Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

nya frontar, rf82 eller rs8

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RS8 (Golvhögtalare) 1 9,32 (65) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 (Golvhögtalare) 1 9,25 (51) Inga priser
36 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2388 inlägg) 10 mån sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 4 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Gästbok för Anton9101 (1 inlägg) 6 år sedan
Rf82 eller rp160 (8 inlägg) 7 år sedan
Tips! Klipsch på Black Friday hos Elgiganten (20 inlägg) 8 år sedan
Hjälp ang högtalare (17 inlägg) 9 år sedan
dynavoice m-85 gen 1 vs Klipsch rf-82 mk1 (32 inlägg) 9 år sedan
Ersätta Harman Kardon HK3390 med AVR460? (0 inlägg) 11 år sedan
Klipsch RF82 eller RF63? (19 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 12 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 13 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till Klipsch RF-82 (58 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg) 14 år sedan
Provlyssnat! (120 inlägg) 15 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 15 år sedan
Söker ny högtalarkabel till mina Klipsch F3´or (19 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare (67 inlägg) 15 år sedan
Ingen bas (26 inlägg) 15 år sedan
Ny Hk970 med nya Klipsch RF-82 o basen är borta. (19 inlägg) 15 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 15 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 16 år sedan
Golvare till Rotel RB-980BX & RC-980BX. (5 inlägg) 16 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 16 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 16 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 16 år sedan
Klipsch RF82 (50 inlägg) 16 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 16 år sedan
Räcker min förstärkare? (43 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio 82 VS Monitor Audio RS8 (10 inlägg) 17 år sedan
Dynaudio 72se eller Monitor Audio Silver RS8? (61 inlägg) 17 år sedan
Monitor Audio till NAD? (11 inlägg) 17 år sedan
Klipsch Reference IV 2006 (0 inlägg) 18 år sedan

#51

Postad 16 oktober 2006 - 17:59

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
haha ok det ger ju inte helt snedvriden bild på vilken högtalare man än testar.. =)

#52

Postad 16 oktober 2006 - 18:55

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

[*edit* hade kanske valt RS8 om rums läge m.m var annorlunda. Men det är något speciellt med klipschen B)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju lite skillnad i känslighet mellan burkarna ifråga. Något som man kanske bör tänka på när man står och switchar mellan dom...

#53

Postad 16 oktober 2006 - 19:05

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

[*edit* hade kanske valt RS8 om rums läge m.m var annorlunda. Men det är något speciellt med klipschen B)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju lite skillnad i känslighet mellan burkarna ifråga. Något som man kanske bör tänka på när man står och switchar mellan dom...

<{POST_SNAPBACK}>



Lyssnade på 2 helt olika ställen. Volymen var jävligt låg på klipschen och normal lyssnings volym på RS8 så vet inte riktigt vad du pratar om. Dessutom var det ett rätt stort rum på ågrens och ett ganska litet på ljudkällarn

Var helt olika elektronik kopplade till dem me

Redigerat av Unregisterede74beff4, 16 oktober 2006 - 19:08.


#54

Postad 16 oktober 2006 - 19:15

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Lyssnade på 2 helt olika ställen. Volymen var jävligt låg på klipschen och normal lyssnings volym på RS8 så vet inte riktigt vad du pratar om. Dessutom var det ett rätt stort rum på ågrens och ett ganska litet på ljudkällarn

Var helt olika elektronik kopplade till dem me

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag menade var att om man nu står i en butik med högtalarswitch och switchar mellan olika högtalare så brukar oftast den mer lättdrivna hötalaren låta bäst vid lyssningstillfället om man inte justerar för skillnaden i känslighet. Men du hade ju inte lyssnat på samma ställe och med samma elektronik så då är inte mitt påhopp giltigt. B)

#55

Postad 16 oktober 2006 - 19:19

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Lyssnade på 2 helt olika ställen. Volymen var jävligt låg på klipschen och normal lyssnings volym på RS8 så vet inte riktigt vad du pratar om. Dessutom var det ett rätt stort rum på ågrens och ett ganska litet på ljudkällarn

