Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kriget mellan HD-DVD - Blue Ray är över..

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 februari 2008 - 14:53

Zuprdude
  • Zuprdude
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Nu har Toshiba kastat in handuken gällande kriget mot Blue Ray, Toshiba som tagit fram HD-DVD tillsammans med Microsoft ger nu upp.

Det som dock gör Blue Ray-spelarna så dyra är, citerar ett inlägg från IDG angående detta:

"Det finns flera royalties som är knutna i formatet. Om vi räknar bort den feta royaltyn till Sony så har vi BD-Java. Detta är formatet som används för att göra skivorna interaktiva. Baserad på en icke standard kräver den royalties både på mjukvaran och hårdvaran. HP tog som exempel att ungefär 30$ per BD spelare hamnar hos Sun. HDi är som de flesta vet royaltyfritt och baserat på HTML och JavaScript... "


Jaja så är det, tji fick jag för att jag köpte en HD-DVD på mellandagsrean..

Toshiba kastar in handuken = http://www.idg.se/2.1085/1.145699

#2

Postad 17 februari 2008 - 15:14

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Det är skönt att kriget är över, men jag tror att de som ännu inte köpt HD-spelare/bluray (inklusive mig själv) lär nog avvakta längre tid nu än om HD dvd hade vunnit och det beror ju på priset på Blurayspelare. Men om ett par år eller så, så kanske de kommit ner i en normal prisnivå och då kan de bli allt vanligare i hemmen.

Redigerat av Unregistered6df60672, 17 februari 2008 - 15:17.


#3

Postad 17 februari 2008 - 17:30

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Om det nu är så att Blue Ray har vunit så är det kanse på grund av att formatet är svårare att kopera (på grund av koppieringsskydd=filmbolagen dröm) och att filmerna är mindre komprimerade så dom tar mer bandredd när dom fildelas över intrenett.
Formatet som kanse kommer att vinna till slut är kanse vmd-hd.
( http://en.wikipedia....Multilayer_Disc )

När BetaMax (Sony) och Vidio2000 (philips) tävlade om att vara bäst så vad Vhs, som hadde den sämsta bildkvaliten.

Redigerat av Mr_x, 17 februari 2008 - 17:35.


#4

Postad 17 februari 2008 - 17:34

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Har det kommit ett officiellt uttalande från Toshiba än?

#5

Postad 17 februari 2008 - 17:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
En sak är iaf säker, HDDVD/Blu-ray är inte tv-apparater. :)

#6

Postad 17 februari 2008 - 19:21

Zuprdude
  • Zuprdude
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

En sak är iaf säker, HDDVD/Blu-ray är inte tv-apparater. :)


ber om ursäkt, heheh var inte meningen att starta denna tråden i TV-tråden, är lite av en noob här.. =)

#7

Postad 17 februari 2008 - 21:19

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Och snälla, det heter BLU-RAY inte "Blue ray"! Jag stör mig något enormt på detta... :)

#8

Postad 17 februari 2008 - 22:09

Danne-k
  • Danne-k
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
blue ray blue ray blue ray :)

#9

Postad 17 februari 2008 - 22:15

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Är det viktigt om man skriver blueray bluray blue ray blue-ray eller Blu-Ray

Är det inte viktigare att alla fattar vad man skriver

Det är ju Blue Ray som folk hör

Blueray till folket .. :)

Maveric ;)

#10

Postad 17 februari 2008 - 22:40

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Äntligen! :)

#11

Postad 17 februari 2008 - 22:59

Zuprdude
  • Zuprdude
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Och snälla, det heter BLU-RAY inte "Blue ray"! Jag stör mig något enormt på detta... :)


oj då, då vill det till att man skärper sig, Blu-Ray it is.. =)

#12

Postad 17 februari 2008 - 23:08

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Blå-ray heter det som killarna på ladorna i Sverige uttrycker sig.

Låter lika töntigt som de säger flat-TV, jasså är det en flata?

#13

Postad 17 februari 2008 - 23:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Blåstråle blir det ju paw swenska.

#14

Postad 18 februari 2008 - 00:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Blåstråle blir det ju paw swenska.


Ja .. och det blir på engelska ? :)

Låter lika töntigt som de säger flat-TV, jasså är det en flata?


