Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kemikalieskatt slår stenhårt på konsoler

188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 september 2016 - 11:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
http://www.gamereact...onsoler dyrare/

400 kr mer kommer alla konsoler som väger 3 kilo eller mer att kosta nästa sommar. Flamskyddsmedel är det som beskattas och det måste självfallet finnas i mycket elektronik.

Problemet är att det inte finns ett procentuellt tak och om någon vill köpa ex en 360 så kommer den att bli nästan 30% dyrare.

#2

Postad 20 september 2016 - 11:29

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 4

Äntligen. Det kommer rädda många liv.



#3

Postad 20 september 2016 - 11:31

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Gäller att komma under 3 kg då  ;)



#4

Postad 20 september 2016 - 11:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Då skatten är svensk och det är omöjligt så kommer vi få pröjsa detta. Scorpio blir först ut, så glöm 4000 kr för den.

Dock så kan vi beställa från utlandet och slippa skatten. Som en princip så kommer jag hädanefter att alltid köpa mina konsoler från utlandet. Betalar inte ännu fler skatter för att inte tala om att det här dessutom blir MOMS PÅ SKATTEN!

#5

Postad 20 september 2016 - 11:40

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Det är alltid moms på punktskatter, om produkten/tjänster är momspliktig.

 

Varför skulle Scorpio bli "först"? Den lär väl inte ens vara släppt när denna nya skatt införs (och då införs den väl på all elektronik med flamskyddsmedel)?



#6

Postad 20 september 2016 - 11:42

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 1

Hur kan man sätta skatt per kilo? I så fall får man väl ta reda på exakt hur mycket "kemikalier" det är i en specifik produkt, och då eventuellt lägga skatt på det om det nu är något farligt.



#7

Postad 20 september 2016 - 11:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag var otydlig, det är den första nysläppta konsolen som alltid kommer gå under skatten. Alla existerande konsoler drabbas ju självfallet också.

Per kilo är dessutom dummare än det låter. Det är nämligen hela förpackningens vikt, inte enhetens vikt som mäts.

Redigerat av Zartok, 20 september 2016 - 11:46.


#8

Postad 20 september 2016 - 11:58

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Lagstiftare är ofta jurister, de får beställningar på lagar av de rådande politikerna och har liten praktisk möjlighet att sätta sig in i teknik så det är förmodligen det bästa de kunde åstadkomma.

 

Hur slår det här på tyngre pjäser som innehåller teknik? Kylskåp, bilar, m.m.


Redigerat av Unregisterede32cf070, 20 september 2016 - 12:00.


#9

Postad 20 september 2016 - 12:09

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Det skulle väl vara en maxgräns på tre kg? I så fall märks det inte alls på bilar (400 kr, liksom...) och ganska lite på kylskåp och liknande.



#10

Postad 20 september 2016 - 12:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
120 kr per kilo, MAX 3 KILO! resten beskattas inte. Det är just därför det slår så hårt på konsoler, som brukar ligga på just 3-4 kilo typ. Dom når precis maxtaket. Fel sen.

Redigerat av Zartok, 20 september 2016 - 12:26.


#11

Postad 20 september 2016 - 12:10

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

Som en princip så kommer jag hädanefter att alltid köpa mina konsoler från utlandet. Betalar inte ännu fler skatter för att inte tala om att det här dessutom blir MOMS PÅ SKATTEN!

Öppna ditt hjärta istället. ;)



#12

Postad 20 september 2016 - 12:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 4

Öppna ditt hjärta istället. ;)

... Jag ska öppna mina skinkor och bombardera regeringshuset med bajs!

#13

Postad 20 september 2016 - 12:11

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 2

Lagstiftare är ofta jurister, de får beställningar på lagar av de rådande politikerna och har liten praktisk möjlighet att sätta sig in i teknik så det är förmodligen det bästa de kunde åstadkomma.

 

Hur slår det här på tyngre pjäser som innehåller teknik? Kylskåp, bilar, m.m.

