Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dolby Atmos / DTS X / Auro-3D

160 svar till detta ämne ljudformat
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 januari 2017 - 18:43

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

http://letmegoogleth...auro 3d marantz

Får man inte upp alternativet i din Receiver om nerladdning, det får jag i min Denon 4300.


Eh, jo som jag skrev "Har själv en Marantz 7011 som har det alternativet."

Letade upp priset, 1500 kr. Kan inte vara många som köper det?

Redigerat av Pr0wler, 18 januari 2017 - 20:04.


#102

Postad 18 januari 2017 - 22:25

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Eh, jo som jag skrev "Har själv en Marantz 7011 som har det alternativet."

Letade upp priset, 1500 kr. Kan inte vara många som köper det?


Nä med tanke på hur lite filmer här som just har Auro 3D så lär inte efterfrågan bli så stor. Har en film med Auro 3D "Pixels"

#103

Postad 20 januari 2017 - 02:19

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Det låter märkligt att upmixningen skulle fungera bättre med Dolby Atmos än med Neural X just på bas. Det är inte så att du har LFE boost på Dolby men inte på DTS?


Neural:X kör hårdare på bland annat basen.

Redigerat av joakimwestberg, 20 januari 2017 - 02:20.


#104

Postad 12 mars 2017 - 01:12

simonsimonsson
  • simonsimonsson
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Kan en atmosförstärkare simulera atmos från ett vanligt DTS spår, på något vis? Eller är dom bara tysta, när det är vanlig 5.1 mix eller?



#105

Postad 12 mars 2017 - 02:15

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Kan en atmosförstärkare simulera atmos från ett vanligt DTS spår, på något vis? Eller är dom bara tysta, när det är vanlig 5.1 mix eller?

ja det kan det det heter dolby surround dock inte alla förstärkare kan det men finns dts spår kan du ju köra dts neural:X med


Redigerat av Duckface21, 12 mars 2017 - 02:17.


#106

Postad 12 mars 2017 - 21:08

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

ja det kan det det heter dolby surround dock inte alla förstärkare kan det men finns dts spår kan du ju köra dts neural:X med


Har en onkyo rz900 med atmos stöd! Har funderar lite vad alla förinställda lägen betyder?! Om jag kollar en film med dts hd ma 7.1 vilket läge ska jag använda då? Vanlig dts via streaming eller nerladdade filmer? Tycker de är skumt med alla dessa fejklägen! Vet som aldrig vilken man ska köra på!

#107

Postad 12 mars 2017 - 21:16

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

du ska använda DTS ma läget eller DTS neural:X för att skapa höjd. vid DTSx så ska du ha på DTSX ... vid Dolby true HD ljud ska du ha Dolby True HD eller Dolby Surround för höjd. vid atmos ska atmos lampan lysa ... övriga lägen är bara mest för att skapa fakeade ljud utrymmen!!!



#108

Postad 12 mars 2017 - 22:09

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Alltså lägena jag har är: Dolby surround, dolby digital, dts neuralx,thx cinema,multich, all ch stereo,mono,direct,tv logic,theater dimension och säkert nån till! När jag kikar film brukar jag zappa mellan thx cinema och neuralx! Kör inte atmos ännu, är de bättre att man ställer in onkyon på rak avkodning på alla ljudlägena bluray brukar ha? Om jag kör musik via pure audio knappen så låter de som en klockradio, ungefär samma om jag kör på direct läget vid film! Tycker mycket av de roliga med feta frontare försvinner.

#109

Postad 13 mars 2017 - 11:53

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
Du ska helst ha samma in källa som ut då får du ut så de är tänkt filmen ska låta

#110

Postad 13 mars 2017 - 11:56

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
Har du inga höjd kanaler så ska du strunta i dolby sr och neural x på 5.1 om du kör en stereo källa så kan du köra neural x och dolby sr för att få upconversion av kanaler från 2.0

#111

Postad 13 mars 2017 - 16:49

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Alltså lägena jag har är: Dolby surround, dolby digital, dts neuralx,thx cinema,multich, all ch stereo,mono,direct,tv logic,theater dimension och säkert nån till! När jag kikar film brukar jag zappa mellan thx cinema och neuralx! Kör inte atmos ännu, är de bättre att man ställer in onkyon på rak avkodning på alla ljudlägena bluray brukar ha? Om jag kör musik via pure audio knappen så låter de som en klockradio, ungefär samma om jag kör på direct läget vid film! Tycker mycket av de roliga med feta frontare försvinner.

Jag har samma receiver som du. Ställ in Rak Avkodning på Dolby, DTS och Multichannel så kommer det primära ljudspåret spelas upp automatiskt. Alltså Dolby Digital, Dolby TrueHD, DTS, DTS HD-MA.(=de ljudspår som är bäst på just den skivan). Detta är det rätta anser jag.

Om du spelar gamla filmer inspelade i stereo eller kollar på andra typer av filer i 2.0 så kan du använda dig av de där fejklägena för att utnyttja alla högtalarna. Vilket av de som är bäst är upp till varje individ att bedöma. Prova dig fram nästa gång du kollar på film inspelad i 2.0. Inte ofta man använder de fejkade lägena anser jag.

THX lägena gör lite annat och finns bara på de THX certifierade receivrarna. Dessa "trixar" till ljudbilden lite grann. Vilket Jag personligen tycker låter väldigt bra. Har testat THX Cinema på en film och det blir ett helt annat djup i ljudet. Avrullad diskant. Större ljudbild överlag.
Se:
http://www.thx.com/c...d-av-receivers/

Redigerat av ALE77, 14 mars 2017 - 06:27.


#112

Postad 14 mars 2017 - 12:33

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

I min Yamaha CX-A5100 görs Dolby Atmos uppmixningen med Dolby Surround och DTS:X uppmixningen med Neural X. Hör ingen skillnad mellan dem och hur de låter beror mycket på källmaterialet.

tycker  dts neural X har mer rymd men samtidigt mindre BAS. brukar  köra dolby surround på mesta även 5.1 för att bevara 5.1 men samtidigt få höjd kanalerna i upmix


Redigerat av Duckface21, 14 mars 2017 - 12:34.


#113

Postad 25 mars 2017 - 13:36

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Blir tokig på de här snart, varför står de inte rätt ut bara tex dts hdma eller dts x typ på förstärkaren? Inte ens när de är atmos syns de någonsstans! Även om jag väljer rak avkodning så kan jag ändå köra alla lägen och de står likadant på rz900. Kollade nyss en 4k film med atmos! Dock har jag inte hängt upp höjdhögtalare ännu, men likförbannat så ska de ju stå vad man kör. Så mao oavsett om jag kör ran avkodning så blir de ingen skillnad, vet ju ännu inte vilket läge man ska använda. Detta resulterar i att man sitter hela filmen och flippar melllan lägena och försöker lyssna vad som känns bäst!

#114

Postad 25 mars 2017 - 14:42

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Kan du inte se va förstärkaren rapporterar på ingående signal bör visa samma på utgående??


Redigerat av Duckface21, 25 mars 2017 - 20:42.


#115

Postad 25 mars 2017 - 14:49

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Blir tokig på de här snart, varför står de inte rätt ut bara tex dts hdma eller dts x typ på förstärkaren? Inte ens när de är atmos syns de någonsstans! Även om jag väljer rak avkodning så kan jag ändå köra alla lägen och de står likadant på rz900. Kollade nyss en 4k film med atmos! Dock har jag inte hängt upp höjdhögtalare ännu, men likförbannat så ska de ju stå vad man kör. Så mao oavsett om jag kör ran avkodning så blir de ingen skillnad, vet ju ännu inte vilket läge man ska använda. Detta resulterar i att man sitter hela filmen och flippar melllan lägena och försöker lyssna vad som känns bäst!

Finns det Atmos spår på skivan och du väljer det så tänds en liten lampa till vänster om displayen som visar att den kodar av Atmos. Samt kommer det stå Dolby Atmos i displayen. Det står även TrueHD i liten röd text samtidigt som Atmos, vilket jag fått förklarat för mig att det beror på att TrueHD är grunden i Atmos ljudet.

Tryck på Display knappen på fjärren under uppspelning så ser du vilket ljud som receivern tar emot och vilket ljud den skickar ut. Står det Atmos där då?

Förresten; visst kör du bitstream i spelaren ??

Redigerat av ALE77, 25 mars 2017 - 14:58.


#116

Postad 25 mars 2017 - 18:39

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Provade ändra till bitstream i xbox one, fick de ej att fungera! Vart less så jag for och köpte en samsung 4k spelare! Nu jäklar står de vad man kör! Nu går de ju att välja bland alla, men de klickar till och skylten med truehd eller liknande ploppar upp när de används!
Edit; nu när jag tänker på de så har jag tryckt på display knappen förut, då har den alltid varit på multichannel, aldrig att de stått truehd el liknande nån gång😡 Alltså har jag plöjt igenom en hel del filmer utan att få hd ljud! Nå trodde jag xboxen skulle stödja detta! Har fibblat ininställningar flera gånger utan resultat

Redigerat av Unregistered6091989c, 25 mars 2017 - 20:06.


