Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Postnord inför "admin" avgift på 125 kr på paket från Kina

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 januari 2018 - 14:10

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Postnord inför en admin avgift på 125 kr på paket från Kina som en default avgift oavsett värde på försändelsen.

 

EK



#2

Postad 19 januari 2018 - 14:12

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

http://www.ehandel.s...aket,11775.html



#3

Postad 19 januari 2018 - 14:42

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

drygt då mycket jag handlar på ebay är under 100-lappen och fraktfritt. Och sällan är det ju samma säljare om man köper mer än en sak.

 

Ang att dom kommer bli mer nogranna och försöka ta ut nån form av avgift/moms på allt.



#4

Postad 19 januari 2018 - 15:11

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Du SKA betala moms på allt du handlar från länder utanför EU. Gör du inte det så räknas det som smuggling. :)
 

http://www.tullverke...b7beb00741.html



#5

Postad 19 januari 2018 - 16:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Du SKA betala moms på allt du handlar från länder utanför EU. Gör du inte det så räknas det som smuggling. :)
 
http://www.tullverke...b7beb00741.html

Det var väl inget att vara glad för...?

#6

Postad 19 januari 2018 - 17:56

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag är helt ok med att betala moms på mina importer, men hanteringsavgiften är ju helt menlös. Ffa när PostNord bara blir sämre och dyrare för varje år som går.

 

Finns ju inget skäl att välja annat än EMS om paketet ändå fastnar i tullen. Då lägger man ner den extra hundringen på snabb och säker frakt hellre än långsam frakt och oförutsedda utgifter.



#7

Postad 19 januari 2018 - 17:58

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Avgiften på 125 kr är väl utöver momsen (vilket riktigt skall betalas hur som helst).

"Alla andra" speditörer utan Postnord samlar ju in moms även på mindre belopp redan idag, ex. DHL.

 

EK



#8

Postad 19 januari 2018 - 18:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Momsen antar jag kommer att baseras på uppgett värde på försändelsen, då ”alla” skriver ner värdet så kommer detta vara verkningslöst (i fallet med kinareken). En administrativ avgift är inte oskäligt men bör ligga på en lägre nivå.

#9

Postad 19 januari 2018 - 18:46

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Förmodligen är det väl få som betalat in momsen självmant, varför pappa staten sett sig nödgade att lägga ansvaret på den som lämnar ut paketen. För länge sen så beställde jag något från USA och vill minnas att det var avgift till speditören på samma sätt. Inte så konstigt i sak med vårt skattesystem, men på en liten beställning kanske beloppet kan anses stort. Kostnaden för hanteringen av ett ärende lär dock inte skilja nämnvärt med beloppet som ska in.

#10

Postad 19 januari 2018 - 19:30

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Kommer bara leda till att folk handlar fler saker på en och samma gång vilket iofs kan vara bra för miljön på lång sikt.

#11

Postad 19 januari 2018 - 19:33

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Någon som vet om detta endast kommer att gälla försändelser från Kina eller samtliga länder som inte tillhör EU?



#12

Postad 19 januari 2018 - 19:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Står väldigt luddigt, men det tolkar det mellan raderna som samtliga länder utanför EU. Att just Kina nämns är pga mängderna därifrån.

https://www.breakit....-podd-industrin

#13

Postad 19 januari 2018 - 19:53

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

De får ju inte betalt för alla försändelser från kina så hade ju vart vettigt om de bara var därifrån. Finns en anledning varför frakten är billig därifrån postnord får 0 kr för de försändelserna.

 

Sen tull har de ändrat förutom gällde de inte varuvärden under 500 SEK?



#14

Postad 19 januari 2018 - 20:00

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Kan inte EU klassa om utjämningssystemet inom postsammanhang så inte Postnord behöver dela ut alla dessa paket från kina gratis längre istället? Kina bör ju knappast klassas som u-land längre som de gjorde när reglerna kom till för länge, länge sedan. Låt dessa kinesiska affärer få betala den verkliga fraktkostnaden istället för oss skattebetalare.

#15

Postad 19 januari 2018 - 20:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

De får ju inte betalt för alla försändelser från kina så hade ju vart vettigt om de bara var därifrån. Finns en anledning varför frakten är billig därifrån postnord får 0 kr för de försändelserna.
 
Sen tull har de ändrat förutom gällde de inte varuvärden under 500 SEK?

Nu ska vi inte blanda ihop tullavgifter och momsskyldighet.

Varor upp till 1500kr behöver man inte betala tullavgift på.
Samtliga varor köpta utanför EU är momspliktiga från första kronan.

Postnord tjänar lika lite per försändelse oavsett om det kommer frpn Kina, Tyskland eller USA.

#16

Postad 19 januari 2018 - 20:45

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag tror man skall skilja på två olika saker här.