Skatten uppgår till 8 kronor per kilo vara för vitvaror och 120 kronor per kilo vara för övrig elektronik med ett maximalt skattebelopp om 320 kronor per vara

 

 Man ska inte inbilla sig att detta har införts för att värna konsumenten mot skadliga flamskyddsmedel, varorna är fortfarande tillåtna bara man betalar extra skatt, då verkar man ju inte tycka att det är så farligt ?

 

Om man verkligen värnade konsumenterna skulle dessa flamskyddsmedel förbjudas.



#14

Postad 20 september 2016 - 12:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

 Man ska inte inbilla sig att detta har införts för att värna konsumenten mot skadliga flamskyddsmedel, varorna är fortfarande tillåtna bara man betalar extra skatt, då verkar man ju inte tycka att det är så farligt ?

 

 

Precis som med tex alkohol och tobak



#15

Postad 20 september 2016 - 12:19

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 1

Det handlar inte om att värna konsumenten utan att uppmuntra till ändrade konsumtionsvanor. Det är i varje fall vad finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger.

 

I verkligheten rör det sig så klart om sköna skattepengar rakt ner i fickan på Maggan. 



#16

Postad 20 september 2016 - 12:24

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 1

Det handlar inte om att värna konsumenten utan att uppmuntra till ändrade konsumtionsvanor. Det är i varje fall vad finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger.

I verkligheten rör det sig så klart om sköna skattepengar rakt ner i fickan på Maggan.

Ändrade konsumptionsvanor? , hur många iPhone eller Galaxy's anpassade för de svenska skattereglerna kommer det att säljas?
Skulle tippa på cirka 0. Det kommer säljas samma gamla varor som idag, till ett högre pris bara.

#17

Postad 20 september 2016 - 12:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Fast det finns väl ingen elektronik utan flamskyddsmedel? Är tanken att förändra våra konsumtionsvanor som i att sluta köpa produkter?

#18

Postad 20 september 2016 - 12:31

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Men herregud.. jag tyar inte.. :}



#19

Postad 20 september 2016 - 12:53

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Ändrade konsumptionsvanor? , hur många iPhone eller Galaxy's anpassade för de svenska skattereglerna kommer det att säljas?
Skulle tippa på cirka 0. Det kommer säljas samma gamla varor som idag, till ett högre pris bara.

Jag citerar Aftonblaskan
 

Per Bolund förutspår att skatten kommer att leda till att tillverkarna börjar testa nya produkter utan hälsofarliga ämnen i Sverige.
– Vi tror att Sverige kan bli ett föregångsland och en testmarknad för nytänkande produkter där man inte har de här kemikalierna, säger han.


Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 20 september 2016 - 12:53.


#20

Postad 20 september 2016 - 12:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Flamskyddsmedel...? Jag var tvungen att kolla om det var 1:a april.

 

Det handlar inte om att värna konsumenten utan att uppmuntra till ändrade konsumtionsvanor.

Det uppmuntrar nog många till att importera så mission accomplished.

 

Lagen träder i kraft i april, så vi får hoppas att NX släpps planenligt i mars!



#21

Postad 20 september 2016 - 12:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Om man verkligen värnade konsumenterna skulle dessa flamskyddsmedel förbjudas.

 

Ja, men då får de ju inte in skattepengarna de har räknat med. Snart blir det väl privatkopieringsavgift på 3D-skrivare med, för man kan ju skriva ut ett eget plastchassi till konsollen ;) 



#22

Postad 20 september 2016 - 13:04

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 1

Hur ofta köper ny nya spelkonsoler? Vi säger kanske var tredje år max. 360 kr utslaget på 3 år? Jösses, jag får börja leva på nudlar och knäckebröd.



#23

Postad 20 september 2016 - 13:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hur ofta köper ny nya spelkonsoler? Vi säger kanske var tredje år max. 360 kr utslaget på 3 år? Jösses, jag får börja leva på nudlar och knäckebröd.

