Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Transparent högtalarkablar - bra?

192 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 augusti 2015 - 08:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Har nu möjlighet att låna ett par 3 meter Transparent MusicWave högtalarkablar för 26.000:-.

 

Har i många år haft ett par 2 meter Jenving/Supra Sword för 4.490:-.

 

Vad kan man förvänta sig för ljudskillnad och hur står sig Transparent mot sina konkurrenter?



#2

Postad 27 augusti 2015 - 09:13

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 2

Koppar är koppar oavsett vem som tillverkat dom. Det är ett grundämne går inte att tillverka sämre eller bättre det är som det är, alltid top notsh.



#3

Postad 27 augusti 2015 - 11:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Ingen skillnad alls skulle jag tro. Låna hem och gör ett blindtest med hjälp av en kompis. :)



#4

Postad 27 augusti 2015 - 11:37

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Jag tror att dom kommer att stanna kvar hemma om du provar dom☺☺☺



#5

Postad 27 augusti 2015 - 11:42

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 2

Gör inte transparent (ironiskt namn) kablar som faktiskt AKTIVT förändrar (läs försämrar) ljudet? Skillnad lär det väl således bli men i min värld kan en kabel som förändrar (förstör) ljud aldrig vara bättre än en helt transparent(oh the irony).



#6

Postad 27 augusti 2015 - 11:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Om du hör skillnad så är det bara att kablarna med hem till Zartok sen så har du fått dem gratis, och en slant över! :)



#7

Postad 27 augusti 2015 - 12:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Om du hör skillnad så är det bara att kablarna med hem till Zartok sen så har du fått dem gratis, och en slant över! :)

 

Nej, jag tror att Zartok har undantag på Transparent just för att de aktivt förändrar ljudet.



#8

Postad 27 augusti 2015 - 12:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

Har nu möjlighet att låna ett par 3 meter Transparent MusicWave högtalarkablar för 26.000:-.

 

 

 

Vad kan man förvänta sig för ljudskillnad och hur står sig Transparent mot sina konkurrenter?

Om du kollar igen på din länk så ser du att det är ett par "boxar" på kabeln. I dom sitter det ett filter bestående av en spole, en kondensator och ett motstånd. Förutom dessa komponenter för 20 kr så består kablarna av kopparkabel som i andra högtalarkablar. Skulle det finnas nån som helst ljudlig skillnad så beror det på filterboxen och då är skillnaden åt det sämre, förvanskade hållet. Eftersom kabeln är så dyr så kommer dom flesta som köper den och eventuellt märker skillnad, att övertyga sig själva att förändringen är åt det korrekta hållet.


Redigerat av Buddypresley, 27 augusti 2015 - 12:13.


#9

Postad 27 augusti 2015 - 16:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Nej, jag tror att Zartok har undantag på Transparent just för att de aktivt förändrar ljudet.

Du har rätt, men lite fel :)
Jag har valt att göra undantag för kablar som KANSKE gör skillnad. Transparent har faktiskt en liten dosa med en kopparspiral däri, vilket gör att den KANSKE låter annorlunda. Då blir det som en lågpass. Att säga att dom inte är välkomna i testet är således felaktigt, och om det inte skulle vara mina pengar så skulle jag gärna ha haft med dom, då jag inte tror att dom gör skillnad. Men då det är gambling så skippar jag för säkerhetsskull.

Dessutom har jag transparentkablar själv. Jag vill ju inte få svart på vitt att dom inte gör skillnad :D

#10

Postad 27 augusti 2015 - 16:26

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 1

Gör inte transparent (ironiskt namn) kablar som faktiskt AKTIVT förändrar (läs försämrar) ljudet? Skillnad lär det väl således bli men i min värld kan en kabel som förändrar (förstör) ljud aldrig vara bättre än en helt transparent(oh the irony).

har du lyssnat på dom????

troligen inte.......



#11

Postad 27 augusti 2015 - 16:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 3

har du lyssnat på dom????

troligen inte.......

 

Nej det behövs inte. Jag vill ha kablar som inte gör någon inverkan alls på ljudet.



#12

Postad 27 augusti 2015 - 19:18

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 1

vilket dj*vla gnällforum.....alla ska tycka lika (precis som i politiken, alla får tycka som man vill bara alla tycker lika.) det är så dj*vla typiskt svenskt....

så fort det är något on tex kablar så svärmas tråden av gnällspikar och andr dj*vla töntiga kommentarer, det är som ett stort dagis.

