Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken Blurayspelare?

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 september 2009 - 19:56

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Som hassesolo skrev så är det nog *i princip* viktigt att kalibrera display/projektor för varje BD-spelare man testar.
Precis sådana saker som lirsa nämner - att bilden oroligare, plattare, skarpare etc. - på den ena eller andra spelaren, kan absolut ha en hel del med t.ex. olika gammaåtergivning på olika spelare att göra.
Det kan absolut kräva en kalibrering av projje/display för att testerna ska bli rättvisande.

Nu upplever jag i och för sig att det skiljer enormt mycket mindre mellan olika spelare i BD-åldern än vad det gjorde under DVD-åldern, men man bör absolut mäta upp och kolla så att allt hanteras rätt av spelare+display.

#52

Postad 20 september 2009 - 20:12

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Som hassesolo skrev så är det nog *i princip* viktigt att kalibrera display/projektor för varje BD-spelare man testar.


Vad menar du? Att man skall kalibrera projektorn efter varje test? Om den är kalibrerad att visa korrekt gamut så är den kalibrerad. Det räcker ju. Det viktiga med test av spelare är att se till att du har samma display som du testar emot såklart, om det var det du egentligen menade. Och självklart att låta BD-spelarna jobba efter samma förutsättningar: alla reglage på 0. Detta är ju givna förutsättningar för att ens kunna uttala sig om likheter/skillnader mellan spelare.

#53

Postad 20 september 2009 - 20:18

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Behöver man inte kalibrera för varje källa ?

#54

Postad 20 september 2009 - 20:19

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

När jag ändå är igång så säljer jag mitt MK sound 150-system och köper ett XTZ istället och sist men inte minst: vad skall man med en HD750 till när det finns beggade X10or ute?

Det finns det folk som gjort, gått från S150 til XTZ och fått bättre (upplevt) ljud, och ja, dom har testat väldigt utförligt i flera fall.

Se bl.a: M&K S150 vs XTZ99.25

MVH
/g

#55

Postad 20 september 2009 - 20:23

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
jonkeboy!!!!!! Blir du något klokare, hittar du en blu-ray spelare?

#56

Postad 20 september 2009 - 20:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag tror hanhar gett upp denna tråd för ett tag sedan,nu är det rena cirkusen precis som vanligt.

#57

Postad 20 september 2009 - 20:32

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Det finns det folk som gjort, gått från S150 til XTZ och fått bättre (upplevt) ljud, och ja, dom har testat väldigt utförligt i flera fall.

Har inga problem med det.

Det verkar vara väldigt lätt att missförstå min poäng, avsiktligt eller oavsiktligt så det är väl bäst att jag förtydligar mig: Min poäng handlar om att inte sitta och ge råd, tips och tvärsäkra uttalanden utan att ens själv tittat eller jämfört produkten i sig.

jonkeboy!!!!!! Blir du något klokare, hittar du en blu-ray spelare?

Jag tar åt mig en del av att ha gjort denna tråd väldigt OT. Sorry för det.

#58

Postad 20 september 2009 - 20:34

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
:)

Har inga problem med det.

Det verkar vara väldigt lätt att missförstå min poäng, avsiktligt eller oavsiktligt så det är väl bäst att jag förtydligar mig: Min poäng handlar om att inte sitta och ge råd, tips och tvärsäkra uttalanden utan att ens själv tittat eller jämfört produkten i sig.


Jag tar åt mig en del av att ha gjort denna tråd väldigt OT. Sorry för det.

Du är ursäktad :D

#59

Postad 20 september 2009 - 20:50

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0
*brooom broooom*

*vrööööööööööööööööum!*

*skottar med sin grävskopa*

*brööööööööööööööööm brööööööööööööööööm*

-Öj.. ge hit min spade Nils!

*kastar lite sand på Nils*

*Brööööm bröööööm*

#60

Postad 20 september 2009 - 21:02

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Hej!
Det jag kan säga mellan ps3:an och LX91 är att bilden är bättre på LX91.
Men att den stora prisskillnad skulle vara värt det tycker jag inte.
Men jag tycker att ljudet är absolut den största fördel och största skillnaden.
Om det är värt det hur stor börs har du,vad behöver du försaka om du köper LX91...... ;)

MvH
Roger

#61

Postad 20 september 2009 - 21:09

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Det verkar vara väldigt lätt att missförstå min poäng, avsiktligt eller oavsiktligt så det är väl bäst att jag förtydligar mig: Min poäng handlar om att inte sitta och ge råd, tips och tvärsäkra uttalanden utan att ens själv tittat eller jämfört produkten i sig.

Tycker du själv att det har betydelse hur man jämfört?

Jag har svårt att se din poäng faktiskt. Så här är det med ruskigt många saker när det gäller HiFi, och har man inte utfört testet under ordnade former så kommer det alltid ifrågasättas, med all rätt tycker jag personligen. Speciellt när det finns trovärdig information som säger att risken för knasiga resultat är stor med testmetoden titta och tyck (eller lyssna och tyck också för den delen).

Sen är det två skilda saker som diskuteras, och vad som är "bättre" får man aldrig fram utan att genomföra utförliga undersökningar. Att saker och ting kan skilja och gör det, det är nog ingen som tycker är tokmärkligt. Det är bara proportionerna, och just ordet "bättre" som är riktigt diskutabelt i mina ögon.

Och självklart att låta BD-spelarna jobba efter samma förutsättningar: alla reglage på 0. Detta är ju givna förutsättningar för att ens kunna uttala sig om likheter/skillnader mellan spelare.