Nu gäller det inte bara spelkonsoler utan allt som har nån elekronik i sig. Nudlar och knäckebröd övervakas av elektronik vid tillverkning så dom blir säkert mer beskattade också. ;)  :D



#24

Postad 20 september 2016 - 13:27

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Nu gäller det inte bara spelkonsoler utan allt som har nån elekronik i sig. Nudlar och knäckebröd övervakas av elektronik vid tillverkning så dom blir säkert mer beskattade också. ;)  :D

 

Haha, sant :) 



#25

Postad 20 september 2016 - 13:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Hur ofta köper ny nya spelkonsoler? Vi säger kanske var tredje år max. 360 kr utslaget på 3 år? Jösses, jag får börja leva på nudlar och knäckebröd.

 

400 kr blir det ju. Jag köper konsoler från tre tillverkare och de ska ju möjligtvis börja släppa uppgraderingar nu i snabbare takt, just nu var tredje-fjärde år. Så det blir 1200 kr extra för mig, varje gång de släpper nya konsoler.

 

Inget jag går i konkurs av, men eftersom jag tycker det var bättre när det var 0 kr extra så är jag inte nöjd. Det är väl ingen som är glad av att få oförutsedda extrautgifter?



#26

Postad 20 september 2016 - 13:36

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Skatten uppgår till 8 kronor per kilo vara för vitvaror och 120 kronor per kilo vara för övrig elektronik med ett maximalt skattebelopp om 320 kronor per vara

 

 Man ska inte inbilla sig att detta har införts för att värna konsumenten mot skadliga flamskyddsmedel, varorna är fortfarande tillåtna bara man betalar extra skatt, då verkar man ju inte tycka att det är så farligt ?

 

Om man verkligen värnade konsumenterna skulle dessa flamskyddsmedel förbjudas.

 

Eftersom det inte finns någon koppling mellan beskattningen och andel flamskyddsmedel så finns det ju inget som helst incitament för tillverkarna att sluta med det. Så precis som du säger, detta är inte infört för att minska användningen utan enbart som ett sätt att dra in skattemedel. 

 

Dessutom verkar man helt ha missat analysen. För nog är det väl så att de flesta har en viss summa pengar att lägga på saker, och att man sprider ut den summan på olika många saker och med olika kvalitet, snarare att man har ett fast antal produkter man handlar, alldeles oavsett hur stor kostnaden blir. Så undrar om de verkligen får in pengarna de tänker sig..?



#27

Postad 20 september 2016 - 13:45

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 1

Hur ofta köper ny nya spelkonsoler? Vi säger kanske var tredje år max. 360 kr utslaget på 3 år? Jösses, jag får börja leva på nudlar och knäckebröd.

Åh, de där efterlängtade perspektiven. Vad härligt.



#28

Postad 20 september 2016 - 14:02

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 3

Betalar nog med skatt på allt. Hoppas nästa regeringen plockar bort den illa kvickt.


Redigerat av New Player, 20 september 2016 - 14:02.


#29

Postad 20 september 2016 - 14:09

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 1

400 kr blir det ju. Jag köper konsoler från tre tillverkare och de ska ju möjligtvis börja släppa uppgraderingar nu i snabbare takt, just nu var tredje-fjärde år. Så det blir 1200 kr extra för mig, varje gång de släpper nya konsoler.

 

Inget jag går i konkurs av, men eftersom jag tycker det var bättre när det var 0 kr extra så är jag inte nöjd. Det är väl ingen som är glad av att få oförutsedda extrautgifter?

 

Max 320 kr per vara. 960 kr för tre konsoler. Var tredje år. 

 

Såklart är det inga roliga pengar att lägga ut extra men snacka om i-landsproblem.



#30

Postad 20 september 2016 - 14:14

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 3

Max 320 kr per vara. 960 kr för tre konsoler. Var tredje år. 

 

Såklart är det inga roliga pengar att lägga ut extra men snacka om i-landsproblem.

 

Jag tycker det är ganska ointressant att prata om kronorna. Det som är relevant är att priset på konsoler höjs med 10%, utan att det ger mig som konsument något som helst mervärde. Om en 10%-lig prishöjning bara är ett ilandsproblem så kan vi väl helt enkelt öka momsen på allt med 10 procentenheter och få in väldigt mycket pengar till staten?

 

Givetvis kommer en sådan här ökning påverka konsumtionen, och därmed minska intäkterna. (Momsintäkter, jobb, och så vidare).

Det man vinner på gungorna..



