Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elmopeder och erfarenhet

151 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 april 2019 - 21:17

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Funderar starkt på att köpa en Klass 1 moped som drivs på el.

Insett att Kina ligger i framkant.

Kollat in Niu som märke.

N1S Sport, M1 Pro serien som innehåller flera modeller.

Super Soco också Kina märke med häftig design.

För mig som är äldre är det Scooter modellen.

Cux som jag fastnat för.
TC efter engelska motorcyklar.
TS1200R också ungdomlig motorcykel modell.

Så just för mig står det mellan Super Soco Cux vs Niu N1S Sport.

Pga bra batterier och Scooter modell.

Har ni testat någon och vilken skulle ni köpt ?

Niu N1S Sport 29 995 kr vs Super Soco Cux 24990 kr i Sverige.

Med tanke på Super Soco Cux enbart funnits 1 månad i Sverige vet jag inte om någon hunnit köpa ännu.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 01 maj 2019 - 22:35.


#2

Postad 29 april 2019 - 00:08

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Kollat lite mer nu och Niu M+ Sport har en 1200 watt bosh motor med 48 Volt / 42 Ampere batteri så bäst räckvidd på ca 120 km men som vanligt överspecas räckvidden så säkert max 100 km.

Men ändå bäst på marknaden på denna punkten.

27990 kr för denna.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 29 april 2019 - 00:09.


#3

Postad 29 april 2019 - 05:26

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Jag har inge erfarenhet mer än Google då jag så smått börjat sondera marknaden inför äldsta sonen 15 årsdag om två år.

Det finn ett märke som heter Vessla (tror det är svenskt märke, men made in China) som har en elmoped för 24 900 kr.

 

Till sonen har jag funderat på Soco TS1200 R (om nu han vill ha en moped vill säga).

 

EK


Redigerat av Unregisteredcec18524, 29 april 2019 - 05:26.


#4

Postad 29 april 2019 - 08:53

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag har inge erfarenhet mer än Google då jag så smått börjat sondera marknaden inför äldsta sonen 15 årsdag om två år.
Det finn ett märke som heter Vessla (tror det är svenskt märke, men made in China) som har en elmoped för 24 900 kr.

Till sonen har jag funderat på Soco TS1200 R (om nu han vill ha en moped vill säga).

EK


Tycker Vessla Bosch motor på 1000 watt med svagare motor får mig att välja bort den modellen och sämre batteri och varken Usb uttag för laddning eller Android app för att söka reda på mopeden.

Niu har kommit längst i utvecklingen överlag och funnits längst men Super Soco är inte långt efter med denna modell har dom USB uttag och android app som är i början av utvecklingen medans Niu kommit längre.

Därför Super Soco Cux är uppstickare för i år känns denna mer prisvärd på Svenska marknaden.

Enda modellen som ligger i samma prisklass som övriga Europa medans vi är betydligt dyrare på Niu pga mer etablerat varumärke.

#5

Postad 29 april 2019 - 09:08

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

USB och App kan väl inte vara så viktigt? jag tror inte heller du behöver starkare motor eftersom du inte är nån tungviktare. Vesslamotorn räcker säkert. Man får ju bara köra 45 km/h ändå.



#6

Postad 29 april 2019 - 09:22

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Självklart App är inte det viktigaste.

Men större motor, större batteri med bättre räckvidd, bättre bromsar, brake manage system som återladdar batteriet vid nedförsbacke och nerbromsning är bara några av sakerna Niu M+ Sport har tror Super Soco Cux har det mesta av detta också.

Väger 72 kg men vill kunna få med matkassarna när jag handlar så då är större motor och bättre bromsar bra.

Tycker inte om Vessla utseende heller.

Därför TS1200R & TC blivit så populärt är rent på det estetiska ser ut som en häftig motorcykel.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 29 april 2019 - 14:18.


#7

Postad 29 april 2019 - 16:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Du verkar veta vad du vill ha. Återkom gärna med en recension. Dottern är 13,5...

#8

Postad 29 april 2019 - 17:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Skriv gärna sen.
Dottern har fyllt 14 så de närmar sig

#9

Postad 29 april 2019 - 19:10

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Skriver en recension när mopeden anlänt och har hunnit testa denna riktigt.

 

Kontaktade en återförsäljare idag med en del frågor jag hade mellan mina kandidater och har bestämt mig för en Super Soco Cux.



#10

Postad 29 april 2019 - 21:19

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Grabben tar sig 20 mil på en tank med sin fossilmoped. 5-6 mil är halvkärvt om man som jag bor en eller ett par mil utanför stan och det kör ihop sig med curlandet eller planeringen:

Skola i grannbyn, sedan in till stan på musiklektion och direkt därifrån till fotbollsträning i grannbyn (igen), och sedan hem. Det blir 6 mil ganska prick. Nu är det en dag i veckan det är så, och hinner han med första bussen är det "lugnt".. men det är i stort sett bara möjligt med moped då bussförbindelserna annars är för dåliga. Annars blir det att prioritera.