 

Dels finns momsen och ibland tull som väl tillfaller staten. Den skall väl betalas för all import som kommer från länder utanför EU.

 

Sedan finns internationellt portobistånd som innebär att u-länder skickar försändelser "gratis" till i-länder. Detta utnyttjar väl Kina som historiskt klassas som ett u-land. USA har samma problem som jag förstår det. Tar man ett konsumentperspektiv så spelar det väl ingen roll om man betalar porto eller "adminavgift" till Postnord. Det Postnord gjort hittills är väl att man fördelat kostnaden på alla försändelser. Nu lägger man det direkt på "rätt" försändelse.

 

Info finns här om någon vill läsa: http://www.upu.int/en.html

Eller lite här: http://www.ehandel.s...ordel,8299.html



#17

Postad 19 januari 2018 - 20:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

https://www.svd.se/d...ystare-spelplan

Nu står det klart att momsen ska tas ut från första kronan på paket från länder utanför EU, samtidigt som Postnord ska ta ut en rejäl avgift.

Om detta stämmer så är PostNord inget annat än ett hån om de inte klarar av att förbättra sitt arbete. Lustigt att de är helt inkapabla till att erkänna sina brister när det kommer till hantering och leverans men så fort det kommer till förlorade intäkter är de jävligt snabba på att lösa problemen.



#18

Postad 19 januari 2018 - 21:45

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 1

Inte en dag försent att något görs.

 

Det är sanslösa pengar vi skattebetalare förlorar för att vi bjuder Kineserna på frakt på grund av något 100 år gammalt handelsavtal för att gynna U-länder...

Det väller in miljontals paket från Kina som Postnord inte får en spänn för på grund av denna kina-subvention, tacka fan för att man inte har möjlighet att sköta moms och tullhanteringen...



#19

Postad 19 januari 2018 - 22:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Nu ska vi inte blanda ihop tullavgifter och momsskyldighet.

Varor upp till 1500kr behöver man inte betala tullavgift på.
Samtliga varor köpta utanför EU är momspliktiga från första kronan.

Postnord tjänar lika lite per försändelse oavsett om det kommer frpn Kina, Tyskland eller USA.

Då har de ändrat förut betala man ingen moms under 500 kr och således ingen tullavgift heller.

 

Som sagts senare så nej postnord får betalt från Tyskland, USA men inte Kina



#20

Postad 20 januari 2018 - 00:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

 
Som sagts senare så nej postnord får betalt från Tyskland, USA men inte Kina

I stand corrected :)

#21

Postad 20 januari 2018 - 09:41

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Postnord kommenterar.

 

EK



#22

Postad 20 januari 2018 - 16:09

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Funderar man lite så tycker jag egentligen inte att detta är något konstigt. Köper jag en pryl idag från USA betalar jag moms, ev tull samt porto och i detta är, som jag förstår det, inbyggt ett "portobistånd" till den som köper samma pryl från Kina. Det känns väl tveksamt?

 

Problemet är väl att det är PostNord som kommer att ta ut avgiften i praktiken. Ett företag med gediget (och alltför ofta välförtjänt) dåligt rykte.


Redigerat av Mr_Tom, 20 januari 2018 - 16:10.


#23

Postad 21 januari 2018 - 17:24

jj-finn
  • jj-finn
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Inte en dag försent att något görs.

 

Det är sanslösa pengar vi skattebetalare förlorar för att vi bjuder Kineserna på frakt på grund av något 100 år gammalt handelsavtal för att gynna U-länder...

Det väller in miljontals paket från Kina som Postnord inte får en spänn för på grund av denna kina-subvention, tacka fan för att man inte har möjlighet att sköta moms och tullhanteringen...

 

 

 

Skattebetalarna förlorar inte pengar på den billiga importen från Kina. Med de nya reglerna kommer skattebetalarna/konsumenterna istället pungslås med maffialiknande avgifter.

Staten snor redan för mycket pengar av medborgarna i form av skatter och avgifter...och det mesta av pengarna använder staten till trams...

Minimera staten, minimera skatterna och låt folk handla fritt....



#24

Postad 21 januari 2018 - 22:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Skattebetalarna förlorar inte pengar på den billiga importen från Kina.

 

Skattebetalare är ju också skattemottagare så jag förstår inte riktigt hur du tänker där.

 

 

Med de nya reglerna kommer skattebetalarna/konsumenterna istället pungslås med maffialiknande avgifter.

 

Problemet är att säljarna i utlandet lägger över ansvaret för att förtulla importen på köparen. Det innebär att posten måste reda ut hur mycket moms och eventuellt tull som ska betalas. Detta är i många fall inte helt lätt. 125:- är faktiskt helt rimligt enligt mig.

