Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lyngdorf 2170

286 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Lyngdorf TDAI 2170 (Stereoförstärkare) 3 9,44 (17) Inga priser
Lyngdorf SDA-2400 (Slutsteg) 1 6,5 (1) 33 998:-
2 relaterade trådar

#101

Postad 19 januari 2016 - 09:46

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Skickade en fråga till Lyngdorf avseende deras rekommendation att placera högtalarna mot bakväggen. Vissa högtalare läser man ju om att de absolut måste stå minst 1 m från bakväggen och att det låter katastrofalt annars. Här är svaret jag fick av Lyngdorf. Tycker det låter logiskt och om det stämmer bör det även innebära att dynamiken blir bättre än vid en fri uppställning av högtalarna.

 

Hi 
RoomPerfect functions no matter how you position your speakers

with a traditional position in the room you try to optimize the frequency response - but with a price as to dynamic performance due to the reflections of the wall.  The dynamic performance cannot be repaired 

our recommendation is that the speaker should be positioned in order to optimize the dynamic performance by reducing the reflection of the front wall - this is with a price in the frequency response.  Yes - but this can be fixed with RoomPerfect

in any case there is no risk - you may use any position - RoomPerfect will calibrate the sound anyway.

RoomPerfect will also make the sound of your two speakers identical - compensating for speakers being positioned in different acoustical situations ! 


We hope this response has sufficiently answered your questions.
To update your ticket, please reply to this e-mail.

 

Best regards


#102

Postad 29 januari 2016 - 19:17

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Hur mycket kan RoomPerfect göra för ljudet hos mina gamla JBL L65A

i en lägenhet med betong i tak och väggar i ett litet rum på ca 20m3.

 

Högtalarna står alldeles för brett (ca 3,5m) i förhållande till lyssningsplatsen 

som är ca 2,5 meter till högtalarna. 

 

Egentligen undrar jag om det är en vettig investering av Lyngdorf 2170,

eller har akustikkalibreringen en omöjlig uppgift med detta rum och mina

40 år gamla JBL.

 

Kan någon Lyngdorf ägare eller annan kunnig ge en liten hint så blir jag

mycket tacksam.



#103

Postad 29 januari 2016 - 20:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hur mycket kan RoomPerfect göra för ljudet hos mina gamla JBL L65A

i en lägenhet med betong i tak och väggar i ett litet rum på ca 20m3.

 

Högtalarna står alldeles för brett (ca 3,5m) i förhållande till lyssningsplatsen 

som är ca 2,5 meter till högtalarna. 

 

Egentligen undrar jag om det är en vettig investering av Lyngdorf 2170,

eller har akustikkalibreringen en omöjlig uppgift med detta rum och mina

40 år gamla JBL.

 

Kan någon Lyngdorf ägare eller annan kunnig ge en liten hint så blir jag

mycket tacksam.

Har ju inte haft hemma någon 2170 själv men slutresultatet i just ditt rum är ju omöjligt att veta för någon.

Som i fallet med alla stereodelar och i synnerhet då en som man sätter upp stora förväntningar på så är det enda raka att låna hem för att testa.

Om man har dåliga förutsättningar i rummet och inte vill satsa på akustikbehandling ren fysiskt så är väl just en Lyngdorf en het aspirant som bör testas bland de första av alternativ.

Visst kan man chansa och Lyngdorf gör ju inga dåliga grejer så helt fel blir det väl inte under några omständigheter.  



#104

Postad 29 januari 2016 - 21:15

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag testade under en vecka 2170 med bla Klipsch Heresy III och JBL 4429, och tyckte den gjorde ett väldigt bra jobb.

Som Mr Blåtand skriver så är ju låna hem o testa det bästa.

Jag tycker iaf den gjorde bankrån sig, den plockade fram mer bas och ljudbilden vart bättre med på det mesta. Jag saknar den faktiskt, och rätt ofta klurar jag på att ändå köpa en. Just för att den trollade fram saker som en vanlig förstärkare inte klarar(även med Sonus Faber).

Jag skulle absolut försöka låna hem en.

