Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HD DVD eller BluRay?

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 december 2008 - 17:45

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Ja, som rubriken lyder.

Vad är mer inne just nu?
Vilken är mer säker att ha inför framtiden?
Vad är skillnaden mellan dessa?

DVDn har ju varit inne rätt länge sedan videobanden dog. Men nu är antagligen HD DVD och Blu-Ray next generation. Så kanske dags att kolla in en sådan.

Tacksam för svar!

#2

Postad 12 december 2008 - 17:48

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Om du inte visste det så gick HD DVD i graven i våras, det finns fortfarande filmer att fynda till låga priser men det produceras inget nytt matrial.
Så det är Blu-ray som du ska satsa på om du vill ta klivet in i Highdef världen :blink:

HD DVD eller High-Definition/Density Digital Versatile Disc var ett hög-densitetskivformat utvecklat av Toshiba med syfte att lagra stora mängder data, inklusive HD-film. Det kallades för nästa generationens dvd. De första officiella HD DVD-filmerna släpptes i slutet av april 2006 i USA. Toshiba lät den 19 februari 2008 meddela att all utveckling, försäljning och marknadsföring av formatet läggs ner, detta som en följd av att allt fler bolag valt att ge sitt stöd till konkurrenten Blu-ray.


Skillnader mellan HD DVD och Blu-ray Disc
Blu-ray
HD DVD

Källa: Wikipedia

Redigerat av -Palle-, 12 december 2008 - 17:57.


#3

Postad 12 december 2008 - 20:15

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Tack! Det klargör en del. Hehe.

Blu-Ray, here I come!

#4

Postad 12 december 2008 - 20:18

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Skoja du? Med ditt förra inlägg, om inte, känns det som Blu-ray forum har en del att göra med sin marknadsföring...

#5

Postad 12 december 2008 - 20:25

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Jag valde Wii eftersom jag anser det vara konsolen jag vill ha.

Jag märkte att de flesta filmer börjar komma ut som enbart Blu-Ray diskar när jag var på Maxi idag.
Syns tydlig att DVD är påväg att dö ut. Så jag vill inte slutligen att det sker som förr när jag hade 500 st original videofilmer som fick slumpas bort för ca 5 kr st till pantbanken. Så kommer det bli med mina dvd filmer nu.

Alltså måste jag trots allt inskaffa en Blu-Ray för att hänga med i utvecklingen. Men än sålänge har jag ej råd med det. Varken för PS3 eller Blu-Ray. Ville bara veta helt enkelt vilken av HD DVD eller Blu-Ray som är inne!

#6

Postad 13 december 2008 - 02:05

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Så här är det, nu tar vi det en gång till....

HD-DVD e ett dött format.

Vanlig DVD finns fortfarande kvar men e på väg å dö ut.

Blu Ray är det som gäller dem närmaste åren men den kommer åxå dö ut så småningom med dagens teknik.

Blu ray kräver blu ray spelare å likaså för HD dvdn, Vanliga dvds går att spala på båda två.

Vad har Wii med saken å göra?

#7

Postad 13 december 2008 - 02:06

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Vad då va?

Jag var på Maxi idag och såg att alla nya filmer som kommit ut hade Blu-Ray fodral. Alltså är det väl antagligen filmer till Blu-Ray spelaren? Dessa funkar väl inte till DVDn, eller?



+1, är inte det lite väl ute att skriva?

Här finns lite mer matnyttig information: :blink:

En enkel guide till HD-hemmabions värld och Blu-ray disc

Ett tips kan även vara att söka runt lite på forumet :blink:

#8

Postad 13 december 2008 - 02:15

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Så här är det, nu tar vi det en gång till....

HD-DVD e ett dött format.

Vanlig DVD finns fortfarande kvar men e på väg å dö ut.

Blu Ray är det som gäller dem närmaste åren men den kommer åxå dö ut så småningom med dagens teknik.


Med andra ord hade jag rätt? Så jag fattar inte varför alla skriver "Vaa?".
Jag märker ju i de flesta butikerna att det bara fylls på mer och mer med blåa Blu-Ray fodral och att DVD-filmerna sakta dras bort från hyllan.

Är det ens någon idé att köpa en BluRay eller kommer man kunna använda sin vanliga DVD ett tag till?

