Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon X4000 + DM683 VS Marantz Sr7008 + Klipsch RF82-II

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Klipsch Reference RF-82 II (Golvhögtalare) 8 9,15 (26) Inga priser
Denon AVR-X4000 (Surroundförstärkare) 1 8,27 (14) Inga priser
38 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2388 inlägg) 10 mån sedan
HDMI-bild till TV, HDMI-ljud till förstärkare? (8 inlägg) 5 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 6 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 7 år sedan
Denon receivrar 2014 (334 inlägg) 7 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 7 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 8 år sedan
dls r66 vs klipsch rf 82 (12 inlägg) 8 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 8 år sedan
Tips på surroundförstärkare (23 inlägg) 9 år sedan
Nya monitor Audio silver 10 vs Wharfedale Jade 7 mfl (19 inlägg) 9 år sedan
Hemmabio förstärkare till B&W CM10! (max 30,000kr) (52 inlägg) 9 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 9 år sedan
Marantz Sr6008 vs Yamaha rx-a1030 (17 inlägg) 9 år sedan
Ny reciver i 10.000kr:s klassen (9 inlägg) 9 år sedan
Externa förstärkare (10 inlägg) 9 år sedan
LFE - Y-Link - Line in fråga (4 inlägg) 9 år sedan
Räcker Denon X4000? (39 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 10 år sedan
Stereo eller Pure Direct vid musiklyssnande? (38 inlägg) 10 år sedan
Denon AVR-3313 - Subwoofer problem - HJÄLP! (41 inlägg) 10 år sedan
Ersatte Pioneer AX10I med Denon X4000, funderingar.... (35 inlägg) 10 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 10 år sedan
Denon receivers 2013 (35 inlägg) 10 år sedan
denon x4000 (6 inlägg) 10 år sedan
Yamaha rx-v3067 eller denon x4000?? (6 inlägg) 10 år sedan
denon avr-x4000 (34 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea (29 inlägg) 10 år sedan
Denon AVR-X4000 vs Marantz SR-6008 (12 inlägg) 10 år sedan
Dubbla subutgångar (11 inlägg) 10 år sedan
Denon AVR-X4000 vs Yamaha RX-A3010 (17 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med förklaring av 11.2 (11 inlägg) 10 år sedan
Denon 3313 vs X4000? (4 inlägg) 10 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris? (1144 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 12 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 12 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 12 år sedan

#1

Postad 09 november 2013 - 01:44

Unregisteredba010b74
  • Unregisteredba010b74
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Hej på Er!

För ungefär ett år sedan så lade jag in en liknande tråd, men av diverse anledningar så hände inget. Nu är jag där igen, jag har visserligen "diverse anledningar" till att inte göra nåt, men ändå... Tanken ligger ju där i bakhuvudet och gror ändå.

Min anläggning idag är som följer:
Denon 1912
Dali Concept 6 + center och surround i samma serie
XTZ 10.16

Jag är kanonnöjd med min receiver förutom att den är alldeles för klen. Jag är inte lika nöjd med C6orna. De har för dåligt mellan register och alldeles för dålig och odistinkt bas. Jag vill kunna lyssna på musik och njuta samtidigt. I dagsläget så är det dessvärre lite svårt.
Jag köpte till subben i våras för att få lite extra punch i både film och musik. Den levererar till film, men till musiken så är jag jäkligt missnöjd. Det brölar mest och slutar med att jag stänger av den. Jag vet att jag har den felplacerad, men den står där den stå och jag har egentligen inte någon lust att krypa runt i rummet och leta efter det bästa stället att ha den på. Helst vill jag vara utan sub helt. Ett par 3 vägs golvare är vad jag vill ha.