#31

Postad 20 september 2016 - 14:19

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Eftersom det inte finns någon koppling mellan beskattningen och andel flamskyddsmedel så finns det ju inget som helst incitament för tillverkarna att sluta med det. Så precis som du säger, detta är inte infört för att minska användningen utan enbart som ett sätt att dra in skattemedel. 

 

Dessutom verkar man helt ha missat analysen. För nog är det väl så att de flesta har en viss summa pengar att lägga på saker, och att man sprider ut den summan på olika många saker och med olika kvalitet, snarare att man har ett fast antal produkter man handlar, alldeles oavsett hur stor kostnaden blir. Så undrar om de verkligen får in pengarna de tänker sig..?

Näe, precis. Men  utredningen som låg till grund för skatten förslog att tillverkare kan få rabatt på skatten upp till 75% beroende på grad av bromerade flamskyddsmedel. Dvs tillverkare kan aldrig bli av med extraskatten hur de än gör. Dessutom är det inte tillverkarna som betalar extraskatten, utan konsumenterna. Så varför ska tillverkarna bry sig ?

 

Edit: utredningen föreslog detta, hur det ser ut i det skarpa (nåja) förslaget vette fan.


Redigerat av what17ever, 20 september 2016 - 14:21.


#32

Postad 20 september 2016 - 14:25

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Sen är detta ju bara ett förslag. Inget som träder i kraft (än i alla fall). 



#33

Postad 20 september 2016 - 14:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Max 320 kr per vara. 960 kr för tre konsoler. Var tredje år.

 

Från artikeln.

 

"Det är även moms på punktskatten, så dessa 320 kronor kommer sluta på över 400 kronor per konsol i slutändan."



#34

Postad 20 september 2016 - 14:29

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Näe, precis. Men  utredningen som låg till grund för skatten förslog att tillverkare kan få rabatt på skatten upp till 75% beroende på grad av bromerade flamskyddsmedel. Dvs tillverkare kan aldrig bli av med extraskatten hur de än gör. Dessutom är det inte tillverkarna som betalar extraskatten, utan konsumenterna. Så varför ska tillverkarna bry sig ?

 

Edit: utredningen föreslog detta, hur det ser ut i det skarpa (nåja) förslaget vette fan.

 

 

Det färdiga förslaget hittas här:

http://www.regeringe...12-bilagor-1-21

 

Utredningen föreslår vidare att det ska finnas möjlighet till avdrag för skatt med 50 procent för den elektronik som inte innehåller additiva föreningar av brom- klor eller fosfor. För elektronik som inte innehåller nämnda additiva föreningar och inte heller reaktivt tillsatta bromeller klorföreningar föreslås i stället att avdrag medges med 75 procent. Eftersom all elektronik enligt utredningen innehåller mer eller mindre farliga kemikalier föreslås att det inte ska vara möjligt att göra avdrag för hela skatten. För att skilja på additivt och reaktivt tillsatta föreningar hänvisas till en mätmetod som ska tas fram och som förslaget ska kompletteras med.

 

Jag undrar vad som menas med avdrag. Kommer avgiften alltid att tas ut, och företaget får sedan göra avdrag, eller kommer avdraget göras innan skatten tas ut, så att jag som slutkonsument får del av det?



#35

Postad 20 september 2016 - 14:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Från aftonbladet:
 

Hemelektronik och vitvaror som innehåller miljöfarliga kemikalier kommer att beskattas. Skattebeloppet för vitvaror är 8 kronor per kilo av varans vikt. För hemelektronik ligger beloppet på 120 kronor per kilo av varans vikt.

För båda gäller maxbeloppet 320 kronor. Förslaget börjar gälla 1 juli 2017.

Exempel: En tv som väger 10 kilo och innehåller miljöfarliga kemikalier blir 320 kronor dyrare.

 

 

Ny TV, ny konsol, ny receiver = 1 200 spänn mer än tidigare =/



#36

Postad 20 september 2016 - 15:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 4

Max 320 kr per vara. 960 kr för tre konsoler. Var tredje år. 

 

Såklart är det inga roliga pengar att lägga ut extra men snacka om i-landsproblem.