Blu ray kräver blu ray spelare å likaså för HD dvdn, Vanliga dvds går att spala på båda två.


Så det är bara possitivt att införskaffa blu-ray? Detta eftersom att den både tar egna och vanliga dvd-filmer?
Är det någon idé ens att köpa HD DVD när jag inte ens sett någon film ute som är av HD DVD format?

Vad har Wii med saken å göra?


Wii har med en annan tråd att göra - det svarade jag till killen som skrev till mig. Jag påpekade i en annan tråd att jag inte ville ha PS3 och ville istället ha Wii. Och här påpekar jag att jag vill inskaffa mig en Blu-Ray. Så han kunde antagligen inte förstå varför jag inte valde PS3 - som då redan har Blu-Ray på köpet.

PS3 är fört dyrt för mig och så är även Blu-Ray idagsläget. Men jag ville veta om den är värd att köpa i framtiden när ekonomin tillåter.

#9

Postad 13 december 2008 - 02:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Så det är bara possitivt att införskaffa blu-ray? Detta eftersom att den både tar egna och vanliga dvd-filmer?
Är det någon idé ens att köpa HD DVD när jag inte ens sett någon film ute som är av HD DVD format?


Jo det är blu-ray spelare som gäller,och den kan även spela upp DVD och CD. :blink:

#10

Postad 13 december 2008 - 02:27

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Jo det är blu-ray spelare som gäller,och den kan även spela upp DVD och CD. :blink:


Tack! Jag hängde inte med först. Jag trodde att den bara kunde spela upp Blu-Ray filmer. Men då kan man trots allt behålla sin samling av DVD.

Det är inte så kul att varje gång man gjort sin insamling av filmer man älskar - så är det dags att om på nytt införskaffa dem i annan format. Orka sälja sina filmer till pantbanken varje gång för 5 kr/st.

Jag antar att DVD-filmer tas bort från hyllorna och Blu-Ray sätts upp mer bara pga populariteten antagligen. Det var det jag ville ha svar på. Trodde DVD-filmerna skulle behöva slängas i soptippen.

Men svaren jag fick var "Vaa?". Så ifall tråden skall stängas så tycker jag den skall läggas ner för de idiotiska svaren och inte för mina frågor. Det kvarstår - Finns inga dumma frågor - bara dumma svar.

#11

Postad 13 december 2008 - 02:29

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Är det någon idé ens att köpa HD DVD när jag inte ens sett någon film ute som är av HD DVD format?

Visst kan det finnas en poäng att köpa HD DVD.

Ta bara detta som ett exempel:
https://www.minhembi.../marknad/220731
en bra spelare med 56 filmer för 2500kr, det ger ett snittpris på ynka 45kr/film och 0kr för spelaren.
Sen går det att fynda filmer billigt på Tradera oxå :blink:

men ha i åtanka att det bara finns begränsat med filmer ute på marknaden, och det släpps inte nya filmer så det är INTE "framtidssäkert"
Här är en lista med alla filmer som släppts på HD DVD: High Def Digest

HD DVD filmerna håller oftast minst lika hög kvalité som en Blu-ray film.

Hoppas att detta ger dig lite mer klarhet ang HD DVD :blink:

#12

Postad 13 december 2008 - 02:39

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Visst kan det finnas en poäng att köpa HD DVD.

Ta bara detta som ett exempel:
https://www.minhembi.../marknad/220731
en bra spelare med 56 filmer för 2500kr, det ger ett snittpris på ynka 45kr/film och 0kr för spelaren.
Sen går det att fynda filmer billigt på Tradera oxå :blink:

men ha i åtanka att det bara finns begränsat med filmer ute på marknaden, och det släpps inte nya filmer så det är INTE "framtidssäkert"
Här är en lista med alla filmer som släppts på HD DVD: High Def Digest

HD DVD filmerna håller oftast minst lika hög kvalité som en Blu-ray film.

Hoppas att detta ger dig lite mer klarhet ang HD DVD :blink:


Det var en lång lista. Fanns rätt mycket! Men jag föredrar många äldre filmer som Braveheart, Gladiator och sånna historiska filmer. Det fanns inte så många sådana. Helst vill man ha sina favoritfilmer i den formaten och ifall de inte finns så är det synd.

Men kommer exempelvis, de filmer som jag nämnt, att göras om i Blu-Ray format också eller kommer det enbart vara de nyare filmerna som kommer ut i Blu-Ray format?

