Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig ljudkvalitet med högupplöst film

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 januari 2013 - 21:34

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Köpte för några dagar sedan ett nytt surroundsystem, då jag inbillade mig att min frågeställning hade med det att göra. Har börjat köpa mer och mer bluray, som jag kör ut via hdmi i datorn. Men jag tycker att ljudkvaliteten är under all kritik. Så fort det är höga toner, t ex S-ljud, surrar det. Detta gäller BARA högupplöst film, inte vanliga dvd-filmer.

Vad kan detta bero på? Någon inställning? Ljudkortet?

Utrustning:
HP Pavilion DV6 7191
Onkyo AVX-390

#2

Postad 26 januari 2013 - 22:52

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
En sak man kan slå fast är att det inte är bluray-formatet det är fel på. Sannolikt ljudkortet. Om du kan, låna en bluray-spelare
bara för att se om samma problem uppstår.

#3

Postad 03 februari 2013 - 06:55

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Antar att man kan uppdatera drivrutinen för ljudkortet. Frågan är om det hjälper (?). Det är en HP Pavilion Dv6, är inte i närheten av datorn nu, men tror den heter 7191. Har för mig att ljudkortet heter n

#4

Postad 03 februari 2013 - 07:00

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Antar att man kan uppdatera drivrutinen för ljudkortet. Frågan är om det hjälper (?). Det är en HP Pavilion Dv6, är inte i närheten av datorn nu, men tror den heter 7191. Har för mig att ljudkortet heter nåt i stil med IDT High Definition Audio (typ).

Jag hittade den senaste driven till ljudkortet. När jag försöker hämta och installera den står det att jag redan har den senaste versionen. Vilket inte stämmer, om man jämför versionernas nummer.

Är glad om jag slipper köpa ett externt ljudkort för en tusenlapp, eller vad den nu kan kosta. Så frågan kvarstår: hur kan det komma sig att datorn indikerar att jag har den senaste drivrutinen för ljudkortet, när det inte stämmer?

#5

Postad 03 februari 2013 - 07:18

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
På HP:s hemsida finns bara drivrutin (IDT High Definition Audio Codec) för 7 Windows 64 Bit. Såvitt jag vet har jag 32.

#6

Postad 03 februari 2013 - 09:17

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Hur har du fastställt att ljudkort, eller drivrutiner krånglar?

#7

Postad 03 februari 2013 - 09:56

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Se det andra inlägget från signaturen sajbot.

#8

Postad 03 februari 2013 - 10:09

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
För jag antar att det på en
1) nyinköpt "multimedia-dator"
med
2) inbyggd Bluray-läsare
är möjligt att spela upp högupplöst material med bibehållen ljudkvalitet (?)

#9

Postad 03 februari 2013 - 10:35

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Får du samma problem även om du spelar upp t.ex en CD-skiva, eller FLAC-fil?

#10

Postad 03 februari 2013 - 10:47

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag kör Apple Lossless. Upplever inte någon nämnvärd skillnad jämfört med om jag spelar upp en CD i en CD-spelare. Svaret är alltså: nej.

Om svaret hade varit Ja, vad hade det inneburit?
Eftersom svaret på din fråga är Nej, vad innebär det?

För musik använder jag en extern DAC, Hrt Music Streamer 2.
För film naturligtvis hdmi.

Redigerat av Unregisteredb21bfccc, 03 februari 2013 - 10:51.


#11

Postad 03 februari 2013 - 11:06

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Har du provat att spela upp CD via datorn och HDMI?

#12

Postad 03 februari 2013 - 11:11

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nej. Har dessvärre ingen möjlighet att göra det de närmaste dagarna. Är bortrest. Men ska prova så fort jag är tillbaka!

#13

Postad 03 februari 2013 - 11:28

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Jaha, HRT till samma förstärkare då alltså?

Ja, prova det får vi se om vi kan komma fram till något.