Något som är platt kan ju också sägas vara flat utan att förknippas
med lebbor ;)


Maveric :D


Ps. och så här började kriget .. om hur man skall skriva namnet på den produkt som vann kriget
som aldrig tog slut och sedan dog alla format och ur askan återuppstod en helt ny produkt kallad
HD-Disc men som igentiligen skall stavas HD-Disk då det var en dryg skåning som uppfann den.
Han blev miljiardär i Evro som igentiligen skall stavas Euro, vilket stockholmarna ännu inte fattat.

Redigerat av Unregistered1103, 18 februari 2008 - 00:23.


#15

Postad 18 februari 2008 - 06:37

Unregistered76870ca0
  • Unregistered76870ca0
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Skall bli kull att se hur Microsoft reagerar! Speciellt med sin X-Box

/B

#16

Postad 18 februari 2008 - 08:19

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Skall bli kull att se hur Microsoft reagerar! Speciellt med sin X-Box

/B

Enligt rykten så har MS varit beredda på detta en tid då Blu-Ray segern knappast var oväntad.
Måste leta lite för att verifiera var jag läste detta MEN:
-På Amazon (us,uk?)är alla Xbox slut,stoppade pga av ny versíon inkl alt extren blu-ray.

Skall ut och leta länkarMEN först skulle man ju vilja ha ett officiellt uttalande från Toshiba.

:blink:

#17

Postad 18 februari 2008 - 08:31

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Microsoft äger VC-1 kodecen och den används även i Blu-ray filmer så varför skulle Micro$oft inte släppa en Blu-ray spelare liksom :blink:

#18

Postad 18 februari 2008 - 09:23

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
De har redan sagt att de kommer att tillförse Xbox-360 användare med en Blu-Ray spelare om HD-DVD kommer ut som förlorare ur kriget.

#19

Postad 18 februari 2008 - 15:40

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

  • 2 268 inlägg
  • 0
Här kan man läsa lite mer om Toshibas beslut.
Prylportalen

#20

Postad 18 februari 2008 - 16:57

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Microsoft äger VC-1 kodecen och den används även i Blu-ray filmer så varför skulle Micro$oft inte släppa en Blu-ray spelare liksom :blink:


Frågan är, hur stålta är Microsoft? De formerligen hatar Java!

#21

Postad 18 februari 2008 - 18:10

Sunstrider
  • Sunstrider
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Microsoft äger VC-1 kodecen och den används även i Blu-ray filmer så varför skulle Micro$oft inte släppa en Blu-ray spelare liksom :blink:


Frågan är, hur stålta är Microsoft? De formerligen hatar Java!


Är väl bara Warner som använder VC-1 för BD transfer, antar Warner hoppar på MPEG-4 AVC så snart de går över till BD only!

MS kan sitta med sin feta kassakista som ej hjälpte Toshiba i budgivningen och se damm samla sig på sin loserteknik som HDi och x360 hd dvd add on etc...

Oj då, Toshiba har ej bestämt sig än... antar Toshiba, Universal och Paramount droppar HD DVD samstämt snart dock...

Toshiba claims "no decision" on HD DVD strategy as desertions continue
http://www.engadgeth...-desertions-co/

Redigerat av Sunstrider, 18 februari 2008 - 18:19.


#22

Postad 18 februari 2008 - 19:43

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Aha...

Here it comes...

Angående att MS "stoppar" Xbox tillsvidare..

#23

Postad 19 februari 2008 - 01:13

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

  • 731 inlägg
  • 0
Lite mindre än 8 timmar kvar tills Toshibas japanska presskonferens, där allt lär ske officiellt...

#24

Postad 19 februari 2008 - 05:18

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
"Japanese news site Nikkei.net has just announced that Toshiba's plan is to immediately stop manufacturing all HD-DVD products (both players and recorders), and to stop selling them at end of March. The official announcement will happen at the press conference set for 5 PM Tokyo time."

Det var aldrig ett krig, det var ett slag!

#25

Postad 19 februari 2008 - 08:27

FooZilla
  • FooZilla
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Det är väl nu man ska köpa på sig ett par HD-DVD spelare och stoppa undan i si så där 20 år. Sen kan man sälja dom jättedyrt på auktion till någon samlare. Kanske rent av får dom plats i dåtidens Antikrundan :)

Redigerat av FooZilla, 19 februari 2008 - 08:28.