Tillägger att 4429 och Heresy inte är några högtalare med mycke bas annars.

Redigerat av Unregistered1893, 29 januari 2016 - 21:16.


#105

Postad 29 januari 2016 - 21:35

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tackar för era svar, ska nog kolla med Hi-Fi klubben här i Växjö för ett möjligt hemlån.



#106

Postad 29 januari 2016 - 22:25

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Ja, gör det. :)

Det är ju en sudd pengar, men den funkar bra och är lättsam att kalibrera. Och det finns lite att ställa in med. :)

#107

Postad 30 januari 2016 - 21:02

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Tackar för era svar, ska nog kolla med Hi-Fi klubben här i Växjö för ett möjligt hemlån.

Jag tycker absolut att du skall låna hem den, det är en fantastisk förstärkare har inte köpt den själv ennu, men jag tror att det kommer att bli

den inom snar framtid, saknar den mycket efter att haft den på hem lån i 3 dagar.

 

mitt rum är inte jätte dåligt, Lyngdorfen korrigerade med 10% efter 7 mätningar var kalibreringen 100%

 

har provat en ganska många förstärkare, har vissa Trance låtar med många synth pads samtidigt tycker att alla förstärkare får det att

låta grötigt men inte med Lyngdorfen då lät det helt underbart, sedan tycker jag att den hanterade MP3 filer med låg bitrate riktigt bra.

 

först tyckte jag att den saknade effekt men eftersom att ljudet är rent o kalibrerat så kan det låta lite platt först men höjer man volymen

lite mer då låter det helt underbart.

 

känns nästan  som att jag måste köpa den ganska snart, nu när man tänker tillbaks så är det ju en fantastisk förstärkare :)



#108

Postad 30 januari 2016 - 23:13

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Denna förstärkare verkar helt klart mer och mer spännande. :)



#109

Postad 14 februari 2016 - 16:19

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Denna förstärkare verkar helt klart mer och mer spännande. :)

Har du lyssnat på den ennu?



#110

Postad 14 februari 2016 - 17:47

Strato
  • Strato
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Skaffade denna förstärkare för några månader sedan och kunde inte var mer nöjd. Ihop med CD 2 fick skivsamlingen ett helt nytt ljud.

#111

Postad 14 februari 2016 - 18:19

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Strato, fin stapel. :)

Är steget ett stort lyft jämte enbart 2170?

#112

Postad 14 februari 2016 - 22:42

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Skaffade denna förstärkare för några månader sedan och kunde inte var mer nöjd. Ihop med CD 2 fick skivsamlingen ett helt nytt ljud.

riktigt fint med en hel Lyngdorf setup, kliar mer o mer i fingrarna att köpa Tdai 2170

även jag är lika nyfiken som RonnyL hur pass stort lyftet blir med steget inkopplat?



#113

Postad 14 februari 2016 - 23:03

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Kan enbart rekommendera den. Den gjorde underverk hemma hos mig, skulle inte kunna leva utan den idag. Det som kommer in kommer ut, varken mer eller mindre. Den neutralaste jag hört. Man får verkligen höra hur ens talare låter. Detta gillar jag 😉

#114

Postad 15 februari 2016 - 11:38

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Strato, ser väldigt trevligt ut det där :) kör du bi-amp med TDAI för mid/high och SDA för low eller kör du TDAI som en ren förförstärkare?



#115

Postad 15 februari 2016 - 19:57

Strato
  • Strato
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Håller med att stapeln är snygg :) och inte bara det utan spelar så underbart. Jag har inte provat här hemma utan steget utan enbart i butik. Är enligt mig stor skillnad. Jämförde med ett NAD steg och vet inte om jag märkte någon skillnad direkt. Var klart ett lite större steg men tycker detta är i balans med det jag vill ha. Sen är det snyggt med lika produkter.
Tanken var att bi-amp men fick rekommendationen att ej göra detta så TDAI är endast förförstärkare. Är så nöjd så har inte experimenterat mer med setupen.
Håller med "Lift85" ang ljudbilden till fullo. Sen Dali Rubicon 8 är så bra, verkligen detaljerade i ljudet. Älskar att rösterna framträder på ett fantastiskt sätt.
Man kanske borde koppla ur steget här hemma med för att få höra hur pass stor skillnad det blir.... Men det är svårt för man klarar sig inte långa stunder utan att spela ;)