#14

Postad 09 februari 2013 - 18:21

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
En fråga: kan det ha att göra med vilken HDMI-version det är i TV:n? Läste nåt om 1.3 samt 1.4.
Anledningen till att jag frågar är för att det är en gammal 32" Samsung. JUST DET: har för mig att den bara är HD Ready. Kan det ha med saken att göra?

#15

Postad 10 februari 2013 - 16:25

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Snabbt svar önskas! I så fall beställer jag en ny TV ikväll.

#16

Postad 11 februari 2013 - 12:16

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
TV'n borde inte spela nån roll.
Vet du om datorn skickar iväg ljudet direkt till förstärkaren, eller gör den någon avkodning på vägen?
Dvs, vad står det i displayen på förstärkaren? "Dolby TrueHD"/"Dts HD-Ma", eller PCM?

Och hur har du föresten kopplat? Dator -> förstärkare -> TV, eller Dator -> TV -> förstärkare?

#17

Postad 11 februari 2013 - 16:54

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
"Och hur har du föresten kopplat? Dator -> förstärkare -> TV, eller Dator -> TV -> förstärkare?"

Med nuvarande surroundsystem har jag kopplat en HDMI-sladd från datorn in i förstärkaren och en från TV:n in i förstärkaren.

Innan körde jag på min stereoanläggning, HDMI mellan dator och TV, extern DAC från datorn in i förstärkaren. Även då lät det knasigt när jag spelade upp högupplöst film, men inte när jag spelade upp DVD.

Tanken är att jag ska använda min stereoanläggning till både film och musik, så skulle gärna vilja få det att funka också.

Kan det ha med någon inställning i ljudkortet eller mediaspelaren att göra?

#18

Postad 11 februari 2013 - 17:00

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

"Och hur har du föresten kopplat? Dator -> förstärkare -> TV, eller Dator -> TV -> förstärkare?"

Med nuvarande surroundsystem har jag kopplat en HDMI-sladd från datorn in i förstärkaren och en från TV:n in i förstärkaren.

Innan körde jag på min stereoanläggning, HDMI mellan dator och TV, extern DAC från datorn in i förstärkaren. Även då lät det knasigt när jag spelade upp högupplöst film, men inte när jag spelade upp DVD.

Tanken är att jag ska använda min stereoanläggning till både film och musik, så skulle gärna vilja få det att funka också.

Kan det ha med någon inställning i ljudkortet eller mediaspelaren att göra?


Översta stycket i min förra post är mer relevant. Ett svar på det skulle underlätta vår distans-felsökning :P

#19

Postad 11 februari 2013 - 18:39

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Är inte hemma för närvarande. Hemma onsdag eftermiddag. Kollar vidare på det då.

Tack för hjälpen än så länge!

#20

Postad 11 februari 2013 - 19:31

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Men som sagt, problemet fanns ju även när jag använde en gammal stereoanläggning. Så det måste (borde) ju ha någonting med datorns inställningar att göra.

#21

Postad 11 februari 2013 - 21:15

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ska tilläggas också att ljudet ibland när man spelar PS3 försvinner under en 3-4-5 sekunder.

#22

Postad 13 februari 2013 - 20:49

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Är ni hemkommen, kom innanför dörren för en timme sedan. Har inte riktigt ork att hoppa på "projektet" så här på kvällskvisten. Men har läst på lite om ljudkortet (har senaste versionen), AC3-filter (fråga mig inte vad det är) och inställningarna på surroundsystemet (batterierna var slut, så det är svårt att ändra setupen i detta nu).

Men även om jag får det att låta som jag vill med surroundsystemet, är det fortfarande tänkt att använda mina fyra Audiotronic CM3 till både film och musik. Alltså vore "bra" om problemet satt i någon inställning på mjukvara/drivrutiner. Jag blir i alla fall inte klokare.


