Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av Blueray spelare

70 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 mars 2008 - 15:15

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Så har då "kriget" tagit slut och det har blivit mera intressant att köpa en Blueray spelare. Jag har kollat runt lite dels i forumet och dels i verkligheten utanför. Nu tänkte jag be om lite hjälp.

Med ovetenskapliga metoder (mest tyckande) har jag kommit ner till några olika spelare som finns just nu. Samsung 1400, Sharp 20, Sony 300/500 samt PS3. (Jag skippade bokstäverna i modellbeteckningen, ni förstår säkert ändå).

Rent allmänt verkar Samsungen just nu mest intressant. Bra bild och den verkar hantera "alla" intressanta ljudformat.

Hur hanterar den dels uppskalning (DVD - 720p) dels nedskalning (Blueray - 720p). Idag har jag en 720p projektor Sanyo Z4 som jag naturligtvis vill använda. I framtiden finns kanske 1080p prylar men inte just nu.

När det gäller ljud verkar den ha allt utom DTS-MA. Jag kollade lite filmer och det ljudformatet verkar vara ovanligt så det kanske inte spelar någon roll praktiskt. Min receiver har optisk/ koaxial och 6.1 ingång men jag vill ha HDMI i Blueray'en för framtiden. Något speciellt man bör tänka på i detta avseende?

En kompis har nämnt något avseende problem mellan olika frekvenser PAL/NTSC 24p 50Hz / 60 Hz. Jag har varit runt i butiker och tittat och ser inget störande. Missar jag något som jag kommer att upptäcka efter en timmes filmtittande?

Det är ju svårt att bortse helt från PS-3 i sammanhanget. Jag är inte intresserad av en spelkonsol utan enbart en Blueray-spelare. Samtidigt, är PS3'an bra som Blueray/DVD spelare så varför inte. Jag så ett test där den sågades som DVD - spelare:
(http://www.hometheat...3-fw-2.1_2.html)

Är det bättre med en ren DVD/Blueray eller är PS3'an värd en titt. (Jag lutar nog just nu åt att skippa PS3'an).

Slutligen. Hur smart är det att köpa t ex en Samsung idag? Är det bättre att vänta ett tag på nya modeller för nu kommer många aktörer att våga satsa när marknaden stabiliseras. Om vi nu bortser från att jag vill ha en NU ;) .

Jag vill alltså ha en spelare som är bra på DVD och Bluray samt klarar de nya ljudformaten . Samtidigt vill jag ha ett rimlig pris 4 - 5000:-. Då kan jag börja med Bluerayfilmer successivt och sedan om några år köpa bättre hårdvara när standarder börjar fastna.

Jag är tacksam för tips och åsikter för detta är relativt nytt för mig.

#2

Postad 15 mars 2008 - 15:18

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
kolla på sonys 300 samt 500 modeler. jag väntar på uppdateringen av 500 till 550.

#3

Postad 15 mars 2008 - 18:36

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Alla tester jag sett av HD DVD spelare och Blu Ray spelare så vinner alltid ps3an.
I Aftonbladet vann ps3an och även i den jätte test som hembiotidningen hadde så vann ps3an.
Den har den snabbaste laddningstiden av alla dagens bluray spelare och den har kraften av att den egentligen är en dator.
Den är dessutom billigare en dagens stationära dvd spelare + att du får en maskin som även spelar spel.
Bara att köpa, har själv ps3an och är mycket nöjd.
En rolig grej i Hembiotidningens test var att ps3an spöade pioneers 16 tusen kronors spelare.

#4

Postad 16 mars 2008 - 16:07

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

En rolig grej i Hembiotidningens test var att ps3an spöade pioneers 16 tusen kronors spelare.


På vilket sätt?

#5

Postad 16 mars 2008 - 16:14

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Så har då "kriget" tagit slut och det har blivit mera intressant att köpa en Blueray spelare. Jag har kollat runt lite dels i forumet och dels i verkligheten utanför. Nu tänkte jag be om lite hjälp.

Med ovetenskapliga metoder (mest tyckande) har jag kommit ner till några olika spelare som finns just nu. Samsung 1400, Sharp 20, Sony 300/500 samt PS3. (Jag skippade bokstäverna i modellbeteckningen, ni förstår säkert ändå).

Rent allmänt verkar Samsungen just nu mest intressant. Bra bild och den verkar hantera "alla" intressanta ljudformat.

anHur hanterar den dels uppskalning (DVD - 720p) dels nedskalning (Blueray - 720p). Idag har jag en 720p projektor Sanyo Z4 som jag naturligtvis vill använda. I framtiden finns kanske 1080p prylar men inte just nu.

När det gäller ljud verkar den ha allt utom DTS-MA. Jag kollade lite filmer och det ljudformatet verkar vara ovanligt så det kske inte spelar någon roll praktiskt. Min receiver har optisk/ koaxial och 6.1 ingång men jag vill ha HDMI i Blueray'en för framtiden. Något speciellt man bör tänka på i detta avseende?

