Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny svart duk: DNP SuperNova Screen

243 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
dnp Supernova Epic 2.40:1 132" (309,5x129) (Projektordukar) 1 (0) Inga priser
dnp Supernova Core Black Velvet 08-85 16:9 92" (204x115) (Projektordukar) 1 7,5 (1) Inga priser
dnp Supernova Core Black Velvet 08-85 16:9 100" (221x125) (Projektordukar) 1 (0) Inga priser

#101

Postad 03 oktober 2017 - 14:03

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Utgick från det när du citerade mitt inlägg baraSåg att 120"/16:9 kostar 30490kr

Jaha då missade jag vad jag citerade. 

 

 

En generell rekommendation från DNP är max 10% över ovankanten.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Det borde jag kunna klara utan större problem. I värsta fall får jag väl sätta projektorn på bakväggen men det blir väldigt långt ifrån duken.



#102

Postad 03 oktober 2017 - 14:13

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

 

Det borde jag kunna klara utan större problem. I värsta fall får jag väl sätta projektorn på bakväggen men det blir väldigt långt ifrån duken.

Eller i bästa fall :)  Alla högkontrastdukar ger ett jämnare ljusflöde om du får ett längre kastavstånd. Så länge zoomen klarar det och att ljusflödet ändå räcker till på din projektor, så ser jag det som en fördel att montera längre bak.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#103

Postad 03 oktober 2017 - 14:30

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Eller i bästa fall :)  Alla högkontrastdukar ger ett jämnare ljusflöde om du får ett längre kastavstånd. Så länge zoomen klarar det och att ljusflödet ändå räcker till på din projektor, så ser jag det som en fördel att montera längre bak.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Jag har en gammal Sony HW20 nu och med den fungerar det att zooma ut så pass mycket i alla fall. Den ska uppgraderas nån gång under nästa år har jag tänkt. Förutsatt att plånboken återhämtat sig från dukköpet.



#104

Postad 03 oktober 2017 - 14:57

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Jag har en gammal Sony HW20 nu och med den fungerar det att zooma ut så pass mycket i alla fall. Den ska uppgraderas nån gång under nästa år har jag tänkt. Förutsatt att plånboken återhämtat sig från dukköpet.

Med en HW20 så räcker inte ljusflödet riktigt och då är det mer kritiskt att placera projektorn närmare. Du får testa då och se vilken kompromiss du tycker passar dig bäst, för lite ljus eller mindre vinjettering.

 

Med en nyare ljusstarkare projektor blir valet enklare.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#105

Postad 03 oktober 2017 - 15:19

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Med en HW20 så räcker inte ljusflödet riktigt och då är det mer kritiskt att placera projektorn närmare. Du får testa då och se vilken kompromiss du tycker passar dig bäst, för lite ljus eller mindre vinjettering.

 

Med en nyare ljusstarkare projektor blir valet enklare.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Vinjetering är det problemet som uppstår om projektorn sitter för högt eller är det om den sitter för nära duken?



#106

Postad 03 oktober 2017 - 15:25

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Med en nyare ljusstarkare projektor blir valet enklare.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Hej Marcus,
Jag passar på att fråga dig direkt rörande min ursprungsfråga om JVC X5500 är ett bra val och är tillräckligt ljusstark för en Supernovaduk i mitt rum som jag beskrivit ovan?

(Jag har läst på många ställen att det kräver en ljusstark projektor men det är sällan någon som exemplifierar vad som menas med en ljusstark projektor.)

Mången tack för svar,
Peter

#107

Postad 03 oktober 2017 - 15:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Vinjettering uppkommer när projektorn sitter för nära, men vinkeln spelar då också roll eftersom den starkare upplysta ytan flyttar sig med placeringen.

X5500 är en utmärkt projektor ihop med DNP! En av de bästa faktiskt, om du frågar mig. Sen finns det så klart alltid en begränsning hos alla produkter men så länge dukens storlek inte är gigantisk och den ska tävla mot solljus så är det en kanonbra lösning.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 03 oktober 2017 - 15:42.


#108

Postad 03 oktober 2017 - 15:44

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

X5500 är en utmärkt projektor ihop med DNP! En av de bästa faktiskt, om du frågar mig. Sen finns det så klart alltid en begränsning hos alla produkter men så länge dukens storlek inte är gigantisk och den ska tävla mot solljus så är det en kanonbra lösning.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Strålande information, tack för ett snabbt svar!