#116

Postad 16 februari 2016 - 17:50

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Håller med att stapeln är snygg :) och inte bara det utan spelar så underbart. Jag har inte provat här hemma utan steget utan enbart i butik. Är enligt mig stor skillnad. Jämförde med ett NAD steg och vet inte om jag märkte någon skillnad direkt. Var klart ett lite större steg men tycker detta är i balans med det jag vill ha. Sen är det snyggt med lika produkter.
Tanken var att bi-amp men fick rekommendationen att ej göra detta så TDAI är endast förförstärkare. Är så nöjd så har inte experimenterat mer med setupen.
Håller med "Lift85" ang ljudbilden till fullo. Sen Dali Rubicon 8 är så bra, verkligen detaljerade i ljudet. Älskar att rösterna framträder på ett fantastiskt sätt.
Man kanske borde koppla ur steget här hemma med för att få höra hur pass stor skillnad det blir.... Men det är svårt för man klarar sig inte långa stunder utan att spela ;)

Koppla gärna ur steget & lyssna utan & berätta om skillnaden, min butik har inte hemma steget för tillfället så kan ej testa själv.

måste låna hem Lyngdorf Tdai 2170 igen för att prova mer, kunde heller ej köra vi USB för det fannas inte på exemplaret jag lånade.

när jag lånade hem så körde jag via Playstion 3 med optisk, så kunde heller ej lyssna på Flac men 320's mp3 lät riktigt bra.



#117

Postad 16 februari 2016 - 18:09

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Någon som har någon information om hur mjukvaran till PC ser ut, eller vad som går att göra med den?



#118

Postad 16 februari 2016 - 19:35

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Koppla gärna ur steget & lyssna utan & berätta om skillnaden, min butik har inte hemma steget för tillfället så kan ej testa själv.

måste låna hem Lyngdorf Tdai 2170 igen för att prova mer, kunde heller ej köra vi USB för det fannas inte på exemplaret jag lånade.

när jag lånade hem så körde jag via Playstion 3 med optisk, så kunde heller ej lyssna på Flac men 320's mp3 lät riktigt bra.

 

Jag har varken lyssnat på TDAI eller SDA, men bara av deras spec förstår man att SDA har mer än dubbelt så mkt kraft och därför kan driva även tyngre högtalare utan problem. Det medför typiskt sett en bättre kontroll över hela ljudbilden och en mer fysisk bas. Jag läser en del i denna tråd och där har några personer rapporterat om skillnaden mellan TDAI och SDA - https://www.avforums...1580956/page-52

 

"30 seconds in, nothing warmed up or run in but...wow...clearly more control and grip on the music."

 

"Same here. More grip on the music. With the SDA, the amp is back in control and "playing" with the speakers."



#119

Postad 19 februari 2016 - 22:07

Unregistered04621c56
  • Unregistered04621c56
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ngn här som testat bi-ampa med tdai ihop med sda 2400?

#120

Postad 22 februari 2016 - 19:14

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Har inte gjort hemlån än kylspray, (kommit lite saker emellan), hoppas hifi klubben i växjö 

accepterar hemlån (lite osäker där). :mellow:

 

Har du lyssnat på den ennu?



#121

Postad 22 februari 2016 - 21:44

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Har inte gjort hemlån än kylspray, (kommit lite saker emellan), hoppas hifi klubben i växjö 

accepterar hemlån (lite osäker där). :mellow:

Tror inte det skall vara några problem att låna hem, om du får så låna fredag & lämna igen på måndag det fick jag göra hos min butik

så hinner du prova i lugn & ro



#122

Postad 25 februari 2016 - 20:16

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Jag trodde HK alltid låna ur grejor - även om jag aldrig själv gjort det..