En kompis har nämnt något avseende problem mellan olika frekvenser PAL/NTSC 24p 50Hz / 60 Hz. Jag har varit runt i butiker och tittat och ser inget störande. Missar jag något som jag kommer att upptäcka efter en timmes filmtittande?

Det är ju svårt att bortse helt från PS-3 i sammanhanget. Jag är inte intresserad av en spelkonsol utan enbart en Blueray-spelare. Samtidigt, är PS3'an bra som Blueray/DVD spelare så varför inte. Jag så ett test där den sågades som DVD - spelare:
(http://www.hometheat...3-fw-2.1_2.html)

Är det bättre med en ren DVD/Blueray eller är PS3'an värd en titt. (Jag lutar nog just nu åt att skippa PS3'an).

Slutligen. Hur smart är det att köpa t ex en Samsung idag? Är det bättre att vänta ett tag på nya modeller för nu kommer många aktörer att våga satsa när marknaden stabiliseras. Om vi nu bortser från att jag vill ha en NU :lol: .

Jag vill alltså ha en spelare som är bra på DVD och Bluray samt klarar de nya ljudformaten . Samtidigt vill jag ha ett rimlig pris 4 - 5000:-. Då kan jag börja med Bluerayfilmer successivt och sedan om några år köpa bättre hårdvara när standarder börjar fastna.

Jag är tacksam för tips och åsikter för detta är relativt nytt för mig.

Det finns många filmer med Master audio

#6

Postad 16 mars 2008 - 16:22

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
PS3 fick 8/10 och Pionner LX70(A) fick 7/10.

Motiveringen till PS3:an:

Ständiga uppdateringar gör att PS3 hänger med och dess datorkraft gör den till den snabbaste Blu-rayspealren. Dvd-uppspelningen är också bra ifall du aktiverar uppskalningen. Nackdelen är de fläktbuller apparaten ger ifrån sig. Ljudmöjligheterna är begränsade och det är en öppen fråga hurvida detta beror på tekniska begränsningar eller om Sony vill sätta gräns i konkurrensen med sina egan spelare. PS3 är ett trevligt och medicentral också! Kostar från ca 4500 kr och ja, det här är ett bra köp även ifall du inte tror dig vilja spela spel.

Motiveringen till Pioneer LX70(A):

..är denna dyrbara mastodont en erknd kvalitespelare som däremot hör till de långsammaste. Modellen som heter LX70 har begränsade ljudmöjligheter medan LX70A har samma ljudmöjligheter som Sony BDP-S500 och alltså också kan skicka ljuden som digital bitströmmar. Priset för skapelsen är högt och du får räkna med 16000kr repsektive 11000 kr för LX70A och LX70. Då har de också kanonljud. LX70 har använts av redaktionen som stabil och pålitlig testapparat med den smarta finessen att växla upplösning via fjärren.


Antagligen tycker hemmabiotidningen att priset är de som är problemet med Pionner's spelare. Du kan få en nästan likvärdig spelare för 10000kr mindre. Samt att LX70(A) är den segaste av alla spelare är väl heller ingen fördel men sen de jobb den gör gör den riktigt bra.

#7

Postad 19 mars 2008 - 21:22

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Antagligen tycker hemmabiotidningen att priset är de som är problemet med Pionner's spelare. Du kan få en nästan likvärdig spelare för 10000kr mindre. Samt att LX70(A) är den segaste av alla spelare är väl heller ingen fördel men sen de jobb den gör gör den riktigt bra.

Det är nog så du skall tolka det. Att PS3 skulle vara en bättre bild/ljudförmedlare än Pioneers värstingspelare är lite långsökt. Dock kan man fråga sig om Pioneers maskin är prisvärd i dagsläget, nej det tycker jag inte. Blu-Ray är fortfarande ett ungt format och har en hel del kvar att växa innan vi kommer få se mer fulländade maskiner. Ur det perspektivet är det vansinnigt att lägga ut +10 000 kr på en spelare idag. De kan helt enkelt inte leva upp till prislappen än. Men om ett par-tre år kanske... :P

MVH
Jonsod

Edit: Köpte själv en ps3 idag och äger ingen pioneer spelare... :rolleyes:

Och just det, Denon släpper två blu-ray spelare senare i vår/sommar, deras flaggskepp tror jag kommer vara en riktigt, riktigt vass maskin vad gäller både ljud och bild. Men den kommer landa kring 20 loppor vad jag har förstått.

Redigerat av jonsod76, 19 mars 2008 - 21:27.


#8

Postad 19 mars 2008 - 21:52

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Att PS3 skulle vara en bättre bild/ljudförmedlare än Pioneers värstingspelare är lite långsökt.


Det tycker inte jag, varför skulle inte det kunna vara möjligt? Om det vore stor skillnad till Pioneers fördel skulle det lätt synas i ett test, ingen har mig veterligen gjort någon seriös jämförelse.