Tack förresten för svaret! Det lät bra. Men eftersom att de slutat tillverka mer filmer så är det lite tråkigt att börja inhandla HD DVD-formaten.

#13

Postad 13 december 2008 - 02:43

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Men kommer exempelvis, de filmer som jag nämnt, att göras om i Blu-Ray format också eller kommer det enbart vara de nyare filmerna som kommer ut i Blu-Ray format?


Det är nog bara en tidsfråga hoppas jag :blink:

#14

Postad 13 december 2008 - 02:43

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Det har kommit en hel del äldre storfilmer på blu-ray och det kommer komma fler.
Kolla in denna tråd. https://www.minhembi...howtopic=159353

Här kan du läsa recensioner av blu-ray filmer. http://www.blu-ray.com/

#15

Postad 13 december 2008 - 02:53

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Det har kommit en hel del äldre storfilmer på blu-ray och det kommer komma fler.
Kolla in denna tråd. https://www.minhembi...howtopic=159353

Här kan du läsa recensioner av blu-ray filmer. http://www.blu-ray.com/


Fin info där. Tack!

#16

Postad 13 december 2008 - 10:16

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Jag tror de tar ett tag till innan Blu Ray sparkar ut DVD ur hemmen.
Först en spelare för några tusenlappar sen filmer som OFTAST för en vanlig svensson kostar 200:-.
DVD filmer kan man hitta i ungefär ALLA affärer och många gånger ett pris på 39-59:- för en rätt ok klassiker.

Själv tycker jag de känns lite så att de är endast vissa filmer man vill ha i HD.
Äventyr, krig, action och såna rörliga färg-glada filmer vill man ha i HD, för de bjuder på en så bra inlevelse.
Därimot tycker jag drama och såna lugnare filmer känns som mer dvd köp för där ger ju inte HD samma inlevelse.

Eller?

Annars tror ja nog att OM du hittar ett gäng bra hd dvd som du verkligen gillar så är de nog värt att köpa en spelare endå.
Men att Blu Ray är de som kommer finnas i allas hem inom några år.

#17

Postad 13 december 2008 - 10:32

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Jag valde Wii eftersom jag anser det vara konsolen jag vill ha.

Jag märkte att de flesta filmer börjar komma ut som enbart Blu-Ray diskar när jag var på Maxi idag.
Syns tydlig att DVD är påväg att dö ut. Så jag vill inte slutligen att det sker som förr när jag hade 500 st original videofilmer som fick slumpas bort för ca 5 kr st till pantbanken. Så kommer det bli med mina dvd filmer nu.

Alltså måste jag trots allt inskaffa en Blu-Ray för att hänga med i utvecklingen. Men än sålänge har jag ej råd med det. Varken för PS3 eller Blu-Ray. Ville bara veta helt enkelt vilken av HD DVD eller Blu-Ray som är inne!


Vilken schysst Maxi, var ligger den?

#18

Postad 13 december 2008 - 12:18

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Vilken schysst Maxi, var ligger den?


Schyst?

Den ligger i Linköping.

Det är självklart inte så att Maxi totalt är urrensat av DVD-filmer och enbart har Blu-Ray idagsläget. Men på hyllan där det enbart finns nya filmer, så såg jag enbart Blu-Ray fodral på hyllan. DVD-filmer som fanns är såna där 59;-/st eller 3 för 199;-

#19

Postad 13 december 2008 - 12:20

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Undrade vad denna tråd från 2007 gjorde här, men den var visst från idag... :blush:


2006 menar du .. :blink:

Att BD är på väg in och DVD på väg ut stämmer ju inte ÖHT, visst är BD på väg in men DVD är på
intet långa vägar på väg ut.

Och MAXI ursäkta men seriöst det enda som kanske är på väg ut är månadens binge från Musikservice!! :blink:

EDIT: såg att du fyllt i själv i ditt senaste inlägg om Maxis grymma DVD utbud..

Gå in på Discshop så ser du (trådskaparen) att DVD är här för att stanna i många år till sen får man tycka vad man vill om det..

Jag har lämnat DVD för längesen och är väldigt sparsmakad med inköp nuförtiden förutom svensk film och enstaka udda släpp från mindre studios..

Redigerat av henke007, 13 december 2008 - 12:23.


#20

Postad 13 december 2008 - 12:28

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Jag tror de tar ett tag till innan Blu Ray sparkar ut DVD ur hemmen.
Först en spelare för några tusenlappar sen filmer som OFTAST för en vanlig svensson kostar 200:-.
DVD filmer kan man hitta i ungefär ALLA affärer och många gånger ett pris på 39-59:- för en rätt ok klassiker.


Men det som är bra med Blu-Ray är ju antagligen att den kan spela sina skivor och vanliga dvd-filmer - vilket en ordinär dvd tydligen inte kan, eftersom att den enbart spelar upp dvd-filmer.

Sedan så håller säkert blu-ray filmerna av bättre kvalité, eller det kanske bara har med spelaren att göra?
Fast jag tror att det är snyggare med blu-ray film på blu-ray spelaren än vanlig dvd-film på samma spelare.

Det som jag dessutom anser vara bättre med blu-ray är att deras diskar är ca 25-50 GB? Vilket är en fördel jämfört med 4,7 GB.

Japp! Du kan säkert hitta billigare filmer för DVD, ett tag till. Dvs tills hyllorna rensas, som det gjordes med vanliga videokasetter, sedan kommer nog blu-ray hamna på låg pris med.

Spelaren kostar i dagsläget 2400 ;- har jag sett. Rätt okej pris tycker jag.

Men är det något jag har lärt mig så är det att inte köpa upp mer filmer, utan bara hyra och se eller gå på BIO.
Jag gjorde ett inköp över 500 filmer på vanliga videokasetter då de låg på 199 ;-/st. Fick lämna allt in på pantbanken när videon dog ut. Och låt mig säga dig, att det inte vara något högt pris jag fick för dessa. Jag är nog rädd att det snart kommer ske samma sak med vanliga dvd-filmer. Och även dvd-filmer jag har jag hur många som helst. Så inga mer köp för min del, utan bara hyra och se när jag känner för något.

Själv tycker jag de känns lite så att de är endast vissa filmer man vill ha i HD.
Äventyr, krig, action och såna rörliga färg-glada filmer vill man ha i HD, för de bjuder på en så bra inlevelse.
Därimot tycker jag drama och såna lugnare filmer känns som mer dvd köp för där ger ju inte HD samma inlevelse.

Eller?

Annars tror ja nog att OM du hittar ett gäng bra hd dvd som du verkligen gillar så är de nog värt att köpa en spelare endå.
Men att Blu Ray är de som kommer finnas i allas hem inom några år.



#21

Postad 13 december 2008 - 12:51

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Dvd kommer att hålla ett bra tag till men nyare titlar kommer jag enbart köpa på bluray. Den senaste dvd -skivan jag köpte var serien "Extra" och den finns ju inte på bluray vad jag vet.

Vill jag t.ex köpa en Musse Pigg-klassiker eller Kalle Anka (handanimerat) till ett barn så går det ju bra med dvd.

Men att köpa Wall-E på dvd för 199 kr eller Bluray-skivan för 249 kr så behöver jag inte ens fundera. BR är ju ett givet val.

#22

Postad 13 december 2008 - 12:55

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Dvd kommer att hålla ett bra tag till men nyare titlar kommer jag enbart köpa på bluray. Den senaste dvd -skivan jag köpte var serien "Extra" och den finns ju inte på bluray vad jag vet.

Vill jag t.ex köpa en Musse Pigg-klassiker eller Kalle Anka (handanimerat) till ett barn så går det ju bra med dvd.

Men att köpa Wall-E på dvd för 199 kr eller Bluray-skivan för 249 kr så behöver jag inte ens fundera. BR är ju ett givet val.


Jag håller med dig. Tur att man än ett tag kan behålla sin DVD-samling som man har. Men jag köper Ej mer filmer. Känns som att förr eller senare kommer man leta efter soptippen för att lägga dessa där i.

Känns som att det bästa är att följa utvecklingen av nya spelare (dvd, bluray) och sedan hyra filmer och se. Om man självklart vill ha vissa klassiker man inte kan vara utan så köper jag. Men i annat fall orkar jag inte ge ut en massa för filmer igen för att sedan vräka dem för 5 kr / st.