Undrar vad variationen beror på.

 

Är själv väldigt inne på 2170, har dock inte kommit så långt som att lyssna på den ännu.. Har dock lyssnat en del på föregångaren med rumskorrektion. Var det inte 2400?

 

Sitter med en 2175 nu som spelar fint med mentor 6.



#123

Postad 25 februari 2016 - 20:31

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
De vill att man pröjsar det man lånar hem, sen blir det en retur om man inte vill ha/beställa varan. Jag har iof bara lånat hem en gång, men polare har samma erfarenhet.

Läste lite i senaste Hifi&Musik, de testar ett par högtalare för nästan 300k, med just 2170. De använde även slutsteg, så jag antar att de körde 2170 som rent försteg.

#124

Postad 25 februari 2016 - 23:05

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Var på Hifi Klubben idag och lyssnade på 2170. Testade först med B&W CM10 S2 för vilken de hade ställt in room perfect. Jämförde sedan med Dali Rubicon 6, men då utan Room Perfect. Det var intressant både för att kunna testa hur stor skillnad det blev med RP av/på på B&W högtalarna, men även att jämföra B&W med Dali.

 

Först var B&W ut och jag tyckte det lät riktigt bra med rock och elektronisk musik från Tidal. Vi stängde av och satte på RP mitt under låtarna så att jag kunde jämföra och visst hördes det skillnad. Ljudbilden utan RP var liksom ganska platt i djupet, mer som 2d. Instrumenten var också lite mindre engagerande. Med RP omfamnades man mer av hela ljudet, det blev en bra 3d känsla och ljudet var allmänt fylligare och mer intressant att lyssna på. Särskilt med elektronisk musik var skillnaden mycket märkbar. Testade även en Jazzlåt med mycket diskantljud i slutet och tyckte att B&Ws diskant var rätt vass stundvis. Smått påfrestande vid lagom hög volym. På jazzlåten var RP mindre märkbar än elektronisk musik.

 

Sedan switchade vi till Rubicon 6 och började med samma jazzlåt. Stor skillnad i diskanten, lika detaljerad men mycket mindre skarp och påträngande. I mellanregistret var trummorna mer fokuserade och levande. Överlag tycker jag att Dali kändes mer avslappnade och mörkare än B&W, vilket jag tycker är positivt. Man orkar helt klart lyssna längre på Dali. Tyvärr kunde vi inte testa RP med Dali, men eftersom jag gillade dessa bättre än B&W även utan RP råder det ju inget tvivel om vilka jag gillar mest.

 

Samlad bedömning: Lyngdorf och Dali Rubicon är en sjukt bra kombo som jag lätt hade kunnat leva med hemma.



#125

Postad 13 mars 2016 - 01:34

Unregistered04621c56
  • Unregistered04621c56
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Fast ganska logiskt att det är en bra kombination då Peter lyngdorf var med att grunda Dali

Redigerat av Unregistered04621c56, 13 mars 2016 - 01:35.


#126

Postad 09 juli 2016 - 20:20

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Är inne på att köpa Lyngdorf Tdai 2170, men det jag kommer ihåg när jag provlyssnade på den så

låter den grymmt bra på det mesta, men gammal hårdrock som Iron Maiden, Metallica, dio mm så låter det tråkigt

tror dom behöver rummets resonans som Lyngdorfen trollar bort, men har för mig att jag provade köra med

bypass oxo men dom skivorna lät endå inte som jag vill att dom skall låta.

 

tips på att fixa det?



#127

Postad 09 juli 2016 - 21:08

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Metallicas inspelningar är rätt dåliga, Maiden har fler bättre, speciellt äldre som låter bra. För min del avgör tex högtalarna hur roligt(bra) deg är att lyssna på tex hårdrock.

Var hem till en kille här i stan som körde 2170 med ett par Epicon-stativare, som ljudet inte alls lyfte. Varken med eller utan Lyngdorf. Har mejlat några för att hjälpa till att klura ut vad det beror på.

Med mina Sonus Faber, JBL M2 och Heresy III låter 2170 kalas, även hårdrock.