 

Det känns som att du är beredd att betala i stort sett vad som helst i skatt, oavsett vart det går eller vad meningen med det är.

 

Det verkar ju inte ens spela någon roll hur mycket flamskyddsmedel det finns i produkten.


Redigerat av Ageve, 20 september 2016 - 15:17.


#37

Postad 20 september 2016 - 15:42

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 1

Såklart är det inga roliga pengar att lägga ut extra men snacka om i-landsproblem.

Din inställning går helt emot vad som är andemeningen med forum: att diskutera. Du kommer hit och ber folk att sluta diskutera eftersom det i din mening inte är en tillräckligt värdefull diskussion. Det finns moderatorer som avgör sådant och du bör välja att inte posta överhuvudtaget när du har en anti-diskussionsinställning.

 

"I-landsproblem" betyder "oviktig betänklighet". Så försök helst inte hävda att du inte alls sökte döda diskussion med sådan kommentar.   


Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 20 september 2016 - 15:43.


#38

Postad 20 september 2016 - 15:44

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Ej backtrackat. Men det kan ju inte vara totalvikten på enheten. Måste väl ändå endast vara det "dåliga" materialet som vikten räknas på så det kan ju inte bli så mycket alls per enhet.

 

Blir ju lite som copyswede annars. Du skall betala avgift för alla dina GB men du kanske privatkopierar 0-2GB. Här ska du betala avgift på hela vikten fast endast 100gram innehåller ämnet som är avgiftsbelagt. sjukt orättvist imo!


Redigerat av SKIBBE, 20 september 2016 - 15:47.


#39

Postad 20 september 2016 - 15:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Ej backtrackat. Men det kan ju inte vara totalvikten på enheten. Måste väl ändå endast vara det "dåliga" materialet som vikten räknas på så det kan ju inte bli så mycket alls per enhet.

 

Blir ju lite som copyswede annars. Du skall betala avgift för alla dina GB men du kanske privatkopierar 0-2GB. Här ska du betala avgift på hela vikten fast endast 100gram innehåller ämnet som är avgiftsbelagt. sjukt orättvist imo!

 

Haha, det kan du glömma. De kommer räkna med allt som ingår i förpackningen, samt själva förpackningen och luften däri.



#40

Postad 20 september 2016 - 15:52

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Haha, det kan du glömma. De kommer räkna med allt som ingår i förpackningen, samt själva förpackningen och luften däri.

Anar väl det, men hur kan dom ens ha mage att räkna på det sättet. Nu finns det ju ett maxtak, men säg att det inte fanns och nån pryl vägde 100kg och hade lite brandskyddsmaterial runt EN komponent. ja då får du pröjsa straffavgift på 100kg. Men vad vet jag om skatter, jag jobbar inom LLS (vården) :P



#41

Postad 20 september 2016 - 15:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Haha, det kan du glömma. De kommer räkna med allt som ingår i förpackningen, samt själva förpackningen och luften däri.

Det står nettovikt av skattepliktig vara i förslaget på regeringens hemsida.



#42

Postad 20 september 2016 - 15:58

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Det står nettovikt av skattepliktig vara i förslaget på regeringens hemsida.

Det låter mer klokt än totalvikten ja. Om dom inte definerar om vad "vara" betyder i just dessa fallen :)



#43

Postad 20 september 2016 - 16:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det låter mer klokt än totalvikten ja. Om dom inte definerar om vad "vara" betyder i just dessa fallen :)

Jag tolkar det som att nettovikten på tex en TV är själva TV:n utan emballage. En TV får då oftasts max avgift eftersom den väger mer än 3 kilo. Kan inte tänka mig att skatten bara är på kemikalierna som tillsätts för att göra lättantändligt material mindre antändligt. Då skulle det inte bli så mycket i skatteintäkter.



#44

Postad 20 september 2016 - 16:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Det står nettovikt av skattepliktig vara i förslaget på regeringens hemsida.

 

Jag skojade om förpackningen och luften =P. Men de kommer ju knappast att beskatta för enbart de delar som är skadliga i själva produkten. Eller skadliga och skadliga, men kemikalierna väger ju inte kilon så det är meningslöst att prata om kilon isåfall.