 

 

 

och det mesta av pengarna använder staten till trams...

 

Så som skola, sjukvård, äldreomsorg, och infrastruktur. Vi borde sannerligen lägga mer på att subventionera privatimport av mobilskal  :rolleyes:

 

Oavsett så handlar detta bara om att man kommer att indriva skatt som redan idag borde betalas. För detta kommer posten ha en kostnad vilket de har rätt att ta betalt för. Jag ser inget konstigt med detta alls. Det konstiga är att nuvarande situation fått fortgå så länge som det gjort.

 

 

Minimera staten, minimera skatterna och låt folk handla fritt....

 

Om du tycker att du ska ha rätt att skattefritt handla billiga kinaprodukter så antar jag att du också är ok med att jobba och leva under samma förhållande som där? Isåfall har jag en superbra idé på vart du kan flytta ;)



#25

Postad 21 januari 2018 - 23:05

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 2

Jag jobbar som inköpare på ett företag som gör mycket affärer med länder utanför EU, och det har alltid funnits en administrativ avgift för de transportbolag vi har använt för att tulla in produkterna. Samma sak gäller för privatpersoner som köper gods från icke EU-länder. DHL har tex alltid tagit ut en avgift & lika så TNT när jag köpt som privatperson och båda tar ut mer än 125:- i avgift. Att PostNord nu börjar ta ut tull/moms på köp från icke eu-länder är att rätta ett fel.

Sen är ett annat problem att man inte kan välja att betala momsen i förskott så man skulle kunna slippa avgiften, där är det stora felet enligt mig.



#26

Postad 21 januari 2018 - 23:38

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 2
Det stora problemet är de enorma volymer som kommer in, minskat något kanske men 100-150 tusen paket/dag (mestadels kuvert/jiffypåsar). Drar väldiga resurser att hantera dessa volymer, detta i kombination med den bristfälliga dokumentationen gör det inte smidigare (skakar jobb å andra sidan). En möjlig ”lösning” är ju att det sätts upp satellitlager inom EU som paketen skeppas vidare ifrån, flera kinesiska e-handlare har ju erbjudit detta sedan länge.

Redigerat av lobo, 21 januari 2018 - 23:39.


#27

Postad 22 januari 2018 - 19:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Staten snor redan för mycket pengar av medborgarna i form av skatter och avgifter...och det mesta av pengarna använder staten till trams...

Har du lust att ge exempel på vad du menar med "trams" :) ?

 

Minimera staten, minimera skatterna och låt folk handla fritt....

Jag satt för många år sedan och diskuterade med en kille på en middag. Han konstaterade att han betalade med glädje skatt nu när han flyttat hem till Sverige. Hans referens var jobb i u-länder. "Minimera staten, minimera skatterna", då minimerar du troligen en del annat också.

 

Sedan att skattebetalarna inte skulle förlora på att de som importerar från Kina inte betalar moms, där har du nog inte riktigt tänkt färdigt :) .


Redigerat av Mr_Tom, 22 januari 2018 - 21:19.


#28

Postad 22 januari 2018 - 19:49

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 1
Helt ok med moms och en rimlig avgift.

#29

Postad 16 mars 2018 - 19:34

jj-finn
  • jj-finn
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Har du lust att ge exempel på vad du menar med "trams" :) ?

 

Jag satt för många år sedan och diskuterade med en kille på en middag. Han konstaterade att han betalade med glädje skatt nu när han flyttat hem till Sverige. Hans referens var jobb i u-länder. "Minimera staten, minimera skatterna", då minimerar du troligen en del annat också.

 

Sedan att skattebetalarna inte skulle förlora på att de som importerar från Kina inte betalar moms, där har du nog inte riktigt tänkt färdigt :) .

 

Sveriges skattetryck är nästan det dubbla jämfört med Australien, Kanada, Japan etc...  Inte har vi dubbelt så bra i Sverige än i dessa länder.... Höga skatter är inte lösningen.....



#30

Postad 16 mars 2018 - 19:37

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

93.39kr ska jag tydligen betala för en packet från Aliexpress idag, konstig summa kan man tycka....



#31

Postad 16 mars 2018 - 22:35

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Moms på deklarerade värdet + 75:- till posten blir säkert 93,39.

Fick min första igår, var på 77, nåt.

#32

Postad 17 mars 2018 - 12:02

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Sveriges skattetryck är nästan det dubbla jämfört med Australien, Kanada, Japan etc...  Inte har vi dubbelt så bra i Sverige än i dessa länder.... Höga skatter är inte lösningen.....

 

Har du källa på dessa siffror?



#33

Postad 17 mars 2018 - 12:40

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

79,70 kr swishat till Löfven



#34

Postad 17 mars 2018 - 17:23

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Tur man bara har sex paket kvar som ska in, sedan blir det inga mer Kinaköp.