Som vanligt låna hem, och lyssna in dig på musiken innan så du ska jämföra. Menar, det är inte så svårt att få tex Adele att låta bra, tycker det är värre med hårdrock tex, då det kan bli jobbigt att lyssna på.

Faktiskt körde jag en gammal live med Maiden från typ -83 med Heed elektronik och Heresy högtalare, lät så jäkla bra att de stängde in mig i Lyssningsrummet.

#128

Postad 09 juli 2016 - 22:44

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Metallicas inspelningar är rätt dåliga, Maiden har fler bättre, speciellt äldre som låter bra. För min del avgör tex högtalarna hur roligt(bra) deg är att lyssna på tex hårdrock.

Var hem till en kille här i stan som körde 2170 med ett par Epicon-stativare, som ljudet inte alls lyfte. Varken med eller utan Lyngdorf. Har mejlat några för att hjälpa till att klura ut vad det beror på.

Med mina Sonus Faber, JBL M2 och Heresy III låter 2170 kalas, även hårdrock.

Som vanligt låna hem, och lyssna in dig på musiken innan så du ska jämföra. Menar, det är inte så svårt att få tex Adele att låta bra, tycker det är värre med hårdrock tex, då det kan bli jobbigt att lyssna på.

Faktiskt körde jag en gammal live med Maiden från typ -83 med Heed elektronik och Heresy högtalare, lät så jäkla bra att de stängde in mig i Lyssningsrummet.

Har ju inte mycket till högtalare just nu, b&w dm603 s2 så dom gör ju inte en Lyngdorf rättvisa, helt rätt musik som Adel som är vällproducerat

låter ju bra på ett par små dator högtalare, värre med hårdrocken.

 

vad kör du själv med för Elektronik i dags läget?


Redigerat av Unregisteredc2d1da48, 09 juli 2016 - 22:45.


#129

Postad 10 juli 2016 - 10:45

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Tror absolut att 2170 kan göra mycket för dina DM603. Mina Heresy III är ju inte några hifi-burkar precis, men 2170 lyckas väldigt bra där med.

Jag reserverar mig ändå lite, då de epicon jag lyssnade på inte lät bra. Som jag skrev, vet inte alls vad som felade där.

Har ju hört mindre Dali med 2170 och där funkade det bra.

Jag kör Moon rätt igenom, DAC/ försteg och slutsteg. Mac Mini som källa. Till JBL är det just nu Crown, men de ska nog säljas.

Är halvt inne på att köpa en 2170, men ska vänta tills i slutet av Augusti, då de på Klubben ska få veta om det kommer nått nytt från Lyngdorf. En HDMI-uppgradering är iaf på väg för att kunna köra 4k, så mycke vet de iaf.

Kollade om jag kunde få en demo av Trinnov, men det var tydligen jobbigt för säljaren att visa, så då tröttnade jag helt. Känslig där, har jag intresse av en pryl, och säljaren är likgiltig då...... Nä, fy.

#130

Postad 10 juli 2016 - 23:59

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Jo det lät ju inte alls dåligt när jag lånade hem en 2170 med mina DM603 men det kan låta mycket bättre :)

 

Ok om det kommer något nytt från Lyngdorf snart så väntar jag nog oxo ett tag :)

 

Moon har jag inte hört men läst om kan tänka mig att det låter riktigt fint hos dig.

 

är själv lite sugen på att även prova Bladelius Thor Evolution.

 

synd att man bor i Norrland har inte så många hifi butiker här, drygt att köpa & hoppas man får skicka tillbaks

på öppet köp.



#131

Postad 12 juli 2016 - 09:00

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Det är ju sommarkampanj på Arcam SR250. Som har Dirac Live, HDMI2.0a, HDCP2.2 mm
Man får minst 20% för sin gamla stärkare vid köp.

Funderar man på en Lyngdorf med RP så skulle jag definitivt även lyssna på denna!
Jag misstänker att den låter bättre än Lyngdorfen.

