmer men mitt har fungerat bra hittills iaf. Köpte det för ca ett år sedan.

#21

Postad 17 juni 2013 - 21:22

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Sorry har varit på semester i "radioskugga" en vecka och sticker iväg igen på onsdag. Ska se om jag hinner dra ihop en skiss innan, annars får du ge dig till tåls ytterligare nån vecka.


Ingen fara alls. Tack i förväg.
Känner att jag behöver verkligen hjälp med placering av rörelsesensorer och alla tips och råd är välkomna.

#22

Postad 01 juli 2013 - 21:25

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0
Köpte ett larm och allting är inställt som det ska, enligt manualen och så.
Det jag finner lite märkligt är att rörelsesensorerna som inte reagerar alls.
Det går att gå runt i huset, hoppa, skrika, vinka och vifta men larmet går inte.

Några tips från er som har larm.

Placeringen av mina är på följande ställe.

Bifogad fil  1.jpg   1,08MB   15 Antal nerladdningar

Bifogad fil  bild(2).JPG   2,27MB   11 Antal nerladdningar

I båda fallen är de riktade så att det täcker mitten av rummet / köket, enligt de beskrivningar som finns i manualen.

Redigerat av Unregistereda360a43b, 01 juli 2013 - 21:28.


#23

Postad 01 juli 2013 - 22:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Har de blivit frånkopplade?

Om du byglar om dem och aktiverar dioden, reagerar de när du går förbi?

Är den öht programmerad till en sektion och aktiverad?

Edit: Är spegeln maskad?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 01 juli 2013 - 22:01.


#24

Postad 02 juli 2013 - 07:36

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Har de blivit frånkopplade?

Om du byglar om dem och aktiverar dioden, reagerar de när du går förbi?

Är den öht programmerad till en sektion och aktiverad?

Edit: Är spegeln maskad?


- De är inte frånkopplade.

- Förstår inte hur du menar? byglar om dem och aktiverar dioden

- De är registrerade till en Zone (Zone1)

- Spegeln är inte maskad

Testade dessa innan jag satte upp och även då reagerade de efter ganska stora ansträngningar.
Nu när jag har satt upp de så reagerar de inte alls. Inga fel skickas till huvudenheten, som egentligen ska meddela mig både via sms och det ska stå i displayen att något är fel.

Redigerat av Unregistereda360a43b, 02 juli 2013 - 07:37.


#25

Postad 02 juli 2013 - 08:50

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Vad köpte du för märke?

Fick byta en av mina deckare som bettedde sig likadant på en gång nämligen.. funkar bra efter att jag fick en ny dock.

#26

Postad 02 juli 2013 - 18:47

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Vad köpte du för märke?

Fick byta en av mina deckare som bettedde sig likadant på en gång nämligen.. funkar bra efter att jag fick en ny dock.


Köpte hos homealarm.se och modellen heter HomeSecure Pro 868 MH.
Hade kontakt med deras kundtjänst och fick veta att det är 5 min fördröjning så därför troligt är det problem.

Sensorn läser av rummet var 5 min och när man drar igång larmet så tar det några minuter till nästa gång den läser av att den är på och ska larma ifall nåt händer. Man kan tydligt ställa in så att den läser oftare men då drar det extra mycket batteri.

Testade nu och det fungerade hur bra som helst. Ska testa även den andra snart.

#27

Postad 23 november 2013 - 10:58

Iggy333
  • Iggy333
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Jag har en Visonic Power max från en tidigare installarion och ett par rörelsedetektorer.
Vad krävs för att den skall kunna larma till min mobil?

#28

Postad 23 november 2013 - 11:10

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Vad krävs för att den skall kunna larma till min mobil?

en larmsändare där du programmerar in ditt mobilnummer som mottagare. Finns ett antal olika som fungerar bra.

#29

Postad 04 december 2013 - 13:38

Iggy333
  • Iggy333
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Finns det någon som funkar över wifi?

#30

Postad 04 december 2013 - 15:26

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Tänk på att det kan vara trevligt att kunna få larmet om tjuvarna klipper strömmen eller om det blir strömavbrott med. Då funkar inte wifi så bra... i såna fall bör man ju kunna komplettera med gsm eller fast tele.

#31

Postad 09 december 2013 - 21:52

emokid
  • emokid
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Kan man döda larmet med mikrovågor? Hur skyddar man sig mot det isf?