#26

Postad 19 februari 2008 - 16:54

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Hur dyrt har inte detta krig varit för alla inblandade? Alla utvecklingskostnader och marknadsföring, etc. Och vem får som vanligt betala i slutändan? Just det -konsumenterna. Fast alternativet är inte heller särkilt lockande, med internationella standarder beslutade av nåt överstatligt organ... revansch för Sony avseende Betamax, dock! (ja och i viss mån även för minidisc). Betamax såldes i tredje världen under många år efter att den försvann från hyllorna i USA och Europa. Den här gången går det nog inte för Toshiba att pracka på u-länderna looser-tekniken, då kineserna redan har en egen low budget HD Disc-standard. Kommer BD fortsätta att vara dyrt nu då, när det inte finns någon utmanare? När kommer spelare under 2 000kr. Och när får jag se en vettig BD/Hårddisk-kombo till hembioanläggningen?

#27

Postad 19 februari 2008 - 18:00

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Kommer BD fortsätta att vara dyrt nu då, när det inte finns någon utmanare?

Nej, antal Blu-ray spelare kommer att öka rejält under 2008 och öka konkurrensen, vilket kommer att pressa priserna neråt. Blu-ray har aldrigt varit dyrt, det är HD DVD som har varit "för billigt". (Visst vore det trevligt om allt vore gratis, men så fungerar det inte...)

När kommer spelare under 2 000kr.

Tillverkningskostnaden på en enkel Blu-ray spelare ligger idag på runt en tusenlapp + moms. Med bara ett format borde försäljningen komma igång ordentligt och leda till att volymerna går upp, och tillverkarna kan minska deras påslag. Så spelare under 2000 kr kommer kanske till julhandeln 2008...

Och när får jag se en vettig BD/Hårddisk-kombo till hembioanläggningen?

Alt.1 : Flytta till Japan, och köp en idag.
Alt. 2: Inte under 2008, enligt Sony, men det finns ju andra tillverkare.

#28

Postad 19 februari 2008 - 18:23

DrömVision
  • DrömVision
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det är förvisso skönt att "kriget" är över. Trodde dock inte det skulle gå så snabbt.
En lärdom man kan ta till sig efter detta är att de som skriker och gastar högst och mest är de som håller på att förlora. I detta fallet är det pinsamt uppenbart då det räcker med att läsa antalet postningar blå vs rött.
Vad hjälpte det? Inte ett smack!

Jag skall inte gräva upp gamla pinsamma trådar från denna sajt, men det känns besvärligt att inte länka till en djupanalys om "kriget" från en konkurrentsajt. Läs, förundras och bedöm själv. Det var ju klart redan för ett drygt år sedan?

http://www.dvdforum....t=shoart&id=350

#29

Postad 19 februari 2008 - 18:35

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Det är förvisso skönt att "kriget" är över. Trodde dock inte det skulle gå så snabbt.
En lärdom man kan ta till sig efter detta är att de som skriker och gastar högst och mest är de som håller på att förlora. I detta fallet är det pinsamt uppenbart då det räcker med att läsa antalet postningar blå vs rött.
Vad hjälpte det? Inte ett smack!

Jag skall inte gräva upp gamla pinsamma trådar från denna sajt, men det känns besvärligt att inte länka till en djupanalys om "kriget" från en konkurrentsajt. Läs, förundras och bedöm själv. Det var ju klart redan för ett drygt år sedan?

http://www.dvdforum....t=shoart&id=350

Jag vet inte riktigt vad du vill säga men situationen i december 2006 var en helt annan än den är idag. Skall man lusläsa internet efter märkliga krönikor vars innehåll inte visar sig stämma helt mer verkligheten så har man att göra ett tag.

Som du säger räcker det gå till det här forumet och så på alla tvärsäkra utlåtanden åt bägge håll för att inse att det är väldigt få personer som sitter inne med hela bilden.

#30

Postad 19 februari 2008 - 19:09

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

  • 515 inlägg
  • 0
1). Vad kan man förvänta sig nu? Kommer bolagen som tidigare släppt titlar exklusivt för HD att släppa dessa till BD redan i år?