Var helt olika elektronik kopplade till dem me

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag menade var att om man nu står i en butik med högtalarswitch och switchar mellan olika högtalare så brukar oftast den mer lättdrivna hötalaren låta bäst vid lyssningstillfället om man inte justerar för skillnaden i känslighet. Men du hade ju inte lyssnat på samma ställe och med samma elektronik så då är inte mitt påhopp giltigt. ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Hehe ne låter ju alltid bättre när man vrider på lite mer. Men jag spelade säkert 3 ggr så högt på RS8orna som på klipschen. Var faktiskt rätt låg volym. Men ändå leverade dem ionspelade (bara gått 8 timmar) ett riktigt rent ljud men ###### närvaro. Direkt när jag hörde dom tänkte jag wow B)


Men jag lyssnade säkert en timma på RS8 eller kanske mer. Medan bara 20minuter på klipschen har funderat nu efteråt om jag gjorde rätt val. När jag var där tyckte jag klipschen var klart bättre men minnet har börjat blekna av klipschen. Börjar glömma mer och mer hur de lät medan RS8 kommer jag ihåg precis. hehe men tror det beror på att jag spelade de mycket längre och seriösare. Satt och småprata en hel del samtidigt som jag lyssnade på klipschen.

Redigerat av Unregisterede74beff4, 16 oktober 2006 - 19:21.


#56

Postad 16 oktober 2006 - 19:35

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Ifrågasätter inte alls ditt val av högtalare RF82:an är en riktigt bra och välljudande högtalare.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 16 oktober 2006 - 19:36.


#57

Postad 16 oktober 2006 - 20:34

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Celander Grattis till ditt köp ytterligare en nöjd klipsch ägare ;o)

De Palma om du gillar ljudet i Klipsch men inte utsendet så rekomenderar jag att du provlyssnar på Kef . Kef har betydligt fler moddeler & utsenden att välja på . Ljudet i Kef högt är väldigt lik Klipsch i karaktären .

<{POST_SNAPBACK}>


Fick detta svar i en annan tråd:
Kefs iq serie är mer menad för akustisk och klassisk musik.

Och frågeställningen var just Kef/Klipsch...

Kef är för den som gillar klassiskt och Klipsch för den som gilalr hårdrock blev svaret där.
Men så kanske inte är fallet? För om KEF och Klipsch verkligen låter lika så har man ju i princip hittat en vinnare då KEF IQ9 är grymmt snygga!

#58

Postad 16 oktober 2006 - 21:53

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Har inte hört de KEF men har svårt att tro att ljudet ska vara likt då de är helt olika saker i dem + att klipsch har horndiskant osv.

Är la lite som att jämnföra infinity beta 50 med canton le 190. bara för att de påminner lite om varandra och ligger i samma prisklass behöver de inte låta likt. Men jag vet inte helt säkert men ser ju som sagt helt olika saker i dom + utformingen

#59

Postad 16 oktober 2006 - 22:34

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
De som tycker att klipsch och Kef's IQ-serie spelar på ungefär samma sätt får stå för dem. Jag ställer mig däremot inte till den skaran.

Mitt generella intryck är det som du, DePalma, fick i den förra tråden.

Mina åsikter:
Klipsch RF-82/RF-35
Klipsch RF-82 och RF-35 är högtalare som spelar väldigt mycket i ansiktet på dig. Du får väldigt mycket detaljer som sticker ut. Kan hända att det t.o.m för vissa kan bli för mycket av den varan. Frågan är ochså - om skivproducenten velat mena att det skall låta så här? Jag vet inte, det spelar ingen roll, även om det inte är helt korrekt HI-FI(dvs, hög trogenhet). RF-82 är en väldigt rolig högtalare! Att Diskantdetaljerna förstäks som de gör förmodligen ett resultat av horndiskanten. Till detta lägger klipsch ut ett stadigt basfundament. Helheten blev rel. stor soundstage om de placeras i rätt rum, man blir väldigt omsluten av bandet som spelar(snarare än att sitta och titta på) - man plockar gärna fram en luftgitarr och lirar med de ruggigaste riffen. Basfundamentet upplevs oxå mycket dynamiskt - det mesta stog ut från en svart bakgrund.
RF-82 är en mycket bra och godtrogen efterträdare - man har arbetat på brister man hörde i en A/Bjämförelse av de båda.. dvs. inte bara en dekaltrimning.
Drivning när jag lyssnade på högtalarna: Rotel RA-02
Personligen så vet jag inte om detta är en högtalare som faller mig i smaken, även om jag tyckte den var kul, dvs, har full förståelse för de som gillar den!