 

Men mopederna ser fan bekväma ut. Är en i byn som köpt en elmoppe som höll på få mig att cykla av cykelbanan på väg hem från jobbet. De är i stort sett helt tysta. j*vlar vad rädd jag blev när han helt plörsligt körde om mig; sedan blev jag lite hagalen. :)

 

Finns även att köpa tvåsitsiga överbyggda såg jag. kostade runt 50 lök. Ingen koll på märke eller nåt, men gick på AM-kort. Skulle vara perfekt som pendlarhistoria för mig och min sambo (som jobbar på samma ställe).

edit: Kan ha varit en Renault Twizy.. det var förra gången som Nolia var i Umeå som jag såg den. Helmysig och ful som stryk.

edit igen: https://www.eumoppen..._Quick3000-0001 sådan kan det också ha varit.. 


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 29 april 2019 - 21:36.


#11

Postad 29 april 2019 - 22:51

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Då är det Niu M+ Sport han ska ha.

48 Volt / 42 Ampere batteri.

120 km teori räckvidd med en realistisk räckvidd på 100 km.

Då klarar han sig utan problem.

https://www.kopensco...45km-h-vit.html

Denna är helt ny för i år med större batteri pack.

#12

Postad 30 april 2019 - 05:53

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Jag kör en Super Soco TS1200R till jobbet, från maj till november. Går klockrent.

62km/h, supertyst (en cykel lever om mer) och smidig.

 

Kör 2.5mil ToR per dag.



#13

Postad 30 april 2019 - 06:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Tycker det verkar mycket svårt att få veta så mycket om elmoperder överhuvudtaget.
Oftast kinamopeder.
Kvalitén i många fall är ju hemsk.
Min Baotian gick 700 mil med ett rembyte och service ..
Men alla detaljer är ju värdelösa.
Allt rostar.
Sadel trasig.
Instrumenten ser man inte längre .
Kabelbrand
Osv..
För en som kostade 7k är de väl inte hela världen men då de börjar kosta 25k vill man ju ha nått som håller i längden.

#14

Postad 30 april 2019 - 06:24

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Min Super Soco har bara gått dryga 220mil på ett års tid, men den är som ny. Kvalitén känns sjukt bra.

Gick från en Baotian, så jag vet hur illa det kan vara. ;)

#15

Postad 30 april 2019 - 06:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ahh,låter ju bra de 😍👍🏻

#16

Postad 30 april 2019 - 11:12

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Fick det här i mailkorgen nyss:

Kör elektriskt i sommar!
Som Vattenfallkund får du 5000 kr rabatt på en elmoped från Vässla. Erbjudandet gäller till och med 31 juli. Använd kampanjkoden vattenfall20 för att få din rabatt.

https://www.vassla.s...tm_campaign=apr

Kanske något för den hugade??

#17

Postad 30 april 2019 - 15:07

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Min Super Soco har bara gått dryga 220mil på ett års tid, men den är som ny. Kvalitén känns sjukt bra.

Gick från en Baotian, så jag vet hur illa det kan vara. ;)

 

Har batteriet hållt samma räckvidd hela tiden är min största fundering



#18

Postad 30 april 2019 - 15:13

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Ja, jag märker ingen skillnad där. När det börjar bli runt 0 eller några minusgrader så tappar man kapacitet dock.

Den rullar extremt lätt med sina smala däck (till skillnad från mina tidigare scooterdäck) och avsaknad av remdrift. Stör mig mest på grundbruset kring hjälmen. Hörs helt plötsligt väldigt väl när man inte har några som helst mekaniska ljud eller motorljud.

Hel och halvljuset är även det riktigt bra.

#19

Postad 01 maj 2019 - 13:46

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Jag likt OP funderar kring en elmoped. Jag har aldrig ägt en moped tidigare och jag har körkort men sålde bilen men plötsligt fick jag långt till jobbet 3 av 5 dagar i veckan.

 

Hade funderingar kring vässla 2 (vässla 1 är slut) eftersom jag gillar att köpa Svenskt, tillverkad i kina visserligen, men inget är tillverkat i Sverige så vad kan man göra? Den saknar dock förvaring och kan inte ens lägga till box för hjälmen, hur förvarar folk sina hjälmar när de inte parkerat hemma??

 

Även funderat kring NIU U-Pro 45km/h https://www.kopensco...km-h-svart.html

 

  eftersom den är billig och från ett pålitligt märke från vad jag kan läsa online, kan ju inte testa den någonstans nära Malmö så man får väl lita på google.

Man kan även lägga till framkorg och jag tycker den är väldigt söt.