Idag så var jag återigen hos HiFi-klubben i Karlstad och fick hjälp av otroligt kunnige Tom. Han spelade vad jag ville höra och det slutade med att jag fastande (igen) för BW683. I mina öron så slår de CM8 och Dali Ikon 5 mk2 trots att de är någon tusing billigare. CM8 har helt enkelt för lite ljud, för små element och för litet kabinett medans Dali har en för vass diskant. De skulle jag inte orka lyssna på hög volym i flera timmar... vilket är vad jag vill göra. Det hela spelades upp via CD och Denon X4000. Som det är nu så tillhör jag generationen som slutade köpa CD skivor när mp3 kom och numera inte äger en enda CD skiva utan kör all min musik via spotify och AirPlay.

Nåväl, i mitt huvud så har jag redan lagt ut 20 000kr på att köpa en X4000 och DM683 men jag ville ändå gå till HiFi-punkten när jag ändå var i Karlstad. Väl på plats så förklarade jag mitt problem och de började tala om Heco (för ett år sedan så var jag jävligt inne på ett par XT701). Dessvärre så hade de inga rimliga Heco att låta mig lyssna på (18000kr för de billigaste) så de ville att jag skulle försöka mig på Klipsch RF82-II. Jag protesterade vilt och hävdade att jag inte gillade horndiskanter och att jag faktiskt ville ha ett par 3-vägs högtalare. Men de övertygade mig om Klipschhögtalarnas förträfflighet och horndiskanternas stora omfång och att de faktiskt kunde motsvara en 3 vägs variant.

Jag kunde givetvis inte säga nej eftersom priset var "ynka" 12000kr. De plockade fram dem från biorummet till Hifidelen av butiken och drog igång. De ställde dem bredvid ett par Heco "the new statement" för 35000kr. Körde igång, spelade standard repertoaren av demomusik och visst lät de fint. Otroligt klar och omfångsrik musik. Man hörde varje plock på basgitarren, harpan, elgitarren, varje avslut på orden i sången, t.o.m när sångerskan slöt läpparna, det där lilla smackande ljudet som blir. Fantastiskt!! Jag bad killen köra lite techno och det blev Infected Mushroom - Never Mind. Bra produktion med bra kvalitet på inspelningen och det var väl ungefär här som jag blev såld. JÄVLAR anamma vilket ÖÖÖÖS!!! Hur kan ett par högtalare utan subbas spela så pass bra, så pass högt utan tillstymmelse till distorsion och sånt pump i basen att det skakade i soffan jag satt i? Var det verkligen på riktigt? Körde han verkligen UTAN subbas? Ett sånt ös och en så tight och närvarande bas kunde bara inte vara möjligt från dessa högtalare... inbillade jag mig iaf! Inte ens med perfekt inställning MED subbas på min egen anläggning så kan jag frambringa denna otroliga sensation! Jag kanske överdriver lite, men jag tror att dettta var ren och skär eufori! Jag bad dem byta till Hecovarianterna bredvid och.... visst.... de spelade ju definitivt inte dåligt alls! Men de saknade de där härliga detaljerna som var så framträdande i Klipsh och hade ju faktiskt jävligt långt från samma ös i basen.

I detta ögonblick kände jag att jag hade bestämt mig förr dessa underverk till högtalare och ynka 12000kr! Det kändes ju för bra för att vara sant! Men under ett fasansfullt ögonblick av verklighetsuppfattning så bad jag honom köra nåt från spotify och jag föreslog Sabaton. De spelar skönt och härlig krigsmusik, men det kräver ju en anläggning av jävligt låg kvalitet för att man ska kunna uppskatta musiken, ty deras studioinspelningar är nog anpassade efter en microanläggning... MASSOR av skräpljud i diskanten, knappt något mellanregister och sjukt kass bas var resultatet. På min anläggning så känner jag inte alls på samma sätt, visst upplever jag en jävligt kladdig inspelning och det är ju faktiskt riktigt dålig ljudkvalitet...
Samma låt med Infected Mushroom som fick mig att häpna av Klipsh högtalarna får mig mest att fortsätta knappa på iPaden efter nåt annat när jag spelar den på min egen anläggning...

