Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa setup för mig?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 september 2010 - 16:28

dungen
  • dungen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag postar en ny tråd eftersom jag inte hittat någon som har passat in på min situation.
Jag går i tankarna att köpa in en HTPC att ha till XBMC och har tittat på denna: ASRock ION 33HT. Jag har tänkt att köpa till en extern hårddisk på 2 Tb för att ha median på och koppla den direkt i ASRocken.

Jag funderar på att köra Linux eller XBMC live i den eftersom jag har läst att det krävs mindre datorkapacitet att köra XBMC på det än på W7.
Problemet är att jag vill kunna använda en webbläsare och ett torrentprogram för att få ner filmerna till datorn. Går detta att göra i Linux också och hur krångligt är det?

Mina frågor är:

1. Vad är skillnaden på XBMC och XBMC Live, för någon skillnad måste det ju vara.

2. Vilken setup rekommenderar ni för mig, köra Linux och XBMC, köra W7 och XBMC eller kanske köra XBMC live via sticka med W7 som bassystem?

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig reda ut denna djungel :-)

#2

Postad 13 september 2010 - 17:26

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Jag e helnöjd:

https://www.minhembi...howtopic=266184

#3

Postad 14 september 2010 - 07:25

Unregisteredca490738
  • Unregisteredca490738
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Hejsan,

Jag postar en ny tråd eftersom jag inte hittat någon som har passat in på min situation.
Jag går i tankarna att köpa in en HTPC att ha till XBMC och har tittat på denna: ASRock ION 33HT. Jag har tänkt att köpa till en extern hårddisk på 2 Tb för att ha median på och koppla den direkt i ASRocken.

Jag funderar på att köra Linux eller XBMC live i den eftersom jag har läst att det krävs mindre datorkapacitet att köra XBMC på det än på W7.
Problemet är att jag vill kunna använda en webbläsare och ett torrentprogram för att få ner filmerna till datorn. Går detta att göra i Linux också och hur krångligt är det?

Mina frågor är:

1. Vad är skillnaden på XBMC och XBMC Live, för någon skillnad måste det ju vara.

2. Vilken setup rekommenderar ni för mig, köra Linux och XBMC, köra W7 och XBMC eller kanske köra XBMC live via sticka med W7 som bassystem?

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig reda ut denna djungel :-)



Jag har Asrock 330 och kör senaste Ubuntu + XBMC och är toknöjd. Allt fungerar kalas! Firefox webläsare följer med som standard i en full Ubuntu installation och torrentprogram likaså har jag för mig.

Jag har fått uppfattningen att XBMC på ION fungerar generellt bättre på Linux än på en Windows platform. Det har tex funnits stöd för hårdvaruaccelerering bra mycket längre i Linux (VDPAU) dvs den fungerar nog bättre/stabilare än vad implementationen i Windows (DXVA2) gör just nu.

Om du vill ha hjälp att få ditt igång XBMC på linux kolla in forumet på xbmc.org, där finns massor av guider eller kontakta mig så hjälper jag dig. :blush: Lycka till!

#4

Postad 14 september 2010 - 08:38

dungen
  • dungen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Ok, så du installerade Ubuntu först och sen en vanlig XBMC för Linux, inget live alltså?
Det får nog bli Linux då, ska kolla på XBMC.org och återkommer när jag inte fattar längre :-P.

Tack för all hjälp!

#5

Postad 14 september 2010 - 22:43

dungen
  • dungen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Har en liten följdfråga om det går bra också. Har sett på diverse Youtube klipp att folk har haft serier uppdelade i säsonger och avsnitt där man har sett plot och dylikt för varje avsnitt.
Om man har serier på köpskivor eller PAL nedladdningar, alltså flera avsnitt på samma skiva, hur gör man då?

#6

Postad 15 september 2010 - 08:12

Unregisteredca490738
  • Unregisteredca490738
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Har en liten följdfråga om det går bra också. Har sett på diverse Youtube klipp att folk har haft serier uppdelade i säsonger och avsnitt där man har sett plot och dylikt för varje avsnitt.
Om man har serier på köpskivor eller PAL nedladdningar, alltså flera avsnitt på samma skiva, hur gör man då?


Skulle då rekomendera dig att rippa dina DVD skivor med tex makemkv och sedan scanna in i xbmc bibliotektet. Tror faktiskt det är den enklaste och bästa lösningen.

#7

Postad 15 september 2010 - 08:48

dungen
  • dungen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Ok, det låter ju toppen! Följer subs och allt sånt med då också?

Har nu bara en liten fråga till, sen ska jag inte besvära mer :-).
Om jag har en extern hårddisk till min htpc med ubantu, behöver den formateras på något linux-sätt då eller går det bra att flytta den till en Windowsdator för att fixa filmerna med EMM och sedan flytta tillbaka den?

Redigerat av dungen, 15 september 2010 - 08:48.


#8

Postad 15 september 2010 - 12:05

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Har en liten följdfråga om det går bra också. Har sett på diverse Youtube klipp att folk har haft serier uppdelade i säsonger och avsnitt där man har sett plot och dylikt för varje avsnitt.
Om man har serier på köpskivor eller PAL nedladdningar, alltså flera avsnitt på samma skiva, hur gör man då?

Du döper filerna enligt de avsnitt som finns på skivan.

Jag har t.ex. gjort skivavbildningar på Battlestar Galactica, min struktur ser ut så här:

/battlestar_galactica/s01/battlestar_galactica_s01e01e02e03e04.iso
/battlestar_galactica/s01/battlestar_galactica_s01e05e06e07.iso
/battlestar_galactica/s01/battlestar_galactica_s01e08e09e10.iso
/battlestar_galactica/s01/battlestar_galactica_s01e11e12e13.iso

Mvh, Pär

#9

Postad 15 september 2010 - 13:17

dungen
  • dungen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Ok, vad använder du för program till det? Är inte så hemma på sådant.
När den sedan scrapar då så blir det rätt alltså?

#10

Postad 15 september 2010 - 13:20

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Ok, vad använder du för program till det? Är inte så hemma på sådant.
När den sedan scrapar då så blir det rätt alltså?

Kort off-topic-svar: :)

Jag använder DVD-fab för att göra avbildningar och japp, den scrapar rätt data.

/ Pär

#11

Postad 15 september 2010 - 13:45

dungen
  • dungen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Tack så mycket :) . Kanske kan du hjälpa mig med det här också? ;)


Om jag har en extern hårddisk till min htpc med ubantu, behöver den formateras på något linux-sätt då eller går det bra att flytta den till en Windowsdator för att fixa till filmerna med EMM osv och sedan flytta tillbaka den?



#12

Postad 15 september 2010 - 20:17

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Om jag har en extern hårddisk till min htpc med ubantu, behöver den formateras på något linux-sätt då eller går det bra att flytta den till en Windowsdator för att fixa till filmerna med EMM osv och sedan flytta tillbaka den?

Lättast är nog att skapa ett dela ut katalogen med filmerna via ett samba share och montera den på din Windowsdator.

/ Pär



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.