 

Eller storebror med lite mer förvaringsmöjligheter NIU N-sport 45 KM/H https://www.kopensco...45km-h-vit.html

 

som just nu är rea på, tycker den är lite fulare men verkar bättre på alla andra punkter.

 

Sen finns det ju NIU M1 pro https://www.kopensco...45km-h-rod.html

 

Någon som testat Evolts mopeder?

Svenskt företag men verkar inte heller tillverkas i Sverige. https://www.evoltmop...erm=evolt moped

 

Jag vill gärna ha något som klarar lite packning helst, viktigt också att det inte ser ut som nån fjortismoppe, tänk er något lite mer classy och stilrent, inget sportigt. vill kunna glida upp till jobbet och ta ett möte och kunden skall inte behöva fnissa för jag åker upp på en yamaha DT

 

Inser att jag länkat tre från samma märke, men det är inte många bra mopeder jag kan hitta på marknaden som har löstagbart litium batteri och har lite packningsmöjligheter 


Redigerat av boxman88, 01 maj 2019 - 14:30.


#20

Postad 01 maj 2019 - 17:45

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag likt OP funderar kring en elmoped. Jag har aldrig ägt en moped tidigare och jag har körkort men sålde bilen men plötsligt fick jag långt till jobbet 3 av 5 dagar i veckan.

 

Hade funderingar kring vässla 2 (vässla 1 är slut) eftersom jag gillar att köpa Svenskt, tillverkad i kina visserligen, men inget är tillverkat i Sverige så vad kan man göra? Den saknar dock förvaring och kan inte ens lägga till box för hjälmen, hur förvarar folk sina hjälmar när de inte parkerat hemma??

 

Även funderat kring NIU U-Pro 45km/h https://www.kopensco...km-h-svart.html

 

  eftersom den är billig och från ett pålitligt märke från vad jag kan läsa online, kan ju inte testa den någonstans nära Malmö så man får väl lita på google.

Man kan även lägga till framkorg och jag tycker den är väldigt söt.

 

Eller storebror med lite mer förvaringsmöjligheter NIU N-sport 45 KM/H https://www.kopensco...45km-h-vit.html

 

som just nu är rea på, tycker den är lite fulare men verkar bättre på alla andra punkter.

 

Sen finns det ju NIU M1 pro https://www.kopensco...45km-h-rod.html

 

Någon som testat Evolts mopeder?

Svenskt företag men verkar inte heller tillverkas i Sverige. https://www.evoltmop...erm=evolt moped

 

Jag vill gärna ha något som klarar lite packning helst, viktigt också att det inte ser ut som nån fjortismoppe, tänk er något lite mer classy och stilrent, inget sportigt. vill kunna glida upp till jobbet och ta ett möte och kunden skall inte behöva fnissa för jag åker upp på en yamaha DT

 

Inser att jag länkat tre från samma märke, men det är inte många bra mopeder jag kan hitta på marknaden som har löstagbart litium batteri och har lite packningsmöjligheter 

 

 

Bästa mopeden för packningsmöjligheter är Niu N1 Sport för 29 995 kr på rean som du länkar.

https://www.niu.com/en/n-series/

 

Enda Elmopeden jag sett med plats under sitsen på 18.9 Liter pga batteriet är under fotplattan men upplåsningsmekanismen till batteriet är under sitsen och måste låsas upp med nyckeln.

 

Finns även tillbehör som Pakethållare och då kan du köpa valfri Toppbox för att placera hjälmen i denna.

 

Undvik Niu egna design Toppbox är aldeles för liten och rymmer inte ens en hjälm.

 

Därför jag också fastnat för denna modell lite men priset är som sagt högre pga detta.

 

2235 Pund = 27 789 ligger priset på Green mopeds i UK.

https://www.green-mo...eries-159-p.asp

 

Så nu börjar vi närma oss övriga Europa lite med Rean.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 01 maj 2019 - 17:57.


#21

Postad 01 maj 2019 - 18:10

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Bästa mopeden för packningsmöjligheter är Niu N1 Sport för 29 995 kr på rean som du länkar.

https://www.niu.com/en/n-series/

 

Enda Elmopeden jag sett med plats under sitsen på 18.9 Liter pga batteriet är under fotplattan men upplåsningsmekanismen till batteriet är under sitsen och måste låsas upp med nyckeln.

 

Finns även tillbehör som Pakethållare och då kan du köpa valfri Toppbox för att placera hjälmen i denna.

 

Undvik Niu egna design Toppbox är aldeles för liten och rymmer inte ens en hjälm.

 

Därför jag också fastnat för denna modell lite men priset är som sagt högre pga detta.

 

2235 Pund = 27 789 ligger priset på Green mopeds i UK.

https://www.green-mo...eries-159-p.asp

 

Så nu börjar vi närma oss övriga Europa lite med Rean.

 

 

 

Ja den ser bra ut för mina ändamål, kan bara inte bestämma mig om den är ful eller snygg..hade velat testa den också, det är väldigt mycket pengar att bara gå på recensioner även om det i tester och recensioner bara framkommer positivt vad jag kan läsa, M3 testade den bland annat. 

angående hjälm och takbox, du får plats med hjälmen under sitsen, det kan jag se på en av bilderna från din länk.

 

Vässlan är betydligt billigare men här uppstår ju problemet med förvaring av hjälm och inte mycket till förvaring i övrigt, den är ju bara så mycket vackrare och värnar om Svenska företag med.

 

med "rean" hoppas jag inte du menar elmopedspremien, den är borta nu tyvärr, jag tänkte nyttja den men tog för lång tid på mig att bestämma mig och pengarna är slut.


Redigerat av boxman88, 01 maj 2019 - 18:13.


#22

Postad 01 maj 2019 - 19:00

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0


Ja den ser bra ut för mina ändamål, kan bara inte bestämma mig om den är ful eller snygg..hade velat testa den också, det är väldigt mycket pengar att bara gå på recensioner även om det i tester och recensioner bara framkommer positivt vad jag kan läsa, M3 testade den bland annat.
angående hjälm och takbox, du får plats med hjälmen under sitsen, det kan jag se på en av bilderna från din länk.

Vässlan är betydligt billigare men här uppstår ju problemet med förvaring av hjälm och inte mycket till förvaring i övrigt, den är ju bara så mycket vackrare och värnar om Svenska företag med.

med "rean" hoppas jag inte du menar elmopedspremien, den är borta nu tyvärr, jag tänkte nyttja den men tog för lång tid på mig att bestämma mig och pengarna är slut.



3000 kr lägre pris mot ordinarie 32 995 kr jag tänkte på.

Vet att miljöpremien på 25% är slut för 2018 budget och inga nya medel har tillkommit för 2019 budget.

Super Soco samerbetspartner på tillverkning är Kinesiska "Xaomi" .

Niu har funnits sedan 2015 i Kina och sålts i mer en 500 000 exemplar och är störst i världen på detta område och Super Soco ( 2016 ) är näst största i världen på Elmopeder och lilla Svenska Vässla finns inte ens på kartan.

Därför elmopeder är stort i Kina är för dom som ej har råd med en bil köper moped som transportmedel istället.

Du kan fästa en Toppbox bak på "Vässlan" också.

Blocket annons med bild så du ser.

https://www.blocket....22.htm?ca=3&w=3

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 01 maj 2019 - 21:45.


#23

Postad 02 maj 2019 - 14:21

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Kan även berätta att priserna i Kina är otroligt mycket lägre än hos Svenska återförsäljare.

Min tänkta Super Soco Cu med 60V/30A batteri kostar ca 950 USD och i Sverige 24 900 kr.

Nästa steg upp är 60V/38A batteriet ca 1155 USD och denna tog inte svenska importören in ännu och pratade med dom idag.

Dessutom finns mer tillval och tillbehör i Kina till samma modell.

Vet att Kina modellen har inbyggt wifi och går att montera en kamera i fronten på Vespan som tillval och detta vet jag att UK modellen ej stödjer men Svenska importören hade ingen koll kändes det som.

Självklart ska först importören ha en vinst och sedan ska återförsäljare ha en vinst så är 2 extra led mot att importera själv.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 02 maj 2019 - 14:21.


#24

Postad 03 maj 2019 - 21:07

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Jag tänker lite på serving också, visst kinesiska märken säljer bäst och har bra rykte men kan jag serva dom pålitligt i Sverige? för saker kommer gå fel, det vet jag.

 

en NIU t.ex. säljer bra i kina 500 000 ex. sålda whatever, hur många i Sverige? kan inte ens hitta en återförsäljare i Malmö där jag bor.

 

Försöker inte punktera någon ide här bara undrar.. om jag skall spendera 30 000 kr på ett online köp blir jag orolig, det är mycket pengar.



#25

Postad 04 maj 2019 - 10:29

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Finns återförsäljare i Göteborg av Niu och även dedikerad butik för detta märke om du vill testa den innan köp.

Köp en Scooter har väldigt många samarbetspartners tex: Northbike som gärna tar in denna till dig eller sköter Service.

Kollade hemsidan och sökte samarbetspartner Malmö.

Trebles MC
Flagship Store, Butik, Verkstad
Tel: 041046009

Godsvägen 10, 231 62 Trelleborg, Sverige

 

Edit: Kolla Hitta butik och finns 3 verkstäder i Malmö som sköter Service åt dom.