Frågan är ju ganska komplicerad tack vare Klipsh. De har ju trots allt en väldigt detaljerad diskant och det känns som de ligger ganska långt från DM683 för samma pris. Snarare närmare Ikon 5 mk2, som jag ju inte gillade sådär värst. Men jag kan inte sluta att häpnas av närvaron och bastrycketi de Amerikanska högtalarna... Just nu står jag helt rådvill! Hur FARAO ska jag göra? Säljaren på Hifi-punkten lovade att göra ett attraktivt pris om jag köpte både Marantz och högtalre medans HiFi-Klubben inte gör en endaste liten krona på priset. Jag köper hellre hos punkten än klubben, för det känns som en...hmm.. välgärnig..
I vilket fall så är jag helt jäkla rådvill!
Hjälp tack!!!!!

Stärkaren de använde som demo var ju givetvis av bästa svenska kvalitet, Bladelius Idun (tror jag) för runt 25k.

Vad det gäller min egen biostärkare så måste den ju bytas ut om jag ska göra mig förtjänt av nya högtalare... och det är ju i princip hugget som stucket vad gäller Denon x4000 eller Marantz SR7008. Marantz är ju snyggare, men Denon är billigare. Samma mjukvara, samma anslutningsmöjligheter men olika förstärkardelar. Skulle jag märka skillnad mellan Denon och Marantz? Jag vill inte titta på några andra märken, Denon/Marantz är väl i princip de enda som har allt tekniskt mumbojumbo jag söker i en bioförstärkare. De är ju ganska långt från Bladelius vad det gäller allt förutom funktionerna.

Har ni hängt med på mitt röriga inlägg? Jag har trots allt fått i mig en del alkohol... Denon + BW eller Marantz + Klipsh? Eller en kombo? Eller inget? Priset spelar roll och jag ligger definitivt på smärtgränsen med Marantz och Klipsh....

Mvh Erik

Redigerat av Unregisteredba010b74, 09 november 2013 - 01:59.


#2

Postad 09 november 2013 - 08:24

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Valet är enklare än du tror.
Gå vidare!
Om du inte kan lyssna på all musik du gillar, vad är då meningen med att köpa något alls?
När nya Reference-serien kom så stod jag också och velade men valde till slut Klipsch och det ångrade jag. 2/3 av skivsamlingen var inte så bra längre.
Edit: sålde dem kort därefter.

Ett trendigt tips just nu är att testa System Audio. Gör det!

Redigerat av Distordera, 09 november 2013 - 08:25.


#3

Postad 09 november 2013 - 16:40

Unregisteredba010b74
  • Unregisteredba010b74
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Du har nog rätt... 683orna föll jag ju oxå för, de är säkert ett bättre köp än Klipsch. Vad menar du med "trendigt tips"?

Ingen som har någon åsikt om Denon vs Marantz?
x4000 och 7008 är ju i princip samma maskin.

#4

Postad 10 november 2013 - 11:22

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Det går en trend i att tipsa om System Audio just nu. :)

#5

Postad 11 november 2013 - 14:55

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
hur tyckte du Dm683 prestera vs klipschen..antar att det är rf82 du lyssnat på.? är lite i samma sits som du..har dock inte tagit mig tid till att åka ut o lyssna men ska göra det inom det snaraste.

#6

Postad 12 november 2013 - 19:06

Unregisteredba010b74
  • Unregisteredba010b74
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jag tyckte att dm683 spelade jäkligt fint, jag "bestämde" mig ju för dem först, inna jag jag gick till nästa affär ;) Men jag tyckte att de gav ett jäkligt bra mellanregister och en schysst bas. Vi lyssnade dessvärre inte på riktigt samma sorts musik på klipsch och B&w så jag kan inte jämföra rakt av. Basen var dock helt outstanding i klipscharna.