#32

Postad 10 december 2013 - 00:20

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Min lathet och plug ´n play tänk fick mig att idag beställa Verisures fetaste paket(+lite till) dyrt japp! men på torsdag kommer dom o installerar det! blir nog bra!

#33

Postad 10 december 2013 - 05:22

Landin81
  • Landin81
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag jobbar på securitas och kan ge lite rabatt till vänner, så hör av er om ni behöver villalarm.
Kan fixa så ni får ett system för 77 kr, då äger ni larmanläggningen sen. Ni får skicka PM om ni är intresserade så får ni en kampanjkod som ni fyller i vid köpet så får ni det till kompispris.
Flera kompisar har köpt det och är väldigt nöjda. Några av dem har husdjur och detta larm funkar klockrent då rörelsedäckaren går att ställa in så att den inte reagerar på mindre "massor", tex katt mm så att de kan röra sig fritt i huset/lägenheten medan larmet är tillkopplat.

Vet inte hur detta kommer att ses som en "annons", vilket jag inte vill påstå att jag försöker få det att se ut som, lägger bara upp det för att kunna hjälpa medlemmar att få billiga och bra grejer i en tråd som faktiskt handlar om att försöka hitta ett bra och billigt hemlarm =)

Postad bild

Villalarm med kamera


Montera själv Sverige enklaste hemlarm och slipp alla onödiga installationskostnader! Du ansluter larmet till din bredbandsrouter och slutför installationen genom att följa några enkla steg på vår hemsida. Villalarmet ansluts till Securitas larmcentral och hjälper dig skydda ditt hem mot både brand och inbrott.

Fast månadskostnad – 259 kr/mån


Du äger larmet från första dagen och avtalet med Securitas är bindande i 24 månader.

Kommunicerar via din bredbandsrouter


Säker och krypterad anslutning till Securitas larmcentral. Ingen telefoni i hemmet krävs. GSM-backup i larmets Smart Grid (centralapparat) aktiveras vid strömavbrott eller vid problem med er internetuppkoppling.

Kameradetektor för snabbare åtgärd


Med hjälp av kameran i rörelsedetektorn kan våra operatörer direkt verifiera ett larm från ditt hem och snabbare sätta in rätt åtgärd. Larmet skickar även bild till larmcentralen vid ett larm från rökdetektorn.

Fria utryckningar


I månadskostnaden ingår fria utryckningar när din bostad befinner sig inom 50 kilometer från ett av Securitas lokalkontor. Klicka här för att se om fria utryckningar erbjuds på din ort.

Skiljer på Fido och tjuven


Securitas Hemlarm är husdjursimmunt, vilket innebär att hundar och katter som väger upp till 20 kg kan röra sig fritt i hemmet utan att utlösa larmet. Detta gäller självklart även kaniner, illrar, leguaner och andra kompisar du har hemma.

I larmpaketet ingår

Centralenhet med inbyggd siren
Rörelsedetektor med kamera (IR-kamera)
Rökdetektor ansluten till larmcentralen
Magnetkontakt för att larma dörr eller fönster
Manöverpanel för att slå av och på larmet
Securitas larmdekaler att fästa på dörrar och fönster

Redigerat av Landin81, 10 december 2013 - 05:25.


#34

Postad 10 december 2013 - 05:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
För oss stackare som bor i bostadsrätt då?

#35

Postad 10 december 2013 - 06:23

Landin81
  • Landin81
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

För oss stackare som bor i bostadsrätt då?


Funkar ju till alla bostäder, lägenhet, villa, koja eller slott =)

#36

Postad 23 december 2013 - 23:59

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Har nu haft larmet i 2 veckor! första natten ingen är hemma, ingen bil hemma osv. larmbolaget ringde nyss o sa att det reggats inbrott i garaget! men ingen syns på bilderna! så i väntan på att väktaren ska checka av. Hur ofta får man falsklarm? (spindel vid sensorn?) (hoppas nu på falsklarm, då det är logistiskt svårt att åka hem)

#37

Postad 24 december 2013 - 00:37

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Har nu haft larmet i 2 veckor! första natten ingen är hemma, ingen bil hemma osv. larmbolaget ringde nyss o sa att det reggats inbrott i garaget! men ingen syns på bilderna! så i väntan på att väktaren ska checka av. Hur ofta får man falsklarm? (spindel vid sensorn?) (hoppas nu på falsklarm, då det är logistiskt svårt att åka hem)


De va grönt o skönt sa bolaget:) puuuhh!

