Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stöd HDDVD-formatet

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 januari 2008 - 20:10

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Warners beslut om att lägga ner sin hddvd-satsning grundade sej tydligen på ett uttalande om att "folk" i allmänhet "tydligen" redan hade tagit ställning för bluray-formatet.

Än så länge så är det ca 27000 människor som inte alls tycker att de har tagit ställning och vill att warner ska ompröva sitt beslut att enbart supporta Bluray.

Jag är en av dom som trots allt hellre ser HDDVD som det vinnande formatet, främst p.g.a. formatets bättre ekonomi, men också mycket p.g.a. bluray ger branschen betydligt bättre möjligheter att begränsa konsumenternas frihet i användandet av de filmer man köper...

Jag gillar helt enkelt inte det överförmynderi som finns inbyggt i bluray.

Ni som tycker att det finns skäl att stödja HD-DVD kan göra som drygt 27000 andra människor redan har gjort.

Skriv på petitionen som ska vidarebefodras till Warner. Det är inte säkert att det går att få dom att ändra sej, men om möjligheten att påverka finns, så tycker jag att det vore smart att utnyttja möjligheten.

Här kommer länken:
Save HDDVD

#2

Postad 25 januari 2008 - 20:22

Sunstrider
  • Sunstrider
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Helt meningslöst. Om MS hade satsat lite mer cash och hjälpt Toshiba i budgivingen hade inte läget varit som det är nu, dödsryckningar... tyvärr. BD vann, leve regionskodningen.. örk!

#3

Postad 25 januari 2008 - 20:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Med tanke på hur många miljarder som redan har plöjts ner i format-kriget, så tror jag inte att vi på långa vägar har nått något slut på detta format-kriget...

Så har ni tagit ställning för HDDVD så är det bara lägga sitt namn till alla de övriga namnen i listan...

#4

Postad 25 januari 2008 - 20:43

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Jag bara undrar vad du mednar med "formatets bättre ekonomi"?

Visst är det nobelt att försöka rädda något med en sådan lista.
Undrar hur länge det dröjer innan det kommer mot-listor, typ "skriv på för att övertyga Warner att de gjorde rätt och döda kriget fort"...

#5

Postad 25 januari 2008 - 20:47

Unregistered1047
  • Unregistered1047
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Har redan gjort det själv för några dagar sen. Men vad gör man inte för att det bättre formatet ska överleva :)

Synd bara att det ska spammas och läggas in en massa onödiga kommentarer från folk som inte tycker som vi.

Men tyvärr jag tror inte denna petition kommer att påverka speciellt mycket, men man kan ju alltid hoppas.

Edit: Glömde skriva att det redan finns en sådan emot-lista, men dock inte alls lika stor som Save HD DVD-petitionen är hittills.

Redigerat av Unregistered1047, 25 januari 2008 - 20:55.


#6

Postad 25 januari 2008 - 20:55

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Done.

#7

Postad 25 januari 2008 - 23:10

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0
Den här tråden borde väl ligga i HD-DVD subforumet? Det kan ses som pajkastning med lite vilja... :blink:

#8

Postad 26 januari 2008 - 00:24

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jag bara undrar vad du mednar med "formatets bättre ekonomi"?

Visst är det nobelt att försöka rädda något med en sådan lista.
Undrar hur länge det dröjer innan det kommer mot-listor, typ "skriv på för att övertyga Warner att de gjorde rätt och döda kriget fort"...

Det finns redan en sådan lista. Antalet signaturer är dock inte fullt så stort, tror det handlade om ett par tusen bara...

Känner du på det viset så står det dej fritt att sätta din signatur på "motståndar-listan".

Vad det gäller det där med bättre ekonomi, så grundar jag det påståendet på en del av allt det jag läst om de olika formaten. Främst då på det faktum att teknologin är billigare. Något som gör det möjligt att erbjuda konsumenter både film och hårdvara till lägre priser. Alla de prissänkningar vi kan vänta oss med större serier av hårdvara, oavsett utgången av det här kriget, är något som HD-DVD kan vinna på. Eftersom teknologin är billigare så går det rent praktiskt att producera billigare maskiner och filmer också...

Detta har vi redan sett exempel på i bl.a. erbjudanden efter jul när HDDVD-spelare såldes för 1995:-
Och då pratar vi fortfarande inte om de stora tillverkningsserierna som kan vänta det vinnande formatet!!!