#132

Postad 12 juli 2016 - 14:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det är ju sommarkampanj på Arcam SR250. Som har Dirac Live, HDMI2.0a, HDCP2.2 mm
Man får minst 20% för sin gamla stärkare vid köp.

Funderar man på en Lyngdorf med RP så skulle jag definitivt även lyssna på denna!
Jag misstänker att den låter bättre än Lyngdorfen.

Om jag räknat rätt bör den hamna på ungefär samma pengar som Lyngdorf med 20% rabatt.

Förutsätter ju att man har en gammal förstärkare som står och samlar damm. Ingen vidare affär om man redan innan sitter med en hyfsad förstärkare som skall skickas av för 7000:- eller vad det blir som man får i rabatt.

 

Hifi-Choice hissar SR250 till skyarna så det kan ju vara ett alternativ att beakta, särskilt rums kalibreringen imponerade tydligen.



#133

Postad 13 juli 2016 - 07:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Om jag räknat rätt bör den hamna på ungefär samma pengar som Lyngdorf med 20% rabatt.

Förutsätter ju att man har en gammal förstärkare som står och samlar damm. Ingen vidare affär om man redan innan sitter med en hyfsad förstärkare som skall skickas av för 7000:- eller vad det blir som man får i rabatt.

 

Hifi-Choice hissar SR250 till skyarna så det kan ju vara ett alternativ att beakta, särskilt rums kalibreringen imponerade tydligen.

Dirac Live tar 6 kanaler och Room Perfect tar væl bara 2?



#134

Postad 13 juli 2016 - 09:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Dirac Live tar 6 kanaler och Room Perfect tar væl bara 2?

Så kan det vara, men Arcam SR250 är en tvåkanalsreceiver (två förstärkta kanaler och endast utgång för tvåkanaler externt).

Lågnivå för sub finns också som hanteras via Dirac.

Den har i övrigt HDMI 2.0, HDCP 2.2. Internet radio (ethernet), FM och DAB tuner.  

 

På något vis har man alltså här fixat en Dirac variant för 2.1 kanaler och recensenten som påstod sig ha testat många rumskalibreringssystem  var väldigt imponerad av det kalibrerade resultatet. Behöver ju inte betyda att den är bättre än Lyngdorf men helt klart ett alternativ att ha med i tankarna om det är något sådant man är ute efter. Precis som 2170 har den i alla fall på pappret ganska sparsamt med kraftresurser. 2*90W "20Hz-20kHz 0,02 THD i 8Ohm".

 

Är man inte ute efter hemmabio men vill ha moderna inkopplings möjligheter så kanske detta är en bra maskin här sitter ju de mesta på plats från början utan att man behöver välja till dyra moduler. 
 



#135

Postad 13 juli 2016 - 10:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Så kan det vara, men Arcam SR250 är en tvåkanalsreceiver (två förstärkta kanaler och endast utgång för tvåkanaler externt).

Lågnivå för sub finns också som hanteras via Dirac.

Den har i övrigt HDMI 2.0, HDCP 2.2. Internet radio (ethernet), FM och DAB tuner.  

 

På något vis har man alltså här fixat en Dirac variant för 2.1 kanaler och recensenten som påstod sig ha testat många rumskalibreringssystem  var väldigt imponerad av det kalibrerade resultatet. Behöver ju inte betyda att den är bättre än Lyngdorf men helt klart ett alternativ att ha med i tankarna om det är något sådant man är ute efter. Precis som 2170 har den i alla fall på pappret ganska sparsamt med kraftresurser. 2*90W "20Hz-20kHz 0,02 THD i 8Ohm".

 

Är man inte ute efter hemmabio men vill ha moderna inkopplings möjligheter så kanske detta är en bra maskin här sitter ju de mesta på plats från början utan att man behöver välja till dyra moduler. 
 

Då måste dom ha skrivit fel att det ær Live utan "bara" Dirac.

Fast jag såg nu på Diracs hemsida att namnet Live anvænds på båda stereo och flerkanals-versionen nu.

Kan mycket væl vara så att det alltid har varit så men vill minnas att Live anvændes enbart på 5,1 innan.

My Bad :blush:

 

Tittar man på vilket sætt man mæter så kænns Lyngdorf vældigt enkel och vad man har læst dom flesta bliver nøjda direkt.

Dirac dæremot kan ta sin lilla tid o kræver ofta ommætning innan allt trillar på plats.

Skan man mæta upp ett 5,1 system då har du några timmars jobb och då vill man inte mæta om allt igen.

Sen sænker Dirac æven nivån på den digitala signalen¨med 3-6db.........



#136

Postad 13 juli 2016 - 10:38

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Öste en test av just den SR250, de rekommenderade att man "begär" hjälp med installation(om det finns). Sen skrev de oxå att dynamiken med Dirac inkopplad var något sämre än utan, men att det kunde bero på det rum de hade, som redan var bra akustiskt behandlat.

Jag väntar iaf tills jag vet vad Lyngdorf kommer med, om de nu gör nå nytt. :)

#137

Postad 13 juli 2016 - 11:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Öste en test av just den SR250, de rekommenderade att man "begär" hjälp med installation(om det finns). Sen skrev de oxå att dynamiken med Dirac inkopplad var något sämre än utan, men att det kunde bero på det rum de hade, som redan var bra akustiskt behandlat.

Jag väntar iaf tills jag vet vad Lyngdorf kommer med, om de nu gör nå nytt. :)

Dær har du resultatet av att den digitala signalen sænks. Man kan øka den men risken ær stor att det distar.

Beroende på hur mycket programet behøver justera så sænks signalen dærefter.



#138

Postad 13 juli 2016 - 15:39

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det där med effektsänkning genomsyrar det mesta av signalbearbetning i moderna prgm, men så mycket som 6 dB är inte okej.

 

Har en funktion i mitt mediaspelarprgm. som skall jämka nivån mellan olika mediafiler och känslan är att man lägger samtliga på den nivån som den mediafil med lägst/sämsta nivå ligger på. "katastrof"



#139

Postad 13 juli 2016 - 20:55

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Dirac Live är busenkelt att använda.
Om man sedan vill "skräddarsy" sin egen house curve så kan man göra det.
Och dynamik behöver ni inte oroa er för .. den upplevs snarare som större då rumsproblemen minskar.
Tvärr så har Arcam bara ett minne för dirac inställningen, så man kan inte flippa mellan olika kurvor
utan att ladda upp en ny från datorn (tar någon minut).

#140

Postad 05 oktober 2016 - 18:54

BorO
  • BorO
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Hej,

Jag undrar ifall någon vet om något nytt är på gång från lyngdorf? Eventuellt skulle mer information dyka upp i augusti och nu är det oktober ☺️

Ha det gott!

#141

Postad 06 oktober 2016 - 16:40

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Vad jag hört är att endast HDMI-tjosan fixar 4K nu, inget annat nytt vad jag vet.

TRÅKIGT.

#142

Postad 07 oktober 2016 - 13:29

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Vad jag hört är att endast HDMI-tjosan fixar 4K nu, inget annat nytt vad jag vet.
TRÅKIGT.

ja det var tråkigt, tycker att lyngdorf låter bra men gammal hårdrock tex. Iron maiden, metallicas äldre skivor låter väligt platt o tråkigt. Så jag letar efter något roligare, kör du
fortfarande med moon? Om du gör det är du nöjd?

#143

Postad 08 oktober 2016 - 09:40

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jadå, Moon är jag väldigt nöjd med. Det är delar som blir kvar, utan tvekan.

Eventuellt kommer jag prova ett Mcintosh-steg, men vad jag förstått ska de låta "annorlunda", får se helt enkelt.

Det blir inte en Lyngdorf, utan mer jobb med akustiken. Känns som jobb med det inte kan vara fel.

#144

Postad 08 oktober 2016 - 15:32

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Jadå, Moon är jag väldigt nöjd med. Det är delar som blir kvar, utan tvekan.

Eventuellt kommer jag prova ett Mcintosh-steg, men vad jag förstått ska de låta "annorlunda", får se helt enkelt.