Och just det, Denon släpper två blu-ray spelare senare i vår/sommar, deras flaggskepp tror jag kommer vara en riktigt, riktigt vass maskin vad gäller både ljud och bild. Men den kommer landa kring 20 loppor vad jag har förstått.

Båda dessa har ljudbuggar som sänker LFE med 6 dB när signalen skickas som PCM över HDMI. Det har inte PS3. Så bara för att de är dyra betyder det inte att de är objektiva mästerverk.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 19 mars 2008 - 21:53.


#9

Postad 19 mars 2008 - 22:00

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Att PS3 skulle vara en bättre bild/ljudförmedlare än Pioneers värstingspelare är lite långsökt.


Det tycker inte jag, varför skulle inte det kunna vara möjligt? Om det vore stor skillnad till Pioneers fördel skulle det lätt synas i ett test, ingen har mig veterligen gjort någon seriös jämförelse.

Och just det, Denon släpper två blu-ray spelare senare i vår/sommar, deras flaggskepp tror jag kommer vara en riktigt, riktigt vass maskin vad gäller både ljud och bild. Men den kommer landa kring 20 loppor vad jag har förstått.

Båda dessa har ljudbuggar som sänker LFE med 6 dB när signalen skickas som PCM över HDMI. Det har inte PS3. Så bara för att de är dyra betyder det inte att de är objektiva mästerverk.

MVH
/Chuck

Vad gäller PS3 vs. Pioneer så har jag talat med fackfolk (mycket pålitliga och väldigt kunniga källor) som har testat dessa och menar att Pioneer slår ps3 åtminstone vad gäller ljudet ganska solklart. Samma personer rekommenderade mig dock att köpa ps3 framför pioneer av de skäl jag skrev ovan.

Problemet med buggen du nämner borde Denon ha tid på sig att lösa innan realese, har svårt att tro att de går ut i produktion med spelare som har såpass grova fel. Denon brukar stå för hög kvalitet. Det där med att dyrt=mästerverk har jag inte nämt något om vad jag känner till...

MVH
Jonsod

#10

Postad 19 mars 2008 - 22:05

Haväng68
  • Haväng68
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Om man nu ska ge sig in i blurayvärlden så ska man väl utnyttja alla de möjligeter som bjuds där. Att bara se till bilden, men inte ljudet är för mig att kasta en stor del av pengarna i sjön. Varken PS3 ellerSony BDP300 klarar de nya ljudformaten. Bland dem som gör det framstår Samsung BD-P1400 som den klart mest prisvärda. Jag köpte min för 3200:- och är helnöjd.

#11

Postad 19 mars 2008 - 22:06

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Problemet med buggen du nämner borde Denon ha tid på sig att lösa innan realese, har svårt att tro att de går ut i produktion med spelare som har såpass grova fel. Denon brukar stå för hög kvalitet. Det där med att dyrt=mästerverk har jag inte nämt något om vad jag känner till...

MVH
Jonsod

Båda är i produktion, och leveraras till kunder med felet.

Vad gäller PS3 vs. Pioneer så har jag talat med fackfolk (mycket pålitliga och väldigt kunniga källor) som har testat dessa och menar att Pioneer slår ps3 åtminstone vad gäller ljudet ganska solklart. Samma personer rekommenderade mig dock att köpa ps3 framför pioneer av de skäl jag skrev ovan.

Tyvärr är "fackfolk" ingen garant för korrekta observationer. Jag skulle säga att det snarare är dessa som står för disinformation i ganska stor skala, tyvärr.

Jag vet INGEN som testat under några som helst seriösa former. Och har man inte gjort det tycker jag själv att man inte ska säga att X låter bättre än Y.

MVH
/Chuck

#12

Postad 19 mars 2008 - 22:12

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Problemet med buggen du nämner borde Denon ha tid på sig att lösa innan realese, har svårt att tro att de går ut i produktion med spelare som har såpass grova fel. Denon brukar stå för hög kvalitet. Det där med att dyrt=mästerverk har jag inte nämt något om vad jag känner till...

MVH
Jonsod

Båda är i produktion, och leveraras till kunder med felet.

Kände inte till detta, läste att de skulle komma till Sverige senare i år. Detta låter allvarligt tycker jag...

Vad gäller PS3 vs. Pioneer så har jag talat med fackfolk (mycket pålitliga och väldigt kunniga källor) som har testat dessa och menar att Pioneer slår ps3 åtminstone vad gäller ljudet ganska solklart. Samma personer rekommenderade mig dock att köpa ps3 framför pioneer av de skäl jag skrev ovan.

Tyvärr är "fackfolk" ingen garant för korrekta observationer. Jag skulle säga att det snarare är dessa som står för disinformation i ganska stor skala, tyvärr.

Jag vet INGEN som testat under några som helst seriösa former. Och har man inte gjort det tycker jag själv att man inte ska säga att X låter bättre än Y.