#9

Postad 26 januari 2008 - 00:38

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Detta har vi redan sett exempel på i bl.a. erbjudanden efter jul när HDDVD-spelare såldes för 1995:-

Nej, en sådan slutledning kan du inte dra. Du har ingen aning om hur mycket vinst eller förlust en sådan affär är för Toshiba i det här fallet.

Bara för att en spelare dyker upp billigt är inte det ett bevis för att formatet i sig är billigt.

MVH
/Chuck

#10

Postad 26 januari 2008 - 00:58

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Jag tror inte en lista med några få (i det stora hela är 27.000 pers inte så många) kommer hjälpa. Pengar och en bättre ekonomisk framtid (BD har ju sålt mer än HD-DVD hela tiden vilket betyder mer cash om man kör på BD) smäller högre.
Och känns det inte som att det är dags att lägga ner nu? Blu-ray kommer ju säkerligen vinna HD-slaget så varför inte bara köra på det istället? Jag är ingen Blu-ray-fantast eller så men just nu tycker jag att HD-DVD-anhängaran borde acceptera ett nederlag.
Och jag vill inte ha en debatt om vilket format som borde vinna (med risk att hela HD-delen här på forumet blir låst) så ta det lugnt nu med argumenten, right?

#11

Postad 26 januari 2008 - 01:00

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
För det första så har jag väldigt svårt att tro att spelaren såldes till underpris p.g.a. välgörenhet eller liknande.
För det andra så grundar jag inte resonemanget om den fördelaktiga ekonomin på detta erbjudandet, utan på tidigare diskussioner om den teknik som ligger bakom både hddvd och bluray.

Erbjudandet var liksom bara pricken över i:et s.a.s...

Men det är klart. Med gemensamma ansträngningar så kanske vi kan hitta någon bluray-spelare för samma peng redan nu?
Fast jag tror inte det...

#12

Postad 26 januari 2008 - 01:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag har redan givit mitt stöd till BluRay .. jag köpte en spelare

Länge leve bluray .. till nästa format kommer :blink:

Det blev så skönt på forumet när kriget var slut och man äntligen prata HD
utan att få en fetsmäll ..

Ge upp Krasse .. :blink:

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 26 januari 2008 - 01:04.


#13

Postad 26 januari 2008 - 01:06

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jag tror inte en lista med några få (i det stora hela är 27.000 pers inte så många) kommer hjälpa. Pengar och en bättre ekonomisk framtid (BD har ju sålt mer än HD-DVD hela tiden vilket betyder mer cash om man kör på BD) smäller högre.
Och känns det inte som att det är dags att lägga ner nu? Blu-ray kommer ju säkerligen vinna HD-slaget så varför inte bara köra på det istället? Jag är ingen Blu-ray-fantast eller så men just nu tycker jag att HD-DVD-anhängaran borde acceptera ett nederlag.
Och jag vill inte ha en debatt om vilket format som borde vinna (med risk att hela HD-delen här på forumet blir låst) så ta det lugnt nu med argumenten, right?

Så länge som HDDVD-lägret fortsätter sitt arbete, så är det lite väl stora ord att påstå att "kriget" är över...
Jag vill gärna se att detta format krig tar slut, men jag vill se den mest konsumentvänliga lösningen vinna. Kan jag själv påverka läget på något sätt genom att skriva på en lista, så tycker jag att det vore dumt att inte utnyttja möjligheten att påverka...

#14

Postad 26 januari 2008 - 01:09

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jag har redan givit mitt stöd till BluRay .. jag köpte en spelare

Länge leve bluray .. till nästa format kommer :blink:

Det blev så skönt på forumet när kriget var slut och man äntligen prata HD
utan att få en fetsmäll ..

Ge upp Krasse .. :blink:

Maveric ;)

Men vad tusan nu då?
Jag kan inte ge upp något som jag inte är involverad i!!??
Jag har skrivit på en lista. Vill inte någon annan göra det så fine! Strunta i det...

Jag håller inte på att kriga, så vänligen rikta sådana kommentarer till dom som faktiskt håller på att kriga. T.ex. sony, MS., Toshiba m.fl....

#15

Postad 26 januari 2008 - 02:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Nu är du trött Krasse

Sa väl inte att det var du som krigade ..

Tror du skall ta en runda med polariseringfiltert istället för att
kämpa för HD DVD överlevnad .. tror det kan bli en storsäljare
om du kan få in skiten i projjen .. :blink:

Maveric :blink:

#16

Postad 26 januari 2008 - 04:35

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Så länge som HDDVD-lägret fortsätter sitt arbete, så är det lite väl stora ord att påstå att "kriget" är över...
Jag vill gärna se att detta format krig tar slut, men jag vill se den mest konsumentvänliga lösningen vinna. Kan jag själv påverka läget på något sätt genom att skriva på en lista, så tycker jag att det vore dumt att inte utnyttja möjligheten att påverka...

