Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fuluppgradering av duk

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 november 2019 - 14:17

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Jag har 2st 120" no-name rulldukar liggande och började fundera på att experimentera lite med en av dessa.

 

Jag är lite trött på att bilden blir urvattnad pga av all reflektion från väggar/tak och var inne och kikade en svänga på Carl's dukmaterial där jag fastnade för FlexiGrey. Dessa kan köpas på rulle i önskad storlek.

 

Min första tanke var helt enkelt att försöka limma dit Carl's dukmaterial på min nuvarande duk. Eventuellt sy/häfta dit den i kanterna. 

 

Min andra tanke är helt enkelt om man skulle kunna demontera kassetten och på något sätt kunna byta nuvarande duken.

 

Det är absolut en riktig hemmamek lösning som säkert kommer gå åt fanders, men dukmaterialet är inte jättedyrt och upprullningsmekanismen på dessa två dukar är riktigt sunkig ändå. Slutar det med att jag får kasta duk/kassett så gråter jag absolut inte.

 

Någon som gjort något liknande?



#2

Postad 08 november 2019 - 14:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Jag har tagit ut en tabtension dukmaterial från en motoriserad kasett och limmat på en manuell och kört vidare med motor. Det fungerade riktigt bra, men den har då en aluminiumkasett med spår til dukkanten så det var lätt att få det rakt vilket är ditt största problem. Minsta lilla snett så kommer den rullas up fucked och inte gå att använda så använd lite tid på att få det rakt.

Att byta hela materialet tror jag är vägen att gå. Minsta utsticking från sytråd eller häftklammer kommer skapa bucklor i duken när du rullar upp. Att limma har jag inget tro på att det kan bli slätt, det skulle då vara med typ tapetklister men tror det blir slätt bara för att en tapet suger åt sig klistret vilket inte dukmaterial gör.

Redigerat av Demon Slayer, 08 november 2019 - 14:34.


#3

Postad 08 november 2019 - 16:38

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Hur menar du att du limmade? Du körde vidare med motorn men utan sträckningen från TT?

#4

Postad 19 december 2019 - 14:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Ja korrekt. Limmade på en manuell duk och fortsatte använda den som en elektrisk duk men då utan tab tension. Materialet var ganska styvt så den höll sig helt rak den perioden jag hade den innan jag sålde.



#5

Postad 20 december 2019 - 10:21

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Om du inte har några referenser att gå efter,fäster du maskeringstejp längs kanten av den gamla duken.

Riv bort den gamla duken och fäst dubbelhäftande tejp kant i kant med maskeringstejpen. På med den nya duken på dubbelhäftande tejpen,kant i kant med maskeringstejpen.Riv bort maskeringstejpen.Underlättar montering om du inte har så bred dubbelhäftande tejp, duken sitter bra ändå,om du har ett par varv tillgodo på den "nya" duken.

//Morgan



#6

Postad 20 december 2019 - 14:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0
Min gamla dalite hade i tillägg en bred tunn tejp över skarven. Men jag menar ocså att man bör ha minst ett extra varv inne i kassetten på nedersta läge.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.