Kef IQ7: (har inte lyssnat på IQ9)
Dessa lägger inte ut samma fundament i de lägre frekvenserna som RF-82/35, Detta beror förmodligen på den ganska påtagligt mindre lådan det är frågan om. Modellen spelar relativt klipsch tillbakadraget (säger iofs inte så mycket - de flesta spelar tillbakadraget relativt Klipsch). Jag trivdes dock ganska bra i min lyssningsfotölj. Men något stampa takten blev det inte riktigt - mer åt, lyssna och begrunda. Musik som gick hem bäst var lättare akustisk musik, även om transienter kunde låta aningen instängt i vissa fall så dög det att lyssna på. Men om vi säger DankJones eller Metallica-liknande musik var inte lika roligt tyvärr. Ett brett frekvensband med höga toner lät ganska platt, på något vis, och instängdheten gjorde sig mer påtaglig. Jag saknade något i IQ7:an, men kan inte riktigt sätta fingret på det.
Drivning när jag lyssnade, Harman Kardon DPR-2005 i stereoläge.
Skall vid tillfälle lyssna mer på Kef's IQ-serie för att skaffa mig en bättre mer korrekt uppfattning - för min egen skull.

//Loofy

#60

Postad 16 oktober 2006 - 22:45

adamsson
  • adamsson
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Klipsch högtalarna anses väll inte som speciellt neutrala men med bra dynamik och livekänsla.

De som jag har hört uttala sig om Kef IQ hävdar nästan precis tvärt om, kring dem. Alltså relativt dålig dynamik och bas men och rent ofärgad ljud. Och relativt kräsen på kringutrustning, märker väl när man kopplar in annat.

Har inte hört rs 8:orna, men 6:orna spelar ju med hyffsad dynamik, vart fall bättre än Kef Iq. Och större ljud, men lite färgat. Kanske mellanting mellan Iq och klipsch...

Redigerat av adamsson, 16 oktober 2006 - 22:48.


#61

Postad 16 oktober 2006 - 22:56

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Håller med dig med dig adamsson ang. bristen på dynamik i Kef-arna. Jag har och misstänkte ochså vid lyssningstillfället att hk-recievern inte gör kefarna rättvisa.
Jag skulle tippa på att tex Marantz skulle spela bra ihop med kef. Men det skulle nog vara en intressant kombination att lyssna närmare på tror jag.

//Loofy

#62

Postad 16 oktober 2006 - 23:08

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Ska åka ut minst 1gång i månad och lyssna på olika högtalare hehe B). Funderar på att åka till fyndbörsen och lyssna lite subbs. För jag tror omöjligt att xtz 99 w12 kan matcha yamaha yst-sw1500 men jag har ju inte hört någon av dem. Så det ska bli kul. Bara de inte endast har demo på xtz ;). Det ligger ju också rätt nära Borås.


Vad du skrev som gällde RS8orna så är ljudet lite färgat, De låter mycket bra men ljudbilden är ändå lite grötig. När man lyssnade på pcm frontarna direkt efteråt hör man verkligen det. Pcm högtalarna spelar mycket mer som folks röster verkligen låter. Men tyckte ändå på något sätt att RS8orna var mer behagliga att lyssna på. PCM tyckte jag var mycket "hårdare" medan RS8 lätt mjukt :angry:

#63

Postad 17 oktober 2006 - 08:31

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Celander, det är inte så att du menar PMC? B)

