Funderar på att sätta upp en akustikpanel på väggen där mina högtalare ska stå är det någon som har någon erfarenhet vilken man ska satsa på finns ju mängder av varianter, märken och priser tex Fibrotech osv ?.
Vilken akustikpanel ska jag välja ?
Startad av
Tool-AENIMA
, jan 05 2025 16:33
9 svar till detta ämne
Postad 05 januari 2025 - 16:33 Funderar på att sätta upp en akustikpanel på väggen där mina högtalare ska stå är det någon som har någon erfarenhet vilken man ska satsa på finns ju mängder av varianter, märken och priser tex Fibrotech osv ?.
Postad 05 januari 2025 - 20:17 Postad 05 januari 2025 - 22:06 Vad är syftet med dem, vad vill du uppnå? Skall de absorbera eller diffusera? Skall de riktas mot vissa frekvenser, eller bredbandigt? Jag håller just nu på att sätta upp träpaneler från fibrotech, men där är syftet främst estetiskt. Postad 05 januari 2025 - 23:01 Jag var nog lite otydlig jag ska sätta upp ribb/träpaneler tänkte mest om det är någon större skillnad på typ några från jem o fix för 399:- och någon dyrare. Postad 05 januari 2025 - 23:08 Postad 06 januari 2025 - 17:09 Japp ska ha panelen på väggen bakom mina fronthögtalare tanken är att gå över akustiken i rummet allt eftersom ska nämligen ta över mitt barndomshem vilket är en 80-tals villa med betongväggar så akustiken måste jag fixa har ni några andra tips än första reflexen ? Postad 06 januari 2025 - 17:22 Tillbaka till det du tänkt göra. Du vill oftast absorbera på den platsen, givet att du vill ta bort den reflexen och få ljudet från lcr ”en gång”. Just den platsen kan man också ha en absorbent som tar lite längre ned i frekvens. När jag hade vanliga golvstående högtalare i mitt förra rum så körde jag med sound of science superchunk bakom högtalarna. Det är en 70 mm tjock absorbent. Redigerat av DPC, 06 januari 2025 - 17:23. Postad 06 januari 2025 - 19:04 Vad har du för preferens om hur rummet skall ”låta”? Postad 12 januari 2025 - 21:36 Det hade jag lite på känn men vill ha lite snyggt också har några absorbenter från akustikmiljö i min nuvarande bostad. Har ingen preferens just nu tänkte mest att jag bör göra något åt rummet särkilt när det betongväggar. Postad 14 januari 2025 - 00:00 Den där panelen blir en panelresonator som kommer att dämpa vissa frekvenser mer än andra. Bra om du råkar ha problem med de frekvenserna. Ett sätt att göra den mer bredbandig är att sätta den snett så det blir som en kil mot hörnen. Kanske en oval form bakom högtalarna? 60cm djup vid sidoväggarna, och 5cm på mitten i en jämn böjning? Men jag tror du får ett bättre resultat med endast mjukt material i högtalarsidan. Live end/dead end. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |