Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneers MCACC, en fråga

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 december 2024 - 14:33

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 207 inlägg
  • 0

Sitter med en lite äldre receiver som jag tycker är hur bra som helst för mig, är nöjd, men jag har aldrig kört deras kalibrering någon gång, har alltid tyckt att jag själv vill lyssna mig fram till saker och ha de så.

Oavsett så provade jag deras Auto MCACC idag, den höll på som fasiken sen var de klar, men den ställer ju bara avstånd, volym på varje högtalare samt att den kör EQ som jag inte gillar(den tar jag bort efter ändå ), sen kör den S-wave(stående vågor) som jag också tar bort då jag tar bort dom själv, ha 3st i mitt rum och har full koll på dem.

Så vad gör egentligen Auto MCACC som jag har nytta av? jag sätter avståndet själv, sätter volymen efter mina öron på alla högtalare individuellt, stående vågor fixar jag själv.

Försöker inte klanka ner på deras program, undrar bara om jag missat något ?

De enda jag vet som skulle kunna göra mitt ljud bättre är om jag kör deras reverb kalibrering, denna måste man köra separat om jag fatta de rätt? de har jag gjort och kunde se före och efter och de var ju skillnad, provat snabbt o lyssna på några klipp med och utan reverb kalibreringen, men njaaaeee?? ingen skillnad så här direkt kanske, få lyssna lite mer senare.

Men är det rätt, att om jag har koll på avstånd, nivå och mina stående vågor i mitt rum själv och är nöjd så är Auto MCACC onödig och tillför inget? De enda som kan tillföra är som jag sa innan, deras reverb som jag kört.

Redigerat av hundrakg, 03 december 2024 - 14:42.

Postad 03 december 2024 - 22:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 193 inlägg
  • 0

Den inbyggda kalibreringen i receivers är ju ofta, mindre bra... Kolla så att den inte har aktiverat dynamisk EQ och liknande heller som brukar "följa med".

En fördel (den enda?  ;)  ) med Audyssey är att den ställer avstånden med rätt bra precision iaf. Fast när jag tänker på det så har jag justerat det i efterhand med, med riktiga mätningar som referens (UMIK-2).

Redigerat av Ageve, 03 december 2024 - 22:29.

Postad 04 december 2024 - 06:33

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 207 inlägg
  • 0

avstånden fixa den rätt bra som på när centimeter mot när jag mätte.... men de jag menade var att avstånd och hur högt varje högtalare ska vara ställer jag helst själv, och stående vågor i rummet fixar den oavsett inte då jag har en jättepuckel vid 50HZ på +10db där jag sitter, o de verkar som just min MCACC i denna receiver bara går ner till 63HZ när den mäter och vad man kan justera... så jag har ju ingen nytta av dessa värden ändå. 

Men EN sak som jag blev lite intresserad av är deras reverb kalibrering som finns under MCACC PRO eller EXPERT, den kan man köra individuellt och där ser man efter kalibreringen att den fixat till de mesta, men jag hör ju ingen skillnad, men de kanske är nån skillnad o hade jag bara vetat att den gör "rätt" så hade jag behållt de, men jag tvekar lite. Man kan ju alltid se före och efter på varje högtalare o olika frekvenser vad den gjort, men nåt är konstigt, exempelvis på centern så är före grafen tom :unsure: , ska de kunna vara de? men efter är den jämn o fin. DÅ börjar man undra ju... får läsa lite mer om just den kalibreringen o se, ingen skada skedd då jag lägger denna på ett annat minne i receivern så kan alltid gå tillbaka till min egen. men vore kul o kunna lita på den.

Efter reverb kalibreringen måste den tydligen slå på EQ: ON och S-Wave:ON, då de på något sätt är knutet, men går jag in på EQ inställningar efter kalibreringen så är allt nollställt och så även med S-Wave och de är ju bra, och man kan välja alternativ innan reverb kalibreringen om man ska köra med EQ: OFF eller EQ:ON. Men kör man AUTO MCACC så kör den EQ på alla högtalare... 

Redigerat av hundrakg, 04 december 2024 - 06:40.

Postad 04 december 2024 - 07:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 207 inlägg
  • 0

Nog bara jag som inte förstått hur de hela ska göras, man ska tydligen köra MCACC AUTO först, sen kör reverb, sen välja hur många ms man vill ha (normalt 30-50ms), sen köra full auto MCACC igen... och då ställer den EQ på alla högtalare. men jag vill ju inte EQ a min högtalare alls... tror faktiskt jag skippar detta o kör som jag haft innan.. är ju nöjd..

Ändrar alla kalibrerings system EQ kurvan på dina högtalare?, har aldrig gillat detta

Postad 17 december 2024 - 07:17

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 032 inlägg
  • 0

Nog bara jag som inte förstått hur de hela ska göras, man ska tydligen köra MCACC AUTO först, sen kör reverb, sen välja hur många ms man vill ha (normalt 30-50ms), sen köra full auto MCACC igen... och då ställer den EQ på alla högtalare. men jag vill ju inte EQ a min högtalare alls... tror faktiskt jag skippar detta o kör som jag haft innan.. är ju nöjd..

Ändrar alla kalibrerings system EQ kurvan på dina högtalare?, har aldrig gillat detta

Hos mig används MCACC PRO enkom för stöd inför personliga inställningar. Först kör jag full mätning.Sedan får frugan springa runt mig med måttband. Efter det så mäter jag in amplituden på sittplats(kan hoppas över) med en dB-mätare och samtidigt korrigerar förstärkning per högtalare. Efter det så använder jag öronen och justerar det sista gällande dB ur högtalarna. EQ-kurvan ändras eftersom nivån från vardera högtalare påverkas enskilt per högalare. Jag stänger dock av någon funktion som jag inte minns nu. Den funktionen låter som mellanmjölk om den aktiveras. Det kan vara fasjusteringen eller stående våg, är ännu inte helt övertygad om att mätmikrofonen med dess tolkning i maskin är särskilt fördelaktig där.  :wacko:

EDIT;

Jag använder INTE någon "dialogförbättring" eller annat mer än någon minimal justering på bas/treble. Och den justeras ofta efter hur musik eller film mastrats som spelas upp för tillfället.

Redigerat av PML73, 17 december 2024 - 07:20.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• GreenGlue
    Globe
    2025-01-20 10:21:10
  • Skivor i taket
    Globe
    2025-01-16 08:29:33
  • Baksidan
    Dynabro75
    2025-01-11 19:55:06
  • Mer elektronik.
    Dynabro75
    2025-01-11 19:45:22
  • Kraften och kontrollen
    Dynabro75
    2025-01-11 19:36:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.