Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch frågor

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 december 2014 - 11:27

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej!

Inte vart så aktiv här på forumet tidigare men skulle behöva lite expert råd..

Det är nu så att jag kollar mycket film och lyssnar även mycket musik med så det skall funka till både och. Lyssnar på all sorts musik.

Nu till frågan jag har vart inne och kolla på brl.se dom hade några riktigt fina priser på några kompletta hemmabio paket. Vad bör jag satsa på min budget är max 15-16tusen och jag vill ha ett komplett högtalare paket, med eller utan sub vet jag inte då klipsch verkar spela rätt bra utan hjälp av sub? Vad tycker ni?

http://www.brl.se/sv...talarpaket.html

http://www.brl.se/sv...alarsystem.html

Vet att Klipsch rf62 blev test vinnare i sin klass men sen finns ju klipsch rf28 dock har dom 2st 8" basar, för / nackdelar?

Är "nybörjare" fast med stort intresse för ljud sen många år tillbaka.

#2

Postad 27 december 2014 - 12:02

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0
Skulle tagit den dyrare. Går ju även att köpa delarna löst från butiker med samma pris fast fraktfritt, så sparar man 400 kr som man kan lägga på kablar och kontakter istället. Då tar man RF82:orna från komplett för 4990 kr och centern från hifipunkten och surround från hembiobutiken.

Körde utan sub först och trodde det räckte men köpte sedan en och det blev stor skillnad. Men högtalarna räcker tills man sparat ihop pengar till en bra sub.

Redigerat av Zerox_no1, 27 december 2014 - 12:09.


#3

Postad 27 december 2014 - 12:12

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Skulle tagit den dyrare. Går ju även att köpa delarna löst från butiker med samma pris fast fraktfritt, så sparar man 400 kr som man kan lägga på kablar och kontakter istället. Då tar man RF82:orna från komplett för 4990 kr och centern från hifipunkten och surround från hembiobutiken.

Körde utan sub först och trodde det räckte men köpte sedan en och det blev stor skillnad. Men högtalarna räcker tills man sparat ihop pengar till en bra sub.


Låter ju kanon! Men vad är det för skillnad av dessa 3 modeller då syftar jag på: RF62,RF28,RF82 ?

Redigerat av Unregisteredb0074cf6, 27 december 2014 - 12:13.


#4

Postad 27 december 2014 - 12:35

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0
RF82 från komplett är en äldre version än RF62 ll.

Lägger in länk så du kan bilda dig en egen uppfattning.

Klipsch RF-82 vs RF-62 ii?
http://www.avsforum....s-rf-62-ii.html

"The R-28F as well as the rest of the new Reference line has similar voicing and acoustics as the Reference II line, without the refinement of the Cerametallic woofer and titanium tweeter of the Reference II line."
https://community.kl...link/?p=1769795

Redigerat av Zerox_no1, 27 december 2014 - 13:00.


#5

Postad 27 december 2014 - 22:39

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Lite kluven med vad jag ska välja ändå.. sub vet jag inte om det kommer krävas just nu kan tänka mig köpa till det senare.. Men frågan är om jag skulle nöja mig med R28F ? Har suttit på budget system tidigare från Dynavoice... Hur står dessa högtalare sig i akustisk musik? Vad jag kunnat läsa mig till så har många skrivit att det är bra drag till lite mer ös eller hur man ska uttrycka sig. Jag lyssnar på allt men ibland får man för sig och lyssna på lite mjuk o lugn musik.

#6

Postad 27 december 2014 - 23:33

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
http://www.ljudochbi...ipsch-rf-62-mii

#7

Postad 28 december 2014 - 00:39

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
I dessa tider verkar det vara många som erbjuder bra priser på just Klipsch-högtalare. Även som någon tidigare skrev i tråden så kan man köpa dessa högtalare till förmånliga priser fast hos olika handlare. Man måste dock särskilja de olika modellerna. Det finns alltså på marknaden tre olika serier som går under namnet Reference. De RF-82 som säljs hos Komplett för 4990 är serien som kom redan 2006 - ett väldigt bra pris dock. RF-62/82 II kom fyra år senare och är troligen den finaste Reference-serien hittills med, som jag har förstått det, framförallt trevligare/mjukare diskant. Den senaste Reference-serien som har fått namnet R28F i motsvarande storlek verkar vara en lådkonstruktion från utgångna Synergy-serien fast med element som vill likna Reference-serien (?).