Såhär i efterhand så är jag säker på att jag kommer gilla 683orna bättre då jag upplevde att de hade ett mycket mera behagligt ljud än RF82. En mer allsidig högtalare än klipschen som faktiskt är en 2vägs högtalare. Visst spelade de oxå jäkligt bra, men jag kan inte hjälpa att magkänslan säger mig att jag kommer tröttna på horndiskanten... Dessutom var klipscharna så jäkla STORA. Det sitter 8" element i klipscharna och 6,5" i 683orna.

Nu är väl mera frågan om jag ska nöja mig med en x4000 eller lägga 4000kr ytterligare och skaffa en Marantz.

#7

Postad 12 november 2013 - 21:00

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jag själv är på jakt efter golvare som har rejält med bastryck i 2-kanal men som ändå är detaljerade i diskanten..Jag tror nog att x4000 är mer prisvärd..sen gillar jag nog marantzens utseende lite bättre men inte för 4k extra

#8

Postad 12 november 2013 - 21:50

ubbe1973
  • ubbe1973
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Jag tyckte att dm683 spelade jäkligt fint, jag "bestämde" mig ju för dem först, inna jag jag gick till nästa affär ;) Men jag tyckte att de gav ett jäkligt bra mellanregister och en schysst bas. Vi lyssnade dessvärre inte på riktigt samma sorts musik på klipsch och B&w så jag kan inte jämföra rakt av. Basen var dock helt outstanding i klipscharna.

Såhär i efterhand så är jag säker på att jag kommer gilla 683orna bättre då jag upplevde att de hade ett mycket mera behagligt ljud än RF82. En mer allsidig högtalare än klipschen som faktiskt är en 2vägs högtalare. Visst spelade de oxå jäkligt bra, men jag kan inte hjälpa att magkänslan säger mig att jag kommer tröttna på horndiskanten... Dessutom var klipscharna så jäkla STORA. Det sitter 8" element i klipscharna och 6,5" i 683orna.

Nu är väl mera frågan om jag ska nöja mig med en x4000 eller lägga 4000kr ytterligare och skaffa en Marantz.


X4000 är prisvärd men jag vill ändå nämna http://www.hifiklubb...receiver-53183/ som jag valde till mina CM8:or och CMC. Måste säga att det låter grymt bra.

#9

Postad 12 november 2013 - 22:59

Unregisteredba010b74
  • Unregisteredba010b74
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Jag själv är på jakt efter golvare som har rejält med bastryck i 2-kanal men som ändå är detaljerade i diskanten..Jag tror nog att x4000 är mer prisvärd..sen gillar jag nog marantzens utseende lite bättre men inte för 4k extra


Det låter ju som om RF82-II skulle passa dig som handsken. Lättdrivna var de oxå. Jag får inte till i närheten av det tryck som de levererade med min nuvarande setup med Concept 6 och xtz 10.16 subben.


X4000 är prisvärd men jag vill ändå nämna http://www.hifiklubb...receiver-53183/ som jag valde till mina CM8:or och CMC. Måste säga att det låter grymt bra.


Säkert en bra stärkare, men jag kräver nätverk, airplay och flera zoner.

Redigerat av Unregisteredba010b74, 12 november 2013 - 23:00.


#10

Postad 25 november 2013 - 21:25

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Jag hade valt B&W framför klipsch! Har haft Klipsch men tröttnade efter ett tag med dom! Det blir jobbigt i längden å lyssna på Klipsch, men visst kollar man på mycket film så skulle jag föredra Klipsch, men inte sitta i 1-2 timmar å lyssna på musik! Det blir jobbigt för öronen(mina i allafall) Gå in på hifipunkten igen å lyssna på ett par Dynaudio...Där får du välljud ;) Jag är sjukt nöjd med mina DM2/6 or.....

Ang stärkare så är jag väldigt nöjd med min Denon X4000!

#11

Postad 16 januari 2014 - 13:14

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Hur har det gått för dig?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.