Tycker ni att jag ska chansa på en sån här:
http://www.inwarehou...ku=614574#extra
?

Det lär ju inte bli sämre i alla fall. Men låter ändå lite lustigt att man ska behöva externt ljudkort i en ny dator som har BluRay-läsare.

Redigerat av Unregisteredb21bfccc, 13 februari 2013 - 20:54.


#23

Postad 13 februari 2013 - 21:30

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Är ni hemkommen, kom innanför dörren för en timme sedan. Har inte riktigt ork att hoppa på "projektet" så här på kvällskvisten. Men har läst på lite om ljudkortet (har senaste versionen), AC3-filter (fråga mig inte vad det är) och inställningarna på surroundsystemet (batterierna var slut, så det är svårt att ändra setupen i detta nu).

Men även om jag får det att låta som jag vill med surroundsystemet, är det fortfarande tänkt att använda mina fyra Audiotronic CM3 till både film och musik. Alltså vore "bra" om problemet satt i någon inställning på mjukvara/drivrutiner. Jag blir i alla fall inte klokare.


Tycker ni att jag ska chansa på en sån här:
http://www.inwarehou...ku=614574#extra
?

Det lär ju inte bli sämre i alla fall. Men låter ändå lite lustigt att man ska behöva externt ljudkort i en ny dator som har BluRay-läsare.


Nej, det kortet är absolut inte lämpat till Bluray-uppspelning, HDMI vill du ha.
Det kanske kan låta lite bättre än din nuvarande "trasiga" lösning, men nja, kul i längden blir det ej. Då kan du lika gärna använda datorns hörlursuttag :P

Av det du beskrivit hittils så misstänker jag att det är nån inställnijg i datorn som inte är helt rätt.

#24

Postad 14 februari 2013 - 09:40

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Vad skulle det kunna vara för inställning? Anser mig vara hyfsat teknisk, men det här verkar vara över min förmåga. Ge mig lite hintar var jag ska leta, så ska jag försöka prova mig fram.

#25

Postad 14 februari 2013 - 09:44

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Vad skulle det kunna vara för inställning? Anser mig vara hyfsat teknisk, men det här verkar vara över min förmåga. Ge mig lite hintar var jag ska leta, så ska jag försöka prova mig fram.


Det du ska hitta är inställningar för "bitstream" av dom olika formaten, så att datorn skickar hela ljudströmmen vidare till förstärkaren, utan att behandla den själv.
Vilket program använder du för uppspelning föresten?

#26

Postad 14 februari 2013 - 10:27

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har det där med Hz att göra? Ska inställningen för "bitstream" finnas där man väljer uppspelningsalternalternativ? Välja hdmi där och sedan gå in på avancerade alternativ?

Använder det förinstallerade programmet, Cyberlink PowerDvd, för uppspelning av 1080.

#27

Postad 14 februari 2013 - 10:37

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Vilken version av PowerDVD? Uppdatera programmet, och se om det hjälper.

Annars, precis som sandström säger, så se över vilken typ av signal datorn skickar ut. Du vill ha ut en orörd signal, där enbart rådata skickas ut till receivern så att den kan stå för avkodning och sånt. Det bör alltså stå Dolby TrueHD eller DTS HD-MA eller likvärdigt i displayen på din receiver om det funkar korrekt. Gör det inte det, så är det sannolikt så att din dator fipplar med ljud-datan någonstans på vägen. Då kan det antingen vara PowerDVD som är felinställt, eller att det är något i Windows som är galet inställt. Jag hade börjat med att se över inställningarna i PowerDVD. Snabb-googling gav följande svar: http://www.cyberlink...d=8075&prodId=1

#28

Postad 14 februari 2013 - 10:40

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Har det där med Hz att göra? Ska inställningen för "bitstream" finnas där man väljer uppspelningsalternalternativ? Välja hdmi där och sedan gå in på avancerade alternativ?