#38

Postad 24 december 2013 - 00:51

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Jag hade tidigare trygga hems larm, men när det kändes lite out of date, så visade det sig att man inte ägde larmet och fick börja om på ny kula då man inte heller kunde uppdatera skiten. Så jag skickade tillbaka det.

Har nu Verisure sedan några månader och det är bäst på alla sätt inklusive servicen från Verisure
Det är visst Securitas Direkt som bytat namn

Här är en länk till mitt larm http://www.verisure....-home-plus.html

#39

Postad 24 december 2013 - 00:57

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Jag hade tidigare trygga hems larm, men när det kändes lite out of date, så visade det sig att man inte ägde larmet och fick börja om på ny kula då man inte heller kunde uppdatera skiten. Så jag skickade tillbaka det.

Har nu Verisure sedan några månader och det är bäst på alla sätt inklusive servicen från Verisure
Det är visst Securitas Direkt som bytat namn

Här är en länk till mitt larm http://www.verisure....-home-plus.html


Det jag rapporterade ovan var Verisure, Kändes helt ok och professionellt idag! har också plus paket plus lite till och beställde nyss lite till och ska ha en kamera o en rök till! haha:)

#40

Postad 24 december 2013 - 00:59

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 1
Då är vi två som är helnöjda :)

#41

Postad 29 december 2013 - 21:29

Tolf
  • Tolf
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Andra verkar inte helt nöjda dock ;)

http://www.testfakta...rticle61493.ece

http://www.dn.se/nyh...larm-vardelosa/

http://www.byggahus....lket-skamt.html

http://gd.se/konsume...-vara-brandrisk

Citat:
Jag har själv Securitas Direct och kan dessvärre INTE rekommendera dessa. Det här med fria utryckningar osv låter ju fint. Problemet är bara:

1. Securitas ringer dig och alla andra du har på din "om-det-larmar-ring-dessa-lista" innan de ens tänker på att köra och kolla larmet. Här går det många dyrbara minuter. Och får de tag i dig så frågar dem dig om du inte har någon annan som kanske bor nära att kolla upp larmet. Svarar du nej, så frågar de ändå alltid: -Ska vi skicka en bil? -What? När larmet går ska en person sitta på standby i bilen tycker jag, och vänta på besked om de ska åka eller inte. Klart man skickar en bil.. Nej, men inte Securitas. De vill absolut inte åka.

2. Råkar du dra av larmet för många gånger utav misstag eller om du har husdjur (trots att larmet påstås vara ok för husdjur under 18kg om man placerar detektorn på plant underlag), så hamnar du i en undersökningsslinga under 2 veckor. Dvs under 2 veckors tid så kommer securitas inte att åka på, eller ens att bry sig om dina larm. Du måste själv felsöka varför larmet går hela tiden och ansvara för att det funkar. Givetvis måste du fortsätta betala trots uppehållet.

3. Resultatet blir att jag hellre åker själv på larmet, om jag kan för att slippa krångel med securitas. Är inte meningen med en sån här tjänst och ett larm att man ska kunna känna sig ngt tryggare om någon tar sig in när man inte är hemma? Tydligen inte...

4. Om Securitas ringer för att larmet har gått utav misstag, och din fru inte har stenkoll på sin kod utan måste bläddra i papper för att kolla upp detta, så får hon en avhyvling om vilken idiot hon är.. Snyggt jobbat! Vill man ha råd, tips och hjälp så svarar 8 gånger utav 10 en rikigt ovänlig och otrevlig person i andra änden. Oj, vad skoj att prata med sådana personer. NOT!

Hade jag fått ångra mig hade jag gjort det utan att blinka. 329kr/mån för tjänsten och så är det knappt de vill åka ut om larmet väl går.. Sanslöst dåligt! Trygga hem kan knappast vara sämre iaf. Själv kommer jag avvakta tills de här två åren (bindningstiden) gått ut. Då kommer jag skicka bara att skicka larmet till mobilen.

Hade jag skaffat larm idag hade jag dessutom skaffat ett med inbyggd gsm-modul.. vilket denna inte har. Så har man ip-telefoni kan man glömma dessa larm som erbjuds "gratis". Mitt tips är alltså. Köp larmet själv. Blir dyrare inköp (3-4000kr) men du slipper allt mickel som dessa företag "erbjuder".