MVH
/Chuck

Ok, jag vill i nuläget inte avslöja vilka jag pratat med men det är människor jag hyser stor respekt för. Skulle vara intressant och veta vad du menar med seriösa former?

MVH
Jonsod

#13

Postad 19 mars 2008 - 22:23

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Ok, jag vill i nuläget inte avslöja vilka jag pratat med men det är människor jag hyser stor respekt för. Skulle vara intressant och veta vad du menar med seriösa former?

Enkelt, det är former där man utesluter förutfattade meningar och andra felkällor så gott det går.

Att sitta och säga att man gjort en jämförelse när man skiftat spelare och sedan tittar/lyssnar 1 minut senare är ingen jämförelse i mina ögon.

Det finns väldigt många experter som hävdar en uppsjö av saker, tex att det är synbar skillnad på fungerande HDMI-kablar. Och dessa har tillgång till de absolut finaste mätutrustningarna i landet. Trots detta kan de inte under några omständigheter publicera mätbara skillnader på tex duken med olika kablar. Men skillnaden finns där, bara man tittar noga...är det inte konstigt?

Denons spelare för övrigt inte i Sverige än, men i USA för tillfället. Vet ej om det hinner rättas till innan de kommer hit.

MVH
/Chuck

#14

Postad 19 mars 2008 - 22:31

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Ok, tack för ditt svar. Då kan mina källor anses som seriösa...

#15

Postad 20 mars 2008 - 14:54

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Den enda jämförelsen jag vet om är Hemmabiotidningens jämförelse som jag citerat ovan. Ljudet sfrån Pionner's spelare ska vara riktigt bra men inte befogat de 10.000kr extra de tar för spelaren. Så min tolkning av texten gör att Pioneer är en vassare spelare men med tanke på priset och hur seg den är itne är värd de pengar de tar för den. Skillnaden är inte så pass stora så att jag med en vanlig lön skulle lägga 15-16000kr på en blu ray spelare när tekniken inte ens är helt klar med profiler och buggar.

#16

Postad 22 mars 2008 - 10:19

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
En intressant observation i sammanhanget var att i Pioneers rum på The Rocks projektormässa för en månad sedan kördes PS3 som källa, trots att LX70 fanns på plats. PS3:an var placerad ovanpå LX70. Om jag hade varit marknadsansvarig för Pioneer tycker inte jag detta hade varit särskilt smart...

//erikli

#17

Postad 22 mars 2008 - 18:36

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Nu har jag i allafall bestämt mig. Och det blev ingen PS3'a av flera skäl.

Dels var den egentligen aldrig intressant men jag gav den en chans och tittade på vad den presterade. Helt ok, men jag tyckte en "riktig" Blueray verkade vettigare. Påståendet att den vunnit "alla" test den varit med i förstår jag inte. Jag hittade några test på nätet det den inte ansågs prestera speciellt bra. Men var och en får tro det den vill.

Nu blev det en Samsung 1400 och att Media Markt körde en rejäl kampanj på den var ju inte fel. Det påverkade inte beslutet men var ändå positivt rent ekonomiskt.

Tack för hjälpen i alla fall.

#18

Postad 22 mars 2008 - 19:26

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Media Markt körde en rejäl kampanj på den


Och av ren nyfikenhet - vad var det för kampanj ? Vad fick du ge ?

#19

Postad 22 mars 2008 - 20:49

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Det kunde jag skrivit direkt, sorry.

Köpte jag fyra Bluerayfilmer till normalpris fick jag 1000:- rabatt på spelaren (ord pris 3900:- ).

Fyra filmer med spelare landade på knappt 4000:-.

Så man kan säga att jag fick fyra filmer "gratis".

Det var inte avgörande för valet av Samsung men det fick mig att handla på Media Markt.

Har dom spelare kvar så gäller det säkert ännu.

#20

Postad 24 mars 2008 - 13:22

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Det kunde jag skrivit direkt, sorry.

Köpte jag fyra Bluerayfilmer till normalpris fick jag 1000:- rabatt på spelaren (ord pris 3900:- ).

Fyra filmer med spelare landade på knappt 4000:-.

Så man kan säga att jag fick fyra filmer "gratis".

Det var inte avgörande för valet av Samsung men det fick mig att handla på Media Markt.

Har dom spelare kvar så gäller det säkert ännu.

PS3an spöar ju den spelaren med lätthet, dessutom får du en bra spel konsoll också, dumt köp, jag skulle i dagens läge inte köpa en ren blue ray spelare bara för att formatet är nytt och den enda spelaren idag som enkelt kan uppgraderas är PS3an som faktist har fått ett par uppdateringar just för blue ray biten, den har den senaste firmweren för till exempel bild i bild m.m.
Du köpa blue ray filmer för runt 160/st på axel

#21

Postad 24 mars 2008 - 13:48

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

PS3an spöar ju den spelaren med lätthet

Fast man får inte tillgång till alla ljudformat om man använder en PS3, det får man med en Samsung BD-P1400 (förutsatt att man har en förstärkare som kan koda av DTS-HD MA).