2.) En annan fundering jag har kring BD är när vi får se den första svenska spelfilmen i formatet.
Om man tex ska ta en film som sällskapsresan eller göta kanal, tror ni att det går att få dessa filmer restaurerade i toppkvalitè? (Inte för att jag vill ha dessa på blu-ray men som exempel)

#31

Postad 19 februari 2008 - 20:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna ha en kultfilm som sälskapsresan 1 .. på bluray

Maveric :)

#32

Postad 19 februari 2008 - 20:19

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Jaha det här va ju kul :) Kommer aldrig fatta varför Blu vann B) Tycker Hd-Dvd levererade bättre bild än Blu iaf(har båda) jaja vad göra,tycker det är sk*t tråkigt

#33

Postad 19 februari 2008 - 20:33

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Jaha det här va ju kul :) Kommer aldrig fatta varför Blu vann B) Tycker Hd-Dvd levererade bättre bild än Blu iaf(har båda) jaja vad göra,tycker det är sk*t tråkigt



HD-DVD och Blu-Ray har PRECIS lika bra bild kvalitét, vilket jag VET då jag också har bägge :P
Sen att det finns bra och dåliga utgåvor gäller ju också på bägge :(
Det var ju inte direkt VHS VS Beta skillnader på AV sidan :blink:

När det gäller svensk film på BD så måste dom fanimej skärpa sig och remastra filmerna från original negativen.
Det räcker inte att göra en "fuling" som SF och släppa en gammal VHS master då grund materialet var skit från början.

Redigerat av Svante Skoog, 19 februari 2008 - 20:36.


#34

Postad 19 februari 2008 - 21:17

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

2.) En annan fundering jag har kring BD är när vi får se den första svenska spelfilmen i formatet.
Om man tex ska ta en film som sällskapsresan eller göta kanal, tror ni att det går att få dessa filmer restaurerade i toppkvalitè? (Inte för att jag vill ha dessa på blu-ray men som exempel)

det finns ju redan svensk film på BD. första svenska utgåvan av svensk film ska enl alla uppgifter bli Arn framåt sommaren.

det skulle säkert gå rent tekniskt att göra bra restaureringar av de filmerna, men försäljningspotentialen lär inte motivera kostnaden (försäljningsdelta mellan en kass "nästan-som-uppskalad-DVD" och en "vi-har-lagt-ner-ett-blade-runnerliknande-hästjobb" lär vara oerhört litet på såna filmer).

#35

Postad 19 februari 2008 - 21:57

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Snälla nu när man har enats om ett format, kan vi inte lära oss att det heter Blu-ray och inte Blue-ray :)

#36

Postad 19 februari 2008 - 22:29

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
HD-DVD och Blu-Ray har PRECIS lika bra bild kvalitét, vilket jag VET då jag också har bägge
Sen att det finns bra och dåliga utgåvor gäller ju också på bägge
Det var ju inte direkt VHS VS Beta skillnader på AV sidan

Nja eller jo du kanske har rätt :) Kör 1080i på 360 Hd-Dvd o 720p På ps3 då jag bara har en 720p alt 1080i Tv stödjer inte 1080p B) Jag har 720p på Ps3 därför att spelen i 1080i ser ut som Ps2 grafik typ flimmer osv...Men det e klart kanske att 1080i ger bättre bild än 720p?

Åh glömde :( Har inte Blu Ray en sval eller lite mera kall bild över sig? Jag tycker det :blink:

#37

Postad 19 februari 2008 - 23:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
Hehehe okej, jo bilden blir softare när jag har PS3:an iställd på 720p.
Därför kör jag den på 1080i då den bli MYCKET skarpare :)
Min skärm är på 1280x720, men tydligen är skärmen bättre på att skala ner 1080i än vad PS3:an gör :(

Angående "kallare" bild har jag faktiskt inte tänkt på, ska faktiskt kolla efter det nästa gång, kan iofs bero på färgtemperaturs inställningen på ingången också B)

Men detta är faktiskt nåt som kan skilja spelare emellan också :blink:

Redigerat av Svante Skoog, 19 februari 2008 - 23:57.


