Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

5.1 ljudsystem för musik & film och trådlösa bakre högtalare.

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 augusti 2018 - 18:40

HasseFX
  • HasseFX
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

OK, jag ser att ämnet är uppe till och från, men jag har min tvist på det.

 

Jag vill sätta ihop ett 5.1-system som ska dubblera som vardagsrummets "stereoanläggning" dvs vara en bra musikanläggning. Så hyfsade L/R-högtalare torde jag vilja ha och antagligen en "hemmabioreciever".

 

Problemet är de bakre högtalarna. Som möbleringen är så tillåter den inte fast placerade bakre högtalare utan dessa behöver plockas fram och ställas upp när det är "dags". Jag har en lösning idag (som behöver uppgraderas hur som) med kablar jag rullar ut - besvärligt = det blir inte av. 

 

Därför tänker jag mig ett par bakre högtalare med trådlös ljudanslutning (elkontakter är inget problem). Jag har inte hittat något färdigt sådant i vettig prisklass eller ens bra förslag på något "hack".

 

Kanske köpa receiver och 3+1 trådat, ansluta en bluetooth-sändare till bakre L/R lågnivåutgångar (=krav) och ett par random bluetooth-högtalare till detta?  Eller finns det receivrar som har sådant klart (och konfigurerbart)? HKs recievrar ser ju ut att ha BlueTooth inbyggt?

 

Vad tror/anser menigheten? :)



#2

Postad 27 augusti 2018 - 20:44

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Denon har en sådan av-förstärkare. Heos någonting.

#3

Postad 28 augusti 2018 - 06:39

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Är du som jag och prioriterar musik framför film så funkar det med en ljudlimpa med trådlösa högtalare för film och en tvåkanalare med valfria högtalare till musik.

 

Tar ingen direkt extra plats.

 

Kör med detta och är helnöjd.

 

 

 


Redigerat av Unregisteredc082866f, 28 augusti 2018 - 06:40.


#4

Postad 28 augusti 2018 - 11:26

HasseFX
  • HasseFX
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Tack för svar och förslag.

 

- Denon verkar trevligt och påminner om Sonos lösningar. Men det drar iväg rejält i pris för ett komplett system.

 

- Att dela på musik- och filmljud gör jag iofs idag. Men jag lyssnar/ser en hel del på musik "på TV" (konserter via BR/DVD/Stream) så jag är inne på en integrerad lösning. 

 

Jag kan tänka mig att man ställer de största (men ganska måttliga)  ljudmässiga kraven på ett 2.1-system (eller 2.0 med bra fullrange-högtalare) och kompletterar med enklare center och bakre högtalare. Då fordras en receiver med en uppsjö anslutningar och flexibilitet. Jag använder redan en hörlursuttag-till-Bluetooth-sändare för att koppla TV-ljudet till mina trådlösa lurar, så tekniskt finns det alternativ.

 

Finns väl då knappas som (helt) paket, så det verkar luta åt ett plock-ihop-eri!  Reciever-jakt nästa... Återkommer :)



#5

Postad 28 augusti 2018 - 13:04

HasseFX
  • HasseFX
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Såg att Yamaha har en lågnivå Zone-2-utgång på en del receivers. Även om jag förstår syftet med den - kan man ställa in zone-2 till vilken ljudkälla man vill, inklusive "surround bakre" tro?



#6

Postad 28 augusti 2018 - 17:25

HasseFX
  • HasseFX
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Resultatet av lite mer "forskning" i ämnet,

 

Yamaha har den efterfrågade trådlösa lösningen klar i den senaste generationen receivrar från modell RX-V685 och uppåt (modellnummer som slutar med 80), vilka kan paras med deras MusiCast 20 eller 50 trådlösa högtalare.

 

Ska se om jag hittar fler alternativ.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.