 

  • Prillas Verkstad

     

    Tel: 041360550

    Ystadsvägen 18, Malmö, Sweden

    VISA PÅ KARTANVÄGBESKRIVNING
     
  • Cykelmakaren på näset Verkstad

     

    Tel: 040456105

    Falsterbovägen 62, Höllviken, Sweden

    VISA PÅ KARTANVÄGBESKRIVNING
     
  • Mitonga Racing Verkstad, Utlämningsställe

     

    Tel: 040194140

    Tenngatan 15, 234 35 Lomma, Sverige


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 04 maj 2019 - 12:28.


#26

Postad 05 maj 2019 - 13:39

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har själv kollat på elmoped. Har 6mil tur och retur. Många elfordon ligger runt här i räckvidd. Vet ni någon som där det är lätta att ta med batteriet?

Har även haft funderingar på "slå på stort" och köpa el-mc niu n-gt. 70/km/t räckvidd:100km.

Redigerat av Ochåäö, 05 maj 2019 - 13:39.


#27

Postad 05 maj 2019 - 17:08

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Har själv kollat på elmoped. Har 6mil tur och retur. Många elfordon ligger runt här i räckvidd. Vet ni någon som där det är lätta att ta med batteriet?

Har även haft funderingar på "slå på stort" och köpa el-mc niu n-gt. 70/km/t räckvidd:100km.

 

Både Niu och Super Soco verkar jätte smidiga att plocka ut batterierna ur men vikten ligger på 10-11 Kg.

 

Det som tagit lite extra tid för mig just nu är att jag försöker få en Lokal handlare på orten att ta hem en Elmoped åt mig istället så kan dom även ta hand om service åt mig på mopeden.

 

Även haft lite funderingar om tillbehör som Svenska importören håller på att kolla upp åt mig.

 

När allt detta är klart så blir köpet äntligen slutfört


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 05 maj 2019 - 17:08.


#28

Postad 05 maj 2019 - 18:20

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Har själv kollat på elmoped. Har 6mil tur och retur. Många elfordon ligger runt här i räckvidd. Vet ni någon som där det är lätta att ta med batteriet?

Har även haft funderingar på "slå på stort" och köpa el-mc niu n-gt. 70/km/t räckvidd:100km.

 

 

el-mc verkar fränt , då kan man även ta sig mellan städer genom motorvägen vilket lockar lite, niu-gt går ju dock bara upp i 70 vilket är lite förbryllande, får man ens ta ut den på motorvägen då? hastighet 80-> 110 ??

kan tycka det är en märklig hastighet att bromsa en MC vid

 

Annars lockar den ju eftersom priset är knappt 1/4 extra på en niu moped.

 

i övrigt hittar jag inte många prisvärda el-motorcyklar tyvärr, mest för att jag inte är så intresserad av sportiga motorcyklar, fungerar för vissa men det går inte hem hos mig.



#29

Postad 06 maj 2019 - 06:52

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

el-mc verkar fränt , då kan man även ta sig mellan städer genom motorvägen vilket lockar lite, niu-gt går ju dock bara upp i 70 vilket är lite förbryllande, får man ens ta ut den på motorvägen då? hastighet 80-> 110 ??
kan tycka det är en märklig hastighet att bromsa en MC vid

Annars lockar den ju eftersom priset är knappt 1/4 extra på en niu moped.

i övrigt hittar jag inte många prisvärda el-motorcyklar tyvärr, mest för att jag inte är så intresserad av sportiga motorcyklar, fungerar för vissa men det går inte hem hos mig.


Var och fråga en återförsäljare. Har för mig han sa att den gör över 80. Man får ju hoppas det menas 70km/t=100km

#30

Postad 06 maj 2019 - 11:30

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Var och fråga en återförsäljare. Har för mig han sa att den gör över 80. Man får ju hoppas det menas 70km/t=100km


Kan säga att max sträckan dom sätter ut är det ingen som uppnår utan är under optimala labbtester.

Niu N1 Sport säger 80 km räckvidd men 4-6 mil beroende på väder/vind och vikt är vad man uppnår enligt användare och Youtube tester.

Niu NGT bygger på denna fast större motor och batteri så säg 100 km enligt detta och samma tapp så blir räckvidden 6-8 mil.

Niu N1 Sport (50cc) uppnår ca 50 km/h och NGT (125CC) borde kunna klara 80 km/h som du säger.

#31

Postad 06 maj 2019 - 11:43

theelk
  • theelk
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Har själv köpt en Eone Clasic från www.eonesweden.com. så här långt supernöjd har haft den 1.5 månad nu.

Bra sittkomfort även om man är längre en motor på 3kW som gör att man kan komma iväg snabbt vid rödljus etc plus att man tappar näsan ingen fart uppför och jag har mycket backar där jag bor.

Deklarerad sträcka för ett batteri 4-6mil jag har kört 5 mil och då var det 10% kvar av batteriet. Den har EBR som gör att man får aktiv motorbroms som ger återmatning till batteriet finns det mycket rödljus på sträckan man kör så kan en hel del energi återlagras vid varje inbromsning.