Jag har ägt ett par RF-62 från 2007. Dvs inte II-modellen. Utifrån detta kan jag konstatera att när det gäller bioljud/filmljud så är Klipsch ett givet val. Mycket tack vare sin hornteknik som ger en närvaro och krisp i ljudet som är svårslaget till priset. Dessa är även galanta när det gäller akustisk musik enligt mig. Det som är Klipsch svaghet är att de vid musiklyssning kan ge ett för intenstivt ljud enligt mig (finns folk som aldrig har upplevt detta dock), åtminstone om man lyssnar längre stunder, säg en timme. Vid en första lyssning märker man dock inte detta så tydligt utan man blir mest impad av det attackvilliga ljudet som i övriga register spelar mycket bra och välbalanserat.

Detta är självklart också en fråga om rumsakustik samt vilken förstärkare man väljer att para ihop dessa med, samtidigt som Reference II ska vara lite mjukare i sin framtoning enligt många så kan det bli en riktigt fin kombination om man hittar rätt.

Vad gäller subwoofer till film så finns det i princip inga golvhögtalare som kan ersätta en subwoofer, därför tycker jag att du framöver bör ha en subwoofer.

Det finns egentligen ingen som helst nackdel att gå upp till exempelvis RF-82 II istället från RF-62 II, 82-modellen kommer att vara bättre på allt. Dock kan ju storleken vara ett problem. Om man ska välja mellan de två alternativ till paket som du länkar till i början av tråden så hade jag nog lagt till 3000 kronor och gått på Reference II-paketet med RF-62 då du även får en mycket trevligare center-och surroundhögtalare. Men valet är inte givet, R-28F kommer ju onekligen spela "fetare" tack vare 8"-storlek.

Får man fråga hur stort rum du har? O vilken förstärkare kommer att driva högtalarna?

#8

Postad 28 december 2014 - 14:02

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Tackar för ett bra och utfärdat svar!

Jag sitter nuläget på en Sony STR-DN1050 receiver, och anläggningen kommer vara placerad i mitt vardagsrum som är cirka 30kvm skulle jag tro, rummet är avlångt och lyssnings avståndet är ca: 2.5 - 3 meter.

Tycker det är väldigt svårt val då man gärna vill få rätt system då det handlar ju om en hel del pengar också, även om det inte är high-end priser på högtalarna.

Ska jag köpa sub direkt eller ska jag vänta ett tag och känna lite på sakerna först? Jag bor i lägenhet och det är ganska lyhört dock, men med tålmodiga grannar som fått stå ut med lite oväsen ibland. Men skrämmer mig lite om jag införskaffa en sub då det kommer nog bli något mer störande kanske. Går ju stänga av den såklart men köper man en är den till för användas i mitt tycke :)

Om jag nu skulle lyssna på era tips och råd som överväger tungt, ska jag ta och köpa RF62II ? och vilken center samt vilka bakhögtalare rekommenderar ni till dessa då? samt vilken sub i så fall? Och vart skall jag köpa dom? sett att priserna varierar på olika ställen som även någon i tråden nämnt tidigare.

MVH Robin

Redigerat av Unregisteredb0074cf6, 28 december 2014 - 14:03.


#9

Postad 28 december 2014 - 14:30

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Man sitter ju och är helt lyrisk nu när man letar högtalare, såg att ljudfokus.se hade ett bra pris på monitor audios bx6 paket.

http://www.ljudfokus...-i-walnut/5479/

Är detta något som går mäta sig mot klipsch? Lyssnade för några år sen när monitor audio hade sin RS6 serie ute och den tyckte jag lät fantastiskt för sitt pris.

Om vi leker lite med tanken, jag går och köper monitor audio kittet, så går det även komplettera med en sub så är man i samma pengar som klipsch utan sub?