Mitt sista tips blir alltså. Läs allt som står med STOR hink salt, och köp dig ett larm utan att blanda in dessa företag


#42

Postad 29 december 2013 - 22:00

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
Min erfarenhet av Securitas Direkt är inte illa. Jag har haft larmet sedan 1991 och varit mycket nöjd. Det enda samtal de har ringt har varit till bostaden och vid ej svar gjort en utryckning. Nu har jag inte drabbats av så många utryckningar, utan enbart fyra stycken under denna tid och det senaste för 4-5 år sedan, så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar generellt sett och i övriga Sverige.

#43

Postad 29 december 2013 - 22:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Tänk på att en väktare som åker ut inte har befogenheter att ingripa om drägget är kvar i lägenheten. De har inte betalt för att riskera sina liv (gäller nog oavsett vilka som rycker). Vad de däremot gör är att se till att få fönster/dörrar igensatta så att inget annat tar skada av väder och vind. I vissa avtal ingår även att de tillkallar glasmästare.

För egen del är det framför allt två saker som går bort:
1. Utryckning. Enklare att skicka sms/mail till närstående/bra polare.
2. Dyra detektorer med inbyggd kamera. Det är EXTREMT sällan som dräggen tar sig in i larmade bostäder. Har sett inspelning från två kameror och bilderna har varit riktigt dåliga i de fallen. Absolut inte värt den merkostnad dessa detektorer innebär.

#44

Postad 30 december 2013 - 08:21

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
De senaste tre posterna sammanfattar rätt bra varför jag valde att köpa och installera ett larm själv utan koppling till larmcentral.
Jag har rätt många släkt och bekanta på samma ort som jag kan larma och dom tar inget betalt och har samma befogenheter som en väktare ;)

Enda fördelen jag kan se med larmcentral är om brandlarmet går och det råkar brinna mitt framför kameran så att det syns för dem och de kan då larma ut brandkåren direkt. Men det skulle jag å andra sidan kunna göra själv med om jag hade kamera installerad. Att skaffa ett antal kameror till mitt larm kostar väl ungefär som ett års abonnemang hos ett larmföretag ;)

#45

Postad 08 januari 2014 - 00:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Om någon är på jakt efter ett jävligt bra hemlarm (trådburet) så har jag precis lagt upp en annons på ett komplett PC1616 med:
1st klartextdisplay
2st PIR-detektorer
6st magnetkontakter
4st glaskross, inklusive limsats och analysator/återställare
2st vibrationsdetektorer
2st siréner för inomhusbruk

samt även ett par trådlösa enheter, som dock kräver en RFK5500 för att kunna anslutas:
1st optisk rökdetektor
1st magnetkontakt
1st fjärrkontroll

#46

Postad 05 november 2014 - 14:09

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 1
Har nu haft mitt larm nästan ett år!funkar finfint:)

Har ett erbjudande till er:

En polares företag skaffade Verisure larm och han beställde massor med "larmbrickor" heter visst StarKey och fick ett 30tal över som han sålde till mig, jag hade bara användning för ett par st så jag undrar om någon är intresserad?

En hundring stycket är väl ett shysst pris!

Alla StarKeys är splitt nya och inplastade! dessa i olika färger : https://mypages.veri...#product/131332

Ifall ni inte har tillgång till webshoppen så gjorde jag en print:

Så, nån som vill ha?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  44.jpg   120,42K   5 Antal nerladdningar


#47

Postad 18 september 2016 - 12:24

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Sprang på ett paket med massa grejjer, 2kameror, 2 rök massa magnetkontakter, siren mm. begagnat (Verisure prylar) för en spottstyver.

Man kan ju inte ha för mycket, men någon här som eftermonterat lite sånt? är dom tjuriga på Verisure när man ringer o vill ha dessa nya integrerat i resten av larmet?



#48

Postad 22 september 2016 - 08:10

FederalMano
  • FederalMano
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0

Om man monterar upp larm själv får man då reducering på villaförsäkringen eller måste man gå genom vissa utvalda företag då?



#49

Postad 22 september 2016 - 08:19

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Om man monterar upp larm själv får man då reducering på villaförsäkringen eller måste man gå genom vissa utvalda företag då?

För att få rabatt på villaförsäkringen måste man vara ansluten till godkänd larmcentral... Räcker alltså inte att bara montera upp ett larm utan larmåtgärd.

Jag har Securitas Hemlarm som man monterar själv, men jag får rabatt på villaförsäkringen eftersom att det är godkänt av Folksam.



#50

Postad 22 september 2016 - 09:32

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Man kan kolla med sitt försäkringsbolag vilken rabatt man faktiskt får också pga larm, en del bolag ger några kronor bara då man redan är samlingskund, nyckelkund och allt va det heter.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.