 

låt FFrrEEddRRiiKK testa och sluta och gnäll......



#13

Postad 27 augusti 2015 - 19:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2

alla ska inte alls tycka lika. har du kollat i högtalarforumet? högtalare är alla eniga om att det är en brutal skillnad på. därför så finns det heller inget blindtest som går ut på att höra skillnad på högtalare :D



#14

Postad 27 augusti 2015 - 19:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 5

vilket dj*vla gnällforum.....alla ska tycka lika (precis som i politiken, alla får tycka som man vill bara alla tycker lika.) det är så dj*vla typiskt svenskt....

så fort det är något on tex kablar så svärmas tråden av gnällspikar och andr dj*vla töntiga kommentarer, det är som ett stort dagis.

 

låt FFrrEEddRRiiKK testa och sluta och gnäll......

Den enda som gnäller i denna tråden hittils, och rätt högljutt dessutom är väl du såvitt jag kan se?



#15

Postad 27 augusti 2015 - 20:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

vilket dj*vla gnällforum.....alla ska tycka lika (precis som i politiken, alla får tycka som man vill bara alla tycker lika.) det är så dj*vla typiskt svenskt....
så fort det är något on tex kablar så svärmas tråden av gnällspikar och andr dj*vla töntiga kommentarer, det är som ett stort dagis.
 
låt FFrrEEddRRiiKK testa och sluta och gnäll......

Fredrik har 26000 över och vill ha bättre ljud. Han undrar om folk på forumet tror att ett par dyra kablar kan vara en bra väg att gå. Då svarar flera att de tror att det inte blir bättre med dyra kablar. Vad är det för gnälligt med det?

#16

Postad 27 augusti 2015 - 20:51

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Om du kollar igen på din länk så ser du att det är ett par "boxar" på kabeln. I dom sitter det ett filter bestående av en spole, en kondensator och ett motstånd. Förutom dessa komponenter för 20 kr så består kablarna av kopparkabel som i andra högtalarkablar. Skulle det finnas nån som helst ljudlig skillnad så beror det på filterboxen och då är skillnaden åt det sämre, förvanskade hållet. Eftersom kabeln är så dyr så kommer dom flesta som köper den och eventuellt märker skillnad, att övertyga sig själva att förändringen är åt det korrekta hållet.


Förändrar denna box ljudet och blir det lägre volym med tanke på motståndet?

#17

Postad 27 augusti 2015 - 21:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Innehållet i boxen.

http://www.instructa...s-Found-on-the/

#18

Postad 27 augusti 2015 - 21:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Dat spole är bokstavligen värd sin vikt i guld. Och mer. Fast det är koppar.

#19

Postad 27 augusti 2015 - 21:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

vilket dj*vla gnällforum.....alla ska tycka lika (precis som i politiken, alla får tycka som man vill bara alla tycker lika.) det är så dj*vla typiskt svenskt....
så fort det är något on tex kablar så svärmas tråden av gnällspikar och andr dj*vla töntiga kommentarer, det är som ett stort dagis.
 
låt FFrrEEddRRiiKK testa och sluta och gnäll......

Han får testa kablarna om han vill, du får tycka vad du vill och jag får tycka vad jag vill. Det är typiskt svenskt det...

#20

Postad 27 augusti 2015 - 22:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 4

vilket dj*vla gnällforum.....alla ska tycka lika.

 

Men det är ok så länge de tycker som dig? Den enda som faktiskt verkar bli upprörd över att alla inte tycker likadant (som dig) verkar vara du.

 

Förändrar denna box ljudet och blir det lägre volym med tanke på motståndet?

 

Det är egentligen inte något extra motstånd. Det enda i serie är en spole. Parallellt ligger en resistor och en kondensator. Förändrar gör det nog. Om det är hörbart är tveksamt men att det skulle bli bättre finner jag omöjligt (om man inte kompenserar för någon defekt i andra enheter). Lägre ljud? Tja, troligen inte hörbart men kanske mätbart.