#117

Postad 25 mars 2017 - 20:43

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Provade ändra till bitstream i xbox one, fick de ej att fungera! Vart less så jag for och köpte en samsung 4k spelare! Nu jäklar står de vad man kör! Nu går de ju att välja bland alla, men de klickar till och skylten med truehd eller liknande ploppar upp när de används!
Edit; nu när jag tänker på de så har jag tryckt på display knappen förut, då har den alltid varit på multichannel, aldrig att de stått truehd el liknande nån gång😡 Alltså har jag plöjt igenom en hel del filmer utan att få hd ljud! Nå trodde jag xboxen skulle stödja detta! Har fibblat ininställningar flera gånger utan resultat


Fan va härligt, då är det bara att luta dig tillbaka och njuta av HD ljud.. 😀

#118

Postad 25 mars 2017 - 21:27

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Fan va härligt, då är det bara att luta dig tillbaka och njuta av HD ljud.. 😀

Inte riktigt, vaknade med en vaxpropp eller vad de nu är😢 Sjukt jobbigt när man vill köra hd ljud, låter typ som när man maxxat subben för hårt och den börjar fladdra😂 Minns att 900 inte kunde de här med 4k? Har inte köpt en 4k tv ännu, men får man bättre bild med en 4k film på en 1080p tv? De jag undrar är isf om jag måste koppla in uhd spelaren direkt i tv pga att onkyon inte kunde skala 4k?

#119

Postad 25 mars 2017 - 22:34

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
Du får lite skarpare bild men långt ifrån 4k

#120

Postad 26 mars 2017 - 01:57

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Du får lite skarpare bild men långt ifrån 4k


Ok, men min förstärkare har 4k passtrough och klarar inte uppskalning. Hur blir de då? Måste jag koppla 4k spelaren direkt till tv för att de ska bli bättre eftersom den inte klarar av de?

#121

Postad 26 mars 2017 - 09:35

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Inte riktigt, vaknade med en vaxpropp eller vad de nu är😢 Sjukt jobbigt när man vill köra hd ljud, låter typ som när man maxxat subben för hårt och den börjar fladdra😂 Minns att 900 inte kunde de här med 4k? Har inte köpt en 4k tv ännu, men får man bättre bild med en 4k film på en 1080p tv? De jag undrar är isf om jag måste koppla in uhd spelaren direkt i tv pga att onkyon inte kunde skala 4k?


Jo då, du kan visst gå genom 900 med 4k. Den har 4k passthrough så det är inga problem att koppla uhd spelare i ena änden och 4k TV i andra änden😀
Den klarar även HDR passthrough enligt Onkyo.
Men som sagt, den skalar inte upp lägre kvalitet till 4k.

#122

Postad 26 mars 2017 - 09:43

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Ok, men min förstärkare har 4k passtrough och klarar inte uppskalning. Hur blir de då? Måste jag koppla 4k spelaren direkt till tv för att de ska bli bättre eftersom den inte klarar av de?

du kan inte skicka ut 4k från spelaren  då kommer du inte få  bild du måste alltså skicka ut  den bild tv klarar tex 1080p om tv bara stödjer det



#123

Postad 26 mars 2017 - 10:49

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

du kan inte skicka ut 4k från spelaren då kommer du inte få bild du måste alltså skicka ut den bild tv klarar tex 1080p om tv bara stödjer det


Jo jag vet, de jag undrade är om jag måste koppla direkt till tv eller om jag kan köra genom förstärkaren med likadant bildresultat? Vet att jag inte får 4k, men vilket av alternativen blir bäst?

#124

Postad 26 mars 2017 - 11:53

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Provade ändra till bitstream i xbox one, fick de ej att fungera! Vart less så jag for och köpte en samsung 4k spelare! Nu jäklar står de vad man kör! Nu går de ju att välja bland alla, men de klickar till och skylten med truehd eller liknande ploppar upp när de används!
Edit; nu när jag tänker på de så har jag tryckt på display knappen förut, då har den alltid varit på multichannel, aldrig att de stått truehd el liknande nån gång😡 Alltså har jag plöjt igenom en hel del filmer utan att få hd ljud! Nå trodde jag xboxen skulle stödja detta! Har fibblat ininställningar flera gånger utan resultat


Ja Xbox one har ju inte bitstream ....ännu...så det förklarar ju en del!

#125

Postad 26 mars 2017 - 11:55

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Jo jag vet, de jag undrade är om jag måste koppla direkt till tv eller om jag kan köra genom förstärkaren med likadant bildresultat? Vet att jag inte får 4k, men vilket av alternativen blir bäst?

du kan köra genom förstärkaren  ska inte spela nån roll bilden ska bli samma som direkt  till tv och  du får lättare ljudet om du kör genom förstärkaren kör du till tv finns risk att du bara får  2 kanal ljud vet inte om din tv passar vidare ljudet till förstärkaren.