#22

Postad 24 mars 2008 - 14:02

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

PS3an spöar ju den spelaren med lätthet, dumt köp,

BD-P1400 klarar att skicka ljudet som bitstream via HDMI - något som PS3 inte kan.

Den har analoga ljud-utgångar - något PS3 inte har.

Den har nätverkskontakt och kan uppgraderas via internet.

Jag har inte jämfört - men jag gissar på att det är klart tystare än PS3 också.

Dessutom kan man köpa den för några hundralappar billigare än PS3:



#23

Postad 24 mars 2008 - 17:08

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
De analoga utgångarna är ju inte mycket att hurra för som jag ser det. Väntar på Samsungs 1500 spelare för att se hur den presterar kontra nyliga usa-släppta denon, Marantz som kommer i sommar samt nya Pioneeren. Kanske en Sony 550? Så svårt det är! :)

#24

Postad 24 mars 2008 - 17:20

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

De analoga utgångarna är ju inte mycket att hurra för som jag ser det.


Tja, sitter man på en receiver utan HDMI-ingång kan man åtminstonde få TrueHD via 5.1 ingången :)

#25

Postad 24 mars 2008 - 18:54

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Jag har inte jämfört - men jag gissar på att det är klart tystare än PS3 också.

Har precis köpt en PS3 40G och jag får säga att jag bl.a. är mäkta imponerad av hur tyst den är, man får anstränga sig för att höra den på 1m håll... :)

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 24 mars 2008 - 18:55.


#26

Postad 24 mars 2008 - 18:58

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Och hur länge har du haft den på ? länk :)

#27

Postad 24 mars 2008 - 19:12

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Och hur länge har du haft den på ? länk :)

Jag har kört den ett antal timmar i sträck och den är konsekvent så gott som ljudlös, inget dovt fläktljud som startar upp över huvudtaget...

MVH
Jonsod

Edit: Pulver, missade du de två nedersta inläggen i länken som du refererade till ovan?

Redigerat av jonsod76, 24 mars 2008 - 19:15.


#28

Postad 24 mars 2008 - 19:16

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Nädå, jag försöker bara vara lite rolig :)

#29

Postad 24 mars 2008 - 19:23

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

PS3an spöar ju den spelaren med lätthet

Fast man får inte tillgång till alla ljudformat om man använder en PS3, det får man med en Samsung BD-P1400 (förutsatt att man har en förstärkare som kan koda av DTS-HD MA).

Jag kör med Pioneer AX5a och lär inte uppdatera i första taget just på grund av att de inte finns någon bättre reciver idag för överkomlig penning så jag har inget behov av dom nya ljudformaten och då funkar PS3an klockrent, finns inget bättre köp i dagens läge, billigaste spelaren och även den snabbaste på marknaden, ingen stationär Blue Ray spelare har ju en dator inbyggd så prestandan kommer alltid att göra att PS3an är snabbast då de gäller laddningstider m.m.

#30

Postad 24 mars 2008 - 19:55

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Jag kör med Pioneer AX5a och lär inte uppdatera i första taget just på grund av att de inte finns någon bättre reciver idag för överkomlig penning så jag har inget behov av dom nya ljudformaten och då funkar PS3an klockrent,

PS3 är utan tvekan ett bra köp men Du kan ju inte lägga dina värderingar som generella för alla som vill ha förlustfria ljudformat.

Det ÄR en stor nackdel att den inte kan avkoda DTS-HD MA i dagsläget, oavsett om vilken receiver man råkar äga.

MVH
/Chuck

#31

Postad 24 mars 2008 - 22:25

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Jag kör med Pioneer AX5a och lär inte uppdatera i första taget just på grund av att de inte finns någon bättre reciver idag för överkomlig penning så jag har inget behov av dom nya ljudformaten och då funkar PS3an klockrent,

PS3 är utan tvekan ett bra köp men Du kan ju inte lägga dina värderingar som generella för alla som vill ha förlustfria ljudformat.

Det ÄR en stor nackdel att den inte kan avkoda DTS-HD MA i dagsläget, oavsett om vilken receiver man råkar äga.

MVH
/Chuck

Är nog bara en tidsfråga innan de kommer en uppdatering som gör att den klarar detta.

#32

Postad 25 mars 2008 - 18:12

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Har själv helt uteslutit PS3 pga alla klagomål över det störande fläktljudet. Jag är hysteriskt överkänslig mot alla former av surr, burr, pip och väs. Lider av att se på film hos kompisar med HTPC och projektor, medan de själva tycker att deras anläggning är nästintill ljudlös. Herregud, man kan ju inte njuta av filmen med alla olika störande ljud...