 

 

Suck. Det är ju inte ens ett imponerande hantverk på insidan. För de pengarna kunde man väl iaf fått lite löd och elektronikporr att titta på. Prototyper jag bygger på jobbet ser bättre ut än det där. Fast insidan är väl inte vad som lurar folk att köpa dem.

 

Att ta tiotusentals kronor för detta klassar jag som rent bedrägeri. Ta bort kostnaden för lådan (som iofs inte ser så dyr ut) så är det en tillverkningskostnad på en tia eller två. Man kanske skulle bygga replikor och ta några hundra istället. Fast då faller väl inte målgruppen för dem längre :)



#21

Postad 28 augusti 2015 - 06:09

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 1

Vill påminna ännu en gång att diskussion om kablar ska innehålla respekt mot andra medlemmar. Finner ni något inlägg stötande eller på annat vis olämpligt för forumet så anmäl det. Vi kommer inte ha några silkesvantar när det gäller detta ämne. Något inlägg som vi anser bryta mot våra regler innebär avstängning från forumet direkt.

Kablar och dess inverkan är av någon anledning ett känsligt ämne, tänk på detta innan ni postar era inlägg. Jag vill inte se någon hetsjakt på någon enskild medlem för vad den tror och/eller anser.

 

Tack för visad hänsyn.



#22

Postad 28 augusti 2015 - 08:35

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Testvinnare i Hifi & Musik nr 5 2013 

http://www.hificonsu...13_5_Kablar.pdf



#23

Postad 28 augusti 2015 - 08:39

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Intressanta inlägg här.  :rolleyes:

 

Skall försöka få tid att gå in i lyssning i helgen - utan några fördomar. :)



#24

Postad 28 augusti 2015 - 08:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 3

 

Hi-Fi och Mystiks tester är inte vetenskapliga. ;)



#25

Postad 28 augusti 2015 - 08:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Hifi och musik är verkligen inte en bra källa :D

Nej, alltså, nog får folk spendera sina pengar på vad som helst, bara dom inte blir lurade, det är det som är min grundpoäng i hela min kabelutmaning. Att visa att det inte är skillnad. Om folk gör som jag, fortfarande köper kablar, så är det upp till dom.

#26

Postad 28 augusti 2015 - 09:05

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Kabelprovning är som vinprovning.

 

En del tycker allt vin smakar lika dant och andra tycker det är hur mycket skillnad som helst.



#27

Postad 28 augusti 2015 - 09:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

Kabelprovning är som vinprovning.

 

En del tycker allt vin smakar lika dant och andra tycker det är hur mycket skillnad som helst.

En dålig liknelse tyvärr. Set är enorm skillnad på hur viner smakar men i kontrollerade blindtest kan ingen höra skillnad på högtalarkablar. :)



#28

Postad 28 augusti 2015 - 09:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Kabelprovning är som vinprovning.

 

En del tycker allt vin smakar lika dant och andra tycker det är hur mycket skillnad som helst.

 

Inte riktigt. Ingen argumenterar väl mot att det finns många olika vintyper och tydliga variationer inom samma vintyp (även om de ofta är mindre än vad vinexperter vill påskina). Detta finns det vetenskapliga belägg för.

 

Att det däremot skulle finns skillnader på två kopparkablar som skulle påverka ljudet talar däremot all vetenskap mot. Nu är ju som sagt Transparents kablar ett undantag med sitt filter som faktiskt, med vetenskapligt stöd, kan påverka ljudet.



#29

Postad 28 augusti 2015 - 09:39

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Har du provat blindtest på 4 viner där du vet namn, druva, land och karakteristik.

Jag tycker det är rätt sällan man lyckas pricka in alla rätt. Det kan bli allt från 0 till alla rätt.

 

Däremot om man har flaskorna framför sig blir det lättare att känna skillnader.



#30

Postad 28 augusti 2015 - 09:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Fast att kalla det filter... Nja, det är väl att ta i. Spolen är ju faktiskt mycket mycket tjockare än spolar som sitter i riktiga filter. Tiotals gånger tjockare.

#31

Postad 28 augusti 2015 - 09:54

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Undrar vad det är i dessa lådor:blink:



#32

Postad 28 augusti 2015 - 09:56

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Jo men om vi jämnför med ett vintest då. Du får fyra glas vin. Tre är shiraz ifrån samma flaska och det fjärde glaset är jp chenet. Nu skall du lyckas pricka in vilket vin som sticker ut. Det är detta som inga kabelkramare klarar. På blindtest behöver du ej ha ögonbindel heller, du kan få ha ett extra par kablar i handen av varje sort om du känner att det ger dig bättre hörsel.