#10

Postad 28 december 2014 - 14:36

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Hej! Föredrar själv inte klipsch pga diskanten som är lite väl vass, föreslår att du lyssnar på dom innan köp. Men ska du ha dom iallfall föreslår jag att du går på en större modell jag själv har alltid ångrat mig när jag snålat gällande hifisaker.

Sen Så hade jag prioritera Frontar och sub i första hand om du lyssnar mest på Musik om det är film som gäller hade jag köpt surrar och center och sparat ihop till en sub/ar i ett senare skede :)

#11

Postad 28 december 2014 - 15:41

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Har haft RF82 och en sak man ska tänka på med dom är att dom bör stå ca 50-70 cm från väggen för att dom ska låta bra! Kan du ha dom stå så, så kör på 82orna annars 62!

#12

Postad 28 december 2014 - 15:41

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Det med diskanten är tycke och smak, jag gillar Klipsch men ex Audio vector tycker jag är alldeles för ljusa.

De som klagar på Klipsch gillar nog inte karaktären på horn eller har inte lyssnat på de senare generationerna av Klipsch.

#13

Postad 28 december 2014 - 15:55

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Lyssnade på rf-62 II på Avd i sundsvall dock var det ett mindre rum men var riktigt illa helt ärligt och då menar jag diskanten gällt och vasst, Farsgubben har ett par Jbl 590 som är bestyckade med horn och dom låter faktiskt mycket trevligare och inte alls lika vassa

#14

Postad 28 december 2014 - 15:58

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Har haft RF82 och en sak man ska tänka på med dom är att dom bör stå ca 50-70 cm från väggen för att dom ska låta bra! Kan du ha dom stå så, så kör på 82orna annars 62!



Det har jag tänkt på lite med tanke på att portarna är bakåt riktade, men eftersom det är redan är så pass stora så blir det ju ett problem känns det som. Men om man jämnför och tittar på R28F så sitter porten frammåt och därmed så bör det funka bättre och ha dessa närmare väggen?

Det med diskanten är tycke och smak, jag gillar Klipsch men ex Audio vector tycker jag är alldeles för ljusa.

De som klagar på Klipsch gillar nog inte karaktären på horn eller har inte lyssnat på de senare generationerna av Klipsch.


Ja det är väl som du säger, alla har olika smak alla uppfattar kanske ljuden lite annorlunda också så det är ju svårt och säga vilka högtalare som är rätt och fel för just mig men tänkte mest vilka som är mest prisvärda.. Monitor audios högtalare är lite mer som en "möbel" som smälter in medans klipsch utseende är lite råare.

#15

Postad 28 december 2014 - 17:44

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Vad krävs för kablar till en sådan här anläggning? 4mm2 till frontar & center? och 2.5 mm2 till surround?

#16

Postad 28 december 2014 - 17:46

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Hej tänkte ge lite input ang klipsch lyssna på rf 82II för ca 1 årsen vid två tillfällen på hifipunkten. Första var vid film och då lätt det riktigt bra. Andra gången tig jag med en kompis för att lyssna på musik och då var dom för ljusa tyckte jag. Nu ca 1 år senare tog jag upp jakten igen och tyckte att dom lät riktigt bra. Nära på att beställa dom tills jag såg kompletts erbjudande. Slog till direkt köpte även 62 centern. Och jag tycker det spelar riktigt bra. Jag var ute efter att kunna spela extremt högt och klart. Och jag fick det jag leta efter. Sammt ett jävla klipp till filmkvällarna. Men tycker mab ska komplettera med en sub ialla fall till film. Skillnaden på rf 62II och Rf 82II är lite bättre bas men samma diskant. Lycka till med ditt val

#17

Postad 28 december 2014 - 18:29

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Vad krävs för kablar till en sådan här anläggning? 4mm2 till frontar & center? och 2.5 mm2 till surround?


2.5 mm2 ska räcka till alla högtalarna, släng inte bort några pengar på dyra kablar.

#18

Postad 28 december 2014 - 18:36

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Om jag nu skulle lyssna på era tips och råd som överväger tungt, ska jag ta och köpa RF62II ? och vilken center samt vilka bakhögtalare rekommenderar ni till dessa då? samt vilken sub i så fall? Och vart skall jag köpa dom? sett att priserna varierar på olika ställen som även någon i tråden nämnt tidigare.

MVH Robin


Center: RC-62 och minst Surround: RS-52.

En rolig grej. Farsan var förbi och såg Blade Runner och i en scen är det någon som knackar, så han stiger upp och går till dörren för att se vem det är. :D

Redigerat av Zerox_no1, 28 december 2014 - 18:41.


#19

Postad 28 december 2014 - 18:43

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Det blir att köpa en grillkåta till våren och sätta den vid badstranden och då funderar jag om inte
två RS-62 II skulle passa som en smäck att sätta dom mot varandra en bit upp vid taket
som lutar så mycket?

Och få en bra spridning av ljudet när det blir fest :lol:
Bifogad fil  klipsch-rs-62-ii-surround-speaker.jpg   15,8K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  358kota-12-sisa-panorama.jpg   126,83K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av cobra-427, 28 december 2014 - 22:19.


#20

Postad 28 december 2014 - 19:06

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag tänkte jag köper Supra classic så är det varken budget eller några jätte dyra. Har jag lagt ner dom pengarna på högtalarna kan jag lägga någon hundring på köpa sånna kablar också så vet man att det inte blir någon flaskhals. Supra 4.0mm2 till frontar o center. och 2.5mm2 till surround får det bli.

Kör ni banan kontakter till era hemmabio anläggningar?

#21

Postad 28 december 2014 - 19:14

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag har det färdiga kablar på 2,5m finns annars billiga på biltema!

#22

Postad 28 december 2014 - 19:25

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Vad behöver jag för kabel till subben? Det är 2 anslutningar på subben och 2 anslutningar bak på förstärkaren, men jag har 7.2 förstärkare så bara en som ska anslutas till förstärkaren och 2 till subben? tips på någon kabel?

#23

Postad 28 december 2014 - 20:35

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Det är lätt att stressa upp sig när man kollar på olika alternativ och högtalarpaket. För tillfället känns det som att du väljer Monitor Audio (?) framför Klipsch-systemet. Men inget av systemen har du lyssnat på? Personligen tror jag att du skulle bli mer nöjd med Klipsch Reference II systemet. Tänk också på att det inte är en nödvändighet att skynda fram en subwoofer, utan vänta i så fall några månader tills ekonomin tillåter och köp något som du verkligen vill ha. Bara ett tips.

Vad gäller subkabel är det en vanlig lågnivå-kabel (RCA). Det räcker om du kopplar i den ena ingången på subwoofern. Om du vill kan du även köpa en split som delar upp kabeln till två vid subwoofern. Du ska alltså ha en 1 RCA -> 1 RCA alternativt 1 RCA -> 2 RCA. Snöa inte in dig i kabelbranschen är mitt råd, håll det relativt billigt, men ändå tillräckligt bra, säg några hundralappar för RCA-kabel.

#24

Postad 28 december 2014 - 20:37

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Kör ni banan kontakter till era hemmabio anläggningar?


Så här, billigt och bra.

Bakom receivern och surround
http://www.kabelgiga...klar.asp?id=182
http://www.kabelgiga...klar.asp?id=181

Bakom frontar och centern
http://www.kabelgiga...klar.asp?id=183
http://www.kabelgiga...klar.asp?id=184


Kabel till sub: Supra Sublink
https://www.prisjakt...kt.php?p=331606

Redigerat av Zerox_no1, 28 december 2014 - 20:44.


#25

Postad 28 december 2014 - 23:24

Unregisteredb0074cf6
  • Unregisteredb0074cf6
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
I stort sett bestämt mig för det paketet jag länkade första gången R28F komplett med sub osv. Resonerar så att allt utöver det jag haft tidigare är betydligt bättre och detta blir väl min första anläggning som är lite mer "påkostad". Sedan tänker jag lite så här, R62II serien är ändå 4 år gammal? rätta mig om jag har fel.. Det tog 4 år för den och få "bäst i test" och vad jag menar är tar längre tid för vissa högtalare och anpassa sig på marknaden och bli accepterad? Detta är en helt ny serie som ändå inte är så beprövad lite dumt också kanske. Men ska bli kul och se vad det kan ge för intryck när man väl får prova lite mer här hemma.

Kablar blir inget jätte märkvärdigt, supra kablar till högtalarna och sedan någon till subben.

#26

Postad 29 december 2014 - 00:50

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Dessa motsvarar Klipsch Synergy F3 fast nytt utseende. Har själv F3 och valde mellan RF 82 hade bägge hemma F3 passa mitt rum bättre

#27

Postad 29 december 2014 - 19:54

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Klipsch RF-82 är en av få fullregisterhögtalare i normal storlek/pris som enl mig klarar sig rätt bra utan sub.....De spelar likvärdigt med många 12" subbar i basen ialf ner mot 30hz utan tvekan och de kan banka på rätt bra i rätt rum.

Rexa har nog ganska rätt i att R28 är en sminkad Synergy för den har inte alls samma fysik som RF-82.

#28

Postad 29 december 2014 - 21:33

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Någon som vet hur Tractix hornen sprider både horisontellt och vertikalt? Funderar på att köpa 3 st RB-61och köra de som LCR men behöver då lägga centern ner.

#29

Postad 08 januari 2021 - 14:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det pratas om det speciella klipschljudet. Hur kan det beskrivas? Jag har faktiskt inte lyssnat på några Klipsch vad jag kan komma ihåg och det är inte läge för det just nu. 



#30

Postad 08 januari 2021 - 18:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det pratas om det speciella klipschljudet. Hur kan det beskrivas? Jag har faktiskt inte lyssnat på några Klipsch vad jag kan komma ihåg och det är inte läge för det just nu. 

Tror du skall ta ett sådant uttalande "Klipschljud" med en nypa salt. Även om klipsch tenderar att hålla liv i sina högtalarmodeller så sker en kontinuerlig utveckling även inom detta fabrikat. Olika modeller låter inte likadant vid samma tidpunkt och över tid så har ljudet generellt utvecklats. Nya element, delningsfilter och inte minst hornen har utvecklats.

 

Skall man prata om något som är gemensamt för deras högtalare så är så gott som alla hornhögtalare i de övre registren (mellanregister och diskant) och de är samtliga jämförelsevis lättdrivna. Detta ger ett dynamiskt ljud med låg distorsion vid normala lyssningsnivåer.
Direktiviteten är hög på grund av hornen vilket också minskar reflexions problematik. 

 

Sedan faller inte hornhögtalare alla i smaken och framför allt dem som bildade sig en negativ uppfattning för en längre tids sedan brukar prata om att det låter tratt eller att de har en överexponerad diskant. Detta är mindre sant idag med modern hornkonstruktion och Klipsch delar nog de flesta ljudegenskaperna med andra moderna hornkonstruktioner i detta avseende.

 

När någon säger Klipsch ljud behöver man veta lite mer om personens referenser för Heritage serien låter inte som deras RF & RP varianter. Sedan vill man också veta vilket årtionde som personen senast lyssnade på ett par Klipsch för gamla referenser är inte mycket värda i detta sammanhang.

 

Mina tidigare erfarenheter som rotades på sent 80-tal och tidigt 90-tal har kommit rejält på skam de senare åren. För 10 år sedan skulle jag aldrig kunna tänka mig ett par Klipsch, men idag är jag av en helt annan åsikt och jag är mer än glad att jag gav fabrikatet en andra chans på ett mässbesök för en handfull år sedan. Den modell jag har nu ger en otrolig lust att lyssna på musik och se på film. Även om de är bra på mikrodynamik så finns det många högtalare som är vassare på den delen, men de allra flesta i samma prisklass kan dra något gammalt över sig när det kommer till mackrodynamiken. Här finns både en lätthet i deras sätt att spela men samtidigt en tyngd och pondus lite svårt att beskriva egentligen, lite samma lätthet/luftighet som man kan få från en elektrostat men samtidigt med en rak höger som hela tiden ligger laddad och redo att drämma till :)

Nu är det första parkett på varje livekoncert och instrument och röster får en helt annan body med denna typ av högtalare. Något jag saknat under allt för lång tid när man varit ute och jagat mikrodetaljer i anorektiska högtalarskapelser. Behöver höras om man inte upplevt det.
 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.