Är det kanske så att den nya budget-PS3:an har fått bukt med fläkt-problemet? Eller finns det fortfarande 40GB-varianten som går upp i läge 2 eller 3 och stannar där? Hur användbar är egentligen den lilla 40 GB HD:n? Det går inte att spela in TV-program då det inte finns någon inbyggd tuner, men kan man koppla en digitalbox till den och spela in programmet på hårddisken? Kan man spela upp högupplösta filmer med flerkanalsljud från denna hårddisk? Kan man byta hårddisken mot en rejäl 320 GB?

#33

Postad 25 mars 2008 - 20:15

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Att ägare av PS3'an är nöjda tycker jag framgår. Men att kalla andra köp för dumma, är inte det att överdriva? Beror inte det på vad man prioritetar?

Laddtiden på Samsungen är helt ok, ungefär som starten av projjen. Uppdatering av firmware gick väldigt enkelt. Spelkonsolargumentet, det är snarast ett argument emot för min del.

Det faktum att PS3'an saknar analoga utgångar och inte klarar alla ljudformat ser jag som en brist. Att säga att den vinner "alla" tester är definitivt att ta i. Jag ids inte leta rätt på några referenser men "medioker" nämndes någonstans.

Samtidigt, visst är PS3'an bra och det är bara att gratulera alla nöjda ägare. Jag är själv nöjd med min burk, trots misstaget att köpa något annat.

Sedan får man väl se hur det kommer att fungera med uppgraderingarna av PS3'an på sikt. Jag misstänker att man använde den för att knocka HD-DVD och nu vill man säkert gärna sälja Blu - rayspelare.

Redigerat av Mr_Tom, 25 mars 2008 - 20:18.


#34

Postad 25 mars 2008 - 22:15

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Har själv helt uteslutit PS3 pga alla klagomål över det störande fläktljudet. Jag är hysteriskt överkänslig mot alla former av surr, burr, pip och väs. Lider av att se på film hos kompisar med HTPC och projektor, medan de själva tycker att deras anläggning är nästintill ljudlös. Herregud, man kan ju inte njuta av filmen med alla olika störande ljud...

Är det kanske så att den nya budget-PS3:an har fått bukt med fläkt-problemet? Eller finns det fortfarande 40GB-varianten som går upp i läge 2 eller 3 och stannar där? Hur användbar är egentligen den lilla 40 GB HD:n? Det går inte att spela in TV-program då det inte finns någon inbyggd tuner, men kan man koppla en digitalbox till den och spela in programmet på hårddisken? Kan man spela upp högupplösta filmer med flerkanalsljud från denna hårddisk? Kan man byta hårddisken mot en rejäl 320 GB?

Många frågor och jag är än så länge för dåligt påläst för att besvara dem, med ett undantag. Som jag skrev tidigare, min PS3 40GB är ABSOLUT knäpptyst - timme in och timme ut...

Hoppas någon annan kan besvara dina övriga frågor...

MVH
Jonsod

#35

Postad 26 mars 2008 - 19:39

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Har en av dom sista 60gb som OnOff sålde ut och den är helt tyst, den går aldrig upp i varv utan spinner på, min plasma tv låter mera och den har typ 5-6 fläktar på baksidan och den är ändå mycket tyst jämfört med den Sanyo z2a som jag hadde förut, den levde om som xbox 360 ungefär och då lever de om.

#36

Postad 28 mars 2008 - 09:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Tror iofs att de flesta frågor om hur PS3 presterar, vad du kan göra med den och uppdateringar av den finns i Tv-spelsforumet där du garanterat får svar.

#37

Postad 28 mars 2008 - 11:54

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Sedan får man väl se hur det kommer att fungera med uppgraderingarna av PS3'an på sikt. Jag misstänker att man använde den för att knocka HD-DVD och nu vill man säkert gärna sälja Blu - rayspelare.

Jo, jag har också funderat i de banorna.
Trodde först att, trots att det GÅR att uppdatera spelaren med fw, sony INTE skulle lägga så mycket krut på PS3 som BD-player för att boosta sina (och därmed andras) stand-alones. Från början klarade den bl.a inte 1080p24 osv. Rätt länge sedan det kom en FW som gjorde att den fixade det.
Nu när HD-DVD lade ner verksamheten trodde jag också att de skulle vara än mer sparsamma med att hotta upp BD-delen, men här om dagen släpptes en ny fw som gör BD-spelaren i PS3 till en profil 2.0.
Det ryktas om DTS HD-MA i kommande fw, vilket jag med hänvisning till text ovan inte heller tror på.
Men hittills har man haft fel i de teorier man haft om Sonys strategi när det gäller detta, så man vet varken ut eller in!

Visst är det så att det är både ris och ros bland recensionerna när det gäller PS3 som BD. Gäller dock för de flesta produkter. Se bara i denna tråd vad folk tycker. Några tycker den är kass och andra älskar den.
Huvudsaken i slutändan är väl att folk är nöjda med SITT EGET val av inköp...