Boss! Important news! Enormus support for the HD-DVD format. 2% of the current HD-DVD owners have signed an online petition stating that they want the format to stay!

Hur många tusen är det som måste skriva på för att påståendet ovan skall kunna bli sant? Hur mycket skulle påståendet påverka något om det blev sant?

Tycker för övrigt det verkar konstigt att du påstår att du vill ha slut på "kriget" när du aktivt försöker påverka att den i nuläget svagaste parten skall resa sig och i bästa fall vinna kriget på betydligt längre sikt än vad som skulle krävas om stödet för motparten ökade. En bättre formulering hade förmodligen varit att du vill ha slut på kriget när sidan du förespråkar har vunnit och inte en dag tidigare.
Hitler, Stalin och alla andra ville säkert ha slut på andra världskriget så snart dom hade vunnit också... Dom blev inte direkt mer fredsälskande på grund av det :blink:

#17

Postad 26 januari 2008 - 07:44

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

För det första så har jag väldigt svårt att tro att spelaren såldes till underpris p.g.a. välgörenhet eller liknande.


Att sälja en spelare som direkt förlust, görs självklart inte för att man idkar välgörenhet. Det är i så fall ett medveten strategiskt val för att ta marknadsandelar och vinna mark, för att sedan kunna inkassera pengar på lång sikt.

För det andra så grundar jag inte resonemanget om den fördelaktiga ekonomin på detta erbjudandet, utan på tidigare diskussioner om den teknik som ligger bakom både hddvd och bluray.

Där kan jag hålla med dig, jag tycker också HD DVD är ett bättre format, alla olika delar invägda så att säga.

Det som i själva verket var en idiotisk idé verkade kanske smart i början. Men när det visat sig att det inte finns en enda HD DVD-spelare som inte är en Toshiba så får man ta och ransaka den ídén ordentligt. Hur ska en tillverkare kunna slå sig in och kunna tjäna en liten hacka om Toshiba redan har tekniken, och dumpat priserna fruktansvärt lågt? Om jag vore tillverkare skulle jag inte vara glad åt den strategin för en LÅNGSIKTIG satsning på HD DVD-formatet.

Nej, jag tror tyvärr att Toshiba bet sig själva i foten genom att dumpa priserna, det finns ingen annan som kunnat slå sig in och sälja en spelare utan att ta enorma förluster.

MVH
/Chuck

#18

Postad 26 januari 2008 - 11:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

En bättre formulering hade förmodligen varit att du vill ha slut på kriget när sidan du förespråkar har vunnit och inte en dag tidigare.

Japp!!
Jag förespråkar den sida som jag har fått för mej är mest konsumentvänlig. Jag vet inte om det stämmer, men det är vad jag har fått för mej och jag tänker av helt naturliga skäl inte förespråka något jag inte tror på...

Skulle det visa sej att Bluray är mer konsumentvänligt än HDDVD och Bluray vinner kriget så är jag nöjd ändå...

Men som läget är nu så är min tillfälliga åsikt att HDDVD faktiskt är det bättre formatet ur konsumentsynpunkt och därför tar jag tillfället i akt att visa mitt stöd genom att signera en lista...

Hellre det än att bara lägga sej platt och i framtiden ta till vara på alla möjliga tillfällen för att beklaga och gnälla över att det formatet som vann inte var så konsumentvänligt...
Jag har inte mycket till övers för folk som struntar i att försöka påverka, när möjligheten finns, men som mer än gärna gnäller över resultatet när det inte längre går att påverka...

Personligen så tror jag inte att detta kriget är över på långa vägar och kommer av denna anledning att helgardera i mitt eget hem. Det kommer att trilla in både en Bluray-spelare och en HDDVD-spelare...
Vänta bara...

#19

Postad 26 januari 2008 - 12:17

Sunstrider
  • Sunstrider
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Nej, jag tror tyvärr att Toshiba bet sig själva i foten genom att dumpa priserna, det finns ingen annan som kunnat slå sig in och sälja en spelare utan att ta enorma förluster.

MVH
/Chuck

Tyvärr, det som avgjorde var budgivningen på filmbolagen, Sony erbjöd mer än Toshiba kunde göra som ej fick stöd av MS annars hade tydligen både Fox och Warner varit röda idag!

#20

Postad 26 januari 2008 - 12:34

BBQ
  • BBQ
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Skrev på, men efter jag läst detta: http://www.tech.co.u...h...&source=rss , så är jag säker på att Blu ray vinner.

Redigerat av BBQ, 26 januari 2008 - 12:34.


#21

Postad 27 januari 2008 - 15:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Finns det ingen lista man kan skriva på där man uppmanar till bojkott av HDDVD så vi får ETT format och att ordet formatkrig döden DÖR? ;)

Ahh, den rösten gör man med plånboken förstås...

#22

Postad 27 januari 2008 - 15:55

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Klart det finns lista även för det alternativet om plånboken är trött.
Kika här så hittar du en artikel med länkar till båda alternativen.

Edit1: meningsbyggnad.
Edit2: Jag anser fortfarande att det är ungefär lika stor idé att skriva på någon av listorna som det vore för en mygga att försöka befrukta en elefant.

Redigerat av Bertilsson, 27 januari 2008 - 15:59.


#23

Postad 27 januari 2008 - 16:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Edit2: Jag anser fortfarande att det är ungefär lika stor idé att skriva på någon av listorna som det vore för en mygga att försöka befrukta en elefant.

Håller med...

#24

Postad 27 januari 2008 - 17:52

Gäst_svenssonx_*
  • Gäst_svenssonx_*
  • 0
Jaha , hmm jag tror inte hd dvd är på väg bort...Det är ju så många , över en miljon i Usa-(i Europa vet jag inte) som har köpt hd dvd spelare .Hursomhelst så är det väl klart att alla de som köpt hd dvd spelare och filmer vill ha formatet kvar .Om man nu vill skriva på lista för att försöka påverka eller åtminstone göra sin röst hörd så är det klart man ska göra det. Det finns nog en hel del som investerat i Blu ray som hade gjort samma sak i samma situation.

Själv så är jag på väg att köpa en hd dvd spelare , så snart jag läste att priset kommer ligga på ca 2000 kr för toshiba ep30 ( den andra lite mer avancerade modellen skulle sänkas i pris också ) så bestämde jag mig att ta steget in i high definition ;)

Redigerat av svenssonx, 27 januari 2008 - 17:53.


#25

Postad 27 januari 2008 - 18:34

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0

Finns det ingen lista man kan skriva på där man uppmanar till bojkott av HDDVD så vi får ETT format och att ordet formatkrig döden DÖR? ;)

Ahh, den rösten gör man med plånboken förstås...


Har redan blivit bannad ett tag för att ha postat den nyheten :(

#26

Postad 27 januari 2008 - 18:57

select
  • select
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Är det inte bättre å flytta denna tråden till hd-dvd delen?
Var det inte meningen att hålla delarna separat(blu-ray/hd-dvd)?

#27

Postad 27 januari 2008 - 19:38

Omar Brännström
  • Omar Brännström
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Hej

Är själv helt ny på hemabiopaket, men av en händelse blev det BlueRay. Skulle köpa BlueRay skivor på Skivlagret i Malmö för att testa spelaren, då sade de att de hade en styck HD DVD skiva och resten uppskattar jag till typ 30? olika Blue Ray filmer. De sade att kriget var över och skulle bara ??? ta in Blue Ray skivor och nämde att i USA såldes nästan bara Blueray??

Så det kändes bra för mig som satsat på blueray, kan dock förstå att det ev kommer bli lite tradigt för de som satsat på HD DVD, men i långa loppet så funkar det inte så bra med två format.

Blue hälsningar

Omar Brännström

#28

Postad 27 januari 2008 - 19:42

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Omar:
Blu Ray... ;)

#29

Postad 27 januari 2008 - 19:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0
Förstår inte hur folk orkar lägga energi på att bråka om vilket format som är bäst. Ibland kan man undra om
en del bedriver lobbyverksamhet (speciellt när det gäller bluray av någon anledning).

Jag köpte en HD-DVD spelare för 2000kr och en Bluray-spelare för 3000kr. Det handlar inte direkt om några stora
belopp för att kunna se alla HD-filmer som släppts. Tror att många väljer sida i debatten bara för snackandets
skull, inte pga ett genuint intresse för högupplöst film.

#30

Postad 27 januari 2008 - 20:16

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Tråden syftade till att sprida information om att det för ovanlighetens skull FINNS en möjlighet att påverka till förmån för HD-DVD.
Det är inte så ofta denna möjlighet erbjuds konsumenter, oftast så får vi bara ta och acceptera helt utan en chans att göra våra röster hörda.

