Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#901

Postad 14 juni 2011 - 01:01

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
nu blev det fel :)

Redigerat av nixlaz, 14 juni 2011 - 01:03.


#902

Postad 14 juni 2011 - 15:30

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

150 billigt var beställde du? var det inkl nätadapter?

Köpte av xenonhuset på tradera(får se om den håller). Tror inte det men jag har en gammal hårddisk nätadapter som med en liten mod på sladden kommer kunna leverera 12V och 2A :)

Redigerat av turbi, 14 juni 2011 - 15:38.


#903

Postad 14 juni 2011 - 16:26

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Köpte av xenonhuset på tradera(får se om den håller). Tror inte det men jag har en gammal hårddisk nätadapter som med en liten mod på sladden kommer kunna leverera 12V och 2A :)

aha ok såg oxå e mer sugen och köpa därifrån men man måste lägga bud och jag ska maila dem snart om man kan lägga en fast pris så man kan köpa direket. Såg deras annons du får med nätadapter och även en annan addapter där du kan lägga in batterier så du kan ha den portabel du har gjort en bra affär.

#904

Postad 14 juni 2011 - 18:59

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

aha ok såg oxå e mer sugen och köpa därifrån men man måste lägga bud och jag ska maila dem snart om man kan lägga en fast pris så man kan köpa direket. Såg deras annons du får med nätadapter och även en annan addapter där du kan lägga in batterier så du kan ha den portabel du har gjort en bra affär.

Såg nu att de hade 2 olika lepai och den med fm-radio så ingår det nätadapter, men det stod inget om det i den beskrivningen jag bjöd på. I den med fm-radio så står det heller inget om det är TA2020 chipet så vette fan alltså. men men...

#905

Postad 15 juni 2011 - 18:55

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Vilken av biltemas blyaccar ska man ha? 4.5Ah och 1.8kg eller 7.2Ah och 2.7kg??

#906

Postad 16 juni 2011 - 00:50

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Ja det beror ju på hur länge du vill spela, och på hur stark du vill bli :)
Om man inte planerar att använda sin stereo med batteriet i 90° så rekommenderar jag vanlig bly/syra framför gel.

#907

Postad 16 juni 2011 - 16:35

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Ja det beror ju på hur länge du vill spela, och på hur stark du vill bli :D
Om man inte planerar att använda sin stereo med batteriet i 90° så rekommenderar jag vanlig bly/syra framför gel.

Ett slutet batteri är ett "krav". Ajja tror det får bli 7.2Ah.

Redigerat av turbi, 16 juni 2011 - 16:37.


#908

Postad 17 juni 2011 - 15:31

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Har nu fått hem förstärkaren och batteriet. Så kommer troligtvis att spendera lite tid i garaget ikväll :D

#909

Postad 17 juni 2011 - 18:03

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Ohh, missade att jag inte har en någon säkring hemma så blir till att fixa imorgon istället.

#910

Postad 18 juni 2011 - 16:14

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Postad bild
Funktionsduglig, inte mer!

#911

Postad 18 juni 2011 - 16:50

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Postad bild
Funktionsduglig, inte mer!

drivs den där på mc batteri nu? om ja hur koplla du in den till förstärkaren allt jag undrar är det sen ska ja köra igång bara.

#912

Postad 18 juni 2011 - 18:03

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

drivs den där på mc batteri nu? om ja hur koplla du in den till förstärkaren allt jag undrar är det sen ska ja köra igång bara.

Biltemas 7,2Ah blyacc. 189:-

#913

Postad 18 juni 2011 - 18:19

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Tips på nya högtalare(2-300 är jag villig att lägga) för en ny design hade varit uppskattat. :D

#914

Postad 18 juni 2011 - 18:36

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Biltemas 7,2Ah blyacc. 189:-

ok fattat det. Men vad för sladdar hade du för att koppla in lepain till batterin så den drivs.

#915

Postad 18 juni 2011 - 18:44

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

ok fattat det. Men vad för sladdar hade du för att koppla in lepain till batterin så den drivs.

0.75 kvadrat och lite kabelskor :D

#916

Postad 19 juni 2011 - 01:37

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

0.75 kvadrat och lite kabelskor :D

ok tack sökt hittade 1meter för 9kr antar att det räcker. kabelskor har jag hemma några st men hur fick du den till 12v dc adabtern kopplad asså jag e riktig noob ber om ursäkt.

#917

Postad 19 juni 2011 - 10:33

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

ok tack sökt hittade 1meter för 9kr antar att det räcker. kabelskor har jag hemma några st men hur fick du den till 12v dc adabtern kopplad asså jag e riktig noob ber om ursäkt.

Köpte bara själva kontakten på kjell för någon tjuga, och lödde själv.

#918

Postad 19 juni 2011 - 18:27

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Köpte bara själva kontakten på kjell för någon tjuga, och lödde själv.

Ok då vet jag tack så mycket. har alltid tänk så där men aldrig vågat göra tänkte kanske förstör förstärkaren.

#919

Postad 19 juni 2011 - 21:37

forum__
  • forum__
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
hur du har anslutit strömkabeln från batteriet till förstärkaren?

#920

Postad 20 juni 2011 - 16:06

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hejsan!
Har ett par 10" basar hemma som heter 'MGR F-series', och blev nu sugen på att bygga en strandstereo/boombox elr vad ni nu kallar dom :)
Är dock helt och hållet grön inom ämnen ljud så skulle behöva en lista med billiga saker som duger för att få ihop en sådan som man kan ha i båten, på altanen elr dyl... Kan man ta dom "vanliga små högtalarna" från andra högtalare? (Kommer nämligen in en hel del högtalare till återvinningscentralen där jag jobbar så det vore smidigt och billigt isåfall)
Så ifall någon snäll person lite snabbt skulle kunna göra en komplett lista över vilka saker man behöver och gärna en länk till dessa så vore jag enormt tacksam :ph34r: :P
Tackar så mycket på förhand!

#921

Postad 21 juni 2011 - 15:27

Marcushakansson
  • Marcushakansson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tjabba alla Festivalfantaster och strandpoppare!
Har läst en del i den här tråden dom senaste vårarna men inte kommit till skott! I år där i mot så beställdes två st Tripath TA2020 Class T Amp Amplifier 20WX2 för det överkomliga priset 340 kr med frakt.

Sedan inhandlades
10 mm plywood och konstruktionslim på byggmax.

Detta köptes från Conrad.se

Antal 1 Styck
Artikelnummer 304448
Namn REMHANDTAG TECHNO
Pris 149:00 SEK
Summa 149:00 SEK
------------------------------------------------
Antal 1 Styck
Artikelnummer 701169
Namn KEY SWITCH K3-16A2-06
Pris 79:00 SEK
Summa 79:00 SEK
------------------------------------------------
Antal 1 Styck
Artikelnummer 727490
Namn LYSDIOD SIGNALLJUS GRÖN 3MM INVÄND. REFL
Pris 13:65 SEK
Summa 13:65 SEK
------------------------------------------------
Antal 2 Styck
Artikelnummer 615552
Namn BATTERIHÅLLARE D FÖR 4 R20
Pris 25:00 SEK
Summa 50:00 SEK
------------------------------------------------
Antal 2 Styck
Artikelnummer 624691
Namn BATTERIECLIP
Pris 5:00 SEK
Summa 10:00 SEK

Från Jula:
944054 Kombinationshänglås 29:-
396018 Hänglås 20 mm 3*19:- 57:-
343415 Gångjärn 25x25 mm 2*29: 58:-
343410 Excenterlås 2*29:- 58:-

Två st 6*9 Magnat högtalare fanns sedan tidigare, den ena va dock trasig så det blev ett par Sony 6*9 90 db 4 ohm som fanns på hyllan på min fars jobb.
En ensam magnat 5,25a 91db 4 ohm som kanske inte var så genomtänkt men nu sitter den där :huh:

Målet med bygget är att komma in på P&L utan nå tjafs, därav LR20/D batterierna. Sedan prioriterar jag låg vikt över tung bas, (till sådana tillfällen använder jag mina två PA högtalare och ett elverk).

Det jag skulle vilja ha hjälp med nu är vart jag kan köpa ett delningsfilter och vilket för att bara få bas ur 5,25an och om det är någon ide´att ha ett delningsfilter till den? Sen hur jag ska göra för att koppla in den till mitt lilla steg? är det bara att sätta den tillsammans med en utav 6*9orna eller ska jag skita i den helt och hållet?

Kan ju tillägga att jag inte har räknat nåt på volym på lådorna utan bara byggt och varit glad!
Så här ser det ut för tillfället
Bifogad fil  IMAG0359.jpg   1008,38K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMAG0369.jpg   734,37K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMAG0379.jpg   682,76K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMAG0385.jpg   797,8K   1 Antal nerladdningar
Trevlig och lärorik tråd för övrigt!
//Mackan

#922

Postad 21 juni 2011 - 18:41

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Hejsan!
Har ett par 10" basar hemma som heter 'MGR F-series', och blev nu sugen på att bygga en strandstereo/boombox elr vad ni nu kallar dom :huh:
Är dock helt och hållet grön inom ämnen ljud så skulle behöva en lista med billiga saker som duger för att få ihop en sådan som man kan ha i båten, på altanen elr dyl... Kan man ta dom "vanliga små högtalarna" från andra högtalare? (Kommer nämligen in en hel del högtalare till återvinningscentralen där jag jobbar så det vore smidigt och billigt isåfall)
Så ifall någon snäll person lite snabbt skulle kunna göra en komplett lista över vilka saker man behöver och gärna en länk till dessa så vore jag enormt tacksam ;) ;)
Tackar så mycket på förhand!

Du kan, som dom flesta i denna tråd, skaffa en Lepai förstärkare som är liten men har mycket bra ljud.

Du kan köra med vilka högtalare du vill, kom ihåg att om du tar mellanregister eller diskant från högtalare du hittar på återvinningscentralen, se till att du får med delningsfiltret som sitter i högtalaren. Delningsfiltret sitter för det mesta antingen på en av högtalarens väggar, eller direkt på kabeln till högtalaren.

För det mesta är det en liten kondensator ;)

#923

Postad 21 juni 2011 - 18:52

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Det jag skulle vilja ha hjälp med nu är vart jag kan köpa ett delningsfilter och vilket för att bara få bas ur 5,25an och om det är någon ide´att ha ett delningsfilter till den? Sen hur jag ska göra för att koppla in den till mitt lilla steg? är det bara att sätta den tillsammans med en utav 6*9orna eller ska jag skita i den helt och hållet?
//Mackan

Bättre att skita i den.
Parallellkopplar du den till någon av högtalarna riskerar du att bränna steget då det är bara 4 ohm stabilt.
Den där magnatbasen är väl på 4 ohm? Parallellkopplar du då den med en av de andra högtalarna blir impedansen 2 ohm.

Seriekopplar du basen med en av de andra högtalarna får du istället 8 ohm, med förlust av effekt som resultat.

Försök att hålla jämn impedans på båda utgångarna, annars så finns det risk att du skadar förstärkaren. Låt basen vara kvar eller fixa en "plugg" och täta igen hålet. :huh:

#924

Postad 22 juni 2011 - 10:58

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Har ett litet problem med min fina festivalare, diskanterna spelar åt **** för skarpt.

Sitter på två stycken Eminence 8-alpha basar och två stycken P.audi PH-404 diskanter. Finns det något jag kan göra för att få dem att spela något (mycket) mjukare, för i dagsläget är det tyvärr ganska olyssningsbart. :)

Har fått för mig att jag skall kunna sätta ett motstånd efter delningsfiltret (delar vid 3500hz), men det kanske är helfel?

Redigerat av hakkzpets, 22 juni 2011 - 11:03.


#925

Postad 22 juni 2011 - 20:49

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Hur är det med inspelning??

#926

Postad 23 juni 2011 - 09:56

hallteks
  • hallteks
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Har ett litet problem med min fina festivalare, diskanterna spelar åt **** för skarpt.

Sitter på två stycken Eminence 8-alpha basar och två stycken P.audi PH-404 diskanter. Finns det något jag kan göra för att få dem att spela något (mycket) mjukare, för i dagsläget är det tyvärr ganska olyssningsbart. :)

Har fått för mig att jag skall kunna sätta ett motstånd efter delningsfiltret (delar vid 3500hz), men det kanske är helfel?



Du ska dämpa diskanten, rätt så mycket. Det skiljer sig i verkningsgraden (dB).
Läs på http://www.drkrupp.s...r_dampning.html så förstår du.

Det finns mycket att läsa på http://www.drkrupp.se/hifi/

#927

Postad 29 juni 2011 - 23:17

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tjenare igen!

Det var ett tag sedan nu men nu har lönen kommit och jag och min polare har inhandlat högtalare och stereo!

Högtalarna, ett par JBL GTO938 - http://www.brl.se/sv...x9/gto-938.html

Stereo, JVC KD-R521 - http://www.brl.se/sv...vc-kd-r521.html

Blir till att dra till bygghandeln för att köpa formplyfa och sedan biltema för att skaffa batteri. Vi har redan kopplat in högtalarna till stereon och provspelat, vilken grym diskant! Ska bli kul att se hur lådan kommer att bli och jag kommer att starta upp en liten bygglogg när vi fått allt material :P

Tack så länge så hörs vi snart med lite bilder och möjligtvis en liten filmsnutt av den färdiga produkten!

Redigerat av lillsmet, 29 juni 2011 - 23:18.


#928

Postad 03 juli 2011 - 14:33

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hejsan, är sugen på att bygga en sådan där strandstereo men har lite frågor då jag inte gjort ngt liknande tidigare.
Har dessa två högtalare/(element?) liggandes och tänkte höra ifall man kan använda dessa till en "strandstereo"?
Vad är det mer jag måste köpa sen? Är det: Lepai TA2020, Kablar, Strömbrytare, Biltema-batteri (vilket ska man ta??) och Byggmaterial? Ifall jag köper en TA2020 på Ebay med strömkabel, hur kopplar jag den till batteriet - klipper av kabeln före kontakten och sen drar de två kablarna till batteriets poler bara?
Och sen, hur ska jag som total nybörjare veta hur jag ska bygga en låda till stereon som är så bra som möjligt, volym o liknande? För har sett att vissa lagt upp grafer och det fattar jag nada om..
Bifogad fil  H_gtalare.jpg   255,25K   0 Antal nerladdningar

Tackar så mkt på förhand till den som tar sig en minut och hjälper en förvirrad:)

Redigerat av g0liat, 03 juli 2011 - 14:38.


#929

Postad 03 juli 2011 - 18:39

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Dessa högtalare, för bra för att vara sant eller hur?
https://www.minhembi...s...1996&st=780

94dB är ju sjukt saftigt, jobbigt att tillverkare kan komma undan med "osanning"..

#930

Postad 03 juli 2011 - 18:39

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tjenare!

Tänkte bara kolla om de går att koppla in högtalarna i stereon så att man kan få ut 100watt per högtalare från stereons förstärkare? Den ligger just nu på 4x50watt och undrar bara om man kan koppla de så att man tar 2 kanaler per högtalare?

Stereo - http://www.brl.se/sv...vc-kd-r521.html

Har redan byggt ihop lådan och ska se om jag kan skicka upp lite bilder framåt kvällen!

Tack på förhand! :)

Redigerat av lillsmet, 03 juli 2011 - 18:40.


#931

Postad 03 juli 2011 - 20:43

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Tjenare!

Tänkte bara kolla om de går att koppla in högtalarna i stereon så att man kan få ut 100watt per högtalare från stereons förstärkare? Den ligger just nu på 4x50watt och undrar bara om man kan koppla de så att man tar 2 kanaler per högtalare?

Stereo - http://www.brl.se/sv...vc-kd-r521.html

Har redan byggt ihop lådan och ska se om jag kan skicka upp lite bilder framåt kvällen!

Tack på förhand! :)

tyvärr så funkar det inte så...

kör på en utgång per högtalare istället

#932

Postad 03 juli 2011 - 21:01

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

tyvärr så funkar det inte så...

kör på en utgång per högtalare istället


Okej, tack för ett snabbt svar! Bör få bilderna skickade till mig inom en timme så lägger upp dem så ni kan se vår lilla skapelse

#933

Postad 03 juli 2011 - 21:29

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Dessa högtalare, för bra för att vara sant eller hur?
https://www.minhembi...s...1996&st=780

94dB är ju sjukt saftigt, jobbigt att tillverkare kan komma undan med "osanning"..


Vilka högtalare menar du?

#934

Postad 05 juli 2011 - 15:35

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Hejsan, är sugen på att bygga en sådan där strandstereo men har lite frågor då jag inte gjort ngt liknande tidigare.
Har dessa två högtalare/(element?) liggandes och tänkte höra ifall man kan använda dessa till en "strandstereo"?
Vad är det mer jag måste köpa sen? Är det: Lepai TA2020, Kablar, Strömbrytare, Biltema-batteri (vilket ska man ta??) och Byggmaterial? Ifall jag köper en TA2020 på Ebay med strömkabel, hur kopplar jag den till batteriet - klipper av kabeln före kontakten och sen drar de två kablarna till batteriets poler bara?
Och sen, hur ska jag som total nybörjare veta hur jag ska bygga en låda till stereon som är så bra som möjligt, volym o liknande? För har sett att vissa lagt upp grafer och det fattar jag nada om..
Bifogad fil  H_gtalare.jpg   255,25K   0 Antal nerladdningar

Tackar så mkt på förhand till den som tar sig en minut och hjälper en förvirrad:)

Verkar som att man får ge flashback en chans istället?

Redigerat av g0liat, 05 juli 2011 - 16:33.


#935

Postad 05 juli 2011 - 23:54

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Vilka högtalare menar du?


Klantigt av mig, dessa menar jag:
https://www.prisjakt...kt.php?p=387811

Känns ju som sagt som att tillverkaren har gjort en glädjekalkyl?

#936

Postad 06 juli 2011 - 15:46

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Verkar som att man får ge flashback en chans istället?


Hej
Båda högtalarna kommer funka. Men de över kommer nog inte klara leverera bra ljud om du drar på med full volym och de nedre har 6ohm så de kommer "tappa" lite effekt.
Jag hade köpte en lepai och provat kopplat den direkt till dom gula som dom är nu så får du en uppfattning hur högt/bra de låter med en liknande lådkonstruktion.

Inkoppling av ström är precis som du beskriver, bara kapa kabel och sen till polerna på ett batteri (sätt gärna dit en säkring när du ändå håller på)

Jag använder biltemas gel-batteri 7,2 ah och är nöjd med det. Fördel är att det är slutet och därför inte kan läcka om man ställer stereon på sida eller upp och ner.
Sen är frågan hur länge du vill kunna spela och hur lätt du ska kunna släpa med stereon.

Angående lådans storlek får någon annan svara då jag inte känner att jag har någon spec bra koll.

#937

Postad 06 juli 2011 - 15:52

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Klantigt av mig, dessa menar jag:
https://www.prisjakt...kt.php?p=387811

Känns ju som sagt som att tillverkaren har gjort en glädjekalkyl?


Ah, nu var de lättare :)

Jag har faktiskt inte så stor koll men dessa hittade jag på prisjakt om man söker >94db
https://www.prisjakt...ams=l=s72393201

Sen finns det bredbandare som har ännu högre. 96db
http://www.ljudia.se...-hp-10t-p78506/

Redigerat av Strumpan, 06 juli 2011 - 17:55.


#938

Postad 06 juli 2011 - 17:04

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Hej
Båda högtalarna kommer funka. Men de över kommer nog inte klara leverera bra ljud om du drar på med full volym och de nedre har 6ohm så de kommer "tappa" lite effekt.
Jag hade köpte en lepai och provat kopplat den direkt till dom gula som dom är nu så får du en uppfattning hur högt/bra de låter med en liknande lådkonstruktion.

Inkoppling av ström är precis som du beskriver, bara kapa kabel och sen till polerna på ett batteri (sätt gärna dit en säkring när du ändå håller på)

Jag använder biltemas gel-batteri 7,2 ah och är nöjd med det. Fördel är att det är slutet och därför inte kan läcka om man ställer stereon på sida eller upp och ner.
Sen är frågan hur länge du vill kunna spela och hur lätt du ska kunna släpa med stereon.

Angående lådans storlek får någon annan svara då jag inte känner att jag har någon spec bra koll.

Börjar med att tacka för engagemanget strumpan!
Okejs, så vad ska jag leta efter istället för att komplettera de övre isåfall? Funkar datorhögtalare?

Jo en säkring är ju smidigt:) Men hur är det med urladdningen utav batteriet, måste man ha en voltmätare så man kan stänga av innan batteriet dör eller överlever batteriet trots att man kör till det bokstavligen slutar komma ljud ur högtalarna?

Japp ett sånt där slutet verkar vara ett självklart val.. Ifall jag kör med "setupen" på bilden ovan och ett 7,2 Ah, snackar vi då om 2 timmars speltid på nästintill max volym eller 15 timmar tro? För folk här har ju snackat om lättdrivna högtalare och förstärkare och gud vet vad men hur stor roll spelar detta in? :)

Ifall jag bygger så står kompisarna för konkningen till och från stranden eller vart den nu ska! :)
Men visst ska den vara portabel även för en person :P

Redigerat av g0liat, 06 juli 2011 - 17:08.


#939

Postad 06 juli 2011 - 17:55

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Börjar med att tacka för engagemanget strumpan!
Okejs, så vad ska jag leta efter istället för att komplettera de övre isåfall? Funkar datorhögtalare?

Jo en säkring är ju smidigt:) Men hur är det med urladdningen utav batteriet, måste man ha en voltmätare så man kan stänga av innan batteriet dör eller överlever batteriet trots att man kör till det bokstavligen slutar komma ljud ur högtalarna?

Japp ett sånt där slutet verkar vara ett självklart val.. Ifall jag kör med "setupen" på bilden ovan och ett 7,2 Ah, snackar vi då om 2 timmars speltid på nästintill max volym eller 15 timmar tro? För folk här har ju snackat om lättdrivna högtalare och förstärkare och gud vet vad men hur stor roll spelar detta in? :)

Ifall jag bygger så står kompisarna för konkningen till och från stranden eller vart den nu ska! :P
Men visst ska den vara portabel även för en person :P


Ah, nuså kanske jag förstod :)
Har jag fattat det rätt att det är två par högtalare och du vill koppla in alla samtidigt?

Angående säkringen så sätter du den innan förstärkaren. På Lepain finns en strömbrytare så du behöver inte vara orolig att den ska ladda ur.

Sen hur lång tid batteriet räcker är ju en fråga om hur högt man spelar/hur kraftiga högtalare man har.
Men en bit över 10h med hög musik kommer du kunna spela. Om jag minns rätt spelade jag ca 17 timmar med min innan batteriet tappade för mycket spänning. Det som händer då är att batteriet inte klarar av att leverera den effekt som behövs och det börjar låta illa/spraka.

#940

Postad 06 juli 2011 - 19:27

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Ah, nuså kanske jag förstod :)
Har jag fattat det rätt att det är två par högtalare och du vill koppla in alla samtidigt?

Angående säkringen så sätter du den innan förstärkaren. På Lepain finns en strömbrytare så du behöver inte vara orolig att den ska ladda ur.

Sen hur lång tid batteriet räcker är ju en fråga om hur högt man spelar/hur kraftiga högtalare man har.
Men en bit över 10h med hög musik kommer du kunna spela. Om jag minns rätt spelade jag ca 17 timmar med min innan batteriet tappade för mycket spänning. Det som händer då är att batteriet inte klarar av att leverera den effekt som behövs och det börjar låta illa/spraka.

Nja det är väl inte bestämt, Mest tankar åt en bas och två diskanter tror jag:) För lepain har väl 2 utgångar så då kan man väl koppla basen på en utgång och sen bägge diskanterna på den andra, eller är jag ute o susar?

Okej dåså, bara så att den klarar en dag på stranden så är jag nöjd:) Kan man ladda gel-batterier med vanlig bilbatteriladdare eller? Och isåfall hur gör man för att koppla in ett sånt ciggarettuttag som man dels kunde ladda batteriet med och dels även ladda typ iphonen?:)

#941

Postad 06 juli 2011 - 19:45

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
[quote name='g0liat' post='3327005' date='Jul 6 2011, 20:27 ']Nja det är väl inte bestämt, Mest tankar åt en bas och två diskanter tror jag:) För lepain har väl 2 utgångar så då kan man väl koppla basen på en utgång och sen bägge diskanterna på den andra, eller är jag ute o susar?[/quote]
Du är ute och susar :)
Den har två kanaler, höger och vänster. Du kan inte koppla bas till ena och diskanter till andra. Isåfall får du ha en bas o diskant per kanal med ett filter dem som "delar upp ljudet"

[quote name='g0liat' post='3327005' date='Jul 6 2011, 20:27 ']Okej dåså, bara så att den klarar en dag på stranden så är jag nöjd:) Kan man ladda gel-batterier med vanlig bilbatteriladdare eller? Och isåfall hur gör man för att koppla in ett sånt ciggarettuttag som man dels kunde ladda batteriet med och dels även ladda typ iphonen?:)[/quote]
Ja det går att ladda med vanlig laddare och via ett vanligt ciggaretuttag.
Jag försöker lägga upp ett enkel schema på hur du kan koppla in batteri förstärkare och ciggarettuttag.
Bifogad fil  schema.png   7,78K   0 Antal nerladdningar[quote name='g0liat' post='3327005' date='Jul 6 2011, 20:27 ']

Redigerat av Strumpan, 06 juli 2011 - 19:48.


#942

Postad 07 juli 2011 - 18:02

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Du är ute och susar :D
Den har två kanaler, höger och vänster. Du kan inte koppla bas till ena och diskanter till andra. Isåfall får du ha en bas o diskant per kanal med ett filter dem som "delar upp ljudet"


Ja det går att ladda med vanlig laddare och via ett vanligt ciggaretuttag.
Jag försöker lägga upp ett enkel schema på hur du kan koppla in batteri förstärkare och ciggarettuttag.
BILD

Oj nu blev det lite knivigt;) Sticker väl in en nybörjarfråga och undrar varför man inte kan göra så? :D
Men vad ska man satsa på för olika typer av element samt antal dårå, för det känns som att två basar inte är så bra varken för vikten eller batteritiden - ifall man ska göra som du skrev ovan? Vill dock helst slippa delningsfilter o sånt lulllull som kostar extra :D

Tackar för den finfina bilden :)

#943

Postad 07 juli 2011 - 20:46

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Oj nu blev det lite knivigt;) Sticker väl in en nybörjarfråga och undrar varför man inte kan göra så? :D
Men vad ska man satsa på för olika typer av element samt antal dårå, för det känns som att två basar inte är så bra varken för vikten eller batteritiden - ifall man ska göra som du skrev ovan? Vill dock helst slippa delningsfilter o sånt lulllull som kostar extra :D

Tackar för den finfina bilden :)


Det går (det kommer komma ljud) men de kommer inte låta bra.
Det ljud som är tänkt att komma ur vänster högtalare kommer komma från båda diskanterna och ljudet som ska komma från höger kanal kommer från basen eller tvärtom.

Men om du nu vill köra med en riktigt bas tror jag på en annan förstärkare.
hittade två på ebay. Sök på TDA2030A 2.1 eller 2.1CH LM1875 så hittar du dom. Hur kvalitén är på dom låter jag dock vara osagt.

Vi får hoppas nån annan läser också och kan hjälpa till, för jag är långt ifrån nån expert!

#944

Postad 07 juli 2011 - 22:41

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Ah, nu var de lättare :D

Jag har faktiskt inte så stor koll men dessa hittade jag på prisjakt om man söker >94db
https://www.prisjakt...ams=l=s72393201

Sen finns det bredbandare som har ännu högre. 96db
http://www.ljudia.se...-hp-10t-p78506/


Men de är inte 4" :)

#945

Postad 08 juli 2011 - 12:45

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Men de är inte 4" :)


Ja de har du rätt i! Missade de

#946

Postad 19 juli 2011 - 18:29

Edwaard
  • Edwaard
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Blev även jag inspirerad till att smälla ihop en boombox. Behöver den dock redan nästa torsdag (alltså 28 juli) så det blir lite halvstressigt nu. Det trixiga är att jag inte har en enda vettig fysisk butik i närheten där jag kan handla sånt som behövs, jag måste alltså beställa allt. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med shoppinglistan så att jag inte glömmer något.

Har redan beställt:

http://www.ljudia.se...-hp-10t-p78506/ 2st
http://www.ljudia.se...lm-1005-p78564/ 2st
http://www.tradera.c...70613_136277392

Det jag behöver hjälp med är att hitta ett batteri samt kablage/kontakter för att koppla förstärkaren till batteriet. Har tittat på Biltemas Gel-MC-batterier, där det finns ett 12V/12Ah för 449kr. Förmodligen beställer jag detta, men om någon har förslag på ett bättre eller billigare alternativ så vore det kanon! Jag har dock absolut noll koll på vad jag behöver för att koppla batteri->stärkare.

Har läst att dessa element ska spela rätt bra ihop utan några filter, så det var vad jag hade tänkt köra på. Tänker parallellkoppla en piezo + en bas (bredbandare) på varje stärkarutgång för att få 4 ohms impedans. Rent designmässigt har jag läst att det är bäst att placera diskanterna så långt ifrån varandra som möjligt, medan man sätter basarna nära varandra, med någon centimeters mellanrum. Jag kommer alltså att sätta en piezo i varsit övre hörn på lådan (sett framifrån) och basarna nedanför dessa. Vad tros om detta?

Hur bör jag designa insidan av lådan? Helt öppen konstruktion eller en skiljevägg mellan elementen? Dämpninginvändigt? Hur stor volym tror ni behövs? Storleken på lådan spelar mig ingen roll eftersom den endast kommer att bäras kortare sträckor. Har snabbräknat att den kommer att bli ungefär 40x60cm i höjd/bredd, djupet beror lite på hur jag passar in batteriet, men eftersom basarna är 12.5cm djupa så är ju detta minimum och resulterar alltså i en lådvolym på minst ca 30 liter. Tankar om detta?

Om man skulle vilja bygga in ett uttag för mobilladdare, hur gör man det smidigast? Tänker mig antingen ett vanligt 12V-uttag eller möjligen USB. Hur ska detta kopplas?

Ursäkta wall-of-text. Skulle vara oerhört tacksam om någon tog sig tid att svara så att jag kan slänga iväg en beställning på det som behövs så snabbt som möjligt.

Redigerat av Edwaard, 19 juli 2011 - 21:48.


#947

Postad 20 juli 2011 - 16:09

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

¨'Gott om text'¨

Härligt Edwaard, du fick nog med dom flesta frågor som många är intresserade av! :thumbsup:
Ett par svar:
¤ För att koppla in batteriet så klipper man bara av nätadapter-sladden och sen kopplar de två "mindre kablarna" till varsin pol på batteriet.
¤ Kopplingen till 12V-uttag finns några inlägg upp med bild utav Strumpan.
¤ Sen är det nog även smidigt med en separat strömbrytare utöver den på förstärkaren, kostar inte många kronor och finns i mängder av utförande på då tex biltema.
Good luck!
- g0liat

#948

Postad 20 juli 2011 - 16:43

Edwaard
  • Edwaard
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Härligt Edwaard, du fick nog med dom flesta frågor som många är intresserade av! :thumbsup:
Ett par svar:
¤ För att koppla in batteriet så klipper man bara av nätadapter-sladden och sen kopplar de två "mindre kablarna" till varsin pol på batteriet.
¤ Kopplingen till 12V-uttag finns några inlägg upp med bild utav Strumpan.
¤ Sen är det nog även smidigt med en separat strömbrytare utöver den på förstärkaren, kostar inte många kronor och finns i mängder av utförande på då tex biltema.
Good luck!
- g0liat

Tack för svaren. Majoriteten av mina frågor har säkert diskuterats tidigare i tråden men eftersom den är 32 sidor så blir det lite svårt att hitta igen allt ;)

Jag hittade en 5.5x2.1mm DC-kontakt på Kjell som jag tror ska passa i lepain. Tänkte att jag testar den först innan jag ger mig på att slakta nätadapterns kabel. Passar den så bör det väl räcka att löda fast två kablar i kontakten, koppla dem till batteriet och tuta och köra?

Hade helt missat strumpans bild, tack! Är säkringen där bara för det extra uttagets skull, eller behövs en säkring även om det bara är en förstärkare kopplat till batteriet?

En separat strömbrytare tror jag inte kommer behövas då jag tänkt montera förstärkaren så att jag kommer åt brytaren på utsidan av lådan. Det bör väl räcka, eller finns det någon annan anledning till att ha 2 brytare?

Beställde förresten ett batteri från Kjell igår. Det blev ett 7.2Ah blyack för 269kr, bör nog räcka så. Fick även hem elementen idag så imorn blir det att åka på byggaffären och handla lite plywood så jag kan sätta igång sen :D

#949

Postad 20 juli 2011 - 22:09

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Tack för svaren. Majoriteten av mina frågor har säkert diskuterats tidigare i tråden men eftersom den är 32 sidor så blir det lite svårt att hitta igen allt ;)
Jag hittade en 5.5x2.1mm DC-kontakt på Kjell som jag tror ska passa i lepain. Tänkte att jag testar den först innan jag ger mig på att slakta nätadapterns kabel. Passar den så bör det väl räcka att löda fast två kablar i kontakten, koppla dem till batteriet och tuta och köra?
Hade helt missat strumpans bild, tack! Är säkringen där bara för det extra uttagets skull, eller behövs en säkring även om det bara är en förstärkare kopplat till batteriet?
En separat strömbrytare tror jag inte kommer behövas då jag tänkt montera förstärkaren så att jag kommer åt brytaren på utsidan av lådan. Det bör väl räcka, eller finns det någon annan anledning till att ha 2 brytare?
Beställde förresten ett batteri från Kjell igår. Det blev ett 7.2Ah blyack för 269kr, bör nog räcka så. Fick även hem elementen idag så imorn blir det att åka på byggaffären och handla lite plywood så jag kan sätta igång sen :D

Äsch sammanfattningar är aldrig fel :)
Japp passar den så är det bara att fästa vardera kabel till batteriet på enklast sätt.
Säkringen var bara för att ha lite extra säkerhet då en sådan med hållare kostad ~20kr men har du bråttom så är väl inte den det viktigaste.
Du har helt rätt angående brytaren, trodde att jag själv fått tipset till 2 brytare men när jag läste så stämde ju inte detta - så den på Lepain räcker alltså:)
Jag slänger in en egen fråga angående laddningen ifall man kopplar in ett cigg-uttag: Köper man en sådan här http://biltema.se/sv...rettandaruttag/ ,sen klipper av kabeln på mitten>kopplar honan till stereons batteri och sen när man ska ladda stoppar man helt enkelt i hanen och kopplar sladdstumpen (inkl kontakter som man satt på dvs) till batteriladdaren? Skulle man isåfall kunna använda en hane-hane-kabel för att ladda stereon från ett cigguttag i sin bil elr funkar detta ej? ;s

#950

Postad 22 juli 2011 - 10:08

dyngraukman
  • dyngraukman
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hejsan jag har haft en strandstereo/festivallåda i ett år som jag först gjorde till ett jätte monster, med dålig volym...
Sen har jag tajtat till den något så otroligt, satt på 2 små skit högtalare...Tryckt på ett batteri extra... osv... Men det är fortfarande dålig volym... Så jag undrar hur man kan få ut så mycket som möjligt av denna elektronik?


Från ena batteriet har jag dessa inkopplade (70ah)
Kenwood bilstereo 4x50 watt
Har 2 stycken JBL 6x9 högtalare
2 stycken Billebro 5,25 högtalare

Andra batteriet 110 AH biltema
Kenwood slutsteg 350 watt
En 10 tums pioneer sub

Men jag får ändå ganska kasst ljud och inte så j*vla mycket volym när jag är ute och spelar...

Så jag undrar om jag ska bygga om den från scratch vad ska jag göra för att få ut så mycket som möjligt från den? Jag ska byta ut 5,25 högtalarna mot 6x9 högtalare också...

Det enda jag ska göra är att bygga en ny låda helt enkelt... Det jag undrar är...
Vilket är bästa tjocklek på MDF skivorna?
Hur ska jag riktiga högtalarna uppåt/neråt?
Måste alla högtalare ha separata kammare?
Subben ska den vara riktad neråt eller raktframåt med högtalarna?

Hjälp please :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.