#109

Postad 04 oktober 2017 - 10:58

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

NU har jag beställt en Supernova Black Velvet 08-85 16:9 120", nu väntar jag med enorm spänning på leveransen och hoppas att tiden ska gå extra fort framöver.



#110

Postad 04 oktober 2017 - 13:33

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Härligt och grattis till inköpet.
Jag har just precis lämnat hemmabiobutiken i Sundbyberg efter att ha pratat med den mycket trevlige Gustav och själv också gjort lite inköp.
För mig blev det en Supernova 100", JVC X5500 samt en Marantz 7011 för att få med hela 4K kedjan.
Lite overkligt är det att nu sitta och vänta på tunnelbanan i vetskapen att det om en månad eller så kommer finnas en helt ny bio känsla i lägenheten.

Hmmm, hur jag ska sälja in detta till sambon är inte helt utklarat men det får bli en senare fråga 😁

Tack alla som hjälpt till i mitt beslutsfattande!

Låt dock inte detta hindra oss från att fortsätta det trevliga samtalet som finns i denna tråd och forum.

//Peter

#111

Postad 04 oktober 2017 - 15:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

@arcspin Grattis till en grym kombination, många njutbara timmar kommer du/ni få :)



#112

Postad 04 oktober 2017 - 15:19

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Härligt och grattis till inköpet.
Jag har just precis lämnat hemmabiobutiken i Sundbyberg efter att ha pratat med den mycket trevlige Gustav och själv också gjort lite inköp.
För mig blev det en Supernova 100", JVC X5500 samt en Marantz 7011 för att få med hela 4K kedjan.
Lite overkligt är det att nu sitta och vänta på tunnelbanan i vetskapen att det om en månad eller så kommer finnas en helt ny bio känsla i lägenheten.

Hmmm, hur jag ska sälja in detta till sambon är inte helt utklarat men det får bli en senare fråga

Tack alla som hjälpt till i mitt beslutsfattande!

Låt dock inte detta hindra oss från att fortsätta det trevliga samtalet som finns i denna tråd och forum.

//Peter

Inget dåligt inköp att göra på ett bräde, själv börjar jag genast spara mot ny projektor och med lite tur kanske det dyker upp något grymt pris i samband med BlackFriday.



#113

Postad 04 oktober 2017 - 15:28

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Heee, jo.

Det känns faktiskt lite småsvettigt men till saken hör att jag sparat pengar ganska länge och haft siktet inställt på att göra ett teknikhopp.

Nu fick jag lite feeling och alla enstaka produkter var, var för sig, nedsatta i pris men sammantaget blev det trots allt en rejäl pott pengar i slutändan.

 

Nåväl, inköpen kommer att bringa nöje för sambon och mig under många år framöver!

 

//Peter

 

Ps,

Vi kan väl när vi fått våra dukar posta ett par bilder på installationen, det vore kul att se hur din 120" ser ut på väggen hemma hos dig



#114

Postad 04 oktober 2017 - 18:26

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Just nu är alla väggar i mitt rum vita, har nyss flyttat in. Tror att vi kommer täcka dukväggen med svart tyg. Håller på att fundera på om jag ska se om det är möjligt att få ut ramen ca 10 cm från väggen så det ser lite ut som att den svävar framför den svarta ytan.

 

Så här ser det ut nu, bilden kommer bli ganska precis lika stor med duken på plats.

 

Bifogad fil  DSC_1654.JPG   70,14K   2 Antal nerladdningar

 

 



#115

Postad 04 oktober 2017 - 18:47

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Kommer bli helt grymt Hays! :)
Vill man (får man) göra lite bättre förutsättningar i framtiden kan man måla matt mörkt 1m ut så det blir en litet mörkt gatt längst in. Det gör mer än man tror. Det är den närmaste väggen/taket som får mest reflex och därmed påverkar mest.
Men det där kommer att bli kanon med en DNP Supernova.

Rekommenderar ett chiefstativ till Sonyn där du enkelt kan anpassar röret efter vilken höjd du vill ha projektorn på.
Ju mindre vinkel desto bättre, men ingen katastrof om den kommer något över duken som sagt. :)

Grattis!!

Med vänlig hälsning, Jacob

#116

Postad 04 oktober 2017 - 19:03

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Kommer bli helt grymt Hays! :)
Vill man (får man) göra lite bättre förutsättningar i framtiden kan man måla matt mörkt 1m ut så det blir en litet mörkt gatt längst in. Det gör mer än man tror. Det är den närmaste väggen/taket som får mest reflex och därmed påverkar mest.
Men det där kommer att bli kanon med en DNP Supernova.

Rekommenderar ett chiefstativ till Sonyn där du enkelt kan anpassar röret efter vilken höjd du vill ha projektorn på.
Ju mindre vinkel desto bättre, men ingen katastrof om den kommer något över duken som sagt. :)

Grattis!!

Med vänlig hälsning, Jacob

Jag köpte nyligen ett Chief fäste som är halvvägs monterat. Den delen som ska sitta på projektorn är där men har inte viljat ge mig på att borra i betongtaket ännu. Men nu när jag vet vilken duk jag kommer ha så kanske jag gör det nån dag framöver. Om tyget räcker kommer jag låta det gå ut på sidorna också, kanske att jag ger mig på taket också. Vet inte riktigt hur jag ska göra med centern känns som den hamnat väl lågt i skåpet där nu men vill inte ha den ovanpå heller för då måste bilden upp en bit till.



#117

Postad 05 oktober 2017 - 18:55

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Kan du inte tänka dig att ställa centern på bänken istället för i den?
Ovanpå ser det inte alls så tokigt ut i höjdled...
Sedan vinklar du naturligtvis upp den så att diskanten pekar på dina öron ungefär. :)

Men estetiska krav kanske gör det omöjligt?

Med vänlig hälsning, Jacob

#118

Postad 06 oktober 2017 - 04:55

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Kan du inte tänka dig att ställa centern på bänken istället för i den?
Ovanpå ser det inte alls så tokigt ut i höjdled...
Sedan vinklar du naturligtvis upp den så att diskanten pekar på dina öron ungefär. :)

Men estetiska krav kanske gör det omöjligt?

Med vänlig hälsning, Jacob

Jo estetiskt är det helt klart snyggare att ha den på bänken, har haft så innan. Men jag tycker att bilden hamnar så himla högt upp (inte estetiskt men det blir lite som att titta uppåt och att den nästan sitter i taket. Får nog fixa en lägre bänk/stativ till centern. Har ingen elektronik där framme ändå så är väldigt låga krav på rymligheten.



#119

Postad 06 oktober 2017 - 06:23

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Kanske skulle testa den vanligt förekommande rekommendationen att sätta centern ovanför duken istället?



#120

Postad 06 oktober 2017 - 06:38

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Kanske skulle testa den vanligt förekommande rekommendationen att sätta centern ovanför duken istället?


Hmmm, det där har jag inte hört förut!?
Är det vanligt förekommande att göra så, har alltid förståt att front och center ska, så långt det går, vara i linje med varandra.

Peter

#121

Postad 06 oktober 2017 - 10:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Hmmm, det där har jag inte hört förut!?
Är det vanligt förekommande att göra så, har alltid förståt att front och center ska, så långt det går, vara i linje med varandra.

Peter

Jag brukar förespråka att man monterar högtalarna över duken, men då vill man ha samtliga(LCR) över duken. Att sätta centern där och ha golvhögtalare på sidorna är ingen höjdare för precis som du skriver så strävar man efter att ha högtalarna på en linje.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#122

Postad 06 oktober 2017 - 11:52

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

I taket kommer den inte hamna men nån snyggare lösning än vad jag har nu kommer det i alla fall att bli.



#123

Postad 06 oktober 2017 - 15:10

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Nä, jag förstod att över inte var ett alternativ om man väger in det estetiska.

Däremot tycker jag det ser ut på bilden som att du skulle få plats med den på bänken utan att behöva flytta bilden.

Eller är det en synvilla?

Det tar ju dock bara bort 1 problem att du slipper höja duken.

Problem 2, att det är snyggare att ha den i bänken är ju såklart kvar.

Du får labba lite med det och se vad du kommer fram till helt enkelt.

Med centern på bänken tror jag du får ett stort lyft i panoreringar och tal. Vinklar du dessutom upp den med SD-fötter eller liknande så har du en schyst ljudbild. Är väl pesonligen ingen fan av högtalare över duken. Jag har hört betydligt fler sådana låta sämre än vad jag har hört traditionella placeringar under duken gör det.

(Procentuellt då såklart. Antalet installationer med högtalarna över är ju väldigt mycket mindre än de under så i rent antal blir det ju tokorättvist.)

Men det har helt enkelt inte lirat för mig i merparten av de setuper jag lyssnat på med högtalare över.

Teoretiskt borde det bli många fördelar då dels ljudet mixas någonstans runt 5/8 höjd på bilden samt att man kan bli av med eventuella reflektioner från bänkar mm, men i praktiken skulle jag säga att jag 9 ggr av 10 sitter och stör mig på att ljudet kommer uppifrån, medan jag bara någon enstaka gång stör mig på att det kommer underifrån vid bra installationer under duken. Det kanske bara är jag som är vanare vid den ljudbubblan men oavsett är det inte så att det per automatik blir bättre att placera dem över även om man kan...

 

Strunt samma - du får labba och se, men jag tycker du har bra förutsättningar att få till kanonljud och kanonbild. :)

 

MVH

/Jacob



#124

Postad 06 oktober 2017 - 15:15

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag hade den på bänken i min förra lägenhet och det är en snygg center så den är rätt stilig när den ligger där i sin gummivagga och skriker. Ja kanske att jag kan komma undan att höja bilden, vet inte riktigt hur jag tänkte när jag på något sätt inbillade mig att högtalaren inte skulle få täcka ramen på duken.



#125

Postad 06 oktober 2017 - 15:25

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag hade också enbart vita väggar överallt men sen tog jag modet till och målade med grått runt om, frontväggen är med svart tapet med små mönster i! Finns bild i mitt galleri!

Tycker själv att det blev alldeles lagom och det blev stor skillnad på bilden mot min vita duk! Ändå kör jag med gamla grejjer :D

Färgkoden har jag också sparat, fick den från en vänlig själ här på forumet! :)



#126

Postad 06 oktober 2017 - 16:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Är väl pesonligen ingen fan av högtalare över duken. Jag har hört betydligt fler sådana låta sämre än vad jag har hört traditionella placeringar under duken gör det.

Men det har helt enkelt inte lirat för mig i merparten av de setuper jag lyssnat på med högtalare över.

 

Du får hänga med en runda hem till mig vid tillfälle framöver så ska jag omvända dig :P

 

Teoretiskt borde det bli många fördelar då dels ljudet mixas någonstans runt 5/8 höjd på bilden samt att man kan bli av med eventuella reflektioner från bänkar mm, men i praktiken skulle jag säga att jag 9 ggr av 10 sitter och stör mig på att ljudet kommer uppifrån, medan jag bara någon enstaka gång stör mig på att det kommer underifrån vid bra installationer under duken. Det kanske bara är jag som är vanare vid den ljudbubblan...

 

Så tycker jag det är i praktiken också när jag har lyssnat på min egen rigg en tid med högtalarna under och sen direkt kunnat jämföra med dem ovanför en längre tid. Men helt klart kan det behövas tillvänjning, båda alternativen är ju en kompromiss...

 

 men oavsett är det inte så att det per automatik blir bättre att placera dem över även om man kan...

 

Nä, det finns inga gyllene regler som gäller alltid, inte heller här.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#127

Postad 06 oktober 2017 - 16:31

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Vad består din anläggning hemma av Marcus? Du har ju så mycket kunskap och haft möjlighet att testa mycket mycket mer än oss vanliga varelser så det vore intressant att höra vad du valt ut till dig själv.



#128

Postad 06 oktober 2017 - 16:36

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Vad består din anläggning hemma av Marcus? Du har ju så mycket kunskap och haft möjlighet att testa mycket mycket mer än oss vanliga varelser så det vore intressant att höra vad du valt ut till dig själv.

Procella rakt igenom i mitt vardagsrums-system förutom subben. Tre stycken P5:or över duken. 5.1.4 med P5V som surround och atmos. Velodyne DD12 Plus som sub. Driver det med en Arcam AVR550. En DNP Supernova 08-85 100" som duk och en HW45 som proj. Lyssnar aldrig på musik där, bara film och TV.

 

De uppgraderingar jag filar på är att försöka knöka in en sub till någonstans och sen är jag rätt sugen på att testa JBL LSR705 istället för mina P5:or som frontar. Sen blir det nog en annan projektor också inom en snar framtid.

 

Bifogad fil  6.jpg   147,04K   1 Antal nerladdningar

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 06 oktober 2017 - 16:44.


#129

Postad 06 oktober 2017 - 16:50

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Har sett bild på det här tidigare har jag för mig, har du haft bilder i ditt galleri här tidigare? Jag lyssnar aldrig på musik i vardagsrummet heller längre och är lite halvsugen på att skaffa något mindre högtalare som är mer för film och slippa ha två stora golvare, fast nu i och med det här vardagsrummet så har jag ändå plats för dem så dom får nog stanna ett tag till i alla fall.



#130

Postad 06 oktober 2017 - 17:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Har sett bild på det här tidigare har jag för mig, har du haft bilder i ditt galleri här tidigare?

Jag har lagt ut bilder tidigare när jag har velat illustrera olika saker så det är nog där du har sett den.

 

Jag lyssnar aldrig på musik i vardagsrummet heller längre och är lite halvsugen på att skaffa något mindre högtalare som är mer för film och slippa ha två stora golvare, fast nu i och med det här vardagsrummet så har jag ändå plats för dem så dom får nog stanna ett tag till i alla fall.

 

Även om man har plats så tycker jag att lyftet med att ha lika LCR är en så stor fördel att jag skulle själv aldrig tänka tanken att välja golvare till ett system dedikerat till film och TV. Men det är så klart ingen lag, man väljer det man gillar bäst själv.

/Marcus



#131

Postad 06 oktober 2017 - 18:56

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Ja jäklar vilken mysig hemmabiomiljö du skapat Marcus.

Mycket trevligt.

 

Ett par korta frågor kring din anläggning.

-Är det en högtalare i övre högra hörnet av bilden jag ser och om så är det en av dina surround högtalare?

-Är det svarta ljudabsorbenter i taket närmast duken och om så används de mest för att äta upp takreflektioner av ljus eller är det det ljudabsorbenter för dina högt placerade L-C-R högtalare?

-Hur mörklägger du fönsterna som syns i bilden?

 

Jag läste på lite om dina högtalare Procella P5 och kan konstatera att de verkar vara helt perfekt för hemmabion.

De går ju för tusan ner till 20kHz!!!

 

Jag själv använder LINN UNIK som högtalare i hela min anläggning.

Jag är mycket nöjd med dem och när de samverkar med min trogna REL QUAKE subbas så blir det ett, i mina öron, mycket bra resultat.

http://docs.linn.co....ackage_info.pdf

 

 

Kan vara intressant som alternativ då de bara kostar 2000 kronor styck och kan hängas upp på väggen.

 

LINN i övrigt är ett super high end märke från Glasgow i Skottland där allt handbyggs på plats och som kostar hur mycket som helst.

https://www.linn.co.uk/

 

//Peter


Redigerat av arcspin, 06 oktober 2017 - 18:57.


#132

Postad 06 oktober 2017 - 21:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Ja jäklar vilken mysig hemmabiomiljö du skapat Marcus.

Mycket trevligt.

 

Tack!

 

-Är det en högtalare i övre högra hörnet av bilden jag ser och om så är det en av dina surround högtalare?

 

Ja, det är en högtalare men inte surround utan höger Atmoshögtalare. Vid fototillfället hade jag två högtalare i taket. Nu sitter de framför takbalken och jag har två stycken bakom soffan också, så totalt fyra stycken i taket.

 

-Är det svarta ljudabsorbenter i taket närmast duken och om så används de mest för att äta upp takreflektioner av ljus eller är det det ljudabsorbenter för dina högt placerade L-C-R högtalare?

 

Framför varje högtalare sitter en 60x60cm ljudabsorbent. De är i första hand för att ta förstareflexen från högtalarna men tar förstås bort lite ljus för bilden också som bonus. Det sitter också en gul absorbent på höger vägg som tar sidoreflexen för höger fronthögtalare.

 

-Hur mörklägger du fönsterna som syns i bilden?

 

Jag har manuella mörkläggningsgardiner för fönsterna. Men det är mest på sommaren som de används eftersom solen oftast inte lyser från det hållet resten av året.

 

Jag läste på lite om dina högtalare Procella P5 och kan konstatera att de verkar vara helt perfekt för hemmabion.

De går ju för tusan ner till 20kHz!!!

 

 

P5 är en liten, sluten högtalare med en 90 graders waveguide för diskanten. De spelar väldigt dynamiskt och naturligt och passar väldigt bra till film. De spelar förhållandevis linjärt ner till omkring 80-100Hz och faller sen av. Jag har valt att dela dem vid 80Hz och ge avkall på att spela det allra starkaste eftersom jag tycker de integrerar bättre med subben då. Dirac hjälper till att korrigera en del brister som finns, både i rummet och begränsningar som högtalarna har pga sin lilla storlek. Hade gärna haft någon större modell, tex P6 eller JBL LSR708i men det finns det inte plats till hos mig eftersom jag vill ha en stor bild också. Så P5 är ingen trollerilåda, men de passar mina förutsättningar väldigt bra.

 

Jag själv använder LINN UNIK som högtalare i hela min anläggning.

 

Kul att du har hittat något du är nöjd med! :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 06 oktober 2017 - 21:28.


#133

Postad 19 oktober 2017 - 11:30

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Har du fått någon leverans än Arcspin?



#134

Postad 19 oktober 2017 - 15:55

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har hemma både X5500 och Marantz 7011 men väntar fortfarande en leverans från DLP.

 

Just nu pågår övriga inköp för att göra det största teknikhoppet jag någonsin gjort i hemmabiomiljön, så tids nog är allt på plats.

Bland annat har jag beställt två stycken Elipson Planet M som jag ska hänga upp i taket och prova Atmos-ljud för första gången.

Övrigt så köps Scenmolton tyg imorgon och en ny 4K specad dator har beställts via Webhallen som lär dyka upp om ett par veckor.

 

Det är spännande tider just nu!

 

 

//Peter



#135

Postad 19 oktober 2017 - 18:12

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Bland annat har jag beställt två stycken Elipson Planet M som jag ska hänga upp i taket och prova Atmos-ljud för första gången.

//Peter

Ursäkta OT, men vilken bra idé till en hyreslägenhet med betongtak, ett par planet m hängandes i en vajer. Bara en liten krok i taket, nu blev jag oxå sugen på att testa atmos! :D

Redigerat av mattiask, 19 oktober 2017 - 18:13.


#136

Postad 19 oktober 2017 - 18:29

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej mattiask,

Yes, jag tror det blir toppen.

 

Jag har även sådan tur att det redan finns två stycken lamputtag med upphängningskrok på bra plats i vardagsrummet så upphängningen kommer att kunna göras utan att borra några hål.

 

Jag var i kontakt med Elipson i Frankrike och fick dem att maila över vilken skruvdimension det är för deras upphängningsanordning. Det är M10.

Jag ska vänta med att köpa deras upphängningsanordning och kolla om jag kan finna en M10 skruv med samma gängstigning och fästa den på eget sätt i taket.

 

Till detta kommer jag även att modifiera två "Cable cup" hållare för att lite snyggt dölja upphängningsanordningen i taket.

 

 

//Peter

Bifogad fil(er)



#137

Postad 19 oktober 2017 - 18:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Tack för bilderna!
Har iofs oxå två lamputtag som kanske skulle funka. Måste läsa på lite om hur atmos ska placeras optimalt.

#138

Postad 19 oktober 2017 - 18:50

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Det vore kanon om någon ATMOS-kunnig kunde chippa in rörande placering av högtalare.

 

Detta finner jag i manualen för Marantz 7011 och baserat på deras förslag på konfiguration borde upphängningen i mitt rum matcha deras:

 

TFL/TFR

Mount the TOP FRONT left and right speakers on the ceiling slightly in front of your main listening position

 

 

edit:

Hittade denna pdf från Dolby avseende 5.1.2 Atmos

https://www.dolby.co...setup-guide.pdf

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  Atmos.PNG   251,88K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av arcspin, 19 oktober 2017 - 18:59.


#139

Postad 19 oktober 2017 - 18:52

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag ska också sätta upp högtalare för Atmos, och även skruva upp projektorn i taket, kommer bli en kul eftermiddag med mycket damm.



#140

Postad 19 oktober 2017 - 19:05

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

LYCKA TILL, jag håller tummarna för att allt går bra.

Själv är jag ovillig att borra i tak och ska istället borra upp en hylla från HiFi-klubben på väggen där projektorn ska stå.

 

Den är 49 centimeter djup så det borde räcka till. *håller tummarna*

 

https://www.hifiklub...tics-s15-hylla/

 

Bifogad fil(er)



#141

Postad 19 oktober 2017 - 19:09

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag har en sån där hylla som jag hade projektorn på i min förra lägenhet, där jag nyligen flyttat in är dock rummet strax över 6m långt så det blir inge bra alls att sätta projektorn på väggen. Hyllan fungerade kanon, den kan böjas ner lite i framkant av tyngden från projektorn jag löste det genom att stoppa två små bitar wellpapp i underkant mellan fästet och väggen det var allt som behövdes för att det skulle bli rakt och det syntes inte att det var något instoppat där. Man kan ju dock ta något lite smartare än papp om man orkar  :D



#142

Postad 19 oktober 2017 - 19:12

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Mycket bra förslag och tack för det.
Det är alltid bra att vara förberedd inför nya projekt.

Kom ihåg att länka till några bilder när ditt projekt är klart. Det är alltid roligt att se hur andra har löst sina installationer.

#143

Postad 19 oktober 2017 - 19:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Den är 49 centimeter djup så det borde räcka till. *håller tummarna*

 

 

Har bytt ett antal Jvc:s och andra projektorer på min hylla, några pappers bitar har då inte behövts här hemma :)

Bra hylla som passar bra med de flesta projjar, har även den lilla!


Redigerat av mcmike, 19 oktober 2017 - 19:24.


#144

Postad 19 oktober 2017 - 19:29

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Grymt, då känner jag mig riktigt trygg i hyllan. Jag har varit lite osäker på denna hylla då jag inte läst så mycket om den på hemmabioforum.

Det är alltid skönt att få inköpet bekräftat innan det packas upp och installeras.

#145

Postad 19 oktober 2017 - 23:00

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Har också den hyllan till en jvc, funkar utmärkt. Man är lite nervös i början om det ska hålla men den är klassad för 45 kg så :P



#146

Postad 20 oktober 2017 - 04:19

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Eftersom ingen annan haft liknande "problem" som mig så var det säkert väggen eller pluggen som ställde till det gör mig. Gips är inte tunga sakers bäste vän direkt.



#147

Postad 21 oktober 2017 - 18:23

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Då sitter hyllan på väggen.

Skulle ha känt till denna hylla innan jag köpte mitt förra projektorstativ, det är ju perfekt för projektorer och superenkelt att byta projektor när nu det väl blir dags.

 

Har satt upp ena av mina två atmoshögtalare för att se om det blir bra och det ser helt ok ut tycker jag.

Eller vad tycker ni?

 

 

Jo, jag vet, vajern ser mycket tunn ut och det är den också men jag litar på den.
Det är en teflonöverdragen vajer som används vid fiske och som när den tvinnas och värms upp sitter som berget!

Jag fick en demo på fiskebutiken där jag köpte den och det satt som berget.

 

 

Hemmabygge är en ganska trevlig helgsysselsättning *ler*

 

 

Bifogad fil(er)



#148

Postad 21 oktober 2017 - 18:29

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Blir kanon med högtalarna ju.

Det enda jag hade problem med när jag hade den hyllan var att jag tyckte det var så svårt att få det helt rakt mot duken ur alla möjliga vinklar. Men det är å andra sidan lika svårt med alla hyllor och upphängningar.

#149

Postad 22 oktober 2017 - 14:19

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Jo, jag håller med. Det var ganska tydligt när jag drog igång projektorn att hyllan inte var helt vågrät. Efter lite justerade så blev det till slut bra.

Nu är atmoshögtalarparet uppe och det blev ganska bra tycker jag. Jag lyckades innesluta både högtalarkontakterna och kablaget i "kopparna" närmast taket.

Nästa projekt blir att hänga upp scenmolton...

Bifogad fil(er)



#150

Postad 23 oktober 2017 - 15:35

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Mailade hembiobutiken för att höra hur det låg till med min duk, dom kollade med DNP och den verkar skickas från dem tidigast i slutet på den här veckan, hade verkligen hoppats på att få den innan helgen för att inviga den med nya säsongen av stranger things.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.