#23

Postad 13 december 2008 - 13:02

Z2000
  • Z2000
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Bäste trådstartare, jag tror att du skulle formulera din fråga lite tydligare, och förklara vad du själv vill åstadkomma. Vill du betala för bättre bild, ljud etc. Vill du kunna spela flera format i samma spelare etc. Sedan kan du få kloka svar.

Mvh /Mattias

PS Men att satsa på HD DVD idag är väl lika envist knasigt som de som köpte V2000 spelare trots att VHS blev defacto-standard på 80-talet. Det enda de kunde titta på var egeninspelade filmer.....

PS2 Någon som har sett min nagelsax? (sorry kunde inte hålla mig)

#24

Postad 13 december 2008 - 13:06

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Bäste trådstartare, jag tror att du skulle formulera din fråga lite tydligare, och förklara vad du själv vill åstadkomma. Vill du betala för bättre bild, ljud etc. Vill du kunna spela flera format i samma spelare etc. Sedan kan du få kloka svar.

Mvh /Mattias

PS Men att satsa på HD DVD idag är väl lika envist knasigt som de som köpte V2000 spelare trots att VHS blev defacto-standard på 80-talet. Det enda de kunde titta på var egeninspelade filmer.....

PS2 Någon som har sett min nagelsax? (sorry kunde inte hålla mig)


Hej och tack för ditt svar.

Ja, jag får nog skylla mig själv att jag fått de svaren jag fått. Att mina frågor och krav inte var tydligare är för att jag inte kan så mycket om varken HD-DVD eller Blu-Ray, utan ville helt enkelt att folket skulle hjälpa mig med det.

#25

Postad 13 december 2008 - 13:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Inga problem. Alla har vi varit nya inom vissa områden och det är väl även en stor anledningen till att forumet finns B)
Även om man som "veteran" glömmer sånt ibland ;) hehe

Redigerat av Svante Skoog, 13 december 2008 - 13:10.


#26

Postad 13 december 2008 - 13:11

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Inga problem. Alla har vi varit nya inom vissa områden och det är väl även en stor anledningen till att forumet finns B)


Thank you very much for understanding me! ;)

#27

Postad 13 december 2008 - 13:16

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlägg
  • 0
Har dolt en del inlägg som jag tycker inte har här att göra!
Om någon har problem med det så tar vi det via PM!

#28

Postad 13 december 2008 - 13:24

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Har dolt en del inlägg som jag tycker inte har här att göra!
Om någon har problem med det så tar vi det via PM!


Inga problem alls. Blev bara lite missförstånd mellan en och annan individ. Lika bra att röja bort från historian B)

#29

Postad 13 december 2008 - 17:10

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Hej och tack för ditt svar.

Ja, jag får nog skylla mig själv att jag fått de svaren jag fått. Att mina frågor och krav inte var tydligare är för att jag inte kan så mycket om varken HD-DVD eller Blu-Ray, utan ville helt enkelt att folket skulle hjälpa mig med det.


Bara det att du faktiskt stavar Bluray korrekt tycker jag är imponerande, de flesta nybörjare skriver bluEray. B)

#30

Postad 13 december 2008 - 17:25

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0
Har du något behov av hd? är ju kanske första frågan man bör ställa!
Vad har du för kringutrustning?

#31

Postad 13 december 2008 - 17:34

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Bara det att du faktiskt stavar Bluray korrekt tycker jag är imponerande, de flesta nybörjare skriver bluEray. B)


Hehe. Det, om än inget annat, kollade jag upp på Wikipedia ;)

#32

Postad 13 december 2008 - 17:39

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Har du något behov av hd? är ju kanske första frågan man bör ställa!
Vad har du för kringutrustning?


Jag vill varken ha HD eller BluRay pga några speciella behov. Det jag främst undrar är vilken av dessa två kommer hålla i längden, dvs framtiden. Så att man på så vis inte behöver börja skaffa om alla filmer på nytt i någon ny format.

När man läser så är exempelvis PS3 och XBox 360 gjorda för HDTV. Så man undrar om kanske DVD kommer dö ut och inte vara användbart till nyare TV och så. Därav frågan om det kanske är bättre att satsa på BluRay som säkerligen är mer anpassat för en LCD TV än vad en vanlig DVD är? Jag vet ingenting.