 

Står såhär på Gamereactor i alla fall gällande tillbehör:

 

Konsoler höjs därmed med 320 kronor styck eftersom de väger runt tre kilo i snitt (och de som inte gör det har ändå handkontroll och liknande som gör att de går över gränsen).

 

 

Sedan är frågan vad som räknas som skattepliktig vara.


Redigerat av Zoiler, 20 september 2016 - 16:11.


#45

Postad 20 september 2016 - 17:43

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 1

Vilken skatt tas ut på regerings chartrade flygplan där man flyger enskilda personer i tomma flygplan över hela världen?



#46

Postad 20 september 2016 - 18:04

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Det här är småpotatis i sammanhanget, men p.g.a. sånt här är det klokt att vara kritisk till nya skatter istället för effektiviseringar inom offentlig sektor. 320 kr är inte så mycket, men det är bara en bäck av många och om man inte står emot, blir det bara mer av det. Dessa får den samlade effekten att man på konstgjord väg påverkar ekonomin. Även om det är meningen är det inte säkert att effekten blir den önskade.

 

http://www.skattebet...ighetsprincipen



#47

Postad 20 september 2016 - 18:22

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 1

Din inställning går helt emot vad som är andemeningen med forum: att diskutera. Du kommer hit och ber folk att sluta diskutera eftersom det i din mening inte är en tillräckligt värdefull diskussion. Det finns moderatorer som avgör sådant och du bör välja att inte posta överhuvudtaget när du har en anti-diskussionsinställning.

"I-landsproblem" betyder "oviktig betänklighet". Så försök helst inte hävda att du inte alls sökte döda diskussion med sådan kommentar.


Döda diskussionen? Verkligen inte, men även jag får väl uttrycka mina åsikter - eller hur?
Jag ger gärna nån hundring mer i skatt för lyxvaror så att de som inte har det "lika bra ställt" får det bättre.
För ni har väl inte missat att de samtidigt ska satsa på skola och omsorg?

Och med i-landsproblem menar jag givetvis att vi sitter här och ojar oss över att våra egentligen totalt onödiga produkter blir lite dyrare medan det finns folk som sliter ihjäl sig inom skola och omsorg. Till exempel.

#48

Postad 20 september 2016 - 20:19

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 2

Döda diskussionen? Verkligen inte, men även jag får väl uttrycka mina åsikter - eller hur?
Jag ger gärna nån hundring mer i skatt för lyxvaror så att de som inte har det "lika bra ställt" får det bättre.
För ni har väl inte missat att de samtidigt ska satsa på skola och omsorg?

Och med i-landsproblem menar jag givetvis att vi sitter här och ojar oss över att våra egentligen totalt onödiga produkter blir lite dyrare medan det finns folk som sliter ihjäl sig inom skola och omsorg. Till exempel.


Här har du ett tips om du så gärna betalar skatt: http://cornucopia.co...ala-in.html?m=1

Känns som en bättre idé än att tvinga oss andra.

#49

Postad 20 september 2016 - 20:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

det är rent vansinne. snacka om att kväva ekonomin. det blir effektivt 400 kr extra per elektronikprodukt. totalt värdelöst. att det bara handlar om att fuska in mer av andras pengar in i stadskassan så att det kan brännas av ansvarslösa idioter är att oavsett om elektroniken innehåller NOLL av alla ämnen som dom tagit upp så kommer elektroniken att bli beskattad.

 

sen så tror dom ju själva inte på det, så dumma kan dom inte vara. en liten marknad som sverige, ska det påverka så att tillverkarna börjar att göra sina apparater med andra ämnen? för lilla sverige eller ute i världen? jo tjena.

 

blir så förbannat less på skitsnack. säg bara som det är. vi instiftar en ny skatt. det är ENBART för att få in mer pengar i stadskassan. vi vill att 50% av dom redan skattade pengarna du spenderar ska gå till stadskassan, som moms och straffskatter.

 

svårare än så är det inte.



#50

Postad 20 september 2016 - 20:33

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 3

Idiotiskt förslag. Punkt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.