Använder det förinstallerade programmet, Cyberlink PowerDvd, för uppspelning av 1080.


Länken Libell letade fram verkar vettig. Testa att allt ser rätt ut där, och se om det står rätt format på Onkyo'ns display.

Samplingsfrekvenser (Hz) och så ska du inte behöva bry dig om, det som sker när allt är korrekt är att att förstärkaren får en opåverkad ljudsignal, och sköter allt sådant själv.

#29

Postad 14 februari 2013 - 12:48

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Använder två uppspelningsenheter för att få ut ljud i förstärkaren:
för film HT-R390
för musik HRT Music Streamer

När jag testar enheten HRT Music Streamer kommer det plingplong-ljud som testar om högtalarna fungerar. Då står förstärkaren på TV/CD.
När jag (försöker) testa HT-R390 kommer det INTE plingplong-ljud. Staplarna rör sig, men det hörs ingenting.
Förklaring?

#30

Postad 14 februari 2013 - 13:06

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Om du har båda inkopplade samtidigt så måste du välja ljud ut-enhet i Windows. Om HRTn är standard-val så fort den är inkopplad, så kommer allt ljud skickas ut genom den. Men det borde inte vara problemet, så skit i det. Du skulle ju kunna prova att koppla ur HRTn innan du kollar film, och se om det blir bättre, men troligtvis inte.

#31

Postad 14 februari 2013 - 13:43

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Använder två uppspelningsenheter för att få ut ljud i förstärkaren:
för film HT-R390
för musik HRT Music Streamer

När jag testar enheten HRT Music Streamer kommer det plingplong-ljud som testar om högtalarna fungerar. Då står förstärkaren på TV/CD.
När jag (försöker) testa HT-R390 kommer det INTE plingplong-ljud. Staplarna rör sig, men det hörs ingenting.
Förklaring?



På vilket sätt "försöker" du testa HT-R390? Ta lite skärmdumpar på windows's ljudinställningar och lägg upp nånstans, det är svårt att veta vad som är fel utan att veta mer :P

Och hur var det med inställningarna i PowerDVD?

#32

Postad 14 februari 2013 - 14:10

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
http://www.ladda-upp...rbsacqphoqjewa/

http://www.ladda-upp...er/mvztpxunoqa/

#33

Postad 14 februari 2013 - 14:43

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Det ser ju rätt ut. Vilka alternativ finns i drop-down listan under "Utgångsläge"?

#34

Postad 14 februari 2013 - 14:51

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
1. PCM-omkodad av PowerDVD
2. Icke-omkodad Dolby Digital/DTS-ljud till extern enhet

#35

Postad 14 februari 2013 - 15:08

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

http://www.ladda-upp...rbsacqphoqjewa/

http://www.ladda-upp...er/mvztpxunoqa/


Hur ser det ut om du klickar på "Egenskaper" för HT-R390? (liknande denna http://wiki.xbmc.org...ted_Formats.jpg)

#36

Postad 14 februari 2013 - 15:14

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
http://www.ladda-upp.../gluokjhjbihon/

Sedan har jag märkt att det är dålig balans i tal, explosioner osv. Googlade och det visade sig att man kunde ställa in olika nivåer på ljudet. Har även läst det i manualen att det ska finnas en inbyggd mikrofon (var den sitter vet jag inte) som ska hjälpa till att kalibrera ljudet. Fick inte med någon extern mikrofon i alla fall. Dessvärre verkar fjärrkontrollen lite oberäknelig, och funkar lite när den vill. Det går till exempel inte att gå in på "Setup" via fjärrkontrollen. Utan man får stå vid förstärkaren, titta på tv:n, och sköta det för hand.

#37

Postad 14 februari 2013 - 15:21

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nu förstod jag hur man balanserade ljudnivån. Men hur ska man veta vad de olika reglagen ska stå på:
frontar, bakhögtalare, center, subwoofer
?