Det blir inte en Lyngdorf, utan mer jobb med akustiken. Känns som jobb med det inte kan vara fel.

Jag har en DSpeaker Antimode 2.0 dual core som fixar akustiken, så funderar på  att köpa stereo slutsteget Moon Neo 330A

sedan kan jag bygga ut systemet senare med förförstärkare eller dac från Moon.

 

synd bara att det inte finns digitalt in på Moon Neo 330A har för mig att det är lite brus när man kör analogt ut från Antimoden

men det är marginellt.



#145

Postad 15 oktober 2016 - 10:24

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Var på Hifi Klubben idag och lyssnade på 2170. Testade först med B&W CM10 S2 för vilken de hade ställt in room perfect. Jämförde sedan med Dali Rubicon 6, men då utan Room Perfect. Det var intressant både för att kunna testa hur stor skillnad det blev med RP av/på på B&W högtalarna, men även att jämföra B&W med Dali.

Först var B&W ut och jag tyckte det lät riktigt bra med rock och elektronisk musik från Tidal. Vi stängde av och satte på RP mitt under låtarna så att jag kunde jämföra och visst hördes det skillnad. Ljudbilden utan RP var liksom ganska platt i djupet, mer som 2d. Instrumenten var också lite mindre engagerande. Med RP omfamnades man mer av hela ljudet, det blev en bra 3d känsla och ljudet var allmänt fylligare och mer intressant att lyssna på. Särskilt med elektronisk musik var skillnaden mycket märkbar. Testade även en Jazzlåt med mycket diskantljud i slutet och tyckte att B&Ws diskant var rätt vass stundvis. Smått påfrestande vid lagom hög volym. På jazzlåten var RP mindre märkbar än elektronisk musik.

Sedan switchade vi till Rubicon 6 och började med samma jazzlåt. Stor skillnad i diskanten, lika detaljerad men mycket mindre skarp och påträngande. I mellanregistret var trummorna mer fokuserade och levande. Överlag tycker jag att Dali kändes mer avslappnade och mörkare än B&W, vilket jag tycker är positivt. Man orkar helt klart lyssna längre på Dali. Tyvärr kunde vi inte testa RP med Dali, men eftersom jag gillade dessa bättre än B&W även utan RP råder det ju inget tvivel om vilka jag gillar mest.

Samlad bedömning: Lyngdorf och Dali Rubicon är en sjukt bra kombo som jag lätt hade kunnat leva med hemma.


Exakt min upplevelse av exakt samma demo!

#146

Postad 15 oktober 2016 - 11:01

Unregistered162eb9d2
  • Unregistered162eb9d2
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

https://www.youtube....h?v=uArAvV9p1MY

 

Test av Devialet, Primare och Lyngdorf



#147

Postad 15 oktober 2016 - 11:20

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Oj! Inte vanligt att nånting slår en Devialet idag! Känns annars som att Devialet är gullegrisen nr1 nästan överallt nuförtiden.

Gällande Lyngdorfen ihop med SDA2400...visst är det så att man kan koppla ihop slutstegen från 2170 med 2400 så man får 280W per kanal? Då lär man ju driva allt.

#148

Postad 15 oktober 2016 - 11:31

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Har precis slagit till på en 2170 och håller med i hyllningskören.
Låter klockrent!
Room Perfect är en kalibrering som låter naturlig och "rätt".
Inte att jämföra med de flesta bio recivers.

Sen har jag haft hemma både Primare I32 och Lyngdorfen samtidigt och håller inte riktigt med testaren i youtube klippet.
Primaren håller jag som den varmare av dom 2.
2170 kan låta lite kyligare och något hårdare i toppen.
För den som inte är i behov av rums EQ så är Primare den som låter bäst. Har även lite mer krut under huven.

Redigerat av tomasgbg, 15 oktober 2016 - 11:44.


#149

Postad 15 oktober 2016 - 11:44

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Grattis! Vad har du för högtalare?

#150

Postad 15 oktober 2016 - 11:44

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Kör nu med ett par Guru Junior plus.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.