#38

Postad 20 februari 2008 - 01:32

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

2.) En annan fundering jag har kring BD är när vi får se den första svenska spelfilmen i formatet.
Om man tex ska ta en film som sällskapsresan eller göta kanal, tror ni att det går att få dessa filmer restaurerade i toppkvalitè? (Inte för att jag vill ha dessa på blu-ray men som exempel)

det finns ju redan svensk film på BD. första svenska utgåvan av svensk film ska enl alla uppgifter bli Arn framåt sommaren.

det skulle säkert gå rent tekniskt att göra bra restaureringar av de filmerna, men försäljningspotentialen lär inte motivera kostnaden (försäljningsdelta mellan en kass "nästan-som-uppskalad-DVD" och en "vi-har-lagt-ner-ett-blade-runnerliknande-hästjobb" lär vara oerhört litet på såna filmer).


Filmer för enbart Svenska marknaden kommer nog ta många år innan dom kan komma ut på BD då kundunderlaget är så löjligt litet, vi fär nog tv nöja oss med TV4HD här.

#39

Postad 20 februari 2008 - 02:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
BD:
Bifogad fil  bd_hello.jpg   19,58K   0 Antal nerladdningar


HD-DVD:
Bifogad fil  goodbye.jpg   17,47K   0 Antal nerladdningar

:)

#40

Postad 20 februari 2008 - 08:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
En annan fördel med att kriget är slut är att det blir mindre att skriva på forumet. Förut när man skulle skriva nått om HD-film spelare fick man alltid skriva "BD/HDDVD" nu räcker det med "BD". Kommer nog förlänga tangentbordets liv med cirka 0.00000001 promille eller nått. :)

Redigerat av pacman, 20 februari 2008 - 08:27.


#41

Postad 20 februari 2008 - 08:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Bra att du tog upp det Pacman - har faktiskt varit lite orolig för hur det skulle hålla (Mitt tangentbord säljs inte längre så jag vill ju inte slita ut det i onödan)

Nu har man hamnat i en ny sits dock - hitta den optimala spelaren vilken inte verkar finnas på marknaden ännu...

#42

Postad 20 februari 2008 - 10:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
En nackdel är iofs att minhembios moddar får mindre att göra framöver (när detta lagt sig så). Martin tex kommer krypa på väggarna när han inte längre har fullt upp med att radera inlägg... :)

#43

Postad 20 februari 2008 - 12:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Oj .. vad det säljs HD dvd spelare o filmer på marknadsplatsen och andra ställen.

Vart tog de värsta gaphalsarna vägen .. har de köpt en BD spelare nu eller väntar
de tills de kan få ut några hundringar för sin felsatsning. Nej, jag skriver inte detta för
att strö salt i såren, utan för att jag hoppas de unga pojkarna lärt sig något av detta.
Vi som varit med ett tag, vet hur det brukar sluta, vad gäller formatstrider och detta
var ju absolut inte den första och inte heller den sista.

Då jag varit neutral, så känns det verkligen skönt att vi fick ett av formaten :)

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 20 februari 2008 - 12:16.


#44

Postad 20 februari 2008 - 12:26

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Oj .. vad det säljs HD dvd spelare o filmer på marknadsplatsen och andra ställen.

Maveric B)


Exakt, det är väl värsta desperationen därute nu när man ser alla annonser, ingen vill ens betala 1:- för grejorna.

Det var en kille som sålde sin HD-XE1 igår, 3000:- eller bud. Jag bjöd på den och sa att du kan få 200:- för den.

Han svarade tillbaka och tyckte det var lite lågt men var beredd släppa den för 500:- :)

#45

Postad 20 februari 2008 - 12:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Vore den inte så slö så skulle jag köpa den som DVD-spelare, den e ju grym! (eller ja, för just 500 hade jag köpt den no matter what iofs :) )

#46

Postad 20 februari 2008 - 23:29

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Det härliga med att hoppa på BD-sidan var att om formatet mot all förmodan skulle förlora så kunde man i alla fall spela spel på eländet, PS3 då alltså.
Med denna nyhet så kan man fortsätta titta på film och spela spel. B)

#47

Postad 21 februari 2008 - 12:16

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
In memoriam: 10 hd-dvd-ögonblick vi minns

IDG listar de, enligt dem, 10 mest uppseendeväckande händelserna under blålaserkriget.