Man vill inte vakna en dag och helt plötsligt funkar inte scartkabeln från DVDn till nyare TV B)

#33

Postad 13 december 2008 - 17:57

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Om man ställer en sån fråga i det här forumet får man försöka sålla bort de bittra HD-DVD-anhängarna som vägrar inse att deras format dött ut för ett år sedan B)

Det enda formatet som existerar idag och som det släpps nya filmer till är Blu-ray. Där har du svaret på din fråga.

#34

Postad 13 december 2008 - 17:58

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0
Hej.
Dvd funkar kalas med hdtv oavsett om det är 720p eller 1080p om du har en dvd spelare som skalar upp snyggt.
Det är nog ingen som i nuläget kan garantera att bd är framtiden men hd-dvd är iallafall ute ur leken.
I och med att du är så oinsatt undrar jag verkligen om du skall lägga dom pengarna när du endå är nöjd med dvd kvalitén.
Har du lcd/plasma idag och vilklen upplösning? skulle ju iallafall rekkomendera dig att inte ens överväga ett bd inköp idag om du inte ens har en hd-ready tv.
Framtiden är nedladdning säger "dom" frågan är bara när dom materiella formaten dör ut?

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 13 december 2008 - 18:03.


#35

Postad 13 december 2008 - 18:02

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0

Om man ställer en sån fråga i det här forumet får man försöka sålla bort de bittra HD-DVD-anhängarna som vägrar inse att deras format dött ut för ett år sedan B)

Det enda formatet som existerar idag och som det släpps nya filmer till är Blu-ray. Där har du svaret på din fråga.


Duu om man hittar över 100 filmer man vill ha på hd-dvd så är det ett klipp jag antar att du inte vet att man får en hd-dvd film för 10kr och uppåt.
Handlar inte om formatet får nya filmer eller ej handlar om vilka filmer man vill ha.

ps. Är ingen direkt anhängare men jag har själv dryga 150 hd-dvd:s som jag fått till en bråkdel av bd priset.

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 13 december 2008 - 18:03.


#36

Postad 13 december 2008 - 18:15

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0

Duu om man hittar över 100 filmer man vill ha på hd-dvd så är det ett klipp


Förutsätter ju iofs att man är en teknik/film nörd som mig och kan slanta upp några tusen omedelbart.
Hd-dvd är inte att tänka på om man tänker dra ut på film inköpen över en längre tid då det snart kommer vara ett minne blott.

#37

Postad 13 december 2008 - 19:08

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

I och med att du är så oinsatt undrar jag verkligen om du skall lägga dom pengarna när du endå är nöjd med dvd kvalitén.


Som jag även poänterade tidigare så kommer jag enbart köpa Blu-Ray om DVD är ur leken - vilket den tydligen inte är på ett bra tag till? Så DVD-spelaren lär jag behålla ett tag till, enligt eran info.

Mitt intresse har varken med bild eller ljudkvalitén att göra. Anledningen varför jag vill ha en Blu-Ray är bara ifall dvd-filmer och dvd-spelaren skulle börja tina bort, så att man är säker. Hellre köper jag exempelvis Blu-Ray filmer och har de sen ett tag till, än införskaffar ännu fler vanliga DVD-filmer som senare kanske inte är användabara, förstår du vad jag menar?

Det är det jag ville få fram. Vilken av dessa är bäst inför framtiden och kommer vara längst. Jag samlade in stora och bra titlar till Video förr i tiden, ca 200 kr / film. Sen fick man ju helt enkelt skänka bort allt till pantbanken för små slantar. Det var ej kul, varken priset man fått för de eller att ge bort titlar man älskar.

Nu är jag rädd att kanske samma sak är på väg med DVDn, men ni säger att så är inte fallet. Så B)

#38

Postad 13 december 2008 - 19:20

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
DVD kommer aldrig dö ut på det sättet som VHS gjorde. Anledningen är att BD kommer alltid vara bakåt kompatibel med DVD.

VHS banden blev sämre med tiden och så är inte riktigt fallet med en DVD el BD skiva!!

Lider med dig att du slängde så mkt cash på VHS, själv kopiera jag allt på den tiden men när DVD kom så köpte jag allt och sluta hyra och har vidare köpt HD DVD och nu BD och kommer kunna njuta av alla 3 formaten länge o väl peppar peppar!!