#38

Postad 30 mars 2008 - 23:25

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Sedan får man väl se hur det kommer att fungera med uppgraderingarna av PS3'an på sikt. Jag misstänker att man använde den för att knocka HD-DVD och nu vill man säkert gärna sälja Blu - rayspelare.

Jo, jag har också funderat i de banorna.
Trodde först att, trots att det GÅR att uppdatera spelaren med fw, sony INTE skulle lägga så mycket krut på PS3 som BD-player för att boosta sina (och därmed andras) stand-alones. Från början klarade den bl.a inte 1080p24 osv. Rätt länge sedan det kom en FW som gjorde att den fixade det.
Nu när HD-DVD lade ner verksamheten trodde jag också att de skulle vara än mer sparsamma med att hotta upp BD-delen, men här om dagen släpptes en ny fw som gör BD-spelaren i PS3 till en profil 2.0.
Det ryktas om DTS HD-MA i kommande fw, vilket jag med hänvisning till text ovan inte heller tror på.
Men hittills har man haft fel i de teorier man haft om Sonys strategi när det gäller detta, så man vet varken ut eller in!

Visst är det så att det är både ris och ros bland recensionerna när det gäller PS3 som BD. Gäller dock för de flesta produkter. Se bara i denna tråd vad folk tycker. Några tycker den är kass och andra älskar den.
Huvudsaken i slutändan är väl att folk är nöjda med SITT EGET val av inköp...

Tycker att de kommer uppdateringar stup i kvarten, nu senast bara häromveckan då den kom en uppdatering för större divx filer (över 2gb) och stöd för direkt koppling till internet när du klickar på nät länkar på dvd och blue ray skivors extra material m.m. och även bild i bild funktion.
Jag tror att sonyn kommer att satsa allt på ps3an för dom vill ju folk att köpa den och då inte enbart bara för spel utan även för film och den blir bara bättre och bättre för varje dag som går speciellt med alla bra uppdateringar vi fått på sista tiden.

#39

Postad 10 april 2008 - 18:25

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Det ryktas om DTS HD-MA i kommande fw, vilket jag med hänvisning till text ovan inte heller tror på.
Men hittills har man haft fel i de teorier man haft om Sonys strategi när det gäller detta, så man vet varken ut eller in!

Vanligtvis anser jag det vara narcissistiskt att citera sig själv, men å andra sidan är det för att erkänna en felteori, så here goes! :D

Jaha, DÄR hade man alltså fel IGEN!
Inte speciellt ledsen för det i och för sig! :P

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 10 april 2008 - 18:30.


#40

Postad 13 april 2008 - 13:45

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Har själv en Samsung P1400 o är absolut nöjd med den som uppspelningsmaskin för blu-ray o DVD reg 1. Skulle jag i dagsläget köpa en blu-ray spelare, skulle det nog dock ändå bli en PS3. Av det skälet att det är den enda spelare som samtidigt kan fungera som "mediacentral". Den är den enda som har möjlighet att ansluta externa enheter, antingen direkt via t ex USB eller via nätverk. En digitalkamera kan troligen anslutas direkt o PS3 + projektor blir som en diabildvisare. Filmer på extern hårddisk går o se på förutsatt attt de har rätt format. På ett annat forum läste jag att någon t o m hade försökt ansluta en HDDVD add-on f Xbox, när formatkriget fortfarande pågick. Det fungerade dock ej. Men den mångsidighet som PS3'an verkar ha är nog än så länge oöverträffad.

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 13 april 2008 - 13:47.


#41

Postad 13 april 2008 - 13:56

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag spanar efter en panasonic bd50 eller vad den nu hette...mitt huvudargument för denna är 5.1 analog utgång (ville helst ha 7.1) samt att den har profil 2.0

Inte en chans att jag går bakåt i utvecklingen (tekniskt sett) och skaffar nåt i stil med profil 1.1

#42

Postad 13 april 2008 - 14:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Vanligtvis anser jag det vara narcissistiskt att citera sig själv, men å andra sidan är det för att erkänna en felteori, så here goes! :)

Jaha, DÄR hade man alltså fel IGEN!
Inte speciellt ledsen för det i och för sig! :P


Hmm, iofs vet jag att jag sagt att vi diskuterar PS3 i ps3 tråden, men DTS-MA - kör den det som PCM då?

#43

Postad 13 april 2008 - 14:50

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag gick in i en av Hifi-klubbens butiker och ställde frågan om vad som är bra idag. Svaret jag fick var klockrent tydligt... de påstår att det som finns ute idag är medelmåttigt (nämnde mjukvarufel bla.) och sade till mig att de riktiga produkterna kommer till sommaren.

Först skulle tydligen Sonys high end produkter komma i juni och sedan framåt augusti, konsumentprodukter som verkligen ska hålla måttet.

Kan detta stämma?? Folk här verkar ju nöjda.

Jag har nästan blivit avskräckt och väntar nog på en Denon till efter sommaren, har ju en Denon dvd jag är ytterst nöjd med.