Blålaserkriget är över och nu är det dags att skriva krigshistoria. M3 har samlat ihop de tio mest uppseendeväckande händelserna, kommentarerna och uttalandena i blålaserkrigets slutskede. Samt lite bonusinfo på slutet.



4. Tre miljoner dollar kostade 30 sekunder tv-tid i ett reklamavbrott under årets Super Bowl-final i USA, ett av landets viktigaste och mest prestigefyllda tillfällen för företag att synas. Toshiba tog chansen och sände en i kreativ mening inte alltför uppseendeväckande reklamfilm som gjorde en poäng av att man kan ha sin till det högupplösta slutspelet nyinköpta hd-tv till annat än att titta på sport (nämligen hd-dvd-film). Den gjorde även en poäng av att tjejer visserligen gillar film, men absolut inte kan titta på amerikansk fotboll. Hmmm. Kul att notera är också att priset för reklamen gör att Toshiba måste sälja 20134 exemplar av den billigaste spelaren i reklamen (149 dollar) för att tjäna in summan. Minus butikens provision, frakt, moms osv.
Bluray-lägret å sin sida valde att avstå från Super Bowl då de dels inte ”hunnit färdigställa en reklamfilm av ”Super Bowl-kaliber”” och dels inte trodde att ”en reklamfilm kommer att övertyga konsumenterna om att hd-dvd kommer att vinna formatkriget”. Allt enligt Pioneers bluray-talesperson Andy Parsons.


Bonusplacering: Casualties of war

Okej, så hd-dvd-formatet förlorade. Men hur många är det som berörs av detta egentligen? Hur många hoppade på hd-dvd-tåget? Enligt Toshiba själva är försäljningssiffrorna följande:

Separata hd-dvd-spelare och -inspelare:

USA - 600000 enheter
Europa - 100000 enheter
Japan - 30000 enheter

Övriga:


Hd-dvd-enheter till Xbox 360 (världen över) - 300000
Pc:s med hd-dvd-spelare (världen över) - 300000

Totalt har hd-dvd-lägret fått drygt 1,3 miljoner anhängare bland konsumenterna. Detta kan jämföras med de över tio miljoner som hittills valt bluray.




För artikeln i sin helhet: http://www.idg.se/2.1085/1.146539

#48

Postad 21 februari 2008 - 14:48

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

In memoriam: 10 hd-dvd-ögonblick vi minns

IDG listar de, enligt dem, 10 mest uppseendeväckande händelserna under blålaserkriget.

I min mening är det följande den viktigaste händelsen i formatkriget, "Blu-ray Software Sales Surpass HD-DVD".

Den stora fördel HD DVD har haft är att man har valt att lansera sina olika funktioner (grundfunktion, PIP, internetfunktionen) tidigare än Blu-ray, och man fick därför en stor ledning i början. Men i och med denna händelse visade konsumenterna att detta inte var ett tillräcklig stor fördel.

Och med större stöd bland tillverkare, filmbolag och konsumenter för Blu-ray, så fanns det egentligen inte någon större chans för HD DVD. De prissänkningar som Toshiba sedan tvingades till kunde pareras av Blu-ray tillverkarna.

Det som hade behövts var större stöd bland filmbolagen eller möjligtvis en mycket billig kombospelare. Toshiba försökte "köpa" Warner vid två tillfällen, men de tackade nej. Och en kombospelare kunde åtminstonde inte Toshiba själva göra i och med att de inte är med i BDA.

#49

Postad 21 februari 2008 - 15:04

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

I min mening är det följande den viktigaste händelsen i formatkriget, "Blu-ray Software Sales Surpass HD-DVD".

Instämmer det är nog den viktigaste händelsen efter introduktionen av PS3.
Jag tillhör ju en av förlorarna i kriget.. medvetet dock eftersom jag var ganska säker på att BD skulle vinna för ingen hade väl förväntat sig att HD-DVD med bara en riktig levertör av hårdvara skulle ha någon chans. Köpte min
HD-DVD för att jag var nyfiken och priset var överkomligt. Väntar nu bara på att Panasonics BD50 ska komma ut.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 21 februari 2008 - 15:16.


#50

Postad 24 februari 2008 - 03:22

Effoc
  • Effoc
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Äntligen kanske star wars kommer ut i HD :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.