Redigerat av Duckface21, 26 mars 2017 - 11:59.


#126

Postad 27 mars 2017 - 19:47

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Tack för alla svar! Om man vill ha så mycket kraft ur frontarna, vilket läge rekomenderar ni? Hade gärna kunnat dela från subben om de hade gått? Nu står front på fullrange och sub på 120hz, finns de nåt knep att flytta ljudet litegranna från sub så att de mullrar på mer från golvhögtalarna? Har märkt att dts neural x läget ger mest bas dit jag vill, men å andra sidan tycker jag thx cinema läget ger bättre ljudbild och lite mera swischande mellan alla kanaler vilket jag uppskattar! Neuralx läget fungerar faktiskt sämst på att spela upp från bakhögtalarna upplever jag.

Redigerat av Unregistered6091989c, 27 mars 2017 - 19:48.


#127

Postad 08 november 2018 - 11:09

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Plockar upp en gammal tråd...

 

Gladiator på UHD har DTS:X....hur kopplar det upp sig på min 7.1 anläggning med gammal (god) förstärkare utan HDMI mm dvs jag kör på analogt 7.1 ut från min uhd spelare in till förstärkaren.

 

Atmos blir trevligt 7.1 ljud för det är väl inbäddat om jag förstår rätt, men hur är det med DTS:X?



#128

Postad 08 november 2018 - 11:27

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Plockar upp en gammal tråd...

 

Gladiator på UHD har DTS:X....hur kopplar det upp sig på min 7.1 anläggning med gammal (god) förstärkare utan HDMI mm dvs jag kör på analogt 7.1 ut från min uhd spelare in till förstärkaren.

 

Atmos blir trevligt 7.1 ljud för det är väl inbäddat om jag förstår rätt, men hur är det med DTS:X?

 

DTS:X är "inbäddat" i DTS-HD Master Audio ljudspåret, precis som Dolby Atmos är inbäddat i Dolby TrueHD. Med andra ord får du helt enkelt ut grundljudspåret i din 7.1 anläggning.



#129

Postad 08 november 2018 - 13:57

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Tack, hittade också nyss en recension som bekräftade 7.1 på dts-hd master audio från dts:x spåret



#130

Postad 09 november 2018 - 15:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Är det bara jag som upplever att ett Dolby Tru HD-spår avkodat med Dolby Digital låter mycket mäktigare än ett DTS HD 7.1-spår avkodat med Neural:X? Borde det inte låta lika bra? Jag upplever mina titlar med DTS HD 7.1 efter kanske att ha sett för mycket på de fåtal Blu-Ray med Atmos som jag har.


Redigerat av agpath, 09 november 2018 - 15:27.


#131

Postad 10 november 2018 - 15:24

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Plockar upp en gammal tråd...

 

Gladiator på UHD har DTS:X....hur kopplar det upp sig på min 7.1 anläggning med gammal (god) förstärkare utan HDMI mm dvs jag kör på analogt 7.1 ut från min uhd spelare in till förstärkaren.

 

Atmos blir trevligt 7.1 ljud för det är väl inbäddat om jag förstår rätt, men hur är det med DTS:X?

Du kan inte få ut DTS-X eller Atmos utan HDMI då får med andra ord bara 5.1/7.1 över analogt du kan aldrig höra de extra kanalerna då som DTS-X o Atmos ger!!!


Redigerat av Duckface21, 10 november 2018 - 15:24.


#132

Postad 22 november 2018 - 09:59

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Är det bara jag som upplever att ett Dolby Tru HD-spår avkodat med Dolby Digital låter mycket mäktigare än ett DTS HD 7.1-spår avkodat med Neural:X? Borde det inte låta lika bra? Jag upplever mina titlar med DTS HD 7.1 efter kanske att ha sett för mycket på de fåtal Blu-Ray med Atmos som jag har.


Har du top middle högtalare? Det gillar inte Dts:X. Ändra/flytta till front/rear/top

#133

Postad 22 november 2018 - 10:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har du top middle högtalare? Det gillar inte Dts:X. Ändra/flytta till front/rear/top

Nej, 2 bak 2 fram samt 2 fram top. Och center förstås.



#134

Postad 03 december 2018 - 14:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Uppdatering: Köpt och installerat ny UHD-spelare, Sony UDP X700. Nu så låter DTS 7.1 utmärkt med Neural:X. Den gamla Sonyn var 10 år gammal, men signalen i sig var den ju kompatibel med. Men uppenbarligen och hörbart så låter det bättre med samma titel i den nya spelaren av någon anledning.