Redigerat av theelk, 06 maj 2019 - 12:11.


#32

Postad 06 maj 2019 - 14:59

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

För er som funderar på 125 CC lätt motorcykel så kommer Super Soco TC Max med en topphastighet på 100 km/h och flera tar upp förbokningar redan nu och priset beräknas till 4990 Euro dock inte sett någon Svensk återförsäljare som annonserat om denna.

 

https://www.green-mo...order-174-p.asp


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 06 maj 2019 - 15:08.


#33

Postad 06 maj 2019 - 19:55

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 1
Tycker denna verkar intressant. 8mil räckvidd. Batteri väger 7kg så lätt att bära med in och ladda. 18000kr
https://www.scooterh...rt-elmoped.html

Blir ju stor pris skillnad mot en niu ngt el-mc.

Redigerat av Ochåäö, 06 maj 2019 - 19:56.


#34

Postad 06 maj 2019 - 21:03

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Tycker denna verkar intressant. 8mil räckvidd. Batteri väger 7kg så lätt att bära med in och ladda. 18000kr
https://www.scooterh...rt-elmoped.html

Blir ju stor pris skillnad mot en niu ngt el-mc.

 

Finns med i förra årets test från M3 på elmopeder.

 

"Motorn är på endast 1,2kw och i detta fallet märks det tydligt vid acceleration. Det tar relativt lång tid för att komma upp i maxhastighet och lutar vägen dessutom något uppåt kan du glömma att ens komma över 40-strecket. Den effektsvaga motorn är helt enkelt för klen för att leverera någon egentlig körglädje och har du en passagerare med dig får du räkna med att bli omsprungen av joggare i mindre backar."

Omdöme.

En scooter i klassisk tappning som förtjänar en bättre kraftkälla. För en fullvuxen förare räcker det helt enkelt inte till för mer än bara transport från plats A till plats B. Körglädje och komfort är svårt att sätta en prislapp på men för knappt 20 000 bör du kunna förvänta dig mer, det smidiga nyckellösa systemet till trots…

 

https://m3.idg.se/2....x-swift-elmoped


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 06 maj 2019 - 21:04.


#35

Postad 06 maj 2019 - 21:33

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag som ska ersätta bilen med denna och ska kunna ha massa matkassar med mig är denna inget alternativ.

 

Därför det tagit sådan tid för mig är för att Super Soco Cu-x.

 

Är så ny på marknaden i EU så importören har ej koll om det går att få tag på ett Fäste för en Toppbox ännu och undersöker detta åt mig.

 

Gillar denna modell mer pga av flera orsaker som lite större Batteri 60 Volt/30 Ampere för en kostnad på 9995 kr och Niu N1 Sport 60 Volt/29 Ampere kostar 14 995 kr.

 

12" hjul på båda modellerna men smalare på bakjulet och detta är en fördel på vinterföre med smala hjul och samma dimension fram och bakhjul på Super Soco Cu-x.

 

Tycker också om det moderna Led bakljuset som en Lexus och hög ljusstyrka via Led strålkastaren fram och är en fördel i mörka Norrland.

 

Tycker också om att dom kör samma batteri pack storlek och enbart räckvidden och Ampere styrkan som skiljer och största batteriet är 60 Volt / 38 Ampere upp till 120 Km medans 30 Ampere batteriet som säljs idag klarar max 85 km .

 

Dock inget Svenska importören tar in ännu och detta beror på att Folk ej är beredd att betala det högre priset för längre räckvidd.

 

Den stora fördelen med Niu N1 Sport är att den funnits längre och är enormt lätt att hitta alla tillbehören som Fäste bak för Toppboxen i minst 3 olika varianter, kraftigare krok för matkassar fram, plats under sitsen på 19 liter.

 

Större motor: 1800 watt motor ej peak effekten som sägs vara 2400 watt.

 

Super Soco Cu-x är 1300 watt motor med 2788 watt peak enligt deras info men enligt tester som "Greenmopeds UK" gör så anger dom aldrig peak effekten i deras tester och känns mer seriöst. 

 

Kan dom få fram fästet bak till Toppboxen till Super Soco Cu-x så köper jag denna annars lär det bli Niu N1 Sport och känns surt att man väljer bort favoriten enbart för att tillbehören ej finns tillgängliga på marknaden för att modellen är så ny.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 06 maj 2019 - 21:38.


#36

Postad 06 maj 2019 - 23:04

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Tycker denna verkar intressant. 8mil räckvidd. Batteri väger 7kg så lätt att bära med in och ladda. 18000kr
https://www.scooterh...rt-elmoped.html

Blir ju stor pris skillnad mot en niu ngt el-mc.