#38

Postad 14 februari 2013 - 15:28

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

http://www.ladda-upp.../gluokjhjbihon/

Sedan har jag märkt att det är dålig balans i tal, explosioner osv. Googlade och det visade sig att man kunde ställa in olika nivåer på ljudet. Har även läst det i manualen att det ska finnas en inbyggd mikrofon (var den sitter vet jag inte) som ska hjälpa till att kalibrera ljudet. Fick inte med någon extern mikrofon i alla fall. Dessvärre verkar fjärrkontrollen lite oberäknelig, och funkar lite när den vill. Det går till exempel inte att gå in på "Setup" via fjärrkontrollen. Utan man får stå vid förstärkaren, titta på tv:n, och sköta det för hand.


Allt ser rätt ut även där. Står det rätt format på Displayen då du spelar upp bluray?

Din fjärr är rätt lik min modell, och den fungerar delvis som en multifjärr. Testa att tryck på "receiver"-knappen innan setup, och se om det går bättre.
Däremot ska du inte ha någon mikrofon, enligt manualen, så kalibreringen får du sköta bäst du kan själv.

#39

Postad 14 februari 2013 - 15:38

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
He he, tack för information angående receiver-knappen. Det löste en del.

På displayen är det en symbol för DTS.

#40

Postad 14 februari 2013 - 18:11

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Hade det inte varit enklare (och troligen billigare) att skaffa en kompetent Blu-Rayspelare med mediafunktioner?

#41

Postad 14 februari 2013 - 19:23

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Duger PS3?

#42

Postad 14 februari 2013 - 23:38

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Som bluray-spelare; absolut!

#43

Postad 15 februari 2013 - 08:38

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Men måste jag bränna ut filmen på skiva, eller kan man ansluta datorn till konsolen och se mkv-filer från konsolen?

#44

Postad 15 februari 2013 - 11:10

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Så det är egentligen inte bluray-filmer du kollar på med PowerDVD, utan rippar som du laddat ner?

#45

Postad 15 februari 2013 - 13:42

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Korrekt

#46

Postad 15 februari 2013 - 13:55

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Då kan det ju vara fel i filen. Vore det inte bra att testa med en riktig Blu-Rayfilm innan du börjar felsöka?

#47

Postad 15 februari 2013 - 14:08

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Korrekt

Men... säg det då :D

Skaffa ett riktigt program är mitt tips då. XBMC, Media Player Classic: Home Cinema, VLC eller likvärdigt är 200ggr bättre än PowerDVD på sånt. För jag förutsätter att du provat flera filmfiler, och att problemet uppstår med alla. Om inte så kan det såklart vara filen det är fel på, precis som SC-Zap säger.

Redigerat av Libell, 15 februari 2013 - 14:09.


#48

Postad 15 februari 2013 - 16:19

Unregisteredb21bfccc
  • Unregisteredb21bfccc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har nu testat en vanlig DVD-film. Problemet med brus på höga toner finns även där. Så det har bevisligen inte med bara högupplöst film att göra.

Samma sak oavsett vilket program jag använder.

Redigerat av Unregisteredb21bfccc, 15 februari 2013 - 16:22.


#49

Postad 15 februari 2013 - 16:28

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Men måste jag bränna ut filmen på skiva, eller kan man ansluta datorn till konsolen och se mkv-filer från konsolen?


Strömma från datorn till PS3:
http://www.universalmediaserver.com/

#50

Postad 15 februari 2013 - 17:10

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Har nu testat en vanlig DVD-film. Problemet med brus på höga toner finns även där. Så det har bevisligen inte med bara högupplöst film att göra.

Samma sak oavsett vilket program jag använder.

Okej. Förklara gärna "bruset" liter mer... och vilka program har du provat med?

Det låter spontant som att något på datorn har dragit upp volymen för högt, typ nån ljud-drivrutin med nån värdelös "ljudförbättrings"-funktion.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.