Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken akustikpanel ska jag välja ?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 januari 2025 - 16:33

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Funderar på att sätta upp en akustikpanel på väggen där mina högtalare ska stå är det någon som har någon erfarenhet vilken man ska satsa på finns ju mängder av varianter, märken och priser tex Fibrotech osv ?.

Postad 05 januari 2025 - 20:17

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Är det tänkt att ta första reflexen åt alla håll? Dvs både på sidor om högtalaren och bakom den (på väggen bakom högtalaren)?

Postad 05 januari 2025 - 22:06

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Hur mycket utrymme får panelerna ta i anspråk?
Vad är syftet med dem, vad vill du uppnå?
Skall de absorbera eller diffusera?
Skall de riktas mot vissa frekvenser, eller bredbandigt?

Jag håller just nu på att sätta upp träpaneler från fibrotech, men där är syftet främst estetiskt.

Postad 05 januari 2025 - 23:01

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Jag var nog lite otydlig jag ska sätta upp ribb/träpaneler tänkte mest om det är någon större skillnad på typ några från jem o fix för 399:- och någon dyrare.

Postad 05 januari 2025 - 23:08

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Har själv ingen erfarenhet av de du nämner, men de låter mer som estetiska eller möjligen diffuserande. Sen om det är högtalare i rummet så brukar absorbera för första reflexen vara vanligt. Sen har jag valt att ha en hybrid av abs och diff på sidovägg. I ditt fall uppfattar jag det som du ska ha panelen på väggen bakom högtalaren?

Postad 06 januari 2025 - 17:09

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Japp ska ha panelen på väggen bakom mina fronthögtalare tanken är att gå över akustiken i rummet allt eftersom ska nämligen ta över mitt barndomshem vilket är en 80-tals villa med betongväggar så akustiken måste jag fixa har ni några andra tips än första reflexen ? 

Postad 06 januari 2025 - 17:22

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Du bör om möjligt ta ett helt grepp för rummet och vad du vill uppnå. Det är en del att tänka på, vilken efterklang du siktar på, var du sitter, vad rummet är konstruerat i för material osv. Lågt hängande frukter är första reflexen och åtgärder för bas (särskilt om du har betongväggar). Sen fortlöper det hela till resten av taket, bakre del av rummet och sidoväggar, golv osv. Jag valde själv att bygga efter lede. En död respektive levande ända av rummet. Fronten död, bakre del levande för klang och simulera att rummet är större än vad det är.

Tillbaka till det du tänkt göra. Du vill oftast absorbera på den platsen, givet att du vill ta bort den reflexen och få ljudet från lcr ”en gång”. Just den platsen kan man också ha en absorbent som tar lite längre ned i frekvens. När jag hade vanliga golvstående högtalare i mitt förra rum så körde jag med sound of science superchunk bakom högtalarna. Det är en 70 mm tjock absorbent.

Redigerat av DPC, 06 januari 2025 - 17:23.

Postad 06 januari 2025 - 19:04

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Bra att du ska göra hela rummet, men börja absolut inte med sådana där ribb-paneler. De gör varken till eller från i sammanhanget. De är helt enkelt alldeles för grunda.
Vad har du för preferens om hur rummet skall ”låta”?

Postad 12 januari 2025 - 21:36

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Det hade jag lite på känn men vill ha lite snyggt också har några absorbenter från akustikmiljö i min nuvarande bostad.

Har ingen preferens just nu tänkte mest att jag bör göra något åt rummet särkilt när det betongväggar.

Postad 14 januari 2025 - 00:00

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Sätt åtminstone en eller två stenullskivor bakom så du får lite djup på absorberingen.
Den där panelen blir en panelresonator som kommer att dämpa vissa frekvenser mer än andra. Bra om du råkar ha problem med de frekvenserna. Ett sätt att göra den mer bredbandig är att sätta den snett så det blir som en kil mot hörnen.
Kanske en oval form bakom högtalarna?
60cm djup vid sidoväggarna, och 5cm på mitten i en jämn böjning?
Men jag tror du får ett bättre resultat med endast mjukt material i högtalarsidan. Live end/dead end.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:22:25
  • Anthem AVM70 och AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:17:57
  • 70 blir 90
    DPC
    2025-02-08 08:13:27
  • Tyg på subwoofer
    DPC
    2025-01-26 16:07:11
  • Vy bakåt i salongen, nu med Camiratyg i taket
    DPC
    2025-01-26 16:04:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.