Det var därför jag startade tråden, inte för att förvärra en redan inflammerad debatt om de olika högupplösta alternativen. Självfallet så tycker jag att det är rimligt att jag får svara på frågor om varför jag personligen föredrar något av formaten, men syftet var som sagt inte att debattera hddvd/bluray i allmänhet.

Jag tycker det vore fint om trådens syfte kunde respekteras, framförallt nu när jag har gjort allt jag har kunnat för att förklara vad trådens syfte ursprungligen var. OM nu någon inte uppfattade syftet redan från första inlägget...

Om nu någon INTE gillar möjligheten att göra sin röst hörd, eller tvivlar på betydelsen, eller kanske rent av inte gillar HD-DVD och hellre lägger sin röst på ett konkurrerande format, så anser jag givetvis att detta är precis lika OK som att tillhöra dom som gillar möjligheten att göra sin röst hörd, oavsett vilken betydelse det kan få och även lika OK som att faktiskt gilla HD-DVD formatet bland flera andra konkurrerande format.

Men jag tycker inte att det är OK att förvrida trådens syfte till en debatt om hddvd/bluray! Det finns som sagt redan ett tillräckligt antal sådana debatter...

Eller hur?

#31

Postad 27 januari 2008 - 20:21

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Klart det finns lista även för det alternativet om plånboken är trött.
Kika här så hittar du en artikel med länkar till båda alternativen.

Trådens syfte var att informera om möjligheten att stödja Hd-dvd. Att länka till en namn-insamling med EXAKT motsatta syftet, tycker jag definitivt inte hör hemma i denna tråden!!!

En sådan information borde egentligen finnas i någon annan tråd, eller hur?

Edit1: meningsbyggnad.
Edit2: Jag anser fortfarande att det är ungefär lika stor idé att skriva på någon av listorna som det vore för en mygga att försöka befrukta en elefant.

Det står dej fritt att tycka vad du vill om betydelsen av att skriva på någon som helst av listorna, men den åsikten hör egentligen inte heller hemma i denna tråden...
Right?

#32

Postad 27 januari 2008 - 20:56

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Det finns redan en sådan lista. Antalet signaturer är dock inte fullt så stort, tror det handlade om ett par tusen bara...
Känner du på det viset så står det dej fritt att sätta din signatur på "motståndar-listan".

Nejnej, det var inte så jag menade. Visste inte att det fanns. Bara spekulerade fritt, på tal om skriva-på-listor.
Jag känner inte alls för att skriva på någon mot-lista. Inte för att skriva på denna listan heller. Saknar liksom mening...

Vad det gäller det där med bättre ekonomi, så grundar jag det påståendet på en del av allt det jag läst om de olika formaten. Främst då på det faktum att teknologin är billigare. Något som gör det möjligt att erbjuda konsumenter både film och hårdvara till lägre priser. Alla de prissänkningar vi kan vänta oss med större serier av hårdvara, oavsett utgången av det här kriget, är något som HD-DVD kan vinna på. Eftersom teknologin är billigare så går det rent praktiskt att producera billigare maskiner och filmer också...

Detta har vi redan sett exempel på i bl.a. erbjudanden efter jul när HDDVD-spelare såldes för 1995:-
Och då pratar vi fortfarande inte om de stora tillverkningsserierna som kan vänta det vinnande formatet!!!

Ang. ekonomi så får man allt ta på sig marknadsförings-filter-brillor för att se the big picture, IMHO.
De olika sidorna har valt olika strategier i sin marknadsföring och HD DVD-sidan valde att flirta med konsumenten genom låga priser. (med mer eller mindre trovärdiga "argument" för prissättningen...)
Och det klart att en enda hw-tillverkare kan pressa priserna bättre än flera...
Lite tråkigt bara att baksidan blir att inga andra tillverkare vill ge sig in i den leken, ännu.
I och för sig gör det inte så mycket eftersom Tosherna är riktigt bra!
Visst hade HD DVD lägre initieringskostnader, men jag tycker att de gjorde en väldigt stor höna av den fjädern för att ge mer bränsle åt sin marknadsföringsstrategi: låga priser. Och det är något som konsumenten VILL höra, så det klart att det ropas ut högt överallt...
Dröjer så klart inte länge förrän BD-sidan kommer upp i volym och äter upp den initiellt högre kostnaden. Speciellt inte med tanke på att BD-sidan faktiskt är bra mycket större totalt sett (utöver film i HD alltså) med inte minst alla PS3-spel på BD-skivor!

Tänk också på vad HD DVD hade kostat om inte BD funnits att konkurera med. Samma sak tvärt om också naturligtvis!
Det här är ju det enda vettiga som "kriget" fört med sig! Får väl bara hoppas att den "interna" konkurensen bland BD hw-tillv "tar över" och fungerar precis lika bra nu när det hela verkar vara över. Det finns ju rätt bra förutsättningar för det eftersom det är rätt många på den sidan nu.

Sedan håller jag med om regionkodning, det suger!

#33

Postad 27 januari 2008 - 20:58

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Nej, jag tror tyvärr att Toshiba bet sig själva i foten genom att dumpa priserna, det finns ingen annan som kunnat slå sig in och sälja en spelare utan att ta enorma förluster.

MVH
/Chuck

Tyvärr, det som avgjorde var budgivningen på filmbolagen, Sony erbjöd mer än Toshiba kunde göra som ej fick stöd av MS annars hade tydligen både Fox och Warner varit röda idag!


Det är möjligt, men det har inget med det jag skrev att göra.

MVH
/Chuck

#34

Postad 27 januari 2008 - 20:59

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Klart det finns lista även för det alternativet om plånboken är trött.
Kika här så hittar du en artikel med länkar till båda alternativen.

Trådens syfte var att informera om möjligheten att stödja Hd-dvd. Att länka till en namn-insamling med EXAKT motsatta syftet, tycker jag definitivt inte hör hemma i denna tråden!!!

Du diskuterar ju själv behovet av sådan lista i inlägg #8. Enklast hade väl varit att du själv länkade i det inlägget om du nu är för att folk skall få göra sin röst hörd oavsett åsikt?
Man får annars känslan av att du gärna vill diskutera men bara om folk håller med dig. Det kallas tyvärr inte för diskussion.

En sådan information borde egentligen finnas i någon annan tråd, eller hur?

Edit1: meningsbyggnad.
Edit2: Jag anser fortfarande att det är ungefär lika stor idé att skriva på någon av listorna som det vore för en mygga att försöka befrukta en elefant.

Det står dej fritt att tycka vad du vill om betydelsen av att skriva på någon som helst av listorna, men den åsikten hör egentligen inte heller hemma i denna tråden...
Right?

Det är generöst att jag får tycka vad jag vill.
Ett tips är dock att du skapar en helt ny röstningstråd, där du väljer att tråden skall vara låst så att ingen kan skriva något, sedan erbjuder du endast ett röstningsalternativ och länkar till listan där man kan visa sitt stöd.
På så vis uppstår inga missförstånd med trådens syfte och inga oliktänkande riskerar att förpesta din tråd ;)

#35

Postad 27 januari 2008 - 21:05

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Förstår inte hur folk orkar lägga energi på att bråka om vilket format som är bäst. Ibland kan man undra om
en del bedriver lobbyverksamhet (speciellt när det gäller bluray av någon anledning).

Jag köpte en HD-DVD spelare för 2000kr och en Bluray-spelare för 3000kr. Det handlar inte direkt om några stora
belopp för att kunna se alla HD-filmer som släppts. Tror att många väljer sida i debatten bara för snackandets
skull, inte pga ett genuint intresse för högupplöst film.


Håller med dig till 100%. Har en HD-DVD för 2K och letar som bäst efter en BluRay för 3K. Känns smartast i dagsläget, det är underbart att kunna fynda HD-DVD-skivor för billig penning. ;)

#36

Postad 27 januari 2008 - 21:28

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Om MS hade låtit bygga in sin HD DVD spelare i Xbox 360 så kanske det skulle sett annorlunda ut idag.

Köper dock fortfarande HD DVD filmer som vanligt.

#37

Postad 27 januari 2008 - 21:33

herge
  • herge
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Även om HD-DVD är ett bätre val ur vissa synpunkter (liksom sämre ur andra) så tycker jag ändå att 2 olika format är helt galet. Bättre att ett går i graven så det endast finns ett kvar och det verkar ju som om vi konsumenter har valt BD som det format vi gillar bäst. Synd om alla som införskaffat dyr hårdvara i form av HD-DVD spelare etc. dock.

#38

Postad 27 januari 2008 - 23:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Du diskuterar ju själv behovet av sådan lista i inlägg #8. Enklast hade väl varit att du själv länkade i det inlägget om du nu är för att folk skall få göra sin röst hörd oavsett åsikt?