//Loofy

#64

Postad 17 oktober 2006 - 08:56

thesmurf
  • thesmurf
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag har nyligen gått i tankarna (nyligen = 3 månader) att jag skulle uppgradera min hemmabio. Min bio är väl dämpad med väl utmätt sweetspot och ca 20kvm och 2400mm i takhäjd. När jag lyssnade på olika högtalare (man hinner med MÅNGA på 3 mån) i olika lyssningsrum i butiker så var det mycket mindre rum oftast och jag hade hemma 7 olika frontar för att lyssna bla dalior och m3orna och rf82or, alla lät givetvis olika men med rf 82orna så lät allt ALLT mycket mer och distinkt i mitt rumm och därför valde jag dom, jag blev faktiskt djupt besviken på m3orna som jag nästan helt bestämt mig för i demorummet men som sagt när rf 82orna fick lite mer m3 så blev poff poff BOOM BOOM och mellanregistret fick en enligt mitt tycke jämn o fin gång. Det som verkligen kom till sin rätta var hornen, dom fick helt plötsligt ljudbilden att verka hur stor som helst. Bredden blev enorm, men kanske ska tillägga att jag endast kör bio med detta system om jag ville haft hifiljud kommer nog inte klipschen till sin rätta. Hifiljud skulle jag nog välja m3orna iom den otroligt jämna återgivningen men dock något "klena" (obs obs med min Denon 2807 biostärkare i direct mode) ljud som inte passar till bio. Ska kanske tillägga att rummet ifråga har känts lite tungdrivet efter sista tilägget på dämpningen, kanske lite overkill för min lila denon helt enkelt men ni får ta det utifrån mina förutsättningar.

#65

Postad 17 oktober 2006 - 10:45

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Celander, det är inte så att du menar PMC?  :D

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>



Kan det ju vart iofs. Men är nästan säker på att det stod pcm, vet att det är en "ljudfunktion" men det som var grejen. De skulle tydligen ha släppt denna högtalare enligt ågens hifi. Den låg runt 16k ialf. Han var lite rolig "Tycker du inte det låter bra? De låter otroligt mycket bättre än RS8 denna högtalare låter ju som en för 25-30 000kr. Köp denna istället" Så märkvärdig var den aboslut inte. Rösterna lät väldigt naturligt och det var liksom riktig skärpa i dom man hörde precis "kanterna" mellan musiken och rösterna. De var inte det minsta grötiga med andra ord.

=)

#66

Postad 17 oktober 2006 - 10:48

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Jag har nyligen gått i tankarna (nyligen = 3 månader) att jag skulle uppgradera min hemmabio. Min bio är väl dämpad med väl utmätt sweetspot och ca 20kvm och 2400mm i takhäjd. När jag lyssnade på olika högtalare (man hinner med MÅNGA på 3 mån) i olika lyssningsrum i butiker så var det mycket mindre rum oftast och jag hade hemma 7 olika frontar för att lyssna bla dalior och m3orna och rf82or, alla lät givetvis olika men med rf 82orna så lät allt ALLT mycket mer och distinkt i mitt rumm och därför valde jag dom, jag blev faktiskt djupt besviken på m3orna som jag nästan helt bestämt mig för i demorummet men som sagt när rf 82orna fick lite mer m3 så blev poff poff BOOM BOOM och mellanregistret fick en enligt mitt tycke jämn o fin gång. Det som verkligen kom till sin rätta var hornen, dom fick helt plötsligt ljudbilden att verka hur stor som helst. Bredden blev enorm, men kanske ska tillägga att jag endast kör bio med detta system om jag ville haft hifiljud kommer nog inte klipschen till sin rätta. Hifiljud skulle jag nog välja m3orna iom den otroligt jämna återgivningen men dock något "klena" (obs obs med min Denon 2807 biostärkare i direct mode) ljud som inte passar till bio. Ska kanske tillägga att rummet ifråga har känts lite tungdrivet efter sista tilägget på dämpningen, kanske lite overkill för min lila denon helt enkelt men ni får ta det utifrån mina förutsättningar.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok. men ska du köra musik på dom måste du ha ett vettigt slutsteg eller liknande funkar inte med en reciever. Gör sån enorm skillnad med ett slutsteg och ett bättre försteg. Kör soundblaster x-fi platinum som försteg till nad c272. Hade jag lyssnat på det i ett blindtest hade jag trott att någon bytt ut högtalarna till något i 5-6 000kr klassen åtminstone. Lät otroligt mycket bättre och helt annorlunda.

#67

Postad 17 oktober 2006 - 12:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Men är nästan säker på att det stod pcm.

<{POST_SNAPBACK}>

Fortfarande lika säker?

//Loofy

#68

Postad 17 oktober 2006 - 14:31

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Hehe jag skrev nästan säker. Det var de små frontarna jag lyssnade på. GB1an

Tog bort onödigt citat...
//Loofy

Redigerat av Unregisterede74beff4, 17 oktober 2006 - 14:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.