#35

Postad 17 mars 2018 - 18:03

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Har du källa på dessa siffror?

Bifogad fil  skatt.png   10,12K   0 Antal nerladdningar

 

Nuffrorna avser en inkomsttagare med för landet genomsnittlig lön och procentsatsen är andel av arbetskraftskostnad. Källa är OECD och gäller året 2016 (alltså efter Sverige infört jobbskatteavdrag)



#36

Postad 17 mars 2018 - 18:24

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Ja men vad ingår i skatten...
I mpnga länder betalar man för skolgång och har sjukvårdsförsäkringar osv osv...

Detta är väl politik som inte ska diskuteras på detta forum enligt reglerna?

Redigerat av junkan, 17 mars 2018 - 18:25.


#37

Postad 17 mars 2018 - 23:50

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

attachicon.gifskatt.png

 

Nuffrorna avser en inkomsttagare med för landet genomsnittlig lön och procentsatsen är andel av arbetskraftskostnad. Källa är OECD och gäller året 2016 (alltså efter Sverige infört jobbskatteavdrag)

 

Den bilden visar inte heller att Sverige skulle ha dubbla skattetrycket. :)



#38

Postad 22 mars 2018 - 15:43

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Fick betala moms och hanteringsavgift på 100kr på ett paket skickat från en polare utanför EU. Trodde inte det gällde på privata paket utan bara sånt man handlade från butiker ?

#39

Postad 22 mars 2018 - 16:20

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Fick betala moms och hanteringsavgift på 100kr på ett paket skickat från en polare utanför EU. Trodde inte det gällde på privata paket utan bara sånt man handlade från butiker ?

 

Det beror på värdet på gåvan.

 

http://www.tullverke...83a4d311c8.html



#40

Postad 22 mars 2018 - 19:15

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det beror på värdet på gåvan.

http://www.tullverke...83a4d311c8.html

En använd gammal fotbollströja ! Inte mkt värde där!😂 han hade skrivit €10 på paketet ! Postnord verkar ha hittat på ett eget värde på tröjan över 500kr😂🙈

Redigerat av vinncent, 22 mars 2018 - 19:24.


#41

Postad 22 mars 2018 - 19:28

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Intressant att en del formulerar sig efter majoritetens förväntningar = självbedrägeri
Man är ingen mer än demokratins slav = pyramidens bärande sten = gilla läget, annars !!.

#42

Postad 29 mars 2018 - 10:54

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Ni som betalat in moms hur länge fick ni vänta på erat paket sedan? Är inne på dag 9 nu utan leverans och när jag mailade postnord o frågade hur länge det är rimligt att vänta svara de bara att det kan ta lite olika tid nu i början.

Tycker det är bra jobbat att de tar längre tid på sig att skicka inrikes än vad paketet tog från usa till sverige :/

#43

Postad 30 mars 2018 - 15:35

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

hmm jag betalade allt när jag hämtade ett paket som jag fick betala extra för. som vanligt postförskott typ. underligt att dom gör olika på olika platser.



#44

Postad 30 mars 2018 - 15:56

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hade försändelsen ett kollinnummer innan det anlände Sverige?



#45

Postad 30 mars 2018 - 18:19

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Ja det är skickat som rek från usa. Men fick ett nytt kolli id som jag skulle betala in emot. Fick hem ett brev där de skrev jag hade paket som skulle betalas moms. Fick gå in på en sida moms.postnord.se o knappa in detta kolli id samt post nr o sedan betala.

Hade föredragit att man bara betala på utlämningsstället som man gjorde förut när man fick tull. Med detta sätt går allt riktigt segt. Först kommer paket till sverige, sedan skickas ett brev med inbetalningsuppgifter och efter betalning verkar det vara sjukt lång väntan på att postnord ska skicka det vidare.

#46

Postad 30 mars 2018 - 18:21

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Frågan var till SilverDogg visserligen, men om hans också är skickat som rek blir det ju särskilt spännande.



#47

Postad 03 april 2018 - 19:12

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Var nog inte rek, hade inte svenskt kollinummer om det är det du menar? Men det hade ett nummer.

Min bror nämnde att han fick göra på samma sätt som Hanoi, och att dom har ändrat rutinerna. Så jag kanske bara fick mitt paket innan ändringen?

#48

Postad 26 april 2018 - 03:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Mycket enklare var det att betala tull och moms på utlämningsstället. Alla mina filmer från USA har blivit tullade. 129 kronor per film... 


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 26 april 2018 - 03:47.


#49

Postad 21 maj 2018 - 11:49

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
https://www.aftonbla...wish-forsvinner

#50

Postad 21 maj 2018 - 13:28

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Ja men det var väl en bra lösning





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.