Undrar vad det är i dessa lådor. :blink:


Ser ut som en snygg dammsugare

#33

Postad 28 augusti 2015 - 09:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Undrar vad det är i dessa lådor:blink:

http://www.instructa...s-Found-on-the/



#34

Postad 28 augusti 2015 - 10:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Fast att kalla det filter... Nja, det är väl att ta i. Spolen är ju faktiskt mycket mycket tjockare än spolar som sitter i riktiga filter. Tiotals gånger tjockare.

 

Ja, jag är nog på din sida här. D.v.s. att det inte gör ett skit i praktiken. Men rent teoretiskt är det ett filter.



#35

Postad 28 augusti 2015 - 10:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag bjöd faktiskt på dom där fetaste kablarna som en kille sålde, men vi var lite för långt ifrån varandra, så det blev tyvärr inget :)

#36

Postad 28 augusti 2015 - 10:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0


Ser ut som en snygg dammsugare

Och här, dammsugarförsäljare. :P

http://www.cepro.com...ow/bradjosh.jpg



#37

Postad 28 augusti 2015 - 22:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Spontant känns det som att det är mer av allt och allt sitter mer rätt på plats i ljudbilden.

 

Måste lyssna mer..

 

:blink:



#38

Postad 28 augusti 2015 - 22:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Spontant känns det som att det är mer av allt och allt sitter mer rätt på plats i ljudbilden.

 

Måste lyssna mer..

 

:blink:

 

Vad jämförde du med, och hur?

 

Edit: Om du ska lyssna mer så är väl detta ett utmärkt tillfälle att göra motsvarande Zartoks test och se om du faktiskt kan peka ut Transparents kabel. Ett bra sätt att spara 26.000 om inget annat.


Redigerat av Loco.spk, 28 augusti 2015 - 23:03.


#39

Postad 28 augusti 2015 - 23:09

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Vad jämförde du med, och hur?

 

Edit: Om du ska lyssna mer så är väl detta ett utmärkt tillfälle att göra motsvarande Zartoks test och se om du faktiskt kan peka ut Transparents kabel. Ett bra sätt att spara 26.000 om inget annat.

 

Jenving Supra Sword.

 

Ljudet känns mer komprimerat.

 

Zartoks test hade varit intressant. :)



#40

Postad 28 augusti 2015 - 23:48

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Jag kör själv Transparent så jag kanske är lite färgad. Jag tycker dom låter riktigt bra, om det är bättre, sämre eller lika som andra låter jag vara osagt.

 

Jag själv tycker det var bra komponenter att använda i min anläggning. Placebo eller inte, jag gillar dom (kanske är filtret som tilltalar)



#41

Postad 28 augusti 2015 - 23:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Ljudet känns mer komprimerat.

 

Saknas det saker?

 

 

Zartoks test hade varit intressant. :)

 

Om du ska lägga så mycket pengar på något som samlad vetenskap är ense om att du kan köpa för under hundralappen så verkar det vara ett vettigt test att genomföra innan köpet :)

 

 

 Placebo eller inte, jag gillar dom (kanske är filtret som tilltalar)

 

Om man bara är medveten om det så har jag inga problem med att man lägger pengar på en dyr kabel. Vad var och en spenderar sina pengar på är "none of my business".



#42

Postad 29 augusti 2015 - 00:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Låt fredrik vara glad för sina kablar om han ändå har köpt dom nu :)

#43

Postad 29 augusti 2015 - 01:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Låt fredrik vara glad för sina kablar om han ändå har köpt dom nu :)

 

Jag uppfattade det som att han skulle lyssna igen, inte att han köpt dem.



#44

Postad 29 augusti 2015 - 06:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ah. Lånat hem gissar jag :)

#45

Postad 29 augusti 2015 - 09:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Dom är på lån.