Tänk på vad man går på vad andra säger...

#44

Postad 13 april 2008 - 16:08

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Jag har nästan blivit avskräckt och väntar nog på en Denon till efter sommaren, har ju en Denon dvd jag är ytterst nöjd med.

Denon har precis som många andra haft (och har) med felaktigheter med sina Blu-rayspelare, tex transporten 2500.

MVH
/Chuck

#45

Postad 14 april 2008 - 17:14

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Hmm, iofs vet jag att jag sagt att vi diskuterar PS3 i ps3 tråden, men DTS-MA - kör den det som PCM då?

Ja, endast som PCM via HDMI

#46

Postad 16 april 2008 - 03:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Jag spanar efter en panasonic bd50 eller vad den nu hette...mitt huvudargument för denna är 5.1 analog utgång (ville helst ha 7.1) samt att den har profil 2.0

Inte en chans att jag går bakåt i utvecklingen (tekniskt sett) och skaffar nåt i stil med profil 1.1


Gå framåt i utvecklingen och kör HDMI istället för analoga utgångar :)

Maveric :)

#47

Postad 16 april 2008 - 11:17

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Jag spanar efter en panasonic bd50 eller vad den nu hette...mitt huvudargument för denna är 5.1 analog utgång (ville helst ha 7.1) samt att den har profil 2.0

Inte en chans att jag går bakåt i utvecklingen (tekniskt sett) och skaffar nåt i stil med profil 1.1


Men snälla AC3, jag har ju sagt till dig att den har 7.1 anologa utgångar... :)

BD50

#48

Postad 16 april 2008 - 21:51

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jag spanar efter en panasonic bd50 eller vad den nu hette...mitt huvudargument för denna är 5.1 analog utgång (ville helst ha 7.1) samt att den har profil 2.0

Inte en chans att jag går bakåt i utvecklingen (tekniskt sett) och skaffar nåt i stil med profil 1.1

Varför skall du köpa en bluray-spelare? Har för mig att du skrev rätt så många inlägg med att det ändå inte släpps filmer som du vill se på bluray samt att du aldrig kommer att köpa en bluray-spelare... Varför har du ändrat dig?

#49

Postad 19 april 2008 - 16:52

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Jag har för 6 dagar sedan Köpt BD30 från Panasonic och kan bara konstatera att här har vi en mycket bra BD spelare, har läst runt på nätet och kollat tester m.m och den har fått mycket bra betyg just för bild och ljud, i Home Theater är de den bästa BD spelare dom har testat.
jag har kört med Ps3an förut och den har gett en mycket bra bild men BD30 är vassare, de tog mig bara några sekunder in i första filmen för att se att här har vi en mycket bra BD spelare, bättre färger var de första jag la märke till och att bilden är skarpare på nått sätt, svårt att förklara att sedan BD30 är den första spelaren som har profil 1.1 gör inte saken sämre, nu får man bara hoppas att filmbolagen släpper några filmer som stödjer detta.
Laddningstiden är också den bättre en förra generationens spelare, de tar ungefär 15-20 sec för spelaren att göra sig klar ifrån de att man trycker på on knappen, sedan tar de ca 5-10 sec att ladda själva skivan när man stoppar in den i spelaren och de är nästan lika snabbt som på Ps3an.
Ska man köpa sin första BD spelare så är BD30 den bästa som finns ute idag och priset är mycket bra, jag betalade 3900:- och då fick jag med 2st filmer från pixar på Blu-Ray.
Blir roligt att se kommande tester i Svenska tidningar, jag är ganska säker efter att ha läst dom utlänska tester som finns att BD30 kommer att få höga betyg framförallt för bilden, men som dvd spelare lär den inte vinna några priser, har man en bra dvd spelare sen förut är de nog säkrast att behålla den, de lär nog dröja innan vi får se en BD spelare som är bra på båda formaten.

Här finns en lista på dom många utlänska tester som finns.. http://www.konsument...6FE602A618.html

#50

Postad 19 april 2008 - 17:18

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Visste inte att de redan fanns en film ute som jag till och med har, blev tvungen att springa och testa detta, coolt med bild i bild, man kan titta på filmen och samtidig se en liten filmruta i hörnet på bilden där olika personer sitter och pratar om filmen.

Resident Evil: Extinction on Blu-ray will hit store shelves on January 2, 2008, bringing with it a handful of brand new special features. Among those are a picture-in-picture video commentary and "Blu-Wizard 2.0". The latter feature is an updated version of the menu organization and layout, which has been underwhelming up to this point.

The new feature also will allow the player to remember every scene and every special feature that has been watched, even after the disc is ejected. The new technology is based on Profile 1.1.

BD Profile 1.1 is a new standard that all Blu-ray player manufacturers will soon have to accommodate. Unfortunately, some existing players will not be able to access the new special features, including the Playstation 3. However, Sony has previously said that it will release a firmware update to fix that problem.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.