Och Johan 78 jag tror inte att många HD DVD fans är bittra i dagsläget det verkar bara vara du som har svårt att släppa taget B)

Så du kan fortsätta att köpa DVD men ej dem som du vet att du hellre vill ha på BD med bästa kvalle!!

Din gamla DVD spelare kan du ha kvar som reserv när du köper ny BD!!

Men vänta lite till tills priser på filmer sjunker när du redan slängt ut så mkt cash på gamla format om du nu väntat så här länge redan, sen ha en Platt TV minst 42 tum också först.

#39

Postad 13 december 2008 - 19:39

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

DVD kommer aldrig dö ut på det sättet som VHS gjorde. Anledningen är att BD kommer alltid vara bakåt kompatibel med DVD.

VHS banden blev sämre med tiden och så är inte riktigt fallet med en DVD el BD skiva!!

Lider med dig att du slängde så mkt cash på VHS, själv kopiera jag allt på den tiden men när DVD kom så köpte jag allt och sluta hyra och har vidare köpt HD DVD och nu BD och kommer kunna njuta av alla 3 formaten länge o väl peppar peppar!!

Och Johan 78 jag tror inte att många HD DVD fans är bittra i dagsläget det verkar bara vara du som har svårt att släppa taget ;)

Så du kan fortsätta att köpa DVD men ej dem som du vet att du hellre vill ha på BD med bästa kvalle!!

Din gamla DVD spelare kan du ha kvar som reserv när du köper ny BD!!

Men vänta lite till tills priser på filmer sjunker när du redan slängt ut så mkt cash på gamla format om du nu väntat så här länge redan, sen ha en Platt TV minst 42 tum också först.


Respekt!

Tack för äntligen någon som fullt förstått vad jag ville ha för svar! B)

Tack! Där tog du död på tråden (på ett bra sätt dock). ;)

#40

Postad 13 december 2008 - 23:02

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Om man ställer en sån fråga i det här forumet får man försöka sålla bort de bittra HD-DVD-anhängarna som vägrar inse att deras format dött ut för ett år sedan B)

det här är helt off topic, men ibland kan det inte hjälpas:
är du tre år gammal eller? den enda som är bitter och tjatar om formatkriget här inne är du. henke007 och jag tex, två jätteHDDVDfanboys, köper glatt alla blu-ray vi hittar; tipsar, varnar, diskuterar och njuter till fullo av dem, medan du säljer ut dina i mängd på tradera (du verkar öht ha lämnat den här forumdelen, var det bara formatkriget som var kul?).


väx upp, ffs...

#41

Postad 13 december 2008 - 23:08

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0
Hm på sätt och vis kommer dvd aldrig att dö ut på det sättet att det inte går att se då du i framtiden kan rippa dom på din hårddisk och ha dom i datorn.
Rippa dom kan man ju göra i nuläget också men har man några hundra så blir det snabbt dyrt med hårddiskar men dom blir ju bara billigare och större i framtiden.
Så behåll du din samling och håll dig till dvd om du trivs med det dessutom som det påpekats tidigare är ju bd spelarna bakåtkompatibla.

#42

Postad 14 december 2008 - 00:11

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Om man ställer en sån fråga i det här forumet får man försöka sålla bort de bittra HD-DVD-anhängarna som vägrar inse att deras format dött ut för ett år sedan B)

Det enda formatet som existerar idag och som det släpps nya filmer till är Blu-ray. Där har du svaret på din fråga.

Ursäkta? ;)

Det är väl knappast någon här i tråden som rekomenderat HD DVD som framtidens format?
Jag tycker att alla som gett ett seriöst svar i denna tråd förklarat skillnaden mellan formaten för Leopodus, vi tydligt förklarat att det är Blu-ray som gäller om man vill satsa på Highdef.

Eller?

För att citera mig själv:

det är Blu-ray som du ska satsa på om du vill ta klivet in i Highdef världen



#43

Postad 14 december 2008 - 02:18

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Blu-ray är framtiden (bland plastskivorna iaf) och det enda format som utvecklas, inget som hindrar vanligt folk från att köpa hd-dvd väldigt billigt och njuta av dem så länge men då inga nya filmer släpps så kan man inte leva på dem för alltid.