Har lovat mig själv att inte göra en hysterisk A < > B lyssning, men när jag kopplade tillbaka till Sword igår, så tyckte ljudbilden föll ihop lite. Det var som om Transprent hade en slags loudnesseffekt över hela ljudbilden samtidigt som små ljuddetaljer i ljudbilden hördes tydligare. Man skulle då tro att mellanregistret, där vi är känsliga på ljudskillnader, skulle påverkas negativt, men det kändes som detta också stod ut mer i ljudbilden och med ännu bättre stabilitet. Men herredj*vlar, 26.000:-. Kan ingen kines göra en kopia av dessa för ett par tusen? :)

Men jag håller med många om att om man vet vad man lyssnar på, så hamnar hjärnan i dess modus. En blindtest mellan mina Sword, Transparentkablarna och ett tredje alternativ hade varit intressant.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 29 augusti 2015 - 09:03.


#46

Postad 29 augusti 2015 - 09:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Dom är på lån.
Har lovat mig själv att inte göra en hysterisk A < > B lyssning, men när jag kopplade tillbaka till Sword igår, så tyckte ljudbilden föll ihop lite. Det var som om Transprent hade en slags loudnesseffekt över hela ljudbilden samtidigt som små ljuddetaljer i ljudbilden hördes tydligare..

Ungefär som att pilla på equalizerinställningar och sen sätta inställningarna i mittläge menar du...?

#47

Postad 29 augusti 2015 - 10:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Undrar vad det är i dessa lådor:blink:

En par kablar för en halv mille. Känns verkligen sjukt. Det är svårt att hitta nåt i butiken som är dyrare. Exklusiva förstärkare från Luxman, Bladelius och allt vad dom heter är mycket billigare. Eller hantverk som vinylspelare då... det går ju att köpa 50 st fina Thorensspelare för samma peng !!!

#48

Postad 29 augusti 2015 - 11:37

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Dom är på lån.
Har lovat mig själv att inte göra en hysterisk A < > B lyssning, men när jag kopplade tillbaka till Sword igår, så tyckte ljudbilden föll ihop lite. Det var som om Transprent hade en slags loudnesseffekt över hela ljudbilden samtidigt som små ljuddetaljer i ljudbilden hördes tydligare. Man skulle då tro att mellanregistret, där vi är känsliga på ljudskillnader, skulle påverkas negativt, men det kändes som detta också stod ut mer i ljudbilden och med ännu bättre stabilitet. Men herredj*vlar, 26.000:-. Kan ingen kines göra en kopia av dessa för ett par tusen? :)
Men jag håller med många om att om man vet vad man lyssnar på, så hamnar hjärnan i dess modus. En blindtest mellan mina Sword, Transparentkablarna och ett tredje alternativ hade varit intressant.

välkommen in i transparent klubben ;-)
26000 måste vara super modellen, du kommer även att höra skillnad med wave plus ochså och dom ligger väl på ca 13000.

Redigerat av ROBRUG, 29 augusti 2015 - 11:40.


#49

Postad 29 augusti 2015 - 11:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

välkommen in i transparent klubben ;-)
26000 måste vara super modellen, du kommer även att höra skillnad med wave plus ochså och dom ligger väl på ca 13000.

Nej detta är lågbudgetmodeller. Värstingen kostar drygt 600 000 kr. Tänk så mycket bättre den måste låta...

#50

Postad 29 augusti 2015 - 11:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
I en länk här i tråden finns en instruktion på att bygga dessa kablar och materialkostnaden hamnar på ca 180 US dollar. Nu kan ju jag tycka att posten "oak dowel" var lite onödig. Alltså ekpluggar att linda spolen på. Sen så har han även räknat in en hel rulle med lödtenn.

½” black corrugated split tube, 20 ft. - $23.88
12/4 wound high strand count copper speaker wire, 20 ft – $11.20
½” black braided nylon tube, 20 ft. - $19.00
Plastic project boxes, 2 ea – $7.94
14 gauge copper wire, 10 ft - $7.59
Gold plated brass spades, 8 ea - $6.00 (I found them on eBay)
1” black heat-shrink tube, 2 ft. – $6.96
½” black heat-shrink tube, 4 ft – $11.12
½” red heat-shrink tube, 4 ft – $11.12
1000 picofarad capacitors, 2 ea - $2.12
31.7 ohm resistors, 2 ea - $1.15
½” oak dowel, 4” - $35.00 (for 36” dowel)
Black hot glue sticks, 3 ea – $3.94
Flux-core solder, 1 roll - $29.97



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.