Det stämmer inte! Jag har inte diskuterat behovet av någon sådan lista utan bara nämnt att det fanns en mot-lista också, men eftersom det inte var trådens syfte så länkade jag inte heller till den...

Förutom ett svar på en direkt fråga, så skrev jag följande:

Det finns redan en sådan lista. Antalet signaturer är dock inte fullt så stort, tror det handlade om ett par tusen bara...

Känner du på det viset så står det dej fritt att sätta din signatur på "motståndar-listan".

Inte mycket till diskussion, alltså!

Man får annars känslan av att du gärna vill diskutera men bara om folk håller med dig. Det kallas tyvärr inte för diskussion.

Som jag vid upprepade tillfällen har försökt klargöra, så syftar inte tråden till någon diskussion. Den syftar till att informera om möjligheten att ge sitt stöd för HDDVD...

Ett tips är dock att du skapar en helt ny röstningstråd, där du väljer att tråden skall vara låst så att ingen kan skriva något, sedan erbjuder du endast ett röstningsalternativ och länkar till listan där man kan visa sitt stöd.
På så vis uppstår inga missförstånd med trådens syfte och inga oliktänkande riskerar att förpesta din tråd


Jag ska villigt erkänna att jag inte tänkte på att skapa en röstningstråd, bara för att få möjligheten att själv låsa den. En ursäkt skulle kanske kunna vara att jag inte var ute efter att åstadkomma någon slags omröstning utan bara ville sprida information positiv för de som liksom jag gillar hd-dvd...

Sen var jag kanske lite naiv i min tro att de flesta faktiskt skulle förstå trådens syfte. Därav att jag försökte förtydliga mej i mina senaste två inlägg (detta borträknat).

#39

Postad 27 januari 2008 - 23:59

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Ja det var faktiskt lite naivt. Jämför med att starta ett upprop för fortsatt valfiske i ett fiskeforum och sedan argumentera för fördelarna med detta. Hade du blivit väldigt förvånad om någon hade påpekat att det inte bara är postivt med valfiske och att det finns protestlistor?
Men jag får väl önska dig lycka till och hoppas det går bra med namninsamlingen i alla fall :blush:

#40

Postad 28 januari 2008 - 01:48

TRMaster
  • TRMaster
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Skrev på, men efter jag läst detta: http://www.tech.co.u...h...&source=rss , så är jag säker på att Blu ray vinner.


Stämmer nedanstående får väl alla existerande bluray spelare problem att spela upp skivorna

Dessutom är modulen billigare att tillverka än tidigare och som grädde på moset klarar den även att läsa skivor med organiska färgskikt. Dessa skivor kan tillverkas i existerande DVD-fabriker, vilket även det innebär sänkta tillverkningskostnader.

(Text från BBQ:s länk)

#41

Postad 28 januari 2008 - 17:13

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Men jag får väl önska dig lycka till och hoppas det går bra med namninsamlingen i alla fall

Jag är inte dum!
Jag har med andra ord ingen övertro till denna namnlista eller en hel del andra listor heller. Men jag tycker det känns bättre att höra till klientelet som åtminstone har gjort något innan man börja gnälla, istället för klientelet som inte orkar lyfta ett finger när möjligheten ges och sen ändå tar sej friheten att gnälla...

#42

Postad 28 januari 2008 - 23:04

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Omar:
Blu Ray... :rolleyes:


JMKbiker:
Blu-ray ;)

#43

Postad 29 januari 2008 - 00:51

KingCat
  • KingCat
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Svarar härmed på trådens ämne :rolleyes: .

Ja jag stödjer HD DVD så ###### mycket mer än blueray : ).
Får ju fan ångest när man handlar dem där smurffärgade fodralen, hoppas verkligen på förbättring från HD DVD,s sida snart ;)

#44

Postad 29 januari 2008 - 07:05

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Ge upp HD DVD och ansträng er för att göra Blu-ray till konsumenternas enda val vad gäller HD-media på optisk format, alla sanna hembiofans borde göra detta

#45

Postad 29 januari 2008 - 07:08

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Ge upp HD DVD och ansträng er för att göra Blu-ray till konsumenternas enda val vad gäller HD-media på optisk format, alla sanna hembiofans borde göra detta

Varför?
Har man köpt en hd dvd-spelare och som jag inte ser ngn direkt skillnad i kvalité mot blu-ray, så känns det jävligt dumt att sluta köpa filmer för att marknaden för tillfället har bestämt blu-ray som segrare. Visst, låt gå men jag tycker fortfarande marknaden är så liten att det är dumt att utesluta det ena före det andra.
Jag gillar konceptet med regionsfrihet mer än det blu-ray har att erbjuda. Fast jag nu både har en PS3a och en HD-A2 så kommer jag fortsätta köpa filmer på hd dvd före blu-ray.