#44

Postad 17 december 2008 - 01:32

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Jag tror det är väldigt få som verkligen fattar vad han är ute efter - han är inte ute efter att investera, nödvändigtvis just nu, utan han vill veta OM han kan hänga kvar vid sitt gamla format ett tag till, som han redan har investerat i.
Och OM han löper risk i att spendera ytterligare på ett redan utdött format, så vill han veta vad han ska investera i därefter.

Och DVD är ju inte alls ute ur leken än, (och BR är som sagt bakåt kompatibel) så därför finns det ingen anledning alls att brådska...

Ifall man inte har behov av varken kvaliteten på bilden eller ljudet utöver DVD, som ju faktiskt också "funkar" - så kanske man har pengar i fickan som bränner hål ifall man anser att man "måste" köpa en BluRay-spelare.
För det måste man inte.

Jag är en av de som beklagar att HD DVD var tvungna att kasta in handduken, av olika anledningar som inte behöver diskuteras utöver det.
Men för tillfället kör jag endast dator>receiver>proj (alla format via hdmi med full bild o ljudkvalla) och vanlig DVD.
Datorer är mest ekonomiska då man ju faktiskt oftast redan har en, och vartefter formaten ska ändras hux flux.

Småningom blir det nog en XBox och möjligen därefter BR-dpelare, men jag har så mycket som prioriteras före på "listan" och som kostar pengar, att den extra kvallan på ljud o bild på BR helt enkelt hamnar sist.

#45

Postad 17 december 2008 - 09:50

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Om man ställer en sån fråga i det här forumet får man försöka sålla bort de bittra HD-DVD-anhängarna som vägrar inse att deras format dött ut för ett år sedan B)

Det enda formatet som existerar idag och som det släpps nya filmer till är Blu-ray. Där har du svaret på din fråga.


För många av oss som satsade på HD DVD finns ingen bitterhet, speciellt som som man fick spelare och skivor till ett bra pris. Själv kör jag t.ex. med både HD DVD och Blu Ray. Det är en bra och billig lösning när jag nu har både och, för man kan fortfarande hitta HD DVD-skivor på blocket till halva priset av vad en Blu Ray-skiva kostar. Sedan när HD DVD-skivorna försvunnit från marknaden har jag trots allt ett litet bibliotek av högkvalitativa skivor som jag kan njuta av.

#46

Postad 18 december 2008 - 07:39

leopodus
  • leopodus
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Jag tror det är väldigt få som verkligen fattar vad han är ute efter - han är inte ute efter att investera, nödvändigtvis just nu, utan han vill veta OM han kan hänga kvar vid sitt gamla format ett tag till, som han redan har investerat i.


Du vet att du är den ända här i tråden som faktiskt har kommit fram till, och förstått helt, vad jag verkligen ville ha svar på. Jag önskar jag hade de där orden i mitt huvud när jag uttryckte mig i mina frågor :huh:

Redigerat av leopodus, 18 december 2008 - 07:42.


#47

Postad 18 december 2008 - 23:39

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Tackar, jag förstår för att jag tömmer mina egna "åsikter" överbord när jag lyssnar på någon annans frågor eller funderingar.
Just den här gången så kan jag relatera just för att jag tänker/har tänkt likadant.

Edit: Tog bort saker som jag tror är irrelevanta för tråden.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 19 december 2008 - 02:27.


#48

Postad 19 december 2008 - 19:12

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Blu-ray är inte särskilt framtidssäkert. Däremot är det enda ledande icke-nedladdningsbara HD-formatet för konsumenter dagsläget.

#49

Postad 20 december 2008 - 02:04

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Vill man se HD, varför inte köpa både och. Du kan få en hd dvd spelare för en spottstyver idag, likaså filmerna. BD spelarna kostar inte heller mycket nu, filmerna går att importera billigare osv.

#50

Postad 20 december 2008 - 15:41

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

det här är helt off topic, men ibland kan det inte hjälpas:
är du tre år gammal eller? den enda som är bitter och tjatar om formatkriget här inne är du. henke007 och jag tex, två jätteHDDVDfanboys, köper glatt alla blu-ray vi hittar; tipsar, varnar, diskuterar och njuter till fullo av dem, medan du säljer ut dina i mängd på tradera (du verkar öht ha lämnat den här forumdelen, var det bara formatkriget som var kul?).


väx upp, ffs...

Kunde inte sagt det bättre själv, att lyssna på Johan78 ( enkelriktad som få ) är ungefär lika roligt som att titta på färg som torkar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.