#135

Postad 06 augusti 2021 - 10:59

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag sparkar liv denna tråd om upmixers då jag tycker Atmos spåren på filmer oftast inte nyttjar höjdkanalerna på det sättet som de skulle kunna göra.

Ett bra exempel på ett tappat tillfälle där Atmos spåret bättre kunde nyttjas är Aquaman, där höjdkanalerna knappt används i hela filmen, vilket är synd då det är ett spektakel till popcornmatinéfilmäventyr.

 

Jag har sett ett par YouTubeklipp som tar upp Auro 3D som en mycket bra upmixers och naturligtvis har jag nyligen köpt en ny processor som inte har Auromatric upmixer (Auro 3D). Min processor Anthem AVM 70 har DTS Neural:X och Dolby Surround där Neural:X bara kan koda 11 kanaler så mina "top middle" är tysta med Neural:X. Om jag däremot använder Dolby Surround så används även "top middle". Därför kör jag nu med Dobly Surround upmixer för film.

 

Jag har länge varit av åsikten att filmer ska bitstreamas till processorn men har på senare tid, efter lite prov och försök, svängt och för nu över informationen till processorn via PCM och låter sedan Dolby Surround upmixern avkoda och upmixa ljudet till alla mina 7.3.6 högtalare.

 

Vad har ni för erfarenheter av att låta en upmixer göra jobbet, då med tanke på höjdhögtalarna, Front Hight, Rear Hight och Top Middle.

Ni som har Auro 3D, har ni provat att överföra ljudet via PCM och testa hur det låter med den upmixern jämför med de två andra upmixrarna?


Redigerat av arcspin, 06 augusti 2021 - 10:59.


#136

Postad 07 augusti 2021 - 08:34

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Att få till Dolby Atmos till filmer är fortfarande en tidsödande process så en del lägger objekten där högtalarna är och ändrar sedan inte på det. Sämsta sortens Dolby Atmos. Annars finns Dolby Atmos som det är tänkt ofta bara i några scener i filmerna. För Netflix gäller att deras Dolby Atmos är baserade på Dolby Digital Plus som är ett komprimerat format och många som håller på med Dolby Atmos säger att de är den sämsta sortens Dolby Atmos och jag håller med då jag otroligt svårt att höra någon bra Dolby Atmos på Netflix filmerna som har det. När det gäller hur Dolby upmixer fungerar på Youtube så får man prova sig fram. Är filmerna från Dolby brukar det fungera men har någon klippt ihop flera Dolby Atmos filmer kan det vara sämre med funktionen. Bästa Dolby Atmos får man från Blu-ray och Ultra-HD skivor då de är i ett okomprimerat format.

 

Enligt den som testat Auro 3D uppmixer på flera filmer med Dolby Atmos så fungerar det bra på en del Dolby Atmos filmer och sämre på andra. Jag har ett försteg med Auro 3D men för få Dolby Atmos filmer att testa det med särskilt då Dolby Atmos fungerar bra på alla filmerna. Den som testat med Auro 3D upmixern hade gjort de på dåliga Dolby Atmos filmer och fått dem att fungera bättre.



#137

Postad 07 augusti 2021 - 12:17

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jo, det är synd att inte filmbolagen lägger mer resurser på att skapa en bra ljudmix iAtmos-spåret. De tappar bort en chans och skulle fler ha möjlighet att stänga av alla kanaler utom höjdkanalerna så skulle nog fler reagera på hur lite ljud som kommer från taket.

 

Speciellt för oss som lagt ner mycket pengar och stort besvär på att få till bra placeringar på höjdhögtalarna och så nyttjas de knappt på UHD/Atmos-filmerna.

 

Jag har flera stereoslutsteg till min processor och lagt "smartplugs" på slutstegen som driver, Front, Center, Surround och Atmos.

På det sättet kan jag med lätthet stänga av de olika ljudkanalerna och väldigt tydligt höra vad det är för ljud som kommer från respektive kanalgrupp.

Det blir då väldigt tydligt hur lite information som kommer från Atmoshögtalarna.

 

Fler med Atmos-högtalare borde prova att använda en Upmixer via PCM och höra skillnaden.



#138

Postad 07 augusti 2021 - 14:15

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Jag kan numera göra egna Dolby Atmos filmer då jag har den senaste version av Steinbergs Nuendo (version 11). Har därför tittat på Youtube videor som visar hur man gör Dolby Atmos filmer i Nuendo. Den film man hade i undervisningssyfte lade man in en fågel i efterhand. Två fel gjorde man. Kollade inte om denna fågel med det lätet verkligen fanns i den miljön och om fågeln verkligen kvittrar när den flyger runt. Vad jag vill säga med detta är att ska man verkligen få ett levande Dolby Atmos ljudspår ska de vara ljud som uppförsig och finns på den plats där man filmar. Den Dolby Atmos fil man får är gjort för Netflix men Dolby har ett gratisprogram för att konvertera den filen till andra medier som t.ex. en Blu-ray skiva.

 

I en annan undervisningsfilm hade man lånat en tecknad Netflixfilm där ljudobjekten åkte rund hela tiden men jag kunde konstatera att de var svårt att höra det. Att tekniken fortfarande är ny syntes också i den filmen. Man grupperar sina ljudobjekt i beds och i den första filmen hade man en beds för dialog, en för musiken, en för miljöljuden och en för ljudeffekter. De som hade gjort den tecknade Netflixfilmen hade lagt alla ljudobjekt i en beds.   


Redigerat av hmarkstrom, 07 augusti 2021 - 14:21.


#139

Postad 07 augusti 2021 - 15:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Det händer ju att filmbolag renderar mixen till 7.1.4 i förväg eftersom de inte litar på Dolbys Spatial Coding-algoritm. Disney, exempelvis. Eller att man förenklar mixen för att den ska renderas ned på önskat sätt till 7.1 och kunna mixas ned därifrån.

 

På bio har man ju möjlighet att leverera objekten helt diskret, men med 128 vågformer blir det runt 150 Mbps som sedan landar på runt 90 Mbps med förlustfri komprimering. I hemmiljö så går ju inte det, utan man reducerar allt till 10 bäddkanaler och 6 objektkluster. Objektklustren beter sig som kanaler i avseendet att de innehåller flera ljud, men som objekt i avseendet att de inte är knutna till specifika högtalare utan kan flytta runt. Spatial Coding-alrogitmen analyserar ljudet och metadatan för objekten i mixen och bestämmer var objektklustren ska placeras i rummet samt hur stor spridning de ska ha. Sedan renderas objekten in i en kombination av bäddkanalerna och objektklustren.

 

För Dolby TrueHD plattas resultatet ihop till 7.1 som där tur består av tre subströmmar (2.0, skillnad för 5.1, skillnad för 7.1). Därtill läggs en fjärde subström som innehåller skillnaden mellan 7.1 och de 16 vågformerna som utgör det Spatial Coding-kodade Dolby Atmos-spåret. Sammanlagt tar det upp kanske 5-6 Mbps. Men för Dolby Digital Plus, där man minskar datamängden till några hundra kbps, förenklas objektklustren till metadata som bara beskriver korrelationen, samt fas- och nivåskillnaderna mellan kanalerna vid olika frekvenser, så att ljudet kan mixas upp igen från 7.1 och renderas om på ett kontrollerat sätt.

 

Både Spatial Coding och reduktionen av ljudskillnaden till metadata för uppmixning kan ge oönskade resultat. Om ljudet renderas i förväg till enbart bäddkanaler och fasta objektkluster, exempelvis 7.1.4, får man en viss kontroll över vad som händer, men på bekostnad av att ljudbilden blir mindre detaljerad för de som har system med mer omfattande högtalarbestyckning. Jag tror att det är det största problemet; hemmaversionen av Dolby Atmos är helt enkelt för nedbantad och har för stor inverkan på nedmixarna därifrån för att kunna användas lika aggressivt som bioversionen. I både Dolby TrueHD och Dolby Digital Plus är alltifrån 2.0 till Dolby Atmos grundade i samma mix.

 

Hemmaversionen av Dolby Atmos stödjer redan upp till 32 diskreta vågformer, men det är än så länge reserverat för Dolby Atmos-ljud från PC och spelkonsoler (då okomprimerad PCM i en Dolby MAT-container).



#140

Postad 19 augusti 2021 - 16:45

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Hoppas denna fråga är relevant i tråden:

 jag har kollat på Netflix serien "Hit & Run". Min receiver indikerar Atmos, men inget ljud kommer ur hjdhögtalarna.

Har hittat andra rullar på Netflix där det är samma sak.

Andra Netflix rullar har tydligt ljud ur höjdhögtalarna.

Hur kan det vara så?

Kan Atmos metadata vara "tom"?

 

Någon annan som har samma upplevelse?



#141

Postad 26 augusti 2021 - 09:56

MB7726
  • MB7726
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Daliy HiFi gänget har pratat med Wilfred Van Baelen skaparen av Auro 3D.

Intressanta diskussioner.

 

Auro-3D with Wilfried Van Baelen

https://youtu.be/AFGCE1X6HmY

 

Auro-3D Up-mixing | Wilfried Van Baelen Part 2!

https://youtu.be/2K3QK7wqfb8  

 

Wilfried is Back from Auro-3D | The Daily Hi-Fi Podcast | Monday, August 23, 2021

https://youtu.be/kiQ_70LZkDY


Redigerat av MB7726, 26 augusti 2021 - 10:13.


#142

Postad 09 april 2022 - 07:20

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Har funderingar över att uppgradera min hembio till 7.1.4 men efter att läst tråden och även sett denna videon så blir jag extremt tveksam:

https://youtu.be/Nx4vve3UGUg

Håller ni med eller har mixningen i filmer samt bra utbud blivit bättre.?

Det kommer kosta mig runt 30K extra att uppgradera ifrån 7.1 till 7.1.4

Tycker ni det är värt det eller roligare att lägga pengar på annat håll.?

Redigerat av MikeVKR, 09 april 2022 - 07:21.


#143

Postad 09 april 2022 - 07:32

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Inte värt det.
Jag räknade på att det kostade 10k för mig att göra samma resa. Ångrar det inte, men märker heller just inte av det om jag inte vet vad jag ska lyssna efter.
Gjorde det mest för magkänslan och slippa fundera på om jag ska uppdatera eller inte.

#144

Postad 09 april 2022 - 09:56

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Intressant!

 

Om man då ska vara lite kritisk till det han säger... Är det så här överlag, eller har han valt ut "dåliga" filmer? Blir det bättre om man använder någon form av "ommixning" i försteget? Finns väl en del som t.ex. kan göra Auro-3D av Atmos.

 

Jag är själv lite sugen på att bygga ut med fler kanaler, men vet inte riktigt om det är värt det. Vet inte heller om det blir bra i mitt rum, då jag jag har soffan mot bakväggen och rätt lågt i tak.

 

Sen är det förstås kostnaden också. Räknar med minst 10 kkr/kanal för högtalare och slutsteg, sen ett nytt försteg för minst 40 kkr. Mitt gamla försteg från 2004 (med en nyare tillsats för HDMI) funkar egentligen bra än...



#145

Postad 09 april 2022 - 10:36

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hallå,

Jag har testat ljudet med rätt många filmer som har atmos och överlag skulle jag säga att de inte nyttjar höjdhögtalarna till sin fulla potential.

Det är lite och långt mellan gångerna det kommer ljud från höjdhögtalarna, visst det finns undantag och det är just det som är mitt problem med atmos, bra nyttjande av höjdhögtalarna hör till undantaget inte normen.

 

Det är därför jag istället sänder PCM-spåret (5.1 eller 7.1) till min processor och sedan använder mig av Dolby Surround Upmixer (DSU) och upmixar 5.1/7.1 ljudet till att använda höjdhögtalarna.

Atmos-ljudspåret är bara ett tillägg till det vanliga 7.1 ljudspåret, att skicka PCM gör bara att atmos-ljudspåret inte följer med till processorn i övrigt är det samma 7.1 ljudmix som hamnar i processorn.

 

En annan fördel med det är att ljudbilden blir likvärdig mellan vanliga 5.1/7.1 ljudspår och atmos-ljudspår.

Om jag exempelvis skulle använda DSU på vanliga 5.1/7.1 ljudspår men inte på atmos-ljudspår så skulle ljudbilden drastiskt förändras och atmos-ljudspåret skulle inte ha samma känsla av rymd och höjd som då jag använder DSU på "vanliga ljudspår".

Detsamma kan naturligtvis sägas om jag bara kör vanliga 5.1/7.1 och sedan bara använder atmoshögtalarna till atmos-ljudspår. Med dagens underutnyttjade  atmos-ljudmixar så blir det inte så stor skillnad mellan dessa ljudupplevelser, dvs ljudet får ingen höjdeffekt. 

 

DSU tycker jag alltså lyfter ljudbilden och skapar mer atmosfäriskt ljud i rummet.

 

Är det, directors intent? absolut inte men samtidigt spelar jag inte heller ljudet i referensvolym samt att mina högtalare inte är placerade på rätt plats och är kalibrerade utefter processorns algoritmer som inte heller har en aning om vad som är directors intent.

 

Samtidigt förstår jag också att filmskaparen vill skapa realism och som hmarkstrom skriver rörande en fågel som flyger runt att det kan bli fel om fågeln inte i verkliga livet kvittrar när den flyger men gör det på filmen.

 

Det har jag dock inte problem med.

För mig är film att för en stunds fantasi dras in i en spännande berättelse med spännande handling och jag har inga problem med att både bildeffekter och ljudeffekter inte alltid måste vara rotade i verkligheten för att göra filmen intressant. 

 

"Suspension of disbelief, sometimes called willing suspension of disbelief, is the intentional avoidance of critical thinking or logic in examining something unreal or impossible in reality, such as a work of speculative fiction, in order to believe it for the sake of enjoyment."

 

 

För mig är det viktigast att jag får en upplevelse som får mig att dras in i filmen och att jag får känslan av en engagerad ljudbild.

 

 

 

Slut på rant och jag förstår om ni inte håller med mig, det är ok det med.


Redigerat av arcspin, 09 april 2022 - 10:44.


#146

Postad 09 april 2022 - 11:36

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Har billiga atmoshögtalare och inget optimalt rum, men tycker det ger ett lyft. ;)

Kör Auto så stärkaren väljer läge efter insignal.

Funkar bra med det mesta. Men med Atmos in blir det bäst imho.

Vissa filmer kanske inte utnyttjar det fullt ut.

Hade man snabbt kunnat växla av/på hade det varit lättare att höra skillnaden när det bara är "diffus ljudbubbla" som inte blir så tydlig var ljuden kommer ifrån.

Dune såg jag nyss och den hade bra Atmosljud.



#147

Postad 09 april 2022 - 14:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Intressant att läsa era synpunkter ovan!

 

Jag har försökt läsa på lite om olika högtalarplaceringar och det känns som att Auro-3D kan vara ett intressant alternativ. Kan tydligen funka bra om man låter försteget göra om även Atmos till det. 



#148

Postad 09 april 2022 - 16:40

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag testade att skifta mellan PCM med DSU och ATMOS på filmen Dune som har ett erkänt bra Atmos-spår.

 

Och ja, Dune har ett mycket bra atmos-spår med miljöljud och filmmusik i höjdhögtalarna som gör att ljudbilden är omslutande och engagerad.

Det finns en klassisk, visa upp din Atmos-anläggning scen, när sandormen dyker upp när de i sina ornithopters, är och besöker Spicebrytaranläggningen i öknen.

Atmos-spåret levererar helt klart i referensklass i denna scen och andra för den delen men...Det gör också PCM med DSU, det är i all väsentlighet samma miljöljud och filmmusik som presenteras i höjdhögtalarna när ljudet upmixas av DSU.

 

Sedan finns det scener där atmos-ljudspåret inte levererar lika engargerat.

Bland annat är det en scen där Paul Atreides sitter för sig själv och läser på om folket Fremen och det är en voiceoverröst som berättar vad han läser.

I atmos-spåret låter det ingenting från höjdhögtalarna med när spåret mixas upp blir det ett också ambient ljud med voiceoverrösten som presenteras i höjdhögtalarna och resultatet blir att det upplevs som att voiceoverrösten kommer runt om kring en, lite som, tycker jag, en voiceover ska göra.

Directors intent = nej.

Bättre känsla i scenen = ja.

 

PS,

jag kan enkelt stänga av alla ljudkanaler utom höjdkanalerna och det är därför lätt för mig att tydligt höra skillnaderna mellan vad som låter i höjdkanalerna vid olika mixar. 

 

 

Dune-Rebecca-Ferguson-Sandworms.jpg?q=50&fit=crop&w=943&h=500&dpr=1.5


Redigerat av arcspin, 09 april 2022 - 16:44.


#149

Postad 09 april 2022 - 20:21

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Fick köpa en Denon receiver för 45k samt högtalare som jag har för ca 100k. Har gått över till Apple TV Plus istället Netflix. Där alla TV-serier och filmer är Dolby Atmos. Samt Apple Music där finns mycket Dolby Atmos musik. Aldrig vill gå tillbaka till 5.1 



#150

Postad 09 april 2022 - 20:51

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Intressant att läsa era synpunkter ovan!

 

Jag har försökt läsa på lite om olika högtalarplaceringar och det känns som att Auro-3D kan vara ett intressant alternativ. Kan tydligen funka bra om man låter försteget göra om även Atmos till det. 

 

Absolut, jag köpte naturligtvis en ny processor som inte har Auro 3D, vilket är typiskt.

 

Vi har ju Daily HiFi youtuberserna, som MB7726 skrev om, och de är rikigt entusiastiska när det kommer till Auro 3D.

De är glada amatörer precis som vi och de tycks gilla Auro 3D väldigt mycket.

 

https://www.youtube.com/c/DailyHiFi

 

Någon annan som har testa att upmixa med Auromatic?


Redigerat av arcspin, 09 april 2022 - 20:53.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.