Redigerat av Hoff, 29 januari 2008 - 07:10.


#46

Postad 29 januari 2008 - 07:33

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0
Det är väl tämligen stor risk att filmsläppen på HDDVD kommer minska DRASTISKT framöver när Warner släpper sina på BD enbart.... vi får väl se hur det ser ut efter sommaren...!! Må bästa format vinna...

#47

Postad 29 januari 2008 - 08:10

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Om MS hade låtit bygga in sin HD DVD spelare i Xbox 360 så kanske det skulle sett annorlunda ut idag.
Köper dock fortfarande HD DVD filmer som vanligt.

Jepp! Det har jag påstått länge men det gjorde Mod. så upprörd att det inte ens fick nämnas i off-topic forumet :)
Det kanske beror på vem som skriver det :rolleyes:

Till tråden ämne så tycker jag att formatkriget bör få ett så snabbt slut som möjligt så man får möjlighet att se på alla filmer på ett format!
Allt snack om "konsumentvänlighet" och "prisvärt" tycker jag är mer eller mindre påhittade begrepp för att få "sitt" format att framstå som en smula bättre. Om en spelare kostar 3500-4000kr, som jag har fått för mig att den billigaste 1080p HD DVD spelaren kostade förut, eller 3900-4200kr för en 1080p Blu-ray har ingen betydelse.
Viktigare då att det finns filmer att spela upp på apparaten.
Regionsfrihet är ingenting som jag någonsin har behövt förut, och inte nu heller.
Hur är det med Svensk text på importerade HD DVD?

Så alltså, jag vill ha ett så snabbt avslut på kriget som möjligt, färre och färre filmer kommer på HD DVD, plånboken är inte på gott humör så jag kommer inte köpa någon HD DVD-spelare och inte heller skriva på en stödlista.

Även om HD-E1,eller vad den hette, nästan var värd ett inköp enbart för Fear And Loathing och Grand Prix... ;)
EDIT: Det beror också på att jag har en 32"LCD som tv. Hade jag haft Proj. eller jätte-tv så kanske det hade varit värt att köpa en HD-spelare till.

Redigerat av JockeJ, 29 januari 2008 - 08:12.


#48

Postad 29 januari 2008 - 12:34

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
Angående regionsfriheten på HD DVD säger jag bara China HD DVD... :(

#49

Postad 29 januari 2008 - 13:09

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Angående regionsfriheten på HD DVD säger jag bara China HD DVD... :(

Hur många kinafilmer har du i dag på dvd?
De viktigaste regionerna är USA, Japan, Asien och europa. HD DVDs regionsfrihet gör att man kan importera filmer till betydligt billigare priser, hitta bättre utgåvor av filmer, få större utbud samt slippa vänta på releaser eller filmer ska dyka upp på bio först. Folk som är vana att importera filmer till sina regionsfria dvd-spelare är nog inte direkt glada över att historien upprepar sig.

#50

Postad 29 januari 2008 - 20:17

Gäst_svenssonx_*
  • Gäst_svenssonx_*
  • 0

Angående regionsfriheten på HD DVD säger jag bara China HD DVD... :)

Hur många kinafilmer har du i dag på dvd?
De viktigaste regionerna är USA, Japan, Asien och europa. HD DVDs regionsfrihet gör att man kan importera filmer till betydligt billigare priser, hitta bättre utgåvor av filmer, få större utbud samt slippa vänta på releaser eller filmer ska dyka upp på bio först. Folk som är vana att importera filmer till sina regionsfria dvd-spelare är nog inte direkt glada över att historien upprepar sig.


Håller med helt .Regionsfrihet och mycket bättre priser på hd dvd spelare än blu ray är "the best deal" .Kollade in listan nyss -det är nästan 31 .000 som skrivit på nu .Det behövs många fler påskrifter -så du som vill att hd dvd stannar klicka på :


http://www.petitiono...ned.cgi?SAVEHDD

Och som jag skrivit här tidigare : Alla som står bakom hd dvd och de flesta konsumenter som investerat i hd dvd vill självklart ha formatet kvar ,det är därför denna petition finns -för att göra sin röst ( förhoppningsvis ) hörd .



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.