Denna Demo Moped från samma butik är mycket bättre val enligt mig och går säkert pruta lite vid direkt affär.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: NIU M1 - Elscooter https://www.blocket.se/vi/84587808.htm

#37

Postad 07 maj 2019 - 06:51

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 1
Toppbox finns till Soco cu-x.
Titta runt på bilderna.
https://store.urban3...ter-electrique/

#38

Postad 07 maj 2019 - 07:32

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Toppbox finns till Soco cu-x.
Titta runt på bilderna.
https://store.urban3...ter-electrique/

Sett bilder från Kina förrut med pakethållaren därför jag frågat dom.

Tack för länken till butiken i Frankrike.

99 Euro för fästet till Toppbox om man ej köper mopeden.

https://store.urban3...uper-soco-cu-x/

250 Euro för 1080P kameran för montering i fronten.
 

Edit: Hitta ett annat fäste till Super Soco CU-X från Frankrike, 65 Euro fästet + 29 Euro frakt = 94 Euro totalt.

 

https://www.wee-bot....super-soco-cu-x

 

Vilket av dessa 2 Fästen tycker ni känns stabilast i konstruktionen ?


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 07 maj 2019 - 10:28.


#39

Postad 07 maj 2019 - 10:22

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Tyskland har alltid mer tillbehör som vanligt 

 

Super Soco CU-X

https://www.outdoord...er-Soco-Roller/



#40

Postad 09 maj 2019 - 05:56

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 1
Var och prov körde en drax swift (Yadea C-line som den också går under).
Är 184cm och tyckte det var gott om plats. Vi har en bensin moppe i familjen där mina knän slår i. Batteriet var lätt att ta med in och ladda, om du inte kan ladda på parkeringen. Pigg upp till 25km/t. Toppade 43km/t farten sjunk till 41 vid mindre uppförsbacke. Jag som ska till från jobbet duger den. Men vet inte om en ungdom skulle acceptera denna lugna moped. Ska försöka prov köra någon mer moped. Men denna känns prisvärd.

#41

Postad 09 maj 2019 - 09:26

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Har en Lokal butik som precis ska öppna i nya lokaler som jag gärna vill stödja.

Tipsat om Super Soco och dom vill gärna ta in deras sortiment och dom kontaktade först Super Soco EU men blev hänvisade till Svenska importören som ska gå igenom lite innan dom godkänner han som ny återförsäljare.

Han hoppades att kunna ge mig svar slutet på veckan.

Niu har han redan nu i sitt sortiment och hoppas att Super Soco ska godkänna han för skulle komplettera hans utbud bra.

Butiken är inriktad på Elmopeder och Elcyklar med tillhörande verkstad.

På vintern är det Slalomskidor,Snowboard + utrustning.

Var och prov körde en drax swift (Yadea C-line som den också går under).
Är 184cm och tyckte det var gott om plats. Vi har en bensin moppe i familjen där mina knän slår i. Batteriet var lätt att ta med in och ladda, om du inte kan ladda på parkeringen. Pigg upp till 25km/t. Toppade 43km/t farten sjunk till 41 vid mindre uppförsbacke. Jag som ska till från jobbet duger den. Men vet inte om en ungdom skulle acceptera denna lugna moped. Ska försöka prov köra någon mer moped. Men denna känns prisvärd.

Tack så mycket för omdömet om denna modell.

Då är den för klen för mitt syfte och skulle reta mig enormt mycket på effekt tapp vid 25 km/h.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 09 maj 2019 - 09:28.


#42

Postad 09 maj 2019 - 16:16

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Niu M1 Pro i Göteborg regionen om ni vill spara någon krona på förra årets modell.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: NIU M1 Pro 2018 45 km/h ( 50 km/h) 90 mil https://www.blocket.se/vi/85086791.htm

Hittar inget i Östersund själv.

#43

Postad 12 maj 2019 - 09:05

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Håller mig till bensin moppe, köpte en Honda 4taktare för 4år sedan och jag har ändrat lite i variatorn så den går 60kmh och tanken rymmer 5l och de räcker till 30-35 mil beroende hur fort jag kör, jag kan gasa 20% och den gör 60 och vrider jag gasen i botten går den inte fortare så de gäller att hitta ett bra läge då man kör, har aldrig lyckats varva ut den, är dock de billigaste transport medel jag haft, kostar mig runt 300kr i månaden inkl försäkring och bensin.

#44

Postad 12 maj 2019 - 13:07

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Håller mig till bensin moppe, köpte en Honda 4taktare för 4år sedan och jag har ändrat lite i variatorn så den går 60kmh och tanken rymmer 5l och de räcker till 30-35 mil beroende hur fort jag kör, jag kan gasa 20% och den gör 60 och vrider jag gasen i botten går den inte fortare så de gäller att hitta ett bra läge då man kör, har aldrig lyckats varva ut den, är dock de billigaste transport medel jag haft, kostar mig runt 300kr i månaden inkl försäkring och bensin.

 

Original drog min gamla Vespa 0.3 L /milen och enligt din beräkning ska din Honda dricka 0.14 L/milen med mod på variatorn känns ej troligt men ändå så är en bränsle moped ekonomiskt jämfört i ägande mot en bil.

 

Med tanke på Bränslet redan idag är närmare 17 kr/litern och bara lär bli dyrare som vi sett från nyår då den låg på 14.50 kr/litern skulle jag inte vara brydd om vi har 20 kr/litern efter nyår 


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 12 maj 2019 - 13:08.


#45

Postad 12 maj 2019 - 15:24

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Tanken rymmer 5.5L. Mätte upp senaste tankningen och den drar under 0,2 per mil, gasade aldrig mer en ca 30% av max gas och jag kan hålla farten runt 50-55.
Kör jag järnet då drar den 0.3.

#46

Postad 12 maj 2019 - 17:03

Unregistered26cb8c4a
  • Unregistered26cb8c4a
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av sådan här. Är sugen att ha och åka till jobbet på. Vill gärna kunna köra lagligt på cykelvägar.
https://www.sermangr...t/fatboy-s-812/

#47

Postad 12 maj 2019 - 19:25

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Jag leter också febrilt efter en billigare elmoped nu, känns inte rätt att punga ner 30 laxar på en elmoped när jag kan få en bil för det priset..

 

den dära "scootern" du länkade gerrard ser ju lovande ut om du kan leva med hur den ser ut. en nära mig pendlar med den varje dag till jobbet, kör alltid om mig på cykelbanan.

Kanske frågar om jag kan få testa den och fråga vad han tycker och återkomma.

 

Jag velar lite fram och tillbaka, måste skaffa något snart bara, men just nu lutar det nästan åt att köpa en kraftfull elcykel och sen trimma den, faktum är ju att dom oftast klarar väl över 25 men stryps.



#48

Postad 12 maj 2019 - 20:14

Unregistered26cb8c4a
  • Unregistered26cb8c4a
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Elcyklar är ett alternativ för mig men det är något visst med att slippa trampa. Rätt flisigt och hämta grabben (8 år) från fritids med en scooter 😂

#49

Postad 12 maj 2019 - 21:13

boxman88
  • boxman88
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Det finns elcyklar där man inte behöver trampa, problemet är EU/svenska lagar (vet inte vilket), onödigt krångleri som gör att man måste trampa annars är det en moped, därför elcyklar som tar dig till 45 km/h klassas som moped också, så man måste ha trafikförsäkring, hjälm och registreringsskylt, vilket såklart alla skiter i.

 

Polisen stoppar dig inte, men orsaker du en olycka kan det drabba dig.

 

det kan kännas onödigt att behöva trampa men det som krävs är exakt så lite som det skulle vara för dig att cykla rakt fram och inte välta cykeln, knappt någonting.

 

Jag har dock varit och tittat på elcyklar på b.l.a. eco ride, biltema, claes ohlsson och fakta är inte vacker, de flesta är urusel konstruktion. smala däck, skakiga ramar, usel batteriplacering, lösa vajrar och dåligt skydd för nederbörd.

De tar också hutlösa priser för något som mest kan likna en DIY cykel, jag kan i princip köpa ett DIY batterikit och få en bättre elcykel med min nuvarande damcykel för det är precis vad de gjort, de har inte byggt cykeln från botten upp som en elcykel utan bara skruvat på en motor, kedjan är inte stärkt, däcken är inte stärka, ramen är smal.

 

OM man inte lägger ut 25-40 tusen kronor, då börjar de likna bra kvalite ..men då är vi uppe kostnader som du får en sprillans ny top of the line NIU moped för , så vad exakt är fördelarna med elcykeln? 

 

Du kan få en budgetcykel som antagligen kommer gå sönder inom 2-3 år.

 

vet inte vad jag ska göra.. babblar mest för att försöka frigöra mina egna tankar men måste fixa något som förenklar min transport, till jobbet måste jag ju så jag tar cykeln eller bussen men ibland orkar jag inte ta mig till träningen och använder cykeln och vädret som ursäkt..

 

Kan detta vara något? rätt billig och ser okej ut för mig https://www.elmoped....3_1200W_Klass_I


Redigerat av boxman88, 12 maj 2019 - 21:17.


#50

Postad 12 maj 2019 - 22:35

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Denna har Litiums batteri och bosh motor också.

Det man sparat in rejält på är just batteriet i kapacitet för att få ner priset.

Max 45 Km räckvidd vs Niu M1 max 80 km med en realistisk räckvidd på 60 km kanske lite mer beroende på körstil.

Denna kanske klarar 25-30 km räckvidd på 1 batteri så beror helt på dina krav.

Själv hade jag hellre köpt en Begagnad Niu M1 som den jag länkade på Blocket eller en Demo maskin från ett företag om man känner att detta är tryggare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.