Alla reglade på noll är för övrigt vandskligt, tex finns det modeller som inte är "nollade" (avsaknaden av påverkande bilddistorsion) när reglagen är på 0. Det visar ju bara på hur svårt det är med tester av den här sorten.

MVH
/Chuck

#62

Postad 20 september 2009 - 21:21

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det är skillnad på blu-ray spelare. Men det ligger i inställningens natur. Exempelvis så är färgerna mycket mer nedbländade på min dmtech jämfört med ps3:an. Enligt dve så måste jag höja upp färg intensiteten ända upp till 11 på pion jämfört med -3 på ps3:an. Men när detta är gjort så tycker jag att skillnaderna dessa emellan är små. Tror nog att de skulle vara ännu mindre om tv:n isf kalibrerades åt båda bildkällorna.

#63

Postad 20 september 2009 - 23:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Maveric: du har ofta en tendens att vara rätt otrevlig i din ton när du tycker ngt annorlunda. Varför? Vi kan väl ha denna diskussion utan personangrepp och tråkigheter?


Jag svarar bara RAKT när någon är otrevlig och "SUCK" var otrevligt
och dina rader tar jag också som otrevliga, då det är ett påstående utan grund

Så man kan säga att du började en eventuell diskussion på fel sätt med mig
och därför blir den aldrig av ..

Hoppas att det var ett RAKT svar som du klarade av att ta ..

Maveric

Ps. Dessutom är du helt fel på det .. Läs Chuckens och tomas79 svar ovan detta. De har Rätt !

Redigerat av Unregistered1103, 20 september 2009 - 23:50.


#64

Postad 21 september 2009 - 02:06

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0

Laholm, straxt söder om Halmstad


Tack så mycket ;)!

Hehe du måste vara ganska ensam i Laholm om att ha något liknande. Det känns inte som teknikens huvudstad direkt :lol:

#65

Postad 21 september 2009 - 06:39

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Vad menar du? Att man skall kalibrera projektorn efter varje test? Om den är kalibrerad att visa korrekt gamut så är den kalibrerad. Det räcker ju. Det viktiga med test av spelare är att se till att du har samma display som du testar emot såklart, om det var det du egentligen menade. Och självklart att låta BD-spelarna jobba efter samma förutsättningar: alla reglage på 0. Detta är ju givna förutsättningar för att ens kunna uttala sig om likheter/skillnader mellan spelare.

Jag menar precis det jag skriver: små skillnader i gammahantering i spelare kan ge precis de uppplevda skillnader som du pratar om; skillnad i 3D-djup (en spelar som ger ngt flackare gamma kan kännas "plattare"), en som ger en lägre gamma vid låga intensiteter kan lyfta upp brus i låga nivåer som upplevs som "oroligt" etc.

Att du skriver att alla reglage kan stå på 0 betyder att du utgår ifrån att din display är en perfekt referens, och det är den inte. HD750(?) är mkt bra (jag har en själv ;) ), men det är inte någon referensprojektor.

Du kan inte utgå ifrån att kalibreringen som är gjord för spelare 1 automatiskt fungerar för spelare 2, speciellt inte då vi pratar om gammahantering - som påverkar bilden enormt mkt.

Se'n är det ju också så att vi har saker som nästan aldrig går att korrigera för och ibland inte ens går att mäta;
Color saturation shift
Gammaåtergivning vid varje given CIE-koordinat (och inte bara vid D65
etc.
Och här kan det ju faktiskt vara så att en specifik spelare har felaktigheter som kompenserar för displayens felaktigheter så att det blir mer rätt än med en annan spelare - men för att VETA detta så måste såklart dessa saker mätas upp.

#66

Postad 21 september 2009 - 06:43

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Chuck>> Ja, för att kunna utföra ett test av ljudutrustning/HiFi (något som är enormt mkt svårare än att testa bild), så måste man vara säker på att man har:
Referens-CD
Referens-stärkare
Referens-högtalare
Referens-lokal
Referens-instrument (kalibrerade såklart)
Referens-testare (de som utför testen)
etc.
...för att ens veta vad jämförelsen/testen ska starta.
Annars är hela testet 100% subjektivt.

Detta är såklart överkurs och totalt meningslöst för de flesta, men det borde vara av största intresse för alla de audiofiler som säger sig höra skillnad på färgen på högtalarkablarna. ;)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 21 september 2009 - 06:43.


#67

Postad 22 september 2009 - 15:11

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Som Arioch så är testet rätt meninglöst om man inte har kalibrerat för varje apparat. Gör det och gör testet blint så kan jag sätta en bra slant att man inte kan skilja dom åt när man ser på film.

#68

Postad 28 september 2009 - 21:56

Unregistered41fd7e76
  • Unregistered41fd7e76
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Klart det blir. Jag sa bara att det gör mer/bättre. Men det är klart att det blir bättre att köpa allt bra/dyrt.

Till Ts. Vad har du för tv/proj ?


Jag har en lg pc1r 42"

#69

Postad 28 september 2009 - 22:12

Unregistered41fd7e76
  • Unregistered41fd7e76
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Har läst lite här på forumet och fastnat för marantz bd7004... vad tror ni?

#70

Postad 28 september 2009 - 22:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Är själv sugen på att köpa den, verkar va en bra spelare med bra komponenter i sig.
Har allt